Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
13 grudnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 6 grudnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Gmina (…) (dalej: Gmina lub Wnioskodawca) jest podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: VAT), zarejestrowanym jako podatnik czynny. Gmina dokonała centralizacji rozliczeń podatku VAT wraz z podległymi jednostkami budżetowymi i obecnie rozlicza się z urzędem skarbowym w sposób skonsolidowany.
Gmina, realizując ideę zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska oraz promując rozwój turystyki aktywnej, podpisała umowę o partnerstwie pn. „(…)”, która określa ramowy zakres współpracy i podział obowiązków Partnerów przy przygotowaniu właściwego wniosku o dofinansowanie w ramach programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021-2027 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR).
Umowa została zawarta pomiędzy czterema województwami: województwem A. (Partner Wiodący), województwem B., województwem C. oraz województwem D. (Partnerzy - Koordynatorzy), a Partnerami Lokalnymi z poszczególnych województw (jednym z nich jest Gmina).
Projekt ma za zadanie utworzenie na terenach Polski Wschodniej nowoczesnej trasy rowerowej wzdłuż rzeki (...) o parametrach europejskich tras rowerowych, która połączy kluczowe atrakcje turystyczne, miejsca odpoczynku oraz infrastrukturę wspierającą turystykę rowerową, kajakową i kamperową. W ten sposób powstanie spójny, nowoczesny i zintegrowany wizerunkowo produkt turystyczny w oparciu o potencjał rzeki (...) i jej dopływów.
W ramach projektu zrealizowane zostaną zadania:
1)Budowa trasy rowerowej tj. budowa wydzielonych dróg dla rowerów wytyczonych na przeciwpowodziowych wałach rzeki (...), drogach przywałowych i innych drogach o utwardzonej nawierzchni, umożliwiających bezpieczny ruch rowerowy oraz ułatwiających dotarcie do okolicznych atrakcji turystycznych oraz miejsc atrakcyjnych kulturowo i przyrodniczo, stanowiących alternatywę dla osób pływających kajakami.
2)Budowa Miejsc Obsługi Rowerzystów (MOR), tj. budowa ogólnodostępnych miejsc postojowych dla rowerzystów zlokalizowanych bezpośrednio przy trasie rowerowej, wyposażonych w niezbędną infrastrukturę, o jednolitym standardzie, wynikającym z Programu Funkcjonalno-Użytkowego opracowanego na potrzeby realizacji Projektu.
3)Budowa Miejsc Obsługi Kajakarzy (MPK), tj. ogólnodostępnej infrastruktury hydrologicznej i turystycznej szlaków kajakowych nad (…), pozwalającej bezpiecznie i komfortowo organizować turystykę kajakową na trasie tworzonego produktu turystycznego, o jednolitym standardzie, wynikającym z Programu Funkcjonalno-Użytkowego opracowanego na potrzeby realizacji Projektu.
4)Budowa Miejsc Obsługi Kamperów (MOK), tj. ogólnodostępnych profesjonalnych punktów dostępu do poboru wody, prądu i odprowadzania nieczystości płynnych dla pojazdów typu kamper i przyczep kempingowych, wraz z uzupełniającą infrastrukturą okołoturystyczną oraz miejscami ładowania pojazdów elektrycznych, o jednolitym standardzie, wynikającym z Programu Funkcjonalno-Użytkowego opracowanego na potrzeby realizacji Projektu, zlokalizowanych w bliskości trasy rowerowej oraz Miejsc Obsługi Kajakarzy.
Do zadań Gminy jako Partnera projektu będą należały zadania:
1)Przekazanie na rzecz Partnera Wiodącego przy (…) działki o numerze ewid.: dz. nr 1 obr. (…) ((…)) na budowę przez Partnera Wiodącego wariantu podstawowego Miejsca Obsługi Rowerzystów obejmującego elementy infrastruktury:
- powierzchnia utwardzona około 300 m2,
- parking rowerowy,
- wiata (2 szt.),
- ławo-stół lub ławy i stół (dla min. 6 osób),
- kosze na śmieci do selektywnej zbiórki odpadów,
- tablica szyld,
- tablica informacyjna,
- stacja naprawcza,
- słupy oświetleniowe (szacowana ilość szt. 4);
2)Wykonanie niezbędnych przyłączy: wodociągowej, energetycznej oraz kanalizacji sanitarnej.
Gmina w związku z ww. zadaniem będzie ponosiła wydatki dokumentowane wystawianymi na rzecz Gminy fakturami VAT.
Realizacja Projektu nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi, ani nie będzie generowała żadnych przychodów dla Gminy.
Pytanie
Czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego w związku z realizacją zadania?
Państwa stanowisko w sprawie
Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego w związku z realizacją zadania.
Uzasadnienie Państwa stanowiska
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Z art. 7 ust. 1 cyt. ustawy wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT - przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy o VAT.
W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.
Gmina jako podatnik VAT
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT za podatników uznaje się osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza - jak stanowi art. 15 ust. 2 ustawy o VAT - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z kolei, zgodnie z ust. 6 przedmiotowej regulacji, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zadań własnych gminy należą sprawy ochrony środowiska i przyrody.
Zatem mając na uwadze, że realizacja Projektu stanowi zadanie własne Gminy i nie będzie skutkować zawarciem żadnych umów cywilnoprawnych, należy uznać, że Gmina nie będzie w przedmiotowym zakresie działała w charakterze podatnika VAT, lecz jako organ władzy publicznej w reżimie publicznoprawnym.
Związek zakupionych towarów i usług z wykonywaniem czynności opodatkowanych
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Dla oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia, w każdym przypadku istotne jest więc ustalenie, czy towary i usługi przy zakupie których naliczono VAT:
- zostały nabyte przez podatnika tego podatku oraz
- pozostają w związku z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.
Jak wskazano w stanie faktycznym, realizacja Projektu nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi, ani nie będzie generowała żadnych przychodów dla Gminy.
W konsekwencji, w opinii Gminy, należy uznać, że nie będzie w przedmiotowym zakresie działała w charakterze podatnika VAT oraz ponoszone przez Gminę wydatki na realizację Projektu nie będą miały związku ze wykonywaniem przez Gminę czynności podlegających opodatkowaniu VAT. Tym samym nie będzie przysługiwało jej prawo do odliczenia podatku VAT od tych wydatków.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Obecny publikator ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług to Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm., natomiast ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym to Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.