Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0114-KDIP1-3.4012.716.2024.2.KF

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 16 stycznia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.716.2024.2.KF

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

22 października 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 22 października 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnili go Państwo pismem z 3 grudnia 2024 r. (wpływ 3 grudnia 2024 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

A. S.A. (dalej: „A.” lub „Wnioskodawca”) jest (...) zakładem ubezpieczeń świadczącym m.in. usługi w zakresie ubezpieczeń osobowych i majątkowych oraz spółką (...) grupy kapitałowej A. reprezentującą Podatkową Grupę Kapitałową A. A. jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. Działalność A. podlega regulacjom ustawy z dnia 11 września 2015 r. o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej (Dz. U. z 2024 r. poz. 838, dalej: „ustawa o DUiR”).

W związku z wejściem w życie od 1 stycznia 2023 r. nowelizacji przepisów ustawy o VAT w zakresie Grupy VAT, rozumianej w myśl art. 2 pkt 47 ustawy o VAT jako grupa podmiotów powiązanych finansowo, ekonomicznie i organizacyjnie, zarejestrowana jako podatnik podatku, Wnioskodawca rozważa utworzenie takiej Grupy, w skład której miałoby wejść część spółek należących do Grupy Kapitałowej A.

Wnioskodawca będzie pełnił funkcję przedstawiciela Grupy VAT. W skład Grupy wejdzie m.in. B. S.A. (dalej: „B.”).

Na wstępie A. informuje, że w przeszłości B., będąca przyszłym członkiem Grupy, wystąpiła z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej w analogicznym zakresie co przedmiot niniejszego wniosku, a organ podatkowy uznał stanowisko B. za prawidłowe (interpretacja indywidualna z 4 lipca 2019 r., nr 0114-KDIP1-3.4012.236.2019.1.MT). Jednakże, mając na uwadze, że przepisy zakładające moc ochronną wynikającą z interpretacji indywidualnej uzyskanej przez uczestnika grupy VAT przed utworzeniem grupy VAT, nie będą miały do zastosowania do grupy jako do odrębnego podatnika, co potwierdza dotychczasowa praktyka orzecznicza (m.in. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 27 października 2023 r., sygn. III SA/Wa 1406/23), Wnioskodawca jako przedstawiciel przyszłej Grupy VAT występuje z odrębnym wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej w celu potwierdzenia, że Grupa będzie w odniesieniu do tego zagadnienia korzystała z mocy ochronnej interpretacji na zasadach analogicznych jak B. na gruncie uzyskanej wcześniej interpretacji indywidualnej.

B., czyli członek przyszłej Grupy VAT, jest podmiotem leczniczym w rozumieniu art. 4 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 799, dalej „udl”), wpisanym do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą prowadzonego przez Wojewodę (…).

Grupa VAT w ramach prowadzonej działalności będzie świadczyć usługi medyczne począwszy od podstawowej opieki medycznej, poprzez pomoc specjalistyczną i diagnostyczną, konsultacje psychologa, dietetyka i rehabilitanta, zabiegi rehabilitacyjne. Usługi będą realizowane w ramach indywidualnych pakietów medycznych bądź abonamentów medycznych. Usługi świadczone są w placówkach medycznych, jak również w formie wizyt domowych oraz za pośrednictwem systemów teleinformatycznych.

W ramach prowadzonej działalności Grupa będzie świadczyć usługi medyczne, konsultacje psychologa, dietetyka, rehabilitanta, zabiegi rehabilitacyjne poprzez sprzedaż usług za pośrednictwem portalu internetowego (…). oraz zamierza rozszerzyć formy świadczenia usług za pośrednictwem infolinii (zdarzenie przyszłe), oferta skierowana będzie do osób prywatnych (osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej), osób fizycznych prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą oraz osób prawnych. Niemniej, niniejszy wniosek dotyczy sprzedaży wyłącznie na rzecz osób prywatnych (nieprowadzących działalności gospodarczej). Zakupione przez klientów wizyty będą realizowane w sieciach placówek własnych oraz partnerskich.

Klient, kupując wizytę lekarską, psychologa, dietetyka, rehabilitanta za pośrednictwem portalu internetowego lub infolinii, będzie zobligowany podać swoje dane osobowe, tj. imię i nazwisko, adres zamieszkania oraz adres e-mail. Klient po zatwierdzeniu podstawowych danych i dokonaniu zakupu będzie dokonywał przelewem lub kartą płatniczą, za pośrednictwem platformy operatora płatności internetowych (dalej: „Platforma”). Platforma przewiduje dwie podstawowe metody dokonywania płatności za nabywane usługi:

1.Płatność kartą kredytową/debetową – odbywać się będzie za pośrednictwem Platformy, poprzez obciążenie karty kredytowej lub debetowej danego użytkownika platformy. Płatność dokonana przy pomocy danej karty kredytowej lub debetowej będzie przyjmowana przez Platformę, a następnie zgromadzone przez Platformę środki przekazywane będą na rachunek bankowy członka Grupy.

2.Płatność automatyczna – odbywać się będzie za pośrednictwem szybkiej płatności elektronicznej, realizowanej przez Platformę. Płatność dokonywana będzie on-line, a zgromadzone środki w „wirtualnym portfelu” klienta, będą również przekazane na rachunek bankowy Grupy za pośrednictwem Platformy.

