Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

shutterstock
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0114-KDIP1-2.4012.665.2024.1.GK

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

3 grudnia 2024 r. za pośrednictwem platformy ePUAP wpłynął Państwa wniosek z 3 grudnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie wskazania czy Raport wraz z Oświadczeniem i pozostałą dokumentacją jaką Spółka dysponuje spełnia łącznie wymogi dowodów potwierdzających, że Towary zostały dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu Towarów, o których mowa w art. 22a ust. 7, 8 i 9 ustawy i są wystarczające do rozpoznania transakcji WSTO. Uzupełnili go Państwo pismem z 4 grudnia 2024 r. (wpływ 4 grudnia 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca (dalej: „Wnioskodawca”, „Spółka”) jest spółką mającą siedzibę w Polsce, utworzoną zgodnie z polskim prawem oraz będącą czynnym podatnikiem podatku VAT. Spółka jest polskim rezydentem podatkowym i podlega opodatkowaniu w Polsce od całości osiąganych dochodów niezależnie od miejsca ich uzyskiwania.

Wnioskodawca działa w branży handlu detalicznego. Wnioskodawca jest częścią międzynarodowej grupy franchisingowej skupiającej pod sobą wiele marek. Wnioskodawca działa w Polsce od (…) roku, a obecnie posiada na terytorium Polski ok. (…) sklepów.

Spółka prowadzi sprzedaż detaliczną towarów w sklepach zlokalizowanych na terytorium Polski oraz sprzedaż wysyłkową towarów zarówno na terenie Polski jak i za granicę za pomocą własnych sklepów internetowych.

Przedmiotem sprzedaży przez Spółkę są towary wyprodukowane w Unii Europejskiej (UE) lub towary, które zostały już dopuszczone do swobodnego obrotu w UE i które znajdują się na jej terytorium i są dostarczane nabywcom w UE (dalej: „Towary”).

Wśród Towarów nie będą znajdować się:

  • nowe środki transportu,
  • towary, które są instalowane lub montowane, z próbnym uruchomieniem lub bez niego, przez dokonującego ich dostawy lub przez podmiot działający na jego rzecz,
  • dzieła sztuki, przedmioty kolekcjonerskie, antyki, towary używane.

Sprzedaż Towarów jest prowadzona do osób fizycznych będących konsumentami (dalej: „Konsumenci”).

Spółka jest zgłoszona do procedury szczególnej VAT OSS w Polsce i sprzedaż do Konsumentów, gdzie Towar w wyniku sprzedaży jest wysyłany z Polski do innego kraju z Unii Europejskiej traktuje jako wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość (dalej: WSTO).

Obecnie Spółka jest w trakcie zmiany zasad dokumentowania transakcji w ramach WSTO. Powyższe jest związane z ciągłym rozwojem Spółki, gdyż rośnie liczba przeprowadzanych przez nią transakcji, a tym samym rosną także jej obowiązki w zakresie rozliczania VAT na rynkach, na których prowadzona jest sprzedaż. Dlatego też, aby uprościć model rozliczenia w ramach sprzedaży Towarów do Konsumentów z Unii Europejskiej, Spółka dokonała rejestracji do uproszczonej procedury unijnej WSTO.

Wolumen sprzedaży Towarów Spółki jest duży, dlatego Spółka realizując swoją sprzedaż korzysta z usług kilku zewnętrznych firm kurierskich lub operatorów stanowiących partnerów w zakresie logistyki, aby sprostać wymaganiom rynku e-commerce i coraz wyższym oczekiwaniom stawianym przez Konsumentów w zakresie: jakości, szybkości dostaw i obsługi posprzedażowej realizowanych transakcji.

W zależności od dostawcy usług kurierskich przyjęty jest różny sposób dokumentowania dostaw do Konsumentów.

Jeden z dostawców usług przewozowych ze względu na duży wolumen dotychczas zbieranych dokumentów dotyczących transportu zaproponował usprawnienie w zakresie procesów obiegu informacji i dokumentów na temat zrealizowanych przesyłek konsumenckich (dalej „Przewoźnik”). W przypadku Wnioskodawcy mamy bowiem do czynienia z potencjalnie tysiącami transakcji. Gromadzenie w takich okolicznościach, archiwizacja i weryfikacja wszystkich pojedynczych dokumentów pod każdą wysyłkę jest bardzo kosztowna i czasochłonna, w skrajnych sytuacjach wręcz mogłoby to utrudnić raportowanie dostaw w okresach wskazanych w ustawie o VAT.

Poniżej Wnioskodawca zamieszcza opis proponowanego przez Przewoźnika procesu dokumentacyjnego oraz sposobu zbierania danych i obiegu informacji w celu wykonania przez niego transportu Towarów do Konsumentów Spółki w ramach WSTO.

Przewoźnik, który dostarcza Towary do Konsumentów generuje ze swojego systemu dla Spółki zbiorczy raport dostaw, w którym zostaną objęte transakcje wywozowe Spółki dotyczące konkretnego miesiąca (dalej: „Raport”). Raport zostanie powiązany z fakturą dokumentującą usługi transportu wykonane w danym okresie przez Przewoźnika na rzecz Wnioskodawcy. Raport jest generowany w formie pliku excel i podpisany przez Przewoźnika oraz w formie pliku csv.

