Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0114-KDIP1-3.4012.728.2024.2.LM

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 16 stycznia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.728.2024.2.LM

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

22 października 2024 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnili go Państwa pismem z 3 grudnia 2024 r. (wpływ 3 grudnia 2024 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

A. S.A. (dalej: „A.” lub „Wnioskodawca”) jest (...) zakładem ubezpieczeń świadczącym m.in. usługi w zakresie ubezpieczeń osobowych i majątkowych oraz spółką (...) grupy kapitałowej A. reprezentującą Podatkową Grupę Kapitałową A. A. jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. Działalność A. podlega regulacjom ustawy z dnia 11 września 2015 r. o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej (Dz. U. z 2024 r. poz. 838, dalej: „ustawa o DUiR").

W związku z wejściem w życie od dnia 1 stycznia 2023 r. nowelizacji przepisów ustawy o VAT w zakresie Grupy VAT, rozumianej w myśl art. 2 pkt 47 ustawy o VAT jako grupa podmiotów powiązanych finansowo, ekonomicznie i organizacyjnie, zarejestrowana jako podatnik podatku, Wnioskodawca rozważa utworzenie takiej Grupy, w skład której miałoby wejść część spółek należących do Grupy Kapitałowej A.

Wnioskodawca będzie pełnił funkcję przedstawiciela Grupy VAT. W skład Grupy wejdzie m.in. B. S.A. (dalej: „B.”).

B., czyli przyszły członek Grupy VAT, jest podmiotem leczniczym prowadzącym działalność medyczną w formie spółki prawa handlowego na podstawie ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 799; dalej „udl”).

Grupa w ramach prowadzonej działalności będzie świadczyła usługi medyczne począwszy od podstawowej opieki medycznej poprzez pomoc specjalistyczną i diagnostyczną, które podlegały dotychczas i będą w dalszym ciągu ewidencjonowane na kasach rejestrujących, w nawiązaniu do obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z art. 111 ustawy o VAT.

Usługi realizowane będą zarówno na rzecz osób prywatnych (osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej), jak i firm (podatników VAT czynnych). Usługi świadczone będą w placówkach medycznych, w formie wizyt domowych oraz za pośrednictwem systemów teleinformatycznych. W ramach prowadzonej działalności Grupa będzie zatrudniać personel medyczny, w tym lekarzy i lekarzy dentystów, na podstawie umów o pracę lub w ramach umów cywilnoprawnych.

Grupa VAT będzie świadczyć również usługi finansowe oraz ubezpieczeniowe zwolnione z VAT jak i inne czynności podlegające opodatkowaniu VAT wedle stawek podstawowych oraz obniżonych.

Pytania

1) Czy w przypadku ustalenia, że określony przez Grupę VAT udział procentowy sprzedaży, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 3-4 Rozporządzenia, będzie wyższy niż 80%, tj. udział sprzedaży usług finansowych oraz ubezpieczeniowych dokonanych przez Grupę na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, przekroczy 80% całkowitej sprzedaży, to Grupa VAT będzie uprawniona do skorzystania ze zwolnienia podmiotowego z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, z zastrzeżeniem § 4 ust. 1 Rozporządzenia?

2) Czy skorzystanie przez Grupę VAT ze zwolnień określonych w ww. rozporządzeniu ma charakter fakultatywny, tj. mimo spełnienia przesłanek do zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej, Grupa VAT będzie mogła z nich zrezygnować i wybrać ewidencjonowanie sprzedaży przy pomocy kas rejestrujących dla wybranych usług?

3) Czy w przypadku przyjęcia, że Grupa VAT nie będzie korzystała ze zwolnienia podmiotowego, Grupa VAT nie będzie zobowiązana do kalkulacji udziału procentowego sprzedaży, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 3-4 Rozporządzenia?

Państwa stanowisko w sprawie

1) W przypadku ustalenia, że określony przez Grupę VAT udział procentowy sprzedaży, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 3-4 Rozporządzenia, będzie wyższy niż 80%, tj. udział sprzedaży usług finansowych oraz ubezpieczeniowych dokonanych przez Grupę na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, przekroczy 80% całkowitej sprzedaży, to Grupa VAT będzie uprawniona do skorzystania ze zwolnienia podmiotowego z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, z zastrzeżeniem § 4 ust. 1 Rozporządzenia.

2) Skorzystanie z opisywanych powyżej zwolnień przez Grupę VAT ma charakter fakultatywny, tj. mimo spełnienia przesłanek do zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej, Grupa VAT będzie mogła z niego zrezygnować i wybrać ewidencjonowanie sprzedaży przy pomocy kas rejestrujących dla wybranych usług.