Grupa otrzymane zbiorczo środki pieniężne od Platformy będzie mogła powiązać z konkretną usługą (czynnością), jaką zakupił każdy klient, dzięki temu, że każda zakupiona usługa będzie rejestrowana i przypisana do indywidualnego konta klienta w systemie A. Rejestrowane dane klienta będą służyć do powiązania zakupu przez portal internetowy (…). lub infolinię z konkretną transakcją finansową w Platformie. W szczególności, Grupa będzie dysponować imieniem i nazwiskiem klienta, numerem zamówienia, opisem zamówienia (np. chirurg naczyniowy), datą transakcji, kosztem transakcji w PLN, adresem e-mail, na który zostanie zarejestrowany klient oraz statusem płatności. Grupa będzie posiadać stały dostęp on-line do Platformy i będzie samodzielnie generować raporty z Platformy.

W wyniku przeprowadzonej pozytywnie transakcji, tj. po sfinalizowaniu transakcji, klient będzie otrzymywał każdorazowo od Grupy fakturę potwierdzającą dokonany zakup oraz potwierdzenie dokonania płatności z Platformy.

W tak przedstawionych zdarzeniu przyszłym Grupa zamierza potwierdzić, iż w odniesieniu do usług medycznych, usług konsultacji psychologa, dietetyka, rehabilitanta, zabiegów rehabilitacyjnych, które będą świadczone przez Grupę na rzecz osób prywatnych (osób fizycznych), a płatności za te usługi dokonywane będą przez klientów za pośrednictwem Platformy, Grupa będzie zwolniona z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Pytanie

Czy prawidłowe jest stanowisko Grupy VAT, zgodnie z którym usługi medyczne, konsultacji psychologa, dietetyka, rehabilitanta, zabiegi rehabilitacyjne w całości zapłacone za pośrednictwem: (i) Platformy przez osoby prywatne (os. fizyczne) lub (ii) operatora płatności internetowych dedykowanego do obsługi internetowej platformy handlowej, będą mogły korzystać czasowo ze zwolnienia wynikającego z § 2 ust. 1 w zw. z poz. 37 Załącznika do Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z dnia 24 listopada 2023 r. (Dz. U. z 2023 r. poz. 2605; dalej: „Rozporządzenie”)?

Państwa stanowisko w sprawie

Opisane w opisie zdarzenia przyszłego usługi medyczne, konsultacji psychologa, dietetyka, rehabilitanta, zabiegi rehabilitacyjne w całości zapłacone za pośrednictwem: (i) Platformy przez osoby prywatne (os. fizyczne) lub (ii) operatora płatności internetowych dedykowanego do obsługi internetowej platformy handlowej, będą podlegać zwolnieniu z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących jak wynika z § 2 ust. 1 w zw. z poz. 37 Załącznika do Rozporządzenia.

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy o VAT. Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, są zobowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Na podstawie art. 111 ust. 8 ustawy o VAT, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, na czas określony niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Jak wynika z § 2 ust. 1 Rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2024 r., czynności wymienione w Załączniku do Rozporządzenia. Zgodnie z treścią Załącznika do Rozporządzenia (poz. 37) podatnik dokonujący sprzedaży usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, może korzystać ze zwolnienia z ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego za pomocą kasy, ze względu na formę zapłaty. Aby skorzystać z tego zwolnienia, muszą zostać spełnione następujące warunki:

  • świadczący usługę musi otrzymać w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem,
  • z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie musi wynikać, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Przy czym przedmiotem świadczenia nie mogą być usługi wymienione w § 4 ust. 1 pkt 2) Rozporządzenia. Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż podmiot leczniczy wykonujący działalność medyczną w oparciu o poz. 37 Załącznika do Rozporządzenia, nie ma obowiązku dokumentowania na kasie fiskalnej sprzedaży usług medycznych w sytuacji, gdy należność zostanie w całości uregulowana za pośrednictwem banku (wpłaty będą dokonywane na rachunek bankowy Grupy za pośrednictwem Platformy), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie będzie wynikać, jakiej czynności dotyczyła.

Ponadto w § 4 ust. 1 pkt 2) Rozporządzenia określono przypadki, kiedy nie można stosować zwolnień z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kas rejestrujących. W szczególności w pkt f), zostały wymienione usługi w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów z wyłączeniem usług świadczonych przez osoby wymienione w poz. 48 Załącznika do Rozporządzenia. Dotyczą one jedynie sytuacji, w których usługa medyczna świadczona jest przez lekarza bezpośrednio na rzecz osób fizycznych, w ramach prywatnych i grupowych praktyk.

Przy czym ustawodawca w Rozporządzeniu wyraźnie wskazał, że zwolnieniu nie podlegają usługi medyczne świadczone przez lekarzy i lekarzy dentystów, nie ma tu wzmianki o podmiotach leczniczych, zatem Grupa nie będzie objęta powyższym przepisem.

Grupa VAT, której członkiem będzie podmiot leczniczy, może świadczyć usługi opieki medycznej jedynie za pośrednictwem odpowiedniego, wykwalifikowanego personelu (lekarze, lekarze dentyści), z którym rozlicza się na podstawie umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej.

