Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - 0111-KDIB3-1.4012.599.2024.2.AB

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 13 stycznia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.599.2024.2.AB

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

10 października 2024 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług który dotyczy skutków podatkowych czynności wycofania Nieruchomości z majątku spółki cywilnej do majątku prywatnego Wspólników.

Wniosek uzupełnili Państwo pismem z 13 grudnia 2024 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zaistniałego stanu faktycznego 

Wnioskodawca posiada status podania VAT czynnego. Głównym przedmiotem działalności gospodarczej Wnioskodawcy jest produkcja ceramiki Działalność prowadzona jest w formie spółki cywilnej w której wspólnikami są matka i syn. Przychody osiągane z tej działalności, kwalifikowane są przez wspólników jako przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, dochody zaś opodatkowane podatkiem liniowym, zgodnie z art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W majątku spółki cywilnej znajdują się m in

1)nieruchomość gruntowa o pow. 0.4431 ha nabytą przez wspólników spółki cywilnej w dniu 25.05.2010 r. od Gminy (...) (sprzedaż była opodatkowana 22% VAT);

2)udział wynoszący 16/1080 w nieruchomości gruntowej nabytą przez wspólników spółki cywilnej w dniu 23.06 2010 r. od osób fizycznych (sprzedaż nie podlegała VAT, zbywający nie posiadali statusu podatnika VAT);

3)nieruchomości zabudowanej budynkami gospodarskimi składającej się z kilku działek nabytą przez wspólników spółki cywilnej od osób fizycznych w 2010 r. (sprzedaż nie podlegała VAT zbywający nie posiadali statusu podatnika VAT) (dalej Nieruchomości). Z tytułu nabycia pierwszej ze wskazanych nieruchomości Wnioskodawca dokonał odliczenia podatku VAT. Przedmiotowe Nieruchomości są przeznaczone na cele niemieszkalne i są wykorzystywane wyłącznie na cele działalności gospodarczej (służą wykonywaniu czynności opodatkowanych w rozumieniu ustawy o VAT). Nabycie ww. nieruchomości miało miejsce w okresie kiedy wspólnikiem spółki była jeszcze jedna osoba, która zmarła. Pozostali wspólnicy są spadkobiercami tegoż wspólnika.

Ww. nieruchomości zostały zabudowane budynkami hali produkcyjnej z częścią biurową oraz hali magazynowej. Hala produkcyjna została oddana do użytkowania 2011 r. z kolei hala magazynowa została oddana do używania w 2023 r. W hali znajdują się urządzenia i maszyny służące do prowadzenia działalności. W związku z ponoszonymi wydatkami na wybudowanie tych obiektów Wnioskodawca korzystał z prawa do odliczenia podatku VAT. Inwestycja polegająca na budowie hali magazynowej była realizowana przy wykorzystaniu środków z kredytu bankowego zabezpieczonego hipoteką na ww. nieruchomościach. Zobowiązanie kredytowe jest zobowiązaniem wspólników spółki cywilnej (w świetle obowiązujących przepisów spółka cywilna nie może być stroną umowy kredytowej).

W związku z rozwojem działalności jak również w celu zabezpieczenia dalszego funkcjonowania spółki Wnioskodawcy na wypadek śmierci wspólnika (w przypadku spółek cywilnych dwuosobowych śmierć wspólnika jest równoznaczna z jej rozwiązaniem) została podjęta decyzja o przekształceniu formy działalności ze spółki cywilnej na spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Przekształcenie formy działalności będzie odbywało się na zasadach określonych w art. 551 § 2 kodeksu spółek handlowych W momencie przekształcenia majątek przedsiębiorstwa stanie się majątkiem Spółki. Spółce będą przysługiwać wszystkie prawa i obowiązki przekształcanego przedsiębiorstwa Wnioskodawcy. Spółka z mocy prawa przejmie prawa własności wszystkich składników majątkowych wchodzących w skład dotychczasowego przedsiębiorstwa Wnioskodawcy, ponadto wstąpi również z mocy prawa we wszelkie prawa i obowiązki Wnioskodawcy. Spółka będzie kontynuować działalność Wnioskodawcy. Dotychczasowi wspólnicy spółki cywilnej staną się wspólnikami spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.

Wnioskodawca, przed dokonaniem przekształcenia, planuje wycofać z działalności gospodarczej Nieruchomości oraz być może związane z nimi środki trwałe do majątku osobistego, wspólników wskutek czego, nieruchomości opisane powyżej nie wejdą w skład majątku spółki przekształconej. Niezwłocznie po zarejestrowaniu przekształcenia i wpisie spółki powstałej w wyniku przekształcenia działalności gospodarczej do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego. Wspólnicy odpłatnie oddadzą w użytkowanie (wydzierżawią) wyżej opisane Nieruchomości do nowo powstałej spółki. Odpłatne udostępnienie nastąpi w ramach zarządu majątkiem prywatnym, tzw. najem prywatny lub w ramach nowo utworzonej działalności gospodarczej. Niezależnie od sposobu wynajmu, wspólnicy będą wykonywali najem w charakterze czynnego podatnika podatku VAT. Jednocześnie nie będą spełniać warunków umożliwiających do skorzystania ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 u.p.t.u a planowane przychody z tytułu dzierżawy powodują, że wspólnicy nie będą korzystać w przyszłości z ww. zwolnienia.

