Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0112-KDIL1-3.4012.655.2024.1.MR

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

3 listopada 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 31 października 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:

-uznania za działalność gospodarczą realizowanych przez Gminę czynności, w ramach których Gmina będzie wykorzystywała Infrastrukturę A powstałą w ramach Inwestycji;

-prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z Infrastrukturą A.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina (…) (dalej: „Gmina” lub „Wnioskodawca”) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT.

Na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1465, dalej: „ustawa o samorządzie gminnym”), JST wyposażona jest w osobowość prawną i posiada zdolność do czynności cywilnoprawnych. JST wykonuje zadania własne (określone w art. 7 ustawy o samorządzie gminnym) samodzielnie lub poprzez powołane gminne jednostki organizacyjne.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 oraz 10 ustawy o samorządzie gminnym, zadania własne JST obejmują m.in. sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną, jak również sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.

Gmina bierze udział w projekcie pn. „(…)” (dalej: „Projekt”), którego celem jest budowa ponadregionalnego produktu turystycznego (...) wzdłuż której planuje się poprowadzenie szlaku rowerowego z jednoczesnym uwzględnieniem rozwiązań i infrastruktury dla turystyki kajakowej oraz kamperowej. Powyższy Projekt stanowi okazję i szansę dla rozwoju turystyki w obszarach szczególnie atrakcyjnych przyrodniczo i kulturowo, jako przeciwwaga dla obecnie dominujących punktowo większych miast i aglomeracji wzdłuż (…).

Podmioty zaangażowane w realizację Projektu to jednostki samorządu terytorialnego. (...). Na terenie danego województwa Projekt będzie realizowany we współpracy z samorządami lokalnymi na szczeblu gmin i powiatów. Gmina będzie realizowała Projekt w ramach umowy partnerskiej zawartej z Województwem (…).

Projekt, w części realizowanej przez Gminę, przewiduje m.in. budowę miejsca obsługi kamperów (MOK) na dz. ewid. nr (…) w m. (…) gm. (…). Wskazane zadanie zwane będzie dalej jako „Inwestycja”.

Uwzględniając tryb realizacji Projektu, tj. jego realizację na podstawie ww. umowy partnerskiej, Gmina podkreśla, że złożony wniosek o interpretację dotyczy wyłącznie tej części Projektu, która realizowana będzie bezpośrednio przez Gminę w ramach Inwestycji.

W strukturze organizacyjnej Gminy występuje m.in. Zakład (…) (dalej: „Zakład”), funkcjonujący w formie samorządowego zakładu budżetowego. Zakład jest jednostką organizacyjną Gminy, która będzie odpowiedzialna za zarządzanie Inwestycją po jej ukończeniu i oddaniu do użytkowania.

W związku z realizacją Inwestycji Gmina będzie ponosiła wydatki na:

A.Budowę przyłączy sieci wodociągowej, sieci kanalizacyjnej i sieci elektroenergetycznej do poszczególnych miejsc postojowych oraz montaż stacji ładowania rowerów elektrycznych, stacji ładowania kamperów, stacji wody pitnej, urządzeń do zrzutu wody brudnej (dalej: „Infrastruktura A”).

B.Wykonanie instalacji fotowoltaicznej (dalej: „Infrastruktura B”).

C.Pozostałą infrastrukturę (dalej łącznie jako: „Infrastruktura C”), tj.:

-(…).

W tym miejscu Gmina uściśla, że złożony wniosek o interpretację dotyczy wyłącznie Infrastruktury A, która będzie realizowana przez Gminę w ramach Inwestycji. Równocześnie Gmina wskazuje, że wniosek ten dotyczy tylko takich wydatków ponoszonych na Infrastrukturę A, które Gmina będzie w stanie bezpośrednio i wyłącznie przyporządkować do tej infrastruktury. Innymi słowy, zakresem przedmiotowym wniosku nie została w żadnym zakresie objęta Infrastruktura B oraz C.

Ponoszone w ramach Inwestycji wydatki na Infrastrukturę A będą dokumentowane fakturami VAT wystawianymi na Gminę przez dostawców/usługodawców, na których Gmina będzie oznaczona jako nabywca przedmiotowych towarów i usług, w tym z podaniem NIP Gminy.

Projekt realizowany będzie zarówno ze środków własnych, jak i ze środków zewnętrznych – pochodzących z programu Fundusze Europejskie dla Polski (...).

