Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej

2 października 2024 r. za pośrednictwem ePUAP wpłynął Państwa wniosek wspólny z 31 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy miejsca opodatkowania usług oraz prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 27 listopada 2024 r. (wpływ 27 listopada 2024 r.), pismem z 28 listopada 2024 r. (wpływ 28 listopada 2024 r.) oraz pismem z 19 grudnia 2024 r. (wpływ 19 grudnia 2024 r.). Treść wniosku wspólnego jest następująca:

Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem

1)Zainteresowany będący stroną postępowania:

A. sp. z o.o.

2)Zainteresowany niebędący stroną postępowania:

B. LIMITED

Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

A. sp. z o.o. (dalej jako: „spółka A”) prowadzi działalność gospodarczą na terytorium Polski, jest rezydentem podatkowym w Polsce oraz jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku od towarów i usług (dalej jako: „VAT”) w Polsce.

Zasadniczym przedmiotem działalności gospodarczej prowadzonej przez spółkę A. jest sprzedaż (dystrybucja) produktów leczniczych oraz innych towarów mających zastosowanie w ochronie i profilaktyce zdrowia ludzkiego (dalej jako: „Produkty”). Sprzedaż (dystrybucja) Produktów jest prowadzona przez spółkę A. do uprawnionych nabywców na terytorium Polski.

Produkty sprzedawane przez spółkę A. są uprzednio nabywane przez spółkę A. od dostawców. Produkty są magazynowane (przechowywane, składowane) w pomieszczeniach hurtowni farmaceutycznej prowadzonej przez spółkę A., spełniających odpowiednie wymogi konstrukcyjne, techniczne itp. wynikające z odpowiednich przepisów prawa (dalej jako: „Hurtownia A”). Hurtownia A. znajduje się w (...) Polsce. Spółka A. wynajmuje pomieszczenia Hurtowni A. od podmiotu trzeciego (tytułem prawnym spółki A. do tych pomieszczeń jest odpowiednia umowa najmu).

Jednym z dostawców Produktów do spółki A. jest spółka B. (dalej jako: „spółka B.”). Spółka B. nie jest rezydentem podatkowym Polski, jest zarejestrowana dla celów podatku od wartości dodanej w Irlandii oraz jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT w Polsce. Spółka B. nie posiada w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności dla celów VAT.

W ramach współpracy ze spółką B., spółka A. przyjęła następujący model (proces) biznesowy. Produkty przeznaczone do sprzedaży na rynek polski są sprowadzane (przywożone) przez spółkę B. do Hurtowni A. Produkty te pozostają własnością spółki B. Po ich sprowadzeniu do Hurtowni A, Produkty te są magazynowane (przechowywane, składowane) w Hurtowni A. Następnie, zgodnie z zapotrzebowaniem nabywców zainteresowanych zakupem tych Produktów, Produkty te są przygotowywane do wydania nabywcom z Hurtowni A. (ewentualnie: do wysłania do nabywców z Hurtowni A). W związku z wydaniem tych Produktów nabywcom, spółka B. dokonuje sprzedaży (dostawy) tych Produktów do spółki A., a spółka A. dokonuje (od)sprzedaży tych Produktów do dalszych nabywców. Zarówno sprzedaż Produktów przez spółkę B. do spółki A., jak i (od)sprzedaż tych Produktów przez spółkę A. do dalszych nabywców stanowią czynności opodatkowane VAT w Polsce, od których odpowiednio spółka B. i spółka A. wykazują VAT należny. Formalną podstawą współpracy w tym zakresie jest odpowiednia umowa zawarta pomiędzy spółką A. a spółką B. (dalej: „Umowa”). Zgodnie z Umową, spółka B. wyznaczyła spółkę A. jako swojego wyłącznego dystrybutora hurtowego do dystrybucji i sprzedaży Produktów na terytorium Polski. W ramach Umowy spółka A. zobowiązana jest do wykonywania następujących czynności:

1)zapewnienia magazynu spełniającego wymogi uzgodnione w umowie technicznej;

2)przyjmowania Produktów do magazynu z punktów zaopatrzenia spółki B;

3)przechowywania Produktów w magazynie;

4)zapewnienia odpowiedniego zabezpieczenia Produktów przechowywanych w magazynie;

5)prowadzenia i utrzymywania inwentaryzacji wszystkich Produktów, które są przyjmowane i przechowywane w magazynie, w tym: dostaw do klientów, zwrotów Produktów, aktualnego poziomu zapasów, dostaw w tranzycie, zaległych dostaw, not kredytowych;

6)zarządzania Produktami zwróconymi przez klienta do momentu ich dotarcia do magazynu;

7)potwierdzania odbioru przychodzących towarów i podawania szczegółów wysyłki, takich jak numer partii, data ważności partii i otrzymana ilość;

8)pobierania danych z rejestratorów danych z każdej przybywającej przesyłki i przekazywania danych temperatury na uzgodnione adresy e-mail;

9)wystawiania faktur i pobierania opłat od klientów za zrealizowane dostawy Produktów;

10)odbierania i monitorowania zamówień od klientów oraz aktywnego zarządzania nimi poprzez terminową dostawę;

11)rozszerzenia współpracy w przypadku wycofania jakichkolwiek Produktów w wyniku wadliwej partii lub w wyniku jakichkolwiek działań podjętych przez jakąkolwiek agencję regulacyjną;

12)wysyłania Produktów do klientów;

13)zapewnienia, że warunki, na których udzielono licencji na prowadzenie hurtowni farmaceutycznej, są przestrzegane;

14)przygotowania i wdrożenia planu awaryjnego na wypadek wycofania Produktu z rynku;

15)dokładnego zarządzania inwentaryzacją zapasów na poziomie pozycji;

16)rejestrowania wysłanych partii w odniesieniu do zamówień klientów;

17)pobierania płatności od klientów za zrealizowane dostawy;

18)zarządzania działaniami związanymi z wycofywaniem Produktów na żądanie spółki B., na zasadzie zwrotu kosztów;

19)zarządzania niszczeniem Produktów, gdy jest to konieczne, na zasadzie zwrotu kosztów;

20)zarządzania zapasami krótkoterminowymi w imieniu spółki B. w najlepszy możliwy sposób.

Biorąc pod uwagę, że spółka B. nie dokonuje bezpośredniej dostawy Produktów na rzecz klientów (dokonuje dostawy na rzecz spółki A), czynności opisane w pkt 9 i 17 dotyczą fakturowania i pobierania płatności przez spółkę A. we własnym imieniu. Czynności te są związane z prawnym zastrzeżeniem zawartym w Umowie, że spółka B. zachowa pełną prawną i faktyczną własność wszystkich dostarczonych Produktów do czasu dokonania przez danego klienta pełnej zapłaty za nie, a warunki dostawy dostarczone każdemu klientowi będą stanowić, że tytuł prawny do dostarczonych Produktów nie zostanie przeniesiony na klienta do czasu otrzymania takiej płatności przez spółkę A.

