Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
31 października 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 31 października 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku dla szkoleń prowadzonych w Ramach programu (...), na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy. Uzupełnili go Państwo pismem z 2 stycznia 2025 r. (wpływ 3 stycznia 2025 r. oraz 10 stycznia 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawcą jest A spółka jawna wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego (…). Spółka jest czynnym podatnikiem VAT.
Przedmiotem przeważającej działalności gospodarczej Spółki jest sprzedaż pomocy dydaktycznych dla placówek oświatowych. Jednocześnie Spółka w dokumentach rejestrowych (Rejestr Przedsiębiorców) zgłosiła wśród przedmiotów pozostałej działalności m.in.: 85.41.C Placówki doskonalenia nauczycieli 85.59.B Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane 85.60.Z Działalność wspomagająca edukację.
W oparciu o powyższe, w toku prowadzonej działalności Spółka prowadzi szkolenia dla nauczycieli i pracowników placówek edukacyjnych, które mają na celu podnoszenie ich kwalifikacji, pozyskiwanie nowych umiejętności oraz w szczególności zdobycie kompetencji umożliwiających wykorzystanie nowoczesnych pomocy edukacyjnych w procesie kształcenia dzieci i młodzieży. Szkolenia, objęte zakresem wniosku, nie są świadczone przez Wnioskodawcę działającego jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 900 z późn. zm.). Szkolenia są nabywane przez: gminy, urzędy miasta, szkoły, itd. Wniosek dotyczy sytuacji w zakresie, w którym podmioty publiczne (szkoły, przedszkola) kupują kursy dla nauczycieli, a ww. podmioty publiczne są wskazane jako nabywcy na wystawianych przez Wnioskodawcę fakturach. Celem szkolenia jest nabycie wiadomości i umiejętności przez uczestnika, aby móc prowadzić zajęcia edukacyjne dla uczniów. Przekazywana wiedza ma charakter specjalistyczny, tj. wykorzystywana do pogłębiania wiedzy i edukowania nauczycieli, a w konsekwencji ich doskonalenia i podnoszenia kompetencji zawodowych. Szkolenia opisane we wniosku nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Szkolenia pozostają w bezpośrednim związku z czynnościami wykonywanymi przez nauczycieli w swej pracy. Zdaniem Wnioskodawcy, nauczyciele biorący udział w szkoleniach mogą wykorzystywać nabytą w ramach kursu wiedzę w ramach wykonywanego przez siebie zawodu. Mogą prowadzić zajęcia, rozwijać młodzież oraz prowadzić szereg czynności mających na celu wsparcie i rozwój młodzieży przykładowo w zakresie edukacji (...). Po ukończeniu szkolenia kursanci otrzymują certyfikaty ukończenia szkolenia.
Uzupełnienie opisu sprawy
W odpowiedzi na pytania organu:
1. Proszę wymienić rodzaje szkoleń, które są przedmiotem Państwa zapytania – należy wymienić i opisać konkretne szkolenia, które będą przez Państwa realizowane i w odniesieniu do których oczekują Państwo wydania interpretacji indywidualnej.
wskazali Państwo:
Szkolenia, których dotyczy zapytanie, to szkolenia prowadzone w ramach programu (...). Opisywane szkolenia mają na celu:
·Rozwój kompetencji pedagogicznych: (…)
·Zapoznanie z nowoczesnymi narzędziami dydaktycznymi: (…)
·Przygotowanie do wdrażania innowacyjnych metod nauczania: (…)
W dalszej kolejności organ prosił, by wskazać odrębnie do każdego szkolenia będącego przedmiotem Państwa zapytania:
a) na czym dokładnie polega szkolenie, jaki jest jego zakres?
wskazali Państwo:
Zakres tematyczny szkolenia (...) obejmuje:
·(…)
Podsumowując, Państwa szkolenia mają na celu przygotowanie nauczycieli do efektywnego wykorzystania potencjału zestawów (…), jako pomocy dydaktycznych, w procesie nauczania, umożliwiając im stworzenie inspirującego i angażującego środowiska edukacyjnego.
