Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

shutterstock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

7 października 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 7 października 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie:

·     prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z montażem instalacji fotowoltaicznych na budynku Szkoły Podstawowej w R., budynku Świetlicy w O. i budynku w D. przy ul. (…) w ramach inwestycji pn.: „(…)”, przy zastosowaniu sposobu określenia proporcji, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT;

·     prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z termomodernizacją Szkoły Podstawowej w Z. w ramach inwestycji pn.: „(…)”, przy zastosowaniu sposobu określenia proporcji, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT;

·     braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od pozostałych wydatków ponoszonych w ramach inwestycji pn. „(…)”, tj. wydatków niezwiązanych z montażem instalacji fotowoltaicznych dotyczących budynku Szkoły Podstawowej w R., budynku Świetlicy w O. i budynku w D. przy ul. (…).

Uzupełnili go Państwo pismem z 19 grudnia 2024 r. (wpływ 19 grudnia 2024 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina (dalej: „Gmina”, „Wnioskodawca”) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: VAT). Wnioskodawca wykonuje swoje zadania własne samodzielnie lub poprzez swoje jednostki budżetowe.

Gmina posiada osobowość prawną, zdolność do czynności cywilnoprawnych i zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r. poz. 361) (dalej: „ustawa o VAT”) wykonuje nałożone na nią odrębnymi przepisami zadania, do realizacji których została powołana spoza zakresu VAT, jak również czynności podlegające VAT.

Wnioskodawca planuje realizację projektu pn. „(…)” (dalej: „Projekt”, „Inwestycja”). Dzięki realizacji Inwestycji, objęte nią obiekty staną się bardziej energooszczędne, co przyczyni się do obniżenia kosztów ogrzewania i zużycia energii cieplnej. Projekt przewiduje zmodernizowanie energetyczne następujących budynków użyteczności publicznej stanowiących własność Gminy:

·Szkoła Podstawowa w Z.,

·Świetlica w O.,

·budynek w D. przy ul. (…),

·Szkoła Podstawowa w R.

W ramach projektu przeprowadzona zostanie m.in. termomodernizacja Szkoły Podstawowej , będącej jednostką budżetową Gminy podlegającą obowiązkowi centralizacji rozliczeń w podatku VAT w ramach jednostki samorządu terytorialnego. Planowany zakres prac w zakresie efektywności energetycznej obejmuje:

·docieplenie: ścian zewnętrznych parteru, piętra i piwnic oraz stropu nad wnęką przy wejściu i stropodachu;

·wymianę: okien piwnic, parteru i piętra; drzwi zewnętrznych, źródła ciepła i instalacji c.o.;

·modernizację ocieplenia.

Przedmiotowy budynek przeznaczony jest na działalność oświatową i edukacyjną Gminy wynikającą z ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465), dalej jako: „ustawa o samorządzie gminnym”.

W ww. szkole są prowadzone zajęcia oświatowe, edukacyjne i wychowawcze dla dzieci i młodzieży. Realizacja tych zadań wynika z nałożonych na Gminę zadań przez ustawę o samorządzie gminnym oraz ustawę o systemie oświaty i obejmuje opiekę nad dziećmi, kształcenie i wychowanie. Ponadto w ww. budynku szkoły odpłatnie wynajmowane jest pomieszczenie, przeznaczone na prowadzenie działalności gospodarczej przez (…). Tym samym Gmina wykonuje w tym budynku zarówno działalność niepodlegającą podatkowi VAT (oświata, edukacja, wychowanie dzieci i młodzieży), jak i w niewielkim procencie opodatkowaną tym podatkiem (wynajem). Ponadto w przedmiotowym budynku znajdują się dwa lokale mieszkalne. Obecnie przedmiotowe mieszkania pozostają puste. Jednakże Gmina przewiduje możliwość ich wynajęcia mieszkańcom na cele mieszkaniowe, co będzie się wiązało z naliczeniem czynszu mieszkaniowego. Planowany w przyszłości najem lokali na cele mieszkaniowe spowoduje natomiast powstanie należności objętych zwolnieniem od VAT.

Projekt przewiduje również przeprowadzenie termomodernizacji świetlicy  w miejscowości O. W ww. budynku Gmina nie wykonuje jakiejkolwiek działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Jest to budynek udostępniany ogółowi społeczności nieodpłatnie na działalność rekreacyjną. Wiąże się to z wykonywaniem przez Gminę zadań własnych w zakresie kultury fizycznej i turystyki, w tym m.in. terenów rekreacyjnych, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Planowany zakres prac w zakresie efektywności energetycznej oraz montaż OZE obejmuje zainstalowanie paneli fotowoltaicznych na ww. budynku oraz modernizację następujących elementów: podłogi na gruncie, dachu, systemu ciepłej wody użytkowej, stropu pod poddaszem nieogrzewanym, ściany wewnętrznej (garaż), ściany wewnętrznej (pom. gosp.), ściany zewnętrznej, podłogi na gruncie (garaż), drzwi, okna drewniane „Wentylacja grawitacyjna”, okna PCV „Wentylacja grawitacyjna”, drzwi zewnętrznych 2M „Wentylacja grawitacyjna”, drzwi zewnętrznych 1 „Wentylacja grawitacyjna”, instalacji ciepłej wody użytkowej, instalacji grzewczej i oświetlenia.

Ww. świetlica pełni funkcje rekreacyjne niepodlegające podatkowi VAT. Jednakże zamontowanie paneli fotowoltaicznych spowoduje, że Gmina zacznie wprowadzać do sieci energię elektryczną, co wiąże się z prowadzeniem działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT.

W ramach projektu przeprowadzona zostanie również termomodernizacja budynku budynku w D. przy ul. (…). Planowany zakres prac w ramach realizacji Projektu obejmie w tym przypadku:

·     montaż paneli fotowoltaicznych na obiekcie;

·     modernizację przegrody: podłoga w piwnicy, stropodach wentylowany, ściana zewnętrzna kondygnacji nadziemnej, ściana zewnętrzna piwnic, ściana na gruncie, okna kondygnacji nadziemnej „Wentylacja grawitacyjna”, okna piwnic „Wentylacja grawitacyjna”, drzwi zewnętrznych „Wentylacja grawitacyjna”;

·     modernizację systemu ciepłej wody użytkowej, systemu grzewczego i oświetlenia.

(...). Obecnie ww. budynek jest pustostanem, nie są w nim prowadzone jakiekolwiek działania objęte zakresem opodatkowania podatkiem VAT, jak i niepodlegających temu podatkowi. W przyszłości planowane jest prowadzenie w tym budynku i na terenie wokół niego działalności rekreacyjnej niepodlegającej podatkowi VAT. Tym samym Gmina zamierza wykonywanie w przypadku tego budynku zadań własnych w zakresie kultury fizycznej i turystyki, w tym m.in. terenów rekreacyjnych, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Jednakże zamontowanie paneli fotowoltaicznych spowoduje, że Gmina zacznie wprowadzać do sieci energię elektryczną, co wiąże się z prowadzeniem działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT.

Ponadto w ramach projektu przeprowadzona zostanie termomodernizacja Szkoły Podstawowej w R. Ww. szkoła nie jest jednostką budżetową/zakładem budżetowym Gminy podlegającą obowiązkowi centralizacji rozliczeń w podatku VAT w ramach jednostki samorządu terytorialnego. Jednakże w ww. szkole są prowadzone zajęcia oświatowe, edukacyjne i wychowawcze dla dzieci i młodzieży. Realizacja tych zadań wynika z nałożonych na Gminę zadań przez ustawę o samorządzie gminnym oraz ustawę o systemie oświaty i obejmuje opiekę nad dziećmi, kształcenie i wychowanie. Ponadto w przedmiotowym budynku znajdują się dwa lokale mieszkalne, będące w zasobach mieszkaniowych Gminy. Obecnie przedmiotowe mieszkania pozostają puste. Jednakże Gmina przewiduje możliwość ich wynajęcia mieszkańcom na cele mieszkaniowe, co będzie się wiązało z naliczeniem czynszu mieszkaniowego. Planowany zakres prac w ramach realizacji Projektu obejmie w tym przypadku: montaż paneli fotowoltaicznych na obiekcie, modernizację oświetlenia oraz modernizację przegrody: ściana zewnętrzna nadziemia, stropodach, ściana zewnętrzna piwnic i ściana piwnic na gruncie. Ww. szkoła prowadzona jest przez Stowarzyszenie (…). Budynek szkoły został udostępniony ww. Stowarzyszeniu nieodpłatnie na podstawie umowy użyczenia w celu prowadzenia działalności oświatowej. Tym samym ww. szkoła pełni funkcje oświatowe niepodlegające podatkowi VAT. Podobnie jak czynnością niepodlegającą temu podatkowi jest nieodpłatne udostępnienie przedmiotowego budynku umową użyczenia na prowadzenie działalności oświatowej. Jednakże zamontowanie paneli fotowoltaicznych spowoduje, że Gmina zacznie wprowadzać do sieci energię elektryczną, co wiąże się z prowadzeniem działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT. Planowany w przyszłości najem lokali na cele mieszkaniowe spowoduje natomiast powstanie należności objętych zwolnieniem od podatku VAT.

