
Temat interpretacji
Charakterystyka usług tutoringu i wątpliwości podatkowe
Spółka, czynny podatnik VAT z siedzibą w Polsce, prowadzi edukacyjny portal internetowy skierowany do uczniów przygotowujących się do matury międzynarodowej. Odbiorcami usług tutoringu są osoby fizyczne z różnych państw świata. Usługi polegają na prowadzeniu korepetycji online, które umożliwiają uczniom szybkie przyswojenie materiału edukacyjnego oraz przygotowanie do egzaminów. Zajęcia są prowadzone przez korepetytorów na zasadzie umów kontraktowych, zarówno z Polski, jak i z zagranicy.
Składając do KIS wniosek o interpretację indywidualną, spółka zapytała, czy miejscem opodatkowania usług tutoringu świadczonych na rzecz podmiotów niebędących podatnikami powinno być miejsce zamieszkania lub siedziba odbiorców, zamiast siedziby spółki. W uzasadnieniu wskazała, że usługi te, jako edukacyjne i realizowane online w formie wirtualnej transmisji, powinny być opodatkowane zgodnie z art. 28g ust. 3 ustawy o VAT, który przewiduje opodatkowanie takich usług w miejscu stałego zamieszkania lub siedziby odbiorców.
Miejsce opodatkowania usług tutoringu - stanowisko KIS
Dyrektor KIS potwierdził, że miejscem świadczenia usług tutoringu świadczonych na rzecz podmiotów niebędących podatnikami jest miejsce zamieszkania, siedziba lub zwykłe miejsce pobytu odbiorców usług.
Organ podatkowy odwołał się do przepisów ustawy o VAT. W szczególności do art. 28g ust. 2 i 3 ustawy o VAT, zgodnie z którym usługi edukacyjne świadczone online i transmitowane wirtualnie podlegają zasadom szczególnym, które wskazują, że miejscem opodatkowania takich usług jest miejsce konsumpcji, czyli miejsce zamieszkania lub siedziba odbiorcy. Taka regulacja różni się od zasady ogólnej, zgodnie z którą opodatkowanie odbywa się w miejscu siedziby usługodawcy.
Korepetycje online świadczone przez spółkę, jako usługi wymagające aktywnego zaangażowania zarówno korepetytorów, jak i uczniów, nie spełniają kryteriów usług elektronicznych określonych w art. 2 pkt 26 ww. ustawy oraz rozporządzeniu Rady (UE) Nr 282/2011. W związku z tym miejscem opodatkowania tych usług w przypadku uczniów zamieszkałych w Polsce jest terytorium kraju, natomiast dla odbiorców zagranicznych będzie to miejsce ich zamieszkania lub siedziba.
„Odbiorcami Usług Tutoringu będą uczniowie (podmioty niebędące podatnikami) z państw takich jak: Francja, Holandia, Hiszpania, Niemcy, Polska, Australia, Kanada, Izreal, Singapur, Szwajcaria, USA, Wielka Brytania, Zjednoczone Emiraty Arabskie. Zatem w sytuacji, gdy nabywcą usług będą uczniowie z Polski to miejscem opodatkowania tych usług, zgodnie z art. 28g ust. 2 i 3, będzie terytorium kraju. Natomiast, gdy odbiorcą tych usług będą uczniowie z państw spoza Polski, to miejsce świadczenia, a zarazem opodatkowania nie będzie znajdowało się na terytorium kraju i usługi te nie będą podlegały opodatkowaniu w Polsce” - podsumował dyrektor KIS.