Ponadto należy wskazać, że Grupa zgodnie z ustawą z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej, w świetle art. 4 będzie zaliczana do podmiotów leczniczych. Podmiotami leczniczymi są bowiem przedsiębiorcy w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 236) we wszelkich formach przewidzianych dla wykonywania działalności gospodarczej, jeżeli ustawa nie stanowi inaczej. W świetle art. 5 ust. 2 pkt 1) udl, lekarze i pielęgniarki mogą wykonywać działalność leczniczą jako indywidualna praktyka albo grupowa praktyka.

Zdaniem Wnioskodawcy, z przytoczonych powyżej regulacji, zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących znajduje zastosowanie w odniesieniu do świadczenia usług na rzecz osób prywatnych (osób fizycznych), jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  • usługodawca otrzymuje w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem),
  • z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła,
  • wykonywane usługi nie są wymienione w katalogu określonym w § 4 ust. 1 pkt 2) Rozporządzenia.

W opinii Wnioskodawcy, w tak przedstawionym zdarzeniu przyszłym, Grupa VAT będzie spełniała wszystkie warunki konieczne dla zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących na podstawie § 2 ust. 1 w zw. z poz. 37 Załącznika do Rozporządzenia.

Analizując szczegółowo przedmiotowe warunki, w pierwszej kolejności należy zaznaczyć, że ani w ustawie o VAT, ani w analizowanym Rozporządzeniu nie zostało zdefiniowane, co należy rozumieć przez „zapłatę za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej”. Zgodnie z definicją zawartą w słowniku języka polskiego, sformułowanie „za pośrednictwem” ma znaczenie analogiczne do sformułowania „korzystając z czegoś”. Samo zaś „pośrednictwo” zostało zdefiniowane w słowniku języka polskiego jako działalność osoby trzeciej mająca na celu porozumienie się między stronami lub załatwienie jakichś spraw dotyczących obu stron albo jako kojarzenie kontrahentów w transakcjach handlowych oraz umożliwianie kontaktu uczestnikom rynku pracy.

Jak wynika z opisanego schematu funkcjonowania portalu internetowego (...). oraz infolinii, płatności dokonywane poprzez ten portal przekazywane będą przez operatora Platformy na rachunek bankowy Grupy. W ocenie Wnioskodawcy nie ulega wątpliwości, że płatność dokonana przez klienta Grupy przy użyciu portalu internetowego (...). lub infolinii, bez względu na to czy zostanie ona uiszczona w drodze obciążenia jego karty kredytowej/debetowej, czy też pobrania z jego środków w ramach przelewów automatycznych, będzie otrzymywana przez Grupę za pośrednictwem banku (lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej).

Podejście takie znajduje potwierdzenie w szeregu interpretacji indywidualnych wydawanych przez organy podatkowe. Przykładowo, płatność na rachunek bankowy podatnika drogą elektroniczną za pomocą usług pośrednika w płatnościach internetowych, kartą płatniczą, przelewem online, została uznana za spełniającą analizowaną przesłankę w interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 25 stycznia 2024 r. (nr 0114-KDIP1-3.4012.646.2023.2.JG).

W interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 18 lipca 2023 r. (nr 0114-KDIP1-3.4012.345.2023.2.JG) wykazano zaś, że: „Świadczenie powyższych usług może również korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej na podstawie przepisu § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 37 załącznika do tego rozporządzenia (…). Usługi będą świadczone na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych. Płatności nabywców usług, będą dokonywane wyłącznie za pośrednictwem banku, tj. za pomocą aplikacji (...) oraz szybkiego przelewu obsługiwanego przez pośrednika finansowego. Zatem zapłata za wykonane usługi będzie przekazywana w całości na Państwa rachunek bankowy. Z prowadzonych ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę za świadczenia, o których mowa we wniosku, jednoznacznie wynikać będzie, jakiej konkretnie czynności dotyczyła dana płatność, gdyż Spółka pozyskiwała będzie od operatora obsługującego płatność informacje, pozwalające na przyporządkowanie poszczególnych otrzymanych wpłat do konkretnych usług”.

Analogiczne stanowiska przyjął również Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 30 kwietnia 2021 r. (nr 0111-KDIB3-2.4012.135.2021.1.MN), gdzie Organ wskazał, iż: „Zapłata będzie dokonywana za pomocą systemu lub systemów płatności internetowej. Płatności dokonywane w taki sposób polegać będą na przekazywaniu środków pieniężnych na konto bankowe Spółki za pośrednictwem operatora systemu płatności, który nie posiada statusu banku czy spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej. Spółka (dostawca towaru) będzie otrzymywać środki pieniężne należne od operatora systemu płatności w całości na rachunek bankowy. Z posiadanych przez Spółkę ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę będzie jednoznacznie wynikać, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym podany przez niego adres). (…) W konsekwencji opisana we wniosku sprzedaż będzie korzystała ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 36 załącznika do rozporządzenia nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r.”.

Podsumowując, w sytuacji, gdy zapłata za usługi dokonywana będzie za pośrednictwem operatorów płatności, lecz ostatecznie wpłynie ona na rachunek bankowy członka Grupy, spełniona zostanie pierwsza z omawianych przesłanek zastosowania zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, tj. przesłanka otrzymania zapłaty za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem).