Gmina wskazała, że miejsce obsługi kamperów (dalej: „MOK”) budowane będzie na nieruchomości, której właścicielem jest Wnioskodawca. Sam wjazd na teren MOK przez zainteresowane podmioty (użytkowników pojazdów) i postój ich pojazdów na terenie MOK będzie nieodpłatny. Jeśli jednak użytkownicy pojazdów będą przy okazji postoju chcieli skorzystać z dostępnych na terenie MOK mediów – poboru wody, odbioru/zrzutu ścieków, dostawy prądu (np. w celu naładowania akumulatora w kamperze), Gmina (za pośrednictwem Zakładu) będzie pobierać od użytkowników pojazdów odpłatność z tego tytułu.

Opisane powyżej świadczenia realizowane będą przez Gminę (za pośrednictwem Zakładu) z wykorzystaniem Infrastruktury A. Infrastruktura ta nie będzie wykorzystywana w żadnym innym celu, np. na potrzeby ogólnodostępnej infrastruktury (tj. przykładowo budowane w ramach Infrastruktury A przyłącza do sieci elektroenergetycznej nie będą służyć do celów oświetlenia działki, na której powstaje MOK wraz z infrastrukturą towarzyszącą). W konsekwencji Infrastruktura A będzie wykorzystywana wyłącznie do użytku komercyjnego – korzystanie z Infrastruktury A (infrastruktury wodnej, kanalizacyjnej i energetycznej) przez poszczególnych użytkowników pojazdów każdorazowo wiązać się będzie z odpłatnością na rzecz Gminy (za pośrednictwem Zakładu).

Gmina za pośrednictwem Zakładu będzie świadczyć odpłatne usługi na rzecz korzystających z ww. infrastruktury, w oparciu o umowy cywilnoprawne. Umowy te będą klasycznymi umowami adhezyjnymi, uregulowanymi w art. 384 ustawy Kodeks cywilny z dnia 23 kwietnia 1964 r. (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm.), zawieranymi z korzystającymi poprzez przystąpienie. Zgodnie z ww. przepisem, ustalony przez jedną ze stron wzorzec umowy, w szczególności ogólne warunki umów, wzór umowy, regulamin, wiąże drugą stronę, gdy druga strona mogła się z łatwością dowiedzieć o jego treści (jeżeli posługiwanie się wzorcem jest w stosunkach danego rodzaju zwyczajowo przyjęte). Równocześnie Gmina wskazuje, że zasady korzystania z MOK, w tym zasady pobierania ww. opłat, uregulowane zostaną w regulaminie, a korzystanie z MOK przez użytkowników kamperów będzie równoznaczne z akceptacją ww. regulaminu.

Należy przy tym wskazać, że w przypadku Infrastruktury A, pobierane przez Gminę za pośrednictwem Zakładu wynagrodzenie kalkulowane będzie w oparciu o realne zużycie mediów przez poszczególnych użytkowników pojazdów, zgodnie ze wskazaniami liczników/wodomierzy zamontowanych w punktach dystrybucji prądu i wody przy stanowiskach postojowych, stacjach ładowania i punktach zrzutu.

Gmina, za pośrednictwem Zakładu, będzie dokumentowała pobór opłat z tytułu wykorzystania Infrastruktury A wystawianymi na korzystających fakturami VAT lub innymi dokumentami (w przypadku braku obowiązku wystawienia faktury VAT) z wykazanymi na nich kwotami VAT (według odpowiednich stawek). Dokumenty te Gmina będzie ujmowała w swoich rejestrach sprzedaży i składanych plikach JPK_V7M oraz rozliczała VAT należny z tego tytułu.

Pytania

1.Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym czynności, w ramach których Gmina będzie za pośrednictwem Zakładu wykorzystywała Infrastrukturę A realizowaną w ramach Inwestycji, będą stanowiły działalność gospodarczą oraz czynności podlegające opodatkowaniu VAT, niekorzystające ze zwolnienia z tego podatku?

2.Czy Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do wydatków ponoszonych na Infrastrukturę A, która będzie realizowana w ramach Inwestycji?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy:

1.W opisanym zdarzeniu przyszłym czynności, w ramach których Gmina będzie za pośrednictwem Zakładu wykorzystywała Infrastrukturę A realizowaną w ramach Inwestycji, będą stanowiły działalność gospodarczą oraz czynności podlegające opodatkowaniu VAT, niekorzystające ze zwolnienia z tego podatku.

