Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

16 października 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 11 października 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania otrzymanego dofinansowania na realizację projektu pn. „(...)” oraz braku prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków ponoszonych w ramach realizacji projektu. Uzupełnili go Państwo w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 9 grudnia 2024 r. (data wpływu 12 grudnia 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina (...) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, złożyła Wniosek o dofinansowanie projektu pn. „(...)”. W związku z realizacją tego przedsięwzięcia Gmina otrzyma dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach programu Fundusze Europejskie dla (...) 2021-2027. Dofinansowanie będzie pokrywać jedynie poniesione wydatki i nie będzie stanowić wynagrodzenia dla Gminy. Podatek VAT stanowi koszt kwalifikowalny w projekcie.

Przedmiotem projektu jest budowa lub rozbudowa magazynów energii elektrycznej oraz magazynów ciepła poprawiających sprawność wykorzystania energii z OZE na potrzeby budynków mieszkalnych zlokalizowanych na terenie Gminy (...). Wsparcie będzie udzielane przez Gminę (...) - Grantodawcę, przyszłym Grantobiorcom (mieszkańcom Gminy (...)) w postaci grantów w formie refundacji kosztów poniesionych na magazyny energii elektrycznej i/lub magazyny ciepła na budynkach mieszkalnych lub niemieszkalnych znajdujących się na terenie Gminy.

Grantobiorca po zrealizowaniu inwestycji oraz opłaceniu faktury wystawionej przez Wykonawcę, składa do Urzędu Miejskiego w (...) wniosek o płatność celem rozliczenia inwestycji oraz otrzymania grantu zgodnie z podpisaną umową o powierzenie grantu. Grantobiorcy zostaną wybrani w drodze otwartego naboru z zachowaniem bezstronności i przejrzystości procedur w oparciu o kryteria wyboru Grantobiorców. Wysokość wypłaconego przez Grantodawcę Grantu nie może przekroczyć 85% kosztów kwalifikowanych. Do kosztów kwalifikowalnych Grantobiorcy należą:

a)wydatki poniesione na zakup i montaż magazynu energii elektrycznej (tj. magazyny energii elektrycznej dostosowane do ilości energii elektrycznej produkowanej w instalacji fotowoltaicznej lub inwertery umożliwiające podłączenie magazynu energii, o ile posiadana instalacja fotowoltaiczna nie jest wyposażona w taki inwerter),

b)wydatki poniesione na zakup i montaż magazynu ciepła (tj. zasobniki c.w.u zasilane przez pompę ciepła lub kolektory słoneczne lub zasobniki c.w.u z grzałką elektryczną, zasilaną z instalacji fotowoltaicznej lub bufory ciepła zasilane przez pompę ciepła lub kolektory słoneczne lub bufory ciepła z grzałką elektryczną, zasilaną z instalacji fotowoltaicznej lub bufory ciepła wraz z zasobnikiem c.w.u. stanowiące jedno kompletne urządzenie).

W ramach projektu zostanie zainstalowanych (...) magazynów energii elektrycznej o łącznej pojemności (...) kWh oraz (…) magazynów energii cieplnej o łącznej pojemności (...) KWh na potrzeby budynków mieszkalnych.

W ramach kosztów kwalifikowalnych Gmina poniesie wydatki na:

a)działania edukacyjno-informacyjne

b)obsługę projektu grantowego (koszty pośrednie).

Działania edukacyjno-informacyjne w zakresie odnawialnych źródeł energii i efektywności energetycznej zostaną przeprowadzone w klasach 1-8. Dodatkowo informacje o realizacji projektu będą zamieszczane na stronie internetowej oraz w mediach społecznościowych Gminy (...).

Celem głównym projektu jest poprawa sprawności wykorzystania energii z odnawialnych źródeł energii przez budowę lub rozbudowę magazynów energii elektrycznej oraz magazynów ciepła na potrzeby mieszkańców Gminy (...).

Natomiast celami szczegółowymi projektu są:

1.Poprawa efektywności energetycznej budynków mieszkalnych w Gminie (...) poprzez gromadzenie i wykorzystywanie energii elektrycznej i ciepła w okresach o niższym zapotrzebowaniu.

2.Zmniejszenie emisji szkodliwych gazów cieplarnianych poprzez lepsze wykorzystanie energii z odnawialnych źródeł.

3.Zapewnienie stabilności dostaw energii elektrycznej i ciepła dla mieszkańców Gminy (...), niezależnie od zmienności warunków pogodowych czy awarii sieci.

4.Promowanie i wspieranie wykorzystania energii z odnawialnych źródeł.

5.Oszczędność finansowa dla mieszkańców Gminy (...) na rachunkach za energię poprzez bardziej efektywne wykorzystanie energii z magazynów.

6.Zwiększenie niezależności energetycznej mieszkańców, którzy będą mogli produkować, przechowywać i wykorzystać własną energię elektryczną i ciepło.

Otrzymane przez Gminę dofinansowanie na realizację Projektu nie będzie mieć związku z żadnym świadczeniem wykonywanym przez Gminę na rzecz mieszkańców. W ramach przedsięwzięcia Gmina nie będzie bowiem świadczyć usług ani dokonywać dostaw na rzecz Mieszkańców. Mieszkaniec sam dokonuje wyboru wykonawcy magazynu energii i zawiera z nim umowę. Mieszkaniec jest właścicielem magazynu energii, który został zamontowany na jego nieruchomości. Umowy zawarte w Projekcie pomiędzy Gminą (Grantodawcą), a Mieszkańcami (Grantobiorcami) mają na celu jedynie uregulowanie warunków przekazania Mieszkańcom grantów na zakup i montaż magazynów energii. Czynność przekazania środków w formie pieniężnej na refundację poniesionych przez Grantobiorców wydatków na zakup i montaż magazynów energii nie stanowi świadczenia usług. W ocenie Wnioskodawcy przedstawione okoliczności sprawy wskazują, że Gmina nie świadczy na rzecz osób fizycznych jakichkolwiek czynności. To Mieszkaniec (jako inwestor) ma możliwość dokonania zakupu towarów i usług u dowolnego Wykonawcy i sam nabywa te towary i usługi. Mieszkaniec nie wnosi na rzecz Gminy żadnych opłat, bowiem to on ponosi koszt zakupu i montażu magazynu energii, który zostanie mu zrefundowany w formie grantu. Magazyny energii będą służyć Mieszkańcom wyłącznie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą, a przez to Mieszkańcy nie będą mieli prawnej możliwości odzyskania VAT od wydatków poniesionych na zakup i montaż magazynów energii.

Mając powyższe na uwadze, w ramach projektu pomiędzy Gminą, a Mieszkańcem dochodzi jedynie do pokrycia części kosztów nabycia magazynu energii w ramach przyznanego grantu. Wnioskodawca zatem stoi na stanowisku, że w stosunku do tej części dofinansowania, która jest przekazywana Mieszkańcom nie występuje żadna czynność podlegająca opodatkowaniu VAT, a przekazywanych grantów nie można uznać za wynagrodzenie z tytułu świadczonej usługi. Dodatkowo należy stwierdzić, że dofinansowanie, które Gmina otrzymuje w związku z realizacją opisanego Projektu, nie stanowi dotacji, subwencji lub innej dopłaty o podobnym charakterze mającej bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, gdyż w przedmiotowej sytuacji Gmina nie nabywa towarów ani usług i nie odsprzedaje ich dalej na rzecz Mieszkańców.

W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że:

Gmina (...) w ramach realizacji projektu „(...)” poniesie wydatki na:

·refundację kosztu zakupu i montażu magazynów energii. Wydatek poniesiony będzie na rzecz mieszkańców biorących udział w projekcie. Mieszkaniec dokonuje wyboru wykonawcy magazynu energii i zawiera z nim umowę, wykonawca wystawia fakturę za wykonane usługi na mieszkańca. Dopiero po wykonaniu tych czynności mieszkaniec zwraca się do Gminy (...) z wnioskiem o refundację kosztów zakupu i montażu magazynów energii;

·promocję, nadzór, przygotowanie i zarządzanie projektem (działania edukacyjno-informacyjne, obsługa projektu grantowego). W ramach działań edukacyjnych, informacyjnych i promocyjnych Gmina (...) przeprowadzi zajęcia w zakresie odnawialnych źródeł energii i efektywności energetycznej (warsztaty, wykłady multimedialne dla dzieci klas 1-4 oraz 4-8). Zajęcia zostaną zrealizowane przez podmiot zewnętrzny, który wystawi na rzecz Gminy (...) fakturę VAT. Ponadto w ramach tych działań Wnioskodawca poniesie wydatki na transport i wyżywienie dzieci biorących udział w zajęciach, transakcje te będą udokumentowane fakturą VAT Koszty związane z zarządzaniem projektem (obsługa projektu grantowego) dotyczą wydatków na wynagrodzenia pracownika obsługującego dany projekt (wypłata wynagrodzenia nastąpi na podstawie listy płac).

Informacje o realizacji projektu będą zamieszczane na stronie internetowej oraz w mediach społecznościowych Gminy (...), aby cała społeczność została poinformowana o korzyściach płynących z zastosowania OZE w indywidualnych gospodarstwach domowych - realizacja działania nie spowoduje poniesienia przez Wnioskodawcę żadnych wydatków.

Ad. 1

Czy w ramach realizacji projektu pn. „(...)” dla Państwa będzie wystawiona jakakolwiek faktura, w której będą Państwo wskazani jako nabywca? Jeśli tak to proszę jednoznacznie wskazać z jakiego tytułu, jakie realizowane na rzecz Państwa czynności będzie ona dokumentowała?

W ramach realizacji projektu na rzecz Gminy (...) będą wystawiane faktury dotyczące działań edukacyjno-informacyjnych. Gmina (...) przeprowadzi zajęcia w zakresie odnawialnych źródeł energii i efektywności energetycznej (warsztaty, wykłady multimedialne dla dzieci klas 1-4 oraz 4-8). Zajęcia zostaną zrealizowane przez podmiot zewnętrzny, który wystawi na rzecz Gminy (...) fakturę VAT. Ponadto Gmina (...) w ramach tych działań poniesie wydatki na transport i wyżywienie dzieci biorących udział w zajęciach, transakcje te będą udokumentowane fakturą VAT.

Ad. 2

Zadane przez Państwa pytanie dotyczy prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT od wydatków poniesionych na wypłatę grantów w formie refundacji części kosztów poniesionych przez mieszkańców w projekcie pn. „(...)”. Prosimy jednoznacznie wskazać, odliczenia jakiego podatku naliczonego dotyczy wniosek, jakie wydatki ponieśli (będziecie ponosić) Państwo na wypłatę „grantów” związane z realizacją projektu?

Wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczy prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT od wszystkich wydatków związanych z realizacją projektu pn. "(...)"

Gmina (...) w ramach realizacji projektu "(...)" poniesie wydatki na:

·refundację kosztu zakupu i montażu magazynów energii Wydatek poniesiony będzie na rzecz mieszkańców Gminy (...) biorących udział w projekcie. Mieszkaniec dokonuje wyboru wykonawcy magazynu energii i zawiera z nim umowę, wykonawca wystawia fakturę za wykonane usługi na mieszkańca. Dopiero po wykonaniu tych czynności mieszkaniec zwraca się do Gminy (...) z wnioskiem o refundację kosztów zakupu i montażu magazynów energii;

·promocję, nadzór, przygotowanie i zarządzanie projektem (działania edukacyjno-informacyjne, obsługa projektu grantowego). W ramach działań edukacyjnych, informacyjnych i promocyjnych Gmina (...) przeprowadzi zajęcia w zakresie odnawialnych źródeł energii i efektywności energetycznej (warsztaty, wykłady multimedialne dla dzieci klas 1-4 oraz 4-8). Zajęcia zostaną zrealizowane przez podmiot zewnętrzny, który wystawi na rzecz Gminy (...) fakturę VAT. Ponadto w ramach tych działań Wnioskodawca poniesie wydatki na transport i wyżywienie dzieci biorących udział w zajęciach, transakcje te będą udokumentowane fakturą VAT Koszty związane z zarządzaniem projektem (obsługa projektu grantowego) dotyczą wydatków na wynagrodzenia pracownika obsługującego dany projekt (wypłata wynagrodzenia nastąpi na podstawie listy płac).

Ad. 3 

Do jakich czynności będą wykorzystywane przez Państwa towary i usługi związane z działaniami edukacyjno-informacyjnymi i usługi wskazane w odpowiedzi na pytanie nr 2 wezwania, tj. czy do czynności:

·opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,

·zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług,

·niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

Gmina (...) towary i usługi objęte wnioskiem o wydanie interpretacji indywidulanej będzie wykorzystywała do czynności niepodlegających opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług.

Ad. 4

Czy zakupione przez Państwa towary i usługi, które są przedmiotem wniosku, będą wykorzystywane do działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy?

Towary i usługi zakupione podczas realizacji projektu będą wykorzystywane przez Gminę (...) do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

Ad. 5

W sytuacji, gdy zakupione przez Państwa towary i usługi, które są przedmiotem wniosku, będą wykorzystywane przez Państwa do celów prowadzonej działalności gospodarczej jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, to czy istnieje możliwość przyporządkowania wydatków w całości do celów działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług?

Towary i usługi zakupione podczas realizacji projektu będą wykorzystywane przez Gminę (...) do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

Ad. 6

W przypadku, gdy zakupione przez Państwa towary i usługi, które są przedmiotem wniosku, w ramach działalności gospodarczej będą przez Państwa wykorzystywane zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz czynności zwolnionych od podatku VAT, czy będziecie mieli Państwo obiektywną możliwość odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT?

Gmina (...) towary i usługi objęte wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej będzie wykorzystywała do czynności niepodlegających opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług.

Ad. 7

Czy ponoszone przez Gminę ewentualnie wydatki będą miały wyłącznie na celu umożliwienie Gminie prawidłowego rozliczenia poniesionych przez mieszkańców kosztów?

Ponoszone przez Gminę wydatki będą miały na celu nie tylko umożliwienie prawidłowego rozliczenia poniesionych przez mieszkańców kosztów. Oprócz wydatków poniesionych na refundację kosztu zakupu i montażu magazynu energii Gmina (...) poniesie również wydatki na:

·działania edukacyjno-informacyjne i promocyjne - Gmina (...) przeprowadzi zajęcia w zakresie odnawialnych źródeł energii i efektywności energetycznej (warsztaty, wykłady multimedialne dla dzieci klas 1-4 oraz 4-8). Zajęcia zostaną zrealizowane przez podmiot zewnętrzny, który wystawi na rzecz Gminy (...) fakturę VAT. Ponadto w ramach tych działań Wnioskodawca poniesie wydatki na transport i wyżywienie dzieci biorących udział w zajęciach, transakcje te będą udokumentowane fakturą VAT;

·wynagrodzenie pracownika obsługującego dany projekt (wypłata wynagrodzenia nastąpi na podstawie listy płac).

Pytania

Czy dofinansowanie na realizację Projektu pt.: „(...)” będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT?

Czy Gminie (...) będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków ponoszonych w ramach realizacji projektu?