W uzupełnieniu wskazali Państwo, że:

1.Czy budynek hali produkcyjnej z częścią biurową oraz budynek hali magazynowej posadowione na nieruchomościach stanowią środki trwałe spółki cywilnej oraz kiedy zostały wprowadzony do ewidencji środków trwałych (należy podać dokładna datę)?

Odp. Oba budynki stanowią środki trwałe spółki cywilnej:

a)Hala nr 1 wprowadzona do ewidencji ŚT w dniu 01.05.2012,

b)Hala nr 2 wprowadzona do ewidencji ŚT w dniu 31.10.2021.

2.Na ilu ewidencyjnie wyodrębnionych działkach znajdują się budynki hali produkcyjnej z częścią biurową oraz hali magazynowej?

Odp. Na 3 działkach.

3.Proszę o wskazanie numerów ewidencyjnych działek na których położone są budynki hali produkcyjnej z częścią biurową oraz hali magazynowej?

Odp. 1, 2, 3.

4.Proszę o wskazanie sposób zabudowy poszczególnych ewidencyjnie wyodrębnionych działek ww. budynkami?

Odp. 1 - budynek biurowy, hala produkcyjna oraz hala magazynowa 2 - hala produkcyjna oraz hala magazynowa 3 - hala produkcyjna oraz hala magazynowa.

5.Czy budynek hali produkcyjnej z częścią biurową oraz budynek hali magazynowej były lub są przedmiotem najmu, dzierżawy lub umów o podobnym charakterze, jeśli tak to należy wskazać dokładne daty najmu.

Odp. Nie.

6.Czy ponosili Państwo wydatki na ulepszenie w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym budynku hali produkcyjnej z częścią biurową oraz budynku hali magazynowej, w stosunku do których mieli prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (należy odnieść się do każdego budynku osobno)?

Odp. A) Hala nr 1 – tak

B) Hala nr 2 – tak.

7.Jeżeli ponieśli Państwo takie wydatki to były one niższe czy wyższe niż 30% wartości początkowej poszczególnych ww. budynków, kiedy zakończono ich ulepszenie, proszę podać dokładną datę (należy odnieść się do każdego budynku osobno)?

Odp. A) Hala nr 1 - niższe, ulepszenie zakończono: 31.08.2018 r.

B) Hala nr 2 - niższe, ulepszenie zakończono: 30.11.2023 r.

8.Czy po poniesieniu wydatków na ich ulepszenie w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym, w stosunku do których mieli Państwo prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a wydatki były wyższe niż 30% wartości początkowej poszczególnych ww. budynków należy wskazać, czy doszło ich do pierwszego zasiedlenia w rozumieniu ww. definicji i kiedy (należy odnieść się do każdego budynku osobno)?

Odp. Nie dotyczy, ponieważ wydatki na ulepszenie nie przekroczyły 30% wartości początkowej tych budynków.

9.Czy od pierwszego zajęcia, zasiedlenia poszczególnych ww. budynków po ulepszeniu przekraczającym 30% ich wartości początkowej, w myśl ww. definicji, do dnia wycofania z działalności gospodarczej minie okres dłuższy niż 2 lata (należy odnieść się do każdego budynku osobno)?

Odp. Nie dotyczy, ponieważ wydatki na ulepszenie nie przekroczyły 30% wartości początkowej tych budynków.

10.Czy budynek hali produkcyjnej z częścią biurową oraz budynek hali magazynowej były wykorzystywane przez Państwa wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku (należy odnieść się do każdego budynku osobno)?

Odp. Nie, są wykorzystywane wyłącznie na cele działalności opodatkowanej.

11.Jeśli ponosili Państwo wydatki na ulepszenie budynku hali produkcyjnej z częścią biurową oraz budynku hali magazynowej należy wskazać, ile wynosiły poszczególne kwoty ulepszeń na poszczególny budynek (należy podać lata, w których poniesiono takie ulepszenia), proszę podać wartość ulepszeń oraz wyjaśnić, czy były one powyżej czy poniżej 15.000 zł i czy podnosiły wartość początkową budynku hali produkcyjnej z częścią biurową oraz budynku hali magazynowej?

Odp. A) Hala nr 1 - kwota ulepszeń zwiększająca wartość początkową:

W roku 2016 - 207.638,55 zł na co składają się ulepszenia wykonane: maj 8900 zł, październik 40.000 zł , listopad 60599,50 zł oraz grudzień 98.139,05 zł 2017.04 - 25.000,00 zł 2018.08 - 29.694,99 zł

B) Hala nr 2 - kwota ulepszeń zwiększająca wartość początkową: 2023.11 - 18.699,47 zł

Wartości ulepszeń obu obiektów przekraczały kwotę 15.000 zł.

12.Kiedy przyjęli Państwo do ewidencji środków trwałych poszczególne ulepszenia poczynione na budynek hali produkcyjnej z częścią biurową oraz budynek hali magazynowej (kiedy nastąpiło w ewidencji środków trwałych podwyższenie wartości środka trwałego - wyjaśnienia proszę odnieść odrębnie do poszczególnych zakończonych ulepszeń)?