b) do kogo skierowane jest szkolenie, kto jest uczestnikiem szkolenia (czym zajmują się uczestnicy szkolenia, jaki zawód wykonują?)?
wskazali Państwo:
Szkolenie skierowane jest do nauczycieli placówek oświatowych (przedszkola, szkoły podstawowe, szkoły ponadpodstawowe) prowadzących kształcenie dzieci i młodzieży.
c) jaki jest cel szkolenia, jakie są jego założenia, jaką wiedzę/umiejętności nabywają/rozwijają uczestnicy szkolenia?
wskazali Państwo:
Szkolenia (...) oferują program rozwoju zawodowego skierowany do nauczycieli, których celem jest wyposażenie ich w umiejętności niezbędne do efektywnego prowadzenia zajęć opartych (…). Prowadzone szkolenia mają na celu:
·Rozwój kompetencji pedagogicznych: (…)
·Zapoznanie z nowoczesnymi narzędziami dydaktycznymi: (…)
d) czy szkolenie stanowi usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego? Odpowiedź proszę uzasadnić. Proszę jednoznacznie wskazać, czy świadczone usługi są nauczaniem pozostającym w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestników oraz czy jest to nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych?
wskazali Państwo:
Szkolenia (...) spełniają kryteria usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, ponieważ:
·Są bezpośrednio związane z branżą edukacyjną: (…)
·Mają na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy i umiejętności zawodowych: (…)
·Są skierowane do osób pracujących zawodowo: (…)
Podsumowując, usługi świadczone przez (...) mają charakter kształcenia zawodowego i przyczyniają się do podnoszenia jakości edukacji.
e) czy uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych w ramach konkretnego szkolenia będzie dotyczyć wszystkich uczestników tego szkolenia?
wskazali Państwo:
Tak, uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych będzie dotyczyć wszystkich uczestników szkolenia. Program szkolenia został zaprojektowany w taki sposób, aby każdy uczestnik, niezależnie od poziomu zaawansowania, mógł nabyć nowe umiejętności lub usprawnić istniejące. Wszystkie moduły szkoleniowe są skoncentrowane na praktycznych aspektach wykorzystania narzędzi (…) w procesie nauczania, co bezpośrednio przełoży się na poprawę jakości pracy nauczyciela.
Dzięki indywidualnemu podejściu do każdego uczestnika oraz szerokiej gamie ćwiczeń praktycznych, każdy nauczyciel będzie miał możliwość dostosowania tematyki szkolenia do swoich potrzeb i zainteresowań. Zapewniają Państwo również wsparcie merytoryczne na każdym etapie szkolenia.
f) czy uczestnicy szkolenia będą wykorzystywali nabytą wiedzę w ramach wykonywanego zawodu, pracy (jeśli tak, prosimy wskazać jakiego)?
wskazali Państwo:
Tak, zdobyta wiedza będzie wykorzystywana bezpośrednio w zawodzie nauczyciela. Uczestnicy szkolenia będą mogli zastosować nowe umiejętności w praktyce, tworząc innowacyjne i angażujące lekcje, które przyczynią się do lepszego zrozumienia przez uczniów zagadnień naukowych i technologicznych. Dzięki szkoleniu nauczyciele będą mogli:
·Projektować ciekawe zajęcia warsztatowe, (…)
·Korzystać z narzędzi cyfrowych (…)
·Promować naukę (…)
Dzięki temu uczniowie będą mogli aktywnie uczestniczyć w procesie nauki, rozwijać swoje zainteresowania i lepiej przygotować się do dalszej edukacji.
g) czy szkolenie ma związek z wykonywaniem konkretnego zawodu oraz czy dla wykonywania tego zawodu wymagane jest posiadanie odpowiednich kwalifikacji potwierdzonych odpowiednimi dokumentami, które można zdobyć na takim szkoleniu?
wskazali Państwo:
Tak, szkolenie ma bezpośredni związek z wykonywaniem zawodu nauczyciela. Umiejętności zdobyte podczas Państwa szkoleń, takie jak projektowanie innowacyjnych zajęć, wykorzystanie nowoczesnych narzędzi dydaktycznych oraz rozwijanie kompetencji kluczowych u uczniów, są niezwykle cenne dla nauczycieli chcących podwyższyć jakość swojej pracy.
