Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej
5 listopada 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 4 listopada 2024 roku o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „…”.
Uzupełnili go Państwo pismami z 31 października 2024 r. (data wpływu), 10 grudnia 2024 r. (data wpływu) oraz 7 stycznia 2025 r. (data wpływu).
Treść wniosku wspólnego jest następująca:
Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem
1. Zainteresowany będący stroną postępowania:
·Województwo …
2. Zainteresowani niebędący stroną postępowania:
·… SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCI SPÓŁKA KOMANDYTOWA
·… SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ
Opis stanu faktycznego (ostatecznie przedstawiony w uzupełnieniu wniosku z 7 stycznia 2025 r.)
Województwo … jako jednostka samorządu terytorialnego - będące osobą prawną na podstawie ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa, jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Od dnia 1 stycznia 2017 r. Województwo … wraz ze swoimi jednostkami organizacyjnymi podlega centralizacji rozliczeń podatku VAT.
W wykazie samorządowych jednostek organizacyjnych oraz jednostek oświatowych Województwa … (Uchwała Nr … Zarządu Województwa … z dnia 4 kwietnia 2017 r., zmieniona Uchwałą Nr … Zarządu Województwa … z dnia 30 sierpnia 2021 r.), znajduje się Centrum w …. Centrum … w … (dalej …) jest publiczną placówką oświatową w rozumieniu ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. 2024.737), jego główne zadania to: prowadzenie kształcenia ustawicznego w placówkach wchodzących w jego skład, w formach pozaszkolnych; organizacja i prowadzenie działania w zakresie poradnictwa zawodowego i informacji zawodowej; współpraca z pracodawcami i organizacjami pracodawców.
… decyzją z dnia 22.04.2024 r. o dofinansowaniu projektu konkurencyjnego współfinansowanego ze środków Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji w ramach Programu Regionalnego Fundusze Europejskie dla … 2021-2027 otrzymało dofinansowanie na realizację projektu "…", wartość całkowita projektu … PLN.
Na podstawie Umowy o partnerstwie na rzecz realizacji Projektu ".." z dnia 11.09.2023 r. projekt realizowany jest w partnerstwie pomiędzy:
1) … (Lider)
2) ... Sp. z o.o., (Partner 1)
3) … Sp. z o.o., Sp. k. (Partner 2)
Celem projektu jest (...). Realizacja usług rozwojowych dostępnych w Bazie Usług Rozwojowych odbywać się będzie w oparciu o system bonowy dla osób dorosłych, które z własnej inicjatywy chcą podnieść umiejętności, kompetencje lub nabyć kwalifikacje. Zadanie realizowane jest poprzez zadania:
1) Stworzenie i utrzymanie systemu informatycznego obsługi i rozliczania bonów rozwojowych.
Zadanie ma na celu m.in. utworzenie elektronicznego systemu bonowego - Systemu Obsługi Bonów Rozwojowych Online.
2) Doradztwo zawodowe.
Zadanie ma na celu m.in. opracowanie elektronicznej platformy do wykonywania Bilansu Kompetencji, który uzupełniany będzie przez uczestnika, a weryfikowany przez doradcę zawodowego (np. celem pogłębienia bilansu, czy wyjaśnienia ew. niejasności).
3) Konsultacje usług rozwojowych.
Zadaniem konsultantów będzie m.in. prowadzenie spotkań, rozmów z uczestnikami, instruowanie ich, zachowanie kompleksowości wsparcia.
4) Usługi rozwojowe.
Zadanie polega m.in. na dystrybucji środków w ramach PSF W.... z wykorzystaniem systemu bonowego: realizacji i rozliczeń (w tym wkładu własnego) usług rozwojowych zgodnie z regulaminem projektu.
5) Kontrole usług rozwojowych.
Zadaniem kontrolerów będzie m.in. kontrola w miejscu realizacji usługi rozwojowej (wizyta monitoringowa, której celem jest sprawdzenie faktycznego dostarczenia usługi rozwojowej i jej zgodności ze standardami określonymi m.in. w Karcie usługi.
