Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
11 grudnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 5 grudnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku VAT dotyczących:
·przebudowy zbiornika wodnego w m. …,
·przebudowy zbiornika wodnego wraz z ciekiem wodnym w m. … (działka nr …),
·przebudowy zbiornika retencyjnego w m. … na działce …,
·przebudowy zbiornika retencyjnego w m. … na działce ...
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Gmina … jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, składającym do urzędu skarbowego pliki JPK_V7M, zawierające część ewidencyjną i deklaracyjną, w których wykazuje m.in. podatek należny VAT z tytułu wynajmu i dzierżawy oraz sprzedaży energii cieplnej, wody, odbioru ścieków. Zgodnie z ustawą z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2018 r. poz. 280), w dniu 1 stycznia 2017 r. doszło do scentralizowania rozliczeń VAT Gminy … i jej jednostek budżetowych. Jednostki organizacyjne nie stanowią odrębnych od Gminy podatników VAT - sprzedaż osiągana przez jednostki jest wykazywana w łącznych rozliczeniach VAT Gminy. W strukturze organizacyjnej Gminy … funkcjonują następujące jednostki budżetowe:
1.Urząd Gminy …,
2.Zespół Administracyjny Szkół w … (ZASz),
3.Ośrodek Opieki Społecznej w … (OPS),
4.Szkoła Podstawowa im. … w …,
5.Szkoła Podstawowa im. … w …,
6.Szkoła Podstawowa im. … w …,
7.Szkoła Podstawowa w ...
Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego prowadzi działalność niepodlegającą podatkowi od towarów i usług (zadania własne) oraz działalność gospodarczą opodatkowaną (m.in. wynajem na cele niemieszkalne lokali, sprzedaż energii cieplnej, wody, odbiór ścieków, sprzedaż nieruchomości) i zwolnioną (wynajem na cele mieszkalne lokali, sprzedaż nieruchomości).
Gmina jest właścicielem różnych nieruchomości, w tym nieruchomości na których znajdują się zbiorniki wodne (stawy), które służą magazynowaniu wody w okresach jej nadmiaru w celu wykorzystania jej w innym okresie. Gmina w latach 2024 - 2025 będzie realizować zadania dotyczące przebudowy zbiorników wodnych na terenie Gminy ….
Zasadniczym celem remontu zbiorników będzie stworzenie optymalnych warunków dla gromadzenia wody. Poprawa parametrów technicznych oraz hydraulicznych przekroju poprzecznego i podłużnego koryta zbiorników jest niezbędna dla polepszenia dotychczasowych warunków odprowadzenia oraz przepływu maksymalnej ilości wód opadowych (powierzchniowych). Remont zbiorników przyczyni się w znacznej mierze do poprawy czystości wody oraz stanu terenów bezpośrednio przyległych.
Ww. inwestycje będą odbywać się w ramach wykonywania zadań własnych Gminy na podstawie art. 7 ust 1 pkt 2), 10) i 15) ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 r. poz. 721 z późn. zm.), tj. zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy, w szczególności zadania własne obejmują sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego, kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.
Przedmiotem zadania jest rozbudowa i modernizacja w systemie „…" następujących zbiorników wodnych:
1.„…" (Część 1 zamówienia). Inwestycja swoim zakresem będzie obejmowała działkę nr ewid. … w miejscowości ... Umowa z wykonawcą na prace budowlane została zawarta, a wartość wykonanych robót wyniesie brutto … zł. Wykonawca robót budowlanych zobowiązany jest wykonać przedmiot zamówienia w terminie do 6 miesięcy od dnia podpisania umowy, tj. do dnia … r.
2.„…" (działka nr …), Część 2 zamówienia. Umowa z wykonawcą na prace budowlane została zawarta, a wartość wykonanych prac wyniesie brutto … zł. Wykonawca robót budowlanych zobowiązany jest wykonać przedmiot zamówienia w terminie do 6 miesięcy od dnia podpisania umowy, tj. do dnia … r.
3.„…" (powierzchnia zbiornika ... m2, głębokość 3... m). Przetargi dotyczące prac budowlanych nie zostały jeszcze przeprowadzone i nie podpisano umów z wykonawcami.
4.„…” (parametry zbiornika: powierzchnia ... m2, głębokość ... m). Przetargi dotyczące prac budowlanych nie zostały przeprowadzone i nie podpisano umów z wykonawcami.
Prace odbywać się będą na istniejących zbiornikach wodnych i będą związane są z koniecznością usunięcia z jego dna i skarp namułów oraz osadów, a także roślinności. Ciek wodny podczas prac ziemnych pozostanie cały czas drożny i nie będzie powodować podtopień na terenach położonych powyżej zbiornika. Renowacja zbiornika będzie poległa na remoncie śluzy, oczyszczenie i profilowanie dna (polegająca na odmuleniu zbiorników, odkrzaczeniu linii brzegowych zbiorników), faszynowanie brzegów. Roboty prowadzone będą w istniejącej czaszy stawu oraz w obrębie działki należącej do wnioskującego. Renowacja zbiornika związana będzie z koniecznością odsłonięcia dna. Woda zostanie stopniowo spuszczona nie powodując podtopień na trenach znajdujących się w zasięgu jego oddziaływania. Zbiornik retencyjny zostanie wyprofilowany w celu uniknięcia zapadania skarp na długości całego obwodu co pozwoli na utrzymanie go we właściwym stanie poprzez coroczne monitorowanie zamulenie dna i regularne koszenie skarp z traw. W sytuacji, gdy poziomy wody w zbiorniku przekroczy wartość dopuszczalną należy niezwłocznie zabezpieczyć wszystkie wykonane prace, a następnie ewakuować ludzi z remontowanego obiektu. Należy bezzwłocznie przystąpić do obniżania poziomu wody w zbiorniku do poziomu umożliwiającego bezpieczne przeprowadzenie prac remontowych.
Na realizację powyższych zadań Gmina otrzyma dofinansowanie w ramach operacji typu „…” w ramach poddziałania „…” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020". Obecnie zostały złożone wnioski o dofinansowanie i zostały podpisane następujące umowy o przyznaniu pomocy (dofinansowanie) z Samorządem Województwa …:
1.Nr … z dnia 6 czerwca 2024 r. na przebudowę zbiornika wodnego w miejscowości ... Wartość dofinansowania wynosi … zł, czyli na 100% kosztów kwalifikowanych. W realizowanym zadaniu podatek VAT będzie kosztem kwalifikowalnym. Pomoc będzie przekazana jednorazowo po zakończeniu realizacji całości operacji w terminie od dnia … do … r., nie później niż do … r.
2.Nr … z dnia 6 czerwca 2024 r. na przebudowę zbiornika wodnego wraz z ciekiem wodnym w m. … (działka nr …). Wartość dofinansowania wynosi … zł, czyli na 100% kosztów kwalifikowanych. W realizowanym zadaniu podatek VAT będzie kosztem kwalifikowalnym. Pomoc będzie przekazana jednorazowo po zakończeniu realizacji całości operacji w terminie od dnia .. do … 2025 r., nie później niż do … r.
3.Nr … z dnia 04 listopada 2024 r. na przebudowę zbiornika retencyjnego w m. … na działce 212. Wartość dofinansowania wynosi … zł, czyli na 100% kosztów kwalifikowanych. Pomoc będzie przekazana jednorazowo po zakończeniu realizacji całości operacji w terminie od dnia … do …2025 r., nie później niż do … r.
4.Nr … z dnia 04 listopada 2024 r. na przebudowę zbiornika retencyjnego w m. … na działce …. Wartość dofinansowania wynosi … zł, czyli na 100% kosztów kwalifikowanych.
Wysokość dofinansowania poszczególnych zadań - przebudowy zbiorników wodnych - przedstawia poniższa tabela:
ZADANIE |
Przebudowa zbiornika wodnego w miejscowości … na działce … |
Przebudowa zbiornika wodnego wraz z ciekiem wodnym w m. … działka nr … |
Przebudowa zbiornika retencyjnego w m. … na działce … |
Przebudowa zbiornika retencyjnego w m. … na działce … |
1 |
2 |
3 |
4 |
|
Roboty budowlane |
… |
… |
… |
… |
Dokumentacja techniczna |
… |
… |
… |
… |
Nadzór inwestorski |
… |
… |
… |
… |
Dofinansowanie |
… |
… |
… |
… |
Gmina … nie będzie ponosić wydatków z własnych środków na przebudowę zbiorników wodnych.