Jednakże, formalne kwalifikacje wymagane do wykonywania zawodu nauczyciela są określone w przepisach prawa oświatowego i zazwyczaj obejmują ukończenie studiów pedagogicznych. Szkolenia oferowane przez (...) nie zastępują tych formalnych kwalifikacji, ale stanowią ich wartościowe uzupełnienie, umożliwiając nauczycielom zdobycie praktycznych umiejętności i wiedzy, które są niezbędne do efektywnego wykorzystania nowoczesnych narzędzi dydaktycznych w procesie nauczania.
h) czy usługi świadczone przez Państwa Spółkę w ramach szkolenia będą finansowane ze środków publicznych, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1270 ze zm.)?
Jeśli tak, to:
·czy w całości, czy w części?
·jeśli w części, to w jakiej? (proszę podać procentowo)
·czy będą Państwo posiadali dokumenty, z których jednoznacznie będzie wynikało, że szkolenie będzie finansowane ze środków publicznych?
wskazali Państwo:
Tak, świadczone usługi będą finansowane w całości ze środków publicznych pochodzących z budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1270 ze zm.), budżety jednostek samorządu terytorialnego są częścią sektora finansów publicznych. Finansowanie szkolenia ze środków publicznych jest uzasadnione faktem, że przyczynia się do realizacji celu publicznego, jakim jest podnoszenie jakości kształcenia nauczycieli i w efekcie – poprawy jakości edukacji. Potwierdzeniem źródła finansowania będzie faktura wystawiona na podmiot publiczny.
2. Czy posiadają Państwo status uczelni, jednostki naukowej Polskiej Akademii Nauk lub instytutu badawczego?
wskazali Państwo:
Nie, Państwa spółka nie posiada statusu uczelni ani jednostki naukowej Polskiej Akademii Nauk. Państwa działalność skupia się na dostarczaniu wysokiej jakości szkoleń praktycznych, które mają na celu podniesienie kwalifikacji zawodowych nauczycieli.
3. Czy jako podmiot prowadzący szkolenie będą Państwo podmiotem, który uzyskał akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 900 ze zm.) oraz czy świadczone przez Państwa Spółkę usługi w zakresie szkolenia będą objęte ww. akredytacją?
wskazali Państwo:
Nie, Państwa spółka nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów ustawy Prawo oświatowe. Akredytacja jest formalnym potwierdzeniem spełnienia określonych standardów jakości przez Instytucje prowadzące kształcenie. Państwa działalność szkoleniowa nie podlega obowiązkowej akredytacji, ponieważ nie prowadzą Państwo kształcenia formalnego, takiego jak studia czy kursy kwalifikacyjne. Jednakże, Państwa szkolenia prowadzone są przez certyfikowanych trenerów, którzy zdobyli akredytacje w programie (...), co gwarantuje wysoką jakość przekazywanej wiedzy i umiejętności.
Pytanie
Jeśli Spółka prowadzi szkolenie podnoszące kompetencje zawodowe dla nauczycieli i pracowników placówek edukacyjnych, które finansowane jest w całości ze środków publicznych, w tym w szczególności opłacane przez jednostki samorządu terytorialnego lub prowadzone przez ten organ publiczne placówki kształcenia, to czy Spółka może na wyżej opisane szkolenia zastosować stawkę VAT zwolniony?
Państwa stanowisko w sprawie
Jak Państwo wskazali, art. 43 ustawy o podatku VAT, ustęp 1, pkt 29) stwierdza, że: 1. Zwalnia się od podatku: pkt 29) usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26: a) prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub b) świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub c) finansowane w całości ze środków publicznych. Zastosowanie alternatyw w powyższym punkcie oznacza, że warunkiem wystarczającym do zastosowania stawki VAT zwolniony jest zaistnienie co najmniej jednego z trzech powyższych podpunktów.
Warunek do zwolnienia z podatku VAT jest spełniony, jeżeli szkolenie jest finansowane w całości ze środków publicznych, a więc jeżeli płatnikiem za szkolenie jest podmiot publiczny, w tym jednostka samorządu terytorialnego lub prowadzona przez ten organ publiczna szkoła lub publiczne przedszkole.
