Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe w części dotyczącej możliwości skorzystania ze zwolnienia podmiotowego dla świadczenia przez Pana usług inspektora nadzoru i/lub kierownika budowy i robót i nieprawidłowe w części dotyczącej przysługującego Panu limitu 200 000 zł.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
29 listopada 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan pismem z 19 grudnia 2024 r. (wpływ 19 grudnia 2024 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Od 2 stycznia 2025 r. planuje Pan założyć jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie pełnienia funkcji „Inspektora Nadzoru branży budowlanej” obejmującą realizację inwestycji budynków wielorodzinnych mieszkalnych z garażami podziemnymi.
Jako formę opodatkowania wybierze Pan ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.
Podczas rejestrowania działalności gospodarczej wprowadzi Pan kod PKD obejmujący swoim zakresem usługi doradztwa:
- M 71.71.1 71.12 PKD 71.12.Z Działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne
- M 71.71.1 71.11 PKD 71.11.Z Działalność w zakresie architektury.
W numerach PKD 71.11.Z i 71.12.Z wprowadzone są usługi doradcze, które objęte są obowiązkiem płacenia podatku VAT. W rzeczywistości nie będzie Pan wykonywał żadnych porad z tym związanych, nie będzie Pan prowadził usług doradczych. Będzie Pan wykonywał samodzielne czynności polegające wyłącznie na pełnieniu funkcji inspektora nadzoru lub (i) kierownika budowy i robót zgodnie z ustawą - Prawo Budowlane. W Pana zakresie będzie również wykonywanie kosztorysów inwestorskich, sporządzanie protokołów z kontroli technicznej obiektów budowlanych (tj. stwierdzenie ich stanu technicznego oraz zużycie ich elementów) co również jest ściśle określone w ustawie.
Doprecyzowanie i uzupełnienie zdarzenia przyszłego
Działalność gospodarcza jaką będzie Pan wykonywał od 2 stycznia 2025 r. jest Pana pierwszą działalnością gospodarczą. Nigdy wcześniej nie prowadził Pan żadnej działalności gospodarczej.
Nie będzie Pan wykonywał czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Na dzień dzisiejszy trudno jest Panu stwierdzić czy w roku podatkowym 2025 przekroczy Pan 200 000 zł.
Pytania
1)Czy w ramach działalności gospodarczej od 2 stycznia 2025 r. pełniąc funkcję kierownika budowy – Inspektora Nadzoru Budowlanego – będzie Pan mógł korzystać ze zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 113 ustawy?
2)Czy przysługuje Panu zwolnienie z VAT do wartości limitu 200 000 zł?
Pana stanowisko w sprawie
Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Wobec powyższego, Pana zdaniem, zwolnienie powinno Panu przysługiwać.
Uważa Pan, że ma Pan prawo do skorzystania ze zwolnienia w zakresie podatku od towarów i usług. Jak opisał Pan we wniosku nie będzie Pan wykonywał żadnych porad związanych z doradztwem jak również nie przekroczy Pan kwoty 200 000 zł.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe. Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W świetle art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
W myśl art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Z treści art. 15 ust. 1 ustawy wynika, że:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Należy zauważyć, że ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku VAT dla pewnej grupy podatników. Regulacje w tym zakresie zawarte zostały w art. 113 ustawy.
Na mocy art. 113 ust. 1 ustawy:
Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika posiadającego siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju, u którego wartość sprzedaży, z wyłączeniem podatku, nie przekroczyła w poprzednim ani bieżącym roku podatkowym kwoty 200 000 zł.
Na podstawie art. 113 ust. 2 ustawy:
Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:
1)wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;
1a) sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;
2)odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:
a)transakcji związanych z nieruchomościami,
b)usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,
c)usług ubezpieczeniowych i reasekuracyjnych
‒jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;
3)odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.
Z przepisu art. 113 ust. 5 ustawy wynika, że:
Jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.
Stosownie do art. 113 ust. 9 ustawy:
Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika posiadającego siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju, rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.
W myśl art. 113 ust. 10 ustawy:
Jeżeli faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 9, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.
Odnosząc się do powyższego należy wskazać, że podatnik może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie i według zasad określonych m.in. wyżej przytoczonymi przepisami art. 113 ust. 1-5 ustawy pod warunkiem, że nie wykonuje czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy.
Zgodnie z art. 113 ust. 13 ustawy:
Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:
1) dokonujących dostaw:
a) towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,
b) towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:
- energii elektrycznej (CN 2716 00 00),
- wyrobów tytoniowych,
- samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,
c) budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,
d) terenów budowlanych,
e) nowych środków transportu,
f) następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:
- preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),
- komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),
- urządzeń elektrycznych (PKWiU 27),
- maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),
g) hurtowych i detalicznych części i akcesoriów do:
- pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.3),
- motocykli (PKWiU ex 45.4);
2) świadczących usługi:
a) prawnicze,
b) w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,
c) jubilerskie,
d) ściągania długów, w tym factoringu.
Biorąc pod uwagę powołany powyżej przepis art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b) ustawy stwierdzić należy, że ze zwolnienia podmiotowego od podatku nie korzystają m.in. usługi w zakresie doradztwa.
W tym miejscu podkreślić należy, że ani ustawa o podatku od towarów i usług, ani przepisy wykonawcze do niej, nie definiują pojęcia doradztwa. W potocznym rozumieniu termin „doradztwo” obejmuje szereg usług doradczych, tj. np.: podatkowe, prawne, finansowe. Wobec braku w ustawie definicji doradztwa należy posiłkowo odwołać się do wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN 2006, pod pojęciem „doradcy” należy rozumieć „tego, kto doradza”. Natomiast „doradzać”, w myśl powołanego wyżej Słownika Języka Polskiego PWN 2006, oznacza „udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie”. Doradztwo jest zatem udzieleniem fachowych zaleceń, porad, np. ekonomicznych czy finansowych. Użyty w ustawie o podatku od towarów i usług termin „usługi w zakresie doradztwa” należy rozumieć w związku z tym szeroko.
W świetle powołanych wyżej przepisów należy zauważyć, że o zwolnieniu, o którym mowa w art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b) ustawy, decyduje kwalifikacja, bądź istota wykonywanych czynności.
Od 2 stycznia 2025 r. zamierza Pan rozpocząć działalność gospodarczą polegającą na pełnieniu przez Pana funkcji inspektora nadzoru i/lub kierownika budowy i robót. W ramach ww. działalności nie będzie Pan prowadził usług doradztwa. Dodatkowo wskazał Pan, że nie posiada Pan wiedzy, czy wartość sprzedaży świadczonych przez Pana usług w prowadzonej działalności gospodarczej przekroczy kwotę 200 000 zł.
Pana wątpliwości dotyczą kwestii możliwości korzystania ze zwolnienia podmiotowego dla świadczonych przez Pana usług inspektora nazdoru i/lub kierowniak budowy i robót oraz przysługującego Panu limitu w wysokości 200 000 zł.
Analiza przedstawionego opisu sprawy oraz treści przywołanych przepisów prawa prowadzi do stwierdzenia, że w zakresie wykonywanej przez Pana działalności gospodarczej będzie pełnienie funkcji inspektora nadzoru lub kierownika budowy oraz w ramach tej działalności gospodarczej nie będzie Pan świadczył usług w zakresie doradztwa, jak również innych czynności o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy.
Jednocześnie trudno jest Panu stwierdzić, czy w roku podatkowym 2025 wartość świadczonych przez Pana usług przekroczy 200 000 zł. Podkreślić należy, że zamierza Pan rozpocząć działalność w trakcie roku podatkowego tj. z datą 2 stycznia 2025 r. Zatem jeżeli przewidywana wartość sprzedaży w momencie rozpoczęcia działalności w proporcji do okresu prowadzonej działalności nie przekroczy przez Pana kwoty określonej w art. 113 ust. 1 ustawy, to będzie miał Pan prawo do zastosowania zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 9 ustawy. Zwolnienie to będzie obowiązywać do momentu gdy faktyczna wartość sprzedaży nie przekroczy w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego 2025 kwoty określonej w art. 113 ust. 1 ustawy.
Podsumowując Pana stanowisko uznaję za prawidłowe w zakresie możliwości korzystania przez Pana ze zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 113 ustawy. Natomiast w zakresie przysługującemu Panu ww. zwolnienia z VAT do wartości limitu 200 000 zł Pana stanowisko uznaję za nieprawidłowe, ponieważ zamierza Pan rozpocząć działalność w trakcie roku podatkowego tj. z datą 2 stycznia 2025 r. Tym samym w roku podatkowym 2025 będzie Pan korzystał ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 9 ustawy. Wartość sprzedaży świadczonych przez Pana usług od momentu rozpoczęcia działalności liczona jest w Pana przypadku w proporcji do okresu prowadzonej działalności.
Zaznaczyć również należy, że w sytuacji, gdy wartość sprzedaży usług świadczonych przez Pana przekroczy w trakcie roku podatkowego wskazaną w art. 113 ust. 9 ustawy kwotę, bądź też w ramach działalności będzie Pan wykonywał którąkolwiek z czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy, to utraci Pan prawo do zwolnienia podmiotowego.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.