Zgodnie z Umową, po dostarczeniu Produktów do magazynu i do czasu dostarczenia Produktów do klienta, ryzyko utraty lub uszkodzenia Produktów spoczywa na spółce A. Spółka A. ponosi odpowiedzialność za Produkty w okresie od momentu przyjęcia Produktów do magazynu do momentu dostarczenia Produktów Klientowi zgodnie z warunkami (...).

W zamian za czynności opisane powyżej spółka A. otrzymuje wynagrodzenie, które obliczane jest jako procent od wartości sprzedanych Produktów w danym okresie rozliczeniowym. Spółka A. traktuje te czynności jako usługi podlegające opodatkowaniu w Polsce i wystawia na spółkę B. faktury z polskim VAT. Cechą wspólną wskazanych czynności jest to, że są one wykonywane w Hurtowni A. oraz w związku z magazynowaniem (przechowywaniem, składowaniem) Produktów w Hurtowni A.

Spółka B. nie dysponuje konkretnie wskazaną powierzchnią (przestrzenią) w Hurtowni A. Niemniej jednak Produkty stanowiące własność spółki B. są magazynowane (przechowywane, składowane) na dedykowanej, wyszczególnionej powierzchni (przestrzeni) w Hurtowni A. Ta powierzchnia (przestrzeń) jest przeznaczona do wyłącznego użytku w związku z magazynowaniem (przechowywaniem, składowaniem) Produktów stanowiących własność spółki B. Wynika to ze względów logistycznych, a ponadto podyktowane jest koniecznością zapewnienia odpowiednich warunków przechowywania tych Produktów.

Spółka B. pozostaje właścicielem Produktów magazynowanych (przechowywanych, składowanych) w Hurtowni A. - aż do chwili ich wydania (wysłania) z Hurtowni A. W tym czasie spółka B. zachowuje możliwość dysponowania tymi Produktami, w szczególności może zdecydować np. o ich wycofaniu z Hurtowni A. Spółka B. ma zapewniony dostęp do swoich Produktów w Hurtowni A.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

1.Czy spółka B. w związku z zawartą umową ze spółką A. posiada/będzie posiadać swobodny i nieograniczony wstęp do magazynu (Hurtowni A.).

Generalnie spółka B. (dalej jako: „spółka B.”) ma dostęp do pomieszczeń hurtowni farmaceutycznej A. (tzn. ma wstęp na powierzchnię, na której są umieszczone i przechowywane produkty spółki B). Dostęp spółki B. do tych pomieszczeń i tej powierzchni nie ma charakteru nieograniczonego. Z przyczyn wynikających z obowiązujących przepisów, a także z ogólnych względów bezpieczeństwa, wstęp przedstawicieli/personelu spółki B. do hurtowni farmaceutycznej A. jest możliwy po uprzednim powiadomieniu spółki A. przez spółkę B. oraz po ustaleniu terminu wstępu. Spółka A. nie wpływa na czynności podejmowane przez spółkę B. w ramach wstępu do hurtowni farmaceutycznej A. i nie ingeruje w te czynności (przy nadrzędnym założeniu, że czynności te nie naruszają zasad prowadzenia hurtowni farmaceutycznej). Spółka nie nadzoruje przedstawicieli/personelu spółki B. podczas wstępu do hurtowni.

2.Jeśli Spółka ma ograniczony wstęp do magazynu, należy wyjaśnić na czym polegają te ograniczenia.

Spółka A. ma nieograniczony wstęp do pomieszczeń i powierzchni hurtowni farmaceutycznej, którą sama prowadzi.

Zasady wstępu spółki B. do pomieszczeń hurtowni farmaceutycznej A. i na powierzchnię, na której są umieszczone i przechowywane produkty spółki B., zostały przedstawione powyżej.

3.Czy to spółka B. a nie spółka A. decyduje o rozmieszczeniu towarów na konkretnej, wyszczególnionej powierzchni (przestrzeni) w Hurtowni (należało opisać okoliczności zdarzenia).

Spółka A. - jako podmiot prowadzący hurtownię farmaceutyczną na podstawie odpowiedniego zezwolenia - jest odpowiedzialna za całokształt działalności hurtowni we wszystkich aspektach, w tym w m.in. w aspekcie organizacyjnym i technicznym. Z tych względów, spółka A. jest odpowiedzialna również m.in. za odpowiednią organizację przestrzeni i powierzchni magazynowej w hurtowni farmaceutycznej. W konsekwencji, spółka A. decyduje ostatecznie o tym, jak jest zorganizowana przestrzeń i powierzchnia magazynowa dedykowana do produktów spółki B., włączając w to sposób umieszczenia i przechowywania tych produktów. W tym zakresie spółka A. może uwzględniać wskazówki, wytyczne i zalecenia, które mogą być udzielane przez spółkę B.

Pytania

1)Czy usługi świadczone przez spółkę A. na rzecz spółki B. podlegają opodatkowaniu VAT w Polsce?

2)Czy spółka B. ma prawo i będzie miała prawo do obniżenia kwoty VAT należnego o kwotę VAT naliczonego wykazaną na fakturach otrzymanych dotychczas i otrzymywanych w przyszłości od spółki A, które dokumentują świadczenie usług przedstawionych w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego?

Państwa stanowisko w sprawie

AD 1

Spółka A. stoi na stanowisku, że usługi świadczone przez spółkę A. na rzecz spółki B. podlegają opodatkowaniu VAT w Polsce według stawki VAT 23%.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r. poz. 361 z pózn. zm. - dalej jako: „ustawa”) opodatkowaniu VAT podlega m.in. odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z powołanego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wymienione czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju, przez które - w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Kwestie dotyczące miejsca świadczenia przy świadczeniu usług uregulowane zostały w rozdziale 3 działu V ustawy.

Stosownie do art. 28a ustawy, na potrzeby stosowania tego rozdziału ilekroć jest mowa o podatniku rozumie się przez to m.in. podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności.

Wskazany powyżej art. 28a ustawy wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji jest osoba wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy. Za podatników uznawane są również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich Unii Europejskiej oraz państw trzecich. Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n ustawy.

Z tych przepisów ustawy wynika zatem, że co do zasady, usługi świadczone na rzecz podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy inne niż wskazane w art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1 a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n ustawy podlegają opodatkowaniu w miejscu siedziby działalności gospodarczej usługobiorcy.

Natomiast, według art. 28e ustawy miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców, pośredników w obrocie nieruchomościami, usług zakwaterowania w hotelach lub obiektach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, użytkowania i używania nieruchomości oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego - jest miejsce położenia nieruchomości.

