Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0111-KDIB3-1.4012.658.2024.4.IK

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

4 listopada 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z o wydanie interpretacji indywidualnej m.in. w zakresie podatku od towarów i usług w kwestii braku opodatkowania podatkiem od towarów i usług przekazanych Wnioskodawcy przez Handlowców środków pieniężnych (money back) oraz braku opodatkowania przekazania przez Wnioskodawcę na rzecz Operatora Platformy środków pieniężnych (money back), które Wnioskodawca otrzymał od Handlowców.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 13 grudnia 2024 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

A Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (zwana dalej: „Spółką” lub „Wnioskodawcą”) prowadzi działalność gospodarczą - jest podmiotem profesjonalnie zajmującym się zarządzaniem programami lojalnościowymi.

W związku z prowadzoną działalnością gospodarczą Spółka świadczy na rzecz swoich klientów usługi związane z organizacją oraz koordynacją konkursów, akcji promocyjnych, sprzedaży premiowej i innych wydarzeń, mających na celu reklamę firmy klienta, jego produktów i marek.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka będzie zaangażowana w projekt dotyczący akcji promocyjnych (dalej: „Projekt”), w który zaangażowane będą również następujące podmioty:

1)(…). (dalej: „Banki”);

2)(…) (aplikację mobilną) do realizacji Projektu (dalej: „Operator Platformy”);

3)Operator kart płatniczych działający w formie prawnej spółki kapitałowej (Limited) posiadającej siedzibę na terytorium Wielkiej Brytanii (dalej: “Operator Kart Płatniczych”);

4)Detaliści oraz usługodawcy przygotowujący oferty promocyjne (dalej: „Handlowcy”);

5)Konsumenci będący uczestnikami Projektu posiadający kartę płatniczą wydaną przez Operatora Kart Płatniczych oraz konto w Banku (dalej: „Uczestnicy”).

Projekt polega na tym, że w aplikacjach mobilnych Banków zostanie dodana zakładka pt. „program lojalnościowy” (dalej: „Platforma”), w której Uczestnicy posiadający karty płatnicze wydane przez Operatora Kart Płatniczych będą mogli znaleźć szereg ofert promocyjnych Handlowców. Oferty te będą miały charakter „money back” to znaczy za skorzystanie z nich Uczestnicy otrzymają zwrot części zapłaconej ceny.

Platforma jest stworzona oraz obsługiwana przez Operatora Platformy i jest także hostowana (utrzymywana technicznie) na brytyjskich serwerach. Wirtualne konta Platformy będą utrzymywane i zasilane również przez Operatora Platformy.

Wnioskodawca zobowiązany jest w ramach Projektu:

1)   pozyskiwać od Handlowców oferty promocyjne, które w ramach Projektu będą widoczne dla Uczestników na Platformie;

2)   dokonywać zbiorczych transferów środków pieniężnych stanowiących tzw. „money back” (czyli zwroty części zapłaconej przez Uczestników ceny w przypadku skorzystania z oferty promocyjnej) od Handlowców do Operatora Platformy, który następnie będzie zasilał tymi środkami wirtualne konta Uczestników na Platformie.

Wnioskodawca nie będzie pośredniczyć w żaden sposób w przekazywaniu danych osobowych Uczestników pomiędzy poszczególnymi podmiotami zaangażowanymi w Projekt (nie będzie posiadać do nich dostępu). Wnioskodawca w żaden sposób nie będzie również brał udziału w pracach polegających na planowaniu i tworzeniu Platformy ani nie będzie jej obsługiwać.

W zakresie dokonywania zwrotów środków pieniężnych od Handlowców do Uczestników przepływ środków pieniężnych będzie wyglądał w następujący sposób:

1.   Po skorzystaniu z akcji promocyjnej przez Uczestnika, Handlowiec będzie transferował uzyskany zwrot z transakcji w postaci „money back” na rachunek bankowy Wnioskodawcy na podstawie noty obciążeniowej wystawionej przez Wnioskodawcę. Zwroty uzyskane w ramach skorzystania z akcji promocyjnej danego Handlowca będą przekazywane Wnioskodawcy zbiorczo w uzgodnionych cyklach rozliczeniowych (planowane jest, że będą to cykle miesięczne).

2.   W następnej kolejności Wnioskodawca będzie transferował otrzymane od Handlowców środki pieniężne na konto Operatora Platformy prowadzone w brytyjskim banku nie mającym oddziału w Polsce na podstawie dokumentu wystawianego przez Operatora Platformy, który będzie się nazywał „invoice” jednakże na dokumencie tym nie będzie wykazywany żaden podatek VAT (ani inny podatek od wartości dodanej), ani też dokument ten nie będzie stanowił faktury VAT w rozumieniu polskich przepisów prawa podatkowego.

3.   Operator Platformy po uzyskaniu środków zasili wirtualne konto Uczestnika na Platformie.

Zgromadzone środki na wirtualnym koncie Platformy Uczestnik będzie mógł:

1)wypłacić na swój rachunek bankowy;

2)wykorzystać do zapłaty za usługi oferowane w ramach Projektu na Platformie;

3)przeznaczyć na rzecz organizacji charytatywnej;

4)zapłacić nimi za wybrane towary.

Wnioskodawca w żaden sposób nie będzie brać udziału ani nie będzie pośredniczyć w wykorzystywaniu środków przez Uczestników.

W ramach Projektu Wnioskodawca podpisał umowę z Operatorem Kart Płatniczych i na podstawie tej umowy Wnioskodawca będzie uzyskiwał ryczałtowe wynagrodzenie od Operatora Kart Płatniczych za usługę pozyskiwania ofert promocyjnych od Handlowców - czyli proces obejmujący stworzenie bazy danych Handlowców, analizę potencjału ich zainteresowania, kontakt telefoniczny, prowadzenie prezentacji sprzedażowych zachęcających do przystąpienia do Projektu, prowadzenie negocjacji, wsparcie w zakresie konstrukcji oferty i ostatecznie podpisanie (w imieniu Wnioskodawcy) umowy z Handlowcem na udział w Projekcie. Umowa z Operatorem Kart Płatniczych przewiduje również, iż Wnioskodawca będzie prowadzić rozliczenie przebiegu Projektu (transferu środków pieniężnych) między Handlowcami a Operatorem Platformy. Cała procedura wystawiania not obciążeniowych na Handlowców oraz przekazywania środków Operatorowi Platformy nie będzie objęta żadną marżą. Ryczałtowe miesięczne wynagrodzenie Wnioskodawcy otrzymywane od Operatora Kart Płatniczych nie będzie zależne ani od liczby wystawionych not, ani od ich wartości.

Wnioskodawca w ramach Projektu nie będzie uzyskiwać wynagrodzenia od Handlowców z tytułu rozliczenia Projektu i wystawienia na Handlowca noty obciążeniowej ani też z żadnego innego tytułu. Wnioskodawca nie będzie świadczył na rzecz Handlowca żadnych usług ani też Handlowiec nie będzie świadczył na rzecz Wnioskodawcy żadnych usług. Umowy łączące Wnioskodawcę oraz Handlowców będą regulowały wyłącznie udział Handlowców w Projekcie.

Wnioskodawca nie będzie otrzymywał również wynagrodzenia od Operatora Platformy z tytułu przekazania Operatorowi Platformy środków otrzymanych od Handlowców. Operator Platformy nie będzie świadczył na rzecz Wnioskodawcy żadnych usług ani też Wnioskodawca nie będzie świadczył na rzecz Operatora Platformy żadnych usług. Umowa łącząca Wnioskodawcę z Operatorem Platformy reguluje wyłącznie techniczne aspekty współpracy w zakresie przekazywania Operatorowi Platformy informacji o pozyskanych od Handlowców ofertach promocyjnych do umieszczenia na Platformie.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, że:

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Wnioskodawca nie będzie mógł swobodnie dysponować środkami pieniężnymi tzw. „money back" otrzymywanymi od Handlowców. Wnioskodawca pełni rolę pośrednika między Operatorem Platformy a Handlowcami - środki pieniężne faktycznie będą dostępne na rachunku bankowym Wnioskodawcy, jednak jest on zobowiązany, na podstawie zawartych umów, do przekazania ich na rzecz Operatora Platformy. Zatem, Wnioskodawca nie może swobodnie dysponować środkami na rachunku bankowym.

Środki pieniężne stanowiące tzw. „money back" otrzymywane od Handlowców będą przekazywane do Operatora Platformy w tej samej wysokości. Jednak nie będą to dokładnie te same środki pieniężne, z uwagi na fakt, iż środki pieniężne na rachunku bankowym są jedynie zapisem elektronicznym, a więc naturalnie Wnioskodawca nie ma faktycznej możliwości przekazania na rzecz Operatora Platformy dokładnie tych samych środków, jakie zostały mu przekazane przez Handlowca.

Pytanie w zakresie podatku od towarów i usług

2.Czy otrzymanie przez Wnioskodawcę od Handlowców środków pieniężnych stanowiących tzw. „money back” (czyli zwroty części zapłaconej przez Uczestników ceny w przypadku skorzystania z oferty promocyjnej), podlega pod opodatkowanie VAT?

3.Czy przekazanie przez Wnioskodawcę na rzecz Operatora Platformy środków pieniężnych stanowiących tzw. „money back” (czyli zwroty części zapłaconej przez Uczestników ceny w przypadku skorzystania z oferty promocyjnej), które Wnioskodawca otrzymał od Handlowców, podlega pod opodatkowanie VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

Odpowiedź na pytanie nr 2 powinna brzmieć następująco - nie, w opisanym zdarzeniu przyszłym otrzymanie przez Wnioskodawcę od Handlowców środków pieniężnych stanowiących tzw. „money back” (czyli zwroty części zapłaconej przez Uczestników ceny w przypadku skorzystania z oferty promocyjnej), nie podlega pod opodatkowanie VAT.

Odpowiedź na pytanie nr 3 powinna brzmieć następująco - nie, w opisanym zdarzeniu przyszłym przekazanie przez Wnioskodawcę na rzecz Operatora Platformy środków pieniężnych stanowiących tzw. „money back” (czyli zwroty części zapłaconej przez Uczestników ceny w przypadku skorzystania z oferty promocyjnej), które Wnioskodawca otrzymał od Handlowców, nie podlega pod opodatkowanie VAT.

Uzasadnienie Stanowiska do Pytania nr 2 oraz nr 3:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W tym miejscu należy zaznaczyć, że środki pieniężne - jako środek płatniczy - nie stanowią towaru w rozumieniu art. 2 pkt 6 Ustawy o VAT.

Zatem skoro środki pieniężne nie są uznane za towar w rozumieniu przepisów Ustawy o VAT, to zarówno przekazanie Wnioskodawcy przez Handlowców środków pieniężnych stanowiących tzw. „money back”, jak i przekazanie tych środków przez Wnioskodawcę na rzecz Operatora Platformy nie może być utożsamiane z dostawą towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 Ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 Ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z cytowanych wyżej przepisów Ustawy o VAT wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu niebędące dostawą towarów. Zatem przez świadczenie należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby. Na zachowanie to składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). Na świadczenie mogą się jednocześnie składać zachowania związane z działaniem, jak i zaniechaniem. Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że Ustawa o VAT zalicza do grona usług każde świadczenie. Zauważyć jednak należy, iż usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

W konsekwencji, należy stwierdzić, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega tylko to świadczenie (usługa), w przypadku, którego istnieje konsument, tj. odbiorca świadczenia odnoszący z niego choćby potencjalną korzyść. Dopóki nie istnieje podmiot, który odnosiłby lub powinien odnosić konkretne korzyści o charakterze majątkowym związanym z danym świadczeniem, dopóty świadczenie to nie jest usługą podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem w odniesieniu do każdej płatności pieniężnej rozpatrywać należy, czy nie stanowi ona otrzymanego wynagrodzenia za jakieś świadczenia wykonane przez dany podmiot (czy istnieje bezpośredni związek o charakterze przyczynowym pomiędzy świadczoną usługą a otrzymanym świadczeniem wzajemnym). Jeśli można zidentyfikować takie świadczenie, to wówczas otrzymaną płatność należałoby potraktować jako wynagrodzenie za usługę. W przypadku więc, gdy podmiot płacący uzyskuje korzyść z pewnego rodzaju sytuacji, zobowiązanie takie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT jako świadczenie usługi. W konsekwencji powinno być ono opodatkowane podatkiem VAT.

Podsumowując, jak wynika z powyższej analizy art. 8 ust. 1 Ustawy o VAT, każde świadczenie stanowi, co do zasady, usługę. Muszą być jednak przy tym spełnione następujące warunki:

-istnieje związek prawny między usługodawcą i usługobiorcą, w ramach którego następuje świadczenie wzajemne,

-wynagrodzenie otrzymane przez usługodawcę stanowi wartość faktycznie przekazaną w zamian za usługę świadczoną na rzecz usługobiorcy,

-istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy usługi,

-odpłatność za otrzymane świadczenie (usługę) pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana tym podatkiem,

-istnieje możliwość wyrażenia w pieniądzu wartości tego świadczenia wzajemnego.

W wyroku z dnia 29 października 2009 r. C-246/08 Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej przypomniał, że jeżeli działalność usługodawcy polega wyłącznie na świadczeniu usług bez bezpośredniego świadczenia wzajemnego, brak jest podstawy opodatkowania i usługi te nie podlegają tym samym podatkowi VAT (teza 43). Świadczenie usług tylko wtedy dokonywane jest odpłatnie w rozumieniu art. 2 pkt 1 VI Dyrektywy VAT, jeżeli pomiędzy usługodawcą i usługobiorcą istnieje stosunek prawny, w ramach którego dochodzi do wymiany świadczeń wzajemnych, a wynagrodzenie otrzymywane przez usługodawcę stanowi rzeczywisty ekwiwalent usługi świadczonej na rzecz usługobiorcy (teza 44).

Mając na uwadze powyższe należy wskazać, że aby czynność podlegała obowiązkowi zapłaty podatku, musi mieć miejsce dostawa towarów lub świadczenie usług, które podatnik działający w takim charakterze dokonuje odpłatnie na terytorium państwa członkowskiego.

Zdaniem Wnioskodawcy zarówno otrzymanie przez Wnioskodawcę od Handlowców jak i przekazanie przez Wnioskodawcę na rzecz Operatora Platformy środków pieniężnych stanowiących tzw. „money back” (czyli zwroty części zapłaconej przez Uczestników ceny w przypadku skorzystania z oferty promocyjnej), które Wnioskodawca otrzymał od Handlowców nie podlega pod opodatkowanie VAT. Jak zostało wskazane przez Wnioskodawcę w opisie zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca odpowiedzialny będzie za techniczne przekazanie środków pieniężnych stanowiących tzw. „money back” od Handlowców do Operatora Platformy jako podmiot pośredniczący. Zwrot będzie następował w formule 1:1, tzn. całość kwoty otrzymanej od Handlowców zostanie przekazana przez Wnioskodawcę Operatorowi Platformy. Kwoty środków pieniężnych stanowiących tzw. „money back" nie będą stanowiły wynagrodzenia ani dla Wnioskodawcy ani dla Operatora Platformy za jakiekolwiek usługi na rzecz odpowiednio Handlowców jak i Wnioskodawcy, gdyż ani Handlowcy ani Operator Platformy nie będą świadczyć usług na rzecz Wnioskodawcy ani Wnioskodawca nie będzie świadczyć usług na rzecz Handlowców oraz Operatora Platformy.

Jak zostało powyżej wskazane, Wnioskodawca będzie otrzymywał odrębne wynagrodzenie za swój udział w Projekcie od Operatora Kart Płatniczych i wynagrodzenie to nie będzie zależne od przekazanych od Handlowców do Operatora Platformy wartości środków pieniężnych stanowiących „money back”. Wynagrodzenie to również nie będzie zależne od wygenerowanych przez danych Handlowców wartości środków pieniężnych stanowiących tzw. „money back”. Dlatego też transfer środków pieniężnych od Handlowców do Wnioskodawcy i następnie od Wnioskodawcy do Operatora Platformy będzie znajdował się poza opodatkowaniem VAT.

Powyższe stanowisko znajduje swoje potwierdzenie w praktyce organów podatkowych. Przykładowo w interpretacji indywidualnej z dnia 25 listopada 2021 r. wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL3.4012.273.2021.3.AW organ wskazał, że: „Jak bowiem wynika z wniosku, w ramach Zwrotu Kosztów nie będzie realizowane żadne dodatkowe świadczenie, z tytułu którego wynagrodzeniem byłyby kwoty wypłacane w ramach Zwrotu Kosztów. Organizator sieci, jak i Wnioskodawca pełnią jedynie rolę podmiotów pośredniczących w przekazaniu Zwrotu kosztów, otrzymujących ten Zwrot Kosztów od Dostawców tylko i wyłącznie w celu przekazania w tej samej wysokości. W rezultacie, uznać należy, że Zwrot Kosztów otrzymywany przez Organizatora sieci, który przekazywany jest w dalszej kolejności za pośrednictwem Wnioskodawcy do Sklepów (Zwrot kosztów w relacji Dostawca - Organizator sieci) nie będzie stanowił po stronie Organizatora sieci czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT z uwagi na brak możliwości zidentyfikowania przedmiotu opodatkowania podatkiem VAT (brak dostawy towarów, świadczenia usług w rozumieniu ustawy)”.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawa o VAT:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

Stosownie do treści art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W świetle art. 2 ust. 22 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1)    przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)    zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)    świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Należy przy tym podkreślić, że aby dana czynność (dostawa towarów lub świadczenie usług) podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług musi zostać wykonywana przez podatnika tego podatku.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z wyżej wskazanymi regulacjami, przy ocenie charakteru świadczenia, jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa o podatku od towarów i usług zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie stanowi dostawy w rozumieniu art. 7 ustawy.

Zauważyć jednak należy, iż usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku, którego istnieje bezpośredni jego odbiorca odnoszący korzyść związaną z tym świadczeniem.

W związku z powyższym, czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter na tyle wyraźny, aby można było powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Z cytowanych wyżej przepisów ustawy wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu niebędące dostawą towarów. Z uwagi na powyższe unormowania, pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).

Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie. Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

W przytoczonych przepisach została zrealizowana zasada powszechności opodatkowania wyrażona w art. 1 Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r., s. 1 ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady. Definicja świadczenia usług stanowi dopełnienie definicji dostawy towarów i tym samym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wszystkie czynności odpłatnego obrotu profesjonalnego.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem.

Należy w tym miejscu wskazać, że kwestia odpłatności była wielokrotnie przedmiotem rozstrzygnięć Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

I tak, w wyroku z 15 lipca 1982 r. w sprawie C-89/91 Hong-Kong Trade Development Council, TSUE stwierdził, że wskazane w sprawie czynności podlegają opodatkowaniu jedynie wtedy, gdy zostały wykonane odpłatnie. Analizując głębiej ten problem TSUE w wyroku z 8 marca 1988 r. w sprawie C-102/86 Apple and Pear Development Council stwierdził, że czynność można uznać za dokonaną odpłatnie, gdy istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi, a ponadto odpłatność za otrzymane świadczenie (towar lub usługę) pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana tym podatkiem.

Pojęcie „odpłatności” pojawiło się również w orzeczeniu z 5 lutego 1981 r. C-154/80, które zapadło na tle przepisów I Dyrektywy VAT z dnia 11 kwietnia 1967 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich w zakresie podatków obrotowych (67/227/EWEC). Trybunał wskazał, że termin „zapłata” stanowi integralną część przepisów prawa wspólnotowego, które nie odwołuje się do prawa państw członkowskich dla ustalenia jego znaczenia i zakresu. Stąd też wykładnia tego wyrażenia nie może być pozostawiona dyskrecjonalnemu władztwu każdego państwa członkowskiego. Ponadto, TSUE przypomniał, że świadczenie podlega opodatkowaniu jedynie w wypadku, gdy podstawę opodatkowania stanowi świadczenie wzajemne otrzymane przez świadczącego usługę. Musi również istnieć możliwość wyrażenia w pieniądzu wartości tego świadczenia wzajemnego. W końcu – jak wskazał Trybunał – świadczenie wzajemne musi stanowić pewną wartość subiektywną, gdyż podstawą opodatkowania jest świadczenie wzajemne rzeczywiście otrzymane, nie zaś wartość otrzymana według kryteriów obiektywnych.

Na uwagę zasługuje tutaj także orzeczenie z 3 marca 1994 r. w sprawie C-16/93 pomiędzy R. J. Tolsma a Inspecteur der Omzetbelasting Leeuwarden (Holandia), gdzie podkreślono, że dla wystąpienia opodatkowania podatkiem od towarów i usług konieczne staje się zaistnienie bezpośredniego związku płatności z konkretną czynnością oraz istnienie konsumenta tej czynności.

Zatem, pod pojęciem odpłatności świadczenia usług rozumieć należy prawo podmiotu świadczącego usługę do żądania od odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub jej ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego).

Podsumowując należy stwierdzić, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług będzie podlegało tylko to odpłatne świadczenie (dostawa lub usługa), w przypadku którego istnieje konsument, tj. odbiorca świadczenia odnoszący z niego choćby potencjalną korzyść. Dopóki nie istnieje podmiot, który odnosiłby lub powinien odnosić konkretne korzyści o charakterze majątkowym związanym z danym świadczeniem, dopóty świadczenie to nie będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jak wynika z opisu sprawy zajmują się Państwo zarządzaniem programami lojalnościowymi i są czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. W związku z prowadzoną działalnością gospodarczą świadczą Państwo na rzecz swoich klientów usługi związane z organizacją oraz koordynacją konkursów, akcji promocyjnych, sprzedaży premiowej i innych wydarzeń, mających na celu reklamę firmy klienta, jego produktów i marek.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej będą Państwo zaangażowani w projekt dotyczący akcji promocyjnych, w który zaangażowane będą również następujące podmioty:

-dwa banki,

-podmiot z siedzibą w Wielkiej Brytanii, dostarczający platformę (aplikację mobilną) do realizacji Projektu (Operator Platformy),

-Operator Kart Płatniczych działający w formie prawnej spółki kapitałowej posiadającej siedzibę na terytorium Wielkiej Brytanii,

-Detaliści oraz usługodawcy przygotowujący oferty promocyjne (Handlowcy);

-Konsumenci będący uczestnikami Projektu posiadający kartę płatniczą wydaną przez Operatora Kart Płatniczych oraz konto w Banku (Uczestnicy).

Projekt polega na tym, że w aplikacjach mobilnych Banków zostanie dodana zakładka pt. „program lojalnościowy” (Platforma), w której Uczestnicy posiadający karty płatnicze wydane przez Operatora Kart Płatniczych będą mogli znaleźć szereg ofert promocyjnych Handlowców. Oferty te będą miały charakter „money back” to znaczy za skorzystanie z nich Uczestnicy otrzymają zwrot części zapłaconej ceny.