Odp. A) Hala nr 1

05.2016; 10.2016; 11.2016; 12.2016

04.2017

08.2018

B) Hala nr 2

11.2023.

Pytania 

1)  Czy wycofanie Nieruchomości z działalności gospodarczej do majątku prywatnego wspólników w celu dalszego wykorzystywania tych Nieruchomości do działalności opodatkowanej podatkiem VAT, podlega u Wnioskodawcy opodatkowaniu podatkiem VAT?

2)  Czy w związku z wycofaniem Nieruchomości, Wnioskodawca będzie zobowiązany do dokonania korekty podatku naliczonego VAT, związanego z wydatkami poniesionymi na Nieruchomości, w tym na zakup jednej z nich?

Państwa stanowisko

Zdaniem Wnioskodawcy wycofanie Nieruchomości z działalności gospodarczej (przedsiębiorstwa Wnioskodawcy) do majątku osobistego wspólników nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 u.p.t.u. opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej podatkiem, podlegają m in.:

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju

Zgodnie z art. 7 ust. 2 pkt 1 u.p.t.u.:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia.

Ponadto, zgodnie z art. 8 ust. u.p.t.u.:

Za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1)  użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;

2)  nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Ustawa o VAT zawiera definicję działalności gospodarczej w art. 15 ust. 2, zgodnie z którym działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody.

Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 659 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r - Kodeks Cywilny (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 z późn. zm.) przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płaci wynajmującemu umówiony czynsz.

Tak więc najem jest umową dwustronnie obowiązującą i wzajemną; odpowiednikiem świadczenia wynajmującego, polegającego na oddaniu rzeczy do używania i pobierania pożytków, jest świadczenie najemcy, polegające na płaceniu umówionego czynszu. Zatem oddanie w ramach umowy najmu osobie trzeciej nieruchomości skutkuje uzyskiwaniem korzyści majątkowej po stronie podmiotu dokonującego wynajmu. Czynność polegająca na wycofaniu przez Wnioskodawcę Nieruchomości, które w dalszym ciągu będą przez wspólników wykorzystywane na cele najmu, a więc do prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 u p.t.u.

Nieruchomości będą nadal służyć czynnościom opodatkowanym a wspólnicy będą posiadali status podatnika VAT z tego tytułu, nie dojdzie zatem do przeznaczenia niektórych składników majątkowych na cele osobiste Wnioskodawcy lub jego wspólników. Nie dojdzie też do zmiany przeznaczenia składników majątkowych na gruncie ustawy o VAT, bowiem w dalszym ciągu będą one wykorzystywane na cele działalności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W konsekwencji wycofanie Nieruchomości z działalności gospodarczej Wnioskodawcy do majątków wspólników nie będzie skutkowało powstaniem obowiązku podatkowego w VAT. Wnioskodawca nie będzie zobowiązany opodatkować podatkiem VAT tego przesunięcia majątku.

Ad.2.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z wycofaniem Nieruchomości Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do dokonania korekty podatku naliczonego VAT, związanego z wydatkami poniesionymi na Nieruchomości.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 u p.t.u.. w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114 art. 119 ust. 4. art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Z powyższego wywieść można ogólną zasadę, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, w zakresie w jakim wydatki te, od których podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli takich, w których następstwie podatnik określa podatek VAT należny.

W tym miejscu przytoczyć należy treść art. 91 ust. 2 u.p.t u. który dotyczy sposobu i terminu dokonywania korekt podatku naliczonego oraz podmiotu zobowiązanego do ich dokonania. W przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł. korekty, o której mowa w ust. 1. Podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów, w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł. przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

Przenosząc powyższe na grunt pytania Wnioskodawcy, wskazać należy, że Wnioskodawca nie będzie obowiązany do dokonania korekty, z racji specyfiki funkcjonowania spółki cywilnej gdzie to ona posiada statusu podatnika VAT ale majątek stanowi współwłasność wspólników tej spółki (są to środki trwale wspólników a nie spółki) a nie samej spółki to wycofanie nieruchomości nie będzie stanowiło zmiany sposobu używania Nieruchomości. Nadal będzie to działalność opodatkowaną.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Państwo przedstawili w zakresie podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się – w świetle art. 8 ust. 1 ustawy:

Każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy (…).

Z powyższego jednoznacznie wynika, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest odpłatna dostawa towarów lub odpłatne świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Zgodnie z unormowaniami zawartymi w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy, w pewnych, ściśle określonych przypadkach, również nieodpłatne przekazanie towarów i nieodpłatne świadczenie usług należy uznać za spełniające definicję odpłatnej dostawy towarów lub odpłatnego świadczenia usług, które na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1) przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2) wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

 Z przytoczonego przepisu wynika zatem, że opodatkowaniu VAT podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów, ich imporcie lub wytworzeniu tych towarów lub ich części składowych. Natomiast zużycie towarów podlega opodatkowaniu tylko wówczas, gdy dokonywane jest na rzecz podmiotów i na cele wymienione w art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy, pod warunkiem, że przysługiwało prawo do odliczania podatku naliczonego.

Jeżeli natomiast podatnik nie miał prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego, to wszelkie przekazanie lub zużycie towarów bez wynagrodzenia (nieodpłatne przekazania), pozostaje neutralne podatkowo (podatnik nie musi dokonać ich opodatkowania).