Art. 28e ustawy - jak wynika z jego brzmienia - stanowi wyjątek od zasady, przyjmując jako kryterium nie usytuowanie podmiotu, lecz przedmiotu, którym jest nieruchomość. Usługi, które jej wprost dotyczą, mają być opodatkowane według jej miejsca położenia. Kryterium położenia nieruchomości jest tu zatem decydujące - determinuje ono docelowo miejsce opodatkowania usługi związanej z daną nieruchomością. Co istotne, zasada wyrażona w art. 28e ustawy obejmuje wyłącznie usługi, które dotyczą konkretnej nieruchomości - jedynie wówczas można w praktyce zastosować opodatkowanie w miejscu położenia nieruchomości.

Również dyrektywa Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, str. 1, z pózn. zm., dalej jako: „dyrektywa 2006/112/WE”) w art. 47 przewiduje, że miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomością, w tym usług rzeczoznawców i agentów nieruchomości, usług zakwaterowania w sektorze hotelarskim lub sektorach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, przyznawanie prawa użytkowania nieruchomości oraz usług związanych z przygotowywaniem i koordynacją prac budowlanych, takich jak usługi architektów i biur nadzoru budowlanego, jest miejsce, w którym znajduje się dana nieruchomość.

Ustawa o VAT nie zawiera definicji pojęcia „nieruchomość” oraz pojęcia „usługi związanej z nieruchomościami”. Niemniej jednak ustawodawca unijny wychodząc naprzeciw oczekiwaniom państw członkowskich wprowadził Rozporządzeniem Wykonawczym Rady (UE) nr 1042/2013 z dnia 7 października 2013 r. (Dz. Urz. UE L Nr 284, s. 1) zmianę do Rozporządzenia Wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77, str. 1, z pózn. zm., dalej jako: „rozporządzenie 282/2011”) - pojęcie „nieruchomość”, a ponadto wyjaśnił, na czym polegają „usługi związane z nieruchomościami”.

Zgodnie z art. 13b tego rozporządzenia, do celów stosowania dyrektywy 2006/112/WE za „nieruchomość” uznaje się:

  • każdą określoną część ziemi, na jej powierzchni lub pod jej powierzchnią, która może stać się przedmiotem własności i posiadania;
  • każdy budynek lub każdą konstrukcję przytwierdzone do gruntu lub w nim osadzone powyżej lub poniżej poziomu morza, których nie można w łatwy sposób zdemontować lub przenieść;
  • każdy zainstalowany element stanowiący integralną część budynku lub konstrukcji, bez którego budynek lub konstrukcja są niepełne, taki jak drzwi, okna, dachy, schody i windy;
  • każdy element, sprzęt lub maszynę zainstalowane na stałe w budynku lub konstrukcji, które nie mogą być przeniesione bez zniszczenia lub zmiany budynku lub konstrukcji.

Jednocześnie w myśl art. 31a ust. 1 rozporządzenia 282/2011 usługi związane z nieruchomościami, o których mowa w art. 47 dyrektywy 2006/112/WE, obejmują jedynie te usługi, które maja wystarczająco bezpośredni związek z daną nieruchomością. Usługi uważa się za mające wystarczająco bezpośredni związek z nieruchomością w następujących przypadkach:

  • gdy wywodzą się z nieruchomości, a dana nieruchomość stanowi element składowy usługi i jest elementem centralnym oraz niezbędnym z punktu widzenia świadczonych usług;
  • gdy są świadczone w odniesieniu do nieruchomości lub dla niej przeznaczone i mają na celu zmianę prawnego lub fizycznego stanu danej nieruchomości.

Jak stanowi art. 31a ust. 2 lit. h rozporządzenia 282/2011, ust. 1 obejmuje w szczególności wynajem lub wydzierżawianie nieruchomości inne niż opisane w ust. 3 lit c), łącznie z przechowywaniem towarów w wyznaczonej do tego określonej części nieruchomości przeznaczonej do wyłącznego użytku przez usługobiorcę.

Natomiast zgodnie z art. 31a ust. 3 lit. b rozporządzenia 282/2011, ustęp 1 nie ma zastosowania do przechowywania towarów na terenie nieruchomości, jeżeli żadna część nieruchomości nie jest przeznaczona do wyłącznego użytku przez usługobiorcę.

Odnosząc powyższe do sytuacji będącej przedmiotem wniosku spółka A. zauważa, że w tej sytuacji usługi świadczone przez spółkę A. na rzecz spółki B. spełniają kryteria do uznania ich za usługi związane z nieruchomością, o których mowa w art. 28e ustawy, tzn.:

  • usługi te wywodzą się z nieruchomości (Hurtowni A);
  • nieruchomość (Hurtownia A) stanowi element składowy usług;
  • nieruchomość (Hurtownia A) jest elementem niezbędnym z punktu widzenia świadczonych usług.

W szczególności:

  • praktycznie wszystkie czynności składające się na zakres tych usług są wykonywane na tej nieruchomości (w Hurtowni A);
  • również praktycznie wszystkie czynności składające się na zakres tych usług są wykonywane z wykorzystaniem infrastruktury (sprzętu itp.) znajdującej się na tej nieruchomości (Hurtowni A);
  • bez wykorzystania tej nieruchomości (Hurtowni A) efektywnie niemożliwe byłoby prawidłowe i kompletne wykonanie tych usług;
  • ponadto, magazynowanie (przechowywanie, składowanie) Produktów w Hurtowni A. warunkuje pozostałe czynności wykonywane w ramach tych usług i nadaje sens tym czynnościom;
  • wykorzystanie tej konkretnej nieruchomości (Hurtowni A) do celów świadczenia usług odpowiada potrzebom, preferencjom i zamiarom spółki B. jako usługobiorcy (m.in. ze względu na miejsce położenia Hurtowni A).

Ponadto, w przypadku usług świadczonych przez spółkę A. na rzecz spółki B. zachodzi sytuacja, w której określona część nieruchomości (Hurtowni A) jest przeznaczona do wyłącznego użytku spółki B. jako usługobiorcy. Chodzi o tę część Hurtowni A., która jest dedykowana do Produktów stanowiących własność spółki B.

Przedstawione okoliczności sprawy pozwalają przyjąć, że w analizowanym przypadku występuje czytelny i wyraźny, wystarczający związek pomiędzy usługami świadczonymi przez spółkę A. na rzecz spółki B. i nieruchomością (Hurtownia A.), o którym mowa w art. 31 a rozporządzenia 282/2011. W związku z powyższym, usługi te stanowią usługi związane z nieruchomością w rozumieniu art. 28e ustawy o VAT, a w konsekwencji na podstawie tego przepisu są opodatkowane VAT w miejscu położenia nieruchomości (Hurtowni A), tzn. w Polsce.

