Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - null

shutterstock
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

3 października 2024 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku szkoleń finansowanych w całości ze środków publicznych na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit c. ustawy o VAT oraz niewliczania ich do limitu zwolnienia 200 000 zł na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 11 grudnia 2024 r. (wpływ 16 grudnia 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego (ostatecznie przedstawiony w uzupełnieniu wniosku z 11 grudnia 2024 r.)

Wnioskodawca - … prowadzi działalność gospodarczą od  listopada 2020 r. wpisaną do Centralnej Ewidencji Informacji o Działalności Gospodarczej pod nr NIP: XXX, w zakresie PKD: 85.59.B pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane, 96.04.Z działalność usługowa związana z poprawą kondycji fizycznej, 47.73.Z sprzedaż detaliczna wyrobów farmaceutycznych prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach.

Wnioskodawca w ramach działalności opodatkowana jest ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, w ramach podatku od towarów i usług korzysta ze zwolnienia z art. 113 ust. 1 i 9. Wnioskodawca z wykształcenia jest magistrem farmacji. Wraz z małżonkiem łączy ją wspólność ustawowa małżeńska. Mąż wnioskującej: również prowadzi działalność gospodarczą na podstawie PKD 86.21.Z Praktyka lekarska ogólna.

Wnioskodawca prowadzi warsztaty dla dzieci i dorosłych o tematyce: eko-kosmetyki, zielarskie (mój zielnik, spacery, zielarskie, warsztaty herbaciane), …, …, edukacja ekologiczna, edukacja przyrodnicza, roślinne warsztaty rękodzielnicze: las w słoiku, roślinne obrazy, świece sojowe. Ponadto w ofercie znajdują się szkolenia prozdrowotne: zielarskie, aromaterapia, ziołowa apteczka, ziołowe zdrowie kobiet, odporność? Naturalnie, kosmetyka naturalna, bańki lekarskie, ...

Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i  (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz.737 ze zm.). Usługi szkoleniowe świadczone przez Wnioskodawcę nie są usługami, które można zakwalifikować do usług kształcenia, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit a ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 poz. 361 ze zm.).

Przykładowy sposób w jaki Wnioskodawca świadczy usługi można przedstawić następująco: Wnioskodawca bierze udział w zapytaniach ofertowych/przetargach na przeprowadzenie szkoleń, w których określa szczegółowy plan szkolenia, sposób jego przeprowadzenia oraz czas trwania. Następnie zawiera umowę z zainteresowanym podmiotem. Wnioskodawca we własnym zakresie przygotowuje materiały szkoleniowe oraz opracowuje zakres szkolenia, a także jego przeprowadzenie. Po przeprowadzonym szkoleniu Wnioskodawca wystawia fakturę za wykonanie usługi.

Przeprowadzane przez Wnioskodawcę szkolenia są finansowane w całości (lub w 70%) ze środków publicznych, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1270 z późn. zm.). Odbiorcą szkoleń są Biblioteki, Centra Kulturalne, Domy Kultury, Koła Gospodyń Wiejskich, Instytuty Nasiennictwa, Nadleśnictwa, Lokalne Grupy Działania. Płatnikiem są ww. instytucje posiadające środki pozyskane ze środków publicznych, zazwyczaj z Urzędu Marszałkowskiego, ARMiR, Ministerstwa Kultury, Funduszy Europejskich. Wszystkie z ww. szkoleń były finansowane ze środków publicznych w 70% lub w 100% w zależności od projektu w którym Wnioskodawca brała udział. Wnioskodawca posiada dokumentację potwierdzającą z jakich środków jest finansowane szkolenie i że są to środki publiczne.

Usługi świadczone przez Wnioskodawcę są prowadzone w formie szkoleń. Osoby biorące udział w szkoleniach chcą poszerzać swoją wiedzę z dziedziny obejmującej szkolenie m.in.: ziołolecznictwa, aromaterapii. Uczestnikami są wielokrotnie osoby fizyczne prowadzące gospodarstwa rolne, gospodarstwa agroturystyczne, gabinety kosmetyczne, rolnicy prowadzący zagrody edukacyjne. Celem szkoleń jest uzyskanie lub uaktualnienie, pogłębienie wiedzy do celów zawodowych, dotyczy to wszystkich uczestników przedmiotowych szkoleń. Po szkoleniach uczestnicy poszerzają zakres swoich usług, dodają nowy rodzaj usług, wzbogacają swoja wiedzę, co skutkuje otwieraniem zagród edukacyjnych, inspiruje do podejmowania ciekawych inicjatyw w swoich miejscowościach, prowadzą warsztaty. Szkolenia cieszą się dużym zainteresowaniem ze względu na profesjonalizm i merytorykę oraz wplecione elementy inspirująco-motywacyjne. Dodatkowa wiedza farmaceutyczna pozwala odpowiedzieć na szczegółowe pytania kursantów z zakresu składu roślin, zastosowania w medycynie. Kursy i szkolenia poszerzają wiedzę na temat ziołolecznictwa, uprawy ziół i ich niecodziennego zastosowania, także pozwalają dokładnie przyjrzeć się im i zasmakować.