Realizacja Inwestycji nastąpi dzięki uzyskaniu dotacji z budżetu Województwa (…) w ramach programu „Fundusze Europejskie dla (…)”. Wkład własny stanowią środki finansowe Wnioskodawcy. Na obecnym etapie planowanej realizacji Projektu została podpisana umowa nr (…) z dnia (...) 2024 r. z Urzędem (…). Wymienione powyżej budynki objęte Projektem są obecnie i nadal pozostaną własnością Gminy. Wszystkie faktury związane z realizacją Inwestycji zostaną wystawione na Gminę. Faktury dokumentujące wydatki związane z realizacją ww. Projektu będą dokumentować wydatki odrębnie dla każdego z obiektów użyteczności publicznej, objętego Projektem. Tym samym Gmina będzie miała możliwość przyporządkowania podatku naliczonego VAT, wykazanego na fakturach odrębnie dla każdego z ww. budynków. Utworzone w przyszłości instalacje będą stanowić publiczną infrastrukturę służącą wykonywaniu zadań własnych Gminy, jak również będą wykorzystywane do wykonywania działalności podlegającej opodatkowaniu VAT.

Wskutek założenia instalacji Wnioskodawca będzie wytwarzać jako prosument energię elektryczną, którą wprowadzi do sieci. Do rozliczeń energii elektrycznej wytworzonej w instalacji znajduje zastosowanie art. 4b ust. 2 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2024 r. poz. 1361) (dalej: „ustawa o OZE”), zgodnie z którym w przypadku gdy prosument energii odnawialnej (…) wytworzył energię elektryczną w odnawialnym źródle energii i wprowadził ją do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej od 1 lipca 2024 r., wartość energii elektrycznej, o której mowa w art. 4 ust. 1a pkt 2, jest wyznaczana dla każdego miesiąca kalendarzowego i stanowi sumę następujących iloczynów wyznaczonych dla poszczególnych okresów rozliczania niezbilansowania (t) w tym miesiącu:

1)   ilości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej przez prosumenta energii odnawialnej, prosumenta zbiorowego energii odnawialnej lub prosumenta wirtualnego energii odnawialnej oznaczonej w art. 4 ust. 2b symbolem Eb (t) przyjmującym wartość ujemną;

2)   rynkowej ceny energii elektrycznej, o której mowa w ust. 4, przy czym jeżeli wartość tej ceny jest ujemna dla danego okresu rozliczania niezbilansowania (t), to w celu wyznaczania wartości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci w okresie t przez prosumenta energii odnawialnej niebędącego równocześnie prosumentem zbiorowym energii odnawialnej lub prosumentem wirtualnym energii odnawialnej przyjmuje się cenę równą zero, z zastrzeżeniem ust. 17 i 18.

W chwili obecnej Gmina powzięła wątpliwości, co do możliwości i zakresu prawa do odliczenia podatku VAT, w przypadku konieczności w przyszłości wprowadzenia do sieci elektroenergetycznej operatora sieci nadwyżki energii elektrycznej w 3 ww. budynkach użyteczności publicznej oraz występującą sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług w budynku Szkoły Podstawowej w Z.

Uzupełnienie opisu sprawy

1.  W odniesieniu do wydatków poniesionych na realizację inwestycji w budynku Szkoły Podstawowej w Z.

Wnioskodawca uzupełniając stan faktyczny wyjaśnia, że w budynku Szkoły Podstawowej w Z. są wprawdzie dwa lokale mieszkalne, jednakże pozostają one niewykorzystane zarówno na cele mieszkaniowe, jak i na wszelkie pozostałe związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Nie są tam również prowadzone jakiekolwiek czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i lokale pozostają puste. Wnioskodawca pierwotnie przewidywał możliwość ich wynajęcia na cele mieszkaniowe, jednakże stopień degradacji tych mieszkań, konieczność przeprowadzenia kosztownych remontów wewnątrz tych pomieszczeń spowodowała, że Gmina po przeanalizowaniu swojego zasobu mieszkaniowego podjęła decyzję, iż nie planuje ich wynajmu w okresie 2025 r. i przez kolejne 10 lat.

Ad 1 pkt 1

Efekty Projektu w zakresie realizacji inwestycji w budynku Szkoły Podstawowej w Z. Gmina będzie wykorzystywała do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Ad 1 pkt 2

Towary i usługi nabywane w związku z realizacją inwestycji w odniesieniu do budynku Szkoły Podstawowej w Z. będą wykorzystywane przez Gminę do celów prowadzonej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy oraz do celów innych niż działalność gospodarcza.

Ad 1 pkt 3

Towary i usługi nabywane w związku z realizacją inwestycji w odniesieniu do budynku Szkoły Podstawowej w Z. będą wykorzystywane przez Gminę do celów prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza. Wnioskodawca nie ma możliwości przyporządkowania wydatków w całości do celów wykonywanej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza.

Ad 1 pkt 4

Gmina wyjaśnia, że w odniesieniu do budynku Szkoły Podstawowej w Z. towary i usługi nabywane w związku z realizacją inwestycji będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz do celów innych niż działalność gospodarcza. Mając na względzie powyższe Wnioskodawca ocenia, że nie będzie miał możliwości przyporządkowania całości lub części kwot podatku naliczonego do czynności zwolnionych i do pozostałych poszczególnych rodzajów czynności.

2.  W odniesieniu do wydatków poniesionych na realizację inwestycji w budynku świetlicy w miejscowości O.

Ad 2 pkt 1

Gmina oświadcza, iż faktury związane z realizacją inwestycji w budynku świetlicy w miejscowości O. będą dokumentowały odrębnie wydatki poniesione na zadania wymienione we wniosku, czyli będą obejmowały w odrębnych pozycjach prace budowlane, jak również montaż instalacji fotowoltaicznych. Wnioskodawca zamierza wybrać jednego wykonawcę dla całego zadania inwestycyjnego. W celu wyodrębnienia kosztów instalacji OZE oraz prac budowlanych, Gmina zawrze w formularzu ofertowym do postępowania przetargowego tabelę, w której wykonawcy będą zobligowani do podziału zaoferowanych przez siebie kosztów wykonania inwestycji (na koszty związane z wykonaniem instalacji OZE oraz z wykonaniem prac budowlanych).

Ad 2 pkt 2

Gmina otrzyma odrębne faktury dokumentujące wydatki na montaż instalacji fotowoltaicznych oraz na pozostałe prace związane z realizacją przedmiotowego Projektu. W sytuacji gdy wykonawca Inwestycji wystawi jedną fakturę Wnioskodawca zakłada, że w odrębnych pozycjach takiej faktury będą udokumentowane wydatki na montaż instalacji fotowoltaicznych oraz na pozostałe prace związane z realizacją przedmiotowego Projektu.

Ad 2 pkt 3

Gmina zamierza dopuścić płatności częściowe w trakcie realizacji inwestycji, tj. odbieranie części robót w trakcie trwania całego zadania. Harmonogram realizacji zadania jest przedkładany zamawiającemu (Gminie) przez wybranego wykonawcę przed podpisaniem umowy.

Ad 2 pkt 4

Gmina wyjaśnia, iż zamierza wybrać jednego wykonawcę dla całego zadania inwestycyjnego, w związku z czym instalację fotowoltaiczną będzie wykonywał ten sam podmiot, który wystawi fakturę na realizację inwestycji w pozostałej części.