Państwa stanowisko w sprawie

Otrzymane przez Gminę (...) dofinansowanie w ramach realizacji projektu pt.: „(...)” nie będzie podlegać opodatkowaniu VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w powyższym przepisie, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT. Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby, na które składać się może zarówno działanie jak i zaniechanie. Jednocześnie, usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

W związku z powyższym, czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym, związek pomiędzy otrzymywaną płatnością, a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można stwierdzić, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Powyższa analiza prowadzi do wniosku, że istotną cechą wynagrodzenia jest istnienie bezpośredniego związku pomiędzy dostawą towarów/świadczeniem usług i otrzymaną zapłatą. Należy stwierdzić, że czynności podlegają opodatkowaniu jedynie wtedy, gdy zostały wykonane odpłatnie. Czynność można uznać za dokonaną odpłatnie, gdy istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie świadczącego usługę. Zatem pod pojęciem odpłatności świadczenia usług należy rozumieć prawo podmiotu dokonującego dostawy towarów/świadczącego usługę do żądania od odbiorcy towaru/usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego)

Na mocy art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art 32. art 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Z powyższego wynika, że art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, odnosi się do wszystkiego, co stanowi zapłatę, obejmując swym zakresem każdą formę zapłaty otrzymaną przez sprzedawcę z tytułu dostawy towarów lub wykonania usługi. Dla określenia, czy dane dotacje (subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze) podlegają czy też nie podlegają opodatkowaniu istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania. Z treści powołanych wyżej przepisów wynika więc, że w sytuacji, gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia. Kryterium uznania dotacji za stanowiącą podstawę opodatkowania jest zatem stwierdzenie, że dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów I usług, nie stanowią podstawy opodatkowania w rozumieniu przepisu art. 29a ust. 1 ustawy o VAT.

Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc podstawą opodatkowania ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą towarów lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Zatem podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne - na pokrycie kosztów działalności (czy też kosztów realizacji konkretnego zadania) nie zwiększa podstawy opodatkowania, a tym samym nie podlega opodatkowaniu.

Gmina zwraca uwagę na orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) dotyczące analizowanego zagadnienia. W wyroku w sprawie C-184/00 TSUE stwierdził, że sam fakt, że dofinansowanie wpływa na ostateczną cenę świadczenia, nie ma znaczenia dla uznania, czy powinno ono zwiększać podstawę opodatkowania VAT. W praktyce bowiem, prawie zawsze dofinansowanie działalności podatnika wpływa w jakiś sposób na poziom stosowanych przez niego cen. Elementem istotnym, wpływającym na ewentualne włączenie dofinansowania do podstawy opodatkowania, jest natomiast stwierdzenie czy dotacje są przekazywane w celu dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług. Trybunał stwierdził również, że sformułowanie „dotacje bezpośrednio związane z ceną” należy interpretować w taki sposób, aby dotyczyło ono jedynie dotacji odpowiadających całości lub części wynagrodzenia z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług, które wypłacane są sprzedawcy lub dostawcy przez stronę trzecią. Na podstawie powyższego, w opinii Wnioskodawcy, TSUE opowiedział się za takim rozumieniem przepisów, aby opodatkowanie następowało tylko w stosunku do takich dotacji, które odpowiadają całości lub części wynagrodzenia z tytułu takiej czynności. Dotacja powinna być związana także z konkretną, oznaczoną dostawą albo usługą. Zatem, oczywiste pozostaje, że dotacje podmiotowe czy przeznaczone na pokrycie kosztów działalności (w tym także dotacje na realizację zadań publicznych), chociaż mogą mieć w ostatecznym rozrachunku jakiś wpływ na cenę świadczonych usług lub dostarczanych towarów - nie są uwzględniane w podstawie opodatkowania.

W innym orzeczeniu - wyroku w sprawie C-353/00, TSUE wyraził pogląd, że niezależnie od tego, czy dofinansowanie spełnia warunek bezpośredniego związku z ceną, czy nie, zwiększać będzie podstawę opodatkowania, jeśli osoba trzecia (także organ władzy publicznej) wpłaca pewną kwotę na poczet usług świadczonych na rzecz osoby fizycznej. Szersze uwagi na ten temat znalazły się w opinii rzecznika generalnego oraz pisemnym stanowisku rządu Wielkiej Brytanii, które zaaprobował Trybunał. Jak wskazuje rzecznik, dotacje mogą mieć różną formę i charakter. Zwykle, przez dotacje (subwencje) rozumie się sumy wypłacane danemu podmiotowi z funduszy publicznych w interesie ogólnym. W praktyce, dotacje mogą mieć postać dopłat ogólnych do działalności przedsiębiorstwa (i wówczas nie podlegają opodatkowaniu), albo też stanowić subsydia do konkretnych dostaw lub usług, umożliwiając nabycie ich ostatecznemu odbiorcy po niższej cenie (lub w ogóle bez odpłatności z jego strony).

W związku z powyższym Gmina przyjmuje następujące wnioski - jeżeli otrzymana dotacja jest w sposób zindywidualizowany i policzalny związana z ceną danego świadczenia (tj. świadczenie dzięki dotacji/subwencji lub innej formy dofinansowania ma cenę niższą o konkretną kwotę lub świadczeniobiorca otrzymuje je za darmo), taka dotacja/subwencja lub inna forma dofinansowania podlega VAT. Oznacza to również, że jeżeli związek z ceną nie występuje i równocześnie dotacja nie jest elementem wynagrodzenia związanego z danymi dostawami towarów lub usług, wówczas należy potraktować ją jako płatność niepodlegającą podatkowi VAT. Gmina uważa, że na gruncie niniejszej sprawy z uwagi na brak skonkretyzowanego świadczenia w zamian za wynagrodzenie, dofinansowanie otrzymane przez Gminę na realizację inwestycji nie będzie podlegało opodatkowaniu VAT. W opisanej sytuacji otrzymane dofinansowanie nie wpłynie w żaden sposób na cenę usługi realizowanej przez Wnioskodawcę. Tylko dotacje (i pozostałe wskazane w art. 29a ust. 1 ustawy o VAT), które stanowią dopłatę do ceny sprzedawanych towarów lub świadczonych usług, są ściśle związane z daną usługą czy towarem i podlegają opodatkowaniu o ile tych dostaw lub świadczenia dokonuje Wnioskodawca.

Gmina wskazuje, że powyższe znajduje potwierdzenie m.in. w wydanej w podobnym stanie faktycznym interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 14 lutego 2022 r., sygn. 0114-KDIP4-1.4012.740.2021.2.APR, w której organ uznał, że: „Z uwagi na przedstawioną przez Państwa sytuację oraz przepisy prawa i orzeczenia TSUE otrzymana przez Państwa dotacja z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w celu realizacji projektu, w ramach którego Państwo (grantodawca) przekażą środki pieniężne mieszkańcom (grantobiorcom) nie będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług. Jak wynika z przedstawionej sytuacji grantobiorca sam nabywał będzie towary i usługi w ramach projektu oraz w całości opłacał wszelkie faktury, a następnie będzie ubiegał się o refundację części poniesionych kosztów. Państwa rolą będzie rozliczenie dotacji przyznanej przez Urząd Marszałkowski ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego na rzecz mieszkańców uczestniczących w projekcie (grantobiorców). Zatem, przekazanych środków pieniężnych na rzecz właściciela budynku mieszkalnego nie można uznać za wynagrodzenie za świadczoną usługę lub dopłatę do ceny (brak świadczenia usługi i dostawy towaru). W konsekwencji otrzymana przez Państwa dotacja nie jest dotacją bezpośrednio wpływającą na cenę dostarczanych towarów lub świadczonych usług, nie stanowi wynagrodzenia za świadczone usługi lub dostarczane towary, a w konsekwencji nie zwiększa podstawy opodatkowania, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy. Tym samym otrzymana dotacja nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy”.

Odnosząc powyższe do sytuacji Wnioskodawcy wskazać należy, że otrzymane dofinansowanie na realizację Projektu nie będzie mieć związku z żadnym świadczeniem wykonywanym przez Gminę na rzecz Mieszkańców. W ramach Projektu Gmina nie będzie bowiem świadczyć usług ani dokonywać dostaw na rzecz Mieszkańców. Mieszkaniec dokonuje wyboru Wykonawcy magazynu energii i zawiera z nim stosowną umowę, a następnie to na Mieszkańca Wykonawca wystawia fakturę za wykonane usługi. Dodatkowo, to Mieszkaniec od momentu wykonania magazynu energii na jego nieruchomości jest jej właścicielem. Jedyne czynności stanowiące świadczenie usług są więc wykonywane wyłącznie pomiędzy Mieszkańcem, a wybranym przez niego Wykonawcą. Natomiast Umowy zawarte w Projekcie pomiędzy Gminą a Mieszkańcami mają na celu jedynie uregulowanie warunków przekazania Mieszkańcom grantów na zakup i montaż Magazynów energii. Należy uznać, że czynność przekazania grantu na rzecz Mieszkańca jako refundacja poniesionych kosztów na zakup i montaż Magazynu energii nie stanowi świadczenia usług.

W ocenie Wnioskodawcy, przedstawione okoliczności sprawy wskazują, że Gmina nie świadczy na rzecz osób fizycznych biorących udział w Projekcie jakichkolwiek czynności. To Mieszkaniec ma możliwość dokonania zakupu towarów i usług u dowolnego Wykonawcy i sam nabywa te towary i usługi. Mieszkaniec nie uiszcza żadnej opłaty/wkładu własnego na rzecz Gminy, bowiem to on ponosi pełny koszt zakupu i montażu magazynu energii, który częściowo sfinansowany jest za pomocą grantu.

Mając powyższe na uwadze, w ramach Projektu pomiędzy Gminą, a Mieszkańcem dochodzi jedynie do pokrycia części kosztów nabycia magazynu energii, poniesionych przez Mieszkańca, w ramach przyznanego grantu, rozliczanych ostatecznie po dokonaniu odpowiedniego odbioru u Mieszkańca, ze środków otrzymanych przez Gminę w ramach dofinansowania.

W związku z powyższym Gmina stoi na stanowisku, że w stosunku do tej części dofinansowania, która jest przekazywana Mieszkańcom, nie występuje żadna czynność podlegająca opodatkowaniu VAT, a przekazywanych środków nie można uznać za wynagrodzenie z tytułu świadczonej usługi na rzecz Mieszkańców.

Dodatkowo, część dofinansowania, która będzie przeznaczona na pokrycie kosztów pośrednich (działania edukacyjne, promocja, nadzór, przygotowanie i zarządzenie Projektem) poniesionych przez Gminę, również nie będzie związana z żadnym świadczeniem wykonywanym przez Gminę na rzecz innego podmiotu. W konsekwencji dofinansowanie, które Gmina otrzymuje w związku z realizacją opisanego Projektu, nie stanowi dotacji, subwencji lub innej dopłaty o podobnym charakterze mającej bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, gdyż w przedmiotowej sytuacji Gmina nie nabywa towarów ani usług i nie odsprzedaje ich dalej na rzecz Mieszkańców. Tym samym dofinansowanie otrzymane na realizację Projektu będącego przedmiotem niniejszego wniosku, nie będzie zwiększać podstawy opodatkowania w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy, a tym samym nie będzie podlegać opodatkowaniu VAT.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Z treści tej regulacji wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom podatku VAT w sytuacji, gdy towary i usługi przy nabyciu których został naliczony podatek, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zasada ta wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi. Dodatkowo, aby móc skorzystać z prawa do odliczenia VAT na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podmiot powinien w pierwszej kolejności spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go w ramach dokonywanej czynności, za podatnika podatku VAT, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jak natomiast stanowi art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U z 2024 r. poz. 609 z późn. zm. ; dalej „ustawa o samorządzie gminnym”) do zakresu działania Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie zaś z art. 7 ust. 1 tej ustawy, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy dotyczące m.in ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz; promocji gminy.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku VAT jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nierealizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy.

Przedmiotem projektu jest budowa lub rozbudowa magazynów energii elektrycznej oraz magazynów ciepła poprawiających sprawność wykorzystania energii z OZE na potrzeby budynków mieszkalnych zlokalizowanych na terenie Gminy (...). Wsparcie będzie udzielane przez Gminę (...) - Grantodawcę, przyszłym Grantobiorcom (mieszkańcom Gminy (...)) w postaci grantów w formie refundacji kosztów poniesionych na magazyny energii elektrycznej i/lub magazyny ciepła na budynkach mieszkalnych lub niemieszkalnych znajdujących się na terenie Gminy. Grantobiorca po zrealizowaniu inwestycji oraz opłaceniu faktury wystawionej przez Wykonawcę, składa do Urzędu Miejskiego w (...) wniosek o płatność celem rozliczenia inwestycji oraz otrzymania grantu zgodnie z podpisaną umową o powierzenie grantu. Grantobiorcy zostaną wybrani w drodze otwartego naboru z zachowaniem bezstronności i przejrzystość procedur w oparciu o kryteria wyboru Grantobiorców. Wysokość wypłaconego przez Grantodawcę Grantu nie może przekroczyć 85% kosztów kwalifikowalnych.

Magazyny energii będą służyć Mieszkańcom wyłącznie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą, a przez to Mieszkańcy nie będą mieli prawnej możliwości odzyskania VAT od wydatków poniesionych przez nich na ich zakup i montaż. Dodatkowo, celem umów zawieranych z Mieszkańcami będzie jedynie uregulowanie zasad dotyczących form i warunków wypłaty grantów na zakup i montaż magazynów energii. W szczególności Umowy te nie będą zobowiązywać Gminy do spełnienia jakiegokolwiek świadczenia na rzecz Mieszkańców. Umowy nie będą przywidywać obowiązku zapłaty jakiegokolwiek wynagrodzenia na rzecz Gminy - w szczególności Gmina nie będzie pobierała jakichkolwiek opłat od Mieszkańców w związku z ich udziałem w Projekcie na żadnym jego etapie. Wobec tego uznać należy, że także na podstawie zawieranych w Projekcie Umów nie będą wykonywane żadne czynności podlegające opodatkowaniu VAT.

Konsekwencją powyższego jest to, że w przypadku zakupu przez Gminę w ramach Projektu usług i towarów związanych z promocją, nadzorem, przygotowaniem Projektu, zarządzaniem Projektem itp. towary i usługi te nie będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych. Mając powyższe na uwadze, w ocenie Gminy warunek uprawniający do odliczenia podatku naliczonego niezostanie spełniony bowiem, jak Gmina wskazywała powyżej, realizacja Projektu będzie należeć do zakresu jej zadań własnych, a dodatkowo z okoliczności sprawy wynika, że wydatki na działania związane z promocją, nadzorem, przygotowaniem Projektu, zarządzaniem Projektem itp., które będą ponoszone przez Gminę, nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych VAT.

W związku z powyższym, w ocenie Gminy nie będzie przysługiwać jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji Projektu. Gmina nie ma możliwości odzyskania podatku VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast na mocy do art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Zatem opodatkowane podatkiem VAT są odpłatne dostawy towarów lub odpłatne świadczenie usług. Sam fakt otrzymania dotacji nie stanowi czynności opodatkowanej i nie kreuje obowiązku zapłaty podatku.

Stosownie do art. 29a ust. 1 ustawy:

Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Z treści powołanych przepisów wynika, że w sytuacji, gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia. Kryterium uznania dofinansowania za stanowiące podstawę opodatkowania jest zatem stwierdzenie, że dofinansowanie dokonywane jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dofinansowanie niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią podstawy opodatkowania w rozumieniu przepisu art. 29a ust. 1 ustawy.

Nie ma przy tym znaczenia, od kogo dostawca towaru lub świadczący usługę otrzymuje zapłatę – czy od nabywcy czy od osoby trzeciej, ważne jest, aby było to wynagrodzenie za daną konkretną usługę lub za daną konkretną dostawę.

W świetle orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, do podstawy opodatkowania VAT zalicza się, w przypadkach, które określa art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady, m.in. przyznane podatnikom subwencje bezpośrednio związane z ceną dostawy lub świadczenia. Przepis ten zmierza do obciążenia VAT całej wartości towarów lub usług, a przez to do uniknięcia zmniejszenia przychodu z podatku na skutek przyznania subwencji (np. pkt 26 wyroku w sprawie C-144/02). TSUE wskazywał wielokrotnie, że aby subwencja była uznana za bezpośrednio związaną z ceną danej transakcji, powinna ona być przyznawana konkretnie podmiotowi subwencjonowanemu po to, by dostarczał on określony towar lub wykonywał określoną usługę. Jedynie w tym przypadku subwencja może być uznana za świadczenie wzajemne względem dostawy towaru lub świadczonej usługi, a w związku z tym podlegać opodatkowaniu (np. pkt 28 ww. wyroku C-144/02).

Ponadto, subwencje związane bezpośrednio z ceną interpretuje się jako obejmujące jedynie subwencje, które stanowią całość lub część wynagrodzenia za dostawę towarów lub świadczenie usług i które są płacone przez stronę trzecią sprzedawcy lub dostawcy (wyrok w sprawie C-184/00, pkt 18). Niezbędne jest, by cena, którą ma zapłacić nabywca lub usługobiorca, była ustalona w taki sposób, by zmniejszała się w stosunku odpowiadającym subwencji przyznanej sprzedawcy towarów lub świadczącemu usługi, która stanowiłaby zatem element determinujący cenę, jakiej ten ostatni żąda (pkt 29 wyroku C‑144/02).

Należy zauważyć, że otrzymanie dofinansowania (dotacji, dopłaty) nie stanowi samo w sobie żadnej czynności, ani też zdarzenia opodatkowanego. Dotacje (dopłaty) podlegają bowiem opodatkowaniu jako składnik ceny czynności, z którą są związane. Dotacje, które stanowią dopłatę do ceny sprzedawanych towarów, czy świadczonych usług, są ściśle związane z daną usługą, czy towarem i podlegają opodatkowaniu.

Odnosząc się do powyższego należy stwierdzić, że aby dana czynność (dostawa lub usługa) podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym, pomiędzy dokonywaną dostawą towarów lub świadczoną usługą a otrzymanym świadczeniem wzajemnym, w ten sposób, że zapłacone kwoty stanowią rzeczywiste wynagrodzenie za dokonaną dostawę towarów lub wyodrębnioną usługę świadczoną w ramach stosunku prawnego lub dochodzi do wymiany świadczeń wzajemnych. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia. Wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia.

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Złożyli Państwo wniosek o dofinansowanie projektu pn. „(...)”. W związku z realizacją tego przedsięwzięcia otrzymają Państwo dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach programu Fundusze Europejskie dla (...) 2021-2027. Dofinansowanie będzie pokrywać jedynie poniesione wydatki i nie będzie stanowić dla Państwa wynagrodzenia. Przedmiotem projektu jest budowa lub rozbudowa magazynów energii elektrycznej oraz magazynów ciepła poprawiających sprawność wykorzystania energii z OZE na potrzeby budynków mieszkalnych zlokalizowanych na terenie Gminy.

Gmina (...) w ramach realizacji projektu „(...)” poniesie wydatki na:

·refundację kosztu zakupu i montażu magazynów energii. Wydatek poniesiony będzie na rzecz mieszkańców biorących udział w projekcie. Mieszkaniec dokonuje wyboru wykonawcy magazynu energii i zawiera z nim umowę, wykonawca wystawia fakturę za wykonane usługi na mieszkańca. Dopiero po wykonaniu tych czynności mieszkaniec zwraca się do Gminy (...) z wnioskiem o refundację kosztów zakupu i montażu magazynów energii;

·promocję, nadzór, przygotowanie i zarządzanie projektem (działania edukacyjno-informacyjne, obsługa projektu grantowego). W ramach działań edukacyjnych, informacyjnych i promocyjnych Gmina (...) przeprowadzi zajęcia w zakresie odnawialnych źródeł energii i efektywności energetycznej (warsztaty, wykłady multimedialne dla dzieci klas 1-4 oraz 4-8). Zajęcia zostaną zrealizowane przez podmiot zewnętrzny, który wystawi na rzecz Gminy (...) fakturę VAT. Ponadto w ramach tych działań Gmina poniesie wydatki na transport i wyżywienie dzieci biorących udział w zajęciach, transakcje te będą udokumentowane fakturą VAT Koszty związane z zarządzaniem projektem (obsługa projektu grantowego) dotyczą wydatków na wynagrodzenia pracownika obsługującego dany projekt (wypłata wynagrodzenia nastąpi na podstawie listy płac).

Wsparcie będzie udzielane przyszłym Grantobiorcom (mieszkańcom Gminy (...)) w postaci grantów w formie refundacji kosztów poniesionych na magazyny energii elektrycznej i/lub magazyny ciepła na budynkach mieszkalnych lub niemieszkalnych znajdujących się na terenie Gminy.

Grantobiorca po zrealizowaniu inwestycji oraz opłaceniu faktury wystawionej przez Wykonawcę, składa do Państwa wniosek o płatność celem rozliczenia inwestycji oraz otrzymania grantu zgodnie z podpisaną umową o powierzenie grantu. Grantobiorcy zostaną wybrani w drodze otwartego naboru z zachowaniem bezstronności i przejrzystości procedur w oparciu o kryteria wyboru Grantobiorców. Wysokość wypłaconego przez Grantodawcę Grantu nie może przekroczyć 85% kosztów kwalifikowanych. W ramach projektu zostanie zainstalowanych (...) magazynów energii elektrycznej o łącznej pojemności (...) kWh oraz (…) magazynów energii cieplnej o łącznej pojemności (...) KWh na potrzeby budynków mieszkalnych.

Otrzymane przez Państwa dofinansowanie na realizację Projektu nie będzie mieć związku z żadnym świadczeniem wykonywanym przez Państwa na rzecz mieszkańców. W ramach przedsięwzięcia nie będą Państwo świadczyć usług ani dokonywać dostaw na rzecz Mieszkańców. Mieszkaniec sam dokonuje wyboru wykonawcy magazynu energii i zawiera z nim umowę. Mieszkaniec jest właścicielem magazynu energii, który został zamontowany na jego nieruchomości. Umowy zawarte w Projekcie pomiędzy Państwem (Grantodawcą), a Mieszkańcami (Grantobiorcami) mają na celu jedynie uregulowanie warunków przekazania Mieszkańcom grantów na zakup i montaż magazynów energii.

Mieszkaniec (jako inwestor) ma możliwość dokonania zakupu towarów i usług u dowolnego Wykonawcy i sam nabywa te towary i usługi. Mieszkaniec nie wnosi na Państwa rzecz żadnych opłat, bowiem to on ponosi koszt zakupu i montażu magazynu energii, który zostanie mu zrefundowany w formie grantu. W ramach projektu pomiędzy Państwem a Mieszkańcem dochodzi jedynie do pokrycia części kosztów nabycia magazynu energii w ramach przyznanego grantu.

Państwa wątpliwości dotyczą w pierwszej kolejności ustalenia, czy otrzymane przez Państwa dofinansowanie na realizację Projektu będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT.

Treść przedstawionego opisu sprawy wskazuje, że nie będą Państwo świadczyć usług ani nie będą Państwo dokonywać dostawy towarów na rzecz mieszkańców biorących udział w Projekcie. Jak wynika z Państwa wniosku przy realizacji Projektu polegającego na zakupie i montażu magazynów energii nie wejdą Państwo w rolę inwestora (dostawcy).

Przedstawione we wniosku okoliczności sprawy wskazują, że nie będą Państwo świadczyć na rzecz osób fizycznych (Mieszkańców) biorących udział w projekcie jakichkolwiek czynności. Wszystkie czynności związane z wyborem dostawcy magazynów energii i ich montażem będą po stronie Grantobiorcy, który następnie będzie ubiegał się o zrefundowanie poniesionych wydatków. Nie będą Państwo pobierali żadnych odpłatności od Grantobiorców w związku z udziałem w projekcie, bowiem to Mieszkaniec poniesie pełny koszt realizacji grantu i złoży wniosek o wypłatę grantu (refundację poniesionych wydatków).

Zwrot kosztów montażu Magazynów energii na rzecz Grantobiorcy (mieszkańca) nie będzie stanowił czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT (nie rodzi obowiązku podatkowego). Przekazywanych środków pieniężnych mieszkańcowi (inwestorowi) nie można uznać za wynagrodzenie za świadczoną usługę lub dopłatę do ceny (brak świadczenia usługi i dostawy towaru) w myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Natomiast odnosząc się do części dotacji przeznaczonej na pokrycie wydatków na promocję, nadzór, przygotowanie i zarządzanie projektem (działania edukacyjno-informacyjne, obsługę projektu grantowego), wskazali Państwo, że towary i usługi objęte wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej będą Państwo wykorzystywali do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Z okoliczności sprawy wynika, że celem Państwa działania jest interes społeczny w związku ze sferą działań publicznych jednostki samorządu terytorialnego, pozostającą poza zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Państwa działania w zakresie promocji, nadzoru, przygotowania i zarządzania projektem (działania edukacyjno-informacyjne, obsługa projektu grantowego), nie będą stanowiły czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a zatem nie wystąpi związek pomiędzy dofinansowaniem otrzymanym ze środków europejskich a czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT.

Wobec powyższego, Państwa działania w ramach Projektu pn. „(...)” nie będą stanowiły dostawy towarów i świadczenia usług podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem, otrzymane przez Państwa dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach programu Fundusze Europejskie dla (...) 2021-2027 przeznaczone na realizację ww. Projektu nie będzie dotacją bezpośrednio wpływającą na wartość świadczonych usług lub dostaw towarów, nie będzie stanowić wynagrodzenia za świadczone usługi lub dokonane dostawy towarów i nie będzie stanowić podstawy opodatkowania, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy o VAT. Tym samym, ww. dofinansowanie nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Państwa w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.

W analizowanej sprawie Państwa wątpliwości dotyczą również kwestii prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków ponoszonych w ramach Projektu.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że:

W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1 ze zm.), zgodnie z którym:

Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:

·podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz

·podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na postawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Tylko bowiem w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym.

Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony. Jak wyżej wskazałem, Państwa działania w ramach Projektu pn. „(...)” nie będą stanowiły dostawy towarów i świadczenia usług podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Ponadto wskazali Państwo, że Gmina (...) towary i usługi objęte wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej będzie wykorzystywała do czynności niepodlegających opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług. Zatem ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, nie będą Państwo mieli prawa do odliczenia podatku VAT w trybie art. 86 ust. 1 ustawy. Tym samym, z tego tytułu nie będzie przysługiwało Państwu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, nie będą mieli Państwo prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w ramach projektu „(...)”, ponieważ efekty projektu nie będą wykorzystywane przez Państwa do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Państwa w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniami nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swoją aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że ta interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.