Działalność … w ramach realizowanego projektu obejmuje przede wszystkim:
a) współtworzenie dokumentów i procedur niezbędnych do realizacji Projektu
b) zorganizowanie i prowadzenie Biura Projektu w siedzibie Lidera,
c) podejmowanie działań promocyjnych,
d) rekrutacja uczestników projektu,
e) koordynowanie działań wszystkich Partnerów w celu sprawnej realizacji Projektu,
f) kontakt z IZ i składanie w imieniu Partnerów wniosków o płatność,
g) współdziałanie z pozostałymi Partnerami w zakresie merytorycznej i finansowej realizacji Projektu.
… w ramach wykonywanych zadań dokonuje zakupu towarów i usług na potrzeby realizacji projektu, w tym również zakupów opodatkowanych podatkiem VAT. Ponoszone wydatki związane są bezpośrednio z realizacją celu projektu, nie będą związane z przychodami, ponieważ w wyniku realizacji projektu nie powstanie żaden przychód.
Koszty ponoszone w ramach zadań … stanowią:
wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w realizację projektu,
koszty usług promocyjnych,
koszty zakupu materiałów biurowych i eksploatacyjnych dla biura projektu,
koszty zakupu mediów, usług telekomunikacyjnych, pocztowych dla biura projektu.
Wszystkie wydatki sfinansowane zostaną w ramach otrzymanego dofinansowania.
Spółka … Sp. z o.o. z siedzibą w ...., zwana dalej "… Sp. z o.o." została zarejestrowana w dniu 16.04.2004 r. przez Sąd Rejonowy dla …, Wydziału Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS …. Spółka uzyskała NIP … i została zarejestrowana jako podatnik VAT. Przedmiotem przedsiębiorstwa .. Sp. z o.o. jest w szczególności doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKD 74.14.A). Spółka jest współrealizatorem projektu "…" Działanie .... Społeczeństwo w transformacji w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla … 2021-2027.
Działalność … Sp. z o.o. w ramach projektu polega w szczególności na:
współtworzenie dokumentów niezbędnych do realizacji projektu, m.in. Regulaminu rekrutacji, Regulaminu kontroli, procedur obiegu dokumentów księgowych, procedur zawierania umów, procedur rozliczania projektu,
zorganizowanie i prowadzenie biura projektu w swojej siedzibie,
informowanie zainteresowane osoby o warunkach uczestnictwa w projekcie,
przeprowadzanie czynności kontrolnych w ramach projektu,
pomoc w rejestracji do BUR, rejestracji w systemie emisji bonów, udzielanie pomocy w zakresie przygotowania niezbędnych dokumentów do podpisania umowy wsparcia, podpisywanie umów wsparcia i rozliczanie bonów rozwojowych,
obsługa emisji e-bonów,
koordynacja zadań personelu konsultującego i kontrolującego usługi rozwojowe,
opracowanie wniosków o płatność w części zawierającej rozliczenia powyższych punktów w celu rozliczenia kosztów poniesionych w ramach realizowanego projektu,
udzielanie Partnerom oraz innym uprawnionym instytucjom wszelkich informacji służących do prawidłowej realizacji, rozliczenia, a także monitorowania i kontroli projektu, w szczególności:
niezwłoczne informowanie Partnerów o przeszkodach w realizacji projektu
zapewnienie Partnerowi wiodącemu dostępu do wszelkich dokumentów projektowych,
podejmowanie działań promocyjnych razem z pozostałymi Partnerami w celu propagowania założeń projektowych,
współdziałanie z pozostałymi Partnerami w zakresie merytorycznej i finansowej realizacji projektu.
Spółka w ramach prowadzonej działalności dokonuje zakupów towarów i usług na potrzeby realizacji projektu, w tym również zakupów opodatkowanych podatkiem VAT. Poniesione koszty związane są z osiągnięciem celu w postaci udzielania wsparcia w postaci bonów rozwojowych minimum .... osobom z obszaru transformacji. Koszty te nie będą się wiązały z przychodami z uwagi na fakt, że żadnych przychodów … osiągać nie będzie w wyniku realizacji projektu.
