Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe - Interpretacja - 0114-KDIP4-2.4012.730.2024.1.WH

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 14 stycznia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.730.2024.1.WH

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest:

  • prawidłowe – w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego z faktur zakupu i  najmu Pojazdów oraz z faktur dokumentujących Wydatki związane z przygotowaniem Pojazdów do wynajmu,
  • nieprawidłowe – w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego od Wydatków dotyczących pokrycia kosztów ubezpieczenia samochodów.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

13 listopada 2024 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z Pojazdami będącymi przedmiotem najmu. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Spółka”) jest jednym z największych podmiotów oferujących samochody osobowe na wynajem na rynku polskim. Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej współpracuje z międzynarodowym dostawcą wysokiej jakości usług wynajmu samochodów, który posiada ponad (...) usługowych w (...) krajach.

Spółka prowadzi działalność korzystając z nazwy i logo międzynarodowego dostawcy. Spółka posiada flotę samochodów osobowych, które są oddawane w odpłatne używanie klientom Spółki na podstawie odpłatnych umów najmu do najmu krótko- lub średnioterminowego (dalej: „Pojazdy”). Spółka kupuje Pojazdy do floty lub używa ich na podstawie umów najmu.

Spółka posiada punkty wynajmu Pojazdów zlokalizowane w Polsce, m.in. na głównych lotniskach, w  hotelach i centrach miast. Klienci Spółki mają również możliwość dostarczenia Pojazdu przez Spółkę do ustalonego miejsca odbioru.

Wachlarz usług świadczonych przez Spółkę jest szeroki, a Spółka umożliwia między innymi wynajem Pojazdu ze zwrotem w innym mieście oraz umożliwia wynajęcie wyposażenia dodatkowego, takiego jak foteliki dla dzieci lub nawigacja GPS, czy dostarczenie lub odbiór Pojazdu w miejscu ustalonym z  klientem. Spółka działając na rynku polskim oferuje swoim klientom kompleksową usługę wynajmu samochodów i czyni starania, aby usługi te były świadczone na najwyższym poziomie, zarówno w  zakresie wynajmu krótko-, średnio-, jak i długoterminowego. W szczególności Spółka czyni starania, aby wszystkie Pojazdy wynajmowane przez Spółkę były samochodami znanych, wiodących i  światowych marek producentów samochodowych oraz aby samochody były w bardzo dobrym stanie technicznym, w pełni sprawne, nienagannie przygotowane do wynajmu i możliwie jak najnowsze.

Spółka jest czynnym podatnikiem VAT prowadzącym działalność gospodarczą na terytorium Polski. Spółka prowadzi działalność w zakresie wynajmu samochodów. Zgodnie z wpisem w KRS przedmiotem przeważającej działalności Spółki według klasyfikacji PKD jest wynajem i dzierżawa samochodów osobowych i furgonetek (77, 11, Z).

Zgodnie z korporacyjnymi standardami sieci międzynarodowego dostawcy, z którego logo Spółka korzysta, Spółka w ramach usługi najmu samochodów w Polsce oferuje Pojazdy o szczególnie wysokim standardzie, posiada liczną flotę marek z segmentu premium, oferuje także samochody sportowe lub terenowe, limuzyny oraz usługę wynajmu limuzyn z kierowcą. Odbiorcami usług Spółki są zarówno klienci prywatni, jak i klienci biznesowi. Spółka dba o to, aby poziom świadczonych usług i  udostępnianych klientom Pojazdów był jak najwyższy, a dbanie o stałe podnoszenie jakości ma dla Spółki istotne znaczenie z uwagi na istniejącą konkurencję na rynku usług oferowanych przez Spółkę. Odzwierciedleniem staranności Spółki o najwyższy poziom świadczonych usług są m.in. zapisy w  umowach dotyczących udostępniania samochodów.

Spółka podejmuje zatem wszelkie działania mające na celu realizację usługi najmu na najwyższym poziomie oraz zgodnie ze Standardowymi Warunkami Najmu (dalej: „SWN”) i umową najmu, w tym przede wszystkim czynności wynikające z konieczności przekazania najemcom pojazdów czystych, zatankowanych lub naładowanych oraz sprawnych technicznie.

Zgodnie ze SWN w przypadku najmu krótko- lub średnioterminowego, Spółka ma następujące obowiązki serwisowe:

a) Spółka jest zobowiązana przekazać najemcy Pojazd w pełni czysty,

b) Spółka jest zobowiązana udostępnić Pojazd w dobrym stanie technicznym, w pełni sprawny technicznie, posiadający kompletne wyposażenie i z pełnym zbiornikiem paliwa lub w pełni naładowaną baterią,

c) Spółka jest zobowiązana przekazać dokumenty niezbędne do korzystania z samochodu i jeden komplet kluczy,

d) Spółka jest zobowiązana przekazać samochód posiadający ubezpieczenie OC,

e) Spółka jest zobowiązana przystosować Pojazd do warunków zimowych,

f) Spółka jest zobowiązana dokonywać przeglądów okresowych Pojazdu.

Powyżej wskazane czynności wynikające w szczególności z SWN, wiążą się z ponoszeniem przez Spółkę wydatków (dalej: „Wydatki”).