3) W przypadku przyjęcia, że Grupa VAT nie będzie korzystała ze zwolnienia podmiotowego, Grupa VAT nie będzie zobowiązana do kalkulacji udziału procentowego sprzedaży, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 3-4 Rozporządzenia.

Uzasadnienie do pytania nr 1

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy o VAT. Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, są zobowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Na podstawie art. 111 ust. 8 ustawy o VAT, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, na czas określony niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Stosownie do § 3 ust. 1 pkt 4 Rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2024 r. podatników rozpoczynających po dniu 31 grudnia 2023 r. dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli przewidywany przez podatnika udział procentowy sprzedaży:

a)za okres pierwszych sześciu miesięcy wykonywania tych czynności,

b)za okres do końca roku, w przypadku gdy okres wykonywania tych czynności w roku podatkowym jest krótszy niż sześć miesięcy

- będzie wyższy niż 80%;

Zwolnienia, o którym mowa powyżej, nie stosuje się w przypadku świadczenia usług w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów (zob. § 4 ust. 1 pkt 2 lit. f) Rozporządzenia). Działalność w zakresie opieki medycznej regulowana jest na gruncie udl. Udl określa w jakich formach organizacyjno-prawnych lekarze mogą wykonywać działalność leczniczą. Zgodnie z art. 5 ust. 1 udl lekarze, pielęgniarki i fizjoterapeuci mogą wykonywać swój zawód w ramach działalności leczniczej na zasadach określonych w ustawie oraz w przepisach odrębnych, po wpisaniu do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą, o którym mowa w art. 100 tejże ustawy.

Zgodnie z art. 5 ust. 2 pkt 1 udl, działalność lecznicza lekarzy może być wykonywana w formie:

a.jednoosobowej działalności gospodarczej jako indywidualna praktyka lekarska, indywidualna praktyka lekarska wyłącznie w miejscu wezwania, indywidualna specjalistyczna praktyka lekarska, indywidualna specjalistyczna praktyka lekarska wyłącznie w miejscu wezwania, indywidualna praktyka lekarska wyłącznie w zakładzie leczniczym na podstawie umowy z podmiotem leczniczym prowadzącym ten zakład lub indywidualna specjalistyczna praktyka lekarska wyłącznie w zakładzie leczniczym na podstawie umowy z podmiotem leczniczym prowadzącym ten zakład,

b.spółki cywilnej, spółki jawnej albo spółki partnerskiej jak grupowa praktyka lekarska - zwanych dalej „praktykami zawodowymi”.

W myśl art. 5 ust. 3 udl wykonywanie zawodu w ramach praktyki zawodowej nie jest prowadzeniem podmiotu leczniczego. Podmiotami leczniczymi stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 udl są m.in. przedsiębiorcy w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2024 r. poz. 236) we wszelkich formach przewidzianych dla wykonywania działalności gospodarczej, jeżeli ustawa nie stanowi inaczej, w zakresie, w jakim wykonują działalność leczniczą.

Podsumowując powyższe przepisy, należy stwierdzić, że działalność leczniczą, która polega na udzielaniu świadczeń zdrowotnych w ramach działalności gospodarczej, można prowadzić tylko w dwóch formach: jako praktykę zawodową lekarza albo jako podmiot leczniczy. Przy czym należy podkreślić, że zgodnie z art. 5 ust. 3 udl jednoznacznie określono, że wykonywanie zawodu w ramach praktyki zawodowej nie jest prowadzeniem podmiotu leczniczego.

Podstawową różnicą pomiędzy podmiotem leczniczym a praktyką zawodową jest możliwość jej prowadzenia w znaczeniu podmiotowym: podmiot leczniczy może prowadzić każdy przedsiębiorca, nie musi to być wyłącznie osoba wykonująca zawód medyczny. Natomiast specyfika indywidualnej praktyki lekarskiej polega na osobistym wykonywaniu zawodu lekarza, tj. wykonywaniu zawodu we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność, którą może prowadzić wyłącznie lekarz. Różnice pomiędzy podmiotem leczniczym a praktyką zawodową odzwierciedlają się także w zakresie odmiennych rejestrów, które są prowadzone dla podmiotów wykonujących działalność leczniczą (w odniesieniu do podmiotów leczniczych, organem właściwym do prowadzenia rejestru jest wojewoda właściwy dla siedziby albo miejsca zamieszkania podmiotu leczniczego, natomiast w odniesieniu do praktyki zawodowej lekarza jest to okręgowa rada lekarska właściwa dla miejsca wykonywania praktyki).

