Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0112-KDIL1-2.4012.603.2024.2.AW

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 13 stycznia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-2.4012.603.2024.2.AW

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług – jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

7 listopada 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 6 listopada 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn. „(…)”. Uzupełnili go Państwo pismem z 18 grudnia 2024 r. (wpływ 19 grudnia 2024 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina (dalej: Gmina) jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Gmina podpisała z Bankiem promesę inwestycyjną na dofinansowanie inwestycji z rządowego funduszu na realizację inwestycji pn. „(…)”.

Na realizację powyższej inwestycji przyznano Gminie kwotę w wysokości xxx zł. Wartość całej inwestycji wyniesie xxx zł brutto, więc xxx zł brutto Gmina pokryje ze środków własnych.

Inwestycja została podzielona na strefy.

Pierwszą strefą jest budowa parku K wraz z infrastrukturą techniczną i uzupełniającą funkcją rekreacyjną oraz strefa parkingowa.

Drugą strefą w ramach przedmiotowej inwestycji jest budowa (...).

Inwestycja objęta jest dwoma pozwoleniami na budowę:

1.Pozwolenie wydane przez Starostę dla „(…)”, które swoim zakresem obejmuje:

·(...).

2.Pozwolenie wydane przez Starostę dla „(…)”, które swoim zakresem obejmuje:

·(...).

Inwestycja obejmuje łącznie xxx miejsc obozowania przyczep kempingowych oraz kamperów (...). Główny ciąg komunikacji kołowej oraz pieszej zaprojektowano z nawierzchni (...). Teren parku K będzie powiązany komunikacyjnie z istniejącą infrastrukturą drogową. (...). Projektuje się również xxx miejsca postojowe dla pojazdów innych niż przyczepy kempingowe.

Park K będzie monitorowany, oświetlony, a dostęp do niego odbywać się będzie w sposób zautomatyzowany. W projekcie zakłada się instalację szlabanu automatycznego. Szlaban zostanie zainstalowany na wjeździe na pole kempingowe. Szlaban pozwoli na automatyczną identyfikację pojazdów dzięki rozpoznawaniu rejestracji pojazdów. Po wykryciu tablicy rejestracyjnej przez kamery nastąpi proces przetwarzania obrazu w celu odczytania numeru rejestracyjnego z tablicy. Po zakończeniu pobytu na parkingu dla kamperów w celu rozliczenia będzie trzeba skorzystać z kasy samoobsługowej, która będzie umożliwiała obsługę płatności bezgotówkowych kartami bezstykowo oraz wymagających potwierdzenia PINem. Przy końcowym rozliczeniu system płatności będzie rozliczać opłatę za pobyt na parkingu, jak i rozliczenie za zużyte media.

Natomiast na parkingu dla samochodów osobowych płatności za postój dokonywane będą w parkomacie.

W wyniku realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia uporządkowana zostanie istniejąca przestrzeń, która zyska ład przestrzenny i organizacyjny. Przedsięwzięcie przyczyni się znacząco do poprawy jakości wypoczynku, bezpieczeństwa oraz wpłynie na popularyzację wypoczynku w bliskim kontakcie z naturą.

W chwili obecnej przedmiotowy teren jest już wykorzystywany zwyczajowo jako miejsce biwakowania.

Realizacja przedmiotowego przedsięwzięcia ma na celu uregulowanie i sformalizowanie tego stanu rzeczy i jednocześnie uatrakcyjnienie analizowanego terenu. Powstałe w ramach niniejszego przedsięwzięcia obiekty i infrastruktura wpłyną na poprawę wykorzystania potencjału turystycznego gminy i poprawę jakości życia jej mieszkańców.

Faktury dokumentujące wydatki związane z budową parku K będą wystawiane na Gminę.

W odniesieniu do wykonywanych przez Gminę czynności odpłatnego udostępniania infrastruktury parku K Gmina będzie działała w charakterze podatnika VAT. Ponoszone przez Gminę wydatki na realizację inwestycji będą miały związek z wykonywanymi przez nią czynnościami opodatkowanymi VAT , ponieważ planuje się pobieranie opłat za korzystanie z infrastruktury parku K, tj. np.:

·(...).

Majątek powstały w ramach opisanej inwestycji nie będzie wykorzystywany do celów innych niż wykonywana przez Gminę działalność gospodarcza (nie będzie wykorzystywany do działalności niepodlegającej opodatkowaniu i działalności zwolnionej).

Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego

Na zadane w wezwaniu pytania udzielili Państwo następujących odpowiedzi:

1)   Do jakich czynności będą wykorzystywane poszczególne towary i usługi nabywane w ramach realizacji Inwestycji pn. „(…)”, tj. czy do czynności:

a) opodatkowanych podatkiem VAT;

b) zwolnionych od podatku VAT (prosimy podać powód zwolnienia);

c) niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT?

Towary i usługi nabywane w ramach realizacji inwestycji pn. „(…)” będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

2)   W przypadku, gdy poszczególne towary i usługi, zakupione w ramach ww. inwestycji będą przez Państwa wykorzystywane zarówno do celów prowadzonej przez Państwa działalności gospodarczej (działalność opodatkowana podatkiem VAT i/lub zwolniona od tego podatku), jak i do celów innych niż działalność gospodarcza (działalność niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT), należy wskazać, czy będzie możliwe przypisanie ponoszonych wydatków w całości do Państwa działalności gospodarczej?

Tylko działalność gospodarcza opodatkowana podatkiem VAT.

3)   Jeżeli poszczególne towary i usługi, zakupione w ramach Inwestycji będą przez Państwa wykorzystywane zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz do czynności zwolnionych od tego podatku, to prosimy o wskazanie, czy istnieje możliwość odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i ze zwolnionymi od podatku VAT?

Tylko działalność gospodarcza opodatkowana podatkiem VAT.

4)   W jaki sposób i do czego będzie wykorzystywana pierwsza strefa związana z budową parku K wraz z infrastrukturą techniczną i uzupełniającą funkcją rekreacyjną oraz strefą parkingową?

Pierwsza strefa związana z budową parku K wraz z infrastrukturą techniczną i uzupełniającą funkcją rekreacyjną oraz strefą parkingową będzie wykorzystywana wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W strefie tej będą parkowały pojazdy osób zainteresowanych wypoczynkiem nad jeziorem. Będą to zarówno wczasowicze (pobyt dłuższy), jak i mieszkańcy Gminy. Od wszystkich osób korzystających zarówno z parkingu dla samochodów osobowych, jak i z miejsc dla przyczep kamperowych będą pobierane opłaty.

5)    Jakim czynnościom (opodatkowanym, zwolnionym, niepodlegającym) posłuży wykorzystanie pierwszej strefy?

Wykorzystywanie pierwszej strefy będzie służyło wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

6)   W jaki sposób i do czego będzie wykorzystywana druga strefa (...)?

(...). Gmina zleci firmie zewnętrznej nadzór nad pobieraniem opłat.

7)    Jakim czynnościom (opodatkowanym, zwolnionym, niepodlegającym) posłuży wykorzystanie drugiej strefy?

 Wykorzystywanie drugiej strefy będzie służyło do wykonywania czynności opodatkowanej podatkiem VAT w zakresie pobierania opłat za korzystanie z (...).

8)    W przypadku gdy wykorzystanie pierwszej i/lub drugiej strefy będzie służyło różnym czynnościom, to czy będzie istniała możliwość odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanego z poszczególnymi czynnościami? Proszę wyjaśnić wydatki dotyczące, której strefy i do jakich czynności będą Państwo w stanie przyporządkować?

Wykorzystywanie pierwszej strefy będzie służyć wykonywaniu wyłącznie czynności opodatkowanych podatkiem VAT, natomiast wykorzystywanie drugiej strefy będzie służyło wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT w zakresie pobierania opłat za korzystanie z (...).

9)    Jeżeli poniesione wydatki na Inwestycję dotyczące strefy pierwszej będą miały związek z czynnościami opodatkowanymi, to w jaki sposób poniesione przez Państwa wydatki przekładają się na wykonywane przez Państwa czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług w tej części Inwestycji? Należy opisać dokładnie związek z tą działalnością.

Opłaty za korzystanie z pierwszej strefy będą dokonywane w następujący sposób:

·   opłata za korzystanie z parku K będzie dokonywana w kasie samoobsługowej po zakończonym pobycie na terenie parku, gdzie po dokonaniu płatności bezgotówkowej będzie można opuścić teren parku K. Bez dokonania opłaty zautomatyzowany szlaban nie otworzy się, a osoba korzystająca z parkingu nie zostanie z niego wypuszczona. Opłata będzie wynosić około xxx zł brutto za dobę.

·   opłata za korzystanie z parkingu dla samochodów osobowych będzie dokonywana w parkomacie. Wysokość tej opłaty to około xxx zł brutto za godzinę.

