Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
16 października 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 15 października 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie braku podlegania opodatkowaniu podatkiem VAT czynności wykonywanych przez Panią jako fizjoterapeutę dla ... Urzędu ..., ... Zespołu ....
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Jest Pani fizjoterapeutą, prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą. Zgodnie z art. 43 § 1 ust. 19 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o VAT w związku z art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej w zw. z art. 2 ustawy z dnia 25 września 2015 r. o zawodzie fizjoterapeuty, usługi fizjoterapeutów są zwolnione z obowiązku zapłaty VAT. Stąd, nie jest Pani zarejestrowana jako podatnik VAT, nie nalicza podatku obrotowego oraz go nie odprowadza.
Od kwietnia 2024 r. świadczy Pani usługi dla ... Urzędu ..., ... Zespołu .... Działa tam Pani jako specjalista ds. ustalania poziomu potrzeby wsparcia dla pacjentów, którzy złożyli wniosek o stwierdzenie stopnia niepełnosprawności. Podstawą zatrudnienia jest powołanie przez wojewodę .... W aktualnym stanie prawnym, osoby posiadające orzeczenie o niepełnosprawności mogą starać się o tzw. świadczenie wspierające. Podstawą do tego są przepisy ustawy z dnia 7 lipca 2023 r. o świadczeniu wspierającym - art. 3 pkt 1.
Celem świadczenia wspierającego jest udzielenie osobom niepełnosprawnym, mającym potrzebę wsparcia, pomocy służącej częściowemu pokryciu wydatków związanych z zaspokojeniem szczególnych potrzeb życiowych tych osób. Na podstawie § 2 ust. 2 pkt 1 Rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 23 listopada 2023 r. w sprawie ustalania poziomu potrzeby wsparcia, specjalistą do spraw ustalania poziomu potrzeby wsparcia może być między innymi fizjoterapeuta. Celem stwierdzenia czy dana osoba powinna otrzymać wsparcie konieczne jest wydanie opinii przez zespół orzekający, w skład, którego Pani wchodzi. W zakresie jej obowiązków leży badanie funkcjonalne pacjenta, które pomaga określić jego sytuację zdrowotną. Spełnia więc Pani warunki konieczne do wykonywania czynności w roli specjalisty przy ... Zespole ....
Za świadczenie usług w tym zakresie wystawia Pani fakturę. Pojawiły się jednak wątpliwości czy usługa świadczona przez fizjoterapeutę jako specjalisty ds. ustalania potrzeby wsparcia przy zespole ds. orzekania o niepełnosprawności jest objęta obowiązkiem zapłaty podatku VAT czy też, tak, jak cała działalność fizjoterapeutyczna, jest zwolniona z VAT?
Poniżej podaje Pani podstawowe informacje dotyczące Pani działalności:
1. Nie jest Pani zarejestrowana jako podatnik VAT.
2. Podstawą współpracy z ... Ośrodkiem ... jest powołanie przez wojewodę ....
3. Przychód ze wskazanego tytułu nie należy do kategorii wskazanej w art. 12 ust. 1-6 ustawy o podatku od osób fizycznych.
4. Otrzymywanie przez Panią wynagrodzenie stanowi przychody, o których mowa w art. 13 ust. 6 ustawy o podatku od osób fizycznych.
5. Odpowiedzialność wobec osób trzecich z tytułu świadczonych przez Panią usług ponosi ... Zespół ....
6. Podejmowane działania obejmują badania funkcjonalne pacjentów, a więc dotyczą usług w ramach wykonywania zawodów medycznych - jest to wprost wskazane w art. 4 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 25 września 2015 r. o zawodzie fizjoterapeuty.
7. Podstawą udzielania świadczeń zdrowotnych są przepisy ustawy z dnia 25 września 2015 r. o zawodzie fizjoterapeuty. Do przeprowadzania diagnostyki funkcjonalnej pacjentów jest uprawniona na podstawie art. 4 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 25 września 2015 r. o zawodzie fizjoterapeuty.
8. Świadczone usługi, których dotyczy wniosek nie obejmują bezpośrednio profilaktyki, zachowania i ratowania zdrowia. Służą one jednak, w sposób pośredni poprawianiu i przywracaniu zdrowia pacjentów, bowiem dzięki uzyskaniu zaświadczenia o niepełnosprawności, pacjenci mogą otrzymać dodatkowe środki na leczenie i rehabilitację, co bezpośrednio przyczynia się do poprawy ich zdrowia.