Zdaniem Wnioskodawcy przepis Rozporządzenia wyłączający możliwość zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy użyciu kas rejestrujących „w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów” dotyczy wyłącznie usług medycznych wykonywanych przez lekarzy w ramach praktyk zawodowych lekarzy, a nie przez podmioty lecznicze.

Zatem, członek Grupy jako podmiot leczniczy, który będzie prowadził działalność w zakresie usług opieki medycznej poprzez zatrudnionych na umowach o pracę lub umowach cywilnoprawnych lekarzy i lekarzy dentystów, nie podlega ograniczeniu wskazanemu w § 4 ust. 1 pkt 2 lit. f) Rozporządzenia. Wskazany przepis nie zawiera wzmianki o podmiotach leczniczych, zatem Grupa nie będzie nim objęta.

Wymaga podkreślenia, że przedstawione stanowisko jest ugruntowane w praktyce interpretacyjnej organów podatkowych. Przykładowo w interpretacji indywidualnej z dnia 13 sierpnia 2021 r. (nr 0111-KDIB3-2.4012.443.2021.2.DK) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazał, iż: „Cechą charakterystyczną wykonywania zawodu w formie praktyki lekarskiej jest więc udzielanie świadczeń zdrowotnych przez lekarza/lekarzy na własny rachunek i własną odpowiedzialność. Właśnie ta cecha odróżnia prowadzenie praktyki od podmiotu leczniczego, w którym lekarze wykonują zawód na podstawie stosunku prawnego zawartego z podmiotem leczniczym, udzielając świadczeń na rachunek i odpowiedzialność (wobec osób trzecich) podmiotu leczniczego”.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku ustalenia, że określony przez Grupę VAT udział procentowy sprzedaży, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 3-4 Rozporządzenia, będzie wyższy niż 80%, tj. udział sprzedaży usług finansowych oraz ubezpieczeniowych dokonanych przez Grupę na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, przekroczy 80% całkowitej sprzedaży, to Grupa VAT będzie uprawniona do skorzystania ze zwolnienia podmiotowego z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących uwzględniając, że Grupa świadczy usługi opieki medycznej za pośrednictwem odpowiedniego, wykwalifikowanego personelu (lekarze, lekarze dentyści), z którym rozlicza się na podstawie umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej.

Uzasadnienie do pytania 2

Natomiast, zdaniem Wnioskodawcy, opisywane powyżej zwolnienie powinno mieć dla Grupy VAT charakter fakultatywny. W tym zakresie, podatnik powinien mieć możliwość zaniechania korzystania z opcji zwolnienia i zdecydować się na ewidencjonowanie transakcji sprzedaży za pomocą kas rejestrujących.

Regulacje dotyczące zwolnień od obowiązku ewidencjonowania nie stanowią norm obowiązujących bezwzględnie. Są one raczej formą odstępstwa (przywileju) od podstawowej reguły, zgodnie z którą transakcje z konsumentami powinny być ewidencjonowane za pomocą kas rejestrujących. Zwolnienia te, określone w Rozporządzeniu, mają za zadanie ułatwić działalność gospodarczą podatnikom.

Podatnik ma jednak prawo, a nie obowiązek korzystania ze zwolnień w zakresie obowiązku rejestrowania sprzedaży na kasie fiskalnej. Nie istnieją żadne przeszkody, aby podatnik z tego prawa zrezygnował i stosował standardowe reguły, czyli ewidencjonował swoje transakcje na kasie rejestrującej - w szczególności brak jest regulacji prawnych, które obligowałyby podatnika do stosowania zwolnienia i nie prowadzenia ewidencji sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej.

Taką interpretację potwierdza treść Rozporządzenia, przykładowo ustępy § 5 Rozporządzenia, gdzie za każdym razem mówi się o „podatnikach korzystających ze zwolnienia”, a nie na przykład o „podatnikach objętych zwolnieniem”. Rozporządzenie daje zatem możliwość skorzystania ze zwolnienia, lecz nie obliguje podatnika do jego bezwzględnego stosowania.

W tej perspektywie, korzystanie ze zwolnienia z ewidencjonowania transakcji nie jest obowiązkiem podatnika, lecz prawem, z którego może on zrezygnować. W związku z tym, skorzystanie z opisywanych powyżej zwolnień przez Grupę VAT ma charakter fakultatywny, tj. mimo spełnienia przesłanek do zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej, Grupa VAT będzie mogła z niego zrezygnować i wybrać ewidencjonowanie sprzedaży przy pomocy kas rejestrujących dla wybranych usług - w szczególności usług medycznych.