W drugiej kolejności, Grupa podkreśla, że wraz z płatnościami będzie otrzymywać od operatora płatności informacje pozwalające na powiązanie poszczególnych płatności z wykonywanymi usługami. Każda zakupiona usługa i transakcja będą rejestrowane oraz przypisane do indywidualnego konta klienta w systemie A. Rejestrowane dane klienta posłużą do powiązania zakupu przez portal internetowy (...). oraz infolinię z konkretną transakcją finansową w Platformie. W szczególności, Grupa będzie dysponować imieniem i nazwiskiem klienta, numerem zamówienia, opisem zamówienia (np. chirurg naczyniowy), datą transakcji, kosztem transakcji w PLN, adresem e-mail, na który został zarejestrowany klient czy statusem płatności. Dzięki stałym dostępom on-line do Platformy i raportom z Platformy, Grupa będzie w stanie powiązać zapłatę z konkretną czynnością.

W wyniku przeprowadzonej pozytywnie transakcji, klient będzie otrzymywał każdorazowo fakturę potwierdzającą dokonany zakup oraz potwierdzenie dokonania płatności z Platformy. Faktura zostanie przekazana klientowi w terminie określonym w art. 106i ustawy o VAT, pocztą elektroniczną na jego adres e-mail.

Wobec powyższego, Grupa będzie mogła na podstawie posiadanej ewidencji i dowodów dokumentujących poszczególne płatności połączyć konkretną czynność z zapłatą. Tym samym spełniona zostanie druga z przesłanek, warunkujących zastosowanie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Ostatecznie, Wnioskodawca podkreśla, iż w katalogu czynności wyłączonych z możliwości zastosowania przedmiotowego zwolnienia (§ 4 ust. 1 pkt 2 lit. f) Rozporządzenia) nie zostały wymienione usługi medyczne świadczone przez podmioty medyczne. Tym samym, Grupa nie będzie objęta powyższym przepisem i będzie mogła korzystać ze zwolnienia z ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Biorąc zatem pod uwagę powyższe, należy uznać, iż w analizowanym zdarzeniu przyszłym spełnione będą wszystkie przesłanki konieczne dla zastosowania zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących na podstawie § 2 ust. 1 w zw. z poz. 37 Załącznika do Rozporządzenia.

W świetle przytoczonych argumentów, w opinii Wnioskodawcy, usługi medyczne, konsultacje psychologa, dietetyka, rehabilitanta, zabiegi rehabilitacyjne w całości zapłaconych za pośrednictwem: (i) Platformy przez osoby prywatne (os. fizyczne) lub (ii) operatora płatności internetowych dedykowanego do obsługi internetowej platformy handlowej będą mogły korzystać czasowo ze zwolnienia wynikającego z § 2 ust. 1 w zw. z poz. 37 Załącznika do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 listopada 2023 r. ws. zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W tym zakresie, Wnioskodawca podkreśla, że stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) oraz okoliczności rozważanej sprawy są zasadniczo analogiczne, jak w przypadku wymienionej wyżej interpretacji wydanej na rzecz B., a co za tym idzie - nie ulega wątpliwości, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione w niniejszym wniosku powinno zostać uznane za prawidłowe - zgodnie z powołaną wyżej interpretacją.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.) – zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie natomiast do art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Na podstawie art. 2 pkt 47 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o grupie VAT - rozumie się przez to grupę podmiotów powiązanych finansowo, ekonomicznie i organizacyjnie, zarejestrowaną jako podatnik podatku.

Stosownie do art. 2 pkt 48 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o przedstawicielu grupy VAT rozumie się przez to podmiot reprezentujący grupę VAT w zakresie obowiązków tej grupy.

W myśl art. 8c ust. 2 ustawy:

Dostawę towarów i świadczenie usług dokonane przez członka grupy VAT na rzecz podmiotu spoza tej grupy VAT uważa się za dokonane przez tę grupę VAT.

Przepis art. 15a ust. 11 ustawy o VAT stanowi, że:

Przedstawiciel grupy VAT reprezentuje grupę VAT w zakresie praw i obowiązków tej grupy VAT.

Stosownie do art. 15a ust. 12a ustawy o VAT:

Grupa VAT wstępuje w prawa i obowiązki członków grupy VAT w zakresie podatku na okres, w jakim grupa ta posiada status podatnika.

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy. Zgodnie z tym przepisem:

Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Wskazany wyżej przepis, określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Kwestie szczególne dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w zakresie kas rejestrujących.

W obecnym stanie prawnym obowiązują przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2024 r. poz. 1902), zwanego dalej „rozporządzeniem”.

