Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest:
- prawidłowe w zakresie pytania oznaczonego we wniosku 1,
- nieprawidłowe w zakresie pytań oznaczonych we wniosku 2, 3, 4, 5, 6.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
30 października 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 28 października 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku dla świadczonych usług. Uzupełniła go Pani pismem z 3 stycznia 2025 r. (wpływ 7 stycznia 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą zarejestrowaną w CEIDG w przedmiocie świadczenia usług edukacyjnych. Jako przeważający przedmiot działalności zadeklarowała kod PKD: 85.59.B. Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane.
Działalność realizowana jest w dwóch głównych obszarach:
1) korepetycje z matematyki, angielskiego i fizyki świadczone przez Wnioskodawczynię osobiście;
2) korepetycje z matematyki oraz angielskiego udzielane przez nauczycieli współpracujących z Wnioskodawczynią na podstawie umów cywilnoprawnych oraz umów o pracę.
Wnioskodawczyni zatrudnia również zleceniobiorców bez przygotowania pedagogicznego.
Wnioskodawczyni nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo Oświatowe. Świadczone przez Wnioskodawczynię usługi nie są usługami kształcenia i wychowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawczyni nie jest także podmiotem świadczącym usługi, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT lub § 3 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz. U. z 2018 r. poz. 701).
Wnioskodawczyni posiada wykształcenie wyższe oraz uprawnienia pedagogiczne o którym mowa w § 2 pkt 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 1 sierpnia 2017 r. (Dz. U. z 2017 r. poz. 1575) w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli. Zatrudnieni pracownicy również posiadają przygotowanie pedagogiczne, natomiast zleceniobiorcy posiadają przygotowanie pedagogiczne lub są w trakcie kształcenia pedagogicznego.
Wnioskodawczyni korzysta obecnie ze zwolnienia o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT. W związku z rozwojem działalności przewiduje jednak możliwość przekroczenia limitu rocznego obrotu uprawniającego do zwolnienia, wynoszącego 200 000 zł.
Wnioskodawczyni w ramach swojej działalności gospodarczej nie wykonuje czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego
Posiada Pani studia podyplomowe z matematyki oraz pedagogiki, co uprawnia Panią do prowadzenia zajęć dydaktycznych z dziećmi i młodzieżą, Pani działalność polega na udzielaniu korepetycji z matematyki dzieciom oraz młodzieży szkół podstawowych i średnich.
Odbiorcami świadczonych przez Panią oraz pracowników i zleceniobiorców usług są dzieci i młodzież szkół podstawowych i średnich.
Korepetycje z matematyki świadczone są na poziomie podstawowym oraz poziomie ponadpodstawowym.
Zakres udzielanych korepetycji mieści się w podstawie programowej kształcenia na poziomie podstawowym oraz ponadpodstawowym.
Korepetycje będą prowadzone na Pani rachunek i odpowiedzialność.
Umowy o udzielanie korepetycji będą zawierane pomiędzy Panią a rodzicami dzieci i młodzieży.
Stronami umów w przypadku świadczenia usług przez osoby przez Panią zatrudnione jest nadal Pani oraz rodzic dziecka.
Korepetycje będą świadczone osobom, które ukończyły 18 lat natomiast nadal kształcą się w szkole ponadpodstawowej: nie stanowią kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, nie są prowadzone w formach i na zasadach odrębnych przepisów, nie są objęte akredytacją w rozumieniu Prawa oświatowego, nie będą w części lub całości finansowane ze środków publicznych.
Posiada Pani studia podyplomowe z fizyki i pedagogiki oraz certyfikat z języka angielskiego na poziomie B2 i C1, co uprawnia Panią do prowadzenie zajęć dydaktycznych z dziećmi i młodzieżą, Pani działalność polega na udzielaniu korepetycji z matematyki dzieciom oraz młodzieży szkół podstawowych i średnich.
Odbiorcami świadczonych przez Panią oraz pracowników i zleceniobiorców usług są dzieci i młodzież szkół podstawowych i średnich.
Korepetycje z angielskiego i fizyki świadczone są na poziomie podstawowym oraz poziomie ponadpodstawowym.
Zakres udzielanych korepetycji mieści się w podstawie programowej kształcenia na poziomie podstawowym oraz ponadpodstawowym.
Korepetycje będą prowadzone na Pani rachunek i odpowiedzialność.
Umowy o udzielanie korepetycji będą zawierane pomiędzy Panią a rodzicami dzieci i młodzieży.
Stronami umów w przypadku świadczenia usług przez osoby przez Panią zatrudnione jest nadal Pani oraz rodzic dziecka.
Korepetycje będą świadczone osobom, które ukończyły 18 lat natomiast nadal kształcą się w szkole ponadpodstawowej: nie stanowią kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, nie są prowadzone w formach i na zasadach odrębnych przepisów, nie są objęte akredytacją w rozumieniu Prawa oświatowego, nie będą w części lub całości finansowane ze środków publicznych.
Pytania
1.Czy Wnioskodawczyni aktualnie spełnia warunki przewidziane art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o VAT i tym samym może skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego przewidzianego w tym przepisie w zakresie działalności związanej z korepetycjami z matematyki udzielanymi osobiście przez Wnioskodawcę?
2.Czy Wnioskodawczyni aktualnie spełnia warunki przewidziane art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o VAT i tym samym może skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego przewidzianego w tym przepisie w zakresie działalności związanej z korepetycjami z matematyki udzielanymi przez pracowników posiadających przygotowanie pedagogiczne?
3.Czy Wnioskodawczyni aktualnie spełnia warunki przewidziane art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o VAT i tym samym może skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego przewidzianego w tym przepisie w zakresie działalności związanej z korepetycjami z matematyki udzielanymi przez osoby zatrudnione na podstawie umów cywilnoprawnych posiadających przygotowanie pedagogiczne?
4.Czy Wnioskodawczyni aktualnie spełnia warunki przewidziane art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o VAT i tym samym może skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego przewidzianego w tym przepisie w zakresie działalności związanej z korepetycjami z matematyki udzielanymi przez pracowników nie posiadających przygotowania pedagogicznego?
5.Czy Wnioskodawczyni aktualnie spełnia warunki przewidziane art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o VAT i tym samym może skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego przewidzianego w tym przepisie w zakresie działalności związanej z korepetycjami z matematyki udzielanymi przez osoby zatrudnione na podstawie umów cywilnoprawnych nie posiadających przygotowania pedagogicznego?
6.Jeżeli odpowiedź na jedno z ww. pytań jest twierdząca, czy Wnioskodawczyni będzie mogła skorzystać łącznie ze zwolnienia przedmiotowego w zakresie działalności związanej z udzielaniem korepetycji (art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o VAT) oraz ze zwolnienia podmiotowego dla pozostałych usług (art. 113 ust. 1 ustawy o VAT), a w wartości sprzedaży objętej zwolnieniem z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT nie będzie uwzględniać wartości sprzedaży usług korzystających ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o VAT?
Pani stanowisko w sprawie
Ad. 1
Wnioskodawczyni aktualnie spełnia warunki przewidziane art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o VAT i tym samym może skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego przewidzianego w tym przepisie w zakresie działalności związanej z korepetycjami z matematyki udzielanymi osobiście przez Wnioskodawcę.
Ad. 2
Wnioskodawczyni aktualnie spełnia warunki przewidziane art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o VAT i tym samym może skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego przewidzianego w tym przepisie w zakresie działalności związanej z korepetycjami z matematyki udzielanymi przez pracowników posiadających przygotowanie pedagogiczne.
Ad. 3
Wnioskodawczyni aktualnie nie spełnia warunków przewidzianych w art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o VAT i tym samym może skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego przewidzianego w tym przepisie w zakresie działalności związanej z korepetycjami z matematyki udzielanymi przez osoby zatrudnione na podstawie umów cywilnoprawnych posiadających przygotowanie pedagogiczne.
Ad. 4
Wnioskodawczyni aktualnie nie spełnia warunków przewidzianych w art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o VAT i tym samym może skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego przewidzianego w tym przepisie w zakresie działalności związanej z korepetycjami z matematyki udzielanymi przez pracowników nie posiadających przygotowania pedagogicznego.
Ad. 5
Wnioskodawczyni aktualnie nie spełnia warunków przewidzianych w art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o VAT i tym samym może skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego przewidzianego w tym przepisie w zakresie działalności związanej z korepetycjami z matematyki udzielanymi przez osoby zatrudnione na podstawie umów cywilnoprawnych nie posiadających przygotowania pedagogicznego.
Ad. 6
Tak, Wnioskodawczyni będzie mogła skorzystać łącznie ze zwolnienia przedmiotowego w zakresie działalności związanej z udzielaniem korepetycji (art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o VAT) w przypadku ad. 1 oraz ad. 2 oraz ze zwolnienia podmiotowego dla pozostałych usług (art. 113 ust. 1 ustawy o VAT), a w wartości sprzedaży objętej zwolnieniem z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT nie będzie uwzględniać wartości sprzedaży usług korzystających ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest:
- prawidłowe w zakresie pytania oznaczonego we wniosku 1,
- nieprawidłowe w zakresie pytań oznaczonych we wniosku 2, 3, 4, 5, 6.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy:
przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:
przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
W treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział dla niektórych czynności zwolnienie od podatku.
Zwolnienie od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.
Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy:
zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:
jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania, uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia
- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.
Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy:
zwalnia się od podatku usługi prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym, świadczone przez nauczycieli.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy:
zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:
prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
finansowane w całości ze środków publicznych
– oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.
Powyższe przepisy są odzwierciedleniem regulacji art. 132 ust. 1 lit. i) i j) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347, str. 1, ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady, zgodnie z którym:
państwa członkowskie zwalniają następujące transakcje:
i) kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie;
j) nauczanie prywatne przez nauczycieli, obejmujące kształcenie powszechne lub wyższe.
Kwestia, jak należy rozumieć pojęcie „kształcenia powszechnego lub wyższego” w rozumieniu ww. przepisu była wielokrotnie przedmiotem orzeczeń TSUE.
Zgodnie ze stanowiskiem TSUE, zajętym w wyroku C-445/05 z 14 czerwca 2007 r. w sprawie Werner Haderer, nauczanie prywatne obejmuje czynności wykonywane przez nauczycieli na ich własny rachunek i odpowiedzialność. Nie ma przy tym znaczenia okoliczność, czy usługa jest świadczona indywidualnemu uczniowi/słuchaczowi, czy też jednocześnie większej liczbie osób. W orzeczeniu tym Trybunał nadmienił, że pojęcie „edukacja szkolna i uniwersytecka” nie obejmuje jedynie nauczania, które kończy się egzaminem w celu uzyskania danych kwalifikacji lub które umożliwia uzyskanie określonego wykształcenia, lecz obejmuje także inną działalność, w ramach której prowadzi się nauczanie w celu poszerzania wiedzy i umiejętności uczniów lub studentów, pod warunkiem, że działalność ta nie będzie miała charakteru wyłącznie rekreacyjnego. Jednocześnie, zdaniem Trybunału, przyjęcie szczególnie ścisłej wykładni pojęcia „edukacji szkolnej i uniwersyteckiej” groziłoby powstaniem rozbieżności w stosowaniu systemu podatku VAT w państwach członkowskich, z tego powodu, że systemy nauczania w każdym państwie członkowskim są zorganizowane w różny sposób.
W tym miejscu należy przywołać wyrok TSUE z 21 października 2021 r. w sprawie C-373/19 Dubrovin & Tröger GbR – Aquatics, w którym Trybunał rozpatrywał kwestię, czy pojęcie „kształcenia powszechnego lub wyższego” w rozumieniu art. 132 ust. 1 lit. i) i j) dyrektywy 2006/112 należy interpretować w ten sposób, że obejmuje ono udzielanie lekcji pływania przez szkołę pływania.
Jak wskazał TSUE:
(20) Artykuł 132 dyrektywy 2006/112 przewiduje zwolnienia, które, jak wskazuje tytuł rozdziału, w którym przepis ów się znajduje, mają na celu uprzywilejowanie niektórych rodzajów działalności wykonywanych w interesie publicznym. Niemniej jednak zwolnienia te nie dotyczą wszystkich rodzajów działalności w interesie publicznym, a jedynie tych, które zostały w sposób szczegółowy wyliczone i opisane (wyroki: z 4 maja 2017 r., Brockenhurst College, C-699/15, EU:C:2017:344, pkt 23 i przytoczone tam orzecznictwo; a także z 14 marca 2019 r., A & G Fahrschul-Akademie, C-449/17, EU;C;2019;202, pkt 17).
(21) Wedle orzecznictwa Trybunału omawiane zwolnienia stanowią autonomiczne pojęcie prawa Unii, które mają na celu uniknięcie rozbieżności w stosowaniu systemu VAT w poszczególnych państwach członkowskich.
(22) Trybunał orzekł już, że wyrażenia użyte do określenia zwolnień przewidzianych w art. 132 dyrektywy 2006/112 powinny podlegać wykładni ścisłej, ponieważ stanowią one wyjątki od wynikającej z art. 2 tej dyrektywy zasady ogólnej, zgodnie z którą VAT pobierany jest od każdej usługi świadczonej odpłatnie przez podatnika. Niemniej jednak powyższa zasada ścisłej interpretacji nie oznacza, że pojęcia użyte w celu opisania zwolnień przewidzianych w owym art. 132 należy interpretować w sposób, który pozbawiałby te zwolnienia skuteczności (wyroki: z dnia 4 maja 2017 r., Brockenhurst College, C-699/15, EU:C:2017:344, pkt 23 i przytoczone tam orzecznictwo; a także z dnia 14 marca 2019 r., A & G Fahrschul-Akademie, C-449/17, EU:C:2019:202, pkt 19).
(23) Należy przypomnieć, że art. 132 ust. 1 lit. i) i j) dyrektywy 2006/112 nie zawiera żadnej definicji pojęcia „kształcenia powszechnego lub wyższego”.
(24) Niemniej jednak Trybunał uznał, po pierwsze, że przekazywanie wiedzy i kompetencji pomiędzy nauczycielem i uczniami jest szczególnie ważnym elementem działalności kształcenia (wyroki: z dnia 14 czerwca 2007 r., Horizon College, C-434/05, EU:C:2007:343, pkt 18; a także z dnia 14 marca 2019 r., A & G Fahrschul-Akademie, C-449/17, EU:C:2019:202, pkt 21).
(25) Po drugie, Trybunał wyjaśnił, że „pojęcie kształcenia powszechnego i wyższego” w rozumieniu dyrektywy 2006/112 nie ogranicza się jedynie do nauczania, które kończy się egzaminami w celu uzyskania danych kwalifikacji lub które umożliwia uzyskanie określonego wykształcenia w celu wykonywania danego zawodu, ale obejmuje także inną działalność, w ramach której prowadzi się nauczanie w szkołach lub na uniwersytetach w celu poszerzenia wiedzy i umiejętności uczniów lub studentów, pod warunkiem iż działalność ta nie będzie miała charakteru wyłącznie rekreacyjnego (wyroki: z dnia 28 stycznia 2010 r., Eulitz, C-473/08, EU:C:2010:47, pkt 29 i przytoczone tam orzecznictwo; a także z dnia 14 marca 2019 r., A & G Fahrschul-Akademie, C-449/17, EU:C:2019:202, pkt 22, 23).
(26) W związku z tym pojęcie „kształcenia powszechnego lub wyższego” w rozumieniu art. 132 ust. 1 lit. i) i j) dyrektywy 2006/112 obejmuje rodzaje działalności, które różnią się ze względu na swój charakter, jak i ze względu na ramy, w jakich są prowadzone (zob. podobnie wyroki: z dnia 14 czerwca 2007 r., Horizon College, C-434/05, EU:C:2007:343, pkt 20, z dnia 14 marca 2019 r., A & G Fahrschul-Akademie, C‑449/17, EU:C:2019:202, pkt 24).
(27) Z powyższego wynika, że w pojęciu tym prawodawca Unii zamierzał zawrzeć określony rodzaj systemu nauczania, który jest wspólny dla wszystkich państw członkowskich, niezależnie od cech własnych każdego z systemów krajowych (wyrok z dnia 14 marca 2019 r., A & G Fahrschul-Akademie, C‑449/17, EU:C:2019:202, pkt 25).
(28) Tym samym pojęcie „kształcenia powszechnego lub wyższego” w rozumieniu systemu VAT odsyła co do zasady do zintegrowanego systemu przekazywania wiedzy i kompetencji dotyczącego obszernego i zróżnicowanego zespołu dziedzin, jak również do pogłębiania i rozwoju owej wiedzy i kompetencji przez uczniów i studentów w miarę ich postępów i ich specjalizacji w ramach poszczególnych stopni składających się na ten system (wyrok z dnia 14 marca 2019 r., A & G Fahrschul-Akademie, C-449/17, EU:C:2019:202, pkt 26).
W konsekwencji TSUE orzekł:
(31) Tymczasem należy zauważyć, że choć prawdą jest, że udzielanie lekcji pływania przez szkołę pływania, takie jak to, o którym mowa w postępowaniu głównym, ma pewne znaczenie i realizuje cel leżący w interesie ogólnym, to jednak jest ono nauczaniem specjalistycznym, świadczonym w sposób doraźny, które nie jest samo w sobie równoważne z przekazywaniem wiedzy i kompetencji dotyczących obszernego i zróżnicowanego zespołu dziedzin, a także ich pogłębianiem oraz ich rozwojem, co jest charakterystyczne dla kształcenia powszechnego lub wyższego (zob. analogicznie wyrok z dnia 14 marca 2019 r., A & G Fahrschul-Akademie, C-449/17, EU:C:2019:202, pkt 29; a także postanowienie z dnia 7 października 2019 r., Finanzamt Hamburg-Barmbek-Uhlenhorst, C-47/19, niepublikowane, EU:C:2019:840, pkt 33).
(32) O ile bowiem nie można zanegować znaczenia wiedzy przekazanej w ramach kształcenia związanego z kierowaniem pojazdami samochodowymi oraz nauki żeglarstwa, w szczególności w celu stawienia czoła trudnym sytuacjom, a ogólniej w celu zapewnienia bezpieczeństwa i integralności fizycznej osób, o tyle Trybunał orzekł, odpowiednio, w wyroku z dnia 14 marca 2019 r., A & G Fahrschul-Akademie (C-449/17, EU:C:2019:202) i w postanowieniu z dnia 7 października 2019 r., Finanzamt Hamburg-Barmbek-Uhlenhorst (C-47/19, niepublikowanym, EU:C:2019:840), że tego rodzaju nauczanie nie jest objęte pojęciem „kształcenia powszechnego lub wyższego” w rozumieniu art. 132 ust. 1 lit. i) i j) dyrektywy 2006/112.
(33) Z uwagi na powyższe na pytanie pierwsze należy odpowiedzieć, iż pojęcie „kształcenia powszechnego lub wyższego” w rozumieniu art. 132 ust. 1 lit. i) i j) dyrektywy 2006/112 należy interpretować w ten sposób, że nie obejmuje ono udzielania lekcji pływania przez szkołę pływania.
Pani wątpliwości w pierwszej kolejności dotyczą kwestii, czy korepetycje z matematyki świadczone przez Panią osobiście korzystają ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o podatku od towarów i usług.
Należy zauważyć, że warunkiem zwolnienia od podatku usług w zakresie kształcenia w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, jest spełnienie przesłanki o charakterze podmiotowym odnoszącej się do usługodawcy, który musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów Prawo oświatowe. Natomiast ze zwolnienia wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy mogą korzystać uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, o ile świadczone przez te podmioty usługi są usługami kształcenia.
Jak wynika z opisu sprawy, nie jest Pani jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów Prawo oświatowe. Jako osoba fizyczna nie posiada Pan statusu uczelni, jednostki naukowej Polskiej Akademii Nauk czy instytutu badawczego.
Zatem dla świadczonych przez Panią usług nie znajdzie zastosowania zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy.
Z powołanego powyżej art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy wynika, że warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług jest nie tylko spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym, dotyczącej rodzaju świadczonych usług, tj. usług prywatnego nauczania na odpowiednim poziomie edukacji, ale także przesłanki podmiotowej, odnoszącej się do usługodawcy, który musi być nauczycielem. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że zwolnienie nie ma zastosowania. Zwolnione od podatku jest nauczanie prywatne przez nauczycieli, obejmujące kształcenie powszechne lub wyższe. Prywatne nauczanie obejmuje czynności wykonywane przez nauczycieli na ich własny rachunek i odpowiedzialność (tj. nauczyciel działa we własnym imieniu). Prywatny charakter nauczania nie zależy od istnienia bezpośredniej relacji umownej między uczącym a uczniem (bądź uczniami), może to być bowiem umowa zawarta przez nauczającego, np. z rodzicami uczniów. Bez znaczenia w tej sytuacji pozostaje, czy odbiorcą usługi jest indywidualny uczeń czy też jednocześnie większa liczba osób. W przypadku jednak, gdy nauczyciele świadczący usługi nauczania są zatrudnieni przez inny podmiot, to nie łączy ich bezpośrednia relacja umowna z uczniami, lecz z podmiotem zatrudniającym.
Przywołany wyżej przepis umożliwia nauczycielom zwolnienie od podatku świadczonych przez nich usług nauczania prywatnego na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym. Zwolnienie to odnosi się zatem do usług nauczania, które obejmuje materiał dydaktyczny realizowany przez szkoły lub uczelnie wyższe. Musi istnieć tu zatem zgodność realizowanego w ramach prywatnego nauczania materiału z materiałem przewidzianym w programie nauczania w wymienionych placówkach oświatowych.
Pod pojęciem nauczyciela należy rozumieć osobę, która posiada i przekazuje wiedzę i umiejętności. Przy czym nie musi to być nauczyciel w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 986 ze zm.). Może to być zatem osoba, która posiada wykształcenie kierunkowe (np. ukończone studia wyższe), jak również osoba posiadająca wiedzę i kwalifikacje nabyte w inny sposób. Przykładowo może to być osoba, która ukończyła zorganizowany przez Polski Związek Szachowy kurs instruktora szachowego, posiada odpowiednią wiedzę, kwalifikacje, doświadczenie. Zauważyć bowiem należy, że system oświaty w pewnych dziedzinach nie przewiduje odrębnego kształcenia kierunkowego, zatem gdy dana osoba zdobyła wiedzę np. w ramach kursu, to też zasadne jest przyjęcie, że posiada wiedzę i kwalifikacje pozwalające pełnić rolę nauczyciela. Również np. osoba kończąca studia na kierunku farmacji, która nabyła w ich toku szeroką wiedzę z zakresu chemii, może być uznana za nauczyciela tego przedmiotu.
Jak wskazano wyżej, art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy zawiera zarówno przesłankę podmiotową, jak i przedmiotową, umożliwiające zastosowanie zwolnienia od podatku. Dla zastosowania ww. zwolnienia, przesłanki te muszą być spełnione łącznie.
Jak wynika z informacji przedstawionych w złożonym wniosku, posiada Pani wykształcenie wyższe oraz uprawnienia pedagogiczne o których mowa w § 2 pkt 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli. Posiada Pani studia podyplomowe z matematyki oraz pedagogiki, co uprawnia Panią do prowadzenia zajęć dydaktycznych z dziećmi i młodzieżą, Pani działalność polega na udzielaniu korepetycji z matematyki dzieciom oraz młodzieży szkół podstawowych i średnich.
Tym samym, w analizowanym przypadku jest spełniona przesłanka podmiotowa zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy.
Zatem dla realizowanych przez Panią usług korepetycji z matematyki należy przeanalizować, czy stanowią one usługi prywatnego nauczania na odpowiednim poziomie edukacji.
Z opisu sprawy wynika, że prowadzi Pani działalność gospodarczą zarejestrowaną w CEIDG w przedmiocie świadczenia usług edukacyjnych. Pani działalność realizowana jest w dwóch głównych obszarach:
1) korepetycje z matematyki, angielskiego i fizyki świadczone przez Panią osobiście;
2) korepetycje z matematyki oraz angielskiego udzielane przez nauczycieli współpracujących z Panią na podstawie umów cywilnoprawnych oraz umów o pracę.
Zatrudnia Pani również zleceniobiorców bez przygotowania pedagogicznego. Odbiorcami świadczonych przez Panią oraz pracowników i zleceniobiorców usług są dzieci i młodzież szkół podstawowych i średnich. Korepetycje z matematyki świadczone są na poziomie podstawowym oraz poziomie ponadpodstawowym. Zakres udzielanych korepetycji mieści się w podstawie programowej kształcenia na poziomie podstawowym oraz ponadpodstawowym. Korepetycje będą prowadzone na Pani rachunek i odpowiedzialność. Umowy o udzielanie korepetycji będą zawierane pomiędzy Panią a rodzicami dzieci i młodzieży. Stronami umów w przypadku świadczenia usług przez osoby przez Panią zatrudnione jest nadal Pani oraz rodzic dziecka. Odbiorcami świadczonych przez Panią oraz pracowników i zleceniobiorców usług są dzieci i młodzież szkół podstawowych i średnich.
Mając na uwadze zakres świadczonych przez Panią usług, tj. korepetycji z matematyki świadczonych bezpośrednio przez Panią na rzecz dzieci i młodzieży szkół podstawowych i średnich, gdzie umowy o udzielanie korepetycji będą zawierane pomiędzy Panią a rodzicami dzieci i młodzieży należy uznać, że stanowią one usługi nauczania na poziomie podstawowym i ponadpodstawowym.
W tym miejscu należy dodać, że zwolnienie o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy dotyczy usług prywatnego nauczania świadczonych przez nauczycieli na własny rachunek. W przypadku jednak, gdy nauczyciele świadczący usługi nauczania są zatrudnieni przez inny podmiot, to nie łączy ich bezpośrednia relacja umowna z uczniami, lecz z podmiotem zatrudniającym.
W opisie sprawy wskazała Pani, że korepetycje z matematyki udzielane będą przez nauczycieli współpracujących z Panią na podstawie umów cywilnoprawnych oraz umów o pracę. Wskazała Pani także, że zatrudnia również zleceniobiorców bez przygotowania pedagogicznego.
Zatem, w tym przypadku wystąpi sytuacja, w której nie będzie Panią łączyć bezpośrednia relacja umowna z rodzicami, bądź opiekunami prawnymi uczniów.
Tym samym, nie można uznać, że świadczone przez Panią usługi w zakresie korepetycji z matematyki na podstawie umów zawartych z osobami zatrudnianymi przez Panią na podstawie umów o pracę lub umów cywilnoprawnych stanowią usługi prywatnego nauczania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy. Zatem, nie korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy.
Podsumowując, świadczone przez Panią osobiście usługi edukacyjne z zakresu korepetycji z matematyki dla uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych, gdzie umowy o udzielanie korepetycji będą zawierane pomiędzy Panią a rodzicami dzieci i młodzieży - korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy.
Natomiast usługi edukacyjne z zakresu korepetycji z matematyki świadczone przez zatrudnione przez Panią osoby na podstawie umów o pracę lub umów cywilnoprawnych nie korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy. Na powyższe nie będzie miało wpływu to czy osoby zatrudniane przez Panią posiadają przygotowanie pedagogiczne czy też nie, jak również to na podstawie jakich umów zatrudnia Pani osoby udzielające korepetycji.
W konsekwencji Pani stanowisko dotyczące zastosowania zwolnienia:
- w zakresie działalności związanej z korepetycjami z matematyki udzielanymi osobiście przez Panią – jest prawidłowe,
- w zakresie działalności związanej z korepetycjami z matematyki udzielanymi przez pracowników posiadających przygotowanie pedagogiczne – jest nieprawidłowe,
- w zakresie działalności związanej z korepetycjami z matematyki udzielanymi przez osoby zatrudnione na podstawie umów cywilnoprawnych posiadających przygotowanie pedagogiczne – jest nieprawidłowe,
- w zakresie działalności związanej z korepetycjami z matematyki udzielanymi przez pracowników nieposiadających przygotowania pedagogicznego – jest nieprawidłowe,
- w zakresie działalności związanej z korepetycjami z matematyki udzielanymi przez osoby zatrudnione na podstawie umów cywilnoprawnych nieposiadających przygotowania pedagogicznego – jest nieprawidłowe.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że Pani stanowisko w zakresie pytań 3, 4 i 5 uznano za nieprawidłowe z uwagi na to, że we własnym stanowisku wskazała Pani, że „Wnioskodawczyni aktualnie nie spełnia warunków przewidzianych w art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o VAT i tym samym może skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego przewidzianego w tym przepisie”. Zatem z powyższego wynika, że Pani zdaniem nie spełnia Pani warunków przewidzianych w art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy, ale jednocześnie uważa Pani, że może skorzystać ze zwolnienia od podatku dla świadczonych usług przez osoby współpracujące i zatrudnione na podstawie umów cywilnoprawnych na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy.
Pani wątpliwości sformułowane w pytaniu nr 6 dotyczą ustalenia czy jeżeli odpowiedź na jedno z ww. pytań jest twierdząca, czy będzie Pani mogła skorzystać łącznie ze zwolnienia przedmiotowego w zakresie działalności związanej z udzielaniem korepetycji (art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o VAT) oraz ze zwolnienia podmiotowego dla pozostałych usług (art. 113 ust. 1 ustawy o VAT), a w wartości sprzedaży objętej zwolnieniem z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT nie będzie uwzględniać wartości sprzedaży usług korzystających ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o VAT.
Należy zaznaczyć, że ustawodawca przewiduje zwolnienie podmiotowe od podatku VAT dla pewnej grupy podatników. Regulacje w tym zakresie zostały zawarte w art. 113 ustawy.
Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy:
zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika posiadającego siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju, u którego wartość sprzedaży, z wyłączeniem podatku, nie przekroczyła w poprzednim ani bieżącym roku podatkowym kwoty 200.000 zł.
W myśl art. 113 ust. 2 ustawy:
do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:
1) wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;
1a) sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;
2) odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:
a) transakcji związanych z nieruchomościami,
b) usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,
c) usług ubezpieczeniowych i reasekuracyjnych
- jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;
3) odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.
Stosownie do art. 113 ust. 5 ustawy:
jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.
Z powyższych regulacji wynika, że zwolnieniem od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy mogą być objęci podatnicy prowadzący działalność gospodarczą, u których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyła kwoty 200.000,00 zł bez kwoty podatku.
Jak rozstrzygnięto powyżej, świadczone przez Panią osobiście usługi edukacyjne z zakresu korepetycji z matematyki korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy, a w konsekwencji ich wartości nie należy uwzględniać w limicie, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy.
W opisie sprawy wskazała Pani także, że świadczy osobiście usługi z zakresu korepetycji z fizyki i języka angielskiego. Wskazała Pani również, że posiada Pani studia podyplomowe z fizyki i pedagogiki oraz certyfikat z języka angielskiego na poziomie B2 i C1, co uprawnia Panią do prowadzenie zajęć dydaktycznych z dziećmi i młodzieżą, Pani działalność polega na udzielaniu korepetycji z matematyki dzieciom oraz młodzieży szkół podstawowych i średnich. Korepetycje z języka angielskiego i fizyki świadczone są na poziomie podstawowym oraz poziomie ponadpodstawowym.
Zatem w przypadku świadczonych przez Panią osobiście usług edukacyjnych z zakresu korepetycji z języka angielskiego i fizyki zostaną spełnione przesłanki do zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy.
W konsekwencji wartości świadczonych przez Panią osobiście usług z zakresu korepetycji z języka angielskiego i fizyki nie należy uwzględniać w limicie, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy.
Natomiast, w zakresie usług edukacyjnych świadczonych za pośrednictwem zatrudnionych osób, którzy prowadzą zajęcia z matematyki może Pani korzystać ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, aż do momentu, gdy wartość sprzedaży nie przekroczy kwoty 200 000 zł.
W opisie sprawy wskazała Pani także, że korepetycje z języka angielskiego udzielane będą przez nauczycieli współpracujących z Panią na podstawie umów cywilnoprawnych oraz umów o pracę.
W tym miejscu należy powtórzyć, że nie są objęte zwolnieniem usługi nauczania w zakresie w jakim zajęcia prowadzone są przez osoby z Panią współpracujące. To Pani zatrudnia te osoby i nie będzie je łączyć bezpośrednia relacja umowna z uczestnikami zajęć, tj. nabywcami tych usług, lecz z Panią (pracodawcą), jako zatrudniającym. Osoby współpracujące z Panią działają w charakterze podwykonawcy świadczonych przez Panią usług, a więc nie wykonują tych czynności bezpośrednio na rzecz osób będących ich adresatami. W konsekwencji usługi edukacyjne w zakresie korepetycji z języka angielskiego nie korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy.
Natomiast w myśl art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy:
zwalnia się od podatku usługi nauczania języków obcych oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, inne niż wymienione w pkt 26, pkt 27 i pkt 29.
Odnosząc się do kwestii dotyczącej zwolnienia od podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy wskazania wymaga, że zawarte w tym przepisie zwolnienie od podatku jest najbardziej zawężone merytorycznie, ale jednocześnie nie zawiera żadnych ograniczeń podmiotowych. Skutkiem powyższego z zawartego w ww. przepisie zwolnienia od podatku VAT skorzystać mogą podmioty realizujące naukę języków obcych. Warto zwrócić uwagę, że przytoczony przepis nie precyzuje jakich języków obcych dotyczy zwolnienie, przez co wskazuje na ich szeroki katalog. Przepis art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy obejmuje jednak usługi inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26, pkt 27 i pkt 29 ustawy.
Jak już wskazano, dla świadczonych przez Panią usług nie znajdzie zastosowania zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy. Ponadto, usługi prywatnego nauczania języka angielskiego świadczone przez zatrudnione przez Panią osoby nie korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy.
Aby usługi mogły korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy, muszą być uznane za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz spełniać jeden ze wskazanych poniżej warunków, tj.:
a)formy i zasady tych szkoleń muszą wynikać z odrębnych od podatkowych uregulowań prawnych,
b)na świadczone szkolenia uzyskano akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty,
c)szkolenia muszą być finansowane w całości ze środków publicznych.
W uzupełnieniu wniosku wskazała Pani, że korepetycje z języka angielskiego będą świadczone osobom, które ukończyły 18 lat i kształcą się w szkole ponadpodstawowej. Tym samym świadczone usługi nie stanowią usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.
W konsekwencji zajęcia z języka angielskiego prowadzone przez zatrudnione lub współpracujące z Panią osoby podlegają zwolnieniu od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy.
Podsumowując, do kwoty sprzedaży nie powinna Pani wliczać wartości usług w postaci korepetycji z matematyki, języka angielskiego i fizyki świadczonych przez Panią osobiście oraz wartości usług w postaci korepetycji z języka angielskiego prowadzonych przez zatrudnione lub współpracujące z Panią osoby ponieważ podlegają one zwolnieniu od podatku VAT.
W konsekwencji Pani stanowisko w zakresie pytania nr 6 jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.