Raport zawiera między innymi następujące pozycje:

  • Data nadania,
  • Data odbioru lub zwrotu,
  • Numer zamówienia z systemu Spółki,
  • Imię odbiorcy,
  • Nazwisko odbiorcy,
  • Status przesyłki (np. dostarczona),
  • Kraj docelowy,
  • Numer Listu przewozowego,
  • Numer faktury Przewoźnika,
  • Dokładny adres dostawy,
  • Informacja o płatnościach w przypadku dostaw pobraniowych.

Do każdego raportu zostanie przygotowane oraz podpisane przez Przewoźnika oświadczenie (dalej „Oświadczenie”) o tym, że dane przekazane w Raporcie - dokumencie przewozowym w postaci wygenerowanego z systemu Przewoźnika pliku zbiorczego powiązanego z daną fakturą o konkretnym numerze dotyczącą przewozów realizowanych na rzecz Spółki odzwierciedlają faktycznie zrealizowane dostawy do klientów Wnioskodawcy przez Przewoźnika. W szczególności zostanie potwierdzone, że zestawienie to jest prawdziwe, kompletne oraz bazuje na danych przewozowych Przewoźnika odzwierciedlających przebieg zrealizowanego przez niego transportu Towarów, w tym również informacje dotyczące dostarczenia Towarów do odbiorcy, adres dostawy, datę dostawy. Do przesłanego Raportu i Oświadczenia zostanie dostarczona do Spółki również faktura za usługi świadczone przez Przewoźnika.

Spółka oprócz Raportu oraz Oświadczenia i faktury od Przewoźnika będzie również dysponować dodatkowymi informacjami i dokumentami:

  • zamówieniem towarów przez Konsumenta,
  • potwierdzeniem płatności za Towary przez Konsumenta (gdy płatność dokonywana jest online),
  • fakturą sprzedaży do Konsumenta lub innym dokumentem sprzedażowym oraz
  • poleceniem wykonania konkretnych dostaw przez Przewoźnika.

Dodatkowo w ramach procesu sprzedaży Towarów do Konsumentów Spółka generuje i wysyła elektronicznie różnego rodzaju potwierdzenia statusu zamówienia. W szczególności może to być potwierdzenie zamówienia do realizacji na magazyn, potwierdzenie wysyłki zamówienia.

Spółka na podstawie powyższych danych będzie w stanie powiązać zrealizowane dostawy (transakcje sprzedaży ze sklepu internetowego) z dokonanymi przewozami Towarów odebranych przez Konsumenta na terenie krajów UE. W ramach wewnętrznych procesów zarządczych i weryfikacyjnych Spółka za każdym razem będzie wykonywać weryfikację przekazanych danych w Raporcie z danymi z wewnętrznych systemów księgowych, billingowych oraz obsługi zamówień i sklepu Spółki, tak żeby upewnić się, że:

  • każde zamówienie klienta zostało zrealizowane przez Spółkę zgodnie ze specyfikacją wskazaną w koszyku przez Konsumenta,
  • każde zamówienie zostało opłacone,
  • do każdego zamówienia klienta zrealizowanego przez Przewoźnika Spółka wystawiła dokument sprzedaży (fakturę lub inny dokument) oraz
  • każde zamówienie zrealizowane przez Spółkę zostało przekazane do transportu Przewoźnikowi,
  • każde zamówienie przekazane do Przewoźnika zostało dostarczone do Konsumenta.

Tym samym Spółka jest w stanie prześledzić cały proces sprzedaży od momentu złożenia zamówienia, do momentu dostarczenia towarów w ramach WSTO do kraju konsumpcji.

Wnioskodawca prowadzi archiwizację elektroniczną opisanych powyżej Raportu, Oświadczenia oraz pozostałych dokumentów związanych z dostawami do Konsumentów.

Całkowita wartość dostaw towarów dokonywanych w ramach WSTO (liczona łącznie dla wszystkich państw członkowskich) przekroczyła u Wnioskodawcy kwotę 10.000 euro lub jej równowartości (42.000 zł w Polsce).

W związku z powyższej opisanym systemem dokumentowania i obiegu informacji na temat sprzedaży, Wnioskodawca chciałby potwierdzić, że przedstawione dokumenty będą spełniały warunek potwierdzenia dostarczenia Towarów do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu Towarów, o którym mowa w art. 22a ust. 8 ustawy o VAT.

Pytanie

Czy Raport, wraz z Oświadczeniem i pozostałą dokumentacją opisaną we wniosku, jaką Spółka dysponuje spełnia łącznie wymogi dowodów potwierdzających, że Towary zostały dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu Towarów, o których mowa w art. 22a ust. 7, 8, oraz 9 ustawy o VAT i jest wystarczający do rozpoznania transakcji WSTO rozliczanej w Polsce za pomocą procedury VAT OSS i nie opodatkowywania polskim podatkiem VAT tej dostawy jako dostawy towarów na terytorium kraju?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy Raport, wraz z Oświadczeniem i pozostałą dokumentacją opisaną we wniosku, jaką Spółka dysponuje spełnia łącznie wymogi dowodów potwierdzających, że Towary zostały dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów, o których mowa w art. 22a ust. 7, 8, oraz 9 ustawy o VAT i jest wystarczający do rozpoznania transakcji WSTO rozliczanej w Polsce za pomocą procedury VAT OSS i nie opodatkowywania polskim podatkiem VAT tej dostawy jako dostawy towarów na terytorium kraju.