Ponadto zgodnie z SWN najemca po zakończeniu najmu zobowiązany jest do odstawienia Pojazdu w  miejscu ustalonym w danej umowie najmu. Co do zasady Pojazdy odbierane są przez klientów z  punktów parkingowych Spółki i odstawiane do tego punktu parkingowego. Zgodnie jednak z  indywidualnymi ustaleniami z klientami Pojazdy mogą być także podstawiane w celu ich wynajmu w miejsce wskazane przez klienta. W ramach zakupionej usługi klienci Spółki mają także możliwość zwrócenia pojazdu w innym miejscu niż wskazane w umowie.

W związku z powyższym Spółka w celu prawidłowej realizacji warunków najmu i dochowania warunków ustalonych w umowie z klientem:

a) dokonuje czynności serwisowych, tj. czynności niezbędnych do realizacji przez Spółkę umowy najmu i niezbędnych do przygotowania Pojazdu dla klienta, w tym naprawy serwisowe, przeglądy techniczne, mycie, odkurzanie, czyszczenie, weryfikacja uszkodzeń czy wykonanie drobnych napraw oraz inne działania niezbędne dla prawidłowego dostosowania Pojazdu do realizacji usługi najmu - w  szczególności, samochody oferowane klientom muszą być czyszczone w myjniach i tankowane lub ładowane, podlegają przeglądom technicznym w serwisach, a Spółka podejmuje także czynności niezbędne dla dokonania oględzin przez ubezpieczyciela, wymiany opon, wymiany oleju lub montażu urządzeń w Pojeździe, które mogą wymagać jego relokacji (dalej: „Czynności Serwisowe”);

b) dokonuje relokacji pojazdów, tj. Pojazdy są relokowane pomiędzy punktami parkingowymi Spółki tak, aby były one dostępne w miejscu, gdzie panuje największe zainteresowanie klientów oraz mogą być relokowane do punktów odbioru wskazanych przez klienta lub z nich odbierane (dalej: „Czynności Relokacji”).

Czynności Relokacji Pojazdów są wykonywane przez pracowników lub zleceniobiorców Spółki, którzy przemieszczają Pojazdy także w celu dokonania Czynności Serwisowych.

Spółka wdrożyła zmiany w wewnętrznych procedurach uszczegółowiając zasady zarządzania flotą, związane z wprowadzeniem m.in. nowego oprogramowania, służącego do obsługi rezerwacji usług najmu oraz aktualizacją zapisów w obowiązujących warunkach najmu celem gromadzenia danych o  historii Pojazdu (dokonanych wynajmów, przebiegu, itd.). 

Ponadto, obowiązujące w Spółce zasady obsługi pojazdów (dalej: „Zasady”), zabraniają pracownikom jakiegokolwiek korzystania z samochodów wchodzących w skład floty Spółki poza dokonywaniem Czynności Serwisowych i Czynności Relokacji. Zgodnie z Zasadami nie jest również dopuszczalne wykorzystanie Pojazdów na cele niezwiązane z działalnością Spółki i z oferowaniem Pojazdów klientom Spółki.  W Zasadach uregulowano zakres dopuszczalnych czynności dokonywanych przy Pojazdach przez pracowników Spółki, który obejmuje tylko i wyłącznie Czynności Relokacji lub przemieszczanie Pojazdu celem wykonania Czynności Serwisowych.

Procedury obowiązujące w Spółce pozwalają na weryfikację przestrzegania Zasad. Spółka wykorzystuje narzędzia do rejestrowania w wewnętrznych systemach ewidencyjnych wymienionych wcześniej ruchów na Pojazdach, w tym:

  • miejsca i czasu wydania klientowi Pojazdu do najmu,
  • miejsca i czasu zwrotu Pojazdu po zakończeniu najmu,
  • przemieszczania Pojazdów pomiędzy punktami parkingowymi Spółki lub do i od klienta Spółki,
  • przejechanych kilometrów przez dany Pojazd.

Spółka posiada wypracowane wewnętrzne metody weryfikacji w zakresie czynności wykonywanych przez pracowników i zleceniobiorców. Dane o dowolnym ruchu na Pojeździe są każdorazowo uzupełniane w wewnętrznej aplikacji zainstalowanej na telefonie i każdy pracownik jest zobowiązany do odnotowywania szczegółowego przebiegu danej czynności, a jego przełożony do weryfikacji tych danych. Następnie dokonywana jest również dodatkowa weryfikacja kompletności wpisów i danych w aplikacji przez wyznaczonego pracownika Spółki.

Pracownicy ponoszą odpowiedzialność w przypadku niedozwolonego użytku Pojazdu. Tego rodzaju użytek zgodnie z Zasadami będzie traktowany jako naruszenie podstawowych obowiązków pracowniczych i brak dbałości o dobro zakładu pracy zgodnie z art. 100 § 2 pkt 4  ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1465, dalej: „KP”), a w konsekwencji zgodnie z  Zasadami może w szczególności prowadzić do rozwiązana umowy o pracę bez wypowiedzenia z  winy pracownika oraz do poniesienia odpowiedzialności materialnej przez pracownika w związku ze szkodą wyrządzoną Spółce.