Do kosztów … w ramach realizowanego projektu należą:
koszty wynagrodzeń pracowników … sp. z o.o. zaangażowanych w realizację projektu,
koszty zakupu usług telekomunikacyjnych, pocztowych, dzierżawy urządzeń biurowych, usług promocyjnych, obsługi rachunku bankowego, itp.,
koszty zakupu materiałów biurowych, środków czystości, itp.,
koszty związane z opłaceniem usług rozwojowych w postaci: szkoleń/kursów/studiów podyplomowych uczestników projektu po otrzymaniu prawidłowo wystawionych dokumentów przez firmy organizujące owe usługi rozwojowe.
Wszystkie te wydatki są w 100% finansowane z otrzymanego wsparcia ze środków Unii Europejskiej w ramach realizowanego projektu.
Spółka … spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa z siedzibą w … została zarejestrowana 17 marca 2015 roku w Sądzie Rejonowym dla … w … Wydział Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS …. Posiada ona numer NIP … i jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT w Polsce. Główną działalnością spółki jest działalność związana z oprogramowaniem (PKD 62.01.Z).
Spółka w dniu 11.09.2023 rok podpisała umowę o partnerstwie w projekcie "…" realizowanego w ramach Priorytetu 9. Fundusze Europejskie dla … w transformacji, Działanie .... Społeczeństwo w transformacji, Programu Regionalnego Fundusze Europejskie dla … 2021-2027, nr naboru ......
W ramach tego projektu … jako partner jest odpowiedzialna za stworzenie systemu informatycznego ......
Spółka … sp z o.o sp. k. posiada prawną możliwość do odzyskiwania podatku VAT zgodnie z obowiązującymi przepisami, natomiast realizując projekt "…" nie może w żaden sposób odzyskać poniesionego podatku od towarów i usług, którego wysokość została zawarta w budżecie projektu (jako wydatki kwalifikowane), gdyż nie uzyska z realizacji projektu żadnych przychodów. Stworzony w ramach projektu system ....zgodnie z decyzją o dofinansowaniu zostanie przekazany do Instytucji Zarządzającej .... nieodpłatnie.
Wszystkie koszty związane z projektem, w tym wynagrodzenia i zakup usług, są finansowane w 100% ze środków Unii Europejskiej. Projekt nie może generować przychodów dla spółki - spółka przekaże system .....nieodpłatnie liderowi projektu.
Wszystkie wydatki, które ponosi Spółka, są zawarte w budżecie projektu i obejmują wynagrodzenia pracowników tworzących system ..... (umowy o pracę) oraz zakup usług opodatkowanych podatkiem VAT. Zakup usług obejmuje:
- użytkowanie serwera, zakup klucza SSL potrzebnych do stworzenia i utrzymania systemu .....,
- zakup usługi stworzenia platformy internetowej w celu samodzielnej realizacji Bilansu Kompetencji (w ramach systemu .....).
Koszty te nie będą wiązały się z żadnymi przychodami, gdyż Spółka żadnych przychodów z realizacji projektu nie osiągnie.
1. Czynności, do jakich wykorzystane zostaną towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu pn. "…" oraz rodzaj opodatkowania VAT:
Centrum … w …:
- wypłata wynagrodzenia dla pracowników zaangażowanych w realizację projektu (umowy o pracę) - nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług
- realizowanie działań promocyjnych (promocja projektu) - opodatkowanie 23% VAT
- zakup materiałów biurowych i eksploatacyjnych dna potrzeby prowadzenia biura projektu biura projektu - opodatkowanie 23% VAT
- zakup mediów, usług telekomunikacyjnych na potrzeby prowadzenia biura projektu - opodatkowanie 23% VAT
- zakup usług pocztowych na potrzeby prowadzenia biura projektu - zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług (....)
…Sp. z.o.o.:
- wypłata wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w realizację projektu (umowy o pracę) - czynność niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług
- zakup usług telekomunikacyjnych, dzierżawa urządzeń biurowych, usługi promocyjne - czynność opodatkowana podatkiem od towarów i usług stawką 23% VAT
- zakup usług pocztowych - czynność zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług .....)