10)Jeżeli poniesione wydatki na Inwestycję dotyczące strefy drugiej będą miały związek z czynnościami opodatkowanymi, to w jaki sposób poniesione przez Państwa wydatki przekładają się na wykonywane przez Państwa czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług w tej części Inwestycji? Należy opisać dokładnie związek z tą działalnością.

Należności związane z korzystaniem z drugiej strefy będą dokonywane u pracownika firmy zewnętrznej, której Gmina zleci m.in. pobieranie opłat oraz nadzór nad ich dokonywaniem. Opłata za korzystanie z drugiej strefy będzie wynosiła około xxx zł brutto za dobę.

11) Czy dofinansowanie, które Państwo otrzymają na Inwestycję będzie przeznaczone na wykonanie którejś ze stref? Proszę wyjaśnić w jaki sposób zostanie ono wykorzystane.

Dofinansowanie przyznane zostało do zadania pn. „(…)”. Dofinansowanie nie dotyczy jednej czy drugiej strefy tylko całej inwestycji.

12)W jakiej wysokości zostaną ustalone opłaty za udostępnienie powstałej w ramach Inwestycji infrastruktury osobom zainteresowanym? Prosimy o podanie kwot w wartości brutto.

Opłaty za korzystanie z pierwszej strefy będzie wynosiła, w odniesieniu do parkingu dla kamperów – około xxx zł brutto za dobę, natomiast w odniesieniu do parkingu dla samochodów osobowych – około xxx zł brutto za godzinę. Opłata za korzystanie z drugiej strefy będzie wynosiła około xxx zł brutto za dobę. Gmina nie wyklucza możliwości podwyższenia opłat w kolejnych latach.

13)Jak będzie przedstawiał się stosunek poniesionych w ramach Inwestycji nakładów do rocznej kwoty otrzymanej z tytułu udostępniania powstałej infrastruktury?

Na dzień dzisiejszy trudno określić jak będzie przedstawiał się stosunek poniesionych w ramach inwestycji nakładów do rocznej kwoty otrzymanej z tytułu udostępnienia powstałej infrastruktury. Wartość całej inwestycji wyniesie około xxx zł, w tym Gminie zostało przyznane dofinansowanie w kwocie xxx zł. Gmina z własnych środków pokryje kwotę około xxx zł. W związku z wykonaną kalkulacją, przy założeniu, że obłożenie będzie wnosić około 80% dostępnych miejsc, w okresie od maja do września ustalono, że roczny dochód brutto Gminy Przemęt z tytułu udostępniania obiektu może wynieść:

1.W związku z udostępnieniem pierwszej strefy za:

·parking dla kamperów (maksymalnie może pomieścić xxx kamperów), przyjęto xxx zł za dobę co wyniesie xxx zł brutto rocznie,

·parking dla samochodów osobowych (maksymalnie może pomieścić xxx pojazdy), przyjęto xxx zł co wyniesie około xxx zł brutto rocznie.

2.W związku z udostępnieniem drugiej strefy (...) przyjęto xxx zł za dobę co wyniesie około xxx zł brutto rocznie.

14)Czy wysokość kwot z tytułu udostępniania powstałej infrastruktury umożliwi Państwu zwrot poniesionych w ramach Inwestycji nakładów? Jeśli tak, to w jakim horyzoncie czasowym?

Trudno określić czy wysokość kwot z tytułu udostępniania powstającej infrastruktury umożliwi zwrot poniesionych w ramach inwestycji nakładów.

15)Czy wysokość ww. kwot będzie skalkulowana z uwzględnieniem realiów rynkowych? Czy wynagrodzenie należne Państwu z tytułu udostępniania infrastruktury będzie niższe od wartości rynkowej, równe wartości rynkowej, czy też wyższe od tej wartości?

Wysokość kwot w ramach inwestycji będzie skalkulowana z uwzględnieniem realiów rynkowych. Raczej będą one równe wartości rynkowej.

16)Czy obrót z tytułu udostępnienia powstałej infrastruktury będzie znaczący dla Państwa budżetu? Na jakim poziomie będą kształtowały się dochody z tytułu udostępnienia ww. majątku w skali roku w stosunku do dochodów ogółem/dochodów własnych Gminy?