Dlatego należy stwierdzić, że Spółka świadcząc szkolenia podnoszące kwalifikacje zawodowe nauczycieli, finansowane w całości lub części ze środków publicznych, w tym w szczególności opłacane przez jednostki samorządu terytorialnego lub prowadzone przez ten organ publiczne placówki kształcenia, może zastosować stawkę VAT zwolniony.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Z kolei w świetle art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Z powyższych uregulowań wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu niebędące dostawą towarów. Z uwagi na powyższe unormowania, pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).
Zaznaczenia wymaga, że dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może być opodatkowana właściwą stawką podatku, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.
I tak, stosownie do postanowień art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy:
Zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:
a) jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,
b) uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia
- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.
Ograniczenie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy, umożliwiające skorzystanie ze zwolnienia ma charakter przedmiotowo-podmiotowy. Aby możliwe było skorzystanie z tego zwolnienia nie wystarczy, by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania.
Z kolei ze zwolnienia wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b) ustawy korzystać mogą uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, o ile świadczone przez te podmioty usługi są usługami w zakresie kształcenia.
Ponadto zgodnie z treścią art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy:
Zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:
a) prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
b) świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
c) finansowane w całości ze środków publicznych
- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.
Jednocześnie na podstawie art. 43 ust. 17 ustawy:
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:
1) nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
2) ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
Natomiast w myśl art. 43 ust. 17a ustawy:
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.
Określenie „ścisły związek” oznacza, że do wykonania usługi podstawowej niezbędna jest dostawa towarów lub świadczenie usług pomocniczych, przy czym nie może to być jakikolwiek związek, lecz relacja o charakterze wskazującym na nieodzowność tych ostatnich dla prawidłowego przebiegu podstawowej usługi.
Jak wynika z § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 955 ze zm.), zwanego dalej „rozporządzeniem”:
Zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.
Zgodnie z § 3 ust. 8 ww. rozporządzenia:
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.
W świetle § 3 ust. 9 ww. rozporządzenia:
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:
1) nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, lub
2) ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
Powołane przepisy przewidują zwolnienie od podatku dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczonych przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowanych w całości ze środków publicznych. Co więcej, przepisy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowanych w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenia usług i dostawy towarów ściśle z tymi usługami związanych. Dla zastosowania przedmiotowych zwolnień istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z tego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych lub też finansowanie danego szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych.
Wskazane wyżej regulacje stanowią implementację prawa unijnego, gdyż w świetle art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r. str. 1 ze zm.), zwanej dalej: „Dyrektywą 2006/112/WE Rady”:
Państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.
Cytowany przepis umiejscowiony został w rozdziale 2 tego aktu, zatytułowanym „Zwolnienia dotyczące określonych czynności wykonywanych w interesie publicznym”, co oznacza, że usługi szkoleniowe na gruncie Dyrektywy 2006/112/WE Rady podlegają zwolnieniu od podatku wyłącznie, gdy są wykonywane w interesie publicznym, tzn. wypełniają obowiązki, jakie ciążą na danym państwie wobec jego obywateli.
Zauważenia wymaga, że z utrwalonego orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wynika, że zwolnienia stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego, które służą unikaniu rozbieżności w stosowaniu systemu VAT, w poszczególnych państwach członkowskich i które należy postrzegać w ogólnym kontekście wspólnego systemu podatku VAT (wyrok C-473/08 w sprawie Eulitz, pkt 25). Ponadto, jak również wielokrotnie podkreślał TSUE w swym orzecznictwie, pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 VI Dyrektywy (obecnie art. 132 Dyrektywy 2006/112/WE Rady) powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika (przykładowo wyrok Trybunału z 19 listopada 2009 r. w sprawie C-461/08 Don Bosco Onroerend Goed BV).