9. Pani działalność służy w sposób pośredni poprawianiu i przywracaniu zdrowia pacjentów, bowiem dzięki uzyskaniu zaświadczenia o niepełnosprawności, pacjenci mogą otrzymać dodatkowe środki na leczenie i rehabilitację, co bezpośrednio przyczynia się do poprawy ich zdrowia.
10.Świadczone przez Panią, jako specjalistę ds. ustalania poziomu potrzeby wsparcia, usługi polegają zarówno na świadczeniu usług fizjoterapeutycznych (prowadzenie diagnostyki funkcjonalnej pacjentów), jak i na orzekaniu o ustaleniu poziomu wsparcia.
11.W 2023 roku prowadziła Pani działalność gospodarczą. Świadczenie usług na rzecz Urzędu ... rozpoczęła Pani w kwietniu 2024 r.
12.Wartość sprzedaży za rok 2023 nie przekroczyła 200 000 zł.
13.Przewidywana wartość sprzedaży za rok 2024 nie przekroczy 200 000 zł, ale jeżeli miałby to być przychód (czyli wartość liczona wraz z podatkiem), to możliwe, że wartość ta w 2024 r. przekroczy kwotę 200 000 zł.
14.Nie będzie wykonywała Pani czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT.
Pytanie
Czy, prowadząc działalność gospodarczą w formie JDG jako fizjoterapeuta, ale jednocześnie świadcząc usługi na rzecz Urzędu ... polegające na pełnieniu funkcji członka komisji orzekającej co do ustalania poziomu potrzeby wsparcia, powinna Pani zarejestrować się jako podatnik VAT, a tym samym wystawić fakturę VAT oraz odprowadzać VAT do budżetu państwa za usługi świadczone dla ... Zespołu ...?
Jeśli interpretacja KAS będzie wskazywała, że jest Pani zwolniona z obowiązku opłacania podatku VAT, to prosi Pani o podanie podstawy prawnej zwolnienia - czy jest to art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o VAT czy art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o VAT czy jakieś inne przepisy?
Pytanie dotyczy w szczególności wykładni następujących przepisów prawa:
·art. 43 § 1 ust. 19 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o VAT w związku z art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej w zw. z art. 2 ustawy z dnia 25 września 2015 r. o zawodzie fizjoterapeuty;
·art. 113 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o VAT.
Pani stanowisko w sprawie
Prowadzona przez Panią działalność zwolniona jest z obowiązku opłacania podatku VAT na podstawie art. 43 § 1 ust. 19 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o VAT w związku z art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej w zw. z art. 2 ustawy z dnia 25 września 2015 r. o zawodzie fizjoterapeuty. Działalność na rzecz Urzędu ... polegająca na udziale w orzekaniu przy ustalaniu poziomu potrzeby wsparcia obejmuje diagnostykę funkcjonalną pacjentów, a więc czynności wskazane w otwartym katalogu świadczeń zdrowotnych udzielanych przez fizjoterapeutów (art. 44 ust. 2 pkt 1 ustawy o zawodzie fizjoterapeuty).
Niezależnie od wskazanych powyżej przepisów, ze względu na to, że wartość sprzedaży (zarówno osiągnięta w poprzednim roku podatkowym, jak i planowana na aktualny rok podatkowy) nie przekracza 200 000 zł, jest Pani zwolniona z obowiązku opłacania podatku VAT także na podstawie art. 113 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o VAT. Zaznacza Pani, że kwota 200 000 zł w 2024 r. nie zostanie przekroczona, jeśli rozumieć ją jako wartość bez podatku. Wartość z podatkiem (przychód) może przekroczyć 200 000 zł w roku podatkowym 2024. W związku z tym, Pani zdaniem, nie ma obowiązku opłacania VAT na co najmniej dwóch, wskazanych powyżej, podstawach prawnych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które Pani przedstawiła we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
W świetle art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Przez świadczenie usług należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie, powstrzymanie się od działania (nieczynienie, bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia, jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa o podatku od towarów i usług zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 tej ustawy. Należy jednak zaznaczyć, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.