Obrót z tytułu udostępniania powstałej infrastruktury nie będzie znaczący dla budżetu Gminy. Szacuje się, że dochód z tytułu udostępniania parku K będzie wynosił około xxx zł netto rocznie. Trudno określić na jakim poziomie będą się kształtowały dochody z tytułu udostępniania infrastruktury w stosunku do dochodów Gminy ogółem, ponieważ Gmina osiąga dochody z różnych tytułów. Oprócz dochodów związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą, również dochody związane z realizacją zadań nałożonych ustawą o samorządzie gminnym.

17)Przy uwzględnieniu jakich czynników zostanie dokonana kalkulacja kwoty należnej z tytułu udostępnienia powstałej infrastruktury? Należy szczegółowo wymienić wszystkie uwzględnione czynniki.

18)Czy wysokość opłat z tytułu udostępnienia powstałej infrastruktury zostanie ustalona także w oparciu o:

a)stawkę amortyzacji rocznej efektów realizacji Inwestycji;

b)  długość okresu użytkowania efektów realizacji Inwestycji;

c)  okres zwrotu Inwestycji?

Kwota należna z tytułu udostępniania parku K będzie skalkulowana z uwzględnieniem realiów rynkowych. Nie planuje się uwzględniać stawki amortyzacji rocznej, długości okresu użytkowania infrastruktury, okresu zwrotu inwestycji.

19)Kto będzie pokrywał koszty utrzymywania w odpowiednim stanie technicznym powstałej infrastruktury po oddaniu jej do użytkowania?

Wszystkie koszty związane z budową, wyposażeniem oraz koszty późniejszego funkcjonowania parku K oraz utrzymywania w odpowiednim stanie technicznym będą pokrywane ze środków budżetu Gminy.

20)Czy poniesione wydatki na wykonanie strefy pierwszej i drugiej będą dokumentowane osobnymi fakturami?

Wydatki dotyczące inwestycji pn. „(…)” będą dokumentowane trzema fakturami. Na każdej fakturze będą znajdować się dwie pozycje. Pierwsza pozycja faktury będzie dotyczyła wydatków związanych z budową parku K wraz z infrastrukturą techniczną i uzupełniającą funkcją rekreacyjną oraz strefą parkingową, natomiast druga pozycja faktury dotyczyć będzie strefy (...).

Pytanie

Czy biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenie przyszłe, Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek VAT naliczony w związku z realizacją inwestycji pn. „(…)”?

Państwa stanowisko w sprawie

W Państwa ocenie, Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek VAT naliczony w związku z realizacją inwestycji pn. „(…)”, ponieważ efekty powyższej inwestycji będą wykorzystywane na cele związane z działalnością opodatkowaną podatkiem VAT.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług oraz dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz, gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie natomiast do treści art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np.: czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

W ocenie Gminy, w sytuacji przedstawionej w opisie zdarzenia przyszłego, pomiędzy stronami (Gminą a podmiotami zewnętrznymi – osobami korzystającymi z parku K) będzie zachodził dwustronny stosunek zobowiązaniowy, zakładający wykonanie określonej usługi za ustalone wynagrodzenie.

Ponadto, będzie istniał bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą – odpłatnym udostępnieniem miejsca kampingowego a przekazanym zań wynagrodzeniem.

Powyższe oznacza, że Gmina podczas wykonywania analizowanych czynności będzie działała w roli podatnika VAT.

Dla oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia VAT, w każdym przypadku istotne jest ustalenie, czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono VAT: zostały nabyte przez podatnika tego podatku oraz pozostają w bezspornym związku z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi.

Gmina realizując projekt polegający na budowie parku K wraz z infrastrukturą towarzyszącą będzie działała jako podatnik podatku VAT, ponieważ po zrealizowaniu inwestycji będzie świadczyła usługę parkingową oraz pobierała opłaty z tytułu korzystania przez mieszkańców i turystów z wybudowanego parku K, opodatkowane podatkiem VAT należnym w wysokości 23%.

Zdaniem Gminy, w analizowanym przypadku spełnione będą obie ze wskazanych powyżej przesłanek. W szczególności, w odniesieniu do wykonywanych przez Gminę czynności odpłatnego udostępniania infrastruktury parku K, jak wskazano powyżej, Gmina będzie działała w charakterze podatnika VAT oraz ponoszone przez Gminę wydatki na realizację inwestycji będą miały związek z wykonywanymi przez nią czynnościami opodatkowanymi VAT (tj. odpłatnym świadczeniem usług w ramach udostępniania infrastruktury parku K).