Pytania

  1. Czy w przedstawionym stanie faktycznym w związku z wykonywaniem przez pracowników lub zleceniobiorców Spółki Czynności Serwisowych oraz Czynności Relokacji Pojazdów Spółka jest  uprawniona do dokonania pełnego (100%) odliczenia kwoty podatku VAT naliczonego od ceny netto zakupu Pojazdów wynikającej z faktury otrzymanej przez Spółkę bez obowiązku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu (dalej: „EPP”), o której mowa w art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361, dalej: „ustawa o VAT”) i  bez obowiązku  dokonywania zgłoszeń, o których mowa w art. 86a ust. 12 ustawy o VAT (dalej: „Zgłoszenia VAT”)?
  2. Czy w przedstawionym stanie faktycznym w związku z wykonywaniem przez pracowników lub zleceniobiorców Spółki Czynności Serwisowych oraz Czynności Relokacji Pojazdów Spółka jest uprawniona do dokonania pełnego (100%) odliczenia kwoty podatku VAT naliczonego od ceny netto najmu Pojazdów wynikającej z faktury otrzymanej przez Spółkę bez obowiązku prowadzenia EPP i  bez obowiązku dokonywania Zgłoszeń VAT?
  3. Czy w przedstawionym stanie faktycznym w związku z wykonywaniem przez pracowników lub zleceniobiorców Spółki Czynności Serwisowych oraz Czynności Relokacji Pojazdów Spółka jest uprawniona do dokonania pełnego (100%) odliczenia kwoty podatku VAT naliczonego od ceny netto zakupu Wydatków związanych z przygotowaniem Pojazdów do wynajmu klientom Spółki wynikającej z faktury otrzymanej przez Spółkę bez obowiązku prowadzenia EPP i bez obowiązku  dokonywania Zgłoszeń VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

Stanowisko w odniesieniu do pytania 1:

Spółka w przedstawionym stanie faktycznym będzie uprawniona do dokonania pełnego (100%) odliczenia podatku VAT naliczonego od ceny netto zakupu Pojazdów bez konieczności prowadzenia EPP oraz bez konieczności dokonywania Zgłoszeń VAT.

Stanowisko w odniesieniu do pytania 2:

Spółka w przedstawionym stanie faktycznym będzie uprawniona do dokonania pełnego (100%) odliczenia podatku VAT naliczonego od ceny netto najmu Pojazdów bez konieczności prowadzenia EPP oraz bez konieczności dokonywania Zgłoszeń VAT.

Stanowisko w odniesieniu do pytania 3:

Spółka w przedstawionym stanie faktycznym będzie uprawniona do dokonania pełnego (100%) odliczenia podatku VAT naliczonego od ceny netto zakupu Wydatków związanych z przygotowaniem Pojazdów do wynajmu klientom Spółki bez konieczności prowadzenia EPP oraz bez konieczności dokonywania Zgłoszeń VAT.

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 86a ust. 1 ustawy o VAT: „W przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, stanowi 50% kwoty podatku:

1) wynikającej z faktury otrzymanej przez podatnika

2) należnego z tytułu:

a) świadczenia usług, dla którego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 podatnikiem jest ich usługobiorca,

b) dostawy towarów, dla której zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 podatnikiem jest ich nabywca,

c) wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów;

3) należnego, w przypadku, o którym mowa w art. 33a;

4) wynikającej z otrzymanego dokumentu celnego, deklaracji importowej w przypadku, o którym mowa w art. 33b, oraz z decyzji, o których mowa w art. 33 ust. 2-3 oraz art. 34”.

Ponadto, zgodnie z art. 86a ust. 2 ustawy o VAT: „Do wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, o których mowa w ust. 1, zalicza się wydatki dotyczące:

1) nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów oraz nabycia lub importu ich części składowych;

2) używania tych pojazdów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, związane z tą umową, inne niż wymienione w pkt 3;

3) nabycia lub importu paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tych pojazdów, usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów”.

W konsekwencji, podatnik posiada co do zasady prawo do odliczenia 50% kwoty podatku naliczonego od ceny zakupu pojazdu lub innych wydatków wskazanych w art. 86a ust. 2 ustawy o VAT.

Jednocześnie, stosownie do ust. 3 tego przepisu: „Przepis ust. 1 nie ma zastosowania:

1) w przypadku gdy pojazdy samochodowe są:

a) wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika lub

b) konstrukcyjnie przeznaczone do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą, jeżeli z  dokumentów wydanych na podstawie przepisów o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;

2) do towarów montowanych w pojazdach samochodowych i do związanych z tymi towarami usług montażu, naprawy i konserwacji, jeżeli przeznaczenie tych towarów wskazuje obiektywnie na możliwość ich wykorzystywania wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika”.

W konsekwencji w przypadku pojazdów, które wykorzystywane są wyłącznie do działalności gospodarczej, ustawa o VAT przewiduje możliwość odliczenia 100% kwoty podatku naliczonego od ceny ich zakupu oraz wydatków wskazanych w art. 86a ust. 2 ustawy o VAT.

Pojęcie samochodów uznawanych za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej, zostało zdefiniowane w art. 86a ust. 4 ustawy o VAT, zgodnie z którym: „Pojazdy samochodowe są uznawane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, jeżeli:

1) sposób wykorzystywania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu, wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub

2) konstrukcja tych pojazdów wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne”.

Spółka zauważa, że nabywane lub najmowane przez nią Pojazdy zgodnie z opisem stanu faktycznego nie stanowią pojazdów, których konstrukcja co do zasady wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z  działalnością gospodarczą jest nieistotne. Zdaniem Spółki w pełni zasadne jest stwierdzenie, że  Pojazdy stanowią pojazdy, o których mowa w art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy o VAT.

Zgodnie z powołanym przepisem: „Pojazdy samochodowe są uznawane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, jeżeli: (…) sposób wykorzystywania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu, wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą”.

W konsekwencji, zgodnie z ustawą o VAT w celu odliczenia 100% podatku VAT od podatku naliczonego podatnik powinien co do zasady potwierdzić sposób wykorzystywania tych pojazdów wyłącznie na cele działalności gospodarczej poprzez ustalenie zasad ich używania i prowadzenie EPP w sposób wykluczający ich wykorzystanie na inne cele.