Uzasadnienie

Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 22a ustawy o VAT, przez wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość rozumie się dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych przez dostawcę lub na jego rzecz, w tym wtedy, gdy dostawca uczestniczy pośrednio w transporcie lub wysyłce towarów, z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów do nabywcy, który jest:

a)podatnikiem podatku od towarów i usług lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od towarów i usług, którzy nie mają obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 9, lub

b)podatnikiem podatku od wartości dodanej lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, którzy nie mają obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów odpowiadającego wewnątrzwspólnotowemu nabyciu towarów, o którym mowa w art. 9, lub

c)podmiotem niebędącym podatnikiem - pod warunkiem że dostarczane towary nie są nowymi środkami transportu ani towarami, o których mowa w art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 22a ust. 7 ustawy o VAT, warunkiem uznania dostawy towarów w ramach wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość za dostawę dokonaną na terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów do nabywcy, w przypadku gdy towary w momencie rozpoczęcia ich wysyłki lub transportu znajdują się na terytorium kraju, jest otrzymanie przez dostawcę, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, dowodów, że towary zostały dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów.

Artykuł 22a ust. 8 ustawy o VAT wskazuje, iż dowodami, o których mowa w ust. 7, są dokumenty:

a)przewozowe otrzymane od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju - w przypadku gdy przewóz towarów jest zlecany przez dostawcę przewoźnikowi (spedytorowi),

b)potwierdzające odbiór towarów poza terytorium kraju

- jeżeli dokumenty te łącznie potwierdzają dostarczenie towarów do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów.

Natomiast, zgodnie z art. 22a ust. 9 ustawy o VAT, w przypadku gdy dokumenty, o których mowa w ust. 8, nie potwierdzają jednoznacznie dostarczenia towarów do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów, dokumentami wskazującymi, że dostawa towarów została dokonana na terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów, mogą być również inne dokumenty otrzymywane przez dostawcę w tego rodzaju dostawie towarów, w szczególności:

a)korespondencja handlowa z nabywcą, w tym jego zamówienie;

b)dokument potwierdzający zapłatę za towar, a w przypadku gdy dostawa ma charakter nieodpłatny lub zobowiązanie jest realizowane w innej formie - inny dokument stwierdzający wygaśnięcie zobowiązania.

Wnioskodawca wskazuje, że zgodnie z ww. przepisami, warunek posiadania dokumentacji dokonanej dostawy w ramach WSTO uznaje się za spełniony, jeżeli zebrane dokumenty łącznie potwierdzają dostarczenie towarów do nabywcy z innego kraju członkowskiego. Jeśli tak nie jest, ustawodawca dopuszcza możliwość zebrania innych, uzupełniających dokumentów, które będą mogły potwierdzać dostawę - przykładowo korespondencji handlowej z nabywcą, potwierdzenia zamówienia złożonego przez nabywcę, czy dokumentu potwierdzającego dokonanie płatności za towary (art. 22a ust. 9 ustawy o VAT).

Wnioskodawca pragnie zaznaczyć, że przepisy ustawy o VAT nie wskazują jednocześnie obligatoryjnych rodzajów dowodów (dokumentów) stanowiących jedyną podstawę do potwierdzenia, że towar został dostarczony do konsumenta zamieszkałego na terytorium innego niż Polska kraju UE. Ustawodawca, w analizowanych przepisach, nie określił zamkniętego katalogu dokumentów, jakie należałoby posiadać, aby w pełni i jednoznacznie potwierdzić, że dostawa została dokonana w ramach WSTO.

Ustawodawca podał jedynie przykładowe dokumenty mogące stanowić dowody potwierdzające dostarczenie towarów do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów, co potwierdza konstrukcja przepisów art. 22a ust. 8-9, a w szczególności zwrot „w szczególności” zawarty w art. 22a ust. 9 ustawy o VAT.

Tym samym oznacza to, iż mogą to być również inne dowody niż te wymienione w art. 22a ust. 8-9 ustawy o VAT.

Jednocześnie przepis w art. 22a ust. 8 ustawy o VAT mówi co prawda o dokumentach przewozowych otrzymanych od przewoźnika, nie wskazuje jednak na formę w jakiej owe dokumenty miałyby być dostarczone. W myśl tego przepisu zatem, również dokumenty w formie zapisu elektronicznego jako pliki zbiorcze z dokładną specyfikacją dostaw, przekazane przez firmy kurierskie, które podatnik jest w stanie powiązać z konkretnym zamówieniem, fakturą i zapłatą za dostarczone towary, powinny być uznane za spełniające wymogi stawiane podatnikom w ramach potwierdzenia WSTO, opisanego w art. 22a ust. 7 i 8-9 ustawy o VAT.

Tym samym oznacza to, że każda forma dowodu jest dopuszczalna, pod warunkiem, że jego autentyczność jest uprawdopodobniona. W konsekwencji, możliwe jest potwierdzenie dostarczenia Towarów do Konsumentów za pomocą szeregu dowodów opisanych we Wniosku i niekoniecznie musi być to typowe potwierdzenie odbioru paczki przez klienta pobierane przez firmę kurierską (tym bardziej, że obecnie powszechna praktyka dostaw e-commerce jest taka, że często kurierzy nie pobierają wprost od odbiorcy potwierdzenia, że przesyłka została odebrana).

Jak wskazał Wnioskodawca, fakt że dana przesyłka zostanie dostarczona do Konsumenta wynikać już będzie z Raportu otrzymanego od Przewoźnika, gdzie w poszczególnych pozycjach wskazane będzie w szczególności miejsce odbioru poszczególnych paczek, oraz daty tych zdarzeń. Do wysyłanych paczek z kolei przypisany będzie numer zamówienia oraz dokładniejsza specyfikacja dostawy do danego Konsumenta (kraj, dane Konsumenta, informacja o płatnościach, status przesyłki). Autentyczność tego dokumentu zostanie potwierdzona przez podpis osoby uprawnionej oraz odpowiednie oświadczenie w tym zakresie.