Wnioskodawca w ramach kursów i szkoleń nie wydaje certyfikatów ani nie nadaje uprawnień.

Świadczone usługi pozostają w związku z branżą lub zawodem uczestników zajęć, dla wykonywania takiego zawodu i czynności z nim związanych nie wymagane jest posiadanie odpowiednich kwalifikacji potwierdzonych odpowiednimi dokumentami, uczestnicy też na szkoleniu nie otrzymują żadnych zaświadczeń, dyplomów itp.

Inna grupa szkoleń to szkolenia indywidualne dla szkół, przedszkoli, odbiorców indywidualnych, te szkolenia finansowane są przez odbiorców ze środków własnych lub finansowane przez gminę ze środków publicznych, te szkolenia objęte są limitem obrotów do wysokości 200.000 zł/rok.

Wnioskodawca oświadcza, że nie są mu znane żadne ustawy, ani rozporządzenia, które regulowałyby ogólny obowiązek sposobu przeprowadzenia szkoleń świadczonych przez Wnioskodawcę, w tym z których wynika program szkolenia, ilość godzin szkolenia, tematyka, krąg osób objętych szkoleniem, warunki jakie musi spełniać organizator kształcenia. Wnioskodawca odpowiada na zapytania ofertowe ww. instytucji, które określają warunki szkolenia, program zaś ustala sam Wnioskodawca spełniając warunki zapytania ofertowego.

Celem wykonywanych usług szkoleniowych nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu, przez konkurencyjne wykonywanie czynności, o których mowa we wniosku, w stosunku do podatników niekorzystających ze zwolnienia od podatku VAT. Wnioskodawca stoi na stanowisku, że podatek od towarów i usług jest w zamyśle podatkiem neutralnym i nie wpłynie na osiągnięty przez niego dochód, tym bardziej na konkurencyjność.

Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 11 grudnia 2024 r.)

Czy szkolenia/warsztaty dla dzieci i dorosłych o tematyce: Eko-kosmetyki, zielarskie (mój zielnik, spacery, zielarskie, warsztaty herbaciane), …, …, edukacja ekologiczna, edukacja przyrodnicza, roślinne warsztaty rękodzielnicze: las w słoiku, roślinne obrazy, świece sojowe, szkolenia prozdrowotne: zielarskie, aromaterapia, ziołowa apteczka, ziołowe zdrowie kobiet, odporność? naturalnie!, kosmetyka naturalna, bańki lekarskie, … w zakresie edukacji, finansowane w całości ze środków publicznych mogą korzystać ze zwolnienia w VAT wg art. 43 ust. 1 pkt 29c ustawy o podatku od towarów i usług i czy nie wchodzą w skład limitu zwolnienia 200.000 zł na podstawie art. 113 ust. 1-9 ustawy o podatku od towarów i usług?

Pani stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 11 grudnia 2024 r.)

Pani zdaniem warsztaty dla dzieci i dorosłych o tematyce: Eko-kosmetyki, zielarskie (mój zielnik, spacery, zielarskie, warsztaty herbaciane), …, …, edukacja ekologiczna, edukacja przyrodnicza, roślinne warsztaty rękodzielnicze: las w słoiku, roślinne obrazy, świece sojowe, szkolenia prozdrowotne: zielarskie, aromaterapia, ziołowa apteczka, ziołowe zdrowie kobiet, odporność? naturalnie!, kosmetyka naturalna, bańki lekarskie, …, usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowane w całości ze środków publicznych mogą korzystać ze zwolnienia w VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c i nie mają wpływu na wysokość limitu uprawniającego do zwolnienia wg art. 113 ust. 1-9 ustawy z dnia 14.03.2004 o podatku od towarów i usług pod warunkiem, że są finansowane ze środków publicznych. Wnioskodawca twierdzi, iż jednostka wypłacająca dotację na realizację projektu jest instytucja publiczna, zaś wysokość dotacji odpowiada wydatkom kwalifikowanym, które płaci otrzymujący dotację w trakcie realizacji projektu. Dotacje finansowane są ze środków pochodzących z dotacji celowej z budżetu państwa i/lub z funduszy Unii Europejskiej. Wynagrodzenie za świadczone przez siebie usługi Wnioskodawca otrzymuje po zakończeniu usługi, przelewem, na podstawie wystawionej faktury.

Wnioskodawca oświadcza, że środki, które są jej przekazywane bezpośrednio przez instytucję przyznającą dotację na jej rzecz pochodzą ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: „Europa Inwestująca w obszary Wiejskie”, Fundusze Europejskie (...), co znajduje odzwierciedlenie w zawieranych przez Wnioskodawcę umowach z instytucją przekazującą finansowanie. Uzyskane od instytucji środki wpływają na rachunek bankowy Wnioskodawcy.

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi kształcenia i przekwalifikowania zawodowego oraz świadczenie usług i dostawa towarów związanych z tymi usługami są finansowane w całości ze środków publicznych. Beneficjenci ostateczni organizowanych przez Wnioskodawcę szkoleń nie są zobowiązani do wnoszenia wkładów własnych w jakiejkolwiek formie, za wyjątkiem szkoleń organizowanych dla odbiorców indywidualnych.

Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 20 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 73; poz. 392, dalej: „rozporządzenie wykonawcze”) zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy Rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 288, str. 1, dalej: „rozporządzenie nr 1777/2005”). Wnioskodawca twierdzi, że rozporządzenie nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio, zatem przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stały się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej bez konieczności implementacji ich w drodze ustawy.

Przepis art. 14 rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i dyrektywy 77/388/EWG obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu. Analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 347, str. 1, z późn. zm., dalej: „Dyrektywa 2006/112/WE”).

Stoi Pani na stanowisku, że w świetle ww. uregulowań oraz opisu stanu faktycznego zawartego we wniosku, czynności wykonywane przez Panią stanowią usługi w zakresie szkolenia zawodowego i przekwalifikowania na gruncie rozporządzenia nr 1777/2005. Wynagrodzenie finansowane ze środków pochodzących w całości z dotacji celowej z budżetu państwa i/lub z funduszy Unii Europejskiej należy uznać za finansowanie w całości ze środków publicznych. Na potwierdzenie swojego zdania pragnie Pani przytoczyć wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 08 października 2012 r. III SA/WA 3360/11 oraz wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 25 lutego 2014 I FSK 575/13. Zatem biorąc pod uwagę, iż świadczenie przez Panią szkolenia opisane w stanie faktycznym, w całości lub w 70% finansowane ze środków publicznych, będą zwolnione z VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 u.p.t.u., a tym samym nie będą wliczane do limitu zwolnienia z art. 113 ust. 1-9 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział dla niektórych czynności zwolnienie od podatku.

Zwolnienie od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a)jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,

b)uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia

– oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanym art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Zatem aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia, przewidzianego w powołanym przepisie ustawy, dany podmiot musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia.

Ze zwolnienia wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy mogą natomiast korzystać uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, o ile świadczone przez te podmioty usługi są usługami kształcenia na poziomie wyższym.

W świetle art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.finansowane w całości ze środków publicznych

− oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Jednocześnie na podstawie art. 43 ust. 17 ustawy:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1)nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

2)ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Z kolei w myśl art. 43 ust. 17a ustawy:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Określenie „ścisły związek” oznacza, że do wykonania usługi podstawowej niezbędna jest dostawa towarów lub świadczenie usług pomocniczych, przy czym nie może to być jakikolwiek związek, lecz relacja o charakterze wskazującym na nieodzowność tych ostatnich dla prawidłowego przebiegu podstawowej usługi.

Jak wynika z § 3 ust. 1 pkt 13 i 14 rozporządzenia Ministra Finansów z 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 955 ze zm.) dalej zwane „rozporządzeniem”:

Zwolnione od podatku od towarów i usług są:

˗usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,

˗usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawa towarów ściśle z tymi usługami związane.

Stosownie do treści § 3 ust. 8 ww. rozporządzenia:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Na mocy § 3 ust. 9 rozporządzenia:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1)nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, lub

2)ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Powołane przepisy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczonych przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowanych w całości ze środków publicznych. Co więcej, przepisy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowanych w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenia usług i dostawy towarów ściśle z tymi usługami związanych. Dla zastosowania przedmiotowych zwolnień istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych lub też finansowanie danego szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Wskazane wyżej regulacje stanowią implementację prawa unijnego, gdyż w świetle art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r. str. 1 ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady, państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

W tym kontekście wskazać należy – co wielokrotnie podkreślał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej – że zakres zwolnień przewidzianych w Dyrektywie 2006/112/WE Rady nie może być interpretowany w sposób rozszerzający. Czynności zwolnione zgodnie z Dyrektywą 2006/112/WE Rady stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego, a ich ujednolicona interpretacja ma służyć unikaniu rozbieżności w stosowaniu systemu podatku od wartości dodanej w poszczególnych państwach członkowskich. Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem „pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 Szóstej Dyrektywy 77/388/EWG powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika” (wyrok TSUE z dnia 19 listopada 2009 r. C-461/08 w sprawie Don Bosco Onroerend Goed BV).