Zgodnie z art. 86a ust. 5 pkt 1 ustawy o VAT: „Warunku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu nie stosuje się w przypadku pojazdów samochodowych:

1) przeznaczonych wyłącznie do:

a) odprzedaży,

b) sprzedaży, w przypadku pojazdów wytworzonych przez podatnika,

c) oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze

- jeżeli odprzedaż, sprzedaż lub oddanie w odpłatne używanie tych pojazdów stanowi przedmiot działalności podatnika”.

Z powyższego wynika, że w przypadku pojazdów samochodowych przeznaczonych wyłącznie do odpłatnego najmu lub odprzedaży podatnik nie jest zobowiązany do prowadzenia EPP w celu zachowania prawa do odliczenia 100% podatku naliczonego od ceny zakupu i innych wydatków wskazanych w art. 86a ust. 2 ustawy o VAT.

Z takim przypadkiem mamy do czynienia w sytuacji Spółki, gdyż oferowanie Pojazdów do odpłatnego używania przez klientów Spółki stanowi przeważający przedmiot działalności gospodarczej Spółki zgodnie z wpisem do KRS, a Spółka jest jednym z wiodących podmiotów prowadzących taką działalność w Polsce, co oznacza, że omawiany wyjątek powinien znaleźć zastosowanie wobec Spółki. Trudno zatem wskazać inny podmiot działający na rynku polskim, który bardziej spełniałby omawianą przesłankę z art. 86a ust. 5 pkt 1 ustawy o VAT. Stanowisko Spółki znajduje także potwierdzenie w  wyroku NSA z dnia 8 marca 2017 r., sygn. I FSK 1391/15, w którym wskazano, że: „Trudno bowiem przyjąć prowadzenie działalności gospodarczej polegającej na oddaniu samochodów w odpłatne używanie, bez możliwości doprowadzenia samochodu do miejsca wskazanego przez najemcę, tym bardziej jeżeli zobowiązuje do tego zawarta umowa”.

Zgodnie z opisem stanu faktycznego Spółka w celu prawidłowego zrealizowania usługi najmu i  utrzymania Pojazdów w odpowiednim stanie będzie zobowiązana dokonywać czynności przy Pojazdach, w związku z czym mogą być one przemieszczane przez jej pracowników lub zleceniobiorców w ramach Czynności Serwisowych oraz Czynności Relokacji Pojazdów. Spółka wskazuje, że przedstawione przez nią czynności stanowią standardowe czynności dokonywane przez wynajmujących samochody osobowe i są one niezbędne dla świadczenia usługi najmu oraz dla spełnienia przez Spółkę obowiązków związanych ze świadczeniem tych usług na rzecz Klientów. W  związku z tym należy uznać, że wskazane czynności mieszczą się w zakresie przeznaczenia, o  którym mowa w art. 86a ust. 5 pkt 1 ustawy o VAT i przygotowania Pojazdu do wynajmu, gdyż stanowią niezbędne czynności dla oddania Pojazdów w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, a tym samym pozostają także w zakresie podstawowej działalności gospodarczej Spółki.

Zgodnie ze słownikiem języka polskiego PWN przez pojęcie wynajmu należy rozumieć: „oddanie komuś lub wzięcie od kogoś do czasowego użytkowania pewnej własności za zapłatą”. Umowa najmu stanowi także jedną z umów nazwanych uregulowanych w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1610 ze zm., dalej: „KC”). Zgodnie z art. 659 § 1 KC: „Przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz”.

Należy zauważyć, że zgodnie z KC wynajmujący jest zobowiązany do wydania rzeczy w odpowiednim stanie i to wynajmujący będzie co do zasady zobowiązany do utrzymywania rzeczy w odpowiednim stanie w trakcie trwania umowy najmu, zgodnie bowiem z art. 622 KC: „§ 1. Wynajmujący powinien wydać najemcy rzecz w stanie przydatnym do umówionego użytku i utrzymywać ją w takim stanie przez czas trwania najmu.

§  2.  Drobne nakłady połączone ze zwykłym używaniem rzeczy obciążają najemcę.

§  3.  Jeżeli rzecz najęta uległa zniszczeniu z powodu okoliczności, za które wynajmujący odpowiedzialności nie ponosi, wynajmujący nie ma obowiązku przywrócenia stanu poprzedniego”.

Ponadto, stosownie do art. 664 KC wynajmujący ponosi odpowiedzialność za wydanie rzeczy posiadającej wady, tj.: „§ 1. Jeżeli rzecz najęta ma wady, które ograniczają jej przydatność do umówionego użytku, najemca może żądać odpowiedniego obniżenia czynszu za czas trwania wad.

§ 2. Jeżeli w chwili wydania najemcy rzecz miała wady, które uniemożliwiają przewidziane w umowie używanie rzeczy, albo jeżeli wady takie powstały później, a wynajmujący mimo otrzymanego zawiadomienia nie usunął ich w czasie odpowiednim, albo jeżeli wady usunąć się nie dadzą, najemca może wypowiedzieć najem bez zachowania terminów wypowiedzenia.

§ 3. Roszczenie o obniżenie czynszu z powodu wad rzeczy najętej, jak również uprawnienie do niezwłocznego wypowiedzenia najmu nie przysługuje najemcy, jeżeli w chwili zawarcia umowy wiedział o wadach”.