AD 2

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty VAT należnego o kwotę VAT naliczonego (z zastrzeżeniem przepisów szczególnych i wyjątków w nich przewidzianych).

Spółka B. nabywa usługi od spółki A. w bezpośrednim związku z wykonywanymi przez siebie czynnościami podlegającymi opodatkowaniu VAT w Polsce, tzn. ze sprzedażą (dostawą) Produktów. W następstwie zakupu tych usług od spółki A., możliwa jest sprawna i niezakłócona, bieżąca sprzedaż (dostawa) Produktów dokonywana przez spółkę B.

Jednocześnie przewidziane w przepisach wyjątki dotyczące prawa do obniżenia VAT należnego o VAT naliczony nie mają zastosowania do usług świadczonych przez spółkę A.

Tym samym, spółka B. posiada prawo do obniżenia kwoty VAT należnego o kwotę VAT naliczonego od wartości tych usług (przy założeniu, ze podlegają one opodatkowaniu VAT w Polsce, zgodnie z argumentacją przedstawioną powyżej).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.) zwanej dalej „ustawą”:

opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)eksport towarów;

3)import towarów na terytorium kraju;

4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powołanego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wymienione czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju, przez które - w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy:

rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Stosownie do art. 2 pkt 3 ustawy:

przez terytorium Unii Europejskiej rozumie się terytoria państw członkowskich Unii Europejskiej (…).

W świetle art. 2 pkt 6 ustawy:

towarami są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na podstawie art. 2 pkt 22 ustawy:

przez sprzedaż rozumie odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy:

przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Należy zauważyć, że dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy, rozumiana jest przez ustawodawcę, jako przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. W określeniu „jak właściciel” zawiera się możliwość uznania za dostawę faktycznego przeniesienia władztwa nad rzeczą. W rozumieniu ustawy, „dostawa” oznacza wszelkiego rodzaju rozporządzanie towarem (sprzedaż, zamiana, darowizna, oraz każdą inną czynność, która w aspekcie ekonomicznym będzie prowadziła do podobnego rezultatu). Przepis art. 7 ust. 1 ustawy, definiujący pojęcie „dostawa towarów” nie odwołuje się do cywilistycznych pojęć sprzedaży, czy też przeniesienia prawa własności, stąd też nie można utożsamiać dostawy towarów w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług z przeniesieniem prawa własności na gruncie prawa cywilnego. W konsekwencji pojęcie „dostawa towarów” oraz ekonomiczne aspekty transakcji, nie muszą wiązać się ze skutkami powstającymi na gruncie cywilistycznego prawa własności. Pozwala to na uznanie danej czynności za dostawę towarów, nawet w przypadkach nałożenia na nabywcę pewnych ograniczeń we władaniu towarem.

Pojęcie „przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel” - zawarte w art. 7 ust. 1 ustawy - dotyczy tego rodzaju czynności, która daje otrzymującemu towar prawo do postępowania z nim jak właściciel. Należy przy tym uznać, że chodzi tutaj przede wszystkim o możliwość faktycznego dysponowania rzeczą, a nie rozporządzania nią w sensie prawnym. Ponieważ istotą dostawy towarów nie jest przeniesienie prawa własności, zatem zwrotu „prawo do rozporządzania jak właściciel” nie można interpretować jako „prawa własności”. Co więcej, czynności przejścia własności ekonomicznej nie musi towarzyszyć przejście własności w sensie prawnym, ponieważ „dostawa towarów” nie ogranicza się wyłącznie do zbycia prawa własności rzeczy.

Co należy rozumieć przez „przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel” określił również Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie C-320/88. W orzeczeniu tym stwierdza się, że dla uznania danej czynności za opodatkowaną dostawę towarów, nie ma znaczenia to, czy dochodzi do przeniesienia własności według prawa właściwego dla danego kraju. Regulacja ta ma zastosowanie do każdego przeniesienia prawa do rozporządzania towarem na inny podmiot, które to przeniesienie skutkuje tym, że strona ta uzyskuje de facto możliwość korzystania z rzeczy tak jak właściciel, nawet jeżeli nie wiąże się to z przeniesieniem własności. W tym orzeczeniu, odnosząc się do dostawy towarów, Trybunał posłużył się terminem przeniesienia „własności w sensie ekonomicznym”, podkreślając tym samym uniezależnienie opodatkowania od przeniesienia własności towarów. Oznacza to więc, że na gruncie przedmiotowego przepisu kluczowym elementem jest przeniesienie, w istocie rzeczy, praktycznej kontroli nad rzeczą i możliwości dysponowania nią.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy:

przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3) świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie niebędące dostawą towarów i świadczone na rzecz innego podmiotu. Powołane przepisy wskazują, że pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji. Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). Należy jednak zaznaczyć, że nie każde powstrzymanie się od działania czy tolerowanie czynności lub sytuacji może zostać uznane za usługę w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W przypadku świadczenia usług, istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależy, czy dana usługa podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług regulują przepisy art. 28a do 28o ustawy.

Stosownie do art. 28a ustawy:

na potrzeby stosowania ww. rozdziału:

1. ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a. podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b. osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2. podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Wskazany art. 28a ustawy wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji jest osoba wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy. Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy:

miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

Natomiast jak stanowi art. 28b ust. 2 ustawy:

w przypadku, gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

Z niniejszych przepisów ustawy wynika zatem, że co do zasady, usługa świadczona na rzecz podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy inna niż wskazana w art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n ustawy podlega opodatkowaniu w miejscu siedziby działalności gospodarczej usługobiorcy, chyba że jest świadczona dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej usługobiorcy, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej. Wówczas miejscem świadczenia tej usługi jest stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego ta usługa jest świadczona.

Ponadto, w odniesieniu do pewnych kategorii usług, przepisy dotyczące podatku od towarów i usług wprowadzają szczególne regulacje dotyczące miejsca świadczenia. Jedną z takich kategorii są usługi związane z nieruchomościami.

Według art. 28e ustawy:

miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców, pośredników w obrocie nieruchomościami, usług zakwaterowania w hotelach lub obiektach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, użytkowania i używania nieruchomości oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego, jest miejsce położenia nieruchomości.

Przepis art. 28e ustawy - jak wynika z jego brzmienia - stanowi wyjątek od zasady, przyjmując jako kryterium nie usytuowanie podmiotu, lecz przedmiotu, którym jest nieruchomość. Usługi, które jej wprost dotyczą, mają być opodatkowane według jej miejsca położenia. Kryterium położenia nieruchomości jest tu zatem decydujące - determinuje ono docelowo miejsce opodatkowania usługi związanej z daną nieruchomością. Co istotne, zasada wyrażona w art. 28e ustawy obejmuje wyłącznie usługi, które dotyczą konkretnej nieruchomości - jedynie wówczas można w praktyce zastosować opodatkowanie w miejscu położenia nieruchomości.