Założeniem Programu jest wsparcie realizacji zadań inwestycyjnych przez jednostki samorządu terytorialnego. Otrzymane środki będą mogły zostać przeznaczone na konkretne inwestycje (przebudowę zbiorników wodnych), nie będzie możliwe ich przeznaczone na ogólną działalność Gminy. W sytuacji gdyby Gmina nie otrzymała dotacji to nie realizowałaby ww. zadania. W przypadku niezrealizowania inwestycji przez Gminę uzyskane środki w ramach Programów podlegają zwrotowi. Rozliczenie wynagrodzenia poszczególnych wykonawców nastąpi jedną fakturą końcową. Faktury za wykonane prace zostaną wystawione na Gminę …, na fakturach będzie wykazany podatek VAT. Gmina … dotychczas nie otrzymała żadnych faktur (prace są w toku lub nie rozpoczęte). Po dokonanej przebudowie zbiorników wodnych nie zmieni się ich wykorzystanie. Zrealizowana inwestycja ma służyć potrzebom wewnętrznym Gminy (zadaniom własnym). Gmina po realizacji zadania nie będzie czerpała żadnych korzyści finansowych oraz nie będzie pobierała opłat za korzystanie z przebudowanego obiektu - obiekt ten ma charakter terenu użyteczności publicznej, nieodpłatnej i ogólnodostępnej dla wszystkich jej użytkowników. Efekty inwestycji wykorzystywane będą do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.
Wydatki inwestycyjne są bezpośrednio i wyłącznie związane z przebudową zbiorników wodnych, które stanowią nakłady na środki trwałe będące własnością Gminy, które zostaną przyjęte do ewidencji środków trwałych Gminy, podlegających amortyzacji na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wydatki ponoszone w związku z przebudową zbiorników wodnych wyniosą powyżej 15 tys. zł i stanowią nakłady na wytworzenie nieruchomości w rozumieniu art. 2 ust. 14a ustawy o VAT. Nieruchomościami (w tym zbiornikami) Gminy zarządza Urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego.
Po zrealizowaniu inwestycje:
1.„…" (Część 1 zamówienia).
2.„…" (działka nr …), Część 2 zamówienia.
3.„Przebudowa zbiornika retencyjnego w m. … na działce …”
4.„Przebudowa zbiornika retencyjnego w m. … na działce …”,
będą służyć wyłącznie czynnościom niepolegającym VAT (zadaniom własnym oraz czynnościom nieodpłatnym - nieodpłatne udostępnienie mieszkańcom). Z tytułu korzystania z infrastruktury powstałej w ramach inwestycji Gmina nie będzie pobierała żadnych opłat od mieszkańców opodatkowanych podatkiem VAT. Projekt nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Korzystanie z infrastruktury powstałej w ramach projektu będzie bezpłatne, wydatki ponoszone na realizację inwestycji będą związane wyłącznie z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT. Zbiorniki służą i będą służyć wykonywaniu zadań publicznoprawnych poprzez np. zapewnienie wody do celów rekreacyjnych, pożarowych oraz małej retencji. Zakupione w ramach Projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do działalności gospodarczej Gminy. Będą one wykorzystywane wyłącznie do zadań własnych Gminy wynikających z ustawy o samorządzie gminnym. Gmina nie będzie uzyskiwała przychodów związanych z wykorzystaniem uzyskanego w wyniku realizacji Projektu majątku. Przedmiotowa inwestycja będzie służyć Gminie wyłącznie do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT i tym samym nie będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych.
Podatek VAT dotyczący inwestycji nie podlega odliczeniu, gdyż nie jest związany z czynnościami opodatkowanymi. Gmina jest w stanie dokonać bezpośredniego przyporządkowania ponoszonych wydatków związanych z termomodernizacją budynku, które służą czynnościom niepodlegającym VAT.
Zbiornikami wodnymi zarządza Urząd Gminy …. Gmina, jako właściciel nieruchomości, wykorzystuje go do własnych celów - niepodlegających VAT. Gmina wykonuje czynności publicznoprawne i w tym zakresie nie jest podatnikiem podatku VAT, stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy o VAT.
Gmina do wniosków o dofinansowanie złożyła oświadczenia o braku możliwości odzyskania podatku VAT.