W konsekwencji, należy uznać, że specyfika umowy najmu oznaczać będzie zapewnienie Pojazdu przygotowanego do najmu, a zatem czystego, bez usterek, w odpowiednim stanie technicznym i  zatankowanego. W określonych sytuacjach realizowanie umów najmu będzie także wymagać przemieszczania Pojazdu pomiędzy punktami parkingowymi Spółki lub do danego punktu odbioru Pojazdu albo z miejsca jego zdania przez klienta.

Wszystkie czynności są niezbędne dla prawidłowego zrealizowania usługi najmu, w związku z czym należy uznać, że czynności opisane w zdarzeniu przyszłym mieszczą się w zakresie przeznaczenia, o  którym mowa w art. 86a ust. 5 pkt 1 ustawy o VAT.

Tego rodzaju stanowisko przyjęto w interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS z 22 maja 2018 r., nr  0112-KDIL1-2.4012.145.2018.4.DC, w której wnioskodawca prowadzący działalność w zakresie sprzedaży voucherów oraz organizacji przejazdów samochodami na torach wyścigowych rozlokowanych na terenie Polski wskazał, że w ramach obsługi klienta jego pracownicy będą m.in. podejmować następujące czynności: „Co do zasady samochody dostarczane są do warsztatów autolawetą. W przypadku gdy laweta służąca do przewozu samochodów jest zajęta Wnioskodawca lub jego pracownik jedzie do warsztatu konkretnym pojazdem "na kołach", prowadząc go. Trasa przejazdu w takich przypadkach nie przekracza kilkunastu kilometrów. Przejazdy te związane są wyłącznie z koniecznością utrzymania pojazdów w idealnym stanie technicznym i wizualnym”. Dyrektor KIS uznał stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe i ocenił, że w takim stanie faktycznym dopuszczalne jest dokonanie odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z pojazdami samochodowymi bez konieczności prowadzenia EPP.

Podobne stanowisko przyjęto także w wyroku NSA z 8 marca 2017 r., sygn. I FSK 1391/15, w którym podobnie oceniono tego rodzaju czynność dokonywaną przez pracowników podatnika, którego przedmiotem działalności jest wynajem samochodów, tj.: „Analizując treść art. 86a ust. 5 pkt 1 lit. c u.p.t.u. należy stwierdzić, że przeznaczenia samochodu zastępczego przekazanego przez skarżącą na mocy odpłatnej umowy najmu do używania innej osobie nie zniweczy okoliczność, że samochód ten będzie podstawiony w określone miejsce przez pracownika Spółki. W istocie bowiem konieczne do skutecznego wykonania umowy najmu przemieszczenie samochodu będzie miało nierozerwalny związek z działalnością gospodarczą spółki obejmującą oddawanie samochodów w najem. Trudno bowiem przyjąć prowadzenie działalności gospodarczej polegającej na oddaniu samochodów w  odpłatne używanie, bez możliwości doprowadzenia samochodu do miejsca wskazanego przez najemcę, tym bardziej jeżeli zobowiązuje do tego zawarta umowa.

Z tych przyczyn nie do zaakceptowania jest teza autora skargi kasacyjnej, że samochód zastępczy objęty umową najmu będzie wykorzystywany w innej niż najem działalności gospodarczej spółki, w  sytuacji przemieszczenia samochodu na potrzeby zawartej umowy w miejsce wskazane przez najemcę”.

Spółka wskazuje także, że stosownie do art. 86a ust. 12 ustawy o VAT: „Podatnicy wykorzystujący wyłącznie do działalności gospodarczej pojazdy samochodowe, dla których są obowiązani prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu, mają obowiązek złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego informację o  tych pojazdach w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym poniosą pierwszy wydatek związany z tymi pojazdami, nie później jednak niż w dniu przesłania ewidencji, o  której mowa w art. 109 ust. 3”. Zgodnie z powołanym przepisem podatnik nie jest zobowiązany do dokonywania Zgłoszeń VAT, o których mowa w art. 86a ust. 12 ustawy o VAT, jeżeli nie jest on zobowiązany do prowadzenia EPP dla danego pojazdu.

W konsekwencji, zgodnie z ustawą o VAT w przypadku wykorzystywania pojazdów wyłącznie do działalności gospodarczej i przeznaczonych wyłącznie do celów wskazanych w art. 86a ust. 5 pkt 1 ustawy o VAT, a zatem między innymi do odpłatnego wynajmu, podatnik nie jest zobowiązany do prowadzenia EPP i bez prowadzenia EPP może odliczyć 100% podatku naliczonego od ceny zakupu tego pojazdu. Ponadto podatnik w takiej sytuacji nie będzie zobowiązany do dokonywania Zgłoszeń VAT w odniesieniu do takich pojazdów, jako że nie zaistnieje obowiązek prowadzenia EPP.

Spółka ocenia zatem, że będzie uprawniona do dokonania pełnego (100%) odliczenia podatku VAT naliczonego od ceny zakupu Pojazdów oraz Wydatków związanych z Pojazdami bez konieczności prowadzenia EPP oraz dokonywania Zgłoszeń VAT, gdyż pojazdy będą przez nią wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej i będą przeznaczone wyłącznie do oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, a głównym przedmiotem działalności Spółki jest odpłatny wynajem pojazdów. Zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego Pojazdy są wykorzystywane wyłącznie do świadczenia odpłatnych usług najmu na rzecz klientów Spółki, a wszystkie Wydatki związane są z   przygotowaniem Pojazdów do wynajmu.