Wymaga podkreślenia, że przedstawione stanowisko zostało zaaprobowane w praktyce interpretacyjnej organów podatkowych. Przykładowo w interpretacji indywidualnej z 21 listopada 2019 r. (nr 0115-KDIT1-1.4012.530.2019.2.AJ) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazał, iż: „pomimo spełnienia warunków, uprawniających do korzystania ze zwolnienia z obowiązku, o którym mowa w art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, Wnioskodawca może prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej, przy czym musi w tym przypadku wypełniać wszelkie obowiązki nałożone przepisami prawa na podatników, obowiązanych do prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.".

Uzasadnienie do pytania 3

W ramach swojej działalności, stosownie do przedstawionego zdarzenia przyszłego, Grupa VAT będzie świadczyła usługi finansowe, ubezpieczeniowe oraz m.in. usługi tożsame do usług świadczonych dotychczas przez B.

Biorąc pod uwagę świadczenie usług zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania oraz podlegających takiemu obowiązkowi na zasadach ogólnych, Grupa VAT zamierza w dalszym ciągu ewidencjonować te same transakcje na kasach rejestrujących, które podlegały obowiązkowi ewidencjonowania przez członka Grupy - B.

W związku z powyższym, Grupa VAT nie zamierza korzystać w tym zakresie z możliwości zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w pytaniu 1, co zdaniem Wnioskodawcy oznacza, że Grupa nie będzie zobowiązana do przeprowadzania szczegółowej kalkulacji mającej na celu ustalenie udziału procentowego sprzedaży, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 3-4 Rozporządzenia, tj. nie będzie zobowiązania do ustalenia, czy spełnia warunki do skorzystania ze zwolnienia podmiotowego.

W konsekwencji, w przypadku przyjęcia, że Grupa VAT nie będzie korzystała ze zwolnienia podmiotowego, Grupa VAT nie będzie zobowiązana do kalkulacji udziału procentowego sprzedaży, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 3-4 Rozporządzenia.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.) – zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie natomiast do art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…)

Na podstawie art. 2 pkt 47 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o grupie VAT - rozumie się przez to grupę podmiotów powiązanych finansowo, ekonomicznie i organizacyjnie, zarejestrowaną jako podatnik podatku.

Stosownie do art. 2 pkt 48 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o przedstawicielu grupy VAT rozumie się przez to podmiot reprezentujący grupę VAT w zakresie obowiązków tej grupy.

W myśl art. 8c ust. 2 ustawy:

Dostawę towarów i świadczenie usług dokonane przez członka grupy VAT na rzecz podmiotu spoza tej grupy VAT uważa się za dokonane przez tę grupę VAT.

Przepis art. 15a ust. 11 ustawy o VAT stanowi, że:

Przedstawiciel grupy VAT reprezentuje grupę VAT w zakresie praw i obowiązków tej grupy VAT.

Stosownie do art. 15a ust. 12a ustawy o VAT:

Grupa VAT wstępuje w prawa i obowiązki członków grupy VAT w zakresie podatku na okres, w jakim grupa ta posiada status podatnika.

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy. Zgodnie z tym przepisem:

Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Wskazany wyżej przepis, określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Kwestie szczególne dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w zakresie kas rejestrujących.

W obecnym stanie prawnym tj. od 1 stycznia 2025 r. obowiązują przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2024 r. poz. 1902), zwanego dalej „rozporządzeniem”.

Według § 3 ust. 1 pkt 3 i 4 rozporządzenia:

Zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2027 r.:

3) podatników, którzy dokonują dostawy towarów lub świadczenia usług zwolnionych z obowiązku prowadzenia ewidencji, wymienionych w części I załącznika do rozporządzenia, w przypadku gdy udział sprzedaży z tytułu czynności zwolnionych z obowiązku prowadzenia ewidencji, wymienionych w części I załącznika do rozporządzenia, w całkowitej sprzedaży podatnika dokonanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, zwany dalej „udziałem procentowym sprzedaży”, w poprzednim roku podatkowym był wyższy niż 80%;

4) podatników rozpoczynających po dniu 31 grudnia 2024 r. dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli przewidywany przez podatnika udział procentowy sprzedaży:

a.za okres pierwszych sześciu miesięcy wykonywania tych czynności,

b.za okres do końca roku, w przypadku gdy okres wykonywania tych czynności w roku podatkowym jest krótszy niż sześć miesięcy

- będzie wyższy niż 80%;

Powyższe zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej ma charakter podmiotowy, tj. dotyczy podmiotu.

Stosownie do § 2 ust. 1 rozporządzenia:

Zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2027 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

W myśl § 2 ust. 2 rozporządzenia:

W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.

W poz. 28 załącznika do rozporządzenia, jako czynność korzystającą ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących wymieniono sklasyfikowane w PKWiU 64-66 usługi finansowe i ubezpieczeniowe.

