Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

10 października 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 3 października 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie ustalenia, czy dotacja celowa na realizację Zadania będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Uzupełnili go Państwo pismem z 24 grudnia 2024 r. (wpływ 27 grudnia 2024 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

X jest uczelnią publiczną działającą na podstawie Ustawy z 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 742 ze zm.), dalej PSWiN. Podstawowymi zadaniami uczelni według art. 11 ust. 1 PSWiN są:

1)    prowadzenie kształcenia na studiach;

2)    prowadzenie kształcenia na studiach podyplomowych lub innych form kształcenia;

3)    prowadzenie działalności naukowej, świadczenia usług badawczych oraz transfer wiedzy i technologii do gospodarki,

4)    prowadzenie kształcenia doktorantów;

5)    kształcenie i promowanie kadr uczelni;

6)    stwarzanie osobom niepełnosprawnym warunków do pełnego udziału w:

a)    procesie przyjmowania na uczelnie w celu odbywania kształcenia;

b)    kształceniu;

c)    prowadzeniu działalności naukowej;

7)    wychowywanie studentów w poczuciu odpowiedzialności za Państwo Polskie, tradycję narodową, umacnianie zasad demokracji i poszanowanie Praw Człowieka;

8)    stwarzanie warunków do rozwoju kultury fizycznej studentów;

9)    upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki i kultury, w tym przez gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych, informacyjnych i archiwalnych;

10) działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych.

X (dalej również Uczelnia, Wnioskodawca) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Prowadzi działalność opodatkowaną i zwolnioną z podatku VAT, a także działalność, która pozostaje poza zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

29 lipca 2024 r. X złożyła wniosek nr (…) o zlecenie realizacji zadania w trybie art. 404 ust. 1 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce pn.: „(…)”. Decyzja z 18 sierpnia 2024 r. o nr (…) przyznało Wnioskodawcy środki finansowe w wysokości (…) zł. Na podstawie ww. decyzji została podpisana umowa nr (…).

Celem głównym zadania jest (…). Zadanie będzie polegało na (…). Szczegółowe cele zadania to: (…).

Wyniki badań będą przechowywane na serwerze X. Badania będą udostępnione w formie sieci neuronowych innym jednostkom naukowym w Unii Europejskiej, które prowadzą (…). Uzyskane wyniki badań mogą być interesujące przy opracowaniu (…).

Grupą docelową realizowanego zadania są zespoły badawcze (…). W szczególności wyniki badań mogą być interesujące przy opracowaniu (…).

Wyniki zadania nie będą służyły X do prowadzenia działalności gospodarczej (nie będą przedmiotem obrotu handlowego).

Zgodnie z § 1 punktem 2 umowy Zadanie zostanie wykonane przez X w ramach jej działalności statutowej, zgodnie z postanowieniami zawartej umowy, w tym z opisem Zadania, stanowiącym załącznik nr 1 do umowy.

Idąc dalej § 1 punkt 5 umowy stanowi, iż X zobowiązana jest do przekazania (…) wszystkich materiałów (efektów działań oraz rezultatów Zadania) opracowanych w ramach poszczególnych działań w ramach Zadania, z zastrzeżeniem, że w przypadku gdy materiały te stanowią utwór w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, zastosowanie znajdą postanowienia § 11 umowy. Jeżeli nie postanowiono inaczej w umowie oraz opisie Zadania, stanowiącym załącznik nr 1 do umowy, zasady i zakres ewentualnego korzystania przez X z materiałów (efektów działań oraz rezultatów Zadania) opracowanych w ramach poszczególnych działań w ramach Zadania, zostaną określone odrębnie przez Strony, z uwzględnieniem obowiązujących przepisów prawa w tym zakresie.

Zgodnie z § 4 punktem 5 umowę uznaje się za wykonaną w przypadku:

1)    wykorzystania środków finansowych zgodnie z ich przeznaczeniem;

2)    wykonania wszystkich działań określonych w załączniku nr 1 do umowy.

Kolejno § 4 punkt 6 mówi, że umowę uznaje się za wykonaną nienależycie w przypadku:

1)    wykorzystania części środków finansowych niezgodnie z ich przeznaczeniem;

2)    wykonania tylko części działań określonych w załączniku nr 1 do umowy.

Punkt 7 ww. paragrafu stanowi, iż umowę uznaje się za niewykonaną w przypadku:

1)    niezgodnego z przeznaczeniem wykorzystania całości przekazanych środków finansowych;

2)    niewykonania wszystkich działań określonych w załączniku nr 1 do umowy;

3)    niezłożenia (…) raportu, o którym mowa w ust. 1.

W przypadku uznania umowy za niewykonaną lub nienależycie wykonaną środki finansowe podlegać będą zwrotowi odpowiednio w całości lub w części na zasadach określonych w umowie. Dotacja celowa lub jej część wykorzystana niezgodnie z przeznaczeniem, nienależna lub nadmiernie pobrana podlega zwrotowi wraz z odsetkami w wysokości jak dla zaległości podatkowych, w ciągu 15 dni od dnia stwierdzenia wykorzystania dotacji celowej lub jej części niezgodnie z przeznaczeniem lub jej pobrania nienależnie lub w nadmiernej wysokości. Odsetki nalicza się zgodnie z art. 169 ust. 5 ustawy o finansach publicznych.

Zgodnie z § 5 punktem 1 umowy X może przeznaczyć środki finansowe, o których mowa § 2 ust. 1 wyłącznie na koszty spełniające łącznie następujące warunki:

1)    zostały poniesione w okresie od dnia zawarcia umowy do dnia zakończenia realizacji zadania;

2)    są niezbędne do realizacji zadania;

3)    są bezpośrednio powiązane z poszczególnymi działaniami określonymi w opisie Zadania, stanowiącym załącznik nr 1 do umowy;

4)    spełniają wymogi efektywnego zarządzania finansami, w szczególności osiągania wysokiej jakości za daną cenę;

5)    są identyfikowalne i weryfikowalne, a zwłaszcza zarejestrowane w zapisach księgowych Uczelni i określone zgodnie z zasadami rachunkowości;

6)    spełniają wymogi właściwych przepisów zwłaszcza prawa podatkowego i ubezpieczeń społecznych;

7)    są udokumentowane i wyodrębnione pod względem księgowym w sposób umożliwiający ocenę realizacji Zadania pod względem rzeczowym i finansowym.

Stosownie do § 11 umowy Uczelnia przenosi na rzecz (…) autorskie prawa majątkowe do wszystkich utworów powstałych w związku z realizacją Zadania (dalej: „Utwór”), bez ograniczenia co do czasu, terytorium i liczby egzemplarzy, oraz do korzystania z opracowań Utworów (w tym polegających na opracowywaniu poprzez dodanie różnych elementów, uaktualnianie, modyfikację, dokonywanie przeróbek oraz tłumaczenie na różne Języki) i rozporządzania opracowaniami tych Utworów, jak również do zezwalania podmiotom trzecim na wykonywanie przez te podmioty praw zależnych do Utworów, na następujących polach eksploatacji:

1)  utrwalanie Utworu bez żadnych ograniczeń ilościowych, dowolną techniką, w tym drukarską, cyfrową, reprograficzną, elektroniczną, fotograficzną, optyczną, laserową, poprzez zapis magnetyczny, na każdym nośniku, włączając w to także nośniki elektroniczne, optyczne, magnetyczne, dyskietki, CD-ROM, DVD, papier;

2)  zwielokrotnianie Utworu bez żadnych ograniczeń ilościowych, w każdej możliwej technice, w tym drukarskiej, reprograficznej, cyfrowej, elektronicznej, laserowej, fotograficznej, poprzez zapis magnetyczny, optycznej, na każdym nośniku, włączając w to także nośniki elektroniczne, optyczne, magnetyczne, dyskietki, CD-ROM, DVD, papier, w ramach systemu on-line;

3)  wprowadzenie Utworu do pamięci komputera i sieci multimedialnych, w tym Internetu, sieci wewnętrznych typu Intranet, bez żadnych ograniczeń ilościowych, jak również przesyłania Utworu w ramach ww. sieci, w tym w trybie on-line;

4)  rozpowszechnianie Utworu, w tym wprowadzanie go do obrotu, w szczególności drukiem, w ramach produktów elektronicznych, w tym w ramach elektronicznych baz danych, na nośnikach magnetycznych, cyfrowych, optycznych, elektronicznych, również w postaci CD-ROM, dyskietek, DVD, w ramach sieci multimedialnych, w tym sieci wewnętrznych (np. typu Intranet), jak i Internetu, w systemie on-line, poprzez komunikowanie na życzenie, w drodze użyczania Utworu;

5)  wypożyczanie, najem, użyczanie, dzierżawa lub wymiana nośników, na których Utwór utrwalono, utrwalonych i zwielokrotnionych stosownie do pkt 1 i 2, przy zastosowaniu dowolnej techniki udostępnienia Utworu, w szczególności określonej w pkt 3 i 4;

6)  publiczne udostępnianie Utworów w taki sposób, aby każdy mógł mieć do nich dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;

7)  wykorzystywanie Utworu i jego fragmentów w celach informacyjnych;

8)  dokonywanie lub zlecanie osobom trzecim dokonywania opracowań Utworu, w tym jego skrótów i streszczeń;

9)   udzielenie zezwoleń na rozporządzanie i korzystanie z Utworu, w tym również zezwoleń do jego opracowania i dokonania tłumaczeń;

10) łączenie Utworu w całości lub w części z innymi materiałami lub innymi dokumentami oraz jego tłumaczenie; a w odniesieniu do tych elementów przedmiotu umowy, które stanowią program komputerowy, w pełnym zakresie określonym w art. 74 ust. 4 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2059), tj. prawo do:

·    trwałego lub czasowego zwielokrotnienia programu komputerowego w całości lub w części jakimikolwiek środkami i w jakiejkolwiek formie, w tym w zakresie, w którym dla wprowadzania, wyświetlania, stosowania, przekazywania i przechowywania programu komputerowego niezbędne jest jego zwielokrotnienie;

·    tłumaczenia, przystosowywania, zmiany układu lub jakichkolwiek innych zmian w programie komputerowym, z zachowaniem praw osoby, która tych zmian dokonała;

·    rozpowszechniania, w tym użyczenia lub najmu, programu komputerowego lub jego kopii.

Wraz z raportem rocznym albo raportem końcowym Uczelnia przekaże (…) kody źródłowe do oprogramowania komputerowego oraz wszelkie procedury niezbędne do przekształcenia kodu źródłowego do postaci wykonywalnej, z użyciem standardowych, dostępnych na rynku narzędzi informatycznych. Kod źródłowy zostanie przekazany w formie elektronicznej na adres poczty elektronicznej wskazany w § 15 ust. 2 pkt 1 umowy.

W przypadku, gdy nie jest możliwe przeniesienie na (…) autorskich praw majątkowych do Utworów z uwagi na brak prawnych możliwości uzyskania autorskich praw majątkowych do Utworów przez Uczelnię, Uczelnia udziela (…) licencji niewyłącznej do korzystania z Utworów w zakresie wskazanym w umowie, wraz z prawem do udzielania sublicencji, na polach eksploatacji wskazanych w ust. 1.

Licencją objęte jest m.in. wykorzystywanie Utworów w całości lub we fragmentach, w tym dokonywanie skrótów a także zestawianie ich, lub ich fragmentów, z innymi treściami lub dokonywanie ich zapisu słownego (tekstowego), tłumaczenie na języki obce oraz prawo do zezwalania na wykonywanie zależnych praw autorskich (zezwolenie na wykonywanie praw zależnych), na polach eksploatacji wskazanych w ust. 1.

Licencja udzielona zostaje na czas oznaczony – 5 lat. Po upływie wyżej wskazanego okresu licencja jest kontynuowana, bez konieczności składania przez Uczelnię dodatkowego oświadczenia w tym zakresie, jako licencja udzielona na czas nieoznaczony. Uczelnia uprawniona jest do wypowiedzenia umowy w zakresie udzielonej licencji z zachowaniem 10-letniego okresu wypowiedzenia, po upływie 5-letniego terminu wskazanego w zdaniu pierwszym, ze skutkiem na koniec roku kalendarzowego.

Uczelnia będzie ponosić odpowiedzialność z tytułu ewentualnego naruszenia autorskich praw majątkowych, licencyjnych lub praw zależnych osób trzecich, do którego dojdzie w trakcie lub w wyniku wykonywania umowy przez Uczelnię lub podmioty, przy pomocy których Uczelnia realizować będzie działania określone w umowie.

Przeniesienie na (…) autorskich praw majątkowych do Utworów lub udzielenie licencji, o których mowa w niniejszym paragrafie, następuje z dniem przekazania (…) raportu końcowego, w zależności od tego kiedy powstał Utwór, w tym w przypadku rozwiązania lub wypowiedzenia umowy. Z tym samym dniem Uczelnia przekazuje (…) wszystkie egzemplarze (nośniki), na których utrwalono Utwory.

Uczelnia składa wraz z raportem oświadczenie, odpowiednio o przeniesieniu na (…) autorskich praw majątkowych do Utworów albo o udzieleniu (…) licencji niewyłącznej do korzystania z Utworów, na zasadach wskazanych w niniejszej umowie.

Przeniesienie autorskich praw majątkowych i udzielenie licencji następuje nieodpłatnie. Przeniesienie na (…) własności nośników, na których Uczelnia przekazała (…) utrwalone Utwory, następuje nieodpłatnie.

Uzupełnienie oraz doprecyzowanie opisu sprawy

1.   Działania realizowane w ramach Zadania są ściśle związane z działalnością statutową Uczelni i stanowią podstawowe zadania uczelni, o których mowa w art. 11 ust. 1 pkt 3 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2024 r. poz. 1571).

2.   Rezultaty działań związanych z Zadaniem nie będą podlegały procesowi komercjalizacji.

3.   Wyniki badań nie zostaną przekazane innym podmiotom gospodarczym w celu ich wykorzystania do wykonywania przez te podmioty opodatkowanej działalności gospodarczej.

4.   Zadanie realizowane jest na zlecenie (…) z dnia 18 sierpnia 2024 r., który jest bezpośrednim beneficjentem wykonanych przez Uczelnię czynności związanych z realizacją Zadania. Przeniesienie autorskich praw majątkowych i udzielenie licencji do wszystkich utworów powstałych w związku z realizacją Zadania oraz przeniesienie własności nośników, na których Uczelnia przekazała (…) utrwalone utwory, następuje nieodpłatnie.

5.   Realizacja Zadania jest uzależniona od uzyskania dotacji celowej. W przypadku braku finansowania Uczelnia nie podjęłaby się wykonania Zadania.