Jak wynika z treści art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, przesłanka do opodatkowania nieodpłatnego przekazania nieruchomości wystąpi nie tylko w sytuacji, gdy przy jej nabyciu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, ale również wówczas, gdy prawo takie przysługuje w związku z nabyciem lub wytworzeniem części składowych tej nieruchomości.

Analizując treść art. 7 ust. 2 ustawy, warto odwołać się również do orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, który wielokrotnie wypowiadał się w kwestii opodatkowania nieodpłatnych świadczeń. W wyroku z dnia 27 czerwca 1989 r. w sprawie C-50/88 (Heinz Kuchne) Trybunał stwierdził, że ze wspólnym systemem podatku od wartości dodanej spójne jest nieopodatkowanie amortyzacji aktywów przedsiębiorstwa w odniesieniu do ich prywatnego użytku w przypadku, gdy VAT od tych towarów nie podlegał odliczeniu, przy jednoczesnym opodatkowaniu wydatków ponoszonych na utrzymanie i używanie towarów, w odniesieniu do których podatnik jest uprawniony do odliczenia podatku. Rozwiązanie to pozwala zarówno uniknąć podwójnego opodatkowania samych towarów, jak i braku opodatkowania ostatecznej konsumpcji. Również w orzeczeniu z dnia 25 maja 1993 r. w sprawie C-193/91 (Gerhard Mohsche) oraz w orzeczeniu z dnia 17 maja 2001 r. w połączonych sprawach C-322/99 (Hans- Georg Fisher) i C-323/99 (Klaus Brandenstein) Trybunał wskazał, że nieodpłatne świadczenia mogą być opodatkowane wyłącznie w takim zakresie, w jakim podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku naliczonego.

Jak wynika z powyższego, kluczowym elementem determinującym opodatkowanie podatkiem od towarów i usług czynności polegającej na nieodpłatnym przekazaniu towarów jest to, czy przy nabyciu (w tym również imporcie lub wytworzeniu) tych towarów lub ich części składowych podatnikowi przysługiwało - w całości lub w części - prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Za prawidłowością takiego rozstrzygnięcia przemawia zarówno treść przywołanych wyżej przepisów, jak i wskazane orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, który opowiada się za opodatkowaniem podatkiem VAT nieodpłatnych dostaw tych towarów, przy nabyciu których podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Tylko takie rozwiązanie pozwala bowiem zarówno uniknąć podwójnego opodatkowania, jak i braku opodatkowania ostatecznej konsumpcji.

Nie każda jednak czynność, stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Według art. 15 ust. 1 ww. ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 cyt. ustawy:

Działalność gospodarcza, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo czynnym podatnikiem podatku VAT. W majątku spółki cywilnej znajdują się m. in. nieruchomość gruntowa o pow. 0.4431 ha, udział wynoszący 16/1080 w nieruchomości gruntowej oraz nieruchomości zabudowanej budynkami gospodarskimi składającej się z kilku działek. Z tytułu nabycia pierwszej ze wskazanych nieruchomości Wnioskodawca dokonał odliczenia podatku VAT. Przedmiotowe Nieruchomości są przeznaczone na cele niemieszkalne i są wykorzystywane wyłącznie na cele działalności gospodarczej (służą wykonywaniu czynności opodatkowanych w rozumieniu ustawy o VAT). Ww. nieruchomości zostały zabudowane budynkami hali produkcyjnej z częścią biurową oraz hali magazynowej. Hala produkcyjna została oddana do użytkowania 2011 r. z kolei hala magazynowa została oddana do używania w 2023 r. W związku z ponoszonymi wydatkami na wybudowanie tych obiektów korzystali Państwo z prawa do odliczenia podatku VAT. Oba budynki stanowią środki trwałe spółki cywilnej Hala nr 1 wprowadzona do ewidencji środków trwałych w dniu 1 maja 2012 r., Hala nr 2 wprowadzona do ewidencji środków trwałych w dniu 31 października 2021. Budynki hali produkcyjnej z częścią biurową oraz hali magazynowej znajdują się na działkach 1, 2, 3 (1 - budynek biurowy, hala produkcyjna oraz hala magazynowa 2 - hala produkcyjna oraz hala magazynowa 3 - hala produkcyjna oraz hala magazynowa). Nie ponosili Państwo wydatków na ulepszenia budynków hali produkcyjnej z częścią biurową oraz budynek hali magazynowej wyższych niż 30% wartości początkowej poszczególnych ww. budynków. Budynek hali produkcyjnej z częścią biurową oraz budynek hali magazynowej były wykorzystywane przez Państwa wyłącznie na cele działalności opodatkowanej. W związku z rozwojem działalności jak również w celu zabezpieczenia dalszego funkcjonowania spółki Wnioskodawcy na wypadek śmierci wspólnika została podjęta decyzja o przekształceniu formy działalności ze spółki cywilnej na spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Przed dokonaniem przekształcenia, planują Państwo wycofać z działalności gospodarczej Nieruchomości oraz być może związane z nimi środki trwałe do majątku osobistego, wspólników wskutek czego, nieruchomości opisane powyżej nie wejdą w skład majątku spółki przekształconej. Wspólnicy odpłatnie oddadzą w użytkowanie (wydzierżawią) wyżej opisane Nieruchomości do nowo powstałej spółki.