Majątek powstały w ramach opisanej inwestycji nie będzie wykorzystywany do celów innych niż wykonywana przez Gminę działalność gospodarcza (nie będzie wykorzystywany do działalności niepodlegającej opodatkowaniu i działalności zwolnionej).

W związku z powyższym Gmina uważa, że będzie jej przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek VAT naliczony w związku z realizacją inwestycji pn. „(…)”, ponieważ efekty powyższej inwestycji będą wykorzystywane na cele związane z działalnością opodatkowaną podatkiem VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku – jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej ustawą:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy podkreślić, że każde nabycie towarów i usług, przeznaczonych do przyszłego wykorzystania ich do czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej bez względu na to jakie faktycznie będą efekty tej działalności, należy uznać w momencie jego dokonania za związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Zatem, jeśli towary i usługi, przy nabyciu których naliczono podatek, są (mają być) wykorzystywane w całości do prowadzenia działalności opodatkowanej, wówczas podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Ponadto ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w świetle art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 cyt. ustawy:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. (…)

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). W tym tylko zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Oznacza to, że w pozostałym zakresie np. zadań własnych nałożonych na gminę, na podstawie odrębnych przepisów, jednostki samorządu terytorialnego nie występują jako podatnicy podatku VAT.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że są Państwo czynnym podatnikiem podatku VAT i realizują inwestycję pn. „(…)”.

Powyższa inwestycja została podzielona na strefy. Pierwszą strefą jest budowa parku K wraz z infrastrukturą techniczną i uzupełniającą funkcją rekreacyjną oraz strefa parkingowa. Natomiast drugą strefą jest budowa (...).

Towary i usługi nabywane w ramach realizacji ww. inwestycji będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W związku z tym – jak Państwo wskazali – pierwsza, jak i druga strefa będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem.

Zatem majątek ten nie będzie wykorzystywany do celów innych niż wykonywana przez Państwa działalność gospodarcza (nie będzie wykorzystywany do działalności niepodlegającej opodatkowaniu i działalności zwolnionej).

Za udostępnienie infrastruktury parku K planują Państwo pobieranie opłat za korzystanie z niej, tj. np. (...).

Wysokość kwot w ramach inwestycji będzie skalkulowana z uwzględnieniem realiów rynkowych i raczej będą one równe wartości rynkowej.

Wartość całej inwestycji wyniesie około xxx zł, w tym przyznano Państwu dofinansowanie w kwocie xxx zł, natomiast własne środki wyniosą około xxx zł. W związku z wykonaną kalkulacją, przy założeniu, że obłożenie będzie wnosić około 80% dostępnych miejsc, w okresie od maja do września ustalono, że roczny dochód brutto dla Państwa z tytułu udostępniania obiektu może wynieść:

1.W związku z udostępnieniem pierwszej strefy za:

·parking dla kamperów (maksymalnie może pomieścić xxx kamperów), przyjęto xxx zł za dobę co wyniesie xxx zł brutto rocznie,

·parking dla samochodów osobowych (maksymalnie może pomieścić xxx pojazdy), przyjęto xxx zł co wyniesie około xxx zł brutto rocznie.

2.W związku z udostępnieniem drugiej strefy (...) przyjęto xxx zł za dobę co wyniesie około xxx zł brutto rocznie.

Szacuje się, że dochód z tytułu udostępniania parku K będzie wynosił około xxx zł netto rocznie.

Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn. „(…)”.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy oraz okoliczności sprawy, należy stwierdzić, że będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją inwestycji.

Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku będą spełnione – wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy – przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego. Jak bowiem Państwo wskazali są Państwo czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabywane towary i usługi w związku z realizacją inwestycji w zakresie wykonania strefy pierwszej, jak i drugiej będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Prawo to będzie przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia okoliczności określonych w art. 88 ustawy.

Podsumowując, stwierdzam, że będą mieli Państwo prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją inwestycji pn. „(…)”.

W konsekwencji stanowisko Państwa uznano za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa:

Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego, Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Zatem interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, z którego wynika, że towary i usługi nabywane w ramach realizacji ww. inwestycji będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. (…) Wysokość kwot w ramach inwestycji będzie skalkulowana z uwzględnieniem realiów rynkowych. Raczej będą one równe wartości rynkowej. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

W niniejszej interpretacji udzielono odpowiedzi w zakresie zadanego pytania. Inne kwestie nieobjęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone. W myśl art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa:

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·   Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·    w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·    w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.