Zgodnie z § 3 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia:

Zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, nie stosuje się do podatników, którzy w pierwszym lub drugim półroczu poprzedniego roku podatkowego osiągnęli udział procentowy sprzedaży równy 80% albo niższy niż 80%.

Zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania o których mowa w przepisach § 2 i § 3 ww. rozporządzenia nie stosuje się w przypadku dostawy towarów i usług, które zostały wymienione w § 4.

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej, tj. dotyczy przedmiotu działalności.

Stosownie do § 4 ust. 1 rozporządzenia:

Zwolnień, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku:

1)dostawy:

a)gazu płynnego,

b)części do silników (CN 8409 91 00 i 8409 99 00),

c)silników do napędu pojazdów i motocykli, silników spalinowych tłokowych z zapłonem iskrowym i samoczynnym do różnego rodzaju jednostek, w tym motocykli (CN 8407 i 8408),

d)nadwozi do pojazdów silnikowych (CN 8707),

e)przyczep i naczep (CN 8716 10, 8716 31 00, ex 8716 39, 8716 40 00), kontenerów (CN 8609 00),

f)części przyczep, naczep i pozostałych pojazdów bez napędu mechanicznego (CN 8716 90),

g)części i akcesoriów do pojazdów silnikowych (CN 8708, 9401 99 20 i 9401 99 80), to jest do:

  • ciągników,
  • pojazdów silnikowych do przewozu dziesięciu lub więcej osób z kierowcą,
  • samochodów i pozostałych pojazdów silnikowych przeznaczonych zasadniczo do przewozu osób, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi,
  • pojazdów silnikowych do transportu towarów,
  • pojazdów silnikowych specjalnego przeznaczenia, innych niż te zasadniczo przeznaczone do przewozu osób lub towarów, w szczególności: pojazdów pogotowia technicznego, dźwigów samochodowych, pojazdów strażackich, betoniarek samochodowych, zamiatarek, polewaczek, przewoźnych warsztatów, ruchomych stacji radiologicznych
  •  z wyłączeniem motocykli,

h)komputerów stacjonarnych i przenośnych, w tym laptopów i tabletów, oraz urządzeń peryferyjnych do nich, konsol do gier, części do komputerów i konsol,

i)wyrobów elektronicznych, w tym odbiorników telewizyjnych i radiowych, gramofonów, głośników, telefonów, w tym smartfonów, smartwatchów, anten, wyświetlaczy, monitorów, aparatów do zapisu lub odtwarzania obrazu i dźwięku, nawigacji, urządzeń pamięci trwałej, taśm, dysków, urządzeń alarmowych,

j)wyrobów optycznych, w tym lornetek, lunet, rzutników,

k)silników elektrycznych, prądnic i transformatorów,

l)sprzętu fotograficznego, w tym cyfrowych i konwencjonalnych aparatów fotograficznych, soczewek, obiektywów, kamer, projektorów filmowych,

m)wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których dostawa nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej „ustawą”,

n)zapisanych i niezapisanych nośników danych cyfrowych i analogowych,

o)wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na kod CN,

p)wyrobów tytoniowych (CN 2401, 2402, 2403), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,

q)napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%, napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5% (bez względu na kod CN), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,

r)perfum i wód toaletowych (CN 3303 00 10, 3303 00 90), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,

s)wyrobów klasyfikowanych do CN 2404 i 8543 40 00, przeznaczonych do palenia lub do wdychania bez spalania, z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,

t)wyrobów zawierających w swym składzie alkohol etylowy o objętościowej mocy powyżej 50% objętości, nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, w tym rozpuszczalników, płynów odkażających, rozcieńczalników farb, płynów do odmrażania,

u)węgla, brykietów i podobnych paliw stałych wytwarzanych z węgla, węgla brunatnego, koksu i półkoksu, przeznaczonych do celów opałowych,

w)towarów przy użyciu urządzeń obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie, banknotach lub innej formie (bezgotówkowej) i wydają towar;

2) świadczenia usług:

a)przewozów pasażerskich w samochodowej komunikacji, z wyłączeniem przewozów wymienionych w poz. 19 i 20 załącznika do rozporządzenia,

b)taksówek (PKWiU 49.32.11.0), z wyłączeniem wynajmu samochodów osobowych z kierowcą,

c)naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów, w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania,

d)w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów,

e)w zakresie badań i przeglądów technicznych pojazdów,

f)w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów, z wyłączeniem usług świadczonych przez osoby wymienione w poz. 51 załącznika do rozporządzenia,

g)prawniczych, z wyłączeniem usług wymienionych w poz. 31 załącznika do rozporządzenia,

h)doradztwa podatkowego,

i)związanych z wyżywieniem (PKWiU ex 56.10, 56.21, ex 56.29, ex 56.30), wyłącznie:

  • świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz
  • usług przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering),

j)fryzjerskich, kosmetycznych i kosmetologicznych,

k)kulturalnych i rozrywkowych – wyłącznie w zakresie wstępu na przedstawienia cyrkowe,

l)związanych z rozrywką i rekreacją – wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne,

m)mycia, czyszczenia samochodów i podobnych usług (PKWiU 45.20.30.0),

n)parkingu samochodów i innych pojazdów,

o)przy użyciu urządzeń, w tym wydających bilety, obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie, banknotach lub innej formie (bezgotówkowej).

Zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 2 lit. f), zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku świadczenia usług w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów, z wyłączeniem usług świadczonych przez osoby wymienione w poz. 48 załącznika do rozporządzenia.

Z opisu sprawy wynika, że Spółka jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny. Spółka rozważa utworzenie Grupy VAT, w skład której miałoby wejść część spółek należących do Grupy Kapitałowej A. Wnioskodawca będzie pełnił funkcję przedstawiciela Grupy VAT. W skład Grupy wejdzie m.in. B. S.A. B., czyli przyszły członek Grupy VAT, jest podmiotem leczniczym prowadzącym działalność medyczną w formie spółki prawa handlowego. Grupa w ramach prowadzonej działalności będzie świadczyła usługi medyczne począwszy od podstawowej opieki medycznej poprzez pomoc specjalistyczną i diagnostyczną, które podlegały dotychczas i będą w dalszym ciągu ewidencjonowane na kasach rejestrujących.

Usługi realizowane będą zarówno na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, jak i firm (podatników VAT czynnych). Usługi świadczone będą w placówkach medycznych, w formie wizyt domowych oraz za pośrednictwem systemów teleinformatycznych. W ramach prowadzonej działalności Grupa będzie zatrudniać personel medyczny, w tym lekarzy i lekarzy dentystów, na podstawie umów o pracę lub w ramach umów cywilnoprawnych. Grupa VAT będzie świadczyć również usługi finansowe oraz ubezpieczeniowe zwolnione z VAT jak i inne czynności podlegające opodatkowaniu VAT wedle stawek podstawowych oraz obniżonych.

Państwa wątpliwości dotyczą w pierwszej kolejności kwestii, czy w przypadku ustalenia, że określony przez Grupę VAT udział procentowy sprzedaży, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 3-4 Rozporządzenia, będzie wyższy niż 80%, tj. udział sprzedaży usług finansowych oraz ubezpieczeniowych dokonanych przez Grupę na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, przekroczy 80% całkowitej sprzedaży, to Grupa VAT będzie uprawniona do skorzystania ze zwolnienia podmiotowego z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W tym miejscu należy wskazać, że stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT:

Zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze.

Przepisy ustawy o VAT nie definiują pojęcia podmiotu leczniczego czy działalności leczniczej. Wobec tego, przy definiowaniu powyższych pojęć należy posiłkować się przepisami ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 799).

Na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 5 ustawy o działalności leczniczej:

Użyte w ustawie określenia oznaczają: podmiot wykonujący działalność leczniczą – podmiot leczniczy, o którym mowa w art. 4 podmioty lecznicze, oraz lekarza, pielęgniarkę, fizjoterapeutę lub diagnostę laboratoryjnego wykonujących zawód w ramach działalności leczniczej jako praktykę zawodową, o której mowa w art. 5

Stosownie do art. 4 ust. 1 ustawy o działalności leczniczej:

Podmiotami leczniczymi są:

1)przedsiębiorcy w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2024 r. poz. 236) we wszelkich formach przewidzianych dla wykonywania działalności gospodarczej, jeżeli ustawa nie stanowi inaczej,

2)samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej,

3)jednostki budżetowe, w tym państwowe jednostki budżetowe tworzone i nadzorowane przez Ministra Obrony Narodowej, ministra właściwego do spraw wewnętrznych, Ministra Sprawiedliwości lub Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, posiadające w strukturze organizacyjnej ambulatorium, ambulatorium z izbą chorych lub lekarza podstawowej opieki zdrowotnej, pielęgniarkę podstawowej opieki zdrowotnej lub położną podstawowej opieki zdrowotnej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 października 2017 r. o podstawowej opiece zdrowotnej (Dz. U. z 2022 r. poz. 2527),

4)instytuty badawcze, o których mowa w art. 3 uczestnictwo instytutu w systemie ochrony zdrowia ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. z 2022 r. poz. 498 oraz z 2023 r. poz. 1672),

5)fundacje i stowarzyszenia, których celem statutowym jest wykonywanie zadań w zakresie ochrony zdrowia i których statut dopuszcza prowadzenie działalności leczniczej,

5a) posiadające osobowość prawną jednostki organizacyjne stowarzyszeń, o których mowa w pkt5

6)osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania,

7)jednostki wojskowe

- w zakresie, w jakim wykonują działalność leczniczą.

Na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy o działalności leczniczej:

Lekarze, pielęgniarki, fizjoterapeuci i diagności laboratoryjni mogą wykonywać swój zawód w ramach działalności leczniczej na zasadach określonych w ustawie oraz w przepisach odrębnych po wpisaniu do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą, o którym mowa w art. 100.

Natomiast zgodnie z art. 5 ust. 2 pkt 1 ustawy o działalności leczniczej:

Działalność lecznicza:

1)lekarzy może być wykonywana w formie:

a)jednoosobowej działalności gospodarczej jako indywidualna praktyka lekarska, indywidualna praktyka lekarska wyłącznie w miejscu wezwania, indywidualna specjalistyczna praktyka lekarska, indywidualna specjalistyczna praktyka lekarska wyłącznie w miejscu wezwania, indywidualna praktyka lekarska wyłącznie w zakładzie leczniczym na podstawie umowy z podmiotem leczniczym prowadzącym ten zakład lub indywidualna specjalistyczna praktyka lekarska wyłącznie w zakładzie leczniczym na podstawie umowy z podmiotem leczniczym prowadzącym ten zakład,

b)spółki cywilnej, spółki jawnej albo spółki partnerskiej jako grupowa praktyka lekarska,

2)pielęgniarki może być wykonywana w formie:

a)jednoosobowej działalności gospodarczej jako indywidualna praktyka pielęgniarki, indywidualna praktyka pielęgniarki wyłącznie w miejscu wezwania, indywidualna specjalistyczna praktyka pielęgniarki, indywidualna specjalistyczna praktyka pielęgniarki wyłącznie w miejscu wezwania, indywidualna praktyka pielęgniarki wyłącznie w zakładzie leczniczym na podstawie umowy z podmiotem leczniczym prowadzącym ten zakład lub indywidualna specjalistyczna praktyka pielęgniarki wyłącznie w zakładzie leczniczym na podstawie umowy z podmiotem leczniczym prowadzącym ten zakład,

b)spółki cywilnej, spółki jawnej albo spółki partnerskiej jako grupowa praktyka pielęgniarek,

3)fizjoterapeuty może być wykonywana w formie:

a)jednoosobowej działalności gospodarczej jako indywidualna praktyka fizjoterapeutyczna, indywidualna praktyka fizjoterapeutyczna wyłącznie w miejscu wezwania, indywidualna praktyka fizjoterapeutyczna wyłącznie w zakładzie leczniczym na podstawie umowy z podmiotem leczniczym prowadzącym ten zakład,

b)spółki cywilnej, spółki jawnej albo spółki partnerskiej jako grupowa praktyka fizjoterapeutyczna;

4)diagnosty laboratoryjnego może być wykonywana w formie:

a)jednoosobowej działalności gospodarczej jako indywidualna praktyka diagnosty laboratoryjnego, indywidualna praktyka diagnosty laboratoryjnego wyłącznie w zakładzie leczniczym na podstawie umowy z podmiotem leczniczym prowadzącym ten zakład,

b)spółki cywilnej, spółki jawnej albo spółki partnerskiej jako grupowa praktyka diagnostów laboratoryjnych

- zwanych dalej "praktykami zawodowymi".

W tym miejscu należy zauważyć, że wskazane w § 4 ust. 1 pkt 2) lit. f) rozporządzenia uregulowanie nakładające obowiązek ewidencjonowania na kasie rejestrującej usług w zakresie opieki medycznej przez lekarzy i lekarzy dentystów dotyczy wyłącznie usług świadczonych w ramach prywatnej praktyki lekarskiej. W tej sprawie usługi medyczne są świadczone przez podmiot leczniczy. Tym samym ww. wyłączenie nie będzie mieć zastosowania do Grupy VAT, która świadczy te usługi.