Także Dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, ze zm.) w art. 47 przewiduje, że:

Miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomością, w tym usług rzeczoznawców i agentów nieruchomości, usług zakwaterowania w sektorze hotelarskim lub sektorach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub w miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, przyznawanie prawa użytkowania nieruchomości oraz usług związanych z przygotowywaniem i koordynacją prac budowlanych, takich jak usługi architektów i biur nadzoru budowlanego, jest miejsce, w którym znajduje się dana nieruchomość.

Ustawa nie zawiera definicji pojęcia „nieruchomość” oraz pojęcia „usługi związanej z nieruchomościami”. Niemniej jednak ustawodawca unijny wychodząc naprzeciw oczekiwaniom państw członkowskich wprowadził rozporządzeniem wykonawczym Rady (UE) nr 1042/2013 z 7 października 2013 r. (Dz. Urz. UE L Nr 284 z 26.10.2013 r., s. 1) zmianę do rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77 z 23.03.2011, str. 1, ze zm.) - zwanego dalej rozporządzeniem 282/2011 - dotyczącą pojęcia „nieruchomość”, jak również wyjaśnił, na czym polegają „usługi związane z nieruchomościami”.

Zgodnie z art. 13b rozporządzenia 282/2011:

Do celów stosowania dyrektywy 2006/112/WE za „nieruchomość” uznaje się:

a) każdą określoną część ziemi, na jej powierzchni lub pod jej powierzchnią, która może stać się przedmiotem własności i posiadania;

b) każdy budynek lub każdą konstrukcję przytwierdzone do gruntu lub w nim osadzone powyżej lub poniżej poziomu morza, których nie można w łatwy sposób zdemontować lub przenieść;

c) każdy zainstalowany element stanowiący integralną część budynku lub konstrukcji, bez którego budynek lub konstrukcja są niepełne, taki jak drzwi, okna, dachy, schody i windy;

d) każdy element, sprzęt lub maszynę zainstalowane na stałe w budynku lub konstrukcji, które nie mogą być przeniesione bez zniszczenia lub zmiany budynku lub konstrukcji.

W myśl art. 31a ust. 1 rozporządzenia 282/2011:

Usługi związane z nieruchomościami, o których mowa w art. 47 dyrektywy 2006/112/WE, obejmują jedynie te usługi, które mają wystarczająco bezpośredni związek z daną nieruchomością. Usługi uważa się za mające wystarczająco bezpośredni związek z nieruchomością w następujących przypadkach:

a) gdy wywodzą się z nieruchomości, a dana nieruchomość stanowi element składowy usługi i jest elementem centralnym oraz niezbędnym z punktu widzenia świadczonych usług;

b) gdy są świadczone w odniesieniu do nieruchomości lub dla niej przeznaczone i mają na celu zmianę prawnego lub fizycznego stanu danej nieruchomości.

Jak stanowi art. 31a ust. 2 lit. h rozporządzenia 282/2011, ustęp 1 obejmuje w szczególności:

wynajem lub wydzierżawianie nieruchomości inne niż opisane w ust. 3 lit. c), łącznie z przechowywaniem towarów w wyznaczonej do tego określonej części nieruchomości przeznaczonej do wyłącznego użytku przez usługobiorcę.

Natomiast zgodnie z art. 31a ust. 3 lit. b rozporządzenia 282/2011 ustęp 1 nie ma zastosowania do:

przechowywania towarów na terenie nieruchomości, jeżeli żadna część nieruchomości nie jest przeznaczona do wyłącznego użytku przez usługobiorcę.

W tym miejscu wskazać należy na wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 27 czerwca 2013 r. sygn. akt C-155/12 w sprawie Ministerstwo Finansów Rzeczypospolitej Polskiej przeciwko RR Donnelly Global Turnkey Solution Poland sp. z o.o. Powyższy wyrok sprecyzował orzecznictwo Trybunału dotyczące miejsca świadczenia usług związanych z nieruchomościami oraz wyjaśnił dla celów stosowania prawa, co Trybunał rozumie pod pojęciem „wystarczająco bezpośredniego” związku.

Ww. wyrok dotyczył pytania prejudycjalnego skierowanego przez sąd krajowy zmierzającego do ustalenia, czy art. 47 dyrektywy 2006/112/WE należy interpretować w ten sposób, że kompleksowe usługi w zakresie magazynowania, obejmujące przyjmowanie towarów do magazynu, ich umieszczanie na odpowiednich półkach magazynowych, przechowywanie, pakowanie, wydawanie, rozładunek, załadunek oraz w stosunku do niektórych klientów przepakowywanie materiałów dostarczonych w opakowaniach zbiorczych do indywidualnych zestawów, są usługami związanymi z nieruchomościami w rozumieniu tego artykułu.

W zapadłym wyroku Trybunał w pierwszej kolejności odniósł się do zagadnienia usług kompleksowych i orzekł, że świadczenie należy uznać za jednolite, gdy co najmniej dwa elementy albo co najmniej dwie czynności dokonane przez podatnika są ze sobą tak ściśle związane, że obiektywnie tworzą jedno nierozerwalne świadczenie gospodarcze, którego rozdzielenie miałoby charakter sztuczny. W tym względzie Trybunał opierając się na opinii rzecznik generalnej stwierdził, że z akt przedstawionych Trybunałowi wynika, że w postępowaniu głównym magazynowanie towarów należy zasadniczo uznać za świadczenie główne, natomiast przyjmowanie towarów, ich rozmieszczanie, wydawanie, rozładunek i załadunek stanowią jedynie świadczenia dodatkowe.

W dalszej kolejności Trybunał w ww. wyroku uznał, że kompleksowe usługi w zakresie magazynowania są objęte art. 47 dyrektywy Rady 2006/112/WE jedynie wówczas, gdy pozostają w wystarczająco bezpośrednim związku z konkretną nieruchomością. W ocenie Trybunału, ze związkiem takim mamy do czynienia, gdy usługobiorcom jest przyznane prawo używania całości lub części wyraźnie określonej nieruchomości.

Z wniosku wynika, że spółka A. prowadzi działalność gospodarczą na terytorium Polski, jest rezydentem podatkowym w Polsce oraz jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku od towarów i usług w Polsce. Zasadniczym przedmiotem działalności gospodarczej prowadzonej przez spółkę A. jest sprzedaż (dystrybucja) produktów leczniczych oraz innych towarów mających zastosowanie w ochronie i profilaktyce zdrowia ludzkiego. Sprzedaż (dystrybucja) Produktów jest prowadzona przez spółkę A. do uprawnionych nabywców na terytorium Polski. Produkty sprzedawane przez spółkę A. są uprzednio nabywane przez spółkę A. od dostawców. Produkty są magazynowane (przechowywane, składowane) w (…) w pomieszczeniach hurtowni farmaceutycznej prowadzonej przez spółkę A. Spółka A. wynajmuje pomieszczenia Hurtowni A. od podmiotu trzeciego. Jednym z dostawców Produktów do spółki A. jest spółka B. Spółka B. nie jest rezydentem podatkowym Polski, jest zarejestrowana dla celów podatku od wartości dodanej w Irlandii oraz jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT w Polsce. Spółka B. nie posiada w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności dla celów VAT. Produkty przeznaczone do sprzedaży na rynek polski są sprowadzane przez spółkę B. do Hurtowni A. Po ich sprowadzeniu do Hurtowni A., Produkty te są magazynowane (przechowywane, składowane) w Hurtowni A. Następnie, zgodnie z zapotrzebowaniem nabywców zainteresowanych zakupem tych Produktów, Produkty te są przygotowywane do wydania nabywcom z Hurtowni A. W związku z wydaniem tych Produktów nabywcom, spółka B. dokonuje sprzedaży (dostawy) tych Produktów do spółki A, a spółka A. dokonuje (od)sprzedaży tych Produktów do dalszych nabywców. Zarówno sprzedaż Produktów przez spółkę B. do spółki A, jak i (od)sprzedaż tych Produktów przez spółkę A. do dalszych nabywców stanowią czynności opodatkowane VAT w Polsce, od których odpowiednio spółka B. i spółka A. wykazują VAT należny. Formalną podstawą współpracy w tym zakresie jest odpowiednia umowa zawarta pomiędzy spółką A. a spółką B., zgodnie z którą spółka B. wyznaczyła spółkę A. jako swojego wyłącznego dystrybutora hurtowego do dystrybucji i sprzedaży Produktów na terytorium Polski. Spółka A. otrzymuje wynagrodzenie, które obliczane jest jako procent od wartości sprzedanych Produktów w danym okresie rozliczeniowym. Spółka A. traktuje te czynności jako usługi podlegające opodatkowaniu w Polsce i wystawia na spółkę B. faktury z polskim VAT.

Spółka B. nie dysponuje konkretnie wskazaną powierzchnią (przestrzenią) w Hurtowni A. Niemniej jednak Produkty stanowiące własność spółki B. są magazynowane (przechowywane, składowane) na dedykowanej, wyszczególnionej powierzchni (przestrzeni) w Hurtowni A. Ta powierzchnia (przestrzeń) jest przeznaczona do wyłącznego użytku w związku z magazynowaniem (przechowywaniem, składowaniem) Produktów stanowiących własność spółki B. Spółka B. pozostaje właścicielem Produktów magazynowanych (przechowywanych, składowanych) w Hurtowni A. - aż do chwili ich wydania (wysłania) z Hurtowni A. W tym czasie spółka B. zachowuje możliwość dysponowania tymi Produktami, w szczególności może zdecydować np. o ich wycofaniu z Hurtowni A. Jak wskazali Państwo we wniosku spółka B. generalnie ma dostęp do pomieszczeń hurtowni farmaceutycznej A. (tzn. ma wstęp na powierzchnię, na której są umieszczone i przechowywane produkty spółki B). Dostęp spółki B. do tych pomieszczeń i tej powierzchni nie ma charakteru nieograniczonego. Z przyczyn wynikających z obowiązujących przepisów, a także z ogólnych względów bezpieczeństwa, wstęp przedstawicieli/personelu spółki B. do hurtowni farmaceutycznej A. jest możliwy po uprzednim powiadomieniu spółki A. przez spółkę B. oraz po ustaleniu terminu wstępu. Spółka A. nie wpływa na czynności podejmowane przez spółkę B. w ramach wstępu do hurtowni farmaceutycznej spółki A. i nie ingeruje w te czynności. Spółka A. nie nadzoruje przedstawicieli/personelu spółki B. podczas wstępu do hurtowni. Spółka A. ma nieograniczony wstęp do pomieszczeń i powierzchni hurtowni farmaceutycznej, którą sama prowadzi, bowiem jako podmiot prowadzący hurtownię farmaceutyczną na podstawie odpowiedniego zezwolenia - jest odpowiedzialny za całokształt działalności hurtowni we wszystkich aspektach, w tym w m.in. w aspekcie organizacyjnym i technicznym. Z tych względów, spółka A. jest odpowiedzialna również m.in. za odpowiednią organizację przestrzeni i powierzchni magazynowej w hurtowni farmaceutycznej. W konsekwencji, spółka A. decyduje ostatecznie o tym, jak jest zorganizowana przestrzeń i powierzchnia magazynowa dedykowana do produktów spółki B, włączając w to sposób umieszczenia i przechowywania tych produktów. W tym zakresie spółka A. może uwzględniać wskazówki, wytyczne i zalecenia, które mogą być udzielane przez spółkę B.

Państwa wątpliwości dotyczą określenia czy usługi świadczone przez spółkę A. na rzecz spółki B. podlegają opodatkowaniu VAT w Polsce.

W związku z zawartą umową spółka A. jako wyłączny dystrybutor zobowiązana jest do wykonywania następujących czynności:

1)zapewnienia magazynu spełniającego wymogi uzgodnione w umowie technicznej;

2)przyjmowania Produktów do magazynu z punktów zaopatrzenia spółki B;

3)przechowywania Produktów w magazynie;

4)zapewnienia odpowiedniego zabezpieczenia Produktów przechowywanych w magazynie;

5)prowadzenia i utrzymywania inwentaryzacji wszystkich Produktów, które są przyjmowane i przechowywane w magazynie, w tym: dostaw do klientów, zwrotów Produktów, aktualnego poziomu zapasów, dostaw w tranzycie, zaległych dostaw, not kredytowych;

6)zarządzania Produktami zwróconymi przez klienta do momentu ich dotarcia do magazynu;

7)potwierdzania odbioru przychodzących towarów i podawania szczegółów wysyłki, takich jak numer partii, data ważności partii i otrzymana ilość;

8)pobierania danych z rejestratorów danych z każdej przybywającej przesyłki i przekazywania danych temperatury na uzgodnione adresy e-mail;

9)wystawiania faktur i pobierania opłat od klientów za zrealizowane dostawy Produktów;

10)odbierania i monitorowania zamówień od klientów oraz aktywnego zarządzania nimi poprzez terminową dostawę;

11)rozszerzenia współpracy w przypadku wycofania jakichkolwiek Produktów w wyniku wadliwej partii lub w wyniku jakichkolwiek działań podjętych przez jakąkolwiek agencję regulacyjną;

12)wysyłania Produktów do klientów;

13)zapewnienia, że warunki, na których udzielono licencji na prowadzenie hurtowni farmaceutycznej, są przestrzegane;

14)przygotowania i wdrożenia planu awaryjnego na wypadek wycofania Produktu z rynku;

15)dokładnego zarządzania inwentaryzacją zapasów na poziomie pozycji;

16)rejestrowania wysłanych partii w odniesieniu do zamówień klientów;

17)pobierania płatności od klientów za zrealizowane dostawy;

18)zarządzania działaniami związanymi z wycofywaniem Produktów na żądanie spółki B., na zasadzie zwrotu kosztów;

19)zarządzania niszczeniem Produktów, gdy jest to konieczne, na zasadzie zwrotu kosztów;

20)zarządzania zapasami krótkoterminowymi w imieniu spółki B. w najlepszy możliwy sposób.

Odnosząc się do powyższych czynności należy wskazać, że co do zasady każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne, jednak w sytuacji, gdy jedna usługa obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia kilka świadczeń, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Zatem, z ekonomicznego punktu widzenia usługi nie powinny być dzielone dla celów podatkowych wówczas, gdy tworzyć będą jedną usługę kompleksową, obejmującą kilka świadczeń pomocniczych. Jeżeli jednak w skład świadczonej czynności wchodzić będą czynności, które nie służą wyłącznie wykonaniu czynności głównej, zasadniczej, lecz mogą mieć również charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw dla traktowania ich jako elementu usługi kompleksowej.

Koncepcję opodatkowania świadczeń kompleksowych wypracował Trybunał Sprawiedliwości UE, w wydanych orzeczeniach na podstawie pierwotnie obowiązującej Szóstej Dyrektywy Rady (77/388/EWG) oraz obecnie obowiązującej Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r., w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L nr 347, str. 1 z późn. zm.). W szczególności w wyroku w sprawie C-349/96 Card Protection Plan Ltd., Trybunał uznał, że każde świadczenie usług powinno być, co do zasady, traktowane jako świadczenie odrębne i niezależne. Jeżeli jednak dwa lub więcej niż dwa świadczenia (czynności) dokonane przez podatnika na rzecz konsumenta są tak ściśle powiązane, że obiektywnie tworzą w aspekcie gospodarczym jedną całość, to wszystkie te świadczenia lub czynności stanowią jednolite świadczenie dla celów podatku od wartości dodanej.

Aby móc wskazać, że dana usługa jest usługą złożoną (kompleksową), powinna składać się ona z różnych świadczeń, których realizacja prowadzi do jednego celu. Na usługę złożoną składa się więc kombinacja różnych czynności, prowadzących do realizacji określonego celu - do wykonania świadczenia głównego, na które składają się różne świadczenia pomocnicze. Natomiast usługę należy uznać za pomocniczą, jeśli nie stanowi ona celu samego w sobie, lecz jest środkiem do pełnego zrealizowania lub wykorzystania usługi zasadniczej. Pojedyncza usługa traktowana jest zatem jak element usługi kompleksowej wówczas, gdy cel świadczenia usługi pomocniczej jest zdeterminowany przez usługę główną oraz nie można wykonać lub wykorzystać usługi głównej bez usługi pomocniczej.

Mając na uwadze opis sprawy w pierwszej kolejności należy rozpatrzyć czy wszystkie dokonane czynności wpisują się w świadczenie kompleksowe. Przedstawione okoliczności sprawy wskazują, że nie wszystkie czynności, do których zobowiązana jest spółka A. mają charakter jednego świadczenia kompleksowego dokonywanego na rzecz spółki B. Należy przede wszystkim zauważyć, że spółka B. dokonuje dostawy produktów farmaceutycznych na rzecz spółki A., która z kolei sprzedaje i dostarcza towary swoim klientom. Zatem od momentu, gdy spółka A. rozporządza produktami jak właściciel w związku z dystrybucją towarów będzie działała we własnym imieniu i na własną rzecz, a nie na rzecz kontrahenta/spółki B. Dlatego świadczenia dokonywane po tym jak spółka A. nabyła prawo do rozporządzania produktami jak właściciel nie będą dokonywane na rzecz spółki B. W tym miejscu należy wymienić choćby wystawianie faktur i pobieranie opłat od klientów za zrealizowane dostawy produktów, pobieranie płatności od klientów za zrealizowane dostawy czy też wysyłanie produktów do klientów. Te czynności dokonywane po tym jak spółka B. sprzedała swoje magazynowane produkty na rzecz spółki A. nie będą wchodziły w skład usług dokonywanych na rzecz spółki B. Jednakże celem wszystkich pozostałych czynności jest magazynowanie towarów należących do spółki B., za które to czynności spółka A. otrzymuje wynagrodzenie. Skoro zasadniczym celem wykonywanych usług jest ich magazynowanie (w szczególności: przyjmowanie, przechowywanie, zabezpieczanie, składowanie, zarządzanie towarami) w hurtowni farmaceutycznej (Hurtowni A), to poszczególne czynności wykonane przez spółkę A. a związane z produktami należącymi do spółki B. przyczyniają się do prawidłowego realizowania usługi podstawowej, tj. szeroko pojętej usługi magazynowania. Opisane powyżej świadczenia (z wyjątkiem czynności dokonywanych po tym jak spółka A. jako właściciel towarów wykonywała je we własnym imieniu i na własną rzecz) stanowią łącznie usługę kompleksową, składającą się z różnych czynności. Świadczeniem głównym i dominującym kompleksowej usługi jest usługa magazynowania, która determinuje pozostałe czynności wykonywane w ramach tych usług i obejmuje m.in. zapewnienie magazynu spełniającego wymogi określone w umowie między stronami. Tym samym świadczone przez spółkę A. na rzecz spółki B. usługi stanowią usługę kompleksową, gdzie elementem dominującym jest magazynowanie produktów leczniczych.