2.Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do wydatków ponoszonych na Infrastrukturę A, która będzie realizowana w ramach Inwestycji.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:

Ad 1.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie natomiast do treści art. 15 ust. 6 ww. ustawy, nie uważa się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jako że jednostki samorządu terytorialnego są wyposażone w osobowość prawną oraz w określonym zakresie wykonują samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, należy uznać, iż spełniają zawartą w tym przepisie definicję podatnika VAT. Oznacza to, że w zakresie czynności cywilnoprawnych dokonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego, nawet, gdy dotyczą one zadań własnych gmin, podmioty te powinny być uznawane za podatników VAT.

Zatem, w przypadku, gdy Gmina za pośrednictwem Zakładu realizuje należące do niej zadania na podstawie umów cywilnoprawnych, tj. na warunkach i w okolicznościach właściwych również dla podmiotów prowadzących w sposób profesjonalny działalność gospodarczą – powinna być ona traktowana, jako podatnik VAT, gdyż w przedmiotowym zakresie działa ona w sposób analogiczny do tych podmiotów.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. W świetle tego przepisu odpłatne usługi, które Gmina będzie świadczyć za pośrednictwem Zakładu z wykorzystaniem Infrastruktury A należy uznać za działalnością gospodarczą („wszelka działalność usługodawców”).

Stosownie do treści art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług, na terytorium kraju.

Jednocześnie, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Z kolei zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Z brzmienia powołanych przepisów wynika, iż pojęcia dostawy towarów i świadczenia usług na gruncie ustawy o VAT uzupełniają się w tym sensie, iż co do zasady, czynności podejmowane przez podatników należy uznać za świadczenie usług, o ile nie stanowią one dostawy towarów. Takie skonstruowanie zakresu czynności opodatkowanych prowadzi do zapewnienia zasady powszechności opodatkowania.

W konsekwencji, należy uznać, że realizacja czynności z wykorzystaniem powstałej w ramach Inwestycji Infrastruktury A będzie stanowiła czynności podlegające opodatkowaniu VAT wykonywane w ramach prowadzonej przez Gminę działalności gospodarczej. Zważywszy natomiast, że ani ustawa o VAT, ani też wydane na jej podstawie rozporządzenia nie przewidują zwolnienia z VAT dla czynności wykonywanych przez Gminę w ww. zakresie, nie będą one podlegać takiemu zwolnieniu.

Stanowisko Gminy znajduje potwierdzenie przykładowo w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: „DKIS” lub „Organ”) z dnia 3 listopada 2023 r., sygn. 0114-KDIP4-1.4012.497.2023.1.PS, w której Organ wskazał, iż: „mając zatem na względzie przywołane przepisy prawa oraz opis sprawy należy stwierdzić, że świadczenie przez Państwa odpłatnych usług w zakresie odbioru i oczyszczania ścieków od Odbiorców zewnętrznych będzie opodatkowane podatkiem od towarów i usług według właściwej dla nich stawki. Tym samym ww. usługi nie będą korzystały ze zwolnienia od podatku VAT”.

Podobne stanowisko zostało zaprezentowane w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 27 października 2023 r., sygn. 0114-KDIP4-3.4012.375.2023.1.KŁ, w której Organ wskazał, iż: „zgodnie zatem z przywołanymi przepisami prawa oraz przedstawionym opisem sprawy świadczenie przez Państwa na rzecz Odbiorców zewnętrznych odpłatnych usług w zakresie odprowadzania ścieków stanowi/będzie stanowić działalność gospodarczą oraz czynności podlegające opodatkowaniu VAT, niekorzystające ze zwolnienia od tego podatku”.

Prezentowane przez Gminę stanowisko potwierdza również interpretacja indywidualna DKIS z dnia 1 sierpnia 2023 r., sygn. 0112-KDIL1-1.4012.260.2023.2.WK, w której DKIS wskazał, że: „(...) w analizowanym przypadku mamy do czynienia, z czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT (tj. odsprzedażą towarów zakupionych przez Gminę od dostawcy energii elektrycznej). Gmina dokonując nabycia energii elektrycznej w imieniu własnym w pierwszej kolejności traktowana jest jako nabywca. Natomiast przenosząc koszty energii elektrycznej na inny podmiot, Gmina występuje jako dostawca tego samego towaru. Zatem w przedstawionych okolicznościach Gmina wykonując czynności na warunkach i w okolicznościach właściwych dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą – powinna być traktowana jako podatnik VAT (...). Wobec powyższego, w świetle powołanych przepisów, czynność przeniesienia kosztów dostawy energii elektrycznej, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jako odpłatna dostawa towarów na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy w związku z art. 7 ust. 1 ustawy”.