Jak zostało dokładnie wskazane we Wniosku Raport jest bardzo szczegółowy i na podstawie danych z niego wynikających można z łatwością prześledzić drogę danej przesyłki oraz jej Konsumenta. Dane te są istotne dla ustalenia, że Towar został wywieziony z terytorium kraju i przemieszczony na rzecz Konsumenta na terytorium innego kraju członkowskiego. Niemiej w przypadku Wnioskodawcy dysponuje on nie tylko Raportem ale również szeregiem dodatkowych dokumentów związanych z przesyłkami.

Poszczególne pozycje Raportu od Przewoźnika powiązane będą bowiem z posiadaną pozostałą dokumentacją, tj. - z zamówieniem, numerem faktury oraz potwierdzeniem płatności przez Konsumenta. Całościowo patrząc Spółka posiadać więc będzie jednoznaczne dowody, że Towary zostały dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki.

Posiadanie takich zbiorczych list dostaw w postaci Raportu pod fakturą za usługi kurierskie wraz z odpowiednim Oświadczeniem oraz pozostałymi dokumentami opisanymi we Wniosku, w opinii Wnioskodawcy, ma taką samą moc dowodową jak np. przyporządkowane indywidualnie do każdej faktury sprzedaży i każdego zamówienia tradycyjne pojedyncze listy przewozowe do konkretnych dostaw. W efekcie Raport z Oświadczeniem w połączeniu z dokumentami handlowymi Spółki opisanymi we wniosku - zamówieniem, fakturą i dowodem zapłaty za towar, dają kompletne i wiarygodne potwierdzenie dokonania dostawy w ramach WSTO do kraju konsumpcji w UE.

Co istotne wskazany przez Spółkę sposób dokumentowania dostaw do innych krajów unijnych znajduje również potwierdzenie w praktyce orzeczniczej organów podatkowych i sądów administracyjnych.

Przykładowo w interpretacji indywidualnej z dnia 10 czerwca 2022 r. (sygn. 0112-KDIL1-3.4012.154.2022.1.MR) organ potwierdził, że „wskazane we wniosku potwierdzenia dostaw towarów w ramach WSTO, w formie listy przesyłek we wskazanym formacie (...), spełniają wymogi stawiane w art. 22a ust. 7 i 8 ustawy i są wystarczające do rozpoznania transakcji WSTO.”

Również w interpretacji z dnia 23 czerwca 2023 r. (sygn. 0114-KDIP1-2.4012.157.2023.2.RST) organ potwierdził, że ustawa nie wskazuje obligatoryjnych rodzajów dokumentów stanowiących podstawę do potwierdzenia, że towary zostały dostarczone do konsumenta zamieszkałego na terytorium innego niż Polska kraju UE. Organ uznał stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe w przypadku, gdy ten dokumentował dostawę zbiorczym raportem dostaw towarów, wysyłanych z magazynu do konsumentów. Dodatkowo poza raportem dostawy, posiadał on - analogicznie jak Wnioskodawca - zamówienia konsumentów/potwierdzenia zamówienia, faktury wystawione na rzecz konsumenta, dokumentującą sprzedaż towarów oraz potwierdzenia zapłaty, z którego jednoznacznie wynikało jakiego zamówienia/faktury płatność dotyczy. Pozycje raportu zawierały u niego, podobnie jak u Wnioskodawcy, dane dotyczące między innymi numeru zamówienia, czy miejsca dostarczenia poszczególnych paczek. Poszczególne pozycje z raportu powiązane były z dokumentacją taką jak faktura, numer zamówienia i potwierdzeniem płatności przez konsumenta.

Również w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 18 kwietnia 2023 r. (sygn. III SA/Wa 2852/22) sąd wskazał, że „Zauważyć należy również, że ustawa o VAT nie określa, jaką formę ma mieć dokument przewozowy. Podatnik może stosować i przedstawiać różne formy dokumentów na potwierdzenie nietransakcyjnych przemieszczeń towarów, o ile z ich treści wynika, że towar faktycznie został wywieziony z Polski.”

Analogiczne wnioski płyną z wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia z dnia 2 grudnia 2022 r. (sygn. I FSK 1436/22), gdzie sąd uznał, że ustawa o VAT nie określa, jaką formę ma mieć dokument przewozowy potwierdzający wywóz towaru. Podatnik może stosować i przedstawiać różne formy dokumentów na potwierdzenie przemieszczeń towarów, o ile z nich wynika, że towar faktycznie został wywieziony z Polski. Sąd podkreślił, że w sferze dokumentowania takich transakcji uwzględniać trzeba zmieniające się zasady i specyfikę handlu on-line, która - z uwagi na szeroki zakres transakcji dokonywanych w tej formie i udział wielu podmiotów - może uniemożliwiać poszczególnym podatnikom wejście w posiadanie typowych dokumentów np. CMR z powodu przemieszczania jednocześnie towarów wielu dostawców przez podmioty organizujące cały obrót towarem. 

W konsekwencji należy uznać, że dowody jakimi Spółka będzie dysponować w sposób jednoznaczny będą potwierdzać, iż Towary zostały dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów i spełniają wymogi stawiane w art. 22a ust. 7, 8 i 9 ustawy o VAT do rozpoznania transakcji WSTO.