W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności, przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.
Natomiast, aby dana czynność stanowiąca świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, była opodatkowana podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z kolei art. 15 ust. 3 ustawy stanowi, że:
Za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 1, nie uznaje się czynności:
1)z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 12 ust. 1–6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych;
2)(uchylony)
3)z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich..
Zgodnie z art. 12 ust. 1-6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.), zwanej dalej ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych:
1.Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
2.Wartość pieniężną świadczeń w naturze przysługujących pracownikom na podstawie odrębnych przepisów ustala się według przeciętnych cen stosowanych wobec innych odbiorców – jeżeli przedmiotem świadczenia są rzeczy lub usługi wchodzące w zakres działalności pracodawcy.
2a.Wartość pieniężną nieodpłatnego świadczenia przysługującego pracownikowi z tytułu wykorzystywania samochodu służbowego do celów prywatnych ustala się w wysokości:
1)250 zł miesięcznie – dla samochodów:
a)mocy silnika do 60 kW,
b)stanowiących pojazd elektryczny w rozumieniu art. 2 pkt 12 ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1083 i 1260) lub pojazd napędzany wodorem w rozumieniu art. 2 pkt 15 tej ustawy;
2)400 zł miesięcznie – dla samochodów innych niż wymienione w pkt 1.
2b.W przypadku wykorzystywania samochodu służbowego do celów prywatnych przez część miesiąca wartość świadczenia ustala się za każdy dzień wykorzystywania samochodu do celów prywatnych w wysokości 1/30 kwot określonych w ust. 2a.
2c.Jeżeli świadczenie przysługujące pracownikowi z tytułu wykorzystywania samochodu służbowego do celów prywatnych jest częściowo odpłatne, to przychodem pracownika jest różnica pomiędzy wartością określoną w ust. 2a albo ust. 2b i odpłatnością ponoszoną przez pracownika.
3.Wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych ustala się według zasad określonych w art. 11 ust. 2-2b.
3a.(uchylony)
4.Za pracownika w rozumieniu ustawy uważa się osobę pozostającą w stosunku służbowym, stosunku pracy, stosunku pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunku pracy.
5.Nie wlicza się do przychodu osób wykonujących pracę nakładczą wartości surowców i materiałów pomocniczych dostarczonych przez te osoby oraz zwrotu poniesionych przez nie kosztów z tytułu transportu, zużytej energii, opału, konserwacji maszyn i urządzeń itp., jeżeli osoba, na rzecz której wykonywana jest praca nakładcza, wypłaca należność z tych tytułów w wyodrębnionej pozycji.
6.Za przychód z tytułu członkostwa w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną uważa się wszelkie przychody, o których mowa w art. 11, uzyskane przez członka spółdzielni lub jego domownika z tytułu wkładu pracy oraz innych tytułów przewidzianych w statucie spółdzielni, po wyłączeniu z tych przychodów udziałów w dochodzie podzielnym spółdzielni z tytułu działalności rolniczej, z wyjątkiem polegającej na prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej. Przepisy ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio.
W myśl natomiast art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się: przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 10, i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 9.
Pojęcie działalności gospodarczej zdefiniowane zostało również w drugim akapicie art. 9 (1) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L z 11 grudnia 2006, Nr 347, str. 1, ze zm.) zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE:
„Działalność gospodarcza” obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, włącznie z górnictwem, działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie. Za działalność gospodarczą uznaje się w szczególności wykorzystywanie, w sposób ciągły, majątku rzeczowego lub wartości niematerialnych w celu uzyskania z tego tytułu dochodu.
W akapicie pierwszym, artykuł 9 (1) Dyrektywy 2006/112/WE wskazano, że:
„Podatnikiem” jest każda osoba prowadząca samodzielnie w dowolnym miejscu jakąkolwiek działalność gospodarczą, bez względu na cel czy też rezultaty takiej działalności.
W myśl art. 10 Dyrektywy 2006/112/WE:
Warunek, o którym mowa w art. 9 ust. 1, przewidujący, że działalność gospodarcza jest prowadzona samodzielnie wyklucza opodatkowanie VAT pracowników i innych osób, o ile są one związane z pracodawcą umową o pracę lub jakimikolwiek innymi więzami prawnymi tworzącymi stosunek prawny między pracodawcą a pracownikiem w zakresie warunków pracy, wynagrodzenia i odpowiedzialności pracodawcy.