- obsługa rachunku bankowego (opłaty za przelewy i prowadzenie rachunku bankowego) - czynność zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
- zakup materiałów biurowych, środków czystości - czynność opodatkowana podatkiem od towarów i usług stawką 23% VAT
- zakup usługi doradztwa zawodowego dla uczestników projektu - czynność opodatkowana podatkiem od towarów i usług stawką 23% VAT
- opłacenie usług rozwojowych w postaci: szkoleń/kursów/studiów podyplomowych uczestników projektu - w większości zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Zdarzają się usługi opodatkowane stawką 23% VAT.
…:
- wypłata wynagrodzenia pracowników tworzących system .....(umowy o pracę i umowy zlecenie) - czynność niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług
- użytkowanie serwera, zakup klucza SSL potrzebnych do stworzenia i utrzymania systemu .....- czynność opodatkowana podatkiem od towarów i usług stawką 23% VAT
- zakup usługi stworzenia platformy internetowej w celu samodzielnej realizacji Bilansu Kompetencji (w ramach systemu .....) - czynność opodatkowana podatkiem od towarów i usług stawką 23% VAT.
2. Do jakich celów wykorzystywane będą towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu:
Centrum … w …:
… w … nie prowadzi działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Towary i usługi zakupione w ramach realizacji projektu będą wykorzystywane do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.
… Sp. z.o.o.:
Zakup towarów i usług na potrzeby realizacji projektu związany będzie wyłącznie z osiągnięciem celu w postaci udzielania wsparcia w postaci bonów rozwojowych minimum ..... osobom z obszaru transformacji, a efekty zrealizowanego projektu nie będą wykorzystywane do celów prowadzonej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. … nie może osiągać żadnych przychodów w wyniku realizacji projektu.
…:
Zakup towarów i usług na potrzeby realizacji projektu związany będzie wyłącznie z osiągnięciem celu w postaci udzielania wsparcia w postaci bonów rozwojowych minimum ..... osobom z obszaru transformacji, a efekty zrealizowanego projektu nie będą wykorzystywane do celów prowadzonej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Projekt nie może generować przychodów dla Spółki - Spółka przekaże system .....nieodpłatnie liderowi projektu.
Na pytanie nr 3: W sytuacji, gdy towary i usługi nabywane w związku z realizacją ww. projektu będą wykorzystywane zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, to czy będzie istniała możliwość bezpośredniego przyporządkowania wydatków będących przedmiotem wniosku w całości do celów wykonywanej przez Państwa działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług?
odpowiedzieli Państwo: Nie dotyczy - żadne wydatki związane z realizacją projektu nie będą wykorzystane do celów prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
4. Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą związane z przychodem, tym samym nie będą wykorzystane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Na pytanie nr 5: W sytuacji, gdy efekty realizacji ww. zadania będą wykorzystywane – w ramach działalności gospodarczej – do czynności opodatkowanych i zwolnionych, to czy będzie istniała możliwość przyporządkowania całości lub części kwot podatku naliczonego do poszczególnych rodzajów czynności?
odpowiedzieli Państwo: Nie dotyczy - towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą związane z przychodem, tym samym nie będą wykorzystane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
6. Województwo … obsługuje Urząd Marszałkowski Województwa …, jednak podmiotem realizującym projekt jest Centrum … w …, które nie stosuje prewspółczynnika ponieważ generuje wyłącznie przychody zwolnione z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług.
Na kolejne pytania Organu:
7. W sytuacji, gdy prewspółczynnik nie przekracza 2%, to należy wskazać, czy uznają Państwo, iż wynosi on 0%?
8. Ile wynosi proporcja ustalona dla Państwa zgodnie z art. 90 ust. 2-ust. 9a ustawy o podatku od towarów i usług?
9. W sytuacji, gdy proporcja nie przekracza 2%, to należy wskazać, czy uznają Państwo, iż wynosi ona 0%?”
odpowiedzieli Państwo:
7. - 9. Nie dotyczy
10. … Sp. z o.o. jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.