Jak wynika z przywołanych wyżej przepisów, czynność polegająca na wycofaniu Nieruchomości nr 1, 2, 3 zabudowanych Budynkiem hali produkcyjnej z częścią biurową oraz budynek hali magazynowej z działalności gospodarczej do majątku prywatnego Wspólników – w oparciu o przepis art. 7 ust. 2 ustawy - będzie podlegać opodatkowaniu w sytuacji gdy przysługiwało Państwu, w całości lub w części, prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu, imporcie lub wytworzeniu tych nieruchomości lub ich części składowych. W tej sytuacji bowiem dla czynności przekazania Nieruchomości nr 1, 2, 3 zabudowanych Budynkiem hali produkcyjnej z częścią biurową oraz budynek hali magazynowej na cele osobiste, zostaną spełnione przesłanki warunkujące zrównanie nieodpłatnego przekazania towarów z odpłatną dostawą towarów, co w konsekwencji oznacza, że czynność ta będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane regulacje prawne należy stwierdzić, że wycofanie z Państwa majątku firmy ww. Nieruchomości i przekazanie ich na  cele prywatne Wspólników, będzie stanowiło odpłatną dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Jak wynika z opisu sprawy przy budowie Budynku hali produkcyjnej z częścią biurową oraz Budynku hali magazynowej przysługiwało Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Ponadto w latach 2016 - 2018 ponosili Państwo ulepszenia na Budynek hali produkcyjnej z częścią biurową, które podwyższyły wartość początkową tego Budynku, od których mieli Państwo prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Ponadto w 2023 r. ponosili Państwo ulepszenia na Budynek hali magazynowej, które podwyższyły wartość początkową tego Budynku, od których mieli Państwo prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W konsekwencji czynność wycofania Nieruchomości nr 1, 2, 3 zabudowanych Budynkiem hali produkcyjnej z częścią biurową oraz Budynkiem hali magazynowej z działalności gospodarczej do majątku prywatnego Wspólników będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W tym miejscu należy zauważyć, że ww. Nieruchomości będą przekazane Wspólnikom Spółki, a tym samym ich odpłatne oddanie w użytkowanie (wydzierżawienie nieruchomości Spółce) będzie związane z działalnością gospodarczą każdego ze Wspólników Spółki a nie samej Spółki. Zatem nie ma wpływu na opodatkowanie przekazania Nieruchomości fakt wykorzystywania przedmiotowych Nieruchomości w celach związanych z działalnością opodatkowaną Wspólników Spółki tj. wydzierżawienie Nieruchomości powstałej po przekształceniu Spółce.

Podkreślić należy, że każda czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może być opodatkowana właściwą stawką podatku, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Przy czym zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku (podmiotowe lub przedmiotowe).

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

W art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku VAT dla dostawy nieruchomości zabudowanych lub ich części spełniających określone w tych przepisach warunki.

Zasady zwolnienia od podatku dostawy budynków, budowli i ich części znajduje się w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, który stanowi że:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a) dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b) pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest – co do zasady – zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Kwestia pierwszego zasiedlenia została uregulowana w art. 2 pkt 14 ustawy o VAT:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o: pierwszym zasiedleniu - rozumie się przez to oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na  potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a)wybudowaniu lub

b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z powyższego przepisu wynika, że pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie budynku, budowli lub ich części do użytkowania. Zatem aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do zajęcia budynku, budowli lub ich części, ich używania, w tym na  potrzeby własne. Pierwsze zasiedlenie budynku, budowli lub ich części ma więc miejsce zarówno w sytuacji, w której po wybudowaniu budynek, budowlę lub ich część oddano w  najem, jak i w przypadku wykorzystywania budynku, budowli lub ich części na potrzeby własnej działalności gospodarczej podatnika czy też potrzeby własne osoby fizycznej – bowiem w obydwu przypadkach dochodzi do korzystania z budynku, budowli lub ich części.

W tym miejscu należy zauważyć, że w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o  którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a)  w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do  obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b)  dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do  których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Tak więc, by dostawa budynków, budowli lub ich części mogła korzystać ze zwolnienia na  podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, muszą być spełnione łącznie dwa warunki występujące w tym artykule.

Analiza powołanych wyżej przepisów wskazuje, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub  ich  części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne.

W tym miejscu należy nadmienić, że dla dostawy nieruchomości, które nie spełniają przesłanek do objęcia ich zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 lub 10a ustawy ustawodawca przewidział możliwość zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika (kilka dni, miesięcy czy lat) – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga art. 29a ust. 8 ustawy o VAT, w myśl którego:

W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Z powyższego jednoznacznie wynika, że co do zasady grunt będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki lub budowle na nim posadowione. Oznacza to, że w sytuacji, gdy budynki, budowle lub ich części korzystają ze zwolnienia od podatku, również sprzedaż gruntu lub zbycie prawa użytkowania wieczystego gruntu będą korzystały ze zwolnienia od podatku.