Ad 2 pkt 5

Wnioskodawca oświadcza, iż inwestycję będzie w całości wykonywał jeden wykonawca i wystawi on faktury lub jedną fakturę na wszystkie wykonane prace, wykazując w odrębnych pozycjach montaż instalacji fotowoltaicznych oraz pozostałe prace związane z realizacją przedmiotowego Projektu.

Ad 2 pkt 6

Gmina wyjaśnia, iż energia elektryczna wyprodukowana w związku z montażem ww. instalacji fotowoltaicznej będzie wykorzystywana na potrzeby funkcjonowania budynku świetlicy w O. Wnioskodawca przewiduje również, że nadwyżka energii elektrycznej będzie wprowadzana do sieci energetycznej, a Gmina dokona tym samym dostawy towarów podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT na rzecz przedsiębiorstwa energetycznego.

Ad 2 pkt 7A

W odniesieniu do wydatków poniesionych na realizację inwestycji w budynku świetlicy w miejscowości O., Gmina planuje wyodrębnienie wydatków poniesionych na zainstalowanie paneli fotowoltaicznych od pozostałych wydatków poniesionych na realizację Projektu.

Gmina ocenia, że w przypadku zainstalowania paneli fotowoltaicznych nie będzie w stanie wyodrębnić i przyporządkować wydatków poniesionych do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Natomiast w odniesieniu do planowanego do realizacji projektu w pozostałym zakresie, tj. poza zainstalowaniem paneli fotowoltaicznych, Wnioskodawca planuje przyporządkowanie wydatków do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ad 2 pkt 7B

W odniesieniu do wydatków poniesionych na zainstalowanie paneli fotowoltaicznych towary i usługi nabywane w związku z realizacją inwestycji będą wykorzystywane przez Gminę do celów prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy oraz do celów innych niż działalność gospodarcza. Natomiast w odniesieniu do pozostałych wydatków na realizację inwestycji (poza zainstalowaniem paneli fotowoltaicznych) zakupione towary i usługi będą wykorzystywane wyłącznie do celów innych niż działalność gospodarcza.

Ad 2 pkt 7C

W odniesieniu do wydatków poniesionych na zainstalowanie paneli fotowoltaicznych Gmina nie ma możliwości przyporządkowania wydatków w całości do celów wykonywanej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy oraz do celów innych niż działalność gospodarcza. Natomiast w odniesieniu do pozostałych wydatków na realizację inwestycji (poza zainstalowaniem paneli fotowoltaicznych), zakupione towary i usługi Gmina przyporządkuje wyłącznie do celów innych niż działalność gospodarcza.

Ad 2 pkt 7D

Gmina wyjaśnia, że w zakresie realizacji inwestycji w budynku świetlicy w miejscowości O. zarówno w odniesieniu do wydatków poniesionych na zainstalowanie paneli fotowoltaicznych, jak i w odniesieniu do pozostałej inwestycji objętej Projektem nie wystąpi konieczność przyporządkowania całości lub części kwot podatku naliczonego do czynności zwolnionych od podatku VAT, gdyż Gmina nie wykonuje obecnie i nie planuje prowadzenia działalności zwolnionej od podatku VAT w ww. budynku. Odnośnie zainstalowania paneli fotowoltaicznych Gmina nie będzie miała możliwości przyporządkowania całości lub części kwot podatku naliczonego do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast w odniesieniu do pozostałych wydatków na realizację inwestycji (poza zainstalowaniem paneli fotowoltaicznych), zakupione towary i usługi Gmina przyporządkuje wyłącznie do celów innych niż działalność gospodarcza.

Ad 2 pkt 8A, 8B, 8C, 8D.

Gmina będzie w stanie wyodrębnić i przyporządkować wydatki poniesione na zainstalowanie paneli fotowoltaicznych od pozostałych wydatków na realizację inwestycji w budynku świetlicy w miejscowości O. Tym samym stan faktyczny w przedmiotowej sprawie został przedstawiony zgodnie z zakresem pytań Ad 2 pkt 7 i odpowiedzi zostały udzielone powyżej.

3.W odniesieniu do wydatków poniesionych na realizację inwestycji w budynku w D. przy ul. (…).

Ad 3 pkt 1

Gmina oświadcza, iż faktury związane z realizacją inwestycji w budynku w D. ul. (…) będą dokumentowały odrębnie wydatki poniesione na zadania wymienione we wniosku, czyli będą obejmowały odrębnie prace budowlane, jak również montaż instalacji fotowoltaicznych. Wnioskodawca zamierza wybrać jednego wykonawcę dla całego zadania inwestycyjnego. W celu wyodrębnienia kosztów instalacji OZE oraz prac budowlanych, Gmina zawrze w formularzu ofertowym do postępowania przetargowego tabelę, w której wykonawcy będą zobligowani do podziału zaoferowanych przez siebie kosztów wykonania inwestycji (na koszty związane z wykonaniem instalacji OZE, z wykonaniem prac budowlanych, z wykonaniem systemu ciepłej wody użytkowej, systemu grzewczego i oświetlenia oraz (...)).

Ad 3 pkt 2

Gmina wyjaśnia, iż w celu wyodrębnienia kosztów montażu instalacji fotowoltaicznych oraz prac budowlanych, Gmina zawrze w formularzu ofertowym do postępowania przetargowego tabelę, w której wykonawcy będą zobligowani do podziału zaoferowanych przez siebie kosztów wykonanej inwestycji (na koszty związane z wykonaniem instalacji OZE, z wykonaniem prac budowlanych, z wykonaniem systemu ciepłej wody użytkowej, systemu grzewczego i oświetlenia oraz instalację (...)). Adekwatny podział kosztów zostanie zastosowany w umowie z wykonawcą oraz wystawionej na jej podstawie fakturze.

Ad 3 pkt 3

Wnioskodawca oświadcza, iż zamierza dopuścić płatności częściowe w trakcie realizacji inwestycji, tj. odbieranie części robót w trakcie trwania całego zadania. Harmonogram realizacji zadania jest przedkładany zamawiającemu (Gminie) przez wybranego wykonawcę przed podpisaniem umowy.

Ad 3 pkt 4

Gmina oświadcza, iż zamierza wybrać jednego wykonawcę dla całego zadania inwestycyjnego, w związku z czym instalację fotowoltaiczną będzie wykonywał ten sam podmiot, który wystawi faktury lub fakturę na realizację inwestycji w pozostałej części.

Ad 3 pkt 5

Gmina wyjaśnia, iż inwestycję będzie w całości wykonywał jeden wykonawca i wystawi on faktury lub jedną fakturę na wszystkie wykonane prace wykazując w odrębnych pozycjach montaż instalacji fotowoltaicznych oraz pozostałe prace związane z realizacją przedmiotowego Projektu.

Ad 3 pkt 6

Gmina informuje, iż energia elektryczna wyprodukowana w związku z montażem ww. instalacji fotowoltaicznej będzie wykorzystywana na potrzeby funkcjonowania budynku w D. przy ul. (…). Wnioskodawca przewiduje również, że nadwyżka energii elektrycznej będzie wprowadzana do sieci energetycznej, a Gmina dokona tym samym dostawy towarów podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT na rzecz przedsiębiorstwa energetycznego.

Ad 3 pkt 7A

W odniesieniu do wydatków poniesionych na realizację inwestycji dot. budynku w D. przy ul. (…), Gmina planuje wyodrębnienie wydatków poniesionych na zainstalowanie paneli fotowoltaicznych od pozostałych wydatków poniesionych na realizację Projektu. Gmina ocenia, że w przypadku zainstalowania paneli fotowoltaicznych nie będzie w stanie wyodrębnić i przyporządkować wydatków poniesionych do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Natomiast w odniesieniu do planowanego do realizacji projektu w pozostałym zakresie, tj. poza zainstalowaniem paneli fotowoltaicznych, Wnioskodawca planuje przyporządkowanie wydatków do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ad 3 pkt 7B

W odniesieniu do wydatków poniesionych na zainstalowanie paneli fotowoltaicznych towary i usługi nabywane w związku z realizacją inwestycji będą wykorzystywane przez Gminę do celów prowadzonej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy oraz do celów innych niż działalność gospodarcza. Natomiast w odniesieniu do pozostałych wydatków na realizację inwestycji (poza zainstalowaniem paneli fotowoltaicznych) zakupione towary i usługi będą wykorzystywane wyłącznie do celów innych niż działalność gospodarcza.