Jednakże interpretacja tych pojęć powinna być zgodna z celami, do jakich dążą owe zwolnienia, oraz powinna spełniać wymogi zasady neutralności podatkowej, na której zasadza się wspólny system VAT. Zatem powyższa zasada ścisłej interpretacji nie oznacza, że pojęcia użyte w celu opisania zwolnień z art. 13 (art. 132 Dyrektywy 2006/112/WE) powinny być interpretowane w sposób, który uniemożliwiałby osiągnięcie zakładanych przez nie skutków (pkt 27 ww. wyroku).
Definicja kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego została zawarta w art. 44 rozporządzenia Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającym środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE Rady w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77 z 23 marca 2011 r. str. 1). Rozporządzenie to wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio.
Zgodnie z ww. art. 44 rozporządzenia Rady (UE) nr 282/2011:
Usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.
Podkreślenia wymaga, że dla zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, istotne jest – w pierwszej kolejności – uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z tego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych.
Mając na względzie powyższe, dokonując wykładni ww. przepisów przez pryzmat definicji usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania, określonej w art. 44 rozporządzenia Rady (UE) nr 282/2011 należy mieć na uwadze dosłowne brzmienie tych przepisów.
Zgodnie ze Słownikiem języka polskiego PWN (dostępnym w internecie pod adresem: https://sjp.pwn.pl/), słowo „bezpośredni” oznacza „dotyczący kogoś lub czegoś wprost”, słowo „branża” oznacza „gałąź produkcji lub handlu obejmująca towary lub usługi jednego rodzaju”, natomiast słowo „zawód” oznacza „wyuczone zajęcie wykonywane w celach zarobkowych”.
Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzenia wymaga, że przez kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe, o których mowa w ww. przepisach, obejmujące nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, należy rozumieć takie kształcenie, w wyniku którego dana osoba podnosi swoje kwalifikacje, a bezpośrednio po jej ukończeniu jest w stanie podjąć pracę zarobkową lub wykonywać określony zawód.
W tym kontekście wskazania raz jeszcze wymaga – co wielokrotnie podkreślał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej – że zakres zwolnień przewidzianych w Dyrektywie 2006/112/WE Rady nie może być interpretowany w sposób rozszerzający. Czynności zwolnione zgodnie z Dyrektywą 2006/112/WE Rady stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego, a ich ujednolicona interpretacja ma służyć unikaniu rozbieżności w stosowaniu systemu podatku od wartości dodanej w poszczególnych państwach członkowskich.
W powołanym już wcześniej wyroku TSUE C-461/08 stwierdzono, że:
Pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 Szóstej Dyrektywy 2006/112/WE Rady powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika.
Jak wyżej wskazałem, przepisy prawa podatkowego przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów Prawo oświatowe wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowane w całości lub w części ze środków publicznych.
Przy czym odesłanie w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy do „odrębnych przepisów” odnosić się może wyłącznie do przepisów, które określają formy i zasady usług szkoleniowych w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.
Natomiast zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. b) ustawy, względem usługi, która stanowi usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, ma zastosowanie pod warunkiem, że usługa ta jest świadczona przez podmiot, który uzyskał akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe.
Przewidziany w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy oraz w § 3 ust. 1 pkt 14 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. wymóg finansowania usług w określonej wysokości ze środków publicznych jest spełniony w przypadku, gdy rzeczywistym (w znaczeniu ekonomicznym) źródłem finansowania tej usługi są środki publiczne.
W tym miejscu należy zauważyć, że myśl art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1270 ze zm.):
Środkami publicznymi są:
1) dochody publiczne;
2) środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);
2a) środki, o których mowa w art. 3b ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz.U. z 2024 r. poz. 324 i 862);
2b) środki, o których mowa w art. 202 ust. 4;
3) środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;
4) przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:
a) ze sprzedaży papierów wartościowych,
b) z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,
c) ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,
d) z otrzymanych pożyczek i kredytów,
e) z innych operacji finansowych;
5) przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.
Jak stanowi art. 4 ust. 1 ustawy o finansach publicznych:
Przepisy ustawy stosuje się do:
1) jednostek sektora finansów publicznych;
2) innych podmiotów w zakresie, w jakim wykorzystują środki publiczne lub dysponują tymi środkami.