Zatem, skoro Spółka będzie dokonywała sprzedaży towarów w ramach WSTO i równocześnie jest zgłoszona do procedury szczególnej VAT OSS, Spółka będzie rozliczała sprzedaż WSTO w Polsce poprzez zastosowanie procedury szczególnej OSS. Ponadto, Spółka jednoznacznie wskazała, że będzie w posiadaniu dokumentów potwierdzających dostarczenie Towarów do Konsumentów na terytorium innych krajów UE, zatem nie wystąpi obowiązek wykazania przedmiotowej sprzedaży jako dostawy towarów dokonanej na terytorium kraju tj. w Polsce.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają:

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)eksport towarów;

3)import towarów na terytorium kraju;

4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z regulacji tej wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wymienione czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 1 ustawy:

Z terytorium kraju rozumie się przez to terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy:

Przez terytorium państwa członkowskiego rozumie się terytorium państwa wchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Jak stanowi art. 2 pkt 6 ustawy:

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Według art. 2 pkt 22 ustawy:

Przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zgodnie z art. 2 pkt 22a ustawy:

Przez wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość (dalej WSTO) rozumie się dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych przez dostawcę lub na jego rzecz, w tym wtedy, gdy dostawca uczestniczy pośrednio w transporcie lub wysyłce towarów, z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów do nabywcy, który jest:

a)podatnikiem podatku od towarów i usług lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od towarów i usług, którzy nie mają obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 9, lub

b)podatnikiem podatku od wartości dodanej lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, którzy nie mają obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów odpowiadającego wewnątrzwspólnotowemu nabyciu towarów, o którym mowa w art. 9, lub

c)podmiotem niebędącym podatnikiem

- pod warunkiem że dostarczane towary nie są nowymi środkami transportu ani towarami, o których mowa w art. 22 ust. 1 pkt 2.

Według art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.

Na podstawie art. 22 ust. 1 pkt 1a ustawy:

Miejscem dostawy towarów w przypadku wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, jest miejsce, w którym towary znajdują się w momencie zakończenia wysyłki lub transportu do nabywcy.

Stosownie do art. 22a ust. 1 ustawy:

Przepis art. 22 ust. 1 pkt 1a nie ma zastosowania, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1) dostawca posiada siedzibę działalności gospodarczej, a w razie braku takiej siedziby - stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu, tylko na terytorium jednego państwa członkowskiego;

2) towary są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego, o którym mowa w pkt 1;

3) suma całkowitej wartości dostaw towarów wysyłanych lub transportowanych na terytorium państwa członkowskiego, o którym mowa w pkt 2, oraz całkowitej wartości usług, o których mowa w art. 28k ust. 1, świadczonych na rzecz podmiotów, o których mowa w art. 28k ust. 2 pkt 2, pomniejszona o kwotę podatku lub podatku od wartości dodanej, nie przekroczyła w trakcie roku podatkowego ani w poprzednim roku podatkowym kwoty 10 000 euro lub jej równowartości wyrażonej w walucie krajowej państwa członkowskiego, o którym mowa w pkt 1, przy czym w przypadku dostawcy posiadającego siedzibę działalności gospodarczej, a w razie braku takiej siedziby - stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu, tylko na terytorium kraju, wyrażona w złotych równowartość kwoty w euro wynosi 42 000 zł.

Jak wynika z przywołanych przepisów wewnątrzwspólnotowa sprzedaż towarów na odległość ma miejsce jeżeli towary są wysyłane lub transportowane z jednego państwa członkowskiego (nie musi to być Polska) do innego państwa członkowskiego, a dostawa towarów musi być dokonywana na rzecz:

  • podatnika lub osoby prawnej niebędącej podatnikiem, w przypadku których nie występuje opodatkowanie tego nabycia jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów,
  • każdej innej osoby niebędącej podatnikiem.

Przedmiotem WSTO mogą być towary wyprodukowane w UE lub towary, które zostały już dopuszczone do swobodnego obrotu w UE i które znajdują się na jej terytorium i są dostarczane nabywcom w UE. WSTO nie stosuje się w odniesieniu do:

  • nowych środków transportu,
  • towarów, które są instalowane lub montowane, z próbnym uruchomieniem lub bez niego, przez dokonującego ich dostawy lub przez podmiot działający na jego rzecz,
  • dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich, antyków, towarów używanych - jednak tylko wówczas, gdy podstawę opodatkowania ustala się zgodnie z procedurami szczególnymi określonymi w art. 120 ust. 4 lub 5 ustawy.

Co do zasady miejscem dostawy (opodatkowania) w przypadku WSTO jest kraj w którym towary znajdują się w momencie zakończenia wysyłki lub transportu do nabywcy - czyli kraj konsumenta. Natomiast w sytuacji gdy są spełnione warunki określone w art. 22a ust. 1 ustawy, za miejsce opodatkowania dostawy towarów uznaje się kraj rozpoczęcia wysyłki/transportu towarów. Przy czym podatnik uprawniony do stosowania ww. zasady szczególnej może z niej zrezygnować (przez złożenie stosownego zawiadomienia) i rozliczać dostawy na zasadach ogólnych.

Na podstawie art. 22a ust. 7 ustawy:

Warunkiem uznania dostawy towarów w ramach wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość za dostawę dokonaną na terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów do nabywcy, w przypadku gdy towary w momencie rozpoczęcia ich wysyłki lub transportu znajdują się na terytorium kraju, jest otrzymanie przez dostawcę, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, dowodów, że towary zostały dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów.