Ad 3 pkt 7C

W odniesieniu do wydatków poniesionych na zainstalowanie paneli fotowoltaicznych Gmina nie ma możliwości przyporządkowania wydatków w całości do celów wykonywanej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy oraz do celów innych niż działalność gospodarcza. Natomiast w odniesieniu do pozostałych wydatków na realizację inwestycji (poza zainstalowaniem paneli fotowoltaicznych), zakupy towarów i usług Gmina przyporządkuje wyłącznie do celów innych niż działalność gospodarcza.

Ad 3 pkt 7D

Gmina wyjaśnia, że w zakresie realizacji inwestycji dot. budynku w D. ul. (…) zarówno w odniesieniu do wydatków poniesionych na zainstalowanie paneli fotowoltaicznych, jak i w odniesieniu do pozostałej inwestycji objętej Projektem, nie wystąpi konieczność przyporządkowania całości lub części kwot podatku naliczonego do czynności zwolnionych od podatku VAT, gdyż Gmina nie wykonuje obecnie i nie planuje prowadzenia działalności zwolnionej od podatku VAT w ww. budynku. Odnośnie zainstalowania paneli fotowoltaicznych Gmina nie będzie miała możliwości przyporządkowania całości lub części kwot podatku naliczonego do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast w odniesieniu do pozostałych wydatków na realizację inwestycji (poza zainstalowaniem paneli fotowoltaicznych), zakupione towary i usługi Gmina przyporządkuje wyłącznie do celów innych niż działalność gospodarcza.

Ad 3 pkt 8A, 8B, 8C, 8D

Gmina będzie w stanie wyodrębnić i przyporządkować wydatki poniesione na zainstalowanie paneli fotowoltaicznych od pozostałych wydatków na realizację inwestycji dot. budynku w D. przy ul. (…). Tym samym stan faktyczny w przedmiotowej sprawie został przedstawiony zgodnie z zakresem pytań Ad 3 pkt 7 i odpowiedzi zostały udzielone powyżej.

4.W odniesieniu do wydatków poniesionych na realizację inwestycji w budynku Szkoły Podstawowej w R.

Ad. 4 pkt 1

Gmina oświadcza, iż faktury związane z realizacją inwestycji w budynku Szkoły Podstawowej w R. będą dokumentowały odrębnie wydatki poniesione na zadania wymienione we wniosku, czyli będą obejmowały odrębnie prace budowlane, jak również montaż instalacji fotowoltaicznych. Wnioskodawca zamierza wybrać jednego wykonawcę dla całego zadania inwestycyjnego. W celu wyodrębnienia kosztów instalacji OZE oraz prac budowlanych, Gmina zawrze w formularzu ofertowym do postępowania przetargowego tabelę, w której wykonawcy będą zobligowani do podziału zaoferowanych przez siebie kosztów wykonania inwestycji (na koszty związane z wykonaniem instalacji OZE oraz z wykonaniem prac budowlanych).

Ad 4 pkt 2

Wnioskodawca wyjaśnia, iż w celu wyodrębnienia kosztów zamontowania instalacji fotowoltaicznych oraz pozostałych prac budowlanych, Gmina zawrze w formularzu ofertowym do postępowania przetargowego tabelę, w której wykonawcy będą zobligowani do podziału zaoferowanych przez siebie kosztów wykonanej inwestycji (na koszty związane z wykonaniem instalacji OZE oraz z wykonaniem prac budowlanych). Adekwatny podział kosztów zostanie zastosowany w umowie z wykonawcą oraz wystawionej na jej podstawie fakturze.

Ad 4 pkt 3

Gmina oświadcza, iż zamierza dopuścić płatności częściowe w trakcie realizacji inwestycji, tj. odbieranie części robót w trakcie trwania całego zadania. Harmonogram realizacji zadania jest przedkładany zamawiającemu (Gminie) przez wybranego wykonawcę przed podpisaniem umowy.

Ad 4 pkt 4

Wnioskodawca wyjaśnia, iż zamierza wybrać jednego wykonawcę dla całego zadania inwestycyjnego, w związku z czym instalację fotowoltaiczną będzie wykonywał ten sam podmiot, który wystawi faktury lub fakturę na realizację inwestycji w pozostałej części.

Ad 4 pkt 5

Gmina oświadcza, iż inwestycję będzie w całości wykonywał jeden wykonawca i wystawi on faktury lub jedną fakturę na wszystkie wykonane prace wykazując w odrębnych pozycjach montaż instalacji fotowoltaicznych oraz pozostałe prace związane z realizacją przedmiotowego Projektu.

Ad 4 pkt 6

Gmina wyjaśnia, iż energia elektryczna wyprodukowana w związku z montażem ww. instalacji fotowoltaicznej będzie wykorzystywana na potrzeby funkcjonowania budynku Szkoły Podstawowej w R. Wnioskodawca przewiduje również, że nadwyżka energii elektrycznej będzie wprowadzana do sieci energetycznej, a Gmina dokona tym samym dostawy towarów podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT na rzecz przedsiębiorstwa energetycznego.

Ad 4 pkt 7A

W odniesieniu do wydatków poniesionych na realizację inwestycji w budynku Szkoły Podstawowej w R., Gmina planuje wyodrębnienie wydatków poniesionych na zainstalowanie paneli fotowoltaicznych od pozostałych wydatków poniesionych na realizację Projektu. Gmina ocenia, że w przypadku zainstalowania paneli fotowoltaicznych nie będzie w stanie wyodrębnić i przyporządkować wydatków poniesionych do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Natomiast w odniesieniu do planowanego do realizacji projektu w pozostałym zakresie, tj. poza zainstalowaniem paneli fotowoltaicznych, Wnioskodawca planuje przyporządkowanie wydatków do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Gmina uzupełniając stan faktyczny wyjaśnia, że w budynku Szkoły Podstawowej w R. są wprawdzie dwa lokale mieszkalne, jednakże pozostają one niewykorzystane zarówno na cele mieszkaniowe, jak i na wszelkie pozostałe związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Nie są tam również prowadzone jakiekolwiek czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i lokale pozostają puste. Wnioskodawca pierwotnie przewidywał możliwość ich wynajęcia na cele mieszkaniowe, jednakże stopień degradacji tych mieszkań, konieczność przeprowadzenia gruntownych remontów wewnątrz ww. pomieszczeń oraz wysokie koszty ogrzewania tych mieszkań spowodowały, że Gmina po przeanalizowaniu swojego zasobu mieszkaniowego podjęła decyzję, iż nie planuje ich wynajmu w okresie 2025 r. i przez kolejne 10 lat.

Ad 4 pkt 7B

W odniesieniu do wydatków poniesionych na zainstalowanie paneli fotowoltaicznych towary i usługi nabywane w związku z realizacją inwestycji będą wykorzystywane przez Gminę do celów prowadzonej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy oraz do celów innych niż działalność gospodarcza. Natomiast w odniesieniu do pozostałych wydatków na realizację inwestycji (poza zainstalowaniem paneli fotowoltaicznych) zakupione towary i usługi będą wykorzystywane wyłącznie do celów innych niż działalność gospodarcza.

Ad 4 pkt 7C

W odniesieniu do wydatków poniesionych na zainstalowanie paneli fotowoltaicznych Gmina nie ma możliwości przyporządkowania wydatków w całości do celów wykonywanej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy oraz do celów innych niż działalność gospodarcza. Natomiast w odniesieniu do pozostałych wydatków na realizację inwestycji (poza zainstalowaniem paneli fotowoltaicznych), zakupione towary i usługi Gmina przyporządkuje wyłącznie do celów innych niż działalność gospodarcza.