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w orzeczeniach sprecyzował, że za samodzielną nie będzie mogła być uznana działalność gospodarcza, która wykonywana jest przy wykorzystaniu infrastruktury i organizacji wewnętrznej podmiotu, na rzecz którego jest prowadzona, nie powoduje żadnego ryzyka ekonomicznego po stronie usługodawcy a nadto nie powoduje odpowiedzialności usługodawcy wobec osób trzecich za szkody wyrządzone w związku z prowadzoną działalnością (orzeczenia w sprawie C-202/90 Ayuntamiento de Sevilla a Recandadores de Tributos de las Zonas primera y Segunda, C-235/85 pomiędzy Komisją Europejską a Królestwem Holandii).
W myśl § 2 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 23 listopada 2023 r. w sprawie ustalania poziomu potrzeby wsparcia (Dz. U. z 2023 r. poz. 2581):
Wojewoda, na wniosek przewodniczącego wojewódzkiego zespołu, powołuje i odwołuje członka wojewódzkiego zespołu, ustalającego poziom potrzeby wsparcia, zwanego dalej „specjalistą do spraw ustalania poziomu potrzeby wsparcia”.
Stosownie natomiast do § 2 ust. 2 pkt 1 ww. Rozporządzenia
Specjalistę do spraw ustalania poziomu potrzeby wsparcia powołuje się spośród osób będących fizjoterapeutą - w rozumieniu ustawy z dnia 25 września 2015 r. o zawodzie fizjoterapeuty (Dz.U. z 2023 r. poz. 1213 i 1234).
Zgodnie z art. 4c ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 44 ze zm.):
Członkowi składu ustalającego poziom potrzeby wsparcia przysługuje ochrona prawna przewidziana dla funkcjonariuszy publicznych.
Z opisu sprawy wynika, że jest Pani fizjoterapeutą. Od kwietnia 2024 r. świadczy Pani usługi dla ... Urzędu ..., ... Zespołu .... Działa tam Pani jako specjalista ds. ustalania poziomu potrzeby wsparcia dla pacjentów, którzy złożyli wniosek o stwierdzenie stopnia niepełnosprawności. Podstawą współpracy z ... Ośrodkiem ... jest powołanie przez wojewodę .... Otrzymywanie przez Panią wynagrodzenie stanowi przychody, o których mowa w art. 13 ust. 6 ustawy o podatku od osób fizycznych. Odpowiedzialność wobec osób trzecich z tytułu świadczonych przez Panią usług ponosi ... Zespół ....
Z cytowanego przepisu art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy wynika, że dla uznania, że określone czynności wykonywane przez osobę fizyczną nie stanowią samodzielnie wykonywanej działalności gospodarczej i tym samym pozostają poza regulacjami ustawy, istotne jest łączne spełnienie wszystkich elementów wymienionych w tym przepisie, tj. związanie zleceniobiorcy ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym a wykonującym zlecane czynności co do:
‒warunków wykonywania tych czynności,
‒wynagrodzenia oraz
‒odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.
Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa wskazać należy, że czynności, które Pani wykonuje dla ... Urzędu ... nie stanowią samodzielnie wykonywanej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 1 ustawy. Jak wynika z przedstawionych przepisów, fizjoterapeuta wykonujący czynności na podstawie powołania przez wojewodę na członka wojewódzkiego zespołu ustalającego poziom potrzeby wsparcia jest związany umową ze zlecającym wykonanie ww. czynności, określającą warunki wykonania tych czynności oraz wykonując wyznaczone czynności nie ponosi odpowiedzialności za wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.
Zatem Pani, jako fizjoterapeuta, wykonując czynności na podstawie powołania przez wojewodę na członka wojewódzkiego zespołu ustalającego poziom potrzeby wsparcia nie prowadzi samodzielnie działalności gospodarczej w świetle art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy, gdyż w opisanej sytuacji spełnione są wszystkie warunki wskazane w tym przepisie. Otrzymywane przez Panią wynagrodzenie, jak Pani wskazała we wniosku – jest wynagrodzeniem wymienionym w art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, odpowiedzialność wobec osób trzecich z tytułu świadczonych przez Panią usług ponosi ... Zespół ... oraz została Pani powołana przez wojewodę na członka komisji, czyli pomiędzy Panią a ... Urzędem ... występują więzy prawne tworzące stosunek prawny.