Spółka wskazuje także, że zgodnie z opisem stanu faktycznego Pojazdy powinny zostać uznane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej Spółki w rozumieniu art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy o VAT.

Spółka wprowadziła Zasady określające w sposób enumeratywny czynności, które mogą być dokonywane przy Pojazdach przez pracowników i zleceniobiorców Spółki. Dokładniej, zgodnie z  Zasadami jedynymi dopuszczalnymi czynnościami pracowników i zleceniobiorców Spółki są Czynności Serwisowe i Czynności Relokacji Pojazdów, a tym samym Zasady wykluczają użycie Pojazdów do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą Spółki. Jednocześnie, naruszenie tego zakazu będzie stanowić naruszenie podstawowych obowiązków pracowniczych, o których mowa w  art. 100 KP i może wiązać się z odpowiedzialnością zgodnie z przepisami prawa pracy.

Powyższe potwierdza Interpretacja Indywidualna z 7 maja 2018 r., nr IBPP2/4512-55/15-1/ICZ, w  której Dyrektor KIS ocenił, że wprowadzenie tego rodzaju zasad oraz zagwarantowanie ich przestrzegania stanowi właściwy sposób wykazania, że samochód osobowy wykorzystywany jest wyłącznie na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika. Jak wskazał Dyrektor KIS: „Na gruncie niniejszej sprawy Wnioskodawca wskazał, że sporządził stosowny regulamin, którym określi zasady korzystania z samochodów w taki sposób, aby uniemożliwić ich wykorzystywanie do celów prywatnych. Przede wszystkim znalazł się w nim zapis, że użytkownik ma prawo do korzystania z  samochodu tylko i wyłącznie w czasie wypełniania obowiązków służbowych, to jest wyłącznie w  prowadzonej przez wnioskodawcę działalności gospodarczej, natomiast zabronione jest używanie pojazdu dla innych celów. Gwarancją dostosowania się do regulaminu są opisane w nim kary finansowe za jego nieprzestrzeganie”.

A w konsekwencji w ocenie Dyrektora KIS: „Mając na uwadze przedstawione we wniosku okoliczności sprawy oraz wskazane przepisy prawa, a także uwzględniając stanowisko Sądu wyrażone w ww. wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w R. z 19 października 2015 r. sygn. akt I  SA/Rz 767/15 oraz wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 9 listopada 2017 r. sygn. akt I FSK 234/16, należy uznać, że sporządzenie stosownego regulaminu obwarowanego sankcjami za nieprzestrzeganie zapisów w nim zawartych, zapoznanie z nim użytkowników pojazdów, kontrola okresowa oraz kontrola w czasie rzeczywistym stanowią wystarczające i obiektywne środki dla zabezpieczenia wykorzystania przedmiotowych pojazdów dla celów działalności gospodarczej.

Skoro zatem w niniejszej sprawie Wnioskodawca zapewni odpowiednie mechanizmy kontroli przestrzegania wykorzystania tak postawionych do dyspozycji pracowników (użytkowników) pojazdów to należy uznać, że pojazdy te są wykorzystywane wyłącznie dla celów związanych z  działalnością gospodarczą (wykonywaniem obowiązków służbowych)”.

Spółka wskazuje także, że podjęła dodatkowe działania pozwalające na zapewnienie, że jedynymi czynnościami przy Pojazdach będą Czynności Serwisowe oraz Czynności Relokacji Pojazdów z uwagi na to, że Spółka posiada możliwość weryfikacji sposobu użycia Pojazdów, w szczególności poprzez rejestrowanie w wewnętrznych systemach ewidencyjnych miejsca i czasu zwrotu po zakończeniu najmu, przemieszczania Pojazdów pomiędzy punktami parkingowymi Spółki oraz przejechanych kilometrów przez Pojazdy.

W konsekwencji, Spółka wykazała w odniesieniu do Pojazdów, że wykluczyła ryzyko ich użytku na cele inne niż związane z działalnością gospodarczą, a zatem Pojazdy powinny zostać uznane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika w rozumieniu art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy o VAT. Mając na uwadze powyższe należy uznać, że Spółka będzie uprawniona do odliczenia 100% podatku naliczonego od ceny zakupu lub najmu Pojazdu oraz Wydatków. 

Jak także uzasadniono powyżej, z uwagi na opisany w stanie faktycznym sposób wykorzystywania pojazdu oraz przedmiot działalności Spółki Pojazdy, o których mowa w art. 86a ust. 5 pkt 1 ustawy o  VAT, będą stanowić pojazdy samochodowe przeznaczone wyłącznie do oddania w odpłatne używane na podstawie umowy najmu, a tym samym Spółka będzie uprawniona do odliczenia 100% podatku naliczonego od ceny zakupu lub najmu Pojazdu oraz Wydatków bez obowiązku prowadzenia EPP i dokonywania zgłoszeń VAT-26.

Mając na uwadze powyższe, należy wskazać, że czynności dokonywane przez Spółkę przy Pojazdach będą mieścić się w zakresie przeznaczenia, o którym mowa w art. 86a ust. 5 pkt 1 ustawy o VAT i  w  konsekwencji Spółka będzie uprawniona do dokonania odliczenia 100% podatku naliczonego od ceny zakupu lub najmu Pojazdów oraz Wydatków bez obowiązku prowadzenia EPP i bez obowiązku dokonywania zgłoszeń VAT-26.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest:

  • prawidłowe – w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego z faktur zakupu i  najmu Pojazdów oraz z faktur dokumentujących Wydatki związane z przygotowaniem Pojazdów do wynajmu,
  • nieprawidłowe – w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego od Wydatków dotyczących pokrycia kosztów ubezpieczenia samochodów.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z  2024 r., poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Ustawodawca umożliwił podatnikom odliczenie podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Art. 2 pkt 34 ustawy stanowi, że:

przez pojazdy samochodowe rozumie się pojazdy samochodowe w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.