Ad 4 pkt 7D

Gmina wyjaśnia, że w zakresie realizacji inwestycji w budynku Szkoły Podstawowej w R. zarówno w odniesieniu do wydatków poniesionych na zainstalowanie paneli fotowoltaicznych, jak i w odniesieniu do pozostałej inwestycji objętej Projektem, nie wystąpi konieczność przyporządkowania całości lub części kwot podatku naliczonego do czynności zwolnionych od podatku VAT. Jak Wnioskodawca wyjaśnił w powyższym pkt 7A, nie jest planowany wynajem na cele mieszkaniowe lokali usytuowanych w budynku Szkoły Podstawowej w R. oraz prowadzenia jakiejkolwiek innej działalności zwolnionej od VAT. Odnośnie zainstalowania paneli fotowoltaicznych Gmina nie będzie miała możliwości przyporządkowania całości lub części kwot podatku naliczonego do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast w odniesieniu do pozostałych wydatków na realizację inwestycji (poza zainstalowaniem paneli fotowoltaicznych), zakupione towary i usługi Gmina przyporządkuje wyłącznie do celów innych niż działalność gospodarcza.

Ad 4 pkt 8A, 8B, 8C, 8D

Gmina będzie w stanie wyodrębnić i przyporządkować wydatki poniesione na zainstalowanie paneli fotowoltaicznych od pozostałych wydatków na realizację inwestycji w budynku Szkoły Podstawowej w R. Tym samym stan faktyczny w przedmiotowej sprawie został przedstawiony zgodnie z zakresem pytań Ad 4 pkt 7 i odpowiedzi zostały udzielone powyżej.

Pytania

1.   Czy Gminie przysługuje prawo do proporcjonalnego odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z Inwestycją pn. „(…)” w zakresie dotyczącym budynku Szkoły Podstawowej w Z. oraz budynku Szkoły Podstawowej w R. z zastosowaniem prewspółczynnika, o którym mowa w art. 86 ust. 2a-2b ustawy o VAT oraz według wskaźnika proporcji ustalonej zgodnie z art. 90 ust. 2 i 3 ustawy o VAT?

2.   Czy Gminie przysługuje prawo do proporcjonalnego odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z Inwestycją pn. „(…)” w zakresie dotyczącym budynku Świetlicy w O. i budynku w D. przy ul. (…), z zastosowaniem prewspółczynnika, o którym mowa w art. 86 ust. 2a-2b ustawy o VAT?

Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie wyrażone w piśmie uzupełniającym)

Ad 1

Zdaniem Wnioskodawcy, Gminie przysługuje prawo do proporcjonalnego odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z Inwestycją pn. „(…)” w zakresie dotyczącym budynku Szkoły Podstawowej w Z. z zastosowaniem prewspółczynnika, o którym mowa w art. 86 ust. 2a-2b ustawy o VAT. Ponieważ w przedmiotowym budynku Wnioskodawca obecnie nie prowadzi i nie planuje prowadzenia sprzedaży zwolnionej od opodatkowania podatkiem od towarów i usług, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT według wskaźnika proporcji ustalonej zgodnie z art. 90 ust. 2 i 3 ustawy o VAT.

Odnosząc się do prawa proporcjonalnego odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z Inwestycją pn. „(…)” w zakresie dotyczącym budynku Szkoły Podstawowej w R. z zastosowaniem prewspółczynnika, o którym mowa w art. 86 ust. 2a-2b ustawy o VAT, Wnioskodawca uważa, iż takie prawo przysługuje jedynie w części dotyczącej zamontowania paneli fotowoltaicznych na ww. budynku. Ponieważ w przedmiotowym budynku Wnioskodawca nie prowadzi od maja 2023 r. i nie planuje prowadzenia sprzedaży zwolnionej od opodatkowania podatkiem od towarów i usług, Gminie nie będzie przysługiwało prawo odliczenia podatku VAT według wskaźnika proporcji ustalonej zgodnie z art. 90 ust. 2 i 3 ustawy o VAT w zakresie montażu paneli fotowoltaicznych na przedmiotowym budynku.

Wnioskodawcy nie będzie natomiast przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją ww. Inwestycji w zakresie dotyczącym budynku Szkoły Podstawowej w R. w części dotyczącej prac w ramach realizacji Projektu obejmujących modernizację oświetlenia oraz modernizację przegrody: ściana zewnętrzna nadziemia stropodach, ściana zewnętrzna piwnic i ściana piwnic na gruncie i pozostałych w tym zakresie, poza montażem paneli fotowoltaicznych.

Ad 2

Zdaniem Wnioskodawcy, Gminie przysługuje prawo do proporcjonalnego odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z Inwestycją pn. „(…)” w zakresie dotyczącym budynku Świetlicy w O. i budynku w D. przy ul. (…), z zastosowaniem prewspółczynnika, o którym mowa w art. 86 ust. 2a-2b ustawy o VAT, jedynie w części dotyczącej zamontowania paneli fotowoltaicznych na ww. budynkach.

Natomiast Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją ww. Inwestycji w zakresie dotyczącym budynku Świetlicy w O. i budynku w D. przy ul. (…) poza zakresem obejmującym zamontowanie paneli fotowoltaicznych.

W ocenie Gminy, instalacje/panele fotowoltaiczne na budynku Świetlicy w O. i budynku w D. przy ul. (…) będące przedmiotem zakresu Inwestycji obejmującym zamontowanie paneli fotowoltaicznych będą służyły Gminie do dwojakiego rodzaju działalności – czynności niepodlegających VAT w postaci działalności publicznej realizowanej na podstawie ustawy o samorządzie gminnym oraz do czynności odpłatnych opodatkowanych podstawową stawką VAT w postaci sprzedaży nadwyżek wytworzonej w tych instalacjach energii elektrycznej na rzecz przedsiębiorstwa energetycznego w związku z rozliczaniem wartościowym tego zdarzenia w trybie przewidzianym przez ww. przepisy ustawy o OZE. W związku z powyższym, zdaniem Gminy, zasadne jest założenie, że efekty Inwestycji w przedmiotowych zakresie będą wykorzystywane zarówno do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, jak i czynności opodatkowanych, a wydatki na Inwestycję stanowią tzw. wydatki mieszane, od których prawo do odliczenia VAT powstaje na podstawie art. 86 ust. 2a-2b ustawy o VAT w oparciu o „sposób określenia proporcji”, potocznie zwany prewspółczynnikiem.

Przedstawione stanowisko dotyczy jednak wyłącznie tego zakresu Projektu, który obejmuje zamontowanie paneli fotowoltaicznych na ww. budynkach. W pozostałym zakresie towary i usługi będą wykorzystywane przez Gminę do realizacji zadań, które stanowią czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w postaci działalności publicznej realizowanej na podstawie ustawy o samorządzie gminnym.

Przedstawione powyżej stanowisko Gminy odnosi się również do kwestii przysługującego prawa do proporcjonalnego odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z Inwestycją pn. „(…)” w zakresie dotyczącym budynku Szkoły Podstawowej w R. z zastosowaniem prewspółczynnika, o którym mowa w art. 86 ust. 2a-2b ustawy o VAT, w tym zakresie, w którym Projekt przewiduje zainstalowanie paneli fotowoltaicznych na ww. budynku.

W ocenie Wnioskodawcy w sytuacji, gdy przyporządkowanie ponoszonych wydatków do poszczególnych rodzajów działalności nie jest możliwe, a wydatki służą zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, podatnik winien ustalić proporcję, o której mowa w art. 86 ust. 2a i następne ustawy.

Mając zatem na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony stan faktyczny należy wskazać, że w odniesieniu do ponoszonych wydatków dotyczących budynku Szkoły Podstawowej w R., Gmina posiada prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego z otrzymanych faktur dokumentujących poniesione wydatki na podstawie „sposobu określenia proporcji”, o którym mowa w art. 86 ust. 2a-2h ustawy, z uwzględnieniem przepisów ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników.

Przedstawione stanowisko dotyczy jednak wyłącznie tego zakresu Projektu, który obejmuje zamontowanie paneli fotowoltaicznych na ww. budynku. W pozostałym zakresie towary i usługi będą wykorzystywane przez Gminę do realizacji zadań, które stanowią czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w postaci działalności publicznej realizowanej na podstawie ustawy o samorządzie gminnym.

Odnosząc się do kwestii dotyczącej przysługującego prawa do proporcjonalnego odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z Inwestycją pn. „(…)” w zakresie dotyczącym budynku Szkoły Podstawowej w Z., zdaniem Wnioskodawcy, planowana Inwestycja będzie służyła Gminie do dwojakiego rodzaju działalności – czynności niepodlegających VAT w postaci działalności publicznej realizowanej na podstawie ustawy o samorządzie gminnym i do czynności odpłatnych opodatkowanych podstawową stawką VAT w postaci usług najmu pomieszczenia na potrzeby działalności gospodarczej.

