Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
11 października 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 10 października 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:
- uznania dokonanego aportu niepieniężnego, tj. wniesienia majątku powstałego w ramach Inwestycji do Spółki, za czynność opodatkowaną VAT, niekorzystającą ze zwolnienia z VAT,
- prawa do odliczenia VAT naliczonego od wydatków poniesionych na realizację Inwestycji w pełnej wysokości w trybie art. 86 ust. 1 i 13 ustawy o VAT.
Uzupełnili go Państwo w odpowiedzi na wezwanie pismem z 19 grudnia 2024 r. (wpływ 19 grudnia 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Gmina … (dalej: Gmina lub Wnioskodawca) jest podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: podatek VAT) zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (dalej: ustawa o samorządzie gminnym), Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Jednocześnie w myśl art. 6 ust. 1 cytowanej ustawy, do zakresu działania Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych Gminy należą m.in. zadania w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty, obejmujących sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym. Ponadto, zgodnie z treścią art. 3 ust. 2 pkt 5 i 6 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (dalej: ustawa o utrzymaniu czystości) do zadań Gminy należy ustanawianie selektywnego zbierania odpadów komunalnych oraz tworzenie punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych w sposób zapewniający łatwy dostęp dla wszystkich mieszkańców Gminy.
Gospodarka odpadami na terenie Gminy jest realizowana poprzez spółkę komunalną tj. … sp. z o.o. (dalej: Spółka), w której Gmina posiada 100% udziałów. Spółka prowadzi obecnie na terenie Gminy jeden Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych, który znajduje się na nieruchomości, którą Gmina odpłatnie dzierżawi od osoby prywatnej. Gmina za prowadzenie ww. punktu uiszcza na rzecz Spółki wynagrodzenie finansowane z opłat pobieranych przez Gminę od mieszkańców za gospodarowanie odpadami.
Mając na uwadze powyższe, Gmina w latach 2023-2024 zrealizowała inwestycję pn. „…” (dalej: Inwestycja). W ramach Inwestycji został wybudowany na trzech działkach należących do Gminy nowy Punkt Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych (dalej: PSZOK) w skład, którego wchodzi m.in. kontener administracyjny, rampa najazdowa, magazyny, ogrodzenie, monitoring, oświetlenie, etc.
Zakres Inwestycji obejmował w szczególności następujące elementy:
- kontener socjalno-biurowy wraz z Punktem Przyjmowania Odpadów, który stanowić będzie zaplecze umożliwiające obsługę punktu przez stały personel w godzinach otwarcia PSZOK;
- kontener z salką edukacyjną, który zostanie przystosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Kontener stanowi jeden z elementów infrastruktury umożliwiającej prowadzenie działalności edukacyjnej w zakresie popularyzowania właściwego postępowania z odpadami;
- waga samochodowa zagłębiona 50 t;
- rampa najazdowa zadaszona;
- plac składowania odpadów komunalnych;
- ścieżka edukacyjna, stanowiąca kolejny element infrastruktury umożliwiającej prowadzenie działalności edukacyjnej w zakresie popularyzowania właściwego postępowania z odpadami;
- magazyn z punktem napraw, w którym zostanie wydzielona strefa magazynowa (zbieranie i przekazywanie kolejnym użytkownikom rzeczy używanych do ponownego ich wykorzystania) oraz strefa napraw (miejsce przeprowadzania drobnych napraw odpadów i nadanie im wartości użytkowych - przygotowanie wybranych frakcji odpadów do ponownego użycia);
- magazyn na … i odpady niebezpieczne;
- wiata magazynowa;
- wjazd, place manewrowe i technologiczne wraz z chodnikiem, parking - wjazd o nawierzchni z betonu asfaltowego o szerokości ok 6 m. PSZOK posiadać będzie powierzchnię utwardzoną zapewniającą wjazd samochodów, odbiór kontenerów;
- umieszczenie 1 tablicy informacyjnej przy wjeździe wskazującej lokalizację PSZOK oraz 1 tablicę z Regulaminem przy Punkcie Przyjmowanych Odpadów;
- ogrodzenie terenu PSZOK wraz z bramą przesuwną i szlabanem na wjeździe na teren PSZOK (zabezpieczenie przed dostępem osób niepowołanych);
- zbiornik retencyjny;
- sieć monitoringu CCTV (wizyjny system kontroli).
W ramach wyposażenia PSZOK zakupiono w szczególności wyposażenie kontenera socjalno-biurowego wraz z Punktem Przyjmowania Odpadów, kontener z salką edukacyjną, magazyn z punktem napraw, magazyn na ZSEE i odpady niebezpieczne (pomieszczenie magazynowe na odpady niebezpieczne wyposażone m.in. w 4 szt. kontenerów z wannami wychwytowymi i w 6 szt. specjalistycznych pojemników na odpady niebezpieczne), rapy najazdowe zadaszone, kontenery …, plac manewrowy, kontenery …, wiaty magazynowe, kontenery …, 4 szt. czterokołowych pojemników na odpady 1100 l, 4 szt. pojemników na odpady 240 l i 4 szt. pojemników na odpady 120 l.
Na realizację Inwestycji Gmina pozyskała dofinansowanie w formie dotacji ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Dotacja została przyznana Gminie do wartości netto nakładów inwestycyjnych. VAT nie stanowi kosztu kwalifikowanego w tym projekcie.
W związku z realizacją Inwestycji, Gmina poniosła wydatki udokumentowane wystawionymi na Wnioskodawcę fakturami VAT, z wykazanymi na nich kwotami VAT naliczonego - na fakturach wskazane zostały dane Gminy jako nabywcy, w tym numer NIP Gminy.
Prace budowlane związane z Inwestycją zostały zakończone i PSZOK został przyjęty jako środek trwały dla celów księgowych dokumentem OT nr … dnia 6 maja 2024 r.
Wartość całego zadania wyniosła … PLN brutto (… PLN netto).
Pierwotnie, zamiarem Gminy było administrowanie powstałym w ramach Inwestycji PSZOK samodzielnie poprzez odpowiedni referat Urzędu Miejskiego. Zamiar ten Gmina potwierdziła również w Zarządzeniu Burmistrza Gminy z dnia 14 czerwca 2022 r. nr … . Gmina planowała wówczas samodzielnie administrować PSZOK, który byłby wykorzystywany do świadczenia usług publicznoprawnych związanych z gospodarowaniem odpadami oraz do sprzedaży opodatkowanej VAT w postaci odpłatnego przyjmowania ponadgabarytowych odpadów oraz odpadów z terenów niezamieszkanych.
Jednocześnie, po zakończeniu prac budowlanych związanych z Inwestycją, Gmina podjęła decyzję, że PSZOK zostanie odpłatnie udostępniony Spółce na podstawie zawartej w tym zakresie umowy dzierżawy. Aby Spółka mogła wykorzystywać PSZOK do prowadzonej działalności z zakresu gospodarki odpadami niezbędne jest uzyskanie stosownych pozwoleń. Aby je uzyskać Spółka musi posiadać tytuł prawny do korzystania z PSZOK. W konsekwencji, strony planują zawrzeć umowę dzierżawy, której przedmiotem będzie udostępnienie PSZOK odpłatnie na rzecz Spółki.
Mając na uwadze, że Spółka nie uzyskała jeszcze stosownych decyzji i pozwoleń do prowadzenia działalności z wykorzystaniem PSZOK, na moment sporządzenia niniejszego wniosku PSZOK nie był/nie jest wykorzystywany do jakiejkolwiek działalności. Dopiero po zawarciu umowy dzierżawy pomiędzy stronami oraz uzyskaniu stosownych pozwoleń, PSZOK będzie mógł być wykorzystywany przez Spółkę do działalności związanej z gospodarowaniem odpadami.