Mając na uwadze powyższe, Gmina jest zdania, iż Infrastruktura A będąca przedmiotem Inwestycji będzie wykorzystywana do czynności, które stanowią działalność gospodarczą oraz że czynności te będą usługami opodatkowanymi VAT po stronie Gminy, niekorzystającymi ze zwolnienia z tego podatku.

Ad 2.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych VAT, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Z treści tej regulacji wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom VAT w sytuacji, gdy towary i usługi, przy nabyciu których został naliczony podatek, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W zaistniałej sytuacji niewątpliwie ponoszone przez Gminę wydatki na Inwestycję w ramach Infrastruktury A będą niezbędne do tego, aby Gmina mogła świadczyć za pośrednictwem Zakładu odpłatne usługi na rzecz korzystających. Usługi te, jak Gmina wykazała powyżej, będą wyłącznie czynnościami podlegającymi opodatkowaniu VAT i niekorzystającymi ze zwolnienia z tego podatku.

Równocześnie Gmina wskazuje, że Infrastruktura A nie będzie wykorzystywana w żaden inny sposób, a Gmina jest w stanie wydzielić bezpośrednio i wyłącznie wydatki przypadające na ww. infrastrukturę w ramach Inwestycji.

W konsekwencji, w opinii Gminy, z uwagi na fakt, iż pomiędzy wydatkami dotyczącymi Infrastruktury A, które będą ponoszone przez Gminę w ramach Inwestycji, istnieje ścisły związek z wykonywanymi przez Gminę na podstawie umów cywilnoprawnych czynnościami opodatkowanymi VAT, Gminie będzie przysługiwało prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego wykazanego na fakturach zakupowych dokumentujących wydatki poniesione w tym zakresie.

Stanowisko Gminy znajduje potwierdzenie m.in. w:

-interpretacji indywidualnej DKIS z dnia 3 listopada 2023 r., sygn. 0114-KDIP4-1.4012. 497.2023.1.PS, w której Organ stwierdził, że: „w omawianej sprawie powyższe warunki uprawniające do odliczenia podatku VAT zostaną spełnione, ponieważ z okoliczności sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, a Wydatki inwestycyjne związane będą z Infrastrukturą powstałą w ramach Zadań, która wykorzystywana będzie przez Państwa wyłącznie w związku ze świadczeniem odpłatnych usług (...). Zatem ww. Wydatki związane będą wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Podsumowując, analiza przedstawionego opisu sprawy oraz treści przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że będzie przysługiwało Państwu prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku VAT naliczonego od Wydatków inwestycyjnych związanych Infrastrukturą powstałą w ramach Zadań, która będzie służyć Państwu wyłącznie do świadczenia odpłatnych usług”;

-interpretacji indywidualnej DKIS z dnia 27 października 2023 r., sygn. 0114-KDIP4-3.4012.375. 2023.1.KŁ, w której Organ wskazał, że: „w omawianej sprawie powyższe warunki uprawniające do odliczenia podatku VAT zostały/zostaną spełnione, ponieważ Inwestycje służą/służyć będą do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (...), a Państwo są zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zatem, analiza przedstawionego opisu sprawy oraz treści przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że przysługuje/będzie Państwu przysługiwało pełne prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od Wydatków inwestycyjnych związanych z Inwestycjami, które służą/będą Państwu służyły wyłącznie do świadczenia odpłatnych usług”;

-interpretacji indywidualnej DKIS z dnia 26 marca 2021 r. sygn. 0114-KDIP4-3.4012. 41.2021. 1.MAT, w której Organ stwierdził, że: „w rozpatrywanej sprawie warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, będą spełnione, ponieważ jak wskazał Wnioskodawca, przedmiotowa Infrastruktura jest/będzie wykorzystywana wyłącznie do świadczenia odpłatnych usług (...). Ponadto jak wykazano powyżej usługi (...) stanowią czynność opodatkowaną i niekorzystającą ze zwolnienia od podatku. W konsekwencji, w związku z wykorzystaniem przez Gminę powstałej Infrastruktury wyłącznie do celów odpłatnego świadczenia usług (...), Gminie przysługuje/będzie przysługiwało prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki inwestycyjne ponoszone w związku z realizacją Zadań inwestycyjnych”.

Gmina zaznacza, że stanowisko odmienne od przedstawionego powyżej pozostawałoby w sprzeczności z fundamentalną zasadą opodatkowania VAT, jaką jest zasada neutralności tego podatku, podkreślana wielokrotnie w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: „Trybunał” lub „TSUE”) oraz polskich sądów administracyjnych. Przykładowo, Gmina przytacza orzeczenie TSUE w sprawie C-37/95 Ghent Coal, w którym Trybunał stwierdził, iż: „Prawo do odliczenia zostało wprowadzone, aby całkowicie uwolnić przedsiębiorcę od kosztów VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie w toku jego działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej konsekwentnie zapewnia, że każda działalność gospodarcza, niezależnie od jej celu i efektu, pod warunkiem, że sama podlega VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny”.