Należy wskazać, że kwestie dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z pojazdami samochodowymi zostały uregulowane w art. 86a ustawy.

Zgodnie z art. 86a ust. 1 ustawy:

w przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, stanowi 50% kwoty podatku:

1) wynikającej z faktury otrzymanej przez podatnika;

2) należnego z tytułu:

a) świadczenia usług, dla którego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 podatnikiem jest ich usługobiorca,

b) dostawy towarów, dla której zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 podatnikiem jest ich nabywca,

c) wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów,

3) należnego, w przypadku, o którym mowa w art. 33a,

4) wynikającej z otrzymanego dokumentu celnego, deklaracji importowej w przypadku, o którym mowa w art. 33b, oraz z decyzji, o których mowa w art. 33 ust. 2 i 3 oraz art. 34.

Stosownie do treści art. 86a ust. 2 ustawy:

do wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, o których mowa w ust. 1, zalicza się wydatki dotyczące:

1) nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów oraz nabycia lub importu ich części składowych,

2) używania tych pojazdów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, związane z tą umową, inne niż wymienione w pkt 3,

3) nabycia lub importu paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tych pojazdów, usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz innych towarów i usług związanych z  eksploatacją lub używaniem tych pojazdów.

Zatem podatnikowi przysługuje ograniczone do 50% prawo do odliczenia podatku w odniesieniu do wszystkich wydatków związanych z pojazdami samochodowymi przeznaczonymi do użytku „mieszanego”.

Dla celów stosowania tego ograniczenia przez wykorzystywanie „mieszane” należy rozumieć, że w  odniesieniu do pojazdu wykorzystywanego w działalności gospodarczej istnieje możliwość jego użycia również do celów niezwiązanych z tą działalnością, np. do celów prywatnych. Wystarczy przy tym możliwość nawet tylko jednorazowego użycia pojazdu do celów prywatnych, aby uznać, że  pojazd może być wykorzystywany w sposób „mieszany”. Nie jest przy tym istotny moment, w  którym użycie to ma miejsce podczas całego okresu użytkowania przez podatnika danego pojazdu, żeby uznać ten pojazd za wykorzystywany do celów „mieszanych”. Przyjmuje się, że każdy pojazd samochodowy o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony – ze względu na swoje cechy konstrukcyjne – służy co do zasady użytkowi „mieszanemu”, a zatem wszystkie wydatki z nim związane podlegają ograniczeniu w odliczaniu do 50%.

Jednakże, od zasady wynikającej z art. 86a ust. 1 ustawy przewidziano wyjątki.

I tak, w świetle art. 86a ust. 3 ustawy:

przepis ust. 1 nie ma zastosowania:

1) w przypadku gdy pojazdy samochodowe są:

a) wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika lub

b) konstrukcyjnie przeznaczone do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą, jeżeli z  dokumentów wydanych na podstawie przepisów o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;

2) do towarów montowanych w pojazdach samochodowych i do związanych z tymi towarami usług montażu, naprawy i konserwacji, jeżeli przeznaczenie tych towarów wskazuje obiektywnie na możliwość ich wykorzystywania wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika.

Według art. 86a ust. 4 ustawy:

pojazdy samochodowe są uznawane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, jeżeli:

1) sposób wykorzystywania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu, wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub

2) konstrukcja tych pojazdów wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne.

Na mocy art. 86a ust. 5 ustawy:

warunku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu nie stosuje się w przypadku pojazdów samochodowych:

1) przeznaczonych wyłącznie do:

a) odprzedaży,

b) sprzedaży, w przypadku pojazdów wytworzonych przez podatnika,

c) oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o  podobnym charakterze

- jeżeli odprzedaż, sprzedaż lub oddanie w odpłatne używanie tych pojazdów stanowi przedmiot działalności podatnika;

2) w odniesieniu do których:

a) kwotę podatku naliczonego od wydatków z nimi związanych podatnik oblicza zgodnie z ust. 1 lub

b) podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków z nimi związanych.

Użycie wyrazu „wyłącznie” w art. 86a ust. 5 ustawy, wskazuje, że zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji nie obejmuje sytuacji, gdy pojazdy są wykorzystywane - choćby przejściowo - do innych celów (np. użytek prywatny, jazda próbna, użytek służbowy podatnika, itp.). Zatem w  odniesieniu do pojazdu, który np. jest przeznaczony do oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, ale jest wykorzystywany przez podatnika także do innych celów, nie może być zastosowane zwolnienie z  obowiązku prowadzenia ewidencji.

Zgodnie z art. 86a ust. 6 ustawy:

ewidencja przebiegu pojazdu jest prowadzona od dnia rozpoczęcia wykorzystywania pojazdu samochodowego wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika do dnia zakończenia wykorzystywania tego pojazdu wyłącznie do tej działalności.

W myśl art. 86a ust. 7 ustawy:

ewidencja przebiegu pojazdu powinna zawierać:

numer rejestracyjny pojazdu samochodowego;

dzień rozpoczęcia i zakończenia prowadzenia ewidencji;

stan licznika przebiegu pojazdu samochodowego na dzień rozpoczęcia prowadzenia ewidencji, na koniec każdego okresu rozliczeniowego oraz na dzień zakończenia prowadzenia ewidencji;

wpis osoby kierującej pojazdem samochodowym dotyczący każdego wykorzystania tego pojazdu, obejmujący:

a)kolejny numer wpisu,

b)datę i cel wyjazdu,

c)opis trasy (skąd – dokąd),

d)liczbę przejechanych kilometrów,

e)imię i nazwisko osoby kierującej pojazdem

- potwierdzony przez podatnika na koniec każdego okresu rozliczeniowego w zakresie autentyczności wpisu osoby kierującej pojazdem, jeżeli nie jest ona podatnikiem;

5) liczbę przejechanych kilometrów na koniec każdego okresu rozliczeniowego oraz na dzień zakończenia prowadzenia ewidencji.

Stosownie do art. 86a ust. 12 ustawy:

podatnicy wykorzystujący wyłącznie do działalności gospodarczej pojazdy samochodowe, dla których są obowiązani prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu, mają obowiązek złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego informację o tych pojazdach w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w  którym poniosą pierwszy wydatek związany z tymi pojazdami, nie później jednak niż w dniu przesłania ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3.

Na mocy art. 86a ust. 13 ustawy:

w przypadku niezłożenia w terminie informacji, o której mowa w ust. 12, uznaje się, że pojazd samochodowy jest wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika dopiero od pierwszego dnia miesiąca, w którym podatnik złożył tę informację.

Z regulacji art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a i art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy wynika, że podatnik ma możliwość odliczenia 100% kwoty podatku naliczonego zawartego w fakturach dotyczących wydatków związanych z pojazdami samochodowymi w sytuacji, gdy pojazdy te są wykorzystywane wyłącznie do celów prowadzenia działalności gospodarczej. Do celów pełnego odliczenia podatku, fakt wykorzystywania ich wyłącznie do działalności musi być rozpatrywany w kategoriach obiektywnych.

W związku z powyższym, co do zasady, w celu dokonania pełnego odliczenia muszą zostać spełnione łącznie dwa warunki, tj. sposób wykorzystania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza w  ustalonych przez niego zasadach ich używania, musi wykluczać ich użycie do celów prywatnych oraz wykluczenie użytku prywatnego musi zostać potwierdzone prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu.

Ustawodawca przewidział jednak wyjątki w zakresie obowiązku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu. W art. 86a ust. 5 ustawy zostały bowiem wymienione ściśle określone sytuacje, w których wyłączony zostaje obowiązek prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu. Zgodnie z tym przepisem (art. 86a ust. 5 pkt 1 lit. c ustawy o VAT), warunku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu nie stosuje się w przypadku pojazdów samochodowych przeznaczonych wyłącznie do oddania w  odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o  podobnym charakterze. Ponadto, przepis art. 86a ust. 5 pkt 1 lit. c ustawy ma zastosowanie, jeżeli odprzedaż lub oddanie w odpłatne używanie tych pojazdów stanowi przedmiot działalności podatnika.

Z przedstawionego przez Państwa opisu sprawy wynika, że posiadają Państwo flotę samochodów osobowych, które są oddawane w  odpłatne używanie klientom Spółki na podstawie odpłatnych umów najmu do najmu krótko- lub średnioterminowego. Kupują Państwo Pojazdy do floty lub używają ich na podstawie umów najmu. Są Państwo czynnym podatnikiem VAT prowadzącym działalność gospodarczą na terytorium Polski. Podejmują Państwo wszelkie działania mające na celu realizację usługi najmu na najwyższym poziomie oraz zgodnie ze Standardowymi Warunkami Najmu i  umową najmu, w tym przede wszystkim czynności wynikające z konieczności przekazania najemcom pojazdów czystych, zatankowanych lub naładowanych oraz sprawnych technicznie.

W celu prawidłowej realizacji warunków najmu i dochowania warunków ustalonych w umowie z  klientem:

a) dokonują czynności serwisowych, tj. czynności niezbędnych do realizacji przez Państwa umowy najmu i niezbędnych do przygotowania Pojazdu dla klienta, w tym naprawy serwisowe, przeglądy techniczne, mycie, odkurzanie, czyszczenie, weryfikacja uszkodzeń czy wykonanie drobnych napraw oraz inne działania niezbędne dla prawidłowego dostosowania Pojazdu do realizacji usługi najmu - w   szczególności, samochody oferowane klientom muszą być czyszczone w myjniach i tankowane lub ładowane, podlegają przeglądom technicznym w serwisach, a Państwo podejmują także czynności niezbędne dla dokonania oględzin przez ubezpieczyciela, wymiany opon, wymiany oleju lub montażu urządzeń w Pojeździe, które mogą wymagać jego relokacji;

b) dokonują relokacji pojazdów, tj. Pojazdy są relokowane pomiędzy Państwa punktami parkingowymi tak, aby były one dostępne w miejscu, gdzie panuje największe zainteresowanie klientów oraz mogą być relokowane do punktów odbioru wskazanych przez klienta lub z nich odbierane.

Czynności Relokacji Pojazdów są wykonywane przez Państwa pracowników lub zleceniobiorców, którzy przemieszczają Pojazdy także w celu dokonania Czynności Serwisowych.

Państwa wątpliwości sformułowane w pytaniu nr 1 i 2 dotyczą tego, czy w związku z wykonywaniem przez Państwa pracