
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
3 listopada 2024 r., za pośrednictwem ePUAP, wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan pismem z 11 listopada 2024 r. (wpływ 22 listopada 2024 r.) – oraz w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 27 grudnia 2024 r. (wpływ za pośrednictwem e-Urząd Skarbowy 27 grudnia 2024 r. oraz doręczenie osobiste 7 stycznia 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie dostarczania mebli i wyposażenia wnętrz dla podmiotów zagranicznych. Wnioskodawca nie prowadzi własnej produkcji, wszystkie projekty realizuje za pośrednictwem polskich podwykonawców.
Wnioskodawca jest aktualnie w trakcie realizacji projektu dla firmy A, która prowadzi działalność na terenie Szwecji. Firma A jest pośrednikiem i świadczy tylko i wyłącznie usługi wyposażenia domków na rzecz szwedzkiej firmy B. Miejscem prowadzenia działalności firmy A i firmy B jest Szwecja. Szwedzka firma A i firma B są zarejestrowani jako płatnicy VAT UE.
Firma A zamówiła u Wnioskodawcy meble do domków drewnianych wraz z wyposażeniem. Wnioskodawca zakupi wszystkie meble i pozostałe wyposażenie u polskich producentów na terenie Polski. Cały projekt jest koordynowany i nadzorowany przez Wnioskodawcę. Wnioskodawca będzie montował meble w domkach na terenie Polski. Montaż mebli na terenie Polski jest ostatnim elementem z przedmiotu zamówienia.
Zarówno Wnioskodawca jak i firma A nie będą odpowiedzialni za transport domków do Szwecji. Firma A nie otrzyma bezpośrednio dokumentu potwierdzającego WNT. Wyposażone domki zostaną przetransportowane do Szwecji przez szwedzką firmę B. Wnioskodawca wystawi odrębne faktury na dostawę mebli do domków oraz na montaż mebli. Potwierdzeniem realizacji zamówienia będą protokoły odbiorcze podpisane przez Wnioskodawcę i firmę A oraz wystawione faktury sprzedaży przez Wnioskodawcę na rzecz kontrahenta A.
Montaż mebli rozpocznie się (…) 2025 roku, a planowany wywóz z Polski to (…) 2025 roku. Projekt jest w trakcie realizacji, aktualnie Wnioskodawca wystawił faktury zaliczkowe na dostawę mebli z zastosowaniem stawki VAT 23%.
W uzupełnieniu wniosku, w odpowiedzi na pytania dotyczące wskazania:
1) czy jest Pan czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz czy jest Pan zarejestrowany jako podatnik VAT UE – jeśli tak, to od kiedy (proszę podać datę/y) oraz w jakim kraju/krajach,
2) w opisie sprawy wskazał Pan, że koordynuje Pan i nadzoruje cały projekt oraz, że „Montaż mebli na terenie Polski jest ostatnim elementem z przedmiotu zamówienia”. W związku z tym proszę wskazać/opisać;
- co konkretnie jest przedmiotem umowy łączącej Pana i firmę A, tj. do wykonania jakich konkretnie czynności/świadczeń jest Pan zobowiązany w ramach tej umowy, co jest intencją (celem) nabycia przez firmę A, jakiego konkretnie świadczenia oczekuje od Pana firma A, co jest elementem głównym i pożądanym przez firmę A,
- na czym polega montaż mebli i wyposażenia oraz czy montaż ten polega na wykonaniu prostych czynności, które umożliwiają prawidłowe funkcjonowanie/wykorzystanie mebli i wyposażenia,
3) z czego wynika fakt, że wystawi Pan odrębne faktury za dostawę mebli do domków i odrębne za montaż,
4) kto ponosi odpowiedzialność za towar (meble i wyposażenie) względem nabywcy (firmy A/firmy B),
5) do kogo należą domki drewniane, podczas wykonywanego przez Pana na terytorium Polski montażu mebli i wyposażenia, kto rozporządza tymi domkami jak właściciel,
6) kiedy/w którym momencie przenosi Pan na firmę A prawo do rozporządzania towarem (meble, wyposażenie) jak właściciel,
7) czy firma A jest zarejestrowana w Polsce do celów VAT, w tym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych oraz czy firma A posiada w Polsce stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, które uczestniczy w realizacji świadczenia objętego wnioskiem,
8) jakim nr identyfikacji podatkowej (nadanym w jakim kraju) posługuje się firma A w przypadku transakcji będącej przedmiotem zapytania,
9) kiedy firma A uiściła zaliczki na poczet zlecenia (należy wskazać konkretne daty) oraz czego konkretnie one dotyczyły,
10) kiedy Pan wystawił fakturę/y na rzecz firmy A (należy wskazać konkretne daty) oraz jakie dane zawiera/ją wystawiona/e przez Pana faktura/y, w tym m.in. jakie świadczenie znajduje się na fakturze w polu „Nazwa towaru/usługi”, tj. za wykonanie jakiego konkretnie świadczenia obciążył Pan firmę A wystawiając fakturę/y na jej rzecz,
11) czy i w jakich deklaracjach (złożonych za jaki okres) rozliczył Pan podatek VAT związany z realizacją projektu na rzecz firmy A,
12) czy przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, będzie Pan posiadał w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem dostawy zostały wywiezione z Polski i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego UE inne niż terytorium kraju (Szwecja), jakie to są dokumenty,
wskazał Pan następująco:
1)Jest Pan czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz podatnikiem VAT UE od dnia (…) 2020 roku. Kraj rejestracji - Polska.
2)Przedmiotem zamówienia złożonego przez kontrahenta (firma A) jest:
1.Dostawa oraz montaż mebli do aneksów kuchennych i pokoi zawierające:
a)szafki kuchenne i blaty,
b)stoliki kawowe,
c)stoliki nocne,
d)biurka,
e)drążki do garderoby,
f)szafki z szufladami,
g)zagłówki z tapicerką,
h)półki,
i)lustra.
Odnośnie powyższej części zamówienia kontrahent oczekuje od Pana dostarczenia i zamontowania powyższych elementów. Dostarczenie ww. elementów poprzedzone jest następującymi czynnościami pomiędzy Panem a firmą A: opracowaniem projektu technicznego, dokonaniem pomiarów pomieszczeń, w którym będą montowane meble, doborem materiałów, wyceną.
Meble produkowane są przez polskiego podwykonawcę, w zakładzie produkcyjnym, z którym Pan współpracuje. Gotowe ww. meble zostaną zamontowane w domkach.
2.Dostawa materacy firmy (...) do sypialni.
Ten zakres obejmuje wyłącznie zamówienie i dostawę materacy do miejsca, gdzie produkowane są domki. Montaż został wyłączony z Pana zakresu prac.
Montaż dostarczanych towarów polega na umieszczeniu ich we wskazanym miejscu zgodnie z planem pomieszczeń i ustaleniami z firmą A. Lustra, półki i zagłówki w prosty sposób będą zawieszone na ścianie, górne szafki kuchenne są mocowane za pomocą specjalnych zawieszek do ściany, szafki dolne ustawiane będą na podłodze, a następnie zostanie na nich ułożony blat kuchenny.
Bazując na swoim doświadczeniu montaż ocenia Pan jako prosty.
3)Fakt wystawiania odrębnych faktur za dostawę mebli i montaż wynika z faktu, iż w momencie dostawy mebli wystawiana jest faktura wyłącznie za meble, która jest powiązana ściśle z ilością dostarczanego towaru, co jest potwierdzane w liście przewozowym. Na tym etapie nie ma żadnych usług względem nabywcy. Montaż jest usługą dodatkową/późniejszą, w miejscu dostawy i dlatego jest fakturowany odrębnie w późniejszym terminie.
4)Odpowiedzialność względem Pana kontrahenta/nabywcy mebli i wyposażenia, czyli firmy A ponosi Pan jako (...). Odpowiedzialność względem firmy B ponosi firma A.
Wykonawcą domków jest polska firma, która działa na zlecenie firmy B. Na podstawie informacji otrzymanych od wykonawcy domków, ich właścicielem i zarządcą na terenie Polski jest firma B, na rzecz której zamówienia mebli i wyposażenia dokonuje także Pana kontrahent - firma A.
6)Prawo do rozporządzenia towarem przenosi Pan na firmę A w momencie jego zamontowania, po sporządzeniu dokumentacji odbioru i wystawieniu faktury sprzedaży.
7)Firma A nie jest zarejestrowana w Polsce do celów VAT oraz nie posiada na terytorium Polski stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej.
8)Numer identyfikacji podatkowej firmy A został nadany w Szwecji - SE (...).
9)
1.Zaliczka w wysokości (…) zł, zapłacona dnia (…) 2024 roku, na podstawie faktury PRO FORMA (…) - dotyczy wykonania mebli do aneksów kuchennych.
2.Zaliczka w wysokości (…) zł, zapłacona dnia (…) 2024 roku, na podstawie faktury PROFORMA (…) - dotyczy mebli do pokoi.
3.Zaliczka w wysokości (…) zł, zapłacona dnia (…) 2024 roku, na podstawie faktury PRO FORMA (…) - dotyczy materacy (...).
10)
1.Dnia (…) 2024 roku została wystawiona faktura zaliczkowa nr (…) (dot. wpłaty (…) zł) - zawiera następujące dane:
(…)
11) Podatek VAT dotyczący ww. faktur został rozliczony jak poniżej:
1.Dla faktury zaliczkowej (…) z dnia (…) 2024 roku - w deklaracji VAT za miesiąc sierpień 2024;
2.Dla faktury zaliczkowej (…) z dnia (…) 2024 roku - w deklaracji VAT za miesiąc wrzesień 2024;
3.Dla faktury zaliczkowej (…) z dnia (…) 2024 roku - w deklaracji VAT za miesiąc październik 2024.
12)Zgodnie z harmonogramem, realizacja zamówienia planowana jest następująco:
Etap 1 - dostawa i montaż mebli odbędzie się w miesiącu (…) 2025 roku, wysyłka domków wraz z zamontowanymi meblami także w (…) 2025 roku.
Etap 2 - dostawa i montaż mebli odbędzie się w miesiącu (…) 2025 roku, wysyłka domków wraz z zamontowanymi meblami także w (…) 2025 roku.
Zgodnie z powyższym, będzie Pan posiadał takie dowody przed terminem złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy. Kontrahent zobligował się do dostarczenia wymaganych dokumentów potwierdzających wywóz w postaci konosamentu (morskiego listu przewozowego) oraz poświadczenia specyfikacji towaru umieszczonej na fakturze ostatecznej po jego dostawie.
Pytanie
Czy Wnioskodawca z tytułu opisanej transakcji (traktowanej jako WDT) jest uprawniony do zastosowania 0% stawki VAT, zarówno w fakturach zaliczkowych jak i w fakturze ostatecznej?
Pana stanowisko w sprawie
Wnioskodawca z tytułu opisanej transakcji (traktowanej jako WDT) jest uprawniony do zastosowania 0% stawki VAT, zarówno w fakturach zaliczkowych jak i w fakturze ostatecznej. Wnioskodawca jest zobowiązany do skorygowania wystawionych faktur zaliczkowych, w których zastosował 23% stawkę VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:
1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2)eksport towarów;
3)import towarów na terytorium kraju;
4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie, z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają określone czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju.
Stosownie do art. 2 pkt 1 i 4 ustawy:
Przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - z zastrzeżeniem art. 2a.
Przez terytorium państwa członkowskiego rozumie się terytorium państwa wchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Według art. 2 pkt 22 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy:
Przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8.
W myśl art. 13 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy:
Przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że nabywca towarów jest:
1)podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;
2)osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, która jest zidentyfikowana na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.
Stosownie do art. 13 ust. 6 ustawy:
Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów występuje, jeżeli dokonującym dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 albo art. 113a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 7.
Przywołane przepisy wskazują, że jeżeli wywóz towarów następuje w wyniku dokonania transakcji z ustalonym nabywcą, w celu przeniesienia na konkretny podmiot prawa do rozporządzania wywożonym towarem jak właściciel, zachodzi wówczas transakcja wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów (WDT). Warunkiem uznania danej dostawy towarów (której towarzyszy przemieszczenie z Polski do innego kraju członkowskiego) jako wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, jest dokonanie jej na rzecz podmiotu zidentyfikowanego na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.
Na podstawie art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią – miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.
Natomiast w myśl art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy:
Miejscem dostawy towarów w przypadku towarów niewysyłanych ani nietransportowanych jest miejsce, w którym towary znajdują się w momencie dostawy.
Stosownie do art. 41 ust. 3 ustawy
W wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów stawka podatku wynosi 0%, z zastrzeżeniem art. 42.
Zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy:
Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.
Przy czym w myśl art. 2 pkt 31 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o fakturze - rozumie się przez to dokument w formie papierowej lub w formie elektronicznej zawierający dane wymagane ustawą i przepisami wydanymi na jej podstawie.
Natomiast według art. 106j ust. 1 ustawy:
W przypadku gdy po wystawieniu faktury:
1.podstawa opodatkowania lub kwota podatku wskazana w fakturze uległa zmianie,
2.(uchylony)
3.dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,
4.dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4,
5.stwierdzono pomyłkę w jakiejkolwiek pozycji faktury
- podatnik wystawia fakturę korygującą.
Zatem, jeżeli po wystawieniu faktury pierwotnej wystąpią zdarzenia, które mają wpływ na zmianę treści wystawionej faktury lub okaże się, że wystawiona faktura zawiera błędy, wówczas należy wystawić fakturę korygującą. Przy czym, należy zauważyć, że ustawodawca nie pozostawił podatnikowi swobody w powyższym zakresie lecz uzależnił konieczność skorygowania pierwotnie wystawionych faktur od wystąpienia określonych zdarzeń.
Z opisu sprawy wynika, że jest Pan czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT (od 2020 roku).
Szwedzka firma A złożyła u Pana zamówienie na dostawę i montaż mebli do aneksów kuchennych i pokoi w domkach drewnianych oraz na dostawę materacy firmy (...) do sypialni (bez montażu). Firma A jest pośrednikiem, który realizuje świadczenie polegające na dostawie i montażu mebli w ww. domkach na rzecz szwedzkiej firmy B. Domki drewniane, na zlecenie firmy B wykonuje polska firma. Meble i wyposażenie kupuje Pan od polskich producentów na terenie Polski. Również montaż ww. towarów wykonuje Pan w Polsce. Wyposażone domki zostaną przetransportowane do Szwecji przez szwedzką firmę B. Pierwsza dostawa i montaż mebli oraz wysyłka domków wraz z zamontowanymi meblami nastąpi w (…) 2025 roku (Etap 1), a druga w (…) 2025 roku (Etap 2). Wystawił Pan faktury zaliczkowe na dostawę mebli z zastosowaniem stawki VAT 23% i rozliczył w deklaracjach VAT za sierpień 2024 r., wrzesień 2024 r. oraz październik 2024 r.
Firma A oraz firma B prowadzą działalność gospodarczą w Szwecji i są tam zarejestrowane jako płatnicy VAT UE. Firma A nie jest zarejestrowana w Polsce do celów VAT oraz nie posiada na terytorium Polski stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej.
Pana wątpliwości dotyczą prawa do zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0%, zarówno w fakturach zaliczkowych jak i w fakturze ostatecznej.
Pana zdaniem, przysługuje Panu prawo do zastosowania stawki VAT 0% na wystawianych fakturach. Przy czym, z wniosku wynika, że prawo do opodatkowania opisanej transakcji stawką VAT 0% związane jest z tym, że traktuje Pan opisaną transakcję jako wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (WDT).
Na wstępie należy wskazać, że co do zasady każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne, jednak w sytuacji, gdy jedno świadczenie obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia kilka świadczeń, wówczas nie powinno być ono sztucznie dzielone dla celów podatkowych. Jeżeli dwa lub więcej niż dwa świadczenia (czynności) dokonane przez podatnika na rzecz konsumenta są tak ściśle ze sobą związane, że obiektywnie tworzą w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to wszystkie te świadczenia lub czynności stanowią jednolite świadczenie do celów stosowania przepisów ustawy. Na świadczenie złożone składa się więc kombinacja różnych czynności, prowadzących do realizacji określonego celu, tj. do wykonania świadczenia głównego, na które składają się różne świadczenia pomocnicze. Natomiast świadczenie należy uznać za pomocnicze, jeśli nie stanowi ono celu samego w sobie, lecz jest środkiem do pełnego zrealizowania lub wykorzystania świadczenia zasadniczego. Pojedyncze świadczenie traktowane jest zatem jak element świadczenia kompleksowego wówczas, jeżeli cel świadczenia pomocniczego jest zdeterminowany przez świadczenie główne oraz nie można wykonać lub wykorzystać świadczenia głównego bez świadczenia pomocniczego. Jeżeli jednak w skład realizowanego świadczenia wchodzą czynności, które nie służą wyłącznie wykonaniu czynności głównej, zasadniczej, lecz mogą mieć również charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw dla traktowania ich jako elementu świadczenia kompleksowego.
Natomiast o tym, czy mamy do czynienia z kompleksową dostawą towarów, czy też kompleksowym świadczeniem usług, powinien przesądzić element, który w ramach danego świadczenia ma charakter dominujący (zob. np. wyroki TSUE z dnia 2 maja 1996 r. w sprawie C-231/94, Faaborg - Gelting Linien; z dnia 25 lutego 1999 r. w sprawie C-349/96 Card Protection Plan Ltd p-ko Commissioners of Custom and Excise; z dnia 27 października 2005 r. w sprawie C-41/04, Levob Verzekeringen BV i OV Bank NV v Staatssecretaris van Financien, z glosą P. Selera, opubl. Lex/el. 2010). Jeżeli elementem dominującym w ramach danej transakcji jest wydanie towaru w celu przeniesienia prawa do rozporządzania nim jak właściciel, zaś pozostałe czynności mają charakter pomocniczy lub uboczny, wówczas transakcja powinna być traktowana jako dostawa towarów. Natomiast w przypadku, gdy istotą transakcji są inne czynności, to mimo, że w ramach takiej transakcji może także wystąpić wydanie towaru, powinna być ona traktowana jako świadczenie usług.
W konsekwencji, w przypadku świadczeń o charakterze złożonym o sposobie opodatkowania, decyduje to, czy w danych okolicznościach mamy do czynienia z jednym świadczeniem kompleksowym czy też z szeregiem jednostkowych świadczeń. Świadczenie o charakterze złożonym podlega opodatkowaniu według jednolitych zasad właściwych dla świadczenia głównego. Ustalenie, czy określoną transakcję należy zakwalifikować jako dostawę towarów, czy jako świadczenie usług, wymaga uwzględnienia wszelkich okoliczności, w jakich następuje transakcja, tak aby określić jej elementy charakterystyczne i dominujące.
Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy uznać, że czynności wykonywane przez Pana na rzecz firmy A nie spełniają przesłanek do uznania ich za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów. Charakter opisanych we wniosku czynności nosi znamiona kompleksowej sprzedaży krajowej, gdzie elementem dominującym jest dostawa mebli w domkach drewnianych.
Przedmiotem zamówienia złożonego przez Pana bezpośredniego kontrahenta (firmę A) jest dostawa oraz montaż mebli do aneksów kuchennych i pokoi. Dostarczenie mebli, tj. szafek kuchennych i blatów, stolików kawowych i nocnych, biurek, drążków do garderoby, szafek z szufladami, zagłówków z tapicerką, półek oraz luster poprzedzone jest opracowaniem projektu technicznego, dokonaniem pomiarów pomieszczeń, w których będą montowane meble, doborem materiałów oraz wyceną. Montaż dostarczonych mebli ocenia Pan jak prosty. Montaż polega na umieszczeniu mebli we wskazanym miejscu, zgodnie z planem pomieszczeń i ustaleniami z firmą A. Lustra, półki i zagłówki będą w prosty sposób zawieszone na ścianie, górne szafki kuchenne są mocowane do ściany za pomocą specjalnych zawieszek, szafki dolne będą ustawiane na podłodze, a następnie zostanie na nich ułożony blat kuchenny. Z wniosku wynika, że montaż jest czynnością dodatkową/późniejszą i jest fakturowany odrębnie w późniejszym terminie. Pomimo jednak, że montaż jest fakturowany odrębnie należy zauważyć, że jak Pan wskazuje - przenosi Pan prawo do rozporządzenia towarem jak właściciel na firmę A w momencie zamontowania mebli, po sporządzeniu dokumentacji odbioru i wystawieniu faktury sprzedaży. Opisaną transakcję należy więc traktować jako świadczenie kompleksowe, gdzie dostawa mebli jest elementem dominującym nadającym charakter całego świadczenia. Przedmiotem zamówienia złożonego przez firmę A jest również dostawa materacy firmy (...) do sypialni. Przy czym w tym przypadku, nie wykonuje Pan montażu, a jedynie zamawia i dostarcza materace do miejsca, w którym produkowane są domki. W świetle obowiązujących przepisów prawa, sprzedaż materacy również stanowi transakcję krajową.
W konsekwencji, całą transakcję realizowaną przez Pana na rzecz firmy A należy uznać za dostawę towarów i opodatkować z zastosowaniem zasad właściwych dla dostawy towarów na terytorium Polski, a nie jako wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Z powołanych przepisów prawa wynika, że wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów występuje wówczas, gdy w wyniku dokonania dostawy towarów (sprzedaży) z ustalonym nabywcą, w celu przeniesienia na konkretny podmiot prawa do rozporządzania wywożonym towarem jak właściciel, następuje wywóz towarów z Polski na terytorium innego państwa członkowskiego UE. Warunkiem uznania danej dostawy towarów (której towarzyszy przemieszczenie z Polski do innego kraju członkowskiego UE) za WDT jest dokonanie jej na rzecz podmiotu zidentyfikowanego na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium Polski.
Tak więc, co do zasady, przy spełnieniu warunków dotyczących podmiotów biorących udział w transakcji, w przypadku gdy w wykonaniu czynności określonych w art. 7 ustawy następuje wywóz towarów z terytorium kraju na terytorium innego niż Polska państwa członkowskiego UE, wówczas występuje wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów w sprzedaży, której po stronie nabywcy odpowiada wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów w zakupie. Natomiast samo przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel na nabywcę na terytorium kraju, bez wywozu towaru z Polski na terytorium innego państwa członkowskiego UE nie daje prawa do potraktowania transakcji jako wewnątrzwspólnotowej dostawy towaru i zastosowania stawki VAT 0%.
Istotne jest również, aby towar wywożony z Polski na terytorium innego państwa członkowskiego UE był tożsamy z towarem, w stosunku do którego przenoszone jest prawo do rozporządzania tym towarem jak właściciel z dostawcy na nabywcę, tj. towarem będącym przedmiotem umowy zawartej między dostawcą a nabywcą.