Przechodząc zatem do Państwa wątpliwości zawartych w pytaniu 1 należy wskazać, że zgodnie z ww. § 3 ust. 1 pkt 3-4 rozporządzenia, przepisy ustawy o podatku od towarów i usług przewidują możliwość stosowania zwolnienia przedmiotowego z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Dotyczy to podatnika VAT, który dokonuje dostawy towarów lub świadczenia usług zwolnionych przedmiotowo z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących – wymienionych w części I załącznika do rozporządzenia w sprawie zwolnień od kas rejestrujących – w przypadku, gdy udział sprzedaży z tytułu dokonania tych czynności w całkowitej wartości sprzedaży dokonanej przez podatnika VAT na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, był w poprzednim roku podatkowym wyższy niż 80%. Natomiast w przypadku podatnika VAT rozpoczynającego w bieżącym roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, zwolnienia przedmiotowego z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej jest możliwe, jeżeli przewidywany przez podatnika VAT udział sprzedaży z tytułu dokonania tych czynności w całkowitej wartości sprzedaży dokonanej przez podatnika VAT na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych:

1)za okres pierwszych sześciu miesięcy wykonywania tych czynności albo

2)za okres do końca roku, w przypadku gdy okres wykonywania tych czynności w roku podatkowym jest krótszy niż sześć miesięcy

- będzie wyższy niż 80% .

Zatem gdy określony przez Grupę VAT udział procentowy sprzedaży, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 3-4 Rozporządzenia, będzie wyższy niż 80%, tj. udział sprzedaży usług finansowych oraz ubezpieczeniowych dokonanych przez Grupę na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, przekroczy 80% całkowitej sprzedaży to Grupa będzie miała prawo do korzystania ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży świadczonych usług za pomocą kasy rejestrującej na podstawie § 3 ust. 1 pkt 3-4 rozporządzenia, gdyż zostaną spełnione w tym przepisie warunki. Tym samym nie będą mieli Państwo obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas. Jednocześnie zauważyć również należy, że po spełnieniu ww. warunków również usługi medyczne mogą korzystać z tego zwolnienia, gdyż jak wyżej wskazano, nie znajdzie tu zastosowania wyłączenie z § 4 ust. 1 pkt 2) lit. f) rozporządzenia.

Państwa wątpliwości w przedstawionym opisie sprawy dotyczą również kwestii tego czy skorzystanie przez Grupę VAT ze zwolnień określonych w ww. rozporządzeniu ma charakter fakultatywny, tj. mimo spełnienia przesłanek do zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej, Grupa VAT będzie mogła z nich zrezygnować i wybrać ewidencjonowanie sprzedaży przy pomocy kas rejestrujących dla wybranych usług.

Grupa w ramach prowadzonej działalności będzie świadczyła usługi medyczne począwszy od podstawowej opieki medycznej poprzez pomoc specjalistyczną i diagnostyczną, które podlegały dotychczas i będą w dalszym ciągu ewidencjonowane na kasach rejestrujących.

Grupa VAT będzie świadczyć również usługi finansowe oraz ubezpieczeniowe zwolnione z VAT jak i inne czynności podlegające opodatkowaniu VAT wedle stawek podstawowych oraz obniżonych.

Jak rozstrzygnięto powyżej Grupa będzie miała prawo do korzystania ze zwolnienia rejestracji na kasie na podstawie § 3 ust. 1 pkt 3 i 4 rozporządzenia sprzedaży świadczonych usług.

Fakt, że w omawianej sprawie mogą Państwo zastosować zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynikające z § 3 ust. 1 pkt 3 i 4 rozporządzenia do sprzedaży ww. usług nie stoi na przeszkodzie ewidencjonowania ich przy zastosowaniu kas rejestrujących. Możliwość korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencji sprzedaży na kasie rejestrującej jest dobrowolna.

Jednakże w chwili rezygnacji ze zwolnienia ewidencjonowania ww. usług za pomocą kasy rejestrującej należy dokonywać ich ewidencji i zachowywać się jak podatnik zobowiązany do ich ewidencjonowania.

Tym samym, pomimo spełnienia warunków, uprawniających do korzystania ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących o którym mowa w art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, mogą Państwo prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej, przy czym muszą w tym przypadku wypełniać wszelkie obowiązki nałożone przepisami prawa na podatników, obowiązanych do prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Odpowiadając na wątpliwości Spółki w zakresie kalkulacji udziału procentowego o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 3-4 rozporządzenia w momencie gdy Państwo zrezygnują ze zwolnienia z ewidencji sprzedaży usług na kasie rejestrującej pomimo spełnionych warunków do tego zwolnienia i będą prowadzić ewidencjonowanie usług za pomocą kas rejestrujących to wówczas nie mają Państwo obowiązku obliczania udziału procentowego sprzedaży o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 3-4 rozporządzenia.

Państwa stanowisko uznaję za prawidłowe informując jednocześnie, że od 1 stycznia 2025 r. weszło w życie nowe Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2024 r. poz. 1902). Jednakże treść nowych przepisów nie wpłynęła na Państwa stanowisko.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.