Pytanie
Czy w związku z wykorzystaniem zbiorników wodnych do czynności niepodlegających VAT, Gmina ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych dotyczących przebudowy zbiornika wodnego w m. … (Część 1 zamówienia), przebudowy zbiornika wodnego wraz z ciekiem wodnym w m. … (działka nr …), Część 2 zamówienia, przebudowy zbiornika retencyjnego w m. … na działce …, i przebudowy zbiornika retencyjnego w m. … na działce …?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Gminy …, w odniesieniu do wydatków służących czynnościom niepodlegającym VAT dotyczących inwestycji:
1.„…” (Część 1 zamówienia);
2.„…" (działka nr …), Część 2 zamówienia;
3.„Przebudowa zbiornika retencyjnego w m. … na działce …";
4.„Przebudowa zbiornika retencyjnego w m. … na działce …"
Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego.
Uzasadnienie
Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej. Realizując zadania polegające na gospodarowaniu zasobami wodnymi i zapewnieniu retencji, Gmina nie działa zatem w charakterze podatnika VAT, ale jako organ władzy publicznej.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Dla oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia, w każdym przypadku istotne jest więc ustalenie, czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono VAT:
-zostały nabyte przez podatnika tego podatku oraz
-pozostają w związku z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.
Gmina nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację przedmiotowego zadania z uwagi na brak związku z czynnościami opodatkowanymi. Infrastruktura powstała w ramach projektu będzie ogólnodostępna, a korzystanie z niej będzie bezpłatne. Gmina nie planuje uzyskiwania żadnych dochodów opodatkowanych podatkiem VAT związanych z przedmiotowym zadaniem.
Gmina dokonując przebudowy zbiorników wodnych wykorzystywać je będzie wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.
Wydatki poniesione na realizację projektu, są w sposób bezpośredni i jednoznaczny związane wyłącznie z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT.
Tym samym, nie jest możliwe dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych VAT.
Gmina nie będzie uzyskiwała przychodów, związanych z wykorzystaniem towarów i usług zakupionych w celu realizacji Projektu. Ponosząc przedmiotowe wydatki, Gmina nie będzie również działa w charakterze podatnika VAT.
W konsekwencji, w opinii Gminy, należy uznać, że ponoszone przez Gminę wydatki nie będą miały związku ze świadczeniem przez Gminę usług podlegających opodatkowaniu VAT, a tym samym nie będzie przysługiwało jej prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków na realizację Projektów. Powyższe znajduje potwierdzenie w wydawanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej interpretacjach indywidualnych:
-z dnia 18 listopada 2024 r. sygn. 0112-KDIL1-2.4012.558.2024.1.MR, gdzie wskazano, że „Projekt realizowany jest w ramach zadań własnych i stanowi celowe przedsięwzięcie dla zapewnienia wody do celów rekreacyjnych, pożarowych oraz małej retencji. Zakupione w ramach Projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do działalności gospodarczej, a wykorzystując powstały w wyniku realizacji Projektu majątek nie będziecie Państwo uzyskiwać przychodów. Zatem przy realizacji Projektu nie działacie Państwo w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, lecz jako organ władzy publicznej, w ramach zadań własnych, nałożonych odrębnymi przepisami prawa, a zakupione towary i usługi w ramach realizacji Projektu nie pozostają w związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych - co w konsekwencji powoduje, iż w analizowanej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku nie będą spełnione. Podsumowując, stwierdzam, że nie będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację Projektu”;
-z dnia 15 listopada 2024 r. sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.761.2024.1.MJ gdzie uznano, że „rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ - jak wskazano w opisie sprawy - efekty zrealizowanej inwestycji wykorzystywane będą do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi z tytułu realizacji ww. projektu”;
-z dnia 12 listopada 2024 r. sygn. 0114-KDIP1-2.4012.572.2024.1.GK, w której uznano, że „rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku od towarów i usług w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W analizowanej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku nie będą spełnione. Jak wynika z okoliczności sprawy, zakupione w ramach Projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do działalności gospodarczej Gminy. Ponadto Gmina nie będzie uzyskiwała przychodów związanych z wykorzystaniem uzyskanego w wyniku realizacji Projektu majątku. Zatem w niniejszej sprawie podatek naliczony dotyczący wydatków objętych realizacją Projektu nie będzie związany z realizacją czynności opodatkowanych. Tym samym, nie będą spełnione przesłanki z art. 86 ust. 1 ustawy uprawniające do odliczenia podatku naliczonego i Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację Projektu”;
-z dnia 23 sierpnia 2024 r., sygn. 0112-KDIL1-1.4012.534.2024.1.DS, w której podkreślono, że „Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie jest spełniony, ponieważ - jak wskazano w treści wniosku - podejmowane zadania w ramach wyżej opisanego projektu należy do zadań własnych Gminy. Nabyte towary i usługi nie są i nie będą przez Gminę wykorzystane do prowadzenia działalności odpłatnej. Towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu wykorzystywane są do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Projekt nie jest nastawiony na osiąganie zysku. W związku z powyższym, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki, warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, Wnioskodawca nie ma - na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy - prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących dostawę towarów lub świadczenie usług związanych z realizacją projektu”;