W ramach umowy łączącej Pana i firmę A, jest Pan zobowiązany do dokonania dostawy oraz montażu mebli do aneksów kuchennych i pokoi w drewnianych domkach, które należą do innej szwedzkiej firmy (firma B). Przedmiotem realizowanej przez Pana dostawy i montażu w domkach drewnianych są meble i wyposażenie, które nabywa Pan w Polsce, od polskich producentów. W trakcie montażu, domki będą znajdowały się na terytorium Polski i będą należały do firmy B. W momencie zamontowania mebli i wyposażenia, po sporządzeniu dokumentacji odbioru i wystawieniu faktury sprzedaży przenosi Pan prawo do rozporządzenia towarem jak właściciel na firmę A. Wskazał Pan również, że odpowiedzialność za towar (meble i wyposażenie) względem nabywcy – ponosi Pan wobec firmy A, natomiast firma A ponosi odpowiedzialność względem firmy B. W ramach umowy dostarcza Pan również (bez montażu) materace.
Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika więc, że kupuje Pan towary (meble i wyposażenie) w Polsce i również w Polsce sprzedaje je firmie A, która z kolei odsprzedaje je właścicielowi domków, tj. firmie B. Towary nabyte przez Pana na terytorium Polski i zamontowane w drewnianych domkach (meble zamontowane przez Pana, materace w miejscu budowy domku) stają się częścią domków należących do firmy B i jako element tych domków zostaną przez firmę B przetransportowane z Polski do Szwecji. Przemieszczenia mebli i wyposażenia zamontowanego w domkach dokonanego w ramach przemieszczenia wyposażonych domków drewnianych, nie można utożsamiać z ich wewnątrzwspólnotową dostawą towarów na terytorium Polski. Meble i wyposażenie, które Pan, w ramach swojego zakresu zadań kupił i zamontował są „wykorzystywane” przez Pana na terytorium Polski (sprzedaż na rzecz firmy A), natomiast przedmiotem przemieszczenia z Polski do Szwecji będzie odrębny towar, tj. domki drewniane z wyposażeniem.
Zatem skoro, przenosi Pan na klienta (firmę A) prawo do rozporządzania towarem jak właściciel, a towary (meble i wyposażenie) w momencie dostawy znajdują się na terytorium Polski należy uznać, że czynności wykonywane przez Pana na rzecz firmy A wpisują się w definicję odpłatnej dostawy towarów opodatkowanej na terytorium kraju, na podstawie art. 7 ust. 1 w zw. z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. W związku z powyższym, dostawę towarów (mebli i wyposażenia) dokonaną na rzecz firmy A powinien Pan opodatkować w Polsce z zastosowaniem właściwej dla danego towaru stawki podatku VAT jednakże innej niż stawka obniżona związana z wewnątrzwspólnotową dostawą towarów. Wynika to z faktu, że meble i wyposażenie nie są przedmiotem wywozu z Polski do Szwecji w związku z dokonaniem ich sprzedaży lecz są przedmiotem dostawy towarów dokonywanej przez Pana na rzecz firmy A w Polsce.
Tym samym, stanowisko zgodnie z którym Wnioskodawca z tytułu opisanej transakcji uprawniony jest do zastosowania 0% stawki VAT, zarówno w fakturach zaliczkowych jak i w fakturze ostatecznej i skorygowania dotychczas wystawionych faktur zaliczkowych należy uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Ponadto, wyjaśniam, że stosownie do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Zatem, ta interpretacja dotyczy tylko Pana jako Wnioskodawcy, który wystąpił z wnioskiem o wydanie interpretacji prawa podatkowego i nie wywołuje skutków prawnych dla innych podmiotów biorących udział w przedmiotowej transakcji, tj. dla firmy A oraz firmy B.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54§ 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.