Według § 3 ust. 1 rozporządzenia:

Zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2027 r.:

1)podatników, u których wartość sprzedaży dokonanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyła kwoty 20 000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli wartość sprzedaży z tego tytułu, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, nie przekroczyła kwoty 20 000 zł;

2)podatników rozpoczynających po dniu 31 grudnia 2024 r. dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli przewidywana przez podatnika wartość sprzedaży z tego tytułu, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w danym roku podatkowym, nie przekroczy kwoty 20 000 zł;

3)podatników, którzy dokonują dostawy towarów lub świadczenia usług zwolnionych z obowiązku prowadzenia ewidencji, wymienionych w części I załącznika do rozporządzenia, w przypadku gdy udział sprzedaży z tytułu czynności zwolnionych z obowiązku prowadzenia ewidencji, wymienionych w części I załącznika do rozporządzenia, w całkowitej sprzedaży podatnika dokonanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, zwany dalej „udziałem procentowym sprzedaży”, w poprzednim roku podatkowym był wyższy niż 80 %;

4)podatników rozpoczynających po dniu 31 grudnia 2024 r. dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli przewidywany przez podatnika udział procentowy sprzedaży:

a)za okres pierwszych sześciu miesięcy wykonywania tych czynności,

b)za okres do końca roku, w przypadku gdy okres wykonywania tych czynności w roku podatkowym jest krótszy niż sześć miesięcy – będzie wyższy niż 80 %;

5)jednostki samorządu terytorialnego w zakresie czynności wykonywanych przez ich jednostki organizacyjne, o których mowa w art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2018 r. poz. 280):

a)które na dzień 31 grudnia 2016 r. korzystały ze zwolnienia, o którym mowa w art. 8 ust. 2 tej ustawy, albo

b)jeżeli ich jednostki organizacyjne na dzień 31 grudnia 2016 r. korzystały ze zwolnienia z takiego obowiązku.

Powyższe zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej ma charakter podmiotowy, tj. dotyczy podmiotu.

Stosownie do § 2 ust. 1 rozporządzenia:

Zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2027 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

W myśl § 2 ust. 2 rozporządzenia:

W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.

I tak w części II załącznika do rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących – w poz. 42 wskazano jako czynności zwolnione z obowiązku ewidencjonowania:

Świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Aby zatem Spółka miała prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 pkt 1 w związku z poz. 42 załącznika, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

  • zapłata za wykonane świadczenie w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika,
  • z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła,
  • świadczone usługi nie są wymienione w § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia.

Prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących na mocy § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 42 ww. załącznika do rozporządzenia, przysługuje w sytuacji, gdy zapłata za świadczone usługi w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika. Wyrażenie „w całości” odnosi się do poszczególnych transakcji świadczonych przez podatnika. Taka konstrukcja przepisu powoduje, że zwolnieniu nie podlega świadczenie usługi, za którą zapłacono częściowo gotówką, a częściowo za pośrednictwem banku lub poczty. Warunkiem zwolnienia jest bowiem to, aby konkretna transakcja została w całości zapłacona za pośrednictwem banku lub poczty oraz by było możliwe zidentyfikowanie transakcji, której zapłata dotyczy.

Zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania o których mowa w przepisach § 2 i § 3 ww. rozporządzenia nie stosuje się w przypadku dostawy towarów i usług, które zostały wymienione w § 4.

Stosownie do § 4 ust. 1 rozporządzenia:

Zwolnień, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku:

1) dostawy:

a) gazu płynnego,

b) części do silników (CN 8409 91 00 i 8409 99 00),

c) silników do napędu pojazdów i motocykli, silników spalinowych tłokowych z zapłonem iskrowym i samoczynnym do różnego rodzaju jednostek, w tym motocykli (CN 8407 i 8408),

d) nadwozi do pojazdów silnikowych (CN 8707),

e) przyczep i naczep (CN 8716 10, 8716 31 00, ex 8716 39, 8716 40 00), kontenerów (CN 8609 00),

f)  części przyczep, naczep i pozostałych pojazdów bez napędu mechanicznego (CN 8716 90),

g) części i akcesoriów do pojazdów silnikowych (CN 8708, 9401 99 20 i 9401 99 80), to jest do:

  • ciągników,
  • pojazdów silnikowych do przewozu dziesięciu lub więcej osób z kierowcą,
  • samochodów i pozostałych pojazdów silnikowych przeznaczonych zasadniczo do przewozu osób, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi,
  • pojazdów silnikowych do transportu towarów,
  • pojazdów silnikowych specjalnego przeznaczenia, innych niż te zasadniczo przeznaczone do przewozu osób lub towarów, w szczególności: pojazdów pogotowia technicznego, dźwigów samochodowych, pojazdów strażackich, betoniarek samochodowych, zamiatarek, polewaczek, przewoźnych warsztatów, ruchomych stacji radiologicznych – z wyłączeniem motocykli,

h) komputerów stacjonarnych i przenośnych, w tym laptopów i tabletów, oraz urządzeń peryferyjnych do nich, konsol do gier, części do komputerów i konsol,

i)  wyrobów elektronicznych, w tym odbiorników telewizyjnych i radiowych, gramofonów, głośników, telefonów, w tym smartfonów, smartwatchów, anten, wyświetlaczy, monitorów, aparatów do zapisu lub odtwarzania obrazu i dźwięku, nawigacji, urządzeń pamięci trwałej, taśm, dysków, urządzeń alarmowych,

j)  wyrobów optycznych, w tym lornetek, lunet, rzutników,

k) silników elektrycznych, prądnic i transformatorów,

l)  sprzętu fotograficznego, w tym cyfrowych i konwencjonalnych aparatów fotograficznych, soczewek, obiektywów, kamer, projektorów filmowych,

m) wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których dostawa nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej „ustawą”,

n) zapisanych i niezapisanych nośników danych cyfrowych i analogowych,

o) wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na kod CN,

p) wyrobów tytoniowych (CN 2401, 2402, 2403), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,

q) napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2 %, napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5 % (bez względu na kod CN), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,

r) perfum i wód toaletowych (CN 3303 00 10, 3303 00 90), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,

s) wyrobów klasyfikowanych do CN 2404 i 8543 40 00, przeznaczonych do palenia lub do wdychania bez spalania, z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,

t)  wyrobów zawierających w swym składzie alkohol etylowy o objętościowej mocy powyżej 50 % objętości, nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, w tym rozpuszczalników, płynów odkażających, rozcieńczalników farb, płynów do odmrażania,

u) węgla, brykietów i podobnych paliw stałych wytwarzanych z węgla, węgla brunatnego, koksu i półkoksu, przeznaczonych do celów opałowych,

w) towarów przy użyciu urządzeń obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie, banknotach lub innej formie (bezgotówkowej) i wydają towar;

2) świadczenia usług:

a) przewozów pasażerskich w samochodowej komunikacji, z wyłączeniem przewozów wymienionych w poz. 19 i 20 załącznika do rozporządzenia,

b) taksówek (PKWiU 49.32.11.0), z wyłączeniem wynajmu samochodów osobowych z kierowcą,

c) naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów, w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania,

d) w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów,

e) w zakresie badań i przeglądów technicznych pojazdów,

f)  w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów, z wyłączeniem usług świadczonych przez osoby wymienione w poz. 51 załącznika do rozporządzenia,

g) prawniczych, z wyłączeniem usług wymienionych w poz. 31 załącznika do rozporządzenia,

h) doradztwa podatkowego,

i)  związanych z wyżywieniem (PKWiU ex 56.10, 56.21, ex 56.29, ex 56.30), wyłącznie:

  • świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz
  • usług przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering),

j)  fryzjerskich, kosmetycznych i kosmetologicznych,

k) kulturalnych i rozrywkowych – wyłącznie w zakresie wstępu na przedstawienia cyrkowe,

l)  związanych z rozrywką i rekreacją – wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne,

m) mycia, czyszczenia samochodów i podobnych usług (PKWiU 45.20.30.0),

n) parkingu samochodów i innych pojazdów,

o) przy użyciu urządzeń, w tym wydających bilety, obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie, banknotach lub innej formie (bezgotówkowej).

Zgodnie z powyższymi przepisami, zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku świadczenia usług w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów, z wyłączeniem usług świadczonych przez osoby wymienione w poz. 51 załącznika do rozporządzenia.

Z opisu sprawy wynika, że Spółka jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny. Spółka rozważa utworzenie Grupy VAT, w skład której miałoby wejść część spółek należących do Grupy Kapitałowej A.. Spółka będzie pełniła funkcję przedstawiciela Grupy VAT. W skład Grupy wejdzie m.in. B. S.A. B., czyli członek przyszłej Grupy VAT, jest podmiotem leczniczym, wpisanym do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą prowadzonego przez Wojewodę (…). Grupa VAT w ramach prowadzonej działalności będzie świadczyła usługi medyczne począwszy od podstawowej opieki medycznej, poprzez pomoc specjalistyczną i diagnostyczną, konsultacje psychologa, dietetyka i rehabilitanta, zabiegi rehabilitacyjne. Usługi będą realizowane w ramach indywidualnych pakietów medycznych bądź abonamentów medycznych. Usługi świadczone są w placówkach medycznych, jak również w formie wizyt domowych oraz za pośrednictwem systemów teleinformatycznych. W ramach prowadzonej działalności Grupa będzie świadczyć usługi medyczne, konsultacje psychologa, dietetyka, rehabilitanta, zabiegi rehabilitacyjne poprzez sprzedaż usług za pośrednictwem portalu internetowego (...). oraz zamierza rozszerzyć formy świadczenia usług za pośrednictwem infolinii. Klient, kupując wizytę lekarską, psychologa, dietetyka, rehabilitanta za pośrednictwem portalu internetowego lub infolinii, będzie zobligowany podać swoje dane osobowe, tj. imię i nazwisko, adres zamieszkania oraz adres e-mail. Klient po zatwierdzeniu podstawowych danych i dokonaniu zakupu będzie dokonywał przelewem lub kartą płatniczą, za pośrednictwem platformy operatora płatności internetowych. Platforma przewiduje dwie podstawowe metody dokonywania płatności za nabywane usługi:

1.Płatność kartą kredytową/debetową – odbywać się będzie za pośrednictwem Platformy, poprzez obciążenie karty kredytowej lub debetowej danego użytkownika platformy. Płatność dokonana przy pomocy danej karty kredytowej lub debetowej będzie przyjmowana przez Platformę, a następnie zgromadzone przez Platformę środki przekazywane będą na rachunek bankowy członka Grupy.

2.Płatność automatyczna – odbywać się będzie za pośrednictwem szybkiej płatności elektronicznej, realizowanej przez Platformę. Płatność dokonywana będzie on-line, a zgromadzone środki w „wirtualnym portfelu” klienta, będą również przekazane na rachunek bankowy Grupy za pośrednictwem Platformy.