Zgodnie z art. 22a ust. 8 ustawy:

Dowodami, o których mowa w ust. 7, są dokumenty:

1) przewozowe otrzymane od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju - w przypadku gdy przewóz towarów jest zlecany przez dostawcę przewoźnikowi (spedytorowi),

2) potwierdzające odbiór towarów poza terytorium kraju

- jeżeli dokumenty te łącznie potwierdzają dostarczenie towarów do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów.

Według art. 22a ust. 9 ustawy:

W przypadku gdy dokumenty, o których mowa w ust. 8, nie potwierdzają jednoznacznie dostarczenia towarów do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów, dokumentami wskazującymi, że dostawa towarów została dokonana na terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów, mogą być również inne dokumenty otrzymywane przez dostawcę w tego rodzaju dostawie towarów, w szczególności:

1) korespondencja handlowa z nabywcą, w tym jego zamówienie;

2) dokument potwierdzający zapłatę za towar, a w przypadku gdy dostawa ma charakter nieodpłatny lub zobowiązanie jest realizowane w innej formie - inny dokument stwierdzający wygaśnięcie zobowiązania.

Natomiast stosowanie do art. 22a ust. 10 ustawy:

Jeżeli warunek, o którym mowa w ust. 7, nie został spełniony, dostawca nie wykazuje tej dostawy w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, za dany okres rozliczeniowy, lecz w następnym okresie rozliczeniowym. W tym przypadku, jeżeli przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za ten następny okres rozliczeniowy dostawca nie otrzymał dokumentów wskazujących, że dostawa towarów została dokonana na terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów, wykazuje tę dostawę w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, jako dostawę towarów na terytorium kraju.

Ww. przepisy określają warunki, które muszą być spełnione aby opodatkować WSTO w kraju konsumenta.

Stosownie do art. 130a pkt 2 lit. a) ustawy:

Na potrzeby rozdziału 6a podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, które dokonują wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość.

W myśl art. 130a pkt 2a lit. a) ustawy:

Przez państwo członkowskie konsumpcji rozumie się w przypadku wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość - państwo członkowskie zakończenia wysyłki lub transportu towarów do nabywcy.

Na podstawie art. 130a pkt 2b ustawy:

Przez państwo członkowskie identyfikacji rozumie się państwo członkowskie:

a)w którym podatnik posiada siedzibę działalności gospodarczej albo

b)w którym podatnik posiada stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, jeżeli nie posiada siedziby działalności gospodarczej na terytorium Unii Europejskiej, albo

c)w którym podatnik posiada stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, które wybiera w celu złożenia zgłoszenia informującego o zamiarze skorzystania z procedury unijnej, jeżeli nie posiada siedziby działalności gospodarczej na terytorium Unii Europejskiej, ale posiada więcej niż jedno stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Unii Europejskiej, albo

d)rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów, a w przypadku większej liczby takich państw członkowskich - państwo członkowskie, które podatnik wybiera w celu złożenia zgłoszenia informującego o zamiarze skorzystania z procedury unijnej, pod warunkiem, że nie posiada siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Unii Europejskiej.

Zgodnie z art. 130a pkt 3 ustawy:

Przez procedurę unijną rozumie się rozliczenie VAT należnego z tytułu czynności określonych w pkt 2 lit. a-c państwu członkowskiemu konsumpcji za pośrednictwem państwa członkowskiego identyfikacji.

Natomiast w myśl art. 130b ust. 1 ustawy:

Podatnik może złożyć zgłoszenie informujące o zamiarze skorzystania z procedury unijnej w państwie członkowskim identyfikacji. Procedura unijna ma zastosowanie do wszystkich dostaw towarów lub każdego świadczenia usług objętych tą procedurą, dokonywanych przez podatnika na terytorium Unii Europejskiej.

Ww. przepisy wprowadzają procedurę tzw. One Stop Shop (OSS). Procedura ta ma na celu uproszczenie obowiązków w zakresie podatku VAT nałożonych na podatników dokonujących dostaw towarów i świadczących usługi osobom niebędącym podatnikami (konsumentom) na terytorium UE, poprzez umożliwienie im:

  • elektronicznej rejestracji dla celów podatku VAT w jednym państwie członkowskim;
  • deklarowania i płacenia należnego podatku VAT w ramach jednej elektronicznej kwartalnej deklaracji;
  • współpracy z administracją podatkową państwa członkowskiego siedziby działalności gospodarczej, nawet jeśli dokonywane dostawy/świadczenie usług mają charakter transgraniczny.