W konsekwencji, czynności wykonywane przez Panią jako fizjoterapeutę, dla ... Urzędu ..., ... Zespołu ..., będące konsekwencją powołania Pani na członka wojewódzkiego zespołu ustalającego poziom potrzeby wsparcia (specjalistę do spraw ustalania poziomu potrzeby wsparcia), nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż w związku z wykonywaniem tych czynności nie działa Pani jako podatnik VAT.
W myśl art. 96 ust. 1 ustawy:
Podmioty, o których mowa w art. 15 i art. 15a, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.
Przepis art. 96 ust. 4 ustawy:
Naczelnik urzędu skarbowego po weryfikacji danych podanych w zgłoszeniu rejestracyjnym rejestruje podatnika jako "podatnika VAT czynnego", a w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako "podatnika VAT zwolnionego", i na wniosek podatnika potwierdza to zarejestrowanie.
Zatem, skoro jak wyżej wskazałem, w odniesieniu do czynności wykonywanych przez Panią jako fizjoterapeutę, dla ... Urzędu ..., ... Zespołu ..., nie działa Pani jako podatnik VAT, to nie ma Pani obowiązku rejestrowania się jako podatnik podatku od towarów i usług.
Zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy:
Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.
W myśl art. 2 pkt 22 ustawy:
Ilekroć w ustawie jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Jak rozstrzygnąłem powyżej, czynności wykonywane przez Panią jako fizjoterapeutę, dla ... Urzędu ..., ... Zespołu ..., będące konsekwencją powołania Pani na członka wojewódzkiego zespołu ustalającego poziom potrzeby wsparcia (specjalistę do spraw ustalania poziomu potrzeby wsparcia), nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż w związku z wykonywaniem tych czynności nie działa Pani jako podatnik VAT. Tym samym, realizując ww. czynności, nie dokonuje Pani sprzedaży w rozumieniu art. 2 pkt 22 ustawy. Z tych też względów nie ma podstaw do udokumentowania fakturą czynności wykonywanych przez Panią jako fizjoterapeutę, dla ... Urzędu ..., ... Zespołu ... (faktura nie jest dowodem właściwym dla udokumentowania otrzymanego z tego tytułu wynagrodzenia).
Mając na uwadze opis sprawy oraz obowiązujące przepisy stwierdzam, że dla czynności wykonywanych przez Panią jako fizjoterapeutę, dla ... Urzędu ..., ... Zespołu ..., polegających na pełnieniu funkcji członka komisji orzekającej co do ustalania poziomu potrzeby wsparcia, na podstawie powołania przez wojewodę, za które otrzymuje Pani wynagrodzenie, nie działa Pani w charakterze podatnika i tym samym nie podlegają one opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W konsekwencji, w odniesieniu do ww. czynności nie ma Pani obowiązku rejestrowania się jako podatnik podatku VAT, nie ma Pani obowiązku dokumentowania ww. czynności fakturą oraz nie jest Pani zobowiązana do odprowadzenia podatku od towarów i usług od ww. czynności.
Wobec powyższego, w przedmiotowej sprawie nie znajdą zastosowania przepisy art. 43 ust. 1 pkt 19 oraz art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
Tym samym Pani stanowisko uznałem za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Z przedstawionych przez Panią okoliczności sprawy wynika, iż wskazany przez Panią w opisie sprawy, pytaniu oraz własnym stanowisku art. 43 § 1 ust. 19 odnosi Pani do zwolnienia od podatku dla świadczonych przez Panią usług. Mając zatem na uwadze sposób oznaczania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, wskazane przez Panią powyższe oznaczenie przepisu uznałem za oczywistą omyłkę pisarską.
Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniami, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Tym samym, przyjęto jako element stanu faktycznego Pani jednoznaczne wskazanie, że otrzymywane wynagrodzenie nie stanowi przychodu, o którym mowa w art. 12 ust. 1-6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i jest wymienione w art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
‒Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.