Z tytułu świadczenia usług dzierżawy PSZOK powstałego w efekcie Inwestycji, Gmina będzie pobierać od Spółki czynsz dzierżawny, udokumentowany wystawianymi na Spółkę fakturami VAT oraz będzie rozliczać VAT należny z tego tytułu.
Wysokość miesięcznego czynszu dzierżawy uzależniona będzie od dwóch składowych łącznie:
a)wysokości ostatecznie poniesionych przez Gminę wydatków na realizację Inwestycji, tj. całkowitej wartości netto Inwestycji (wartość z OT Inwestycji);
b)wysokości przyjętych stawek amortyzacyjnych dla środków trwałych stanowiących przedmiot dzierżawy, ustalonych z uwzględnieniem okresu zużycia danego środka trwałego.
Gmina pragnie przy tym podkreślić, że przepisy ustawy o VAT nie zawierają wytycznych dotyczących metodologii kalkulacji cen, w tym wysokości czynszu dzierżawnego z tytułu odpłatnego udostępnienia środka trwałego. Gmina pomocniczo posługuje się zatem przepisami ustawy o CIT, które stanowią istotną wskazówkę w zakresie kwotowego przedstawienia stopnia eksploatacji danego majątku.
Gmina, jako że nie jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych będzie dokonywała wyłącznie dla celów rachunkowych odpisów amortyzacyjnych od powstałego majątku (odpisy te nie będą stanowiły kosztu uzyskania przychodu w Gminie).
Podsumowując, miesięczny czynsz dzierżawny będzie skalkulowany w następujący sposób:
Miesięczny czynsz dzierżawny = całkowita wartość netto nakładów inwestycyjnych poniesionych przez Gminę na realizację Inwestycji x roczna stawka amortyzacji (2,5%; 4,5%; 18% i 20% w zależności od rodzaju elementu wchodzącego w skład PSZOK) / 12 (miesięcy).
Gmina wskazuje, że wartość czynszu skalkulowana na podstawie ww. wzoru będzie wynosić 20 tys. PLN netto miesięcznie.
Gmina jednak podjęła decyzję, że dzierżawa stanowi jedynie tymczasowe rozwiązanie, gdyż w I kwartale 2025 r. planuje przekazać cały majątek Inwestycji wraz z gruntem, na którym się on znajduje, w drodze aportu do Spółki. W ocenie Gminy, takie rozwiązanie pozwoli na efektywne zarządzanie tym majątkiem przez Spółkę.
Aport zostanie udokumentowany aktem notarialnym oraz fakturą wystawioną przez Gminę na Spółkę. W zamian za aport obejmie udziały w podwyższonym kapitale zakładowym Spółki. Wartość przedmiotu wkładu w zakresie Inwestycji zostanie ustalona alternatywnie jako:
1)wartość brutto udziałów - na wartość zapłaty składać się będzie wartość nominalna udziałów Spółki otrzymanych w zamian za aport (tj. kwota netto) oraz kwota podatku od towarów i usług;
2)wartość netto udziałów oraz zapłata VAT w formie pieniężnej - kwota zapłaty pomniejszona o kwotę podatku VAT, przy czym na wartość zapłaty składać się będzie wartość nominalna udziałów Spółki otrzymanych w zamian za aport (tj. kwota netto), natomiast kwota podatku od towarów i usług wpłacona zostanie - zgodnie z ustaleniami stron - przez Spółkę.
Wartość nominalna udziałów, jakie Gmina otrzyma od Spółki będzie odpowiadać wartości Inwestycji (kosztom budowy infrastruktury) wraz z wartością gruntu, przekazanej do Spółki.
W tym miejscu należy zaznaczyć, że w ramach planowanego aportu na Spółkę zostanie przeniesiona jedynie własność infrastruktury wytworzonej w ramach Inwestycji oraz grunt tj. nie dojdzie do przeniesienia innych elementów wymienionych w art. 55 (1) Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 2024 r. poz. 1061). Planowana transakcja wniesienia aportu nie obejmie zatem przeniesienia żadnych należności Gminy, rachunków bankowych ani środków pieniężnych zdeponowanych na rachunkach Gminy. Spółka nie przejmie również żadnych zobowiązań Gminy (w szczególności zobowiązań z tytułu pożyczek lub kredytów) i nie dojdzie do przeniesienia umów o pracę osób zatrudnionych w Gminie (tj. nie dojdzie do przeniesienia zakładu pracy).
Gmina podkreśla, że przedmiot aportu na moment wniesienia go do Spółki nie będzie wyodrębniony na płaszczyźnie:
- organizacyjnej - przejawem tego będzie brak statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze, który ten przedmiot by wyodrębniał;
- finansowej - planowana transakcja wniesienia aportu nie obejmie przeniesienia należności Gminy, jak również przeniesienia rachunków bankowych oraz środków pieniężnych zdeponowanych na rachunkach Gminy, ponadto Spółka nie przejmie również zobowiązań Gminy (w szczególności zobowiązań z tytułu pożyczek lub kredytów);
- funkcjonalnej - w ramach planowanego aportu nie dojdzie do przeniesienia umów o pracę osób zatrudnionych w Gminie (tj. nie dojdzie do przeniesienia zakładu pracy).
Gmina dotychczas nie dokonywała odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z Inwestycją, bowiem w pierwszej kolejności Gmina zamierzała potwierdzić przedmiotową kwestię w drodze wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.
PSZOK stanowi budowlę stanowiącą całość technicznie-użytkową w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane.
Ponadto, w uzupełnieniu wniosku podano:
1)Na pytanie: „Do wykonywania jakich czynności zamierzali Państwo wykorzystywać infrastrukturę powstałą w ramach realizacji Inwestycji pn. „…” od początku realizacji ww. Inwestycji, tj. czy do czynności:
a)opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,
b)zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług,
c)niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?”,
Gmina podała, że pierwotnie zamiarem Gminy było samodzielne prowadzenie powstałego w ramach Inwestycji Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów (dalej: PSZOK). Zamiar ten Gmina potwierdziła również w Zarządzeniu Burmistrza Gminy z dnia 14 czerwca 2022 r. nr …, które wskazuje, że po wybudowaniu PSZOK-u na ternie Gminy, Wydział Infrastruktur i Gospodarki Przestrzennej Urzędu Miejskiego w … będzie prowadził PSZOK.
Gmina pierwotnie planowała zatem samodzielnie administrować PSZOK, który byłby wykorzystywany do świadczenia usług publicznoprawnych związanych z gospodarowaniem odpadami, w tym do odpłatnego przyjmowania ponadgabarytowych odpadów od mieszkańców Gminy tj. do czynności, które zdaniem Gminy nie podlegają opodatkowaniu VAT oraz ewentualnie do odbioru odpadów z terenów niezamieszkanych, które to czynności zdaniem Gminy mogłyby podlegać opodatkowaniu. Niemniej kwestia opodatkowania tych czynności nie była przedmiotem zapytania Gminy i w tym zakresie Gmina nie dysponuje potwierdzeniem, że czynności w tym zakresie stanowiłyby usługi opodatkowane VAT.