Na podstawie ww. procedury podatnicy, m.in. dokonujący WSTO, nie muszą rejestrować się do celów podatku VAT we wszystkich państwach członkowskich, w których dokonywane są dostawy. Zamiast tego podatek VAT należny od tych transakcji mogą zadeklarować i zapłacić w jednym państwie członkowskim (państwie członkowskim identyfikacji) za pośrednictwem OSS. Korzystanie z tej procedury ma charakter fakultatywny.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest Spółką mającą siedzibę w Polsce oraz będącą czynnym podatnikiem podatku VAT. Spółka prowadzi sprzedaż detaliczną towarów w sklepach zlokalizowanych na terytorium Polski oraz sprzedaż wysyłkową towarów zarówno na terenie Polski jak i za granicą za pomocą własnych sklepów internetowych. Przedmiotem sprzedaży przez Spółkę są towary wyprodukowane w Unii Europejskiej lub towary, które zostały już dopuszczone do swobodnego obrotu w Unii Europejskiej i które znajdują się na jej terytorium i są dostarczone nabywcom w UE. Wśród sprzedawanych przez Spółkę towarów nie znajdują się nowe środki transportu, towary, które są instalowane lub montowane z próbnym uruchomieniem lub bez niego, działa sztuki, przedmioty kolekcjonerskie, antyki, towary używane. Sprzedaż towarów jest prowadzona do osób fizycznych będących konsumentami. Spółka jest zgłoszona do procedury szczególnej VAT OSS w Polsce i sprzedaż do Konsumentów traktować będzie jako WSTO. Spółka realizując swoją sprzedaż korzysta z usług kilku zewnętrznych firm kurierskich lub operatorów stanowiących partnerów w zakresie logistyki. Jeden z dostawców usług przewozowych ze względu na duży wolumen dotychczas zbieranych dokumentów dotyczących transportu zaproponował usprawnienie w zakresie procesów obiegu informacji i dokumentów na temat zrealizowanych przesyłek konsumenckich. Przewoźnik, który dostarcza Towary do Konsumentów generuje ze swojego systemu dla Spółki zbiorczy raport dostaw, w którym zostaną objęte transakcje wywozowe Spółki dotyczące konkretnego miesiąca. Raport zostanie powiązany z fakturą dokumentującą usługi transportu wykonane w danym okresie przez Przewoźnika na rzecz Wnioskodawcy. Raport jest generowany w formie pliku excel i podpisany przez Przewoźnika oraz w formie pliku csv. Raport zawiera między innymi następujące pozycje: data nadania, data odbioru lub zwrotu, numer zamówienia z systemu Spółki, imię odbiorcy, nazwisko odbiorcy, status przesyłki (np. dostarczona), kraj docelowy, numer listu przewozowego, numer faktury Przewoźnika, dokładny adres dostawy, informacja o płatnościach w przypadku dostaw pobraniowych. Do każdego raportu zostanie przygotowane oraz podpisane przez Przewoźnika oświadczenie o tym, że dane przekazane w Raporcie odzwierciedlają faktycznie zrealizowane dostawy do klientów Wnioskodawcy przez Przewoźnika. W szczególności zostanie potwierdzone, że zestawienie to jest prawdziwe, kompletne oraz bazuje na danych przewozowych Przewoźnika odzwierciedlających przebieg zrealizowanego przez niego transportu Towarów, w tym również informacje dotyczące dostarczenia Towarów do odbiorcy, adres dostawy, datę dostawy. Do przesłanego Raportu i Oświadczenia zostanie dostarczona do Spółki również faktura za usługi świadczone przez Przewoźnika. Spółka oprócz Raportu oraz Oświadczenia i faktury od Przewoźnika będzie również dysponować dodatkowymi informacjami i dokumentami, tj. zamówieniem towarów przez Konsumenta, potwierdzeniem płatności za Towary przez Konsumenta (gdy płatność dokonywana jest online), fakturą sprzedaży do Konsumenta lub innym dokumentem sprzedażowym oraz poleceniem wykonania konkretnych dostaw przez Przewoźnika. Dodatkowo w ramach procesu sprzedaży Towarów do Konsumentów Spółka generuje i wysyła elektronicznie różnego rodzaju potwierdzenia statusu zamówienia. W szczególności może to być potwierdzenie zamówienia do realizacji na magazyn, potwierdzenie wysyłki zamówienia. Spółka na podstawie powyższych danych będzie w stanie powiązać zrealizowane dostawy (transakcje sprzedaży ze sklepu internetowego) z dokonanymi przewozami Towarów odebranych przez Konsumenta na terenie krajów UE. W ramach wewnętrznych procesów zarządczych i weryfikacyjnych Spółka za każdym razem będzie wykonywać weryfikację przekazanych danych w Raporcie z danymi z wewnętrznych systemów księgowych, billingowych oraz obsługi zamówień i sklepu Spółki. Spółka jest w stanie prześledzić cały proces sprzedaży od momentu złożenia zamówienia, do momentu dostarczenia towarów w ramach WSTO do kraju konsumpcji. Wnioskodawca prowadzi archiwizację elektroniczną opisanych powyżej Raportu, Oświadczenia oraz pozostałych dokumentów związanych z dostawami do Konsumentów. Całkowita wartość dostaw towarów dokonywanych w ramach WSTO (liczona łącznie dla wszystkich państw członkowskich) przekroczyła u Wnioskodawcy kwotę 10.000 euro lub jej równowartości (42.000 zł w Polsce).

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia czy Raport Dostaw wraz z Oświadczeniem i pozostałą Dokumentacją jaką Spółka dysponuje spełnia wymogi dowodów potwierdzających, że Towary zostały dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów, o których mowa w art. 22a ust. 7, 8 oraz 9 ustawy o VAT i jest wystarczający do rozpoznania transakcji WSTO rozliczanej w Polsce za pomocą procedury VAT OSS i nie opodatkowywania polskim podatkiem VAT tej dostawy jako dostawy towarów na terytorium kraju.