Grupa otrzymane zbiorczo środki pieniężne od Platformy będzie mogła powiązać z konkretną usługą (czynnością), jaką zakupił każdy klient, dzięki temu, że każda zakupiona usługa będzie rejestrowana i przypisana do indywidualnego konta klienta w systemie A. Rejestrowane dane klienta będą służyć do powiązania zakupu przez portal internetowy (...) lub infolinię z konkretną transakcją finansową w Platformie. W szczególności, Grupa będzie dysponować imieniem i nazwiskiem klienta, numerem zamówienia, opisem zamówienia (np. chirurg naczyniowy), datą transakcji, kosztem transakcji w PLN, adresem e-mail, na który zostanie zarejestrowany klient oraz statusem płatności. Grupa będzie posiadać stały dostęp on-line do Platformy i będzie samodzielnie generować raporty z Platformy.

W wyniku przeprowadzonej pozytywnie transakcji, tj. po sfinalizowaniu transakcji, klient będzie otrzymywał każdorazowo od Grupy fakturę potwierdzającą dokonany zakup oraz potwierdzenie dokonania płatności z Platformy.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii, czy usługi medyczne, konsultacji psychologa, dietetyka, rehabilitanta, zabiegi rehabilitacyjne w całości zapłacone za pośrednictwem: (i) Platformy przez osoby prywatne (os. fizyczne) lub (ii) operatora płatności internetowych dedykowanego do obsługi internetowej platformy handlowej, będą mogły korzystać czasowo ze zwolnienia wynikającego z § 2 ust. 1 w zw. z poz. 42 załącznika do rozporządzenia.

W tym miejscu należy wskazać, że stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT:

Zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze.

Przepisy ustawy o VAT nie definiują pojęcia podmiotu leczniczego czy działalności leczniczej. Wobec tego, przy definiowaniu powyższych pojęć należy posiłkować się przepisami ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 799).

Na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 5 ustawy o działalności leczniczej:

Użyte w ustawie określenia oznaczają: podmiot wykonujący działalność leczniczą – podmiot leczniczy, o którym mowa w art. 4 podmioty lecznicze, oraz lekarza, pielęgniarkę, fizjoterapeutę lub diagnostę laboratoryjnego wykonujących zawód w ramach działalności leczniczej jako praktykę zawodową, o której mowa w art. 5.

Stosownie do art. 4 ust. 1 ustawy o działalności leczniczej:

Podmiotami leczniczymi są:

1) przedsiębiorcy w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2024 r. poz. 236) we wszelkich formach przewidzianych dla wykonywania działalności gospodarczej, jeżeli ustawa nie stanowi inaczej,

2) samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej,

3) jednostki budżetowe, w tym państwowe jednostki budżetowe tworzone i nadzorowane przez Ministra Obrony Narodowej, ministra właściwego do spraw wewnętrznych, Ministra Sprawiedliwości lub Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, posiadające w strukturze organizacyjnej ambulatorium, ambulatorium z izbą chorych lub lekarza podstawowej opieki zdrowotnej, pielęgniarkę podstawowej opieki zdrowotnej lub położną podstawowej opieki zdrowotnej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 października 2017 r. o podstawowej opiece zdrowotnej (Dz. U. z 2022 r. poz. 2527),

4) instytuty badawcze, o których mowa w art. 3 uczestnictwo instytutu w systemie ochrony zdrowia ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. z 2022 r. poz. 498 oraz z 2023 r. poz. 1672),

5) fundacje i stowarzyszenia, których celem statutowym jest wykonywanie zadań w zakresie ochrony zdrowia i których statut dopuszcza prowadzenie działalności leczniczej,

5a) posiadające osobowość prawną jednostki organizacyjne stowarzyszeń, o których mowa w pkt 5,

6) osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania,

7) jednostki wojskowe

- w zakresie, w jakim wykonują działalność leczniczą.

Na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy o działalności leczniczej:

Lekarze, pielęgniarki, fizjoterapeuci i diagności laboratoryjni mogą wykonywać swój zawód w ramach działalności leczniczej na zasadach określonych w ustawie oraz w przepisach odrębnych po wpisaniu do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą, o którym mowa w art. 100.

Natomiast zgodnie z art. 5 ust. 2 pkt 1 ustawy o działalności leczniczej:

Działalność lecznicza:

1) lekarzy może być wykonywana w formie:

a) jednoosobowej działalności gospodarczej jako indywidualna praktyka lekarska, indywidualna praktyka lekarska wyłącznie w miejscu wezwania, indywidualna specjalistyczna praktyka lekarska, indywidualna specjalistyczna praktyka lekarska wyłącznie w miejscu wezwania, indywidualna praktyka lekarska wyłącznie w zakładzie leczniczym na podstawie umowy z podmiotem leczniczym prowadzącym ten zakład lub indywidualna specjalistyczna praktyka lekarska wyłącznie w zakładzie leczniczym na podstawie umowy z podmiotem leczniczym prowadzącym ten zakład,

b) spółki cywilnej, spółki jawnej albo spółki partnerskiej jako grupowa praktyka lekarska,