Zdaniem Gminy, nie powinna być ona traktowana inaczej/mniej korzystnie niż inne podmioty gospodarcze, dokonujące sprzedaży opodatkowanej VAT i korzystające w związku z tym z prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów/usług niezbędnych w celu wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Skoro Gmina jako czynny podatnik VAT zobowiązana jest uiszczać VAT należny z tytułu świadczonych usług, powinna ona mieć prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków warunkujących możliwość ich świadczenia.

Należy również zaznaczyć, iż fakt dokonania przez Gminę centralizacji rozliczeń VAT Gminy i jej jednostek organizacyjnych nie będzie miał wpływu na opisany w zdarzeniu przyszłym zakres prawa do odliczenia, gdyż Gmina będzie wykorzystywała Infrastrukturę A powstałą w ramach Inwestycji wyłącznie do wykonywania na rzecz korzystających z ww. infrastruktury czynności opodatkowanych w ramach działalności gospodarczej. Wykorzystywanie przez Gminę Infrastruktury A, powstałej w ramach Inwestycji, wyłącznie do działalności opodatkowanej wyklucza konieczność zastosowania pre-współczynnika (art. 86 ust. 2a ustawy o VAT) z uwagi na fakt, iż Gmina nie będzie wykorzystywać tej infrastruktury A do działalności niepodlegającej VAT. Powyższa okoliczność (wykorzystywanie Infrastruktury A realizowanej w ramach Projektu wyłącznie do działalności opodatkowanej) wyklucza również konieczność zastosowania współczynnika VAT (art. 90 ust. 2 ustawy o VAT), gdyż Gmina nie będzie wykorzystywała Infrastruktury A realizowanej w ramach Projektu do wykonywania czynności zwolnionych z opodatkowania. Mając na uwadze powyższe, Gminie będzie przysługiwało pełne prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z Infrastrukturą A realizowaną w ramach Inwestycji.

W związku z powyższym Gmina stoi na stanowisku, iż będzie jej przysługiwało prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego od wydatków ponoszonych na Infrastrukturę A realizowaną w ramach Inwestycji, która będzie służyć Gminie wyłącznie do świadczenia odpłatnych usług na rzecz korzystających z ww. infrastruktury.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 2 pkt 6 ustawy:

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1)przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2)wszelkie inne darowizny

-jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

W świetle art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 – rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z analizy przywołanego art. 8 ust. 1 ustawy wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu. Przy czym, do uznania czynności za usługę konieczne jest istnienie odbiorcy usługi. Tak więc usługą jest tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący z niego korzyść. Usługa jest czynnością opodatkowaną – co do zasady – w sytuacji kiedy jest odpłatna. Związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie. Odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny. Pod pojęciem odpłatności rozumieć należy prawo podmiotu dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługę do żądania od nabywcy towaru, odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego).

Uwzględniając powyższe stwierdzić należy, że każde świadczenie niebędące dostawą towarów polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czyjegoś zachowania stanowi, co do zasady, usługę w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Niemniej jednak muszą być przy tym spełnione następujące warunki:

·w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (wierzyciel/nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,

·świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).

Należy podkreślić, że oba ww. warunki powinny być spełnione łącznie, aby świadczenie podlegało, jako usługa, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ponadto, zgodnie z unormowaniami zawartymi w art. 8 ust. 2 ustawy, w pewnych, ściśle określonych przypadkach, również nieodpłatne świadczenie usług należy uznać za spełniające definicję odpłatnego świadczenia usług, które na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 podlega opodatkowaniu ww. podatkiem.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy:

Za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1)użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;

2)nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Aby użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa, o którym mowa w art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy, uznać za odpłatne świadczenie usług, a zatem za podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być ono dokonane do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika oraz Wnioskodawcy musiało przysługiwać, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Analizując treść powołanego art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy, należy zauważyć, że dla ustalenia, czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy tego przepisu, istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisywało się będzie w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jednak jest od konkretnych okoliczności, jakie w danej sprawie występują.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że opodatkowaniu podlegają te nieodpłatne usługi, które nie mają związku z prowadzoną działalnością, a więc nie mają wpływu na przyszłe obroty przedsiębiorstwa, jego zyski, wizerunek, odbiór przez kontrahentów.