Platforma jest stworzona oraz obsługiwana przez Operatora Platformy i jest także hostowana (utrzymywana technicznie) na brytyjskich serwerach. Wirtualne konta Platformy będą utrzymywane i zasilane również przez Operatora Platformy.

W ramach Projektu są Państwo zobowiązani pozyskiwać od Handlowców oferty promocyjne, które w ramach Projektu będą widoczne dla Uczestników na Platformie, dokonywać zbiorczych transferów środków pieniężnych stanowiących tzw. „money back” (czyli zwroty części zapłaconej przez Uczestników ceny w przypadku skorzystania z oferty promocyjnej) od Handlowców do Operatora Platformy, który następnie będzie zasilał tymi środkami wirtualne konta Uczestników na Platformie.

Przepływ środków pieniężnych będzie wyglądał w następujący sposób:

1.       Po skorzystaniu z akcji promocyjnej przez Uczestnika, Handlowiec będzie transferował uzyskany zwrot z transakcji w postaci „money back” na rachunek bankowy Wnioskodawcy na podstawie noty obciążeniowej wystawionej przez Wnioskodawcę. Zwroty uzyskane w ramach skorzystania z akcji promocyjnej danego Handlowca będą przekazywane Wnioskodawcy zbiorczo w uzgodnionych cyklach rozliczeniowych (planowane jest, że będą to cykle miesięczne).

2.       W następnej kolejności Wnioskodawca będzie transferował otrzymane od Handlowców środki pieniężne na konto Operatora Platformy prowadzone w brytyjskim banku nie mającym oddziału w Polsce na podstawie dokumentu wystawianego przez Operatora Platformy, który będzie się nazywał „invoice” jednakże na dokumencie tym nie będzie wykazywany żaden podatek VAT (ani inny podatek od wartości dodanej), ani też dokument ten nie będzie stanowił faktury VAT w rozumieniu polskich przepisów prawa podatkowego.

Nie będą Państwo mogli swobodnie dysponować środkami pieniężnymi tzw. „money back" otrzymywanymi od Handlowców. Pełnią Państwo rolę pośrednika między Operatorem Platformy a Handlowcami - środki pieniężne faktycznie będą dostępne na Państwa rachunku bankowym, jednak są Państwo zobowiązani, na podstawie zawartych umów, do przekazania ich na rzecz Operatora Platformy. Zatem, nie mogą Państwo swobodnie dysponować środkami na rachunku bankowym.

Środki pieniężne stanowiące tzw. „money back" otrzymywane od Handlowców będą przekazywane do Operatora Platformy w tej samej wysokości. Jednak nie będą to dokładnie te same środki pieniężne, z uwagi na fakt, iż środki pieniężne na rachunku bankowym są jedynie zapisem elektronicznym, a więc naturalnie nie mają Państwo faktycznej możliwości przekazania na rzecz Operatora Platformy dokładnie tych samych środków, jakie zostały Państwu przekazane przez Handlowca.

3. Operator Platformy po uzyskaniu środków zasili wirtualne konto Uczestnika na Platformie.

Zgromadzone środki na wirtualnym koncie Platformy Uczestnik będzie mógł:

-wypłacić na swój rachunek bankowy;

-wykorzystać do zapłaty za usługi oferowane w ramach Projektu na Platformie;

-przeznaczyć na rzecz organizacji charytatywnej;

-zapłacić nimi za wybrane towary.

W ramach Projektu podpisali Państwo umowę z Operatorem Kart Płatniczych i na podstawie tej umowy będą Państwo uzyskiwali ryczałtowe wynagrodzenie od Operatora Kart Płatniczych za usługę pozyskiwania ofert promocyjnych od Handlowców. Umowa z Operatorem Kart Płatniczych przewiduje również, że będą Państwo prowadzić rozliczenie przebiegu Projektu (transferu środków pieniężnych) między Handlowcami a Operatorem Platformy.

W ramach Projektu nie będą Państwo uzyskiwać wynagrodzenia od Handlowców z żadnego tytułu. Nie będą Państwo świadczyć na rzecz Handlowca żadnych usług ani też Handlowiec nie będzie świadczył na Państwa rzecz żadnych usług.

Nie będą Państwo otrzymywać również wynagrodzenia od Operatora Platformy z tytułu przekazania Operatorowi Platformy środków otrzymanych od Handlowców. Operator Platformy nie będzie świadczył na Państwa rzecz żadnych usług ani też nie będą Państwo  świadczyć na rzecz Operatora Platformy żadnych usług.

Zatem, w ramach money back nie będzie realizowane żadne świadczenie, z tytułu którego wynagrodzeniem byłyby środki pieniężne stanowiące zwrot części zapłaconej przez Uczestników ceny w przypadku skorzystania z oferty promocyjnej.

Będą Państwo otrzymywali odrębne wynagrodzenie za swój udział w Projekcie od Operatora Kart Płatniczych i wynagrodzenie to nie będzie zależne od przekazanych od Handlowców do Operatora Platformy wartości środków pieniężnych stanowiących „money back”. Wynagrodzenie to również nie będzie zależne od wygenerowanych przez danych Handlowców wartości środków pieniężnych stanowiących tzw. „money back”. Pełnią Państwo rolę pośrednika między Operatorem Platformy a Handlowcami - środki pieniężne faktycznie będą dostępne na Państwa rachunku bankowym, jednak jest on zobowiązany, na podstawie zawartych umów, do przekazania ich na rzecz Operatora Platformy. Zatem, nie mogą Państwo swobodnie dysponować środkami na rachunku bankowym. Środki pieniężne stanowiące tzw. „money back" otrzymywane od Handlowców będą przekazywane do Operatora Platformy w tej samej wysokości.

Dlatego też transfer środków pieniężnych od Handlowców do Państwa i następnie od Państwa do Operatora Platformy będzie znajdował się poza opodatkowaniem VAT.

W konsekwencji, podejmując działania polegające na opisanym we wniosku money back w relacji Handlowiec – Państwa Spółka – Operator Platformy, w wyniku czego otrzymują Państwo od Handlowca środki pieniężne, a następnie przekazują w tej samej wysokości Operatorowi Platformy nie stanowią wynagrodzenia za dostawę towarów czy świadczenie usług.

W konsekwencji, skoro ww. czynność nie będzie stanowić dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ustawy, ani wynagrodzenia za świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ustawy, to ww. czynność nie mieści się w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem, wymienionych w art. 5 ust. 1 ustawy.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ocena prawna Państwa stanowiska w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostanie zawarta w odrębnym rozstrzygnięciu.

Dodatkowo wskazujemy, że wniosek, który został dołączony do uzupełnienia został zadekretowany jako nowy wniosek.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pełna weryfikacja przedstawionych we wniosku okoliczności możliwa jest jedynie w toku postępowania podatkowego lub kontrolnego, prowadzonego przez uprawnione do tego organy, będącego poza zakresem instytucji interpretacji indywidualnej. Postępowanie w sprawie dotyczącej wydania interpretacji indywidualnej jest postępowaniem szczególnym, mającym charakter uproszczony, odrębny od postępowania podatkowego, uregulowanego w dziale IV Ordynacji podatkowej. Wydając bowiem interpretację indywidualną Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej przedstawia jedynie swój pogląd dotyczący wykładni treści analizowanych przepisów i sposobu ich zastosowania w odniesieniu do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego bądź zdarzenia przyszłego (którego elementy przyjmuje, jako podstawę rozstrzygnięcia bez weryfikacji).

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

-   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

-   Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.