-z dnia 20 sierpnia 2024 r., sygn. 0114-KDIP1-2.4012.414.2024.1.MW „inwestycja nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych i nie będzie generowała żadnych przychodów, a świetlica będzie udostępniana w sposób nieodpłatny i niekomercyjny jako ogólnodostępne miejsce spotkań wszystkich grup społecznych. Tym samym stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, z uwagi na brak związku nabywanych towarów i usług z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, nie przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją Projektu pn. „(...)". Gminie nie przysługuje również prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy. Zatem, Gmina nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług od wydatków związanych z realizacją Projektu”;
-z dnia 01 sierpnia 2024 r. sygn. 0112-KDIL1 -3.4012.350.2024.1.TK, w której uznano, że „Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, bowiem mimo, iż Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, to - jak wynika z opisu sprawy - nabyte towary i usługi związane z realizacją projektu będą wykorzystywane wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Projekt realizowany będzie w ramach zadań własnych określonych w art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o samorządzie gminnym. W związku z powyższym, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki, warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, nie mają Państwo - na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy - prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakupy związane z realizacją przedmiotowego projektu”;
-z dnia 5 lutego 2024 r., sygn. 0112-KDIL3.4012.783.2023.1.NW, w której określono, że „Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione bowiem - jak Państwo wskazali - inwestycja nie ma komercyjnego charakteru a z tytułu korzystania z infrastruktury powstałej w ramach inwestycji Gmina nie będzie pobierała żadnych opłat opodatkowanych podatkiem VAT. Projekt nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Zatem, w analizowanej sprawie podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie są spełnione. Tym samym, w odniesieniu do Projektu - na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy - nie mają Państwo możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego. Podsumowując, Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu”.
Według Gminy … w związku z wykorzystaniem zbiorników wodnych do czynności niepodlegających VAT, Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych dotyczących przebudowy zbiornika wodnego w m. …, przebudowy zbiornika wodnego wraz z ciekiem wodnym w m. … (działka nr …), Część 2 zamówienia, przebudowy zbiornika retencyjnego w m. … na działce … oraz przebudowy zbiornika retencyjnego w m. … na działce ...
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Według art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Art. 87 ust. 1 ustawy stanowi:
W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym:
Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.
Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.
W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.
Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.
Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.
W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:
̶podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
̶podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na postawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Tylko bowiem w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Jak stanowi art. 6 ust. 1 powołanej ustawy:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym.
Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ – jak Państwo wskazali – zakupione w ramach Projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do działalności gospodarczej Gminy. Będą one wykorzystywane wyłącznie do zadań własnych Gminy wynikających z ustawy o samorządzie gminnym. Gmina nie będzie uzyskiwała przychodów związanych z wykorzystaniem uzyskanego w wyniku realizacji Projektu majątku. Przedmiotowa inwestycja będzie służyć Gminie wyłącznie do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT i tym samym nie będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych. W związku z powyższym, nie mają Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym, z tego tytułu nie przysługuje Państwu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
Podsumowując, nie mają Państwo prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków dotyczących przebudowy zbiornika wodnego w m. … (Część 1 zamówienia), przebudowy zbiornika wodnego wraz z ciekiem wodnym w m. … (działka nr …), Część 2 zamówienia, przebudowy zbiornika retencyjnego w m. … na działce …, i przebudowy zbiornika retencyjnego w m. … na działce …, ponieważ efekty zrealizowanego projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Zatem, Państwa stanowisko uznałem za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dniu zaistnienia zdarzenia.
Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (pytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Zaznaczam także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swoją aktualność.
Pojęcie „koszty kwalifikowalne” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Państwu przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. Nie zajęto więc stanowiska w tej sprawie.
Odnosząc się do powołanych przez Państwa interpretacji, wyjaśnić należy, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.