Tym samym w tym zakresie objętym Projektem i obejmującym budynek Szkoły Podstawowej w Z. będą miały zastosowanie ww. przepisy art. 86 ust. 2a-2h ustawy o VAT. W ocenie Wnioskodawcy w sytuacji, gdy przyporządkowanie ponoszonych wydatków do poszczególnych rodzajów działalności nie jest możliwe, a wydatki służą zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarczej, podatnik winien ustalić proporcję, o której mowa w art. 86 ust. 2a i następne ustawy.

Mając zatem na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony stan faktyczny należy wskazać, że w odniesieniu do ponoszonych wydatków dotyczących budynku Szkoły Podstawowej w Z., Gmina posiada prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego z otrzymanych faktur dokumentujących poniesione wydatki na podstawie „sposobu określenia proporcji”, o którym mowa w art. 86 ust. 2a-2h ustawy, z uwzględnieniem przepisów ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników, według „sposobu określenia proporcji” właściwego dla jednostki budżetowej faktycznie wykorzystującej ww. budynek, tj. Szkoły Podstawowej w Z.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą. Zgodnie z tym przepisem:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi:

1) suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z przywołanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wskazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Ponadto jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte w art. 86 ust. 2a-2h ustawy.

I tak, na podstawie art. 86 ust. 2a ustawy:

W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2b ustawy:

Sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

1) zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz

2) obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

Natomiast według art. 86 ust. 2c ustawy:

Przy wyborze sposobu określenia proporcji można wykorzystać w szczególności następujące dane:

1) średnioroczną liczbę osób wykonujących wyłącznie prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie osób wykonujących prace w ramach działalności gospodarczej i poza tą działalnością;

2) średnioroczną liczbę godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą i poza tą działalnością;

3) roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza;

4) średnioroczną powierzchnię wykorzystywaną do działalności gospodarczej w ogólnej średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej i poza tą działalnością.

Ponadto w myśl art. 86 ust. 22 ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.

Na podstawie powyższej delegacji wydane zostało rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 999), zwane dalej rozporządzeniem.

Zgodnie z § 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia:

Rozporządzenie:

1) określa w przypadku niektórych podatników sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć, zwany dalej ,,sposobem określenia proporcji'';

2) wskazuje dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji.

Zakres ww. regulacji obejmuje m.in. jednostki samorządu terytorialnego.

Jak stanowi § 3 pkt 1 rozporządzenia:

W przypadku jednostki samorządu terytorialnego sposób określenia proporcji ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego.

Ponadto należy zauważyć, że w przypadku wykonywania w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych z opodatkowania tym podatkiem, należy mieć na uwadze uregulowania zawarte w art. 90 ustawy. Przepisy te stanowią uzupełnienie regulacji art. 86 ustawy.

Należy zauważyć, że powołany wyżej przepis art. 86 ust. 2a ustawy, wprost określa, co stanowi kwotę podatku naliczonego w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych. Zgodnie z tą normą, w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza (z wyjątkiem wykorzystania na cele osobiste, do których może mieć zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy), w sytuacji gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług, wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady, status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Treść powyższych przepisów znajduje odzwierciedlenie w art. 9 ust. 1 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11 grudnia 2006 r. s. 1 ze zm.), zwanej dalej: Dyrektywą 2006/112/WE Rady, zgodnie z którym:

„Podatnikiem” jest każda osoba prowadząca samodzielnie w dowolnym miejscu jakąkolwiek działalność gospodarczą, bez względu na cel czy też rezultaty takiej działalności.

„Działalność gospodarcza” obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, włącznie z górnictwem, działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie. Za działalność gospodarczą uznaje się w szczególności wykorzystywanie, w sposób ciągły, majątku rzeczowego lub wartości niematerialnych w celu uzyskania z tego tytułu dochodu.

Z powołanych przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego nie są podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają z tego tytułu należności, opłaty lub składki. Podmioty te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

·podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz

·podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Natomiast w świetle art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. (…)

Realizacja tych zadań następować może także w drodze dostawy towarów i świadczenia usług w rozumieniu art. 7 i art. 8 ustawy (w zakresie dostaw i usług co do zasady odpłatnych). Gmina, w celu wypełnienia nałożonych na nią zadań, organizuje warunki dla innych podmiotów bądź bezpośrednio uczestniczy w obrocie gospodarczym.

Z powołanych powyżej przepisów wynika, że w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności podatnik winien przyporządkować ponoszone wydatki do poszczególnych rodzajów działalności, tj. działalności gospodarczej (opodatkowanej podatkiem VAT i zwolnionej od podatku) oraz działalności innej niż gospodarcza.

W przypadku zakupów bezpośrednio związanych z działalnością opodatkowaną, podatnik, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, odlicza podatek naliczony w całości, natomiast w przypadku wydatków związanych z działalnością inną niż gospodarcza lub zwolnionymi od podatku VAT prawo do odliczenia podatku naliczonego nie przysługuje w ogóle. Natomiast w przypadku, gdy wydatki służą zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, a przyporządkowanie ich do działalności gospodarczej nie jest możliwe podatnik winien ustalić proporcję, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy. W przypadku wykonywania w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych od podatku, należy mieć na uwadze uregulowania zawarte w art. 90 ustawy. Przepisy dotyczące zasad odliczania częściowego, zawarte w art. 90 ustawy, znajdują zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy. Dotyczą więc tylko czynności podlegających opodatkowaniu (opodatkowanych i zwolnionych).

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że są Państwo jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Posiadają Państwo osobowość prawną, zdolność do czynności cywilnoprawnych i wykonują nałożone na Państwa odrębnymi przepisami zadania, do realizacji których Gmina została powołana, jak również czynności podlegające VAT. Planują Państwo realizację projektu pn. „(…)”, który przewiduje zmodernizowanie energetyczne budynków użyteczności publicznej, tj.:

·Szkoły Podstawowej w Z.,

·Świetlicy w O.,

·budynku w D. przy ul. (…),

·Szkoły Podstawowej w R.

Wskazali Państwo, że budynki objęte ww. projektem są obecnie i nadal pozostaną własnością Gminy. Wszystkie faktury związane z realizacją inwestycji zostaną wystawione na Gminę. Faktury dokumentujące wydatki związane z realizacją ww. projektu będą dokumentować wydatki odrębnie dla każdego z obiektów użyteczności publicznej, objętego projektem. Tym samym – jak Państwo podali – Gmina będzie miała możliwość przyporządkowania podatku naliczonego VAT, wykazanego na fakturach odrębnie dla każdego z ww. budynków. Utworzone w przyszłości instalacje będą stanowić publiczną infrastrukturę służącą wykonywaniu zadań własnych Gminy, jak również będą wykorzystywane do wykonywania działalności podlegającej opodatkowaniu VAT.

1.W odniesieniu do wydatków poniesionych na realizację inwestycji w budynku Szkoły Podstawowej w Z. wskazali Państwo, że:

·     Budynek przeznaczony jest na działalność oświatową i edukacyjną Gminy wynikającą z ustawy o samorządzie gminnym.

·     W budynku szkoły odpłatnie wynajmowane jest także pomieszczenie o pow. 14,40 m2, przeznaczone na prowadzenie działalności gospodarczej przez (…) S.A.

·     Gmina wykonuje więc w tym budynku zarówno działalność niepodlegającą podatkowi VAT (oświata, edukacja, wychowanie dzieci i młodzieży), jak i w niewielkim procencie opodatkowaną tym podatkiem (wynajem).

·     W budynku szkoły znajdują się również dwa lokale mieszkalne, jednakże pozostają one niewykorzystane zarówno na cele mieszkaniowe, jak i na wszelkie pozostałe związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Nie są tam również prowadzone jakiekolwiek czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i lokale pozostają puste. Pierwotnie przewidywali Państwo możliwość ich wynajęcia na cele mieszkaniowe, jednakże stopień degradacji tych mieszkań, konieczność przeprowadzenia kosztownych remontów wewnątrz tych pomieszczeń spowodowała, że Gmina po przeanalizowaniu swojego zasobu mieszkaniowego podjęła decyzję, iż nie planuje ich wynajmu w okresie 2025 r. i przez kolejne 10 lat.