6.   W związku z tym, że Uczelnia zobowiązana jest przenieść na rzecz (…) autorskie prawa majątkowe do wszystkich utworów powstałych w związku z realizacją Zadania Uczelnia będzie udostępniała wyniki innym zainteresowanym instytucjom naukowym tylko w przypadku uzyskania zgody (…), udostępnianie w takim przypadku będzie następowało nieodpłatnie.

7.   Wszelkie działania w ramach Zadania są realizowane samodzielnie przez Uczelnię, bez udziału innych podmiotów.

8.  Uczelnia będzie zobowiązana do zwrotu (w całości lub części) otrzymanej na realizację Zadania dotacji celowej w przypadku uznania przez (…) umowy (…) z dnia 4 września 2024 r. (na podstawie której Uczelnia otrzymała dotację celową) za niewykonaną lub nienależycie wykonaną.

9.  Uczelnia jest zobowiązana do rozliczenia Zadania. Uczelnia zobowiązuje się do złożenia (…) raportu końcowego z realizacji Zadania Raport końcowy podlega ocenie pod względem prawidłowości wykorzystania przyznanych środków finansowych, jak również pod względem prawidłowości wykonania Zadania. Niezłożenie prawidłowego raportu końcowego będzie stanowić podstawę do żądania zwrotu przekazanych środków finansowych.

(…), w terminie nie dłuższym niż 60 dni od dnia złożenia raportu końcowego, uznaje umowę (…) z dnia 4 września 2024 r. za:

1)    wykonaną, albo

2)    wykonaną nienależycie, albo

3)    niewykonaną.

Umowę uznaje się za wykonaną w przypadku:

1)    wykorzystania środków finansowych zgodnie z ich przeznaczeniem,

2)    wykonania wszystkich działań określonych w załączniku nr 1 do umowy.

Umowę uznaje się za wykonaną nienależycie w przypadku:

1)    wykorzystania części środków finansowych niezgodnie z ich przeznaczeniem,

2)    wykonania tylko części działań określonych w załączniku nr 1 do umowy.

Umowę uznaje się za niewykonaną w przypadku:

1)    niezgodnego z przeznaczeniem wykorzystania całości przekazanych środków finansowych,

2)    niewykonania wszystkich działań,

3)    niezłożenia (…) raportu końcowego z realizacji Zadania.

10. Uczelnia może przeznaczyć środki finansowe wyłącznie na realizację zleconego przez Ministra Nauki Zadania.

Pytanie

Czy otrzymana dotacja celowa na realizację zadania: „(…)” będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r. poz. 361 – t. j. ze zm., dalej „ustawa o VAT”), opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o VAT za dostawę towarów, uważa się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, rozumie się – zgodnie z art. 8 ust. 1 – każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

W świetle brzmienia art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzyma lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Podobny pogląd możemy znaleźć również w art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego podatku od wartości dodanej w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

W rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, dotacje niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT nie stanowią sprzedaży. Oznacza to, że dla uznania dotacji za zwiększającą podstawę opodatkowania, niezbędne jest stwierdzenie, że dotacja ta jest dokonywana w celu sfinansowania konkretnej czynności opodatkowanej, odpowiada całości lub części wynagrodzenia z tytułu tej czynności, czyli jest związana z konkretną, oznaczoną dostawą lub usługą. Otrzymanej dotacji samej w sobie nie można kwalifikować jako czynności opodatkowanej lub nieopodatkowanej, lecz wyłącznie jako mającej związek lub niemającej związku z tego rodzaju czynnościami.

Przedmiotowa dotacja celowa ma na celu sfinansowanie badań naukowych poprzez pokrycie wszystkich kosztów związanych z realizacją zadania zleconego przez (…). Wyższego na podstawie art. 404 PSWiN. Dotacja ta jest przekazywana na pokrycie kosztów prowadzonych w ramach projektu badań niezależnie od tego, czy powstaną w trakcie tych prac elementy autorskie; ma ona typowo charakter zakupowy.

Tym samym dotacja nie jest związana bezpośrednio z jakąkolwiek dostawą, czy usługą. Nie stanowi zatem dotacji, subwencji ani innej dopłaty o podobnym charakterze, mającej bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika (tak: wyrok NSA z 16 czerwca 2021 r., I FSK 1686/18 oraz powołane tam orzeczenia).

Podatkowi VAT podlega tylko taka otrzymana dotacja, która jest w sposób zindywidualizowany i policzalny związana z ceną danego świadczenia (tj. świadczenie dzięki dotacji ma cenę niższą o konkretną kwotę lub świadczeniobiorca otrzymuje je za darmo). Jeżeli natomiast związek tego rodzaju nie występuje i równocześnie dotacja nie jest elementem wynagrodzenia związanego z danymi dostawami towarów lub usług, wówczas można – i należy – potraktować ją jako płatność niepodlegającą VAT (tak: wyrok NSA z 1 lutego 2022 r., I FSK 626/19).

Zatem otrzymana dotacja na wykonanie Zadania, co istotne realizowanego w ramach statutowej działalności Uczelni (tak: art. 404 ust. 1 PSWiN „1. Minister może zlecić uczelni, instytutowi PAN, instytutowi badawczemu, podmiotowi działającemu w ramach Sieci Badawczej Łukasiewicz lub instytutowi międzynarodowemu wykonanie określonego zadania w zakresie ich działalności statutowej, zapewniając odpowiednie środki na jego realizację”) pochodząca ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego nie będzie stanowiła podstawy opodatkowania podatkiem VAT, w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, ani nie będzie wynagrodzeniem za usługę świadczoną na rzecz Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Uzupełnienie stanowiska

W ocenie Wnioskodawcy, otrzymana dotacja celowa na realizację zadania pn. „(…)” nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy o VAT.

Stanowisko to wynika z faktu, iż przyznane środki finansowe są przeznaczone na pokrycie wydatków niezbędnych do realizacji wskazanego Zadania i nie są związane bezpośrednio z żadną konkretną dostawą towarów ani świadczeniem usług. Dotacja ta stanowi zatem formę wsparcia finansowego, która nie wykazuje bezpośredniego związku z określoną czynnością opodatkowaną, w związku z czym nie spełnia przesłanek uznania jej za wynagrodzenie w rozumieniu przepisów ustawy o VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług  (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem” podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3) świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2,  bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i są wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie niebędące dostawą towarów i świadczone na rzecz innego podmiotu. Powołane przepisy wskazują, że pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do „grona” usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w rozumieniu art. 7 ustawy.

Taka konstrukcja definicji świadczenia usług jest wyrazem zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji dokonywanych w ramach profesjonalnego obrotu gospodarczego.

Zatem, każde świadczenie niebędące dostawą towarów polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czyjegoś zachowania stanowi, co do zasady, usługę w rozumieniu ustawy.

Niemniej muszą być przy tym spełnione następujące warunki:

  • w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (wierzyciel/nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,
  • świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).

Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu, musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym, pomiędzy jej wykonaniem a otrzymanym świadczeniem wzajemnym, w ten sposób, że zapłacone kwoty stanowią rzeczywiste wynagrodzenie za wyodrębnioną czynność w ramach stosunku prawnego lub dochodzi do wymiany świadczeń wzajemnych. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia. Wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia.

Odpłatność oznacza wykonanie czynności (dostawy towarów oraz świadczenia usług) za wynagrodzeniem. W znaczeniu potocznym wynagrodzenie to zapłata za pracę, należność. Natomiast odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny. Zatem, pod pojęciem odpłatności rozumieć należy prawo podmiotu sprzedającego towar lub świadczącego usługę do żądania od nabywcy towaru, odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego).