W konsekwencji należy stwierdzić, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest odpłatna dostawa towarów lub odpłatne świadczenie usług (ewentualnie nieodpłatne zrównane z odpłatnym świadczeniem), jednak aby takie czynności podlegały opodatkowaniu muszą być one wykonywane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast, jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:

§podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz

§podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na postawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie bowiem ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym.

Z powyższych konstrukcji prawnych jednoznacznie wynika, że gmina, wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 ustawy, działa w charakterze podatnika podatku VAT.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Gmina bierze udział w projekcie pn. „(…)”, którego celem jest budowa ponadregionalnego produktu turystycznego (....) której planuje się poprowadzenie szlaku rowerowego z jednoczesnym uwzględnieniem rozwiązań i infrastruktury dla turystyki kajakowej oraz kamperowej. Podmioty zaangażowane w realizację Projektu to jednostki samorządu terytorialnego. Projekt to inicjatywa województw (...). Na terenie danego województwa Projekt będzie realizowany we współpracy z samorządami lokalnymi na szczeblu gmin i powiatów. Będą Państwo realizowali Projekt w ramach umowy partnerskiej zawartej z Województwem (…). Projekt, w części realizowanej przez Państwa, przewiduje m.in. budowę miejsca obsługi kamperów – MOK (Inwestycja). W strukturze organizacyjnej Gminy występuje m.in. Zakład (…) („Zakład”), funkcjonujący w formie samorządowego zakładu budżetowego. Zakład jest jednostką organizacyjną Gminy, która będzie odpowiedzialna za zarządzanie Inwestycją po jej ukończeniu i oddaniu do użytkowania.

W związku z realizacją Inwestycji, będą Państwo ponosili wydatki na:

A.Budowę przyłączy sieci wodociągowej, sieci kanalizacyjnej i sieci elektroenergetycznej do poszczególnych miejsc postojowych oraz montaż stacji ładowania rowerów elektrycznych, stacji ładowania kamperów, stacji wody pitnej, urządzeń do zrzutu wody brudnej (dalej: „Infrastruktura A”.

B.Wykonanie instalacji fotowoltaicznej („Infrastruktura B”).

C.Pozostałą infrastrukturę („Infrastruktura C”).

Wskazali Państwo, że złożony wniosek o interpretację dotyczy wyłącznie Infrastruktury A, która będzie realizowana przez Gminę w ramach Inwestycji. Równocześnie wskazali Państwo, że wniosek ten dotyczy tylko takich wydatków ponoszonych na Infrastrukturę A, które będą Państwo w stanie bezpośrednio i wyłącznie przyporządkować do tej infrastruktury. Ponoszone w ramach Inwestycji wydatki na Infrastrukturę A będą dokumentowane fakturami VAT wystawianymi na Gminę przez dostawców/usługodawców, na których Gmina będzie oznaczona jako nabywca przedmiotowych towarów i usług. Projekt realizowany będzie zarówno ze środków własnych, jak i ze środków zewnętrznych – pochodzących z programu Fundusze Europejskie dla Polski (...). Miejsce obsługi kamperów („MOK”) budowane będzie na nieruchomości, której właścicielem jest Gmina. Sam wjazd na teren MOK przez zainteresowane podmioty (użytkowników pojazdów) i postój ich pojazdów na terenie MOK będzie nieodpłatny. Jeśli jednak użytkownicy pojazdów będą przy okazji postoju chcieli skorzystać z dostępnych na terenie MOK mediów – poboru wody, odbioru /zrzutu ścieków, dostawy prądu (np. w celu naładowania akumulatora w kamperze), będą Państwo (za pośrednictwem Zakładu) pobierać od użytkowników pojazdów odpłatność z tego tytułu. Opisane powyżej świadczenia realizowane będą przez Państwa (za pośrednictwem Zakładu) z wykorzystaniem Infrastruktury A. Infrastruktura ta nie będzie wykorzystywana w żadnym innym celu, np. na potrzeby ogólnodostępnej infrastruktury (tj. przykładowo budowane w ramach Infrastruktury A przyłącza do sieci elektroenergetycznej nie będą służyć do celów oświetlenia działki, na której powstaje MOK wraz z infrastrukturą towarzyszącą). Infrastruktura A będzie wykorzystywana wyłącznie do użytku komercyjnego – korzystanie z Infrastruktury A (infrastruktury wodnej, kanalizacyjnej i energetycznej) przez poszczególnych użytkowników pojazdów każdorazowo wiązać się będzie z odpłatnością na rzecz Gminy (za pośrednictwem Zakładu). Państwo za pośrednictwem Zakładu będą świadczyć odpłatne usługi na rzecz korzystających z ww. infrastruktury, w oparciu o umowy cywilnoprawne. Równocześnie wskazali Państwo, że zasady korzystania z MOK, w tym zasady pobierania ww. opłat, uregulowane zostaną w regulaminie, a korzystanie z MOK przez użytkowników kamperów będzie równoznaczne z akceptacją ww. regulaminu. W przypadku Infrastruktury A pobierane przez Państwa za pośrednictwem Zakładu wynagrodzenie kalkulowane będzie w oparciu o realne zużycie mediów przez poszczególnych użytkowników pojazdów, zgodnie ze wskazaniami liczników/wodomierzy zamontowanych w punktach dystrybucji prądu i wody przy stanowiskach postojowych, stacjach ładowania i punktach zrzutu. Państwo za pośrednictwem Zakładu będą dokumentowali pobór opłat z tytułu wykorzystania Infrastruktury A wystawianymi na korzystających fakturami VAT lub innymi dokumentami (w przypadku braku obowiązku wystawienia faktury VAT) z wykazanymi na nich kwotami VAT (według odpowiednich stawek). Dokumenty te będą Państwo ujmować w swoich rejestrach sprzedaży i składanych plikach JPK_V7M oraz rozliczać VAT należny z tego tytułu.

Państwa wątpliwości w pierwszej kolejności dotyczą ustalenia, czy czynności, w ramach których będą Państwo za pośrednictwem Zakładu wykorzystywali Infrastrukturę A, realizowaną w ramach Inwestycji, będą stanowiły działalność gospodarczą oraz czynności podlegające opodatkowaniu VAT, niekorzystające ze zwolnienia od tego podatku.

Wskazali Państwo, że w związku z realizacją Inwestycji polegającej na budowie miejsca obsługi kamperów (MOK), będą Państwo ponosili wydatki na m.in. na Infrastrukturę A, która będzie obejmowała budowę przyłączy sieci wodociągowej, sieci kanalizacyjnej i sieci elektroenergetycznej do poszczególnych miejsc postojowych oraz montaż stacji ładowania rowerów elektrycznych, stacji ładowania kamperów, stacji wody pitnej, urządzeń do tankowania wody pitnej oraz urządzeń do zrzutu wody brudnej. Sam wjazd na teren MOK przez zainteresowane podmioty (użytkowników pojazdów) i postój ich pojazdów na terenie MOK będzie nieodpłatny. Natomiast jeśli użytkownicy pojazdów będą przy okazji postoju chcieli skorzystać z dostępnych na terenie MOK mediów – poboru wody, odbioru/zrzutu ścieków, dostawy prądu (np. w celu naładowania akumulatora w kamperze), Państwo (za pośrednictwem Zakładu) będą pobierać od użytkowników pojazdów odpłatność z tego tytułu. Za pośrednictwem Zakładu, z wykorzystaniem Infrastruktury A, będą Państwo świadczyć odpłatne usługi odprowadzania ścieków, dostawy wody oraz prądu na rzecz korzystających z ww. infrastruktury, w oparciu o umowy cywilnoprawne. Zasady korzystania z MOK, w tym zasady pobierania opłat, uregulowane zostaną w regulaminie, a korzystanie z MOK przez użytkowników kamperów będzie równoznaczne z akceptacją ww. regulaminu. W przypadku Infrastruktury A pobierane przez Państwa za pośrednictwem Zakładu wynagrodzenie kalkulowane będzie w oparciu o realne zużycie mediów przez poszczególnych użytkowników pojazdów, zgodnie ze wskazaniami liczników/wodomierzy zamontowanych w punktach dystrybucji prądu i wody przy stanowiskach postojowych, stacjach ładowania i punktach zrzutu. Z wniosku wynika, że Infrastruktura A będzie wykorzystywana wyłącznie do użytku komercyjnego – korzystanie z Infrastruktury A (infrastruktury wodnej, kanalizacyjnej i energetycznej) przez poszczególnych użytkowników pojazdów każdorazowo wiązać się będzie z odpłatnością na Państwa rzecz (za pośrednictwem Zakładu). Pobór opłat z tytułu wykorzystania Infrastruktury A będzie dokumentowany wystawianymi na korzystających fakturami VAT lub innymi dokumentami (w przypadku braku obowiązku wystawienia faktury VAT) z wykazanymi na nich kwotami VAT (według odpowiednich stawek).

Wobec powyższego należy wskazać, że w rozpatrywanej sprawie będą występowały skonkretyzowane świadczenia, które będą wykonane między dwiema stronami umowy, tj. między Państwem (Gminą za pośrednictwem Zakładu) a użytkownikami korzystającymi z MOK, którzy podczas postoju będą – za odpłatnością – chcieli korzystać z dostępnych na terenie MOK mediów (poboru wody, odbioru/zrzutu ścieków, dostawy prądu).

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa, a także przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że w związku z tym, że świadczone przez Państwa ww. usługi/dostawy na rzecz użytkowników korzystających z MOK będą wykonywane odpłatnie w ramach zawartych umów cywilnoprawnych – w odniesieniu do tych usług/dostaw – nie będą Państwo działali jako organ władzy publicznej i w konsekwencji nie będą Państwo mogli skorzystać z wyłączenia, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy.

Zatem, w przedstawionych okolicznościach analizowanej sprawy będą Państwo działali w roli podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy i skoro Infrastruktura A będzie wykorzystywana wyłącznie do użytku komercyjnego, to będą Państwo (za pośrednictwem Zakładu) świadczyć usługi odprowadzania ścieków, dostawy wody oraz prądu na rzecz użytkowników zewnętrznych korzystających z ww. infrastruktury, wyłącznie w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a ww. czynności – jako dostawy/usługi zdefiniowane w art. 7 ust. 1 i art. 8 ust. 1 ustawy – będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT.

Należy zauważyć, że wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku VAT, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Przepisy ustawy oraz rozporządzeń wykonawczych do ustawy nie przewidują zwolnienia od podatku dla opisanych we wniosku czynności. W związku z tym, usługi/dostawy te opodatkowane będą według właściwej stawki podatku.

Podsumowując, w opisanym zdarzeniu przyszłym czynności, w ramach których Gmina będzie za pośrednictwem Zakładu wykorzystywała Infrastrukturę A, realizowaną w ramach Inwestycji, będą stanowiły działalność gospodarczą oraz czynności podlegające opodatkowaniu VAT, niekorzystające ze zwolnienia od tego podatku.

Zatem, Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 jest prawidłowe.

Państwa wątpliwości dotyczą również wskazania, czy Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do wydatków ponoszonych na Infrastrukturę A, która będzie realizowana w ramach Inwestycji.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Według cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Na mocy art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z ww. regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Wskazali Państwo, że Infrastruktura A będzie wykorzystywana wyłącznie do użytku komercyjnego. Infrastruktura A nie będzie wykorzystywana w żadnym innym celu, na potrzeby ogólnodostępnej infrastruktury Gminy, np. do celów oświetlenia działki, na której powstaje MOK. Wydatki ponoszone na Infrastrukturę A będą Państwo w stanie bezpośrednio i wyłącznie przyporządkować do tej infrastruktury.

Ponadto, jak rozstrzygnięto powyżej, w opisanym zdarzeniu przyszłym czynności, w ramach których Gmina będzie za pośrednictwem Zakładu wykorzystywała Infrastrukturę A, realizowaną w ramach Inwestycji, będą stanowiły działalność gospodarczą oraz czynności podlegające opodatkowaniu VAT, niekorzystające ze zwolnienia od tego podatku.

Wobec powyższego, w omawianej sprawie wskazane warunki uprawniające do odliczenia podatku VAT zostaną spełnione, ponieważ Infrastruktura A powstała w ramach Inwestycji będzie służyć do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (świadczenia odpłatnych usług odprowadzania ścieków, dostawy wody, dostawy prądu na rzecz użytkowników korzystających z MOK), a Państwo są zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Zatem, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, będą Państwo mieli prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku VAT od wydatków związanych z Infrastrukturą A obejmujących wydatki w zakresie budowy przyłączy sieci wodociągowej, sieci kanalizacyjnej i sieci elektroenergetycznej do poszczególnych miejsc postojowych oraz montaż stacji ładowania rowerów elektrycznych, stacji ładowania kamperów, stacji wody pitnej, urządzeń do zrzutu wody brudnej. Wynika to z faktu, że są Państwo zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a ww. wydatki będą miały związek wyłącznie z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy i wykonywanymi w ramach tej działalności czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Prawo to będzie przysługiwało pod warunkiem niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy.

Podsumowując, będzie Państwu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do wydatków ponoszonych na Infrastrukturę A, która będzie realizowana w ramach Inwestycji.

Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej:

Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.