Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
5 listopada 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 5 listopada 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości zastosowania zwolnienia świadczenia usług pocztowych na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 17 ustawy o VAT.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca … – przedsiębiorstwo społeczne, którego członkami są dwa samorządy: Gmina … i Gmina …, podatnik niezarejestrowany jako podatnik VAT, posiadający siedzibę działalności gospodarczej w Polsce, podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu i nie prowadzi stałej działalności poza granicami kraju. Spółdzielnia koncentruje się na działalności w obszarze pomocy społecznej. Jej główne działania obejmują świadczenie usług opiekuńczych, asystenckich osób z niepełnosprawnościami, opieki wytchnieniowej oraz prowadzenie schronisk dla osób bezdomnych, zapewniających całodobową opiekę dla osób wykluczonych społecznie, przewlekle chorych lub wymagających wsparcia w codziennym funkcjonowaniu z innych przyczyn.
Działalność spółdzielni jest prowadzona głównie zgodnie z ustawą o pomocy społecznej i obejmuje działania o charakterze społecznym oraz opiekuńczym, na które przysługuje zwolnienie z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT. Spółdzielnia wykonuje usługi społeczne na zlecenie członków spółdzielni tj. Gminy … i Gminy ….
Oprócz działalności głównej – świadczenia usług społecznych, Spółdzielnia … świadczy usługi pocztowe na podstawie wpisu do Rejestru operatorów pocztowych (nr ...), zgodnie z ustawą Prawo pocztowe z dnia 23 listopada 2012 r. (Dz.U. 2022 r., poz. 896). Spółdzielnia realizuje umowę z Urzędem Gminy, oraz innymi jednostkami podległymi gminie. Usługi te obejmują przyjmowanie, sortowanie, przemieszczanie i doręczanie przesyłek tylko na zlecenie gminy … (członka spółdzielni), obsługę przesyłek zwróconych i dostarczanie ich do nadawcy.
Zgodnie z art. 22 ust. 1 Prawa pocztowego, Spółdzielnia jako operator pocztowy posiada ustalony cennik usług pocztowych.
Definicję usługi pocztowej zgodnie z art. 2 ustawy Prawo pocztowe stanowi: przyjmowanie, sortowanie, doręczanie przesyłek i druków bezadresowych, a także przemieszczanie ich w obrocie krajowym i zagranicznym, jeśli odbywa się to w ramach zarobkowej działalności gospodarczej. W związku z tym Spółdzielnia, spełniając powyższe warunki, świadczy usługi pocztowe zgodnie z prawem, co potwierdza jej status operatora.
Pytanie
Czy Spółdzielnia …, świadcząca usługi pocztowe na podstawie wpisu do Rejestru operatorów pocztowych, może korzystać ze zwolnienia z VAT dla tych usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 17 ustawy o VAT?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Spółdzielni …, usługi pocztowe świadczone przez nią na podstawie wpisu do Rejestru operatorów pocztowych podlegają zwolnieniu z VAT, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku od towarów i usług (VAT).
Spółdzielnia spełnia wszystkie formalne wymogi wynikające z ustawy Prawo pocztowe, które uprawniają ją do świadczenia usług pocztowych jako operator pocztowy. Usługi te są świadczone zarówno na rzecz członków spółdzielni tj. Gminy … i jednostek organizacyjnych gminy i obejmują m.in. przyjmowanie, sortowanie, przemieszczanie oraz doręczanie przesyłek.
Celem wprowadzenia art. 43 ust. 1 pkt 17 ustawy o VAT było zwolnienie usług pocztowych o charakterze powszechnym z obowiązku podatkowego, co zapewnia dostępność takich usług na korzystnych warunkach dla odbiorców. Działalność pocztowa Spółdzielni … realizuje właśnie te cele, jako że stanowi element jej szerszej działalności pomocowej, skierowanej do społeczności lokalnej, a generowane środki pozwalają na finansowanie i rozwój działalności w zakresie pomocy społecznej. Spółdzielnia uznaje, że działalność ta, zgodna z przepisami Prawa pocztowego, wpisuje się w charakter powszechnych usług pocztowych, dla których ustawodawca przewidział zwolnienie z VAT. Zwolnienie to umożliwiłoby dalsze wspieranie działalności pomocowej Spółdzielni, co jest zgodne z celami społecznymi i ekonomicznymi przyświecającymi tej regulacji.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), dalej jako „ustawa o VAT”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają:
1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2)eksport towarów;
3)import towarów na terytorium kraju;
4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Według art. 2 pkt 1 ustawy o VAT:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terytorium kraju – rozumie się przez to terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.
W myśl art. 2 pkt 3 ustawy o VAT:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terytorium Unii Europejskiej – rozumie się przez to terytoria państw członkowskich Unii Europejskiej (…).
Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ustawy lub świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy, podlega jednak opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy o VAT.
I tak, stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 17 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku:
Powszechne usługi pocztowe świadczone przez operatora obowiązanego do świadczenia takich usług, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną.
Powyższy przepis stanowi krajowe odzwierciedlenie unijnego przepisu art. 132 ust. 1 lit. a Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347/1 ze zm.), w którym to zwolnieniu od podatku przez państwa członkowskie podlegają świadczenie usług przez pocztę państwową i dostawa towarów z tymi usługami związana, z wyjątkiem przewozu osób i usług telekomunikacyjnych.
Analizując treść art. 43 ust. 1 pkt 17 ustawy o VAT i odpowiednio art. 132 ust. 1 lit. a Dyrektywy należy zauważyć, że w tym przypadku mamy do czynienia z definicją unijną w kontekście przedmiotowym jak i podmiotowym (świadczenie usług przez pocztę państwową). Kryteria przedmiotowo-podmiotowe wynikające z definicji unijnej muszą znaleźć odzwierciedlenie w przepisach krajowych państw członkowskich, nie ma w analizowanym przypadku możliwości, aby państwa członkowskie określiły swoje własne zasady, jak to jest dozwolone w przypadku innych zwolnień.
Zwolnienie na podstawie art. 132 ust. 1 lit. a Dyrektywy określa szczegółowo zarówno podmioty które są uprawnione do skorzystania z niniejszego zwolnienia tj. pocztę państwową, oraz przedmiot zwolnienia tj.: usługi świadczone przez pocztę państwową oraz dostawę towarów z tymi usługami związaną. Przy czym ze zwolnienia tego nie korzystają usługi związane z przewozem osób oraz usługi telekomunikacyjne.
Cytowany przepis umiejscowiony został w rozdziale 2 tego aktu, zatytułowanym „Zwolnienia dotyczące określonych czynności wykonywanych w interesie publicznym”, co oznacza, że usługi pocztowe na gruncie Dyrektywy VAT podlegają zwolnieniu od podatku wyłącznie, gdy są wykonywane w interesie publicznym, tzn. wypełniają obowiązki, jakie ciążą na danym państwie wobec jego obywateli.
W tym miejscu przytoczyć należy fragment wyroku TSUE z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie C-357/07, w sprawie TNT Post UK Ltd The Queen przeciwko The Commissioners of Her Majestys Revenue & Customs, w którym to wskazano, że „publiczne służby pocztowe w rozumieniu art. 13 część A ust. 1 lit. a) szóstej dyrektywy należy rozumieć jako operatorów publicznych lub prywatnych (…), którzy zobowiążą się do świadczenia usług pocztowych odpowiadających podstawowym potrzebom społeczeństwa i w związku z tym, w praktyce, do zapewnienia całości lub części powszechnych usług pocztowych w danym państwie członkowskim, zgodnie z definicją zawartą w art. 3 dyrektywy 97/67.” przy czym w dalszej części ww. wyroku jednoznacznie wskazano, iż: „zwolnienie przewidziane w art. 13 część A ust. 1 lit. a) szóstej dyrektywy ma zastosowanie do świadczenia usług i dostaw towarów z nimi związanych – z wyjątkiem transportu osób i usług telekomunikacyjnych – które publiczne służby pocztowe wykonują jako takie, a więc w charakterze operatora, który zobowiązał się do zapewnienia w danym państwie członkowskim całości lub części powszechnych usług pocztowych. Zwolnienie to nie ma zastosowania do świadczenia usług ani dostawy towarów z nimi związanych, których warunki zostały wynegocjowane indywidualnie”.
W kontekście powyższego analizując treść art. 43 ust. 1 pkt 17 ustawy o VAT i odpowiednio art. 132 ust. 1 lit. a Dyrektywy należy zauważyć, że powyższe zwolnienie obejmuje usługi pocztowe wyłącznie w przypadku gdy:
•są świadczone przez powołaną do tego instytucję tj. operatora obowiązanego do świadczenia powszechnych usług (w przypadku zagranicznego usługodawcy istotny będzie jego status w kraju jego siedziby)
oraz
•dotyczą usług pocztowych, które publiczne służby pocztowe wykonują jako takie, a więc w charakterze operatora, który zobowiązał się do zapewnienia w danym państwie członkowskim całości lub części powszechnych usług pocztowych.
Zatem analizując treść art. 43 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku VAT, należy zauważyć, że kreuje on zwolnienie o charakterze przedmiotowo-podmiotowym. Zwolnienie to obejmuje nie wszystkie podmioty świadczące usługi pocztowe, ale tylko te które posiadają status operatora obowiązanego do świadczenia takich usług. Na gruncie regulacji prawa pocztowego status podmiotu działającego w takim charakterze przypisuje się, operatorowi wyznaczonemu do świadczenia powszechnych usług pocztowych. Natomiast ustanawianie operatora wyznaczonego regulują przepisy art. 71 – art. 80 ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. Prawo pocztowe (Dz. U. 2023, poz. 1640, ze zm.).
Zgodnie z art. 3 pkt 12 i pkt 13 ustawy Prawo pocztowe:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
12) operator pocztowy - przedsiębiorcę uprawnionego do wykonywania działalności pocztowej, na podstawie wpisu do rejestru operatorów pocztowych;
13) operator wyznaczony - operatora pocztowego obowiązanego do świadczenia usług powszechnych.
Stosownie do art. 46 ust. 1 ustawy Prawo pocztowe:
Do świadczenia usług powszechnych na terytorium całego kraju jest obowiązany operator wyznaczony.
W tym miejscu wskazać należy, że stosownie do art. 178 ust. 1 ustawy Prawo pocztowe:
Poczta pełni obowiązki operatora wyznaczonego w okresie 3 lat od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.
Zaznaczyć jednakże należy, że samo posiadanie owego statusu jest jedynie przesłanką podmiotową objęcia określonych czynności zwolnieniem. Ponadto występują także uwarunkowania przedmiotowe, czyli innymi słowy tylko niektóre spośród usług świadczonych przez wyznaczonego operatora będą korzystały ze zwolnienia od podatku VAT. Ustawodawca w przepisie kładzie nacisk na „powszechność” świadczonych usług pocztowych, tak że można z tego wnioskować, że te usługi świadczone przez operatora wyznaczonego, którym nie można przypisać przymiotu „powszechności”, będą wyłączone ze zwolnienia i w konsekwencji będą podlegały opodatkowaniu tymże podatkiem według odpowiedniej stawki. Ponadto jedna z kluczowych zasad wykładni prawa nakazuje zwolnienia (i wyłączenia) interpretować możliwie wąsko, ściśle, aby nie doprowadzić do nieuprawnionego rozszerzenia zakresu zwolnień.
Z opisu sprawy wynika, że są Państwo podatnikiem niezarejestrowanym jako podatnik VAT, posiadają Państwo siedzibę działalności gospodarczej w Polsce i podlegają w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Głównym przedmiotem Państwa działalności jest obszar pomocy społecznej. Spółdzielnia wykonuje usługi społeczne na zlecenie członków spółdzielni tj. Gminy … i Gminy …. Oprócz działalności głównej – świadczenia usług społecznych, świadczą Państwo usługi na podstawie wpisu do Rejestru operatorów pocztowych. Realizują Państwo umowę z Urzędem Gminy, oraz innymi jednostkami podległymi gminie. Usługi te obejmują przyjmowanie, sortowanie, przemieszczanie i doręczanie przesyłek tylko na zlecenie Gminy (członka spółdzielni), obsługę przesyłek zwróconych i dostarczanie ich do nadawcy. Posiadają Państwo ustalony cennik usług pocztowych.
Mając zatem na uwadze powołane przepisy oraz okoliczności sprawy stwierdzić należy, że w związku z faktem, że nie są Państwo operatorem obowiązanym do świadczenia powszechnych usług pocztowych, to świadczone przez Państwa usługi pocztowe nie korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 17 ustawy o VAT.
Wobec powyższego uznałem Państwa stanowisko za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dniu zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego .... Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.