2)Na pytanie: „W związku z informacjami podanymi w opisie sprawy:
Prace budowlane związane z Inwestycją zostały zakończone i PSZOK został przyjęty jako środek trwały dla celów księgowych dokumentem OT nr … dnia 6 maja 2024 r. (...) Jednocześnie, po zakończeniu prac budowlanych związanych z Inwestycją, Gmina podjęła decyzję, że PSZOK zostanie odpłatnie udostępniony Spółce na podstawie zawartej w tym zakresie umowy dzierżawy. (...)
Gmina jednak podjęła decyzję, że dzierżawa stanowi jedynie tymczasowe rozwiązanie, gdyż w I kwartale 2025 r. planuje przekazać cały majątek Inwestycji wraz z gruntem, na którym się on znajduje, w drodze aportu do Spółki. (...) proszę wskazać:
a)czy umowa dzierżawy, o której mowa we wniosku, na obecnym etapie procedowania wniosku, została zawarta? Jeśli tak, proszę wskazać datę zawarcia tej umowy? Jeśli nie, proszę wskazać planowaną datę zawarcia umowy dzierżawy, o której mowa we wniosku?
b)kiedy infrastruktura powstała w ramach Inwestycji została/będzie oddana do użytkowania?”,
Gmina podała, że umowa dzierżawy, o której mowa we wniosku została zawarta w drodze aktu notarialnego w dniu 13 listopada 2024 r.
Od momentu przyjęcia Inwestycji na stan majątku Gminy na podstawie OT z dnia 6 mają 2024 r. do czasu zawarcia umowy dzierżawy ze Spółką PSZOK nie był oddany do faktycznego użytkowania i nie był w żaden sposób wykorzystywany, tj. nie była na nim prowadzona jakakolwiek działalność, ani przez Gminę ani przez Spółkę.
Od momentu wydzierżawienia PSZOK nadal nie jest jeszcze użytkowany przez Spółkę, jako że prowadzenie działalności z wykorzystaniem PSZOK wymaga stosownych zezwoleń i wydania odpowiednich decyzji środowiskowych. O zezwolenie na prowadzenie PSZOK Spółka mogła natomiast wystąpić dopiero po zawarciu umowy dzierżawy. Posiadanie tytułu prawnego do dysponowania przedmiotową infrastrukturą było bowiem warunkiem koniecznym dla Spółki na potrzeby wystąpienia o zezwolenie na prowadzenie PSZOK.
W związku z powyższym, Infrastruktura powstała w ramach Inwestycji, została oddana do użytkowania Spółce w drodze umowy dzierżawy zawartej notarialnie w dniu 13 listopada 2024 r., jednakże dotychczas nie jest jeszcze prowadzona przez Spółkę działalność z wykorzystaniem PSZOK. Spółka oczekuje na wydanie przez Starostę … zezwolenia na prowadzenie PSZOK.
3)Na pytanie: „Do wykonywania jakich czynności służy/będzie służyła Państwu ww. infrastruktura od momentu oddania jej do użytkowania do dnia przekazania w formie aportu, tj. czy do czynności:
a)opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,
b)zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług,
c)niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?”,
Gmina podała, że od momentu oddania infrastruktury do użytkowania do dnia jej przekazania w formie aportu infrastruktura ta jest wykorzystywana do świadczenia odpłatnej usługi dzierżawy na rzecz Spółki, tj. do czynności, która zdaniem Gminy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Gmina rozlicza VAT należny z tytułu świadczonej usługi dzierżawy PSZOK.
4)Na pytanie: „Czy od momentu oddania ww. infrastruktury do użytkowania do dnia wniesienia tej infrastruktury aportem do Spółki upłynie okres dłuższy niż 2 lata?”, Gmina podała, że nie. Wstępnie, zamiarem Gminy było dokonanie wniesienia infrastruktury aportem do Spółki w pierwszym kwartale 2025 r. Obecnie Gmina przewiduje możliwość przesunięcia planowanego terminu dokonania aportu, niemniej nie później niż przed końcem 2025 r. Zatem od momentu oddania PSZOK do użytkowania do momentu wniesienia infrastruktury aportem do Spółki nie upłynie okres dłuższy niż dwa lata.
5)Na pytanie: „Czy ponosili/będą ponosili Państwo ewentualne nakłady na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym na budowlę stanowiącą PSZOK, których wartość przekroczyła/przekroczy 30% wartości początkowej ww. budowli? Jeśli tak, to proszę wskazać:
a)czy od oddania PSZOK do użytkowania po ulepszeniu, do dnia wniesienia aportem do Spółki, upłynie okres dłuższy niż 2 lata?
b)czy przysługiwało/będzie przysługiwało Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego od wydatków dotyczących ewentualnych ulepszeń PSZOK?
c)do jakich czynności PSZOK był/będzie wykorzystywany po dokonaniu ewentualnych ulepszeń, tj. czy do czynności:
-opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,
-zwolnionych od podatku od towarów i usług,
-niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.”,
Gmina podała, że nie poniosła i nie będzie ponosiła przed dokonaniem aportu nakładów na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym na budowlę stanowiącą PSZOK, których wartość przekroczyła/przekroczy 30% wartości początkowej ww. budowli.
6)Na pytanie: „W jakim okresie otrzymywali Państwo faktury w związku z realizacją Inwestycji, o której mowa we wniosku? Proszę podać daty otrzymania faktur dokumentujących pierwszy i ostatni wydatek poniesiony w ramach ww. Inwestycji?”, Gmina podała, że pierwszy wydatek poniesiony w związku z realizacją Inwestycji został udokumentowany otrzymana w dniu 18 marca 2022 r. fakturą za usługę przygotowanie wstępnej koncepcji wraz z planem zagospodarowania terenu Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów. Ostatni wydatek związany z realizacją Inwestycji został udokumentowany fakturą, otrzymaną przez Gminę w dniu 17 kwietnia 2024 r. Faktura ta dokumentuje usługę prowadzenia nadzoru inwestorskiego.
Pytania
1.Czy dokonanie aportu niepieniężnego, tj. wniesienie majątku powstałego w ramach Inwestycji do Spółki, będzie stanowiło czynność opodatkowaną VAT, niekorzystającą ze zwolnienia z VAT?
2.Czy Gminie przysługuje/będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków poniesionych na realizację Inwestycji w pełnej wysokości w trybie art. 86 ust. 1 i 13 ustawy o VAT?
Pytanie nr 1 dotyczy pierwszego zdarzenia przyszłego.
Pytanie nr 2 dotyczy pierwszego stanu faktycznego i drugiego zdarzenia przyszłego.
Państwa stanowisko w sprawie
Stanowisko Wnioskodawcy:
1.Dokonanie aportu niepieniężnego, tj. wniesienie majątku powstałego w ramach Inwestycji do Spółki (wraz z gruntem, na którym się on znajduje), będzie stanowiło czynność opodatkowaną VAT, niekorzystającą ze zwolnienia z VAT.
2.Gminie przysługuje/będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków poniesionych na realizację Inwestycji w pełnej wysokości zgodnie z metodologią przewidzianą w art. 86 ust. 1 i 13 ustawy o VAT tj. poprzez dokonanie korekt deklaracji podatkowych za okresy, w których powstało prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego bądź poprzez dokonanie korekt za jeden z trzech kolejnych okresów rozliczeniowych (nie później jednak niż w ciągu 5 lat licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego).
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy
Ad 1.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, zgodnie z którym przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Natomiast, przepis art. 7 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, rozumie się wszelkie czynności, polegające na przeniesieniu prawa do rozporządzania towarem jak właściciel.