Powyższe przepisy zaliczają zatem do środków publicznych dochody publiczne, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz wskazane przychody budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z różnych źródeł.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że są Państwo czynnym podatnikiem VAT. Przedmiotem Państwa przeważającej działalności gospodarczej jest sprzedaż pomocy dydaktycznych dla placówek oświatowych. Jednocześnie w dokumentach rejestrowych (Rejestr Przedsiębiorców) wśród przedmiotów pozostałej działalności zgłosili Państwo m.in.: 85.41.C Placówki doskonalenia nauczycieli; 85.59.B Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane; 85.60.Z Działalność wspomagająca edukację. W oparciu o powyższe, w toku prowadzonej działalności, prowadzą Państwo szkolenia dla nauczycieli i pracowników placówek edukacyjnych, które mają na celu podnoszenie ich kwalifikacji, pozyskiwanie nowych umiejętności oraz w szczególności zdobycie kompetencji umożliwiających wykorzystanie nowoczesnych pomocy edukacyjnych w procesie kształcenia dzieci i młodzieży. Szkolenia, których dotyczy Państwa wniosek, to szkolenia prowadzone w ramach programu (...).
Na tle przedstawionego opisu sprawy Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy prowadzone przez Państwa szkolenia podnoszące kompetencje zawodowe dla nauczycieli i pracowników placówek edukacyjnych, które finansowane są w całości ze środków publicznych, będą korzystały ze zwolnienia od podatku.
Dokonując zatem oceny, czy świadczone przez Państwa usługi szkoleniowe będą objęte zwolnieniem, w pierwszej kolejności należy przeanalizować możliwość zastosowania zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy.
Wskazali Państwo, że szkolenia będące przedmiotem wniosku, nie są świadczone przez Wnioskodawcę działającego jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy Prawo oświatowe. Państwa Spółka nie posiada także statusu uczelni ani jednostki naukowej Polskiej Akademii Nauk. Z wniosku nie wynika także, by posiadali Państwo status instytutu badawczego. Państwa działalność skupia się na dostarczaniu wysokiej jakości szkoleń praktycznych, które mają na celu podniesienie kwalifikacji zawodowych nauczycieli.
Powyższe okoliczności prowadzą zatem do wniosku, że świadczone przez Państwa usługi – szkolenia podnoszące kompetencje zawodowe dla nauczycieli i pracowników placówek edukacyjnych nie korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy. Nie zostaną bowiem spełnione przesłanki wynikające z tego przepisu.
Skoro zwolnienie określone w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy nie znajdzie zastosowania, to należy przeanalizować, czy w opisanej sytuacji zostaną spełnione przesłanki warunkujące prawo do skorzystania ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.
Aby móc skorzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, szkolenia muszą obejmować nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z konkretną branżą czy zawodem i muszą mieć na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Dodatkowo należy spełnić jeden ze wskazanych poniżej warunków, tj.:
·formy i zasady tych szkoleń muszą wynikać z odrębnych od podatkowych aktów prawnych;
·na świadczone szkolenia uzyskano akredytację w rozumieniu przepisów ustawy Prawo oświatowe;
·szkolenia muszą być finansowane w całości ze środków publicznych.
Tym samym warunek do zwolnienia od podatku jest spełniony nie tylko – jak Państwo wskazali – jeżeli szkolenie jest finansowane w całości ze środków publicznych, a więc jeżeli płatnikiem za szkolenie jest podmiot publiczny, w tym jednostka samorządu terytorialnego lub prowadzona przez ten organ publiczna szkoła lub publiczne przedszkole, ale także z uwzględnieniem, że muszą to być usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.
Natomiast, aby skorzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r., świadczone usługi muszą stanowić usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, obejmować nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z konkretną branżą czy zawodem oraz muszą mieć na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Dodatkowo szkolenia muszą być finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych.
Zatem dla zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w ww. przepisach ustawy, istotne jest – w pierwszej kolejności – uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z ww. przepisów, tj. prowadzenie konkretnego szkolenia w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości lub w części ze środków publicznych.