·     Planowany zakres prac obejmuje docieplenie: ścian zewnętrznych parteru, piętra i piwnic oraz stropu nad wnęką przy wejściu i stropodachu; wymianę: okien piwnic, parteru i piętra; drzwi zewnętrznych, źródła ciepła i instalacji c.o.; modernizację ocieplenia.

·     Efekty projektu w zakresie realizacji inwestycji w budynku Szkoły Podstawowej w Z. Gmina będzie wykorzystywała do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

·     Gmina nie ma możliwości przyporządkowania wydatków w całości do celów wykonywanej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza.

2.W odniesieniu do wydatków poniesionych na realizację inwestycji w budynku świetlicy w O. wskazali Państwo, że:

·     Jest to budynek udostępniany ogółowi społeczności nieodpłatnie na działalność rekreacyjną – wiąże się to z wykonywaniem przez Gminę zadań własnych w zakresie kultury fizycznej i turystyki, w tym m.in. terenów rekreacyjnych, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym. W budynku tym Gmina nie wykonuje jakiejkolwiek działalności opodatkowanej podatkiem VAT.

·     Planowany zakres prac obejmuje zainstalowanie paneli fotowoltaicznych na ww. budynku oraz modernizację: podłogi na gruncie, dachu, systemu ciepłej wody użytkowej, stropu pod poddaszem nieogrzewanym, ściany wewnętrznej (garaż), ściany wewnętrznej (pom. gosp.), ściany zewnętrznej, podłogi na gruncie (garaż), drzwi, okna drewniane „Wentylacja grawitacyjna”, okna PCV „Wentylacja grawitacyjna”, drzwi zewnętrznych 2M „Wentylacja grawitacyjna”, drzwi zewnętrznych 1 „Wentylacja grawitacyjna”, instalacji ciepłej wody użytkowej, instalacji grzewczej i oświetlenia.

·     Faktury związane z realizacją inwestycji w budynku świetlicy będą dokumentowały odrębnie wydatki poniesione na zadania wymienione we wniosku, czyli będą obejmowały w odrębnych pozycjach prace budowlane, jak również montaż instalacji fotowoltaicznych.

·     Energia elektryczna wyprodukowana w związku z montażem ww. instalacji fotowoltaicznej będzie wykorzystywana na potrzeby funkcjonowania budynku świetlicy w O. Przewidują Państwo również, że nadwyżka energii elektrycznej będzie wprowadzana do sieci energetycznej, a Gmina dokona tym samym dostawy towarów podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT na rzecz przedsiębiorstwa energetycznego.

·     W przypadku zainstalowania paneli fotowoltaicznych nie będą Państwo w stanie wyodrębnić i przyporządkować wydatków poniesionych do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Natomiast w odniesieniu do planowanego do realizacji projektu w pozostałym zakresie, tj. poza zainstalowaniem paneli fotowoltaicznych, Wnioskodawca planuje przyporządkowanie wydatków do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

·     W zakresie wydatków poniesionych na zainstalowanie paneli fotowoltaicznych Gmina nie ma możliwości przyporządkowania wydatków w całości do celów wykonywanej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy oraz do celów innych niż działalność gospodarcza. Natomiast w odniesieniu do pozostałych wydatków na realizację inwestycji (poza zainstalowaniem paneli fotowoltaicznych), zakupione towary i usługi Gmina przyporządkuje wyłącznie do celów innych niż działalność gospodarcza.

3.W odniesieniu do wydatków poniesionych na realizację inwestycji w budynku w D. przy ul. (…) wskazali Państwo, że:

·     Obecnie budynek jest pustostanem, nie są w nim prowadzone jakiekolwiek działania objęte zakresem opodatkowania podatkiem VAT, jak i niepodlegających temu podatkowi.

·     W przyszłości planowane jest prowadzenie w tym budynku i na terenie wokół niego działalności rekreacyjnej niepodlegającej podatkowi VAT – Gmina zamierza wykonywanie w przypadku tego budynku zadań własnych w zakresie kultury fizycznej i turystyki, w tym m.in. terenów rekreacyjnych, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym.

·     Planowany zakres prac obejmie: montaż paneli fotowoltaicznych na obiekcie; modernizację przegrody: podłoga w piwnicy, stropodach wentylowany, ściana zewnętrzna kondygnacji nadziemnej, ściana zewnętrzna piwnic, ściana na gruncie, okna kondygnacji nadziemnej „Wentylacja grawitacyjna”, okna piwnic „Wentylacja grawitacyjna”, drzwi zewnętrznych "Wentylacja grawitacyjna”; modernizację systemu ciepłej wody użytkowej, systemu grzewczego i oświetlenia.

·     Dodatkowo przy obiekcie przewidziano realizację dwóch inicjatyw: (...).

·     Faktury związane z realizacją inwestycji będą dokumentowały odrębnie wydatki poniesione na zadania wymienione we wniosku, czyli będą obejmowały odrębnie prace budowlane, jak również montaż instalacji fotowoltaicznych.

·     Energia elektryczna wyprodukowana w związku z montażem ww. instalacji fotowoltaicznej będzie wykorzystywana na potrzeby funkcjonowania budynku. Przewidują Państwo również, że nadwyżka energii elektrycznej będzie wprowadzana do sieci energetycznej, a Gmina dokona tym samym dostawy towarów podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT na rzecz przedsiębiorstwa energetycznego.

·     W odniesieniu do wydatków poniesionych na realizację inwestycji planują Państwo wyodrębnienie wydatków poniesionych na zainstalowanie paneli fotowoltaicznych od pozostałych wydatków poniesionych na realizację projektu. W przypadku zainstalowania paneli fotowoltaicznych nie będą Państwo w stanie wyodrębnić i przyporządkować wydatków poniesionych do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Natomiast w odniesieniu do planowanego do realizacji projektu w pozostałym zakresie, tj. poza zainstalowaniem paneli fotowoltaicznych, planują Państwo przyporządkowanie wydatków do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

·     W zakresie wydatków poniesionych na zainstalowanie paneli fotowoltaicznych Gmina nie ma możliwości przyporządkowania wydatków w całości do celów wykonywanej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy oraz do celów innych niż działalność gospodarcza. Natomiast w odniesieniu do pozostałych wydatków na realizację inwestycji (poza zainstalowaniem paneli fotowoltaicznych), zakupy towarów i usług Gmina przyporządkuje wyłącznie do celów innych niż działalność gospodarcza.

4.W odniesieniu do wydatków poniesionych na realizację inwestycji w budynku Szkoły Podstawowej w R. wskazali Państwo, że:

·     Szkoła nie jest jednostką budżetową/zakładem budżetowym Gminy podlegającą obowiązkowi centralizacji rozliczeń w podatku VAT w ramach jednostki samorządu terytorialnego. Szkoła prowadzona jest przez Stowarzyszenie (…). Budynek szkoły został udostępniony Stowarzyszeniu nieodpłatnie na podstawie umowy użyczenia w celu prowadzenia działalności oświatowej.

·     W szkole prowadzone są zajęcia oświatowe, edukacyjne i wychowawcze dla dzieci i młodzieży – realizacja tych zadań wynika z nałożonych na Gminę zadań przez ustawę o samorządzie gminnym oraz ustawę o systemie oświaty i obejmuje opiekę nad dziećmi, kształcenie i wychowanie.

·     W budynku Szkoły są dwa lokale mieszkalne, jednakże pozostają one niewykorzystane zarówno na cele mieszkaniowe, jak i na wszelkie pozostałe związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Nie są tam również prowadzone jakiekolwiek czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i lokale pozostają puste. Pierwotnie przewidywali Państwo możliwość ich wynajęcia na cele mieszkaniowe, jednakże stopień degradacji tych mieszkań, konieczność przeprowadzenia gruntownych remontów wewnątrz ww. pomieszczeń oraz wysokie koszty ogrzewania tych mieszkań spowodowały, że Gmina po przeanalizowaniu swojego zasobu mieszkaniowego podjęła decyzję, iż nie planuje ich wynajmu w okresie 2025 r. i przez kolejne 10 lat.