W dniu 1 lipca 2011 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE Rady w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L z 2011 r. nr 77/1). Rozporządzenie to wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio.

Definicja zawarta w art. 44 tego rozporządzenia określa, że usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zapewnione na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE Rady obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Również w wyroku z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie C-287/00 Trybunał w swym orzeczeniu wskazał, jak należy interpretować zwolnienia przedmiotowe w VAT uregulowane w  Dyrektywie 77/388/EWG. W wyroku tym podkreślono, że pojęcia używane do  doprecyzowania zakresu zwolnienia powinny być interpretowane ściśle m.in. dlatego, że zwolnienia stanowią wyjątek od zasady powszechności opodatkowania i choćby z tych przyczyn muszą być interpretowane jednolicie.

Dokonując wykładni ww. przepisów przez pryzmat definicji usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania, określonej w art. 44 Rozporządzenia Wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. należy mieć na uwadze dosłowne brzmienie tych przepisów.

Zgodnie ze Słownikiem języka polskiego PWN (dostępnym w Internecie), użyte w art. 44 rozporządzenia słowo „bezpośredni” oznacza „dotyczący kogoś lub czegoś wprost”, słowo „branża” oznacza „gałąź produkcji lub handlu obejmująca towary lub usługi jednego rodzaju”, natomiast słowo „zawód” oznacza „wyuczone zajęcie wykonywane w celach zarobkowych”.

Analiza powyższego prowadzi do wniosku, że kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe, o których mowa w ww. przepisach, obejmujące nauczanie pozostające w  bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, to takie kształcenie, w wyniku którego dana osoba podnosi swoje kwalifikacje, a bezpośrednio po jej ukończeniu jest w stanie podjąć pracę zarobkową, lub wykonywać określony zawód.

Jak wyżej wskazano przepisy prawa podatkowego przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów Prawo oświatowe wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowane w całości lub w części ze środków publicznych.

Przy czym odesłanie w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy do „odrębnych przepisów” odnosić się może wyłącznie do przepisów, które określają formy i zasady usług szkoleniowych w  zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. Odrębne przepisy określające formy i zasady to przepisy, z których wynika np. program szkolenia, ilość godzin szkolenia, tematyka, krąg osób objętych szkoleniem, warunki jakie musi spełnić organizator kształcenia.

Natomiast zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. b ustawy, względem usługi, która stanowi usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, ma zastosowanie pod warunkiem, że usługa ta jest świadczona przez podmiot, który uzyskał akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe.

Przewidziany w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o podatku od towarów i usług wymóg finansowania usług w określonej wysokości ze środków publicznych jest spełniony w przypadku, gdy rzeczywistym (w znaczeniu ekonomicznym) źródłem finansowania tej usługi są środki publiczne.

W myśl art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1530 ze zm.):

Środkami publicznymi są:

1) dochody publiczne;

2) środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);

2a) środki, o których mowa w art. 3b ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz.U. z 2024 r. poz. 324 i 862);

2b) środki, o których mowa w art. 202 ust. 4;

3) środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;

4) przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:

a) ze sprzedaży papierów wartościowych,

b) z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,

c) ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,

d) z otrzymanych pożyczek i kredytów,

e) z innych operacji finansowych;

5) przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

Z art. 4 ust. 1 ww. ustawy o finansach publicznych wynika, że:

Przepisy ustawy stosuje się do:

1) jednostek sektora finansów publicznych;

2) innych podmiotów w zakresie, w jakim wykorzystują środki publiczne lub dysponują tymi środkami.

Stosownie do art. 9 ustawy o finansach publicznych:

Sektor finansów publicznych tworzą:

1) organy władzy publicznej, w tym organy administracji rządowej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa oraz sądy i trybunały;

2) jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki;

2a) związki metropolitalne;

3) jednostki budżetowe;

4) samorządowe zakłady budżetowe;

5) agencje wykonawcze;

6) instytucje gospodarki budżetowej;

7) państwowe fundusze celowe;

8) Zakład Ubezpieczeń Społecznych i zarządzane przez niego fundusze oraz Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego i fundusze zarządzane przez Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego;

9) Narodowy Fundusz Zdrowia;

10) samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej;

11) uczelnie publiczne;

12) Polska Akademia Nauk i tworzone przez nią jednostki organizacyjne;

13) państwowe i samorządowe instytucje kultury;

14) inne państwowe lub samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorstw, instytutów badawczych, instytutów działających w ramach Sieci Badawczej Łukasiewicz, banków oraz spółek prawa handlowego;

15) Bankowy Fundusz Gwarancyjny.

Powyższe przepisy zaliczają zatem do środków publicznych dochody publiczne, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz wskazane przychody budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z różnych źródeł. Środkami publicznymi są również środki pochodzące z  funduszy strukturalnych.

Jak już wyżej wskazano, dla zastosowania zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego inną niż wymienione w pkt 26, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu.

Uprawnienie do skorzystania ze zwolnienia od podatku na podstawie § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia przysługuje także usługom kształcenia i przekwalifikowania zawodowego, obejmującym nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z konkretną branżą czy zawodem oraz mającym na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych, które są finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Ponadto należy wskazać, że w myśl art. 113 ust. 1 ustawy o VAT:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Natomiast stosownie do 113 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT:

Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:

a) transakcji związanych z nieruchomościami,

b) usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,

c) usług ubezpieczeniowych

- jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych.

Z opisu sprawy wynika, że prowadzi Pani warsztaty dla dzieci i dorosłych o tematyce: eko-kosmetyki, zielarskie (mój zielnik, spacery, zielarskie, warsztaty herbaciane), …, …, edukacja ekologiczna, edukacja przyrodnicza, roślinne warsztaty rękodzielnicze: las w słoiku, roślinne obrazy, świece sojowe. Ponadto w ofercie znajdują się szkolenia prozdrowotne: zielarskie, aromaterapia, ziołowa apteczka, ziołowe zdrowie kobiet, odporność? Naturalnie, kosmetyka naturalna, bańki lekarskie, …. Nie jest Pani jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe. Usługi szkoleniowe świadczone przez Panią nie są usługami, które można zakwalifikować do usług kształcenia, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług. Przeprowadzane przez Panią szkolenia są finansowane w całości (lub w 70%) ze środków publicznych, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Odbiorcą szkoleń są Biblioteki, Centra Kulturalne, Domy Kultury, Koła Gospodyń Wiejskich, Instytuty Nasiennictwa, Nadleśnictwa, Lokalne Grupy Działania. Płatnikiem są ww. instytucje posiadające środki pozyskane ze środków publicznych, zazwyczaj z Urzędu Marszałkowskiego, ARMiR, Ministerstwa Kultury, Funduszy Europejskich. Wszystkie z ww. szkoleń były finansowane ze środków publicznych w 70% lub w 100% w zależności od projektu, w którym Pani brała udział. Posiada Pani dokumentację potwierdzającą z jakich środków jest finansowane szkolenie i że są to środki publiczne.

Pani wątpliwości w sprawie dotyczą zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy dla prowadzonych szkoleń/warsztatów dla dzieci i dorosłych o tematyce: eko-kosmetyki, zielarskie (mój zielnik, spacery, zielarskie, warsztaty herbaciane), …, …, edukacja ekologiczna, edukacja przyrodnicza, roślinne warsztaty rękodzielnicze: las w słoiku, roślinne obrazy, świece sojowe, szkolenia prozdrowotne: zielarskie, aromaterapia, ziołowa apteczka, ziołowe zdrowie kobiet, odporność? naturalnie!, kosmetyka naturalna, bańki lekarskie, … oraz braku obowiązku wliczania świadczonych usług do limitu sprzedaży, o którym mowa w art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy o VAT.

Dokonując oceny, czy świadczone przez Panią usługi obejmujące szkolenia/warsztaty dla dzieci i dorosłych o tematyce: eko-kosmetyki, zielarskie (mój zielnik, spacery, zielarskie, warsztaty herbaciane), …, …, edukacja ekologiczna, edukacja przyrodnicza, roślinne warsztaty rękodzielnicze: las w słoiku, roślinne obrazy, świece sojowe, szkolenia prozdrowotne: zielarskie, aromaterapia, ziołowa apteczka, ziołowe zdrowie kobiet, odporność? naturalnie!, kosmetyka naturalna, bańki lekarskie, … są objęte zwolnieniem od podatku, należy w pierwszej kolejności zbadać, czy spełnione są warunki określone w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy.

Wskazała Pani, że nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe i usługi szkoleniowe świadczone przez Panią nie są usługami, które można zakwalifikować do usług kształcenia, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit a ustawy o podatku od towarów i usług. Ponadto z treści wniosku nie wynika, że posiada Pani status uczelni, jednostki naukowej Polskiej Akademii Nauk oraz instytutu badawczego w zakresie kształcenia.

Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, że świadczone przez Panią usługi obejmujące szkolenia/warsztaty dla dzieci i dorosłych o tematyce: eko-kosmetyki, zielarskie (mój zielnik, spacery, zielarskie, warsztaty herbaciane), …, …, edukacja ekologiczna, edukacja przyrodnicza, roślinne warsztaty rękodzielnicze: las w słoiku, roślinne obrazy, świece sojowe, szkolenia prozdrowotne: zielarskie, aromaterapia, ziołowa apteczka, ziołowe zdrowie kobiet, odporność? naturalnie!, kosmetyka naturalna, bańki lekarskie, … nie spełniają przesłanek umożliwiających skorzystanie ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy.

W przedmiotowej sprawie należy zatem przeanalizować, czy spełnione są przesłanki warunkujące prawo do skorzystania ze zwolnienia dla tych szkoleń na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy VAT.

Dla zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, istotne jest – w pierwszej kolejności – uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu.

Ponadto uprawnienie do skorzystania ze zwolnienia od podatku na podstawie § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia przysługuje także usługom kształcenia i przekwalifikowania zawodowego, obejmującym nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z konkretną branżą czy zawodem oraz mającym na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych, które są finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Z opisu sprawy wynika, że prowadzi Pani warsztaty dla dzieci i dorosłych o tematyce: eko-kosmetyki, zielarskie (mój zielnik, spacery, zielarskie, warsztaty herbaciane), …, …, edukacja ekologiczna, edukacja przyrodnicza, roślinne warsztaty rękodzielnicze: las w słoiku, roślinne obrazy, świece sojowe. Ponadto w ofercie znajdują się szkolenia prozdrowotne: zielarskie, aromaterapia, ziołowa apteczka, ziołowe zdrowie kobiet, odporność? Naturalnie, kosmetyka naturalna, bańki lekarskie, ... Przykładowy sposób w jaki Pani świadczy usługi można przedstawić następująco: bierze Pani udział w zapytaniach ofertowych/przetargach na przeprowadzenie szkoleń, w których określa szczegółowy plan szkolenia, sposób jego przeprowadzenia oraz czas trwania. Następnie zawiera umowę z zainteresowanym podmiotem. We własnym zakresie przygotowuje Pani materiały szkoleniowe oraz opracowuje zakres szkolenia, a także jego przeprowadzenie. Po przeprowadzonym szkoleniu wystawia Pani fakturę za wykonanie usługi.

Przeprowadzane przez Panią szkolenia są finansowane w całości (lub w 70%) ze środków publicznych, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Odbiorcą szkoleń są Biblioteki, Centra Kulturalne, Domy Kultury, Koła Gospodyń Wiejskich, Instytuty Nasiennictwa, Nadleśnictwa, Lokalne Grupy Działania. Płatnikiem są ww. instytucje posiadające środki pozyskane ze środków publicznych, zazwyczaj z Urzędu Marszałkowskiego, ARMiR, Ministerstwa Kultury, Funduszy Europejskich. Wszystkie z ww. szkoleń były finansowane ze środków publicznych w 70% lub w 100% w zależności od projektu, w którym Pani brała udział. Posiada Pani dokumentację potwierdzającą z jakich środków jest finansowane szkolenie i że są to środki publiczne.

Usługi świadczone przez Panią są prowadzone w formie szkoleń. Osoby biorące udział w szkoleniach chcą poszerzać swoją wiedzę z dziedziny obejmującej szkolenie m.in.: ziołolecznictwa, aromaterapii. Uczestnikami są wielokrotnie osoby fizyczne prowadzące gospodarstwa rolne, gospodarstwa agroturystyczne, gabinety kosmetyczne, rolnicy prowadzący zagrody edukacyjne. Celem szkoleń jest uzyskanie lub uaktualnienie, pogłębienie wiedzy do celów zawodowych, dotyczy to wszystkich uczestników przedmiotowych szkoleń. Po szkoleniach uczestnicy poszerzają zakres swoich usług, dodają nowy rodzaj usług, wzbogacają swoją wiedzę, co skutkuje otwieraniem zagród edukacyjnych, inspiruje do podejmowania ciekawych inicjatyw w swoich miejscowościach, prowadzą warsztaty. Szkolenia cieszą się dużym zainteresowaniem ze względu na profesjonalizm i merytorykę oraz wplecione elementy inspirująco-motywacyjne. Dodatkowa wiedza farmaceutyczna pozwala odpowiedzieć na szczegółowe pytania kursantów z zakresu składu roślin, zastosowania w medycynie. Kursy i szkolenia poszerzają wiedzę na temat ziołolecznictwa, uprawy ziół i ich niecodziennego zastosowania, także pozwalają dokładnie przyjrzeć się im i zasmakować. W ramach kursów i szkoleń nie wydaje Pani certyfikatów ani nie nadaje uprawnień.

Świadczone usługi pozostają w związku z branżą lub zawodem uczestników zajęć, dla wykonywania takiego zawodu i czynności z nim związanych nie wymagane jest posiadanie odpowiednich kwalifikacji potwierdzonych odpowiednimi dokumentami, uczestnicy też na szkoleniu nie otrzymują żadnych zaświadczeń, dyplomów itp. Inna grupa szkoleń to szkolenia indywidualne dla szkół, przedszkoli, odbiorców indywidualnych, te szkolenia finansowane są przez odbiorców ze środków własnych lub finansowane przez gminę ze środków publicznych.

Mając na uwadze przywołane przepisy oraz opis sprawy zaznaczyć należy, że aby świadczone przez Panią usługi szkoleniowe mogły korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie wyżej powołanego art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT oraz § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia, muszą być uznane za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.

Biorąc zatem pod uwagę definicję usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania, określonej w art. 44 Rozporządzenia Wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. należy stwierdzić, że świadczone przez Panią ww. usługi szkoleniowe obejmujące warsztaty dla dzieci i dorosłych o tematyce: eko-kosmetyki, zielarskie (mój zielnik, spacery, zielarskie, warsztaty herbaciane), …, …, edukacja ekologiczna, edukacja przyrodnicza, roślinne warsztaty rękodzielnicze: las w słoiku, roślinne obrazy, świece sojowe oraz szkolenia prozdrowotne: zielarskie, aromaterapia, ziołowa apteczka, ziołowe zdrowie kobiet, odporność? Naturalnie, kosmetyka naturalna, bańki lekarskie, … nie stanowią usług kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego.

Jak już wyżej wyjaśniono kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe, o których mowa w przepisach art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy oraz § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia, obejmujące nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, to takie kształcenie, w wyniku którego dana osoba podnosi swoje kwalifikacje, a bezpośrednio po jego ukończeniu jest w stanie podjąć pracę zarobkową, lub wykonywać określony zawód.

Kierując się zatem wskazówkami ww. rozporządzenia Rady UE, zawierającymi definicję kształcenia zawodowego, należy stwierdzić, że kształcenie zawodowe jest procesem mającym na celu nauczenie, przekazanie wiedzy z określonej dziedziny, które ma posłużyć zdobyciu bądź uaktualnieniu wiedzy obecnie posiadanej przez uczestnika takiego szkolenia. Dodatkowo w celu zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie wskazanych regulacji art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT oraz § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień, wymagane jest spełnienie dodatkowych warunków wskazanych w tych przepisach.

Zauważyć w tym miejscu należy, że definicja usług kształcenia zawodowego i przekwalifikowania, zawarta w ww. rozporządzeniu, kładzie nacisk na „bezpośredni” związek nauczania z daną branżą lub zawodem, co narzuca stosowanie specyficznego programu nauczania dla skonkretyzowanego odbiorcy.

Wskazała Pani, że prowadzi Pani warsztaty dla dzieci i dorosłych o tematyce: Eko-kosmetyki, zielarskie (mój zielnik, spacery, zielarskie, warsztaty herbaciane), …, …, edukacja ekologiczna, edukacja przyrodnicza, roślinne warsztaty rękodzielnicze: las w słoiku, roślinne obrazy, świece sojowe. Ponadto w ofercie znajdują się szkolenia prozdrowotne: zielarskie, aromaterapia, ziołowa apteczka, ziołowe zdrowie kobiet, odporność? Naturalnie, kosmetyka naturalna, bańki lekarskie, ... Wskazała Pani również, że odbiorcą szkoleń są Biblioteki, Centra Kulturalne, Domy Kultury, Koła Gospodyń Wiejskich, Instytuty Nasiennictwa, Nadleśnictwa, Lokalne Grupy Działania. Ponadto podała Pani, że osoby biorące udział w szkoleniach chcą poszerzać swoją wiedzę z dziedziny obejmującej szkolenie m.in.: ziołolecznictwa, aromaterapii. Uczestnikami są wielokrotnie osoby fizyczne prowadzące gospodarstwa rolne, gospodarstwa agroturystyczne, gabinety kosmetyczne, rolnicy prowadzący zagrody edukacyjne. Celem szkoleń jest uzyskanie lub uaktualnienie, pogłębienie wiedzy do celów zawodowych, dotyczy to wszystkich uczestników przedmiotowych szkoleń. Ponadto zaznaczyła Pani, że świadczone usługi pozostają w związku z branżą lub zawodem uczestników zajęć, dla wykonywania takiego zawodu i czynności z nim związanych nie wymagane jest posiadanie odpowiednich kwalifikacji potwierdzonych odpowiednimi dokumentami, uczestnicy też na szkoleniu nie otrzymują żadnych zaświadczeń, dyplomów itp. Inna grupa szkoleń to szkolenia indywidualne dla szkół, przedszkoli, odbiorców indywidualnych.

Mając powyższe na uwadze świadczonych przez Panią usług obejmujących warsztaty/szkolenia dla dorosłych i dzieci o tematyce: eko-kosmetyki, zielarskie (mój zielnik, spacery, zielarskie, warsztaty herbaciane), …, …, edukacja ekologiczna, edukacja przyrodnicza, roślinne warsztaty rękodzielnicze: las w słoiku, roślinne obrazy, świece sojowe oraz szkolenia prozdrowotne: zielarskie, aromaterapia, ziołowa apteczka, ziołowe zdrowie kobiet, odporność? Naturalnie, kosmetyka naturalna, bańki lekarskie, … nie można uznać za usługi kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego, bowiem nie można stwierdzić, że osoba bezpośrednio po ich ukończeniu jest w stanie podjąć pracę zarobkową, lub wykonywać określony zawód. Jednocześnie wskazała Pani, że część świadczonych usług to szkolenia prozdrowotne. Wprawdzie Pani wskazała, że świadczone usługi pozostają w związku z branżą lub zawodem uczestników zajęć oraz dla wykonywania takiego zawodu i czynności z nim związanych to jednak niewymagane jest posiadanie odpowiednich kwalifikacji potwierdzonych odpowiednimi dokumentami, uczestnicy na szkoleniu nie otrzymują również żadnych zaświadczeń, dyplomów itp. Ponadto należy podkreślić, że prowadzi Pani warsztaty dla dzieci i dorosłych a odbiorcą szkoleń są Biblioteki, Centra Kulturalne, Domy Kultury, Koła Gospodyń Wiejskich, Instytuty Nasiennictwa, Nadleśnictwa, Lokalne Grupy Działania. Wskazała Pani także, że inna grupa szkoleń to szkolenia indywidualne dla szkół, przedszkoli, odbiorców indywidualnych.

Z przedstawionego przez Panią opisu sprawy nie wynika zatem w jaki sposób uczestnicy prowadzonych przez Panią warsztatów i szkoleń będą wykorzystywać zdobytą wiedzę i umiejętności w ramach wykonywanego zawodu, wykonywanej pracy, a w szczególności w jaki sposób dzieci będą z nich korzystać. Nie świadczy Pani opisanych usług w ramach szkolenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego osób tego potrzebujących. Nie wskazała Pani, że wiedza zdobyta podczas świadczonych usług szkoleniowych bezpośrednio przekłada się na uzyskanie oraz podniesienie kwalifikacji zawodowych. Ponadto odbiorcami świadczonych przez Panią usług są, oprócz odbiorców indywidualnych, szkoły, przedszkola, Biblioteki, Centra Kulturalne, Domy Kultury, Koła Gospodyń Wiejskich, Instytuty Nasiennictwa, Nadleśnictwa, Lokalne Grupy Działania.

W konsekwencji nie można uznać świadczonych przez Panią usług prowadzonych w formie warsztatów/szkoleń dla dzieci i dorosłych o tematyce: eko-kosmetyki, zielarskie (mój zielnik, spacery, zielarskie, warsztaty herbaciane), …, …, edukacja ekologiczna, edukacja przyrodnicza, roślinne warsztaty rękodzielnicze: las w słoiku, roślinne obrazy, świece sojowe oraz szkoleń prozdrowotnych: zielarskie, aromaterapia, ziołowa apteczka, ziołowe zdrowie kobiet, odporność? Naturalnie, kosmetyka naturalna, bańki lekarskie, … za usługi kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego.

Zatem w odniesieniu do świadczonych przez Panią usług szkoleniowych nie jest spełniona podstawowa przesłanka zastosowania zwolnienia od podatku, w myśl art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy oraz § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia tj. świadczenie usług kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego.

W konsekwencji, ze względu na niespełnienie podstawowej przesłanki zawartej w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy oraz § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia umożliwiającej zastosowanie zwolnienia od podatku dla świadczonych przez Panią usług szkoleniowych, badanie dalszych warunków zwolnienia określonych we wskazanych przepisach, jest bezzasadne.

Tym samym w Pani przypadku nie znajdzie zastosowania przepis art. 113 ust. 2 pkt 2 ustawy, zatem ma Pani obowiązek wliczania świadczonych usług do limitu sprzedaży, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.

W konsekwencji Pani stanowisko, że prowadzone przez Panią warsztaty dla dzieci i dorosłych o tematyce: eko-kosmetyki, zielarskie (mój zielnik, spacery, zielarskie, warsztaty herbaciane), …, …, edukacja ekologiczna, edukacja przyrodnicza, roślinne warsztaty rękodzielnicze: las w słoiku, roślinne obrazy, świece sojowe, szkolenia prozdrowotne: zielarskie, aromaterapia, ziołowa apteczka, ziołowe zdrowie kobiet, odporność? naturalnie!, kosmetyka naturalna, bańki lekarskie, …, mogą korzystać ze zwolnienia w VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy i nie mają wpływu na wysokość limitu uprawniającego do zwolnienia wg art. 113 ust. 1-9 ustawy pod warunkiem, że są finansowane ze środków publicznych, należało uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany z przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (oraz z opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Biorąc pod uwagę powyższe, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

-   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

-   Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-    w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-    w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.