Pytania
1.Czy Województwo … - Centrum … w … ma prawo odliczenia podatku VAT od zakupu towarów i usług związanych z realizacją projektu "…" Działanie ....Społeczeństwo w transformacji w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla … 2021-2027?
2.Czy w związku z realizacją projektu "…" Działanie .... Społeczeństwo w transformacji w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla … 2021-2027 Spółka … Sp. z o.o. ma prawo do odliczenia podatku naliczonego w fakturach VAT dotyczących realizacji projektu?
3.Czy Spółka … sp. z o. o sp. k ma prawo do odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach VAT dotyczących wydatków na rzecz projektu "…" realizowanego w ramach Priorytetu 9. Fundusze Europejskie dla … w transformacji, Działanie .... Społeczeństwo w transformacji, programu regionalnego Fundusze Europejskie dla … 2021 -2027, nr naboru ....?
Stanowisko Zainteresowanych w sprawie
Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
… działa w imieniu Województwa …, które jest czynnym podatnikiem VAT w przypadku zawierania takich umów. W zakresie realizowanych zadań nałożonych przepisami Województwo … nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 86 ust. 1, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zdaniem Wnioskodawcy, przedstawiony powyżej przepis wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi. Zatem, z uwagi na charakter zadania (wykonywanie zadań publicznych) oraz brak przychodu bezpośrednio związanego z realizacją projektu Województwo … nie ma prawnej możliwości odliczenia podatku VAT przy realizacji ww. zadania (gdyż jest z podatku VAT zwolnione).
Zdaniem … Sp. z o.o., kwota dofinansowania przeznaczona na zakup towarów i usług w ramach projektu "…" pochodzi w 100% ze środków europejskich i nie dotyczy jej możliwość uzyskania zwrotu z podatku VAT. Spółka nie osiąga z realizacji projektu przychodów opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, a otrzymane dofinansowanie przeznaczone jest na pokrycie ściśle określonych wydatków ponoszonych przez Spółkę w związku z jego realizacją, które to dofinansowanie stanowi zwrot kosztów poniesionych w związku z zarządzaniem projektem i jego realizacją, co oznacza, że w opisanej sytuacji występuje dotacja na pokrycie kosztów o charakterze zakupowym. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dn. 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, "w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego".
Nabyte towary i usługi w ramach realizowanego projektu nie służą czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT. Z tego też względu, Spółce nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z opłacania faktur dokumentujących nabycie towarów lub usług związanych z realizacją projektu. … Sp. z o.o. w 2013 roku przeszła kontrolę Urzędu Skarbowego, z której jednoznacznie wynika, że w związku z prowadzeniem projektów dofinansowanych ze środków Unii Europejskiej nie ma możliwości otrzymania zwrotu podatku poniesionego w ramach wydatków związanych z realizacją projektu (protokół z kontroli podatkowej z dnia 4 luty 2013, Nr postępowania: 5673).
Kwota dofinansowania na zakup usług w ramach projektu "…" realizowanego w ramach Priorytetu 9. Fundusze Europejskie dla … w transformacji, Działanie....Społeczeństwo w transformacji, Programu Regionalnego Fundusze Europejskie dla … 2021-2027, pochodzi w całości ze środków europejskich. W wyniku realizacji projektu zostanie stworzony system ..... Koszty prac pokryte są dotacją UE. System ....zostanie przekazany nieodpłatnie do lidera projektu. Spółka … sp. z o.o. sp. K. nie osiągnie z tytułu projektu żadnych przychodów. Z uwagi na powyższe Spółka nie jest w stanie odzyskać VAT, którego wysokość została zawarta w budżecie projektu.
Czynności do jakich wykorzystane zostaną towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu oraz rodzaj opodatkowania VAT:
1. Centrum … w …:
- wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w realizację projektu (umowy o pracę) – np.
- koszty usług promocyjnych - 23% VAT
- koszty zakupu materiałów biurowych i eksploatacyjnych dla biura projektu - 23% VAT
- koszty zakupu mediów, usług telekomunikacyjnych dla biura projektu - 23% VAT
- koszty zakupu usług pocztowych dla biura projektu - zw (.....)
2. … Sp. z.o.o.:
- koszty wynagrodzeń pracowników zaangażowanych w realizację projektu (umowy o pracę) – np.
- koszty zakupu usług telekomunikacyjnych, dzierżawy urządzeń biurowych, usług promocyjnych, obsługi rachunku bankowego, itp. - 23% VAT
- koszty zakupu usług pocztowych dla biura projektu - zw (....)
- koszty zakupu materiałów biurowych, środków czystości, itp. - 23% VAT
- koszty zakupu usługi doradztwa zawodowego dla uczestników projektu - 23% VAT
- koszty związane z opłaceniem usług rozwojowych w postaci: szkoleń/kursów/studiów podyplomowych uczestników projektu - zw
3. …:
- wynagrodzenia pracowników tworzących system .....(umowy o pracę i umowy zlecenie) – np.
- użytkowanie serwera, zakup klucza SSL potrzebnych do stworzenia i utrzymania systemu ....- 23% VAT
- zakup usługi stworzenia platformy internetowej w celu samodzielnej realizacji Bilansu Kompetencji (w ramach systemu ....) - 23% VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że:
W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym:
Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.
Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.
W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.
Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.
Na mocy art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 566):
1)Organy samorządu województwa działają na podstawie i w granicach określonych przez ustawy.
2)Do zakresu działania samorządu województwa należy wykonywanie zadań publicznych o charakterze wojewódzkim, niezastrzeżonych ustawami na rzecz organów administracji rządowej.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie województwa:
Samorząd województwa:
1) wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność,
2) dysponuje mieniem wojewódzkim,
3) prowadzi samodzielnie gospodarkę finansową na podstawie budżetu.
Katalog zadań własnych województwa został określony w art. 14 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie województwa.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).
Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, że w wykazie samorządowych jednostek organizacyjnych oraz jednostek oświatowych Województwa … znajduje się Centrum … w …. Centrum decyzją z 22.04.2024 r. o dofinansowaniu projektu konkurencyjnego współfinansowanego ze środków Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji w ramach Programu regionalnego Fundusze Europejskie dla … 2021-2027 otrzymało dofinansowanie na realizację projektu …", wartość całkowita projektu .... PLN. Na podstawie Umowy o partnerstwie na rzecz realizacji Projektu "…" z 11.09.2023 r. projekt realizowany jest w partnerstwie pomiędzy:
1)… (Lider)
2)… Sp. z o.o., (Partner 1)
3)… Sp. z o.o., Sp. k. (Partner 2).
… nie prowadzi działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Towary i usługi zakupione w ramach realizacji projektu będą wykorzystywane do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.
Efekty zrealizowanego projektu nie będą wykorzystywane przez … Sp. z.o.o. oraz … Sp. z o.o. Sp. k. do celów prowadzonej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Na tle przedstawionego opisu sprawy Państwa wątpliwość dotyczy kwestii prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dotyczących zakupu towarów i usług, wystawionych na Państwo i Zainteresowanych niebędących stroną postępowania w związku z realizacją ww. projektu.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.
W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ – jak wynika z przedstawionych okoliczności – efekty zrealizowanego projektu nie będą wykorzystywane przez Państwa i Zainteresowanych niebędących stroną postępowania do czynności opodatkowanych. W związku z powyższym, Państwo i Zainteresowani niebędący stroną postępowania nie mają prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami ponoszonymi z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym, z tego tytułu nie przysługuje Państwu i Zainteresowanym niebędącym stroną postępowania prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
W konsekwencji, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki, warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, Państwo i Zainteresowani niebędący stroną postępowania nie mają – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „…”.
Tym samym Państwa stanowisko uznałem za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania
Województwo … (Zainteresowany będący stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we …. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r Ordynacji podatkowej.