W celu ustalenia, czy w analizowanej sprawie dla dostawy (przekazania na cele osobiste Wspólników) Budynku hali produkcyjnej z częścią biurową oraz Budynku hali magazynowej  zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku od towarów i usług należy przede wszystkim rozstrzygnąć, czy w odniesieniu do ww. budynków miało miejsce pierwsze zasiedlenie.

Jak wynika z opisu sprawy budynek hali produkcyjnej wraz z częścią biurową został oddany do użytkowania w 2011 r., natomiast budynek hali magazynowej został oddany do używania w 2023 r. Nakłady poniesione na ulepszenie poszczególnych budynków nie przekroczyły 30% ich wartości początkowej.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że przekazanie na cele prywatne Wspólników budynku hali produkcyjnej wraz z częścią biurową oraz Budynku hali magazynowej nie będzie następować w ramach pierwszego zasiedlenia, w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, gdyż jak Państwo wskazali do pierwszego zajęcia (używania) budynku hali produkcyjnej wraz z częścią biurową doszło w 2011 r. a do pierwszego zajęcia (używania) budynku hali magazynowej doszło w 2023 r. Ponadto nie ponosili Państwo wydatków na ulepszenie w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym ww. Budynków przekraczających 30% wartości początkowej.

Zatem z uwagi na fakt, że od pierwszego zasiedlenia do chwili planowanego przeniesienia Budynku hali produkcyjnej wraz z częścią biurową do majątku prywatnego upłynie okres dłuższy niż 2 lata to w odniesieniu do Budynku hali produkcyjnej wraz z częścią biurową zostaną spełnione przesłanki do zastosowania zwolnienia od podatku określonego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Zatem wycofanie Budynku hali produkcyjnej wraz z częścią biurową do majątku prywatnego Wspólników korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Również w tym przypadku dostawa (wycofanie) gruntu, na którym posadowiony jest Budynek hali produkcyjnej wraz z częścią biurową będzie objęty tym zwolnieniem (art. 29a ust. 8 ustawy).

Natomiast odnosząc się do Budynku hali magazynowej stwierdzić należy, że w przypadku, gdy w stosunku do tego Budynku minął okres 2 lat od jego pierwszego zasiedlenia do chwili dostawy tj. przekazania tego budynku na cele prywatne, tym samym zostanie spełniony drugi warunek umożliwiający zwolnienie od podatku określonego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Zatem w tym przypadku wycofanie Budynku hali magazynowej do majątku prywatnego Wspólników będzie korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Natomiast w przypadku, gdy w stosunku do Budynku hali magazynowej nie minął jeszcze okres 2 lat od jego pierwszego zasiedlenia do chwili dostawy tj. przekazania tego budynku na cele prywatne, nie zostanie spełniony drugi warunek umożliwiający zwolnienie od podatku określonego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Tym samym wycofanie Budynku hali magazynowej do majątku prywatnego Wspólników nie będzie korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

W przypadku gdy wycofanie budynku hali magazynowej do majątku prywatnego Wspólników nie będzie korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT należy przeanalizować możliwość zastosowania zwolnienia od podatku VAT Budynku hali magazynowej na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.

Mając na uwadze przedstawione stan faktyczny należy stwierdzić, że nie będą mieli Państwo również prawa do zastosowania zwolnienia przy wycofaniu Budynku hali magazynowej na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a, gdyż przy wytworzeniu tego Budynku przysługiwało Państwu prawo do odliczenia podatki naliczonego.

Tym samym nie zostaną spełnione warunki umożliwiające zwolnienie budynku hali magazynowej na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.

Ponadto Budynek hali magazynowej nie był wykorzystywany przez Państwa wyłącznie do działalności zwolnionej, jak również przy budowie ww. Budynku przysługiwało Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego, tak więc dostawa (wycofanie) Budynku hali magazynowej nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

W związku powyższym wycofanie Budynku hali magazynowej do majątku prywatnego Wspólników jeśli nie minęły 2 lata od jego pierwszego zasiedlenia nie podlega zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10, pkt 10a i pkt 2 i będzie opodatkowane będzie właściwą stawką VAT dla przedmiotu dostawy.

Również w tym przypadku dostawa (wycofanie) gruntu na którym posadowiony jest budynek hali magazynowej będzie objęty tym opodatkowaniem (art. 29a ust. 8 ustawy).

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest nieprawidłowe.

Państwa wątpliwości dotyczą również obowiązku dokonania korekty podatku VAT w związku z wycofaniem Nieruchomości do majątku prywatnego Wspólników (pytanie nr 2).

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ww. ustawy o VAT:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zasady dotyczące sposobu i terminu dokonywania korekt podatku naliczonego oraz podmiotu zobowiązanego do dokonania korekty zostały określone w art. 91 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy:

Po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10a lub 10c-10g, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6, 10, 10a lub 10c-10g lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.

Na podstawie art. 91 ust. 2 ustawy:

W przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów – w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów – jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym, że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

Szczegółowy sposób dokonywania korekty określa art. 91 ust. 3-9 ustawy.

Zgodnie z art. 91 ust. 3 ustawy:

Korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej – w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy.

W świetle art. 91 ust. 4 ustawy,

W przypadku gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 2, nastąpi sprzedaż towarów lub usług, o których mowa w ust. 2, lub towary te zostaną opodatkowane zgodnie z art. 14, uważa się, że te towary lub usługi są nadal wykorzystywane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca okresu korekty.

W myśl art. 91 ust. 5 ustawy:

W przypadku, o którym mowa w ust. 4, korekta powinna być dokonana jednorazowo w  odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty. Korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż, a w przypadku opodatkowania towarów zgodnie z art. 14 – w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym w stosunku do tych towarów powstał obowiązek podatkowy.

Na mocy art. 91 ust. 6 ustawy:

W przypadku gdy towary lub usługi, o których mowa w ust. 4, zostaną:

1)  opodatkowane – w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane z czynnościami opodatkowanymi;

2)  zwolnione od podatku lub nie podlegały opodatkowaniu – w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku lub niepodlegającymi opodatkowaniu.

Zgodnie z brzmieniem art. 91 ust. 7 ustawy:

Przepisy ust. 1–6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.

Na podstawie art. 91 ust. 7a ustawy:

W przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 2 zdanie pierwsze i drugie oraz ust. 3. Korekty tej dokonuje się przy każdej kolejnej zmianie prawa do odliczeń, jeżeli zmiana ta następuje w okresie korekty.

W oparciu o art. 91 ust. 7b ustawy:

W przypadku towarów i usług innych niż wymienione w ust. 7a, wykorzystywanych przez podatnika do działalności gospodarczej, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 1, ust. 2 zdanie trzecie i ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 7c.

Jak stanowi ust. 7c powołanego artykułu:

Jeżeli zmiana prawa do obniżenia podatku należnego wynika z przeznaczenia towarów lub usług, o których mowa w ust. 7b, wyłącznie do wykonywania czynności, w stosunku do których nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego, lub wyłącznie do czynności, w stosunku do których takie prawo przysługuje - korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym wystąpiła ta zmiana. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli od końca okresu rozliczeniowego, w którym wydano towary lub usługi do użytkowania, upłynęło 12 miesięcy.

W myśl art. 91 ust. 7d ustawy:

W przypadku zmiany prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od towarów i usług, innych niż wymienione w ust. 7a i 7b, w szczególności towarów handlowych lub surowców i materiałów, nabytych z zamiarem wykorzystania ich do czynności, w stosunku do których przysługuje pełne prawo do obniżenia podatku należnego lub do czynności, w stosunku do których prawo do obniżenia podatku należnego nie przysługuje, i niewykorzystanych zgodnie z takim zamiarem do dnia tej zmiany, korekty podatku naliczonego dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okresy rozliczeniowe, w których wystąpiła ta zmiana.

Na mocy art. 91 ust. 8 ustawy:

Korekty, o której mowa w ust. 5-7, dokonuje się również, jeżeli towary i usługi nabyte do wytworzenia towaru, o którym mowa w ust. 2, zostały zbyte lub zmieniono ich przeznaczenie przed oddaniem tego towaru do użytkowania.

Z powołanych przepisów wynika, że podatnik jest zobowiązany do rozpoznania prawa do odliczenia podatku naliczonego w momencie nabycia towarów i usług oraz dokonania ewentualnej korekty tego odliczonego bądź nieodliczonego podatku w przypadku późniejszej zmiany przeznaczenia nabytych towarów i usług lub zmiany sposobu wykorzystania.

Przywołany przepis reguluje kwestie korekty w odniesieniu do towarów i usług, innych niż wymienione w ust. 7a i ust. 7b, w szczególności towarów handlowych lub surowców i materiałów, nabytych z zamiarem wykorzystania ich do czynności, w stosunku do których przysługuje pełne prawo do obniżenia podatku należnego lub do czynności, w stosunku do których prawo do obniżenia podatku należnego nie przysługuje, i niewykorzystanych zgodnie z takim zamiarem do dnia tej zmiany.

Na podstawie powołanych wyżej przepisów stwierdzić należy, że podatnik jest zobowiązany, co do zasady, dokonać korekty podatku naliczonego w sytuacji, gdy zmienia się przeznaczenie środków trwałych (np. ze związanych z czynnościami nie dającymi prawa do odliczenia na związane z czynnościami opodatkowanymi lub na odwrót), wartości niematerialnych i prawnych, podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych nabywcy lub podatnik dokonał odliczenia podatku naliczonego w wyższej lub niższej wartości niż wyliczona na dany rok.

Ponadto, przepis art. 91 ust. 5 ustawy wprowadza szczególny przypadek dokonywania korekt w sytuacji, gdy podatnik w okresie trwania korekty cząstkowej – tj. w okresie 10 lat w przypadku nieruchomości – zbywa dany środek trwały.

W takich sytuacjach – zbycia środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych – przyjmuje się fikcję prawną, że zbyte składniki majątku służą nadal działalności opodatkowanej lub nadal działalności zwolnionej, aż do końca okresu korekty. Jednakże w miesiącu dokonania sprzedaży dokonuje się od razu korekty za wszystkie pozostałe okresy. Korekty dokonuje się w deklaracji za miesiąc, w którym dokonano sprzedaży.

Jeśli transakcja zbycia środka trwałego została opodatkowana, wówczas przyjmuje się, że przez cały pozostały okres korekty towar ten bądź usługa służy w całości transakcjom dającym prawo do odliczenia. Natomiast jeśli sprzedaż była zwolniona, wówczas przyjmuje się, że zbywany środek trwały służy czynnościom niedającym prawa do odliczenia.

W tym miejscu wskazać należy, że również poszczególne wydatki poniesione przez podatnika na ulepszenie Nieruchomości (poszczególne ulepszenia), które wynosiły co najmniej 15 000 zł i które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, podlegają 10-letniemu okresowi korekty.   10-letni okres korekty rozpoczyna swój bieg od roku, w którym środki trwałe (ulepszenia) o wartości wynoszącej co najmniej 15 000 zł zostały oddane do użytkowania, a roczna korekta dotyczy jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. Zaznaczyć bowiem należy, że poniesione nakłady, których wartość początkowa przekracza 15 000 zł, należy traktować jak wydatki na zakup odrębnego środka trwałego. Natomiast jeżeli poszczególne wydatki poniesione przez podatnika na ulepszenie Nieruchomości (poszczególne ulepszenia), były niższe niż 15 000 zł lub nie zmieniają wartości środka trwałego, nie podlegają 10-letniemu okresowi korekty tylko korygowane są na bieżąco. W odniesieniu do tych nakładów zastosowanie będzie mieć art. 91 ust. 7c ustawy, w myśl którego korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym wystąpiła ta zmiana. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli od końca okresu rozliczeniowego, w którym wydano towary lub usługi do użytkowania, upłynęło 12 miesięcy.

Z opisu sprawy wynika, w 2011 r. oddali Państwo do użytkowania budynek hali produkcyjnej z częścią biurową. Budynek hali produkcyjnej z częścią biurową został wprowadzony do ewidencji środków trwałych 1 maja 2012 r. W związku z poniesionymi nakładami na budynek hali produkcyjnej z częścią biurową korzystali Państwo z prawa do odliczenia podatku VAT. Ponadto w odniesieniu to tego Budynku ponosili Państwo nakłady na jego  ulepszenia. W roku 2016 - 207.638,55 zł na co składają się ulepszenia wykonane: maj 8900 zł, październik 40.000 zł, listopad 60599,50 zł oraz grudzień 98.139,05 zł, następnie w kwietniu 2017 r. - 25.000,00 zł oraz w sierpniu 2018 r. - 29.694,99 zł. Przyjęli Państwo do ewidencji środków trwałych poszczególne ulepszenia poczynione na Budynek hali produkcyjnej z częścią biurową w maju 2016, październiku 2016 r., listopadzie 2016, grudniu 2016 r., kwietniu 2017 r. i sierpniu 2018 r.

Zatem mając powyższe na uwadze w związku z wycofaniem Budynku hali produkcyjnej z częścią biurową na do majątku prywatnego będą Państwo zobowiązani, do dokonania korekty podatku naliczonego odliczonego od wydatków związanych z nakładami poniesionymi na ulepszenia Budynku dokonane w 2016 r. w październiku, listopadzie oraz grudniu, oraz od nakładów ulepszeniowych poniesionych na ww. budynek w kwietniu 2017 r.  oraz w sierpniu 2018 r. gdyż nie minął jeszcze 10-letni okres korekty licząc od roku, w którym poniesiono przedmiotowe ulepszenia. 

Z kolei w odniesieniu do wydatków poniesionych w maju 2016 r., nieprzekraczających 15.000 zł, nie będą Państwo zobowiązani do dokonania korekty podatku naliczonego związanego z ww. kosztami, ponieważ od końca okresu rozliczeniowego, w którym wydano poniesione nakłady do użytkowania minął okres dłuższy niż 12 miesięcy.

Nie będą Państwo również zobowiązani do korekty podatku naliczonego w związku z budową Budynku hali produkcyjnej z częścią biurową, gdyż minął już 10-letni okres korekty licząc od roku, w którym Budynek hali produkcyjnej z częścią biurową został oddany do użytkowania.

Ponadto odnosząc się do obowiązku dokonania korekty w związku z wycofaniem Budynku hali magazynowej stwierdzić należy, że w przypadku gdy w stosunku do tego Budynku minęły 2 lata od jego pierwszego zasiedlenia i dostawa ta podlega zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10, będą Państwo zobowiązani, do dokonania korekty podatku naliczonego odliczonego od wydatków związanych z nakładami poniesionymi wybudowanie Budynku hali magazynowej oraz od wydatków poniesionych na ulepszenie tego budynku w listopadzie 2023 r.

Natomiast w przypadku, gdy w stosunku do tego Budynku nie minęły 2 lata od jego pierwszego zasiedlenia i dostawa ta nie podlega zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a i pkt 2, nie będą Państwo zobowiązani, do dokonania korekty podatku naliczonego odliczonego od wydatków związanych z nakładami poniesionymi wybudowanie Budynku hali magazynowej oraz od wydatków poniesionych na ulepszenie tego budynku w listopadzie 2023 r. gdyż czynność wycofania Budynku hali magazynowej do majątku prywatnego Wspólników będzie podlegała opodatkowaniu właściwa stawką VAT, a tym samym nie nastąpi w tym przypadku zmiana przeznaczenia ww. Budynku hali magazynowej, a tylko taka sytuacja rodzi obowiązek korekty.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, jak również w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

-   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

-   Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U  z 2024 r., poz. 935; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-   w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-   w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co  do  zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.