·     Planowany zakres prac obejmie: montaż paneli fotowoltaicznych na obiekcie, modernizację oświetlenia oraz modernizację przegrody: ściana zewnętrzna nadziemia, stropodach, ściana zewnętrzna piwnic i ściana piwnic na gruncie.

·     Faktury związane z realizacją inwestycji w budynku szkoły będą dokumentowały odrębnie wydatki poniesione na zadania wymienione we wniosku, czyli będą obejmowały odrębnie prace budowlane, jak również montaż instalacji fotowoltaicznych.

·     Energia elektryczna wyprodukowana w związku z montażem ww. instalacji fotowoltaicznej będzie wykorzystywana na potrzeby funkcjonowania budynku Szkoły. Przewidują Państwo również, że nadwyżka energii elektrycznej będzie wprowadzana do sieci energetycznej, a Gmina dokona tym samym dostawy towarów podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT na rzecz przedsiębiorstwa energetycznego.

·     W odniesieniu do wydatków poniesionych na realizację inwestycji planują Państwo wyodrębnienie wydatków poniesionych na zainstalowanie paneli fotowoltaicznych od pozostałych wydatków poniesionych na realizację projektu. W przypadku zainstalowania paneli fotowoltaicznych nie będą Państwo w stanie wyodrębnić i przyporządkować wydatków poniesionych do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Natomiast w odniesieniu do planowanego do realizacji projektu w pozostałym zakresie, tj. poza zainstalowaniem paneli fotowoltaicznych, planują Państwo przyporządkowanie wydatków do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

·     W zakresie wydatków poniesionych na zainstalowanie paneli fotowoltaicznych Gmina nie ma możliwości przyporządkowania wydatków w całości do celów wykonywanej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy oraz do celów innych niż działalność gospodarcza. Natomiast w odniesieniu do pozostałych wydatków na realizację inwestycji (poza zainstalowaniem paneli fotowoltaicznych), zakupione towary i usługi Gmina przyporządkuje wyłącznie do celów innych niż działalność gospodarcza.

Ponadto wskazali Państwo, że będą Państwo w stanie przyporządkować wydatki związane z montażem paneli fotowoltaicznych do każdego obiektu.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy Państwa wątpliwości dotyczą możliwości i zakresu prawa do odliczenia podatku VAT, w przypadku konieczności w przyszłości wprowadzenia do sieci elektroenergetycznej operatora sieci nadwyżki energii elektrycznej w 3 ww. budynkach użyteczności publicznej oraz występującą sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług w budynku Szkoły Podstawowej w Z.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Jak wskazano wyżej, obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zatem, aby rozstrzygnąć, czy przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego, należy ustalić, czy towary i usługi nabywane dla realizacji ww. inwestycji będą w jakimkolwiek zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi.

Odnosząc się do ww. wątpliwości, należy zauważyć, że obowiązkiem podatnika w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Podatnik ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia w całości podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi oraz zwolnionych od podatku.

Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony, są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (lub usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi. W sytuacji, gdy przyporządkowanie ponoszonych wydatków do poszczególnych rodzajów działalności nie jest możliwe, a wydatki służą zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, podatnik winien ustalić proporcję, o której mowa w art. 86 ust. 2a i następne ustawy.

Następnie w sytuacji, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (czynności opodatkowane) oraz związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje (czynności zwolnione) – zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy – podatnik jest obowiązany do rozliczenia podatku naliczonego według proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy.

Z treści wniosku wynika, że panele fotowoltaiczne zostaną zamontowane na budynku świetlicy w O., budynku w D. przy ul. (…) oraz Szkole Podstawowej w R. Wskutek założenia instalacji będą Państwo wytwarzać jako prosument energię elektryczną, którą wprowadzą Państwo do sieci – Gmina dokona tym samym dostawy towarów opodatkowanej podatkiem VAT na rzecz przedsiębiorstwa energetycznego. Tak więc wydatki poniesione na montaż instalacji fotowoltaicznych są/będą wykorzystywane zarówno do działalności niepodlegającej opodatkowaniu oraz opodatkowanej podatkiem VAT i nie ma możliwości przyporządkowania wydatków w całości do celów działalności gospodarczej.

Zatem w odniesieniu do wydatków ponoszonych w zakresie montażu paneli fotowoltaicznych przysługuje Państwu – czynnemu, zarejestrowanemu podatnikowi podatku VAT – prawo do częściowego odliczenia podatku, z uwagi na spełnienie warunków uprawniających Państwa do odliczenia.

W związku z powyższym, skoro nabywane towary i usługi związane z panelami fotowoltaicznymi na ww. budynkach będą związane zarówno z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT oraz opodatkowanymi tym podatkiem i jednocześnie nie będą Państwo mieli możliwości obiektywnie wyodrębnić kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, to będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku w tej części, w jakiej nabyte towary i usługi będą związane z czynnościami opodatkowanymi, z zastosowaniem prewspółczynnika wyliczonego w oparciu o art. 86 ust. 2a-2h ustawy. Prawo to będzie Państwu przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wynikających z art. 88 ustawy.

Podobnie w sytuacji poniesienia przez Państwa wydatków na termomodernizację Szkoły Podstawowej w Z. obejmującą docieplenie: ścian zewnętrznych parteru, piętra i piwnic oraz stropu nad wnęką przy wejściu i stropodachu; wymianę: okien piwnic, parteru i piętra; drzwi zewnętrznych, źródła ciepła i instalacji c.o.; modernizację ocieplenia. Jak bowiem Państwo wskazali efekty projektu w zakresie realizacji inwestycji w budynku Szkoły Podstawowej w Z. będą Państwo wykorzystywali do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, i nie mają Państwo możliwości przyporządkowania wydatków w całości do celów wykonywanej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza.

Natomiast w odniesieniu do pozostałych (poza montażem paneli fotowoltaicznych) wydatków ponoszonych przez Państwa w ramach realizacji inwestycji pn. „(…)” dotyczących budynku Szkoły Podstawowej w R., budynku świetlicy w O. i budynku w D. przy ul. (…), nie będzie przysługiwało Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego, gdyż wydatki te nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi.

Podsumowanie

1.   Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z inwestycją pn. „(…)” w zakresie dotyczącym budynku Szkoły Podstawowej w Z. z zastosowaniem prewspółczynnika, o którym mowa w art. 86 ust. 2a-2b ustawy.

Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z inwestycją pn. „(…)” w zakresie dotyczącym budynku Szkoły Podstawowej w R. z zastosowaniem prewspółczynnika, o którym mowa w art. 86 ust. 2a-2b ustawy – jedynie w części dotyczącej zamontowania paneli fotowoltaicznych na ww. budynku. Gminie nie będzie natomiast przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją ww. inwestycji w zakresie dotyczącym budynku Szkoły Podstawowej w R. w części dotyczącej prac obejmujących modernizację oświetlenia oraz modernizację przegrody: ściana zewnętrzna nadziemia, stropodach, ściana zewnętrzna piwnic i ściana piwnic na gruncie, poza montażem paneli fotowoltaicznych.

2.   Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z inwestycją pn. „(…)” w zakresie dotyczącym budynku świetlicy w O. i budynku w D. przy ul. (…), z zastosowaniem prewspółczynnika, o którym mowa w art. 86 ust. 2a-2b ustawy – jedynie w części dotyczącej zamontowania paneli fotowoltaicznych na tych budynkach.

Gminie nie będzie natomiast przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją ww. inwestycji w zakresie dotyczącym budynku świetlicy w O. i budynku w D. przy ul. (…) poza zakresem obejmującym zamontowanie paneli fotowoltaicznych.

W konsekwencji Państwa stanowisko w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 1 i nr 2 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zauważam, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Podkreślam, że ta interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Jednocześnie wskazuję, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (pytań). Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniami wskazanymi we wniosku – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności rozstrzygnięcia, czy sprzedaż nadwyżki energii wprowadzonej do sieci, dokonywana przez Państwa jako prosumenta, jest opodatkowana podatkiem VAT, gdyż nie sformułowano w tym zakresie pytania. Informację tę przyjęto więc jako element opisu sprawy.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·    Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·    w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·    w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.