2) pielęgniarki może być wykonywana w formie:

a) jednoosobowej działalności gospodarczej jako indywidualna praktyka pielęgniarki, indywidualna praktyka pielęgniarki wyłącznie w miejscu wezwania, indywidualna specjalistyczna praktyka pielęgniarki, indywidualna specjalistyczna praktyka pielęgniarki wyłącznie w miejscu wezwania, indywidualna praktyka pielęgniarki wyłącznie w zakładzie leczniczym na podstawie umowy z podmiotem leczniczym prowadzącym ten zakład lub indywidualna specjalistyczna praktyka pielęgniarki wyłącznie w zakładzie leczniczym na podstawie umowy z podmiotem leczniczym prowadzącym ten zakład,

b) spółki cywilnej, spółki jawnej albo spółki partnerskiej jako grupowa praktyka pielęgniarek,

3) fizjoterapeuty może być wykonywana w formie:

a) jednoosobowej działalności gospodarczej jako indywidualna praktyka fizjoterapeutyczna, indywidualna praktyka fizjoterapeutyczna wyłącznie w miejscu wezwania, indywidualna praktyka fizjoterapeutyczna wyłącznie w zakładzie leczniczym na podstawie umowy z podmiotem leczniczym prowadzącym ten zakład,

b) spółki cywilnej, spółki jawnej albo spółki partnerskiej jako grupowa praktyka fizjoterapeutyczna;

4) diagnosty laboratoryjnego może być wykonywana w formie:

a) jednoosobowej działalności gospodarczej jako indywidualna praktyka diagnosty laboratoryjnego, indywidualna praktyka diagnosty laboratoryjnego wyłącznie w zakładzie leczniczym na podstawie umowy z podmiotem leczniczym prowadzącym ten zakład,

b) spółki cywilnej, spółki jawnej albo spółki partnerskiej jako grupowa praktyka diagnostów laboratoryjnych - zwanych dalej "praktykami zawodowymi".

W tym miejscu należy zauważyć, że wskazane w § 4 ust. 1 pkt 2) lit. f) rozporządzenia uregulowanie nakładające obowiązek ewidencjonowania na kasie rejestrującej usług w zakresie opieki medycznej przez lekarzy i lekarzy dentystów dotyczy wyłącznie usług świadczonych w ramach prywatnej praktyki lekarskiej. Tym samym nie będzie miało zastosowania do Spółki.

Jak wynika z wniosku, B., czyli członek Grupy VAT jest podmiotem leczniczym wpisanym do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą, która świadczy usługi medyczne począwszy od podstawowej opieki medycznej, poprzez pomoc specjalistyczną i diagnostyczną, konsultacje psychologa, dietetyka i rehabilitanta, zabiegi rehabilitacyjne. Spółka zamierza realizować sprzedaż swoich usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej m.in. za pośrednictwem portalu internetowego oraz zamierza rozszerzyć formy świadczenia usług za pośrednictwem infolinii. Płatności za te usługi dokonywane za pośrednictwem platformy oraz za pośrednictwem szybkiej płatności elektronicznej. Płatność dokonana przy pomocy danej karty kredytowej lub debetowej będzie przyjmowana przez Platformę, a następnie zgromadzone przez Platformę środki przekazywane będą na rachunek bankowy członka Grupy. W przypadku płatności automatycznej, płatność dokonywana będzie on-line, a zgromadzone środki w „wirtualnym portfelu” klienta, będą również przekazane na rachunek bankowy Grupy za pośrednictwem Platformy.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Spółka za wykonane usługi otrzyma zapłatę na rachunek bankowy. Każda zakupiona usługa będzie rejestrowana i przypisana do indywidualnego konta klienta w systemie A.. Rejestrowane dane klienta będą służyć do powiązania zakupu przez portal internetowy (...). lub infolinię z konkretną transakcją finansową w Platformie. W związku z tym Spółka w zakresie sprzedaży usług medycznych, konsultacji psychologa, dietetyka, rehabilitanta, zabiegów rehabilitacyjnych, na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, będzie mogła skorzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania tych usług na kasie rejestrującej zawartego w § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 42 załącznika do rozporządzenia. Należy zaznaczyć, że prawo do stosowania zwolnienia z ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej w stosunku do sprzedaży ww. usług medycznych będzie Wnioskodawcy przysługiwało do dnia 31 grudnia 2027 r.

Podsumowując, świadczone przez Spółkę, jako podmiot leczniczy, usługi medyczne, konsultacje psychologa, dietetyka, rehabilitanta, zabiegi rehabilitacyjne zakupione przez osoby prywatne (osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej), w całości zapłacone za pośrednictwem Platformy przez osoby prywatne (os. fizyczne) lub (ii) operatora płatności internetowych dedykowanego do obsługi internetowej platformy handlowej, będą mogły skorzystać czasowo do 31 grudnia 2027 r. ze zwolnienia wynikającego z § 2 ust. 1 w zw. z poz. 42 Załącznika.

Państwa stanowisko uznaję za prawidłowe informując jednocześnie, że od 1 stycznia 2025 r. weszło w życie nowe Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2024 r. poz. 1902). Jednakże treść nowych przepisów nie wpłynęła na Państwa stanowisko.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji, który obowiązywał w dniu wniesienia wniosku.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.