W dorobku orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej przyjmuje się, że odpłatność ma miejsce wtedy, gdy istnieje bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług a otrzymanym wynagrodzeniem, przy czym wynagrodzenie jakkolwiek musi być wyrażone w pieniądzu, to jednak nie musi być w tej formie dokonane. Należy podkreślić, że na gruncie przepisów o podatku od towarów i usług bez znaczenia pozostaje to, czy kwota uzyskanego wynagrodzenia (cena) została skalkulowana tak, że stanowi tylko koszt wytworzenia towaru lub wykonania usługi, czy została powiększona także o zysk sprzedającego. Skoro przepisy nie określają formy zapłaty za świadczoną usługę należy uznać, że zobowiązanie usługobiorcy może mieć postać świadczenia nie tylko określonej sumy pieniędzy, ale także świadczenie innej usługi (usługi wzajemnej). Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę. Ponadto, aby dana czynność (świadczenie) podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym, pomiędzy świadczoną usługą a świadczeniem wzajemnym. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia.

Odpłatność określana jest przez strony umowy i jeśli strony ustalą zapłatę wówczas wykonane świadczenie staje się odpłatne. W przypadku istnienia świadczenia wzajemnego otrzymanego przez świadczącego usługę, należy uznać czynności wykonywane w ramach zawartej umowy za odpłatne świadczenie usług określone w art. 8 ust. 1 ustawy podlegające opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Należy podkreślić, że przepisy dotyczące funkcjonowania podatku VAT w krajach członkowskich Unii Europejskiej podlegają harmonizacji na zasadach określonych w Dyrektywie 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 str. 1 ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady.

Uszczegółowieniem zasad obowiązywania i funkcjonowania podatku VAT określonych w Dyrektywie są wyroki Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE).

W wyroku z 27 października 2011 r. w sprawie C-93/10 Finanzamt Essen-NordOst przeciwko GFKL Financial Services AG, TSUE wskazał:

17. (...) należy przypomnieć, że w ramach systemu podatku VAT czynnościami podlegającymi opodatkowaniu są transakcje między stronami, przewidujące zapłatę ceny lub inne wynagrodzenie. Zatem jeżeli czynność polega jedynie na świadczeniu jednej ze stron, bez bezpośredniego wynagrodzenia, nie ma podstawy opodatkowania, w związku z czym świadczenie takie nie podlega podatkowi VAT.

18. W tym świetle świadczenie usługi następuje «odpłatnie» w rozumieniu art. 2 pkt 1 szóstej dyrektywy VAT, a zatem podlega opodatkowaniu, tylko jeżeli pomiędzy usługodawcą a usługobiorcą istnieje stosunek prawny, w ramach którego następuje wymiana świadczeń wzajemnych, gdyż świadczenie otrzymywane przez usługodawcę stanowi rzeczywiste odzwierciedlenie wartości usługi świadczonej usługobiorcy (ww. wyrok w sprawie MKG- Kraftfahrzeuge-Factoring, pkt 47).

19. Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem „świadczenie usług dokonywane odpłatnie” w rozumieniu art. 2 pkt 1 szóstej dyrektywy wymaga bezpośredniego związku między wyświadczoną usługą a otrzymanym wynagrodzeniem (wyrok z 29 lipca 2010 r. w sprawie C-40/09 Astra Zeneca UK i przytoczone orzecznictwo).

Ponadto, w wyroku z 27 marca 2014 r. w sprawie C-151/13 Le Rayon dOr SARL przeciwko Ministre de l’Économie et des Finances, TSUE wskazał, że:

(... ) aby świadczenie usług mogło być uznane za „odpłatne” w rozumieniu tej dyrektywy, nie wymaga ona, aby świadczenie wzajemne za taką usługę było uzyskane bezpośrednio od jej odbiorcy. Świadczenie wzajemne może pochodzić także od osoby trzeciej. (zob. podobnie wyrok w sprawach połączonych C-54/09 i C-55/09, Loyalty Management UK i Baxi Group EU:C:2010:590, pkt 56). (pkt 34).

Ponadto stwierdzić należy, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług będzie podlegało tylko takie świadczenie (dostawa lub usługa), w przypadku, którego istnieje konsument, tj. odbiorca świadczenia odnoszący z niego choćby potencjalną korzyść. Dopóki nie istnieje podmiot, który odnosiłby lub powinien odnosić konkretne korzyści o charakterze majątkowym związanym z danym świadczeniem, dopóty świadczenie to nie będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z opisu sprawy wynika, że:

·     X jest uczelnią publiczną działającą na podstawie ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Podstawowymi zadaniami Uczelni według art. 11 ust. 1 PSWiN są: prowadzenie kształcenia na studiach; prowadzenie kształcenia na studiach podyplomowych lub innych form kształcenia; prowadzenie działalności naukowej; świadczenia usług badawczych oraz transfer wiedzy i technologii do gospodarki; prowadzenie kształcenia doktorantów; kształcenie i promowanie kadr uczelni; stwarzanie osobom niepełnosprawnym warunków do pełnego udziału w: procesie przyjmowania na uczelnie w celu odbywania kształcenia, kształceniu; prowadzeniu działalności naukowej; wychowywanie studentów w poczuciu odpowiedzialności za Państwo Polskie, tradycję narodową, umacnianie zasad demokracji i poszanowanie Praw Człowieka; stwarzanie warunków do rozwoju kultury fizycznej studentów; upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki i kultury, w tym w tym przez gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych, informacyjnych i archiwalnych; działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych.

·    Uczelnia jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, który prowadzi działalność opodatkowaną i zwolnioną od podatku VAT, a także działalność, która pozostaje poza zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

·    W dniu 29 lipca 2024 r. X złożyła wniosek o zlecenie realizacji zadania w trybie art. 404 ust. 1 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce pn.: „(…)”. Decyzja z dnia 18 sierpnia 2024 r. o nr (…) przyznało Wnioskodawcy środki finansowe. Na podstawie ww. decyzji została w dniu 4 września 2024 r. podpisana umowa. Wyniki badań będą przechowywane na serwerze X. Badania będą udostępnione w formie sieci neuronowych innym jednostkom naukowym w Unii Europejskiej, które prowadzą badania kliniczne nad nowymi nośnikami leków. Uzyskane wyniki badań mogą być interesujące przy opracowaniu (…). Grupą docelową realizowanego zadania są (…). W szczególności wyniki badań mogą być interesujące przy opracowaniu (…).

·    § 1 punkt 5 umowy stanowi, iż Uczelnia zobowiązana jest do przekazania (…) wszystkich materiałów (efektów działań oraz rezultatów Zadania) opracowanych w ramach poszczególnych działań w ramach Zadania, z zastrzeżeniem, że w przypadku gdy materiały te stanowią utwór w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, zastosowanie znajdą postanowienia § 11 umowy. Jeżeli nie postanowiono inaczej w umowie oraz opisie Zadania, stanowiącym załącznik nr 1 do umowy, zasady i zakres ewentualnego korzystania przez Uczelnię z materiałów (efektów działań oraz rezultatów Zadania) opracowanych w ramach poszczególnych działań w ramach Zadania, zostaną określone odrębnie przez Strony, z uwzględnieniem obowiązujących przepisów prawa w tym zakresie.