Ponadto w myśl przepisu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 w niniejszej ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT, w tym również przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano tej czynności.
Stosownie natomiast do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, za podatników uznaje się osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza - jak stanowi art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z kolei, zgodnie z ust. 6 przedmiotowej regulacji, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Jednocześnie zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. W myśl art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym, do zadań własnych Gminy należą zadania w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty, obejmujących sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.
W wybranych przypadkach, w ramach wykonywania zadań własnych, Gmina występuje w roli podatnika VAT - podejmuje bowiem działania na podstawie umów cywilnoprawnych.
Natomiast o opodatkowaniu VAT danej czynności można mówić wówczas, gdy spełnione są następujące przesłanki:
- wchodzi ona w przedmiotowy zakres ustawy o VAT (kryterium przedmiotowe) oraz
- jest wykonywana przez podatnika VAT działającego w takim charakterze (kryterium podmiotowe).
Biorąc pod uwagę powyższe, w przypadku Gminy - kiedy działa ona w charakterze podatnika VAT, należy dodatkowo przeanalizować przesłanki czy dana czynność jest objęta zakresem ustawy o VAT oraz czy mieści się w katalogu czynności opodatkowanych VAT wskazanym w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT.
W świetle art. 24 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, do gminnego zasobu nieruchomości należą nieruchomości, które stanowią przedmiot własności gminy i nie zostały oddane w użytkowanie wieczyste, oraz nieruchomości będące przedmiotem użytkowania wieczystego gminy.
Jak stanowi art. 13 ust. 1 ww. ustawy o gospodarce nieruchomościami, z zastrzeżeniem wyjątków wynikających z ustaw, nieruchomości mogą być przedmiotem obrotu. W szczególności nieruchomości mogą być przedmiotem sprzedaży, zamiany i zrzeczenia się, oddania w użytkowanie wieczyste, w najem lub dzierżawę, użyczenia, oddania w trwały zarząd, a także mogą być obciążane ograniczonymi prawami rzeczowymi, wnoszone jako wkłady niepieniężne (aporty) do spółek, przekazywane jako wyposażenie tworzonych przedsiębiorstw państwowych oraz jako majątek tworzonych fundacji.
Gmina występuje w charakterze podatnika VAT w zakresie, w jakim działa w ramach czynności o charakterze cywilnoprawnym. Aport do takich czynności należy. Dokonywany jest w ramach stosunku wzajemnie zobowiązującego - Gmina zobowiązuje się przenieść na Spółkę własność określonej rzeczy, w zamian za udziały w Spółce. Tym samym, co do zasady, aport stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu VAT jako odpłatna dostawa towarów.
Jednocześnie, ustawodawca przewidział, w wybranych przypadkach zwolnienie z VAT. Dla dostawy budynków, budowli lub ich części ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku VAT, w szczególności, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.
I tak, stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:
a)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
b)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest, co do zasady, zwolniona z VAT. Wyjątek stanowi dostawa dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim, oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy o VAT przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:
a)wybudowaniu lub
b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.
Z uwagi na fakt, że Gmina planuje, aby do aportu doszło w I kwartale 2025 r. tj. przed upływem 2 lat od momentu pierwszego zasiedlenia (do którego jeszcze, w ocenie Gminy, nie doszło, gdyż majątek Inwestycji nadal nie jest użytkowany) Gmina nie będzie miała podstaw do zastosowania zwolnienia z VAT, o którym mowa w ww. przepisie.
Tym samym, zdaniem Wnioskodawcy dokonanie aportu niepieniężnego, tj. wniesienie majątku powstałego w ramach Inwestycji (wraz z gruntem) do Spółki, będzie stanowiło czynność podlegającą opodatkowaniu VAT, niekorzystającą ze zwolnienia z VAT.
Stanowisko Gminy znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej z dnia 26 stycznia 2023 r., sygn. 0111-KDIB3-2.4012.901.2022.2.MD, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: Dyrektor KIS) wskazał, iż „wniesienie aportem przez Gminę do Spółki sieci kanalizacyjnej powstałej w wyniku realizacji zadania będzie stanowić odpłatną dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu VAT i niekorzystającą ze zwolnienia od tego podatku.”
Podobnie Dyrektor KIS wypowiedział się w interpretacji indywidualnej z dnia 22 grudnia 2022 r. o sygn. 0114-KDIP4-1.4012.591.2022.2.AM, wskazując, iż „wniesienie do Spółki z o. o. Infrastruktury wytworzonej w ramach realizowanego projektu pn. „(...)” będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT jako odpłatna dostawa towarów, niekorzystająca ze zwolnienia z tego podatku”.
Analogiczne stanowisko Dyrektor KIS wyraził w interpretacji indywidualnej z dnia 16 maja 2018 r., sygn. 0112-KDIL1-1.4012.113.2018.2.PS, w której wskazał: „stwierdzić należy, że wytworzenie przez Gminę Sieć następuje/nastąpi w ramach statusu podatnika VAT (a więc w ramach prowadzonej przez Gminę działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy), a czynność wniesienia przez Gminę aportem Sieci do Spółki stanowi/będzie stanowić odpłatną dostawę towarów i w konsekwencji podlega/będzie podlegała opodatkowaniu”.
Podobne stanowisko Dyrektor KIS zaprezentował w interpretacji indywidualnej z dnia 20 października 2021 r. o sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.609.2021.2.ŻR, w której uznał, iż „stwierdzić, że wniesienie aportu (wkładu niepieniężnego) w postaci nieruchomości do spółki prawa handlowego spełnia definicję odpłatnej dostawy towarów, zawartej w art. 5 ust. 1 ustawy, a tym samym w rozumieniu art. 2 pkt 22 ustawy, uznawane jest za sprzedaż, ponieważ dostawa ta odbywa się za wynagrodzeniem (wniesienie aportu spełnia przymiot odpłatności, istnieje bowiem bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów a otrzymanym wynagrodzeniem w formie udziałów czy praw), a jej efektem jest przeniesienie na inny podmiot prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel. (...) W konsekwencji powyższego czynność wniesienia aportem do Spółki nowo wybudowanej oczyszczalni ścieków będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy, dla której nie znajdzie zastosowania zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10, 10a i pkt 2 ustawy.”
Ad 2.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z pewnymi zastrzeżeniami niemającymi zastosowania w przedmiotowej sytuacji.
Z treści wskazanej powyżej regulacji wynika zatem, że prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przysługuje przy łącznym spełnieniu dwóch przesłanek, tj.:
·nabywcą towarów/usług jest podatnik VAT oraz
·nabywane towary/usługi są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.
Stosownie do art. 86 ust. 13 ustawy o VAT, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 10d, 10e i 11, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej:
1)za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, albo
2)za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 99 ust. 2 i 3, za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych, po okresie rozliczeniowym, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego
- nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
Mając na uwadze, iż PSZOK nie jest jeszcze wykorzystywany do jakiekolwiek działalności, w ocenie Gminy nie został jeszcze oddany do użytkowania. W konsekwencji, należałoby uznać, że jeszcze przed oddaniem tego majątku do użytkowania Gmina podjęła decyzję o zamiarze odpłatnego udostępnienia go do Spółki i tym samym w tym zakresie działała jako podatnik VAT. Istnieje zatem bezpośredni związek pomiędzy wykonywaniem czynności opodatkowanych VAT w postaci odpłatnej dzierżawy (i następnie aportu) PSZOK a wydatkami, które zostały poniesione w związku z Inwestycją.