W swoim stanowisku odnośnie miejsca świadczenia usług przez spółkę A. na rzecz spółki B. wskazaliście Państwo, że w myśli art. 28e ustawy powinna to być Polska. Jak argumentujecie Państwo w analizowanym przypadku występuje czytelny i wyraźny, wystarczający związek pomiędzy usługami świadczonymi przez spółkę A. na rzecz spółki B. i nieruchomością (Hurtownia A.), o którym mowa w art. 31a rozporządzenia 282/2011. Z powołanych przepisów prawa oraz orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wynika, że aby świadczenie usług mogło zostać uznane za związane z nieruchomością w rozumieniu tego przepisu, konieczne jest, by świadczenie to było związane z wyraźnie określoną nieruchomością i by sama nieruchomość stanowiła przedmiot owego świadczenia. Tak jest w szczególności wówczas, gdy wyraźnie określoną nieruchomość należy uznać za konstytutywny element świadczenia usług, jako że stanowi ona centralny i nieodzowny element tego świadczenia. Aby uznać, że usługa magazynowania jest związana z nieruchomością istotne jest, aby określona część nieruchomości, w której przechowywane są towary została wyznaczona do wyłącznego użytku przez usługobiorcę, tj. przestrzeń, w której towary są przechowywane jest określona, znana usługobiorcy i przydzielona wyłącznie w celu zaspokojenia jego potrzeb (co ma miejsce w przedmiotowym przypadku). Usługobiorca powinien mieć także możliwość dostępu do hurtowni, w której składowane są towary, co również w analizowanej sprawie jest spełnione, pod określonymi warunkami. Jak wynika z wniosku spółka B. ma dostęp do pomieszczeń hurtowni farmaceutycznej A. (tzn. ma wstęp na powierzchnię, na której są umieszczone i przechowywane produkty spółki B). Jednakże co wynika z ogólnych względów bezpieczeństwa, wstęp do hurtowni jest możliwy po uprzednim powiadomieniu przez spółkę B. oraz po ustaleniu terminu wstępu. Przy czym spółka A. nie wpływa na czynności podejmowane przez spółkę B. w ramach wstępu do hurtowni farmaceutycznej i nie ingeruje w te czynności. Spółka A. nie nadzoruje przedstawicieli/personelu spółki B. podczas wstępu do hurtowni. Ponadto co istotne w sprawie, produkty stanowiące własność spółki B. są magazynowane (przechowywane, składowane) na dedykowanej, wyszczególnionej powierzchni (przestrzeni) w Hurtowni A. Ta powierzchnia (przestrzeń) jest przeznaczona do wyłącznego użytku w związku z magazynowaniem (przechowywaniem, składowaniem) produktów stanowiących własność spółki B. Wynika to ze względów logistycznych, a ponadto podyktowane jest koniecznością zapewnienia odpowiednich warunków przechowywania tych produktów. Odnośnie zaś dostępu do pomieszczeń, który obwarowany jest pewnymi warunkami, należy wskazać na noty wyjaśniające w sprawie unijnych przepisów o VAT w zakresie miejsca świadczenia usług związanych z nieruchomościami. Choć nie są one prawnie wiążące i nie mają charakteru ostatecznego to stanowią pewną wskazówkę jak należy rozumieć i definiować usługi związane z nieruchomościami. I tak w przypadku usług związanych z najmem i przechowywaniem towarów wynika, że sytuację, w której usługobiorca korzysta z wyłącznie wyznaczonego obszaru do przechowywania towarów (tj. obszaru, w którym jedynie usługobiorca może przechowywać towary z wyłączeniem jakiejkolwiek innej osoby), można by zatem zakwalifikować jako usługę związaną z nieruchomością, nawet jeśli usługobiorca może uzyskać dostęp do tego obszaru jedynie w określonych momentach lub pod określonymi warunkami jak ma to miejsce w przedmiotowym przypadku.

Zatem biorąc pod uwagę powyższe informacje należy stwierdzić, że usługi świadczone przez spółkę A. (gdzie spółka B. co do zasady pod pewnymi warunkami ma dostęp do hurtowni farmaceutycznej - ma wstęp na powierzchnię, na której są umieszczone i przechowywane produkty spółki B., a produkty stanowiące własność spółki B. są magazynowane (przechowywane, składowane) na dedykowanej, wyszczególnionej powierzchni w Hurtowni A. i przestrzeń przeznaczona jest do wyłącznego użytku produktów spółki B.) mają bezpośredni związek z nieruchomością w rozumieniu art. 28e ustawy w zw. z art. 31a ust. 2 lit. h rozporządzenia.

Tym samym świadczone przez spółkę A. usługi stanowią usługi, do których znajduje zastosowanie art. 28e ustawy. Zatem, skoro usługi świadczone są w oparciu o zlokalizowaną na terytorium kraju hurtownię farmaceutyczną to miejscem opodatkowania usług jest terytorium Polski i spółka A. powinna wystawiać fakturę dokumentującą świadczenie ww. usług ze stawką właściwą dla tych świadczeń zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług.

Zatem należy zgodzić się z Państwem, że miejscem świadczenia usług świadczonych przez spółkę A. na rzecz spółki B. jest miejsce położenia nieruchomości i tym samym będą one podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce.

W konsekwencji stanowisko w zakresie pytania oznaczonego nr 1 oceniając całościowo należy uznać za prawidłowe. Jak prawidłowo Państwo wskazali usługi świadczone przez spółkę A. będą podlegały opodatkowaniu w Polsce, oczywiście mając na względzie fakt, że w skład usług magazynowych jako usług głównych będą wchodziły czynności świadczone na rzecz spółki B. tj. czynności niezwiązane ze sprzedażą własną spółki A. ponoszone przez spółkę A. w celu sprzedaży towarów własnym kontrahentom.

Ponadto Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia czy spółka B. ma i będzie miała prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę VAT naliczonego wykazaną na fakturach otrzymanych dotychczas i otrzymywanych w przyszłości od spółki A.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy:

w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:

kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści art. 86 ustawy, wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić również należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

I tak, zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:

nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Odnosząc się do wątpliwości spółki B. w kwestii prawa do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę VAT naliczonego wykazaną na fakturach otrzymanych dotychczas i otrzymywanych w przyszłości od spółki A. należy wskazać, że istotne znaczenie ma fakt czy nabywane usługi podlegają opodatkowaniu w Polsce i czy były wykorzystywane do czynności opodatkowanych przez zarejestrowanego czynnego podatnika podatku VAT. Jak już ustaliłem w odpowiedzi na pytanie nr 1, do nabycia usług znajdzie zastosowanie art. 28e ustawy w związku z art. 31a ust. 2 lit. h rozporządzenia. Będą to więc usługi opodatkowane w Polsce i co do zasady spółka A. powinna wystawiać fakturę z wykazanym podatkiem VAT. Spółka B. jako nabywca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT w Polsce, a nabywane usługi będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych VAT w Polsce. Spełnione będą więc przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy. W związku z powyższym spółka B. jest i będzie uprawniona do odliczenia podatku naliczonego z faktur otrzymanych dotychczas i otrzymywanych w przyszłości od spółki A. dokumentujących nabycie tych usług.

Tym samym stanowisko w zakresie pytania oznaczonego nr 2 należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania

A. sp. z o.o. (Zainteresowany będący stroną postępowania - art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r Ordynacji podatkowej.