·    Zgodnie z § 4 punktem 5 umowę uznaje się za wykonaną w przypadku: wykorzystania środków finansowych zgodnie z ich przeznaczeniem; wykonania wszystkich działań określonych w załączniku nr 1 do umowy.

·    Kolejno § 4 punkt 6 mówi, że umowę uznaje się za wykonaną nienależycie w przypadku: wykorzystania części środków finansowych niezgodnie z ich przeznaczeniem; wykonania tylko części działań określonych w załączniku nr 1 do umowy.

·    Punkt 7 ww. paragrafu stanowi, iż umowę uznaje się za niewykonaną w przypadku: niezgodnego z przeznaczeniem wykorzystania całości przekazanych środków finansowych; niewykonania wszystkich działań określonych w załączniku nr 1 do umowy; niezłożenia (…) raportu, o którym mowa w ust. 1.

·    W przypadku uznania umowy za niewykonaną lub nienależycie wykonaną środki finansowe podlegać będą zwrotowi odpowiednio w całości lub w części na zasadach określonych w umowie. Dotacja celowa lub jej część wykorzystana niezgodnie z przeznaczeniem, nienależna lub nadmiernie pobrana podlega zwrotowi wraz z odsetkami w wysokości jak dla zaległości podatkowych, w ciągu 15 dni od dnia stwierdzenia wykorzystania dotacji celowej lub jej części niezgodnie z przeznaczeniem lub jej pobrania nienależnie lub w nadmiernej wysokości. Odsetki nalicza się zgodnie z art. 169 ust. 5 ustawy o finansach publicznych.

·     Zgodnie z § 5 punktem 1 umowy Uczelnia może przeznaczyć środki finansowe, o których mowa § 2 ust. 1 wyłącznie na koszty spełniające łącznie następujące warunki: zostały poniesione w okresie od dnia zawarcia umowy do dnia zakończenia realizacji zadania; są niezbędne do realizacji zadania; są bezpośrednio powiązane z poszczególnymi działaniami określonymi w opisie Zadania, stanowiącym załącznik nr 1 do umowy; spełniają wymogi efektywnego zarządzania finansami, w szczególności osiągania wysokiej jakości za daną cenę; są identyfikowalne i weryfikowalne, a zwłaszcza zarejestrowane w zapisach księgowych Uczelni i określone zgodnie z zasadami rachunkowości; spełniają wymogi właściwych przepisów zwłaszcza prawa podatkowego i ubezpieczeń społecznych; są udokumentowane i wyodrębnione pod względem księgowym w sposób umożliwiający ocenę realizacji Zadania pod względem rzeczowym i finansowym.

·    Stosowanie do § 11 umowy Uczelnia przenosi na rzecz Ministra autorskie prawa majątkowe do wszystkich utworów powstałych w związku z realizacją Zadania, bez ograniczenia co do czasu, terytorium i liczby egzemplarzy, oraz do korzystania z opracowań Utworów (w tym polegających na opracowywaniu poprzez dodanie różnych elementów, uaktualnianie, modyfikację, dokonywanie przeróbek oraz tłumaczenie na różne Języki) i rozporządzania opracowaniami tych Utworów, jak również do zezwalania podmiotom trzecim na wykonywanie przez te podmioty praw zależnych do Utworów, na następujących polach eksploatacji:

  • utrwalanie Utworu bez żadnych ograniczeń ilościowych, dowolną techniką;
  • ­zwielokrotnianie Utworu bez żadnych ograniczeń ilościowych, w każdej możliwej technice;
  • ­wprowadzenie Utworu do pamięci komputera i sieci multimedialnych, w tym Internetu, sieci wewnętrznych typu Intranet, bez żadnych ograniczeń ilościowych, jak również przesyłania Utworu w ramach ww. sieci, w tym w trybie on-line;
  • ­ rozpowszechnianie Utworu, w tym wprowadzanie go do obrotu, w szczególności drukiem, w ramach produktów elektronicznych, w tym w ramach elektronicznych baz danych, na nośnikach magnetycznych, cyfrowych, optycznych, elektronicznych, również w postaci CD-ROM, dyskietek, DVD, w ramach sieci multimedialnych, w tym sieci wewnętrznych (np. typu Intranet), jak i Internetu, w systemie on-line, poprzez komunikowanie na życzenie, w drodze użyczania Utworu;
  • ­ wypożyczanie, najem, użyczanie, dzierżawa lub wymiana nośników, na których Utwór utrwalono, utrwalonych i zwielokrotnionych stosownie do pkt 1 i 2, przy zastosowaniu dowolnej techniki udostępnienia Utworu;
  • ­publiczne udostępnianie Utworów w taki sposób, aby każdy mógł mieć do nich dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
  • ­wykorzystywanie Utworu i jego fragmentów w celach informacyjnych; dokonywanie lub zlecanie osobom trzecim dokonywania opracowań Utworu, w tym jego skrótów i streszczeń;
  • ­udzielenie zezwoleń na rozporządzanie i korzystanie z Utworu, w tym również zezwoleń do jego opracowania i dokonania tłumaczeń;
  • ­łączenie Utworu w całości lub w części z innymi materiałami lub innymi dokumentami oraz jego tłumaczenie; a w odniesieniu do tych elementów przedmiotu umowy, które stanowią program komputerowy, w pełnym zakresie określonym w art. 74 ust. 4 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych, tj. prawo do: trwałego lub czasowego zwielokrotnienia programu komputerowego w całości lub w części jakimikolwiek środkami i w jakiejkolwiek formie, w tym w zakresie, w którym dla wprowadzania, wyświetlania, stosowania, przekazywania i przechowywania programu komputerowego niezbędne jest jego zwielokrotnienie; tłumaczenia, przystosowywania, zmiany układu lub jakichkolwiek innych zmian w programie komputerowym, z zachowaniem praw osoby, która tych zmian dokonała; rozpowszechniania, w tym użyczenia lub najmu, programu komputerowego lub jego kopii.

·    Wraz z raportem rocznym albo raportem końcowym Uczelnia przekaże (…) kody źródłowe do oprogramowania komputerowego oraz wszelkie procedury niezbędne do przekształcenia kodu źródłowego do postaci wykonywalnej, z użyciem standardowych, dostępnych na rynku narzędzi informatycznych.

·    W przypadku, gdy nie jest możliwe przeniesienie na (…) autorskich praw majątkowych do Utworów z uwagi na brak prawnych możliwości uzyskania autorskich praw majątkowych do Utworów przez Uczelnię, Uczelnia udziela (…) licencji niewyłącznej do korzystania z Utworów w zakresie wskazanym w umowie, wraz z prawem do udzielania sublicencji, na polach eksploatacji wskazanych w ust. 1.

·    Licencją objęte jest m.in. wykorzystywanie Utworów w całości lub we fragmentach, w tym dokonywanie skrótów a także zestawianie ich, lub ich fragmentów, z innymi treściami lub dokonywanie ich zapisu słownego (tekstowego), tłumaczenie na języki obce oraz prawo do zezwalania na wykonywanie zależnych praw autorskich (zezwolenie na wykonywanie praw zależnych), na polach eksploatacji wskazanych w ust. 1.

·    Licencja udzielona zostaje na czas oznaczony – 5 lat. Po upływie wyżej wskazanego okresu licencja jest kontynuowana, bez konieczności składania przez Uczelnię dodatkowego oświadczenia w tym zakresie, jako licencja udzielona na czas nieoznaczony. Uczelnia uprawniona jest do wypowiedzenia umowy w zakresie udzielonej licencji z zachowaniem 10-letniego okresu wypowiedzenia, po upływie 5-letniego terminu wskazanego w zdaniu pierwszym, ze skutkiem na koniec roku kalendarzowego.

·    Uczelnia będzie ponosić odpowiedzialność z tytułu ewentualnego naruszenia autorskich praw majątkowych, licencyjnych lub praw zależnych osób trzecich, do którego dojdzie w trakcie lub w wyniku wykonywania umowy przez Uczelnię lub podmioty, przy pomocy których Uczelnia realizować będzie działania określone w umowie.

·    Przeniesienie na (…) autorskich praw majątkowych do Utworów lub udzielenie licencji, o których mowa w niniejszym paragrafie, następuje z dniem przekazania (…) raportu końcowego, w zależności od tego kiedy powstał Utwór, w tym w przypadku rozwiązania lub wypowiedzenia umowy. Z tym samym dniem Uczelnia przekazuje (…) wszystkie egzemplarze (nośniki), na których utrwalono Utwory. Uczelnia składa wraz z raportem oświadczenie, odpowiednio o przeniesieniu na Ministra autorskich praw majątkowych do Utworów albo o udzieleniu (…) licencji niewyłącznej do korzystania z Utworów, na zasadach wskazanych w niniejszej umowie.

·    Wyniki badań nie zostaną przekazane innym podmiotom gospodarczym w celu ich wykorzystania do wykonywania przez te podmioty opodatkowanej działalności gospodarczej.

·    Realizacja Zadania jest uzależniona od uzyskania dotacji celowej. W przypadku braku finansowania Uczelnia nie podjęłaby się wykonania Zadania.

·    W związku z tym, że Uczelnia zobowiązana jest przenieść na rzecz (…) Nauki autorskie prawa majątkowe do wszystkich utworów powstałych w związku z realizacją Zadania, Uczelnia będzie udostępniała wyniki innym zainteresowanym instytucją naukowym tylko w przypadku uzyskania zgody Ministra Nauki, udostępnianie w takim przypadku będzie następowało nieodpłatnie.

·    Wszelkie działania w ramach Zadania są realizowane samodzielnie przez Uczelnię, bez udziału innych podmiotów.

·    Uczelnia będzie zobowiązana do zwrotu (w całości lub części) otrzymanej na realizację Zadania dotacji celowej w przypadku uznania przez (…) umowy (…) z dnia 4 września 2024 r. (na podstawie, której Uczelnia otrzymała dotację celową) za niewykonaną lub nienależycie wykonaną.

·    Uczelnia jest zobowiązana do rozliczenia Zadania. Uczelnia zobowiązuje się do złożenia (…) raportu końcowego z realizacji Zadania. Raport końcowy podlega ocenie pod względem prawidłowości wykorzystania przyznanych środków finansowych jak również pod względem prawidłowości wykonania Zadania. Niezłożenie prawidłowego raportu końcowego będzie stanowić podstawę do żądania zwrotu przekazanych środków finansowych.

·    Minister Nauki, w terminie nie dłuższym niż 60 dni od dnia złożenia raportu końcowego uznaje Umowę z dnia 4 września 2024 r. za: wykonaną, albo wykonaną nienależycie, albo niewykonaną.

·    Umowę uznaje się za wykonaną w przypadku: wykorzystania środków finansowych zgodnie z ich przeznaczeniem, wykonania wszystkich działań określonych w załączniku nr 1 do umowy. Umowę uznaje się za wykonaną nienależycie w przypadku: wykorzystania części środków finansowych niezgodnie z ich przeznaczeniem, wykonania tylko części działań określonych w załączniku nr 1 do umowy. Umowę uznaje się za niewykonaną w przypadku: niezgodnego z przeznaczeniem wykorzystania całości przekazanych środków finansowych, niewykonania wszystkich działań, niezłożenia (…) raportu końcowego z realizacji Zadania.

·    Uczelnia może przeznaczyć środki finansowe wyłącznie na realizację zleconego przez (…) Zadania.

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy otrzymana dotacja celowa na realizację zadania: „(…)” będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do art. 29a ust. 1 ustawy:

Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Katalog elementów dodatkowych wchodzących w skład podstawy opodatkowania określony został w art. 29a ust. 6 ustawy. Stosownie do tego przepisu:

Podstawa opodatkowania obejmuje:

1) podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;

2) koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

Na podstawie art. 29a ust. 7 ustawy:

Podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot:

1) stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;

2) udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży;

3) otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.

Z powyższych przepisów wynika, że co do zasady podstawa opodatkowania obejmuje wszystko co stanowi wartość otrzymanego świadczenia, które dostawca lub świadczący usługę otrzymuje lub powinien otrzymać od kupującego. Przepis art. 29a ust. 6 i ust. 7 wymienia elementy, które powinny być wliczane bądź nie powinny być wliczane do podstawy opodatkowania.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy towaru lub świadczenia usługi.

Dla określenia, czy dane dotacje (subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze) są czy też nie są opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Kryterium uznania dotacji za stanowiącą podstawę opodatkowania jest zatem stwierdzenie, że dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje nie dające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią podstawy opodatkowania w rozumieniu przepisu art. 29a ust. 1 ustawy.

Włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc podstawą opodatkowania ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Zatem, podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne – na pokrycie kosztów działalności nie zwiększa podstawy opodatkowania, a tym samym nie podlega opodatkowaniu.

Przepis art. 29a ust. 1 ustawy stanowi odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady, z treści którego wynika, że:

W odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Związane jest to z tym, że podstawa opodatkowania stanowi wartość faktycznie uzyskaną przez sprzedawcę z tytułu danej opodatkowanej czynności. Należy jednocześnie wskazać, że nie ma tu znaczenia status podmiotu wypłacającego dofinansowanie ani pochodzenie środków, z których to dofinansowanie jest wypłacane.

Z treści powołanych przepisów wynika, że w sytuacji, gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia. Kryterium uznania dofinansowania za stanowiące podstawę opodatkowania jest zatem stwierdzenie, że dofinansowanie dokonywane jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dofinansowanie niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowi podstawy opodatkowania w rozumieniu przepisu art. 29a ust. 1 ustawy.

Nie ma przy tym znaczenia, od kogo dostawca towaru lub świadczący usługę otrzymuje zapłatę – czy od nabywcy, czy od osoby trzeciej, ważne jest, aby było to wynagrodzenie za daną konkretną usługę lub za daną konkretną dostawę.

Należy zauważyć, że otrzymanie dofinansowania (dotacji, dopłaty) nie stanowi samo w sobie żadnej czynności, ani też zdarzenia opodatkowanego. Dotacje (dopłaty) podlegają bowiem opodatkowaniu jako składnik ceny czynności, z którą są związane. Dotacje, które stanowią dopłatę do ceny sprzedawanych towarów, czy świadczonych usług, są ściśle związane z daną usługą, czy towarem i podlegają opodatkowaniu.

Jak wskazano powyżej, włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to celowa dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie ceny konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc obrotem ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Dla określenia, czy dane dotacje mają czy też nie bezpośredni wpływ na cenę świadczonych usług, a co za tym idzie – czy podlegają opodatkowaniu, istotne są zatem szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Tym samym, podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne – na pokrycie kosztów działalności – nie podlega opodatkowaniu.

Koniecznym zatem dla wykładni art. 29a ust. 1 ustawy jest wyjaśnienie pojęcia „subwencja bezpośrednio związana z ceną”.

W tym celu istotne znaczenie ma orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, w szczególności wyrok w sprawie C-184/00 (Office des produits wallons ASBL v. Belgian State).

W wyroku C-184/00 Trybunał stwierdził, że pojęcie subwencji (dotacji) bezpośrednio związanych z ceną należy interpretować jako obejmujące wyłącznie subwencję, które stanowią całość lub część wynagrodzenia za dostawę towarów lub świadczenie usług, a które są wypłacane przez podmiot trzeci w stosunku do sprzedawcy lub świadczącego. Trybunał argumentował, że w celu ustalenia, czy dotacja stanowi wynagrodzenie, cena towarów i usług musi, co do zasady, być ustalana nie później, niż w momencie zdarzenia podlegającego opodatkowaniu. Zobowiązanie do zapłaty dotacji dokonane przez osobę, która jej udziela, rodzi korelat, jakim jest prawo beneficjenta do jej otrzymania, ponieważ dokonał on dostawy podlegającej opodatkowaniu. Ten związek pomiędzy dotacją a ceną musi być jednoznacznie widoczny na podstawie indywidualnej analizy okoliczności stanowiących podstawę wypłaty tego wynagrodzenia. Z drugiej strony nie jest konieczne, aby cena towarów lub usług bądź część tej ceny została ustalona. Wystarczy, by możliwe było jej ustalenie. Cena, jaką płaci nabywca, musi być ustalana w taki sposób, że zmniejsza się ona w proporcji do dotacji przyznanej sprzedawcy towarów lub świadczącemu usługi, co zatem stanowi element ustalenia ceny, jakiej żąda ten ostatni. Trybunał w sprawie będącej przedmiotem rozpoznania wskazał sądowi odsyłającemu szereg wskazówek, stwierdzając, że sąd krajowy musi zbadać obiektywnie, czy fakt, że dotacja jest wypłacana sprzedawcy lub świadczącemu usługę pozwala mu sprzedawać towary lub świadczyć usługi po cenie niższej, niż musiałby on żądać w braku takiej dotacji. Nie jest konieczne, by dotacja odpowiadała bezpośrednio zmniejszeniu ceny dostarczanych towarów, wystarczy by relacja pomiędzy zmniejszeniem ceny a dotacją, która może być wyrażona ryczałtowo, była istotna.

Szersze uwagi na temat związku dotacji z ceną znalazły się natomiast w opinii rzecznika generalnego oraz pisemnym stanowisku rządu Wielkiej Brytanii, które zaaprobował Trybunał. Jak wskazuje rzecznik, dotacje mogą mieć różną formę i charakter. Zwykle przez dotacje (subwencje) rozumie się sumy wypłacane danemu podmiotowi z funduszy publicznych w interesie ogólnym. W praktyce dotacje mogą mieć postać dopłat ogólnych do działalności przedsiębiorstwa (i wówczas nie podlegają opodatkowaniu) albo też stanowić subsydia do konkretnych dostaw lub usług, umożliwiając nabycie ich ostatecznemu odbiorcy po niższej cenie (lub w ogóle bez odpłatności z jego strony). W tym ostatnim przypadku podlegają podatkowi VAT.

Jeżeli otrzymywana dotacja jest w sposób zindywidualizowany i policzalny związana z ceną danego świadczenia (tj. świadczenie dzięki dotacji ma cenę niższą o konkretną kwotę), taka dotacja podlega VAT. Jeżeli natomiast związek tego rodzaju nie występuje i równocześnie dotacja nie jest elementem wynagrodzenia związanego z danymi dostawami towarów lub usług, wówczas można – i należy – potraktować ją jako płatność niepodlegającą podatkowi VAT.

Należy zwrócić uwagę, że dla określenia, czy dana dotacja jest, czy nie jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług, istotne są szczegółowe warunki jej przyznawania, określające cel, na który ta dotacja jest przeznaczona.

Każdorazowo należy ocenić, czy w danym przypadku mamy do czynienia z czynnościami realizowanymi na zlecenie w zamian za wynagrodzenie w postaci dotacji celowej.

Jak już wskazano, kryterium uznania, że dotacja ustala podstawę opodatkowania stanowi stwierdzenie, że dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią obrotu w rozumieniu przepisu art. 29a ust. 1 ustawy, czyli nie zwiększają podstawy opodatkowania tym podatkiem.

Tym samym, podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne – na pokrycie kosztów działalności – nie zwiększa podstawy opodatkowania, a tym samym nie podlega opodatkowaniu.

Jak wyżej wskazano, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i są wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

W przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z sytuacją, w której wystąpią skonkretyzowane świadczenia w zamian za określone wynagrodzenie. Analiza przedstawionego opisu sprawy, treści cytowanych przepisów prawa podatkowego oraz orzecznictwa TSUE prowadzi bowiem do stwierdzenia, że przekazywane Państwu przez (…) środki finansowe na realizację opisanego projektu pn.: „(…)” należy uznać za otrzymane środki (dotacje, subwencje lub dopłaty o podobnym charakterze) mające bezpośredni wpływ na cenę świadczonych przez Państwa usług. Należy zauważyć, że otrzymane środki od (…) nie zostaną przeznaczone na Państwa ogólną działalność, lecz mogą zostać wykorzystane tylko i wyłącznie na określone i wskazane w umowie zawartej pomiędzy Uczelnią a (…) działanie, tj. na wykonanie przedmiotowego projektu zgodnie z Umową oraz na konkretne działania wykonywane w ramach tego projektu. Nadto – jak wskazali Państwo – realizacja Zadania jest uzależniona od uzyskania dotacji celowej. W przypadku braku finansowania Uczelnia nie podjęłaby się wykonania Zadania. Powyższe stwierdzenie również wskazuje na cenotwórczy charakter dotacji.

Z opisu sprawy wynika również, po zrealizowaniu projektu, zobowiązani są Państwo, na podstawie Umowy, do przeniesienia na rzecz (…) autorskich praw majątkowych do wszystkich utworów powstałych w związku z realizacją Zadania oraz prawa do korzystania z opracowań Utworów (w tym polegających na opracowywaniu poprzez dodanie różnych elementów, uaktualnianie, modyfikację, dokonywanie przeróbek oraz tłumaczenie na różne Języki) i rozporządzania opracowaniami tych Utworów, jak również do zezwalania podmiotom trzecim na wykonywanie przez te podmioty praw zależnych do Utworów, rozpowszechnianie Utworu, w tym wprowadzanie go do obrotu; wypożyczanie, najem, użyczanie, dzierżawa lub wymiana nośników, na których Utwór utrwalono; publiczne udostępnianie Utworów w taki sposób, aby każdy mógł mieć do nich dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym; wykorzystywanie Utworu i jego fragmentów w celach informacyjnych; dokonywanie lub zlecanie osobom trzecim dokonywania opracowań Utworu, w tym jego skrótów i streszczeń; udzielenie zezwoleń na rozporządzanie i korzystanie z Utworu, w tym również zezwoleń do jego opracowania i dokonania tłumaczeń; łączenie Utworu w całości lub w części z innymi materiałami lub innymi dokumentami oraz jego tłumaczenie; a w odniesieniu do tych elementów przedmiotu umowy, które stanowią program komputerowy, w pełnym zakresie określonym w art. 74 ust. 4 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych, tj. prawo do: trwałego lub czasowego zwielokrotnienia programu komputerowego w całości lub w części jakimikolwiek środkami i w jakiejkolwiek formie, w tym w zakresie, w którym dla wprowadzania, wyświetlania, stosowania, przekazywania i przechowywania programu komputerowego niezbędne jest jego zwielokrotnienie; tłumaczenia, przystosowywania, zmiany układu lub jakichkolwiek innych zmian w programie komputerowym, z zachowaniem praw osoby, która tych zmian dokonała; rozpowszechniania, w tym użyczenia lub najmu, programu komputerowego lub jego kopii. Ponadto wraz z raportem rocznym albo raportem końcowym Uczelnia przekaże (…) kody źródłowe do oprogramowania komputerowego oraz wszelkie procedury niezbędne do przekształcenia kodu źródłowego do postaci wykonywalnej, z użyciem standardowych, dostępnych na rynku narzędzi informatycznych. Z kolei w przypadku, gdy nie jest możliwe przeniesienie na (…) autorskich praw majątkowych do Utworów z uwagi na brak prawnych możliwości uzyskania autorskich praw majątkowych do Utworów przez Uczelnię, Uczelnia udzieli (…) licencji niewyłącznej do korzystania z Utworów w zakresie wskazanym w umowie, wraz z prawem do udzielania sublicencji. Licencją będą objęte m.in. wykorzystywanie Utworów w całości lub we fragmentach, w tym dokonywanie skrótów a także zestawianie ich, lub ich fragmentów, z innymi treściami lub dokonywanie ich zapisu słownego (tekstowego), tłumaczenie na języki obce oraz prawo do zezwalania na wykonywanie zależnych praw autorskich (zezwolenie na wykonywanie praw zależnych). Licencja udzielona zostaje na czas oznaczony – 5 lat. Po upływie wyżej wskazanego okresu licencja będzie kontynuowana, bez konieczności składania przez Uczelnię dodatkowego oświadczenia w tym zakresie, jako licencja udzielona na czas nieoznaczony. Uczelnia uprawniona jest do wypowiedzenia umowy w zakresie udzielonej licencji z zachowaniem 10-letniego okresu wypowiedzenia, po upływie 5-letniego terminu wskazanego w zdaniu pierwszym, ze skutkiem na koniec roku kalendarzowego. Uczelnia będzie ponosić odpowiedzialność z tytułu ewentualnego naruszenia autorskich praw majątkowych, licencyjnych lub praw zależnych osób trzecich, do którego dojdzie w trakcie lub w wyniku wykonywania umowy przez Uczelnię lub podmioty, przy pomocy których Uczelnia realizować będzie działania określone w umowie.

Przeniesienie na (…) autorskich praw majątkowych do Utworów lub udzielenie licencji, o których mowa w niniejszym paragrafie, następuje z dniem przekazania (…) raportu końcowego, w zależności od tego kiedy powstał Utwór, w tym w przypadku rozwiązania lub wypowiedzenia umowy. Z tym samym dniem Uczelnia przekazuje (…) wszystkie egzemplarze (nośniki), na których utrwalono Utwory.

Uczelnia składa wraz z raportem oświadczenie, odpowiednio o przeniesieniu na (…) autorskich praw majątkowych do Utworów albo o udzieleniu (…) licencji niewyłącznej do korzystania z Utworów, na zasadach wskazanych w Umowie.

Ponadto Uczelnia może przeznaczyć środki finansowe wyłącznie na realizacje zleconego przez (…).

Tym samym, realizację zadania w Projekcie należy uznać za podlegające opodatkowaniu świadczenie usług. W przedmiotowej sprawie zostały spełnione wszystkie przesłanki, aby uznać wykonywane przez Państwa w ramach Projektu czynności za świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. W analizowanym przypadku istnieje bezpośredni związek pomiędzy dokonanym świadczeniem, polegającym na realizacji zadania badawczego, w ramach którego zostaną wytworzone Utwory, które objęte są autorskimi prawami majątkowymi, a także możliwe jest udzielenie licencji, a otrzymanym w zamian wynagrodzeniem.

W niniejszej sprawie mamy zatem beneficjenta świadczenia, tj. (…), który po zakończeniu Zadania uzyskuje autorskie prawa majątkowe oraz udzielana jest (…) licencja do wszystkich Utworów powstałych w związku z realizacją Zadania, jak również następuje przeniesienie własności nośników, na których Uczelnia przekazała (…) utrwalone utwory.

Istotne jest, że w przypadku braku finansowania Uczelnia nie podjęłaby się wykonania Zadania. Powyższe stwierdzenie również wskazuje na cenotwórczy charakter dotacji. Oznacza to, że dofinansowanie zostanie przyznane wyłącznie na realizację zadania badawczego. Ponadto nie mogą go Państwo przeznaczać na inny cel niż związany z realizacją Projektu. Dofinansowanie zostanie więc przyznane w związku z konkretnym świadczeniem, a nie na Państwa ogólną działalność. A zatem przedmiotowa dotacja ma związek z ceną świadczonych usług, gdyż bezpośrednio wpływa na cenę świadczenia (beneficjent nie wnosi innej opłaty za uzyskane autorskie prawa majątkowe oraz udzielane licencja do wszystkich Utworów powstałych w związku z realizacją Zadania), którą otrzyma w wyniku realizacji Zadania, zatem zwiększa podstawę opodatkowania, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy, a tym samym podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Zatem otrzymane środki, przeznaczone na realizację Projektu, są wynagrodzeniem za usługę świadczoną przez Państwa na rzecz (…), który po zakończeniu Zadania uzyskuje autorskie prawa majątkowe oraz udzielana jest (…) licencja do wszystkich Utworów powstałych w związku z realizacją Zadania, jak również następuje przeniesienie własności nośników, na których Uczelnia przekazała (…) utrwalone utwory.

Tym samym nieprawidłowo Państwo wskazują, że przeniesienie autorskich praw majątkowych i udzielenie licencji następuje nieodpłatnie, jak również, że przeniesienie na Ministra własności nośników, na których Uczelnia przekazała (…) utrwalone Utwory, następuje nieodpłatnie.

Fakt, że dokonują Państwo określonych czynności na rzecz beneficjenta Zadania (…) nie pobierając od niego innej odpłatności niż uzyskana dotacja oznacza, że zapłatą za te świadczenia są otrzymane przez Państwa środki zwane dotacją celową.

Zatem uznać należy, że otrzymane przez Państwa środki finansowe – na realizację zadania pn. „(…)” w ramach zawartej z (…) Umowy – stanowią zapłatę otrzymaną za świadczone usługi.

Tym samym, realizację powierzonych zadań i w efekcie przeniesienie autorskich praw majątkowych i udzielenie licencji do wszystkich utworów powstałych w związku z realizacją Zadania oraz przeniesienie własności nośników, na których Uczelnia przekazała (…) utrwalone utwory będące wynikiem realizowanego Zadania, należy uznać za podlegające opodatkowaniu świadczenie usług, bowiem w przedmiotowej sprawie zostały spełnione wszystkie przesłanki warunkujące uznanie wykonywanych przez Państwa w ramach projektu czynności za odpłatne usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Podsumowanie

Dotacja celowa otrzymana na realizację zadania pn. „(…)” stanowi podstawę opodatkowania, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy, a tym sama podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Tym samym Państwa stanowisko jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zauważam, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem sprawy podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy  z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·     Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·    w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·    w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.