Mając na uwadze art. 22a ust. 7 ustawy warunkiem uznania dostawy towarów w ramach WSTO za dostawę dokonaną na terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów do nabywcy towarów, w przypadku gdy towary w momencie rozpoczęcia ich wysyłki lub transportu znajdują się na terytorium kraju, jest otrzymanie przez dostawcę, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, dowodów, że towary zostały dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów. Ww. artykuł wskazuje również, że dowodami tymi mogą być dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju oraz dokumenty potwierdzające odbiór towarów poza terytorium kraju - jeżeli dokumenty te łącznie potwierdzają dostarczenie towarów do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów. Co istotne, zgodnie z art. 22a ust. 9 ustawy, w przypadku gdy dokumenty, o których mowa powyżej, nie potwierdzają jednoznacznie dostarczenia towarów do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów, dokumentami wskazującymi, że dostawa towarów została dokonana na terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów, mogą być również inne dokumenty otrzymywane przez dostawcę w tego rodzaju dostawie towarów, w szczególności korespondencja handlowa z nabywcą, w tym jego zamówienie oraz dokument potwierdzający zapłatę za towar, a w przypadku gdy dostawa ma charakter nieodpłatny lub zobowiązanie jest realizowane w innej formie - inny dokument stwierdzający wygaśnięcie zobowiązania.

Zauważyć zatem należy, że ustawa nie wskazuje obligatoryjnych rodzajów dokumentów stanowiących podstawę do potwierdzenia, że towary zostały dostarczone do konsumenta zamieszkałego na terytorium innego niż Polska kraju UE.

W analizowanej sprawie Spółka otrzymuje/będzie otrzymywała od Przewoźnika zbiorczy Raport Dostaw towarów, który zawiera/będzie zawierał m.in. takie pozycje jak datę odbioru, nr zamówienia, status przesyłki, nr listu przewozowego, nr faktury Przewoźnika oraz dokładny adres dostawy. Raport jest/zostanie powiązany z fakturą dokumentującą usługi transportu wykonane w danym okresie przez Przewoźnika na rzecz Wnioskodawcy. Ponadto do każdego Raportu Przewoźnik przygotowuje oraz podpisuje oświadczenie wskazujące, że dane przekazane w Raporcie odzwierciedlają faktyczne zrealizowane dostawy do klientów Wnioskodawcy przez Przewoźnika oraz zawiera informacje dotyczące dostarczenia Towarów do odbiorcy, adres dostawy, datę dostawy. Do przesłanego Raportu i Oświadczenia jest dostarczana/zostanie dostarczona do Spółki również faktura za usługi świadczone przez Przewoźnika. Dodatkowo poza Raportem Dostawy, Oświadczeniem i fakturami od Przewoźnika, Spółka dysponuje/będzie dysponować dodatkową Dokumentacją w postaci: zamówienia towarów przez Konsumenta, potwierdzeniem płatności za Towary przez Konsumenta, fakturą sprzedaży wystawionej na rzecz Konsumenta, poleceniem wykonania konkretnych dostaw przez Przewoźnika. Spółka również generuje/będzie generowała i wysyła/będzie wysyłała elektronicznie różnego rodzaju potwierdzenia statusu zamówienia. Co istotne, Spółka wskazała, że na podstawie danych wskazanych w wymienionych dokumentach jest/będzie w stanie powiązać zrealizowane dostawy z dokonanymi przewozami towarów odebranych przez Konsumenta na terytorium krajów Unii Europejskiej oraz jest w stanie prześledzić cały proces sprzedaży od momentu złożenia zamówienia, do momentu dostarczenia towarów w ramach WSTO do kraju konsumpcji. W konsekwencji dowody jakimi dysponuje/będzie dysponowała Spółka w postaci Raportu Dostaw wraz z Oświadczeniem i dodatkową Dokumentacją spełniają/będą spełniać wymogi stawiane w art. 22a ust 7-9 ustawy.

Ponadto z opisanego modelu sprzedaży wynika, że Towar wysyłany jest/będzie z Polski przez Spółkę, która korzysta z usług firm kurierski lub operatorów logistycznych, do osób fizycznych będących Konsumentami znajdujących się w innym kraju Unii Europejskiej. Spełnione są zatem przesłanki do uznania, że opisane dostawy stanowią/będą stanowić WSTO w rozumieniu art. 2 pkt 22a ustawy. Przy tym, z Raportu Dostaw wraz Oświadczeniem i dodatkową Dokumentacją wynika/będzie wynikało, że Towary zostały dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów, a wysyłane Towary nie są/nie będą nowymi środkami transportu oraz nie są/nie będą instalowane lub montowane. Jednocześnie całkowita wartość dostaw towarów dokonywanych w ramach WSTO przekroczyła u Wnioskodawcy kwotę 10 000 euro (wyrażonej w złotych równowartości kwoty w euro - 42 000 zł). To w konsekwencji miejscem opodatkowania opisanych dostaw, stosownie do art. 22 ust. 1 pkt 1a ustawy, jest/będzie państwo członkowskie zakończenia wysyłki lub transportu towarów do nabywcy.

Zatem, skoro Spółka dokonuje/będzie dokonywała sprzedaży towarów w ramach WSTO i równocześnie jest zgłoszona do procedury szczególnej VAT OSS w Polsce, a ponadto Spółka jest/będzie w posiadaniu dokumentów potwierdzających dostarczenie Towarów do Konsumentów z innego kraju Unii Europejskiej (pod warunkiem posiadania ich w terminach, o których mowa w art. 22a ust. 10 ustawy) to nie wystąpi/nie będzie występował obowiązek wykazania przedmiotowej sprzedaży jako dostawy towarów dokonanej na terytorium kraju tj. w Polsce.

W konsekwencji Państwa stanowisko należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

  • stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia,
  • zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.