Z przedstawionego przez Państwa opisu sprawy wynika, że szkolenia (...) oferują program rozwoju zawodowego skierowany do nauczycieli, których celem jest wyposażenie ich w umiejętności niezbędne do efektywnego prowadzenia zajęć (…). Szkolenia prowadzone przez Państwa w ramach programu (...) mają na celu:
·Rozwój kompetencji pedagogicznych: (…)
·Zapoznanie z nowoczesnymi narzędziami dydaktycznymi: (…)
·Przygotowanie do wdrażania innowacyjnych metod nauczania: (…)
Wskazali Państwo, że zdobyta wiedza będzie wykorzystywana bezpośrednio w zawodzie nauczyciela. Uczestnicy szkolenia będą mogli zastosować nowe umiejętności w praktyce, tworząc innowacyjne i angażujące lekcje, które przyczynią się do lepszego zrozumienia przez uczniów zagadnień naukowych i technologicznych. Dzięki szkoleniu nauczyciele będą mogli:
·Projektować ciekawe zajęcia warsztatowe (…)
·Korzystać z narzędzi cyfrowych (…).
·Promować naukę (…)
Z przedstawionych przez Państwa wyjaśnień wynika, że szkolenia (...) spełniają kryteria usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, ponieważ:
·Są bezpośrednio związane z branżą edukacyjną: (…)
·Mają na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy i umiejętności zawodowych: (…)
·Są skierowane do osób pracujących zawodowo: (…)
Zatem – mając na względzie wskazaną przez Państwa okoliczność, że szkolenia (...) spełniają kryteria usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego – wypełniona została pierwsza przesłanka umożliwiająca zastosowanie zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.
Ponadto – jak zauważono wcześniej – aby przedmiotowe usługi mogły korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy muszą stanowić usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz spełniać jeden z warunków określonych w lit. a-c tego przepisu.
Z opisu sprawy wynika, że szkolenia opisane we wniosku nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Ponadto wyjaśnili Państwo, że Państwa Spółka nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów ustawy Prawo oświatowe.
Zatem świadczone przez Państwa usługi szkoleniowe nie korzystają ze zwolnienia od podatku przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) i b) ustawy.
Świadczone przez Państwa usługi szkoleniowe korzystać jednak będą ze zwolnienia od podatku określonego w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy, ponieważ – jak Państwo wskazali – będą one finansowane w całości ze środków publicznych pochodzących z budżetu jednostki samorządu terytorialnego.
Podsumowując stwierdzam, że świadczone przez Państwa szkolenie w ramach programu (...), podnoszące kompetencje zawodowe dla nauczycieli i pracowników placówek edukacyjnych, które finansowane jest w całości ze środków publicznych, w tym w szczególności opłacane przez jednostki samorządu terytorialnego lub prowadzone przez ten organ publiczne placówki kształcenia, będzie korzystało ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy.
Zauważam przy tym, że przestawiając własne stanowisko w sprawie wskazali Państwo, że: „Spółka świadcząc szkolenia podnoszące kwalifikacje zawodowe nauczycieli, finansowane w całości lub części ze środków publicznych, w tym w szczególności opłacane przez jednostki samorządu terytorialnego lub prowadzone przez ten organ publiczne placówki kształcenia, może zastosować stawkę VAT zwolniony”. Jednak, mając na uwadze opis sprawy, a także treść pytania, które wyznacza zakres wniosku, organ odniósł się wyłącznie do kwestii finansowania szkoleń ze środków publicznych w całości. Z uwagi na powyższe organ nie dokonał oceny, czy prowadzone przez Państwa szkolenia podnoszące kompetencje zawodowe dla nauczycieli i pracowników placówek edukacyjnych, które finansowane są w części ze środków publicznych, będą korzystały ze zwolnienia od podatku, gdyż nie było to przedmiotem Państwa zapytania i opis sprawy nie wskazuje, że takie finansowanie ma miejsce w analizowanej sprawie.
Tym samym przedstawione przez Państwa stanowisko, stosownie do zakresu wniosku, który wyznacza sformułowane przez Państwa pytanie – oceniłem jako prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Zauważam, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Podkreślam, że ta interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Jednocześnie wskazuję, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (pytania). Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniami wskazanymi we wniosku – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.