Skoro Gmina będzie zobowiązana do rozliczania VAT należnego z tytułu dzierżawy jak również będzie zobowiązana do rozliczenia VAT należnego z tytułu aportu to powinna mieć również prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków warunkujących możliwość wykonywania czynności opodatkowanych VAT.
W ocenie Gminy, stanowisko odmienne do przedstawionego powyżej pozostawałoby w sprzeczności z fundamentalną zasadą opodatkowania VAT, jaką jest zasada neutralności tego podatku, podkreślaną wielokrotnie w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: TSUE lub Trybunał) oraz polskich sądów administracyjnych. Przykładowo, Gmina przytacza orzeczenie TSUE w sprawie C-37/95 Ghent Coal, w którym Trybunał stwierdził, że: „prawo do odliczenia zostało wprowadzone, aby całkowicie zwolnić przedsiębiorcę od kosztów VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie w toku jego działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej konsekwentnie zapewnia, że każda działalność gospodarcza, niezależnie od jej celu i efektu pod warunkiem, że sama podlega VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny”.
Zdaniem Gminy, nie powinna być ona traktowana inaczej / mniej korzystnie niż podmioty gospodarcze, dokonujące sprzedaży opodatkowanej VAT i korzystające w związku z tym z prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów / usług niezbędnych w celu realizacji tej sprzedaży.
Skoro bowiem Gmina jako czynny podatnik VAT zobowiązana będzie uiścić VAT należny, to powinna ona mieć jednocześnie prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków warunkujących wykonywanie czynności opodatkowanych VAT.
Zgodnie z art. 91 ust. 7 ustawy o VAT, przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.
Natomiast w myśl ust. 7a wskazanej regulacji, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 2 zdanie pierwsze i drugie oraz ust. 3. Korekty tej dokonuje się przy każdej kolejnej zmianie prawa do odliczeń, jeżeli zmiana ta następuje w okresie korekty.
Stosownie do art. 91 ust. 2 ustawy o VAT, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. Zgodnie z art. 91 ust. 3 ustawy o VAT, korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej - w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy.
W ocenie Gminy, cytowane powyżej przepisy nie mają zastosowania w sprawie Gminy. Jak bowiem Gmina wskazała decyzja o wykorzystywaniu PSZOK do działalności opodatkowanej VAT zapadła jeszcze przed rozpoczęciem wykorzystywania tego majątku do jakiejkolwiek działalności.
Tym samym, stosownie do treści art. 86 ust. 1 i 13 ustawy o VAT, Gmina uważa, iż przysługuje jej prawo do odliczenia pełnych kwot podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją Inwestycji.
Stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w m.in. interpretacji indywidualnej z dnia 1 marca 2024 r. o sygn. 0114-KDIP4-3.4012.614.2023.2.RK, w której Dyrektor KIS stwierdził, iż „W konsekwencji, skoro nie można zastosować żadnego z przewidzianych zwolnień od podatku VAT do czynności wniesienia aportem Infrastruktury do Spółki, transakcja ta będzie podlegać opodatkowaniu jako odpłatna dostawa towarów, przy zastosowaniu właściwej stawki podatku VAT. Ponadto, jak już wcześniej wskazano, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, będzie Państwu przysługiwało pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na realizację Inwestycji. Prawo do odliczenia będzie przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wynikających z art. 88 ustawy.”.
Podobne stanowisko Dyrektor KIS wyraził:
- w interpretacji indywidualnej z dnia 3 listopada 2023 r., sygn. 0111-KDIB3-2.4012.511.2023.2.SR stwierdzając, iż „Podsumowując, w okolicznościach przedstawionych we wniosku wniesienie aportem powstałej infrastruktury wodociągowej do Spółki bezpośrednio po oddaniu jej do użytkowania, będzie stanowić odpłatną dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu VAT i niekorzystającą ze zwolnienia od tego podatku. Jednocześnie Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku VAT naliczonego z faktur dotyczących wydatków poniesionych na realizację ww. inwestycji”;
- w interpretacji indywidualnej z dnia 27 marca 2024 r., sygn. 0114-KDIP4-3.4012.35.2024.2.MKA stwierdzając, iż „W konsekwencji, skoro nie można zastosować żadnego z przewidzianych zwolnień od podatku VAT do czynności wniesienia aportem Infrastruktury do Spółki, transakcja ta będzie podlegać opodatkowaniu jako odpłatna dostawa towarów, przy zastosowaniu właściwej stawki podatku VAT. Jak już wcześniej wskazano, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, będzie Państwu przysługiwało pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na realizację Projektu. Prawo do odliczenia będzie przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wynikających z art. 88 ustawy.”.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zasady opodatkowania podatkiem od towarów i usług (podatkiem VAT) reguluje ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwana dalej „ustawą”.
W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Zgodnie z art. 2 pkt 6 i 22 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o:
6) towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii;
22) sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Jak stanowi art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Definicja „świadczenia usług” ma charakter dopełniający definicję „dostawy towarów” i jest wyrazem realizacji zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji wykonywanych przez podatników w ramach ich działalności gospodarczej.
Przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby niebędące dostawą. Na zachowanie to składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). Usługą nie będzie natomiast takie świadczenie, którego treścią jest przeniesienie na inny podmiot prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Stanowi ono bowiem dostawę towarów.
Nie każda jednak czynność, stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usługi w rozumieniu art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, musi być wykonana przez podatnika.
Według art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W świetle art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Oznacza to, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj.:
‒gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań, oraz
‒gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.
Natomiast w związku z realizacją zadań, które organ władzy publicznej podejmuje jako podmiot prawa publicznego, nie będzie podatnikiem VAT, nawet jeśli pobiera należności, opłaty lub składki.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).
Rolę gminy szczegółowo określa ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.).
Jak stanowi art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Zgodnie art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.
Wskazali Państwo, że są zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gospodarka odpadami na terenie Państwa Gminy jest realizowana poprzez spółkę komunalną tj. … sp. z o.o. (dalej: Spółka), w której posiadają Państwo 100% udziałów. Spółka prowadzi obecnie na terenie Państwa Gminy jeden Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych, który znajduje się na nieruchomości, którą Gmina odpłatnie dzierżawi od osoby prywatnej. Państwo za prowadzenie ww. punktu uiszczają na rzecz Spółki wynagrodzenie finansowane z opłat pobieranych od mieszkańców za gospodarowanie odpadami. W latach 2023-2024 zrealizowali Państwo inwestycję pn. „…” (dalej: Inwestycja). W ramach Inwestycji został wybudowany na trzech działkach należących do Państwa nowy Punkt Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych (dalej: PSZOK) w skład, którego wchodzi m.in. kontener administracyjny, rampa najazdowa, magazyny, ogrodzenie, monitoring, oświetlenie.
W związku z realizacją Inwestycji, ponieśli Państwo wydatki udokumentowane wystawionymi na Państwa fakturami VAT, z wykazanymi na nich kwotami VAT naliczonego - na fakturach wskazane zostały dane Gminy jako nabywcy, w tym numer NIP Gminy.
Prace budowlane związane z Inwestycją zostały zakończone i PSZOK został przyjęty jako środek trwały dla celów księgowych dokumentem OT nr … dnia 6 maja 2024 r. Wartość całego zadania wyniosła … PLN brutto (… PLN netto).
Pierwotnie, Państwa zamiarem było administrowanie powstałym w ramach Inwestycji PSZOK samodzielnie poprzez odpowiedni referat Urzędu Miejskiego. Planowali Państwo wówczas samodzielnie administrować PSZOK, który byłby wykorzystywany do świadczenia usług publicznoprawnych związanych z gospodarowaniem odpadami oraz do sprzedaży opodatkowanej VAT w postaci odpłatnego przyjmowania ponadgabarytowych odpadów oraz odpadów z terenów niezamieszkanych. Jednocześnie, po zakończeniu prac budowlanych związanych z Inwestycją, podjęli Państwo decyzję, że PSZOK zostanie odpłatnie udostępniony Spółce na podstawie zawartej w tym zakresie umowy dzierżawy. Aby Spółka mogła wykorzystywać PSZOK do prowadzonej działalności z zakresu gospodarki odpadami niezbędne jest uzyskanie stosownych pozwoleń. Aby je uzyskać Spółka musi posiadać tytuł prawny do korzystania z PSZOK. W konsekwencji, strony planują zawrzeć umowę dzierżawy, której przedmiotem będzie udostępnienie PSZOK odpłatnie na rzecz Spółki. Mając na uwadze, że Spółka nie uzyskała jeszcze stosownych decyzji i pozwoleń do prowadzenia działalności z wykorzystaniem PSZOK, na moment sporządzenia niniejszego wniosku o interpretację PSZOK nie był/nie jest wykorzystywany do jakiejkolwiek działalności. Dopiero po zawarciu umowy dzierżawy pomiędzy stronami oraz uzyskaniu stosownych pozwoleń, PSZOK będzie mógł być wykorzystywany przez Spółkę do działalności związanej z gospodarowaniem odpadami. Z tytułu świadczenia usług dzierżawy PSZOK powstałego w efekcie Inwestycji, będziecie Państwo pobierać od Spółki czynsz dzierżawny, udokumentowany wystawianymi na Spółkę fakturami oraz będziecie rozliczać VAT należny z tego tytułu.
Państwo podjęli jednak decyzję, że dzierżawa stanowi jedynie tymczasowe rozwiązanie, gdyż w I kwartale 2025 r. planują Państwo przekazać cały majątek Inwestycji wraz z gruntem, na którym się on znajduje, w drodze aportu do Spółki. Jak Państwo podali - takie rozwiązanie pozwoli na efektywne zarządzanie tym majątkiem przez Spółkę.
Aport zostanie udokumentowany aktem notarialnym oraz fakturą wystawioną przez Państwa na Spółkę. W zamian za aport obejmiecie Państwo udziały w podwyższonym kapitale zakładowym Spółki. Wartość przedmiotu wkładu w zakresie Inwestycji zostanie ustalona alternatywnie jako:
1)wartość brutto udziałów - na wartość zapłaty składać się będzie wartość nominalna udziałów Spółki otrzymanych w zamian za aport (tj. kwota netto) oraz kwota podatku od towarów i usług;
2)wartość netto udziałów oraz zapłata VAT w formie pieniężnej - kwota zapłaty pomniejszona o kwotę podatku VAT, przy czym na wartość zapłaty składać się będzie wartość nominalna udziałów Spółki otrzymanych w zamian za aport (tj. kwota netto), natomiast kwota podatku od towarów i usług wpłacona zostanie - zgodnie z ustaleniami stron - przez Spółkę.
Wartość nominalna udziałów, jakie Państwo otrzymają od Spółki będzie odpowiadać wartości Inwestycji (kosztom budowy infrastruktury) wraz z wartością gruntu, przekazanej do Spółki.
Podali Państwo, że w ramach planowanego aportu na Spółkę zostanie przeniesiona jedynie własność infrastruktury wytworzonej w ramach Inwestycji oraz grunt tj. nie dojdzie do przeniesienia innych elementów wymienionych w art. 55 (1) Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 2024 r. poz. 1061). Planowana transakcja wniesienia aportu nie obejmie zatem przeniesienia żadnych Państwa należności, rachunków bankowych ani środków pieniężnych zdeponowanych na Państwa rachunkach. Spółka nie przejmie również żadnych Państwa zobowiązań (w szczególności zobowiązań z tytułu pożyczek lub kredytów) i nie dojdzie do przeniesienia umów o pracę osób zatrudnionych w Państwa Gminie (tj. nie dojdzie do przeniesienia zakładu pracy).
Nie dokonywali Państwo dotychczas odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z Inwestycją, bowiem w pierwszej kolejności Gmina zamierzała potwierdzić przedmiotową kwestię w drodze wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.
PSZOK stanowi budowlę stanowiącą całość technicznie-użytkową w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane.
Ponadto podali Państwo, że pierwotnie planowali samodzielnie administrować PSZOK, który byłby wykorzystywany do świadczenia usług publicznoprawnych związanych z gospodarowaniem odpadami, w tym do odpłatnego przyjmowania ponadgabarytowych odpadów od mieszkańców Gminy tj. do czynności, które zdaniem Gminy nie podlegają opodatkowaniu VAT oraz ewentualnie do odbioru odpadów z terenów niezamieszkanych, które to czynności zdaniem Gminy mogłyby podlegać opodatkowaniu.
Podali Państwo, że umowa dzierżawy, o której mowa we wniosku, została zawarta w drodze aktu notarialnego w dniu 13 listopada 2024 r. Od momentu przyjęcia Inwestycji na stan Państwa majątku na podstawie … z dnia 6 mają 2024 r. do czasu zawarcia umowy dzierżawy ze Spółką PSZOK nie był oddany do faktycznego użytkowania i nie był w żaden sposób wykorzystywany, tj. nie była na nim prowadzona jakakolwiek działalność, ani przez Państwa ani przez Spółkę.
Od momentu wydzierżawienia PSZOK nadal nie jest jeszcze użytkowany przez Spółkę, jako że prowadzenie działalności z wykorzystaniem PSZOK wymaga stosownych zezwoleń i wydania odpowiednich decyzji środowiskowych. O zezwolenie na prowadzenie PSZOK Spółka mogła natomiast wystąpić dopiero po zawarciu umowy dzierżawy. Posiadanie tytułu prawnego do dysponowania przedmiotową infrastrukturą było bowiem warunkiem koniecznym dla Spółki na potrzeby wystąpienia o zezwolenie na prowadzenie PSZOK. W związku z powyższym, Infrastruktura powstała w ramach Inwestycji, została oddana do użytkowania Spółce w drodze umowy dzierżawy zawartej notarialnie w dniu 13 listopada 2024 r., jednakże dotychczas nie jest jeszcze prowadzona przez Spółkę działalność z wykorzystaniem PSZOK. Spółka oczekuje na wydanie przez Starostę … zezwolenia na prowadzenie PSZOK.
Gmina podała, że od momentu oddania infrastruktury do użytkowania do dnia jej przekazania w formie aportu infrastruktura ta jest wykorzystywana do świadczenia odpłatnej usługi dzierżawy na rzecz Spółki, tj. do czynności, która Państwa zdaniem podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Rozliczają Państwo VAT należny z tytułu świadczonej usługi dzierżawy PSZOK. Wstępnie, Państwa zamiarem było dokonanie wniesienia infrastruktury aportem do Spółki w pierwszym kwartale 2025 r. Obecnie przewidują Państwo możliwość przesunięcia planowanego terminu dokonania aportu, niemniej nie później niż przed końcem 2025 r. Od momentu oddania PSZOK do użytkowania do momentu wniesienia infrastruktury aportem do Spółki nie upłynie okres dłuższy niż dwa lata. Nie ponosili i nie będziecie Państwo ponosili przed dokonaniem aportu nakładów na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym na budowlę stanowiącą PSZOK, których wartość przekroczyła/przekroczy 30% wartości początkowej ww. budowli.
Pierwszy wydatek poniesiony w związku z realizacją Inwestycji został udokumentowany otrzymaną 18 marca 2022 r. fakturą za usługę przygotowania wstępnej koncepcji wraz z planem zagospodarowania terenu Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów. Ostatni wydatek związany z realizacją Inwestycji został udokumentowany fakturą, otrzymaną przez Państwa 17 kwietnia 2024 r. Faktura ta dokumentuje usługę prowadzenia nadzoru inwestorskiego.
Mają Państwo wątpliwości, czy dokonanie aportu niepieniężnego, tj. wniesienie majątku powstałego w ramach Inwestycji do Spółki, będzie stanowiło czynność opodatkowaną VAT, niekorzystającą ze zwolnienia z VAT.
Aport to wkład na utworzenie lub powiększenie majątku spółki, który daje prawo do udziału w jej zyskach. Przedmiotem aportu mogą być pieniądze (aporty pieniężne), rzeczy lub prawa (aporty rzeczowe) oraz umiejętności, kompetencje techniczne, czy zawodowe.
W związku z wniesieniem wkładu do spółki realizują się dwa rodzaje świadczeń ekonomicznych:
- wnoszący wkład (aport) przenosi na spółkę, do której dokonuje wkładu, prawo do rozporządzania określonymi składnikami majątku,
- w zamian za aport wnoszący otrzymuje pewne uprawnienia (udziały) mające określoną wartość.
Taka transakcja bez wątpienia ma charakter odpłatny. Odpłatność może przybierać różne formy – nie jest konieczne, aby została ustalona lub dokonana w pieniądzu. Odpłatnością jest więc także np. otrzymanie udziałów spółki, w związku z którym wnoszący aport uzyskuje pewną wymierną korzyść.
Wniesienie aportu do spółki prawa handlowego lub cywilnego – w zależności od tego co jest jego przedmiotem – spełnia definicję odpłatnej dostawy towarów lub odpłatnego świadczenia usług. Tym samym uznawane jest za sprzedaż w rozumieniu art. 2 pkt 22 ustawy, ponieważ odbywa się za wynagrodzeniem – istnieje bowiem bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług, a otrzymanym wynagrodzeniem w formie wyrażonych pieniężnie udziałów.
W sytuacji zatem, gdy przedmiotem aportu są towary w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy i gdy czynność ta prowadzi do przeniesienia prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel, mamy do czynienia z odpłatną dostawą towarów w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy. W konsekwencji, wniesienie aportem składników majątku w zamian za udziały należy uznać za odpłatną dostawę towarów na terytorium kraju.
Wnosząc do Spółki aport w postaci PSZOK, będą Państwo działać w charakterze podatnika podatku od towarów, a nie w roli organu władzy publicznej. Czynność ta będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jako dostawa towaru dokonywana za wynagrodzeniem w formie wyrażonych pieniężnie udziałów, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy.
Czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, może korzystać ze zwolnienia od podatku. Warunki stosowania zwolnień zawarte zostały zarówno w ustawie, jak i przepisach wykonawczych.
W świetle art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:
a)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
b)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Stosownie do art. 2 pkt 14 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o pierwszym zasiedleniu – rozumie się przez to oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:
a)wybudowaniu lub
b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.
Zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków, budowli, jeżeli w stosunku do nich doszło do pierwszego zasiedlenia, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata. Pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie nieruchomości do używania, zarówno wtedy, gdy po wybudowaniu budynku/budowli sprzedano go/ją lub oddano go/ją w najem/dzierżawę, jak i w przypadku wykorzystywania budynku/budowli na potrzeby własne – ponieważ w obydwu przypadkach doszło do korzystania z budynku/budowli.
W przypadku budynków lub budowli niespełniających przesłanek do zastosowania art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia, o którym stanowi art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:
a)w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
b)dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.
Jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku dla dostawy budynków, budowli lub ich części na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – jeśli przy ich nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i podatnik wykorzystywał je wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT, w żadnym momencie ich posiadania nie zmieniając ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania.
Niespełnienie jednego ze wskazanych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
Jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy oraz art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy stanie się bezzasadne.
Według art. 43 ust. 10 ustawy:
Podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:
1) są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
2) złożą:
a)przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego lub
b) w akcie notarialnym, do zawarcia którego dochodzi w związku z dostawą tych obiektów
– zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.
Stosownie do art. 43 ust. 11 ustawy:
Oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:
1)imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
2)planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części – w przypadku, o którym mowa w ust. 10 pkt 2 lit. a;
3)adres budynku, budowli lub ich części.
Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga art. 29a ust. 8 ustawy, w myśl którego:
W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.
Wskazać należy, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia „budowli”. W tym zakresie należy odnieść się do przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 725 ze zm.).
W myśl art. 3 pkt 1 ustawy Prawo budowlane:
Ilekroć w ustawie jest mowa o obiekcie budowlanym - należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych.
Zgodnie z art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane:
Ilekroć w ustawie jest mowa o budowli - należy przez to rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni wiatrowych, elektrowni jądrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.
Jak wskazali Państwo w opisie sprawy, PSZOK jest budowlą w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane.
Zasadne jest zatem zbadanie przesłanek, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla tej transakcji.
Z okoliczności sprawy wynika, że Infrastruktura powstała w ramach Inwestycji, została oddana do użytkowania Spółce w drodze umowy dzierżawy 13 listopada 2024 r. Państwa zamiarem jest wniesienie infrastruktury aportem do Spółki w pierwszym kwartale 2025 r. Obecnie przewidują Państwo możliwość przesunięcia planowanego terminu dokonania aportu, niemniej nie później niż przed końcem 2025 r. Od momentu oddania PSZOK do użytkowania do momentu wniesienia infrastruktury aportem do Spółki nie upłynie okres dłuższy niż dwa lata.
Nie ponosili Państwo i nie będą ponosić przed dokonaniem aportu nakładów na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym na budowlę stanowiącą PSZOK, których wartość przekroczyła/przekroczy 30% wartości początkowej ww. budowli. Przedmiotem aportu będzie cały majątek Inwestycji wraz z gruntem, na którym się on znajduje.
Zatem dostawa PSZOK w ramach aportu w zamian za udziały w Spółce nie będzie zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Jak wynika z wniosku w momencie oddana PSZOK do użytkowania Spółce w drodze umowy dzierżawy 13 listopada 2024 r. doszło do jego pierwszego zasiedlenia w myśl art. 2 pkt 14 ustawy oraz od momentu pierwszego zasiedlenia PSZOK do momentu wniesienia infrastruktury aportem do Spółki nie upłynie okres dłuższy niż dwa lata.
Przy braku możliwości zastosowania zwolnienia od podatku VAT wniesienia aportem do Spółki PSZOK na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, należy dokonać analizy możliwości zwolnienia od podatku tej dostawy na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.
Jak wskazano wyżej, z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy wynika, że aby dostawa budynku, budowli lub ich części mogła korzystać ze zwolnienia muszą zostać spełnione łącznie dwa warunki określone w tym przepisie, tj. sprzedającemu nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu budynków, budowli lub ich części oraz sprzedający nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.
Celem ustalenia czy transakcja wniesienia PSZOK aportem będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, należy dokonać rozstrzygnięcia czy przysługiwało Państwu prawo do odliczenia VAT naliczonego z tytułu wydatków na jego wytworzenie.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
-nabycia towarów i usług,
-dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z treści powyższego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Każde nabycie towarów i usług, przeznaczonych do przyszłego wykorzystania ich do czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, bez względu na to, jakie faktycznie będą efekty tej działalności, należy uznać w momencie jego dokonania za związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Istotna jest intencja nabycia, jeśli dany towar/usługa ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych, wówczas – po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług wymogów formalnych – odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy (art. 88 ustawy) lub aktów wykonawczych.
Jak wskazano w opisie sprawy, jesteście Pastwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Po zakończeniu prac budowlanych związanych z Inwestycją i oddaniu infrastruktury do użytkowania podjęli Państwo decyzję, że PSZOK zostanie odpłatnie udostępniony Spółce na podstawie zawartej w tym zakresie umowy dzierżawy a następnie przekazany aportem na rzecz Spółki, w zamian za odpowiednie wynagrodzenie ze strony Spółki. Ponadto w związku z realizacją Inwestycji, ponosili Państwo wydatki udokumentowane wystawionymi na Państwa fakturami - z wykazanymi na nich kwotami VAT naliczonego - na fakturach wskazane zostały dane Gminy jako nabywcy, w tym numer NIP Gminy.
Zatem w analizowanym przypadku całokształt okoliczności związanych z realizowaną przez Państwa Inwestycją w zakresie budowy PSZOK wskazuje, że ponoszone przez Państwa na realizację Inwestycji nakłady będą ponoszone z zamiarem wykorzystania ich do czynności opodatkowanych (oddania PSZOK w dzierżawę a następnie wniesienia PSZOK aportem do Spółki). Tym samym, skoro nabycie towarów i usług w związku z realizowaną Inwestycją w zakresie PSZOK będziecie Państwo dokonywali z zamiarem dokonania aportu, czyli czynności, która podlega opodatkowaniu, to Państwu – co do zasady – będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone na wytworzenie infrastruktury stanowiącej PSZOK.
W konsekwencji, przesłanki zastosowania zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy w rozpatrywanej sprawie nie będą spełnione, gdyż Państwu będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków ponoszonych na Inwestycję. Ponadto - jak wynika z uzupełnienia wniosku - nie będziecie Państwo ponosić wydatków na ulepszenie PSZOK.
Zatem w przedmiotowej sprawie dla dostawy (aportu) ww. infrastruktury stanowiącej PSZOK nie znajdzie zastosowania zwolnienie od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.
W niniejszej sprawie nie znajdzie również zastosowania zwolnienie określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, gdyż - jak wynika z wniosku - nie będziecie Państwo wykorzystywać PSZOK wyłącznie do wykonywania czynności zwolnionych od podatku VAT.
W rezultacie, w związku z brakiem możliwości zastosowania zwolnienia od podatku VAT w odniesieniu do czynności wniesienia aportem PSZOK wraz z gruntem, na którym się on znajduje, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, 10 i 10a ustawy należy stwierdzić, że ww. czynność wniesienia aportem PSZOK wraz z gruntem, na którym się on znajduje, będzie podlegała opodatkowaniu przy zastosowaniu właściwej stawki podatku jako odpłatna dostawa towarów.
Zatem, wniesienie aportem do Spółki PSZOK wraz z gruntem, na którym się on znajduje, będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT jako odpłatna dostawa towarów, niekorzystająca ze zwolnienia z tego podatku.
Podsumowując, wniesienie aportem do Spółki majątku powstałego w ramach Inwestycji stanowiącego PSZOK będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, niekorzystającą ze zwolnienia z tego podatku.
Wskazali Państwo, że dotychczas nie odliczali podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z ww. Inwestycją.
Jak wskazano powyżej, podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy, zgodnie z którym:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn.:
‒odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz
‒towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Warunkiem, który umożliwi podatnikowi odliczenie podatku naliczonego, jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona zasada wyklucza możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jeśli związany jest z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych (czyli zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi).
Prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części przysługuje podatnikowi pod warunkiem spełnienia przez niego przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jak stanowi art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
W myśl art. 86 ust. 10 ustawy:
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.
Według art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy:
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. a – powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny.
Stosownie do art. 86 ust. 11 ustawy:
Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d i 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 99 ust. 2 i 3, w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.
Zgodnie z art. 86 ust. 13 ustawy:
Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 10d, 10e i 11, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej:
1)za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, albo
2)za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 99 ust. 2 i 3, za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych, po okresie rozliczeniowym, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego
– nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
Z powołanych przepisów wynika, że nierozliczony w okresie otrzymania faktury lub w jednym z okresów rozliczeniowych, o których mowa w art. 86 ust. 11 ustawy, podatek naliczony może zostać rozliczony w okresie 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego. Odliczenie podatku, zgodnie z art. 86 ust. 13 ustawy będzie możliwe poprzez korektę deklaracji za okres, w którym wystąpiło prawo do odliczenia podatku bądź za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych.
W analizowanej sprawie warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy zostały spełnione. We wniosku wskazali Państwo, że są zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT oraz zrealizowana Inwestycja dotycząca budowy PSZOK od momentu oddania jej do użytkowania jest wykorzystywania wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Od momentu zakończenia Inwestycji, PSZOK jest przedmiotem odpłatnej dzierżawy. Planują Państwo nie później niż przed końcem 2025 r. wniesienie efektów Inwestycji w ramach aportu na rzecz Spółki, za co otrzymają Państwo udziały w Spółce.
Do dnia wniesienia PSZOK aportem do Spółki nie zamierzają Państwo zmieniać dotychczasowego sposobu jego wykorzystania, tj. będzie on przedmiotem odpłatnej dzierżawy na rzecz Spółki do dnia aportu.
Jak wyżej wskazano transakcja wniesienia przedmiotu aportu do Spółki będzie stanowiła czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, niekorzystającą ze zwolnienia z tego podatku.
Oznacza to, że powstałe efekty Inwestycji od momentu oddania ich do użytkowania do dnia przekazania ich aportem do Spółki są/będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Zatem przysługuje/będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w pełnej wysokości z faktur dokumentujących wydatki ponoszone na realizację Inwestycji.
W konsekwencji, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstało/powstanie dla Państwa w okresie, w którym otrzymali/otrzymają Państwo faktury dokumentujące wydatki poniesione w ramach ww. Inwestycji (o ile w tym okresie lub wcześniej powstał/powstanie obowiązek podatkowy po stronie dostawcy/usługodawcy tych towarów lub usług).
W związku z powyższym skoro - jak Państwo wskazali - Gmina dotychczas nie dokonywała odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z Inwestycją, to wskazać należy, że z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od ww. wydatków mogą/będą Państwo mogli skorzystać poprzez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym to prawo uzyskali/uzyskają, albo za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych, po okresie rozliczeniowym, w którym powstało/powstanie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jednak nie później niż w ciągu 5 lat licząc od początku roku, w którym powstało/powstanie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, zgodnie z art. 86 ust. 10, ust. 10b pkt 1, ust. 11 i ust. 13 ustawy, przy zachowaniu pozostałych warunków wskazanych w ustawie.
Prawo do odliczenia przysługuje/będzie Państwu przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wynikających z art. 88 ustawy.
Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytań nr 1 i 2 jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (pytań). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniami, nie mogą być rozpatrzone.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywa się/będzie się pokrywał z opisem sprawy, który Państwo przedstawili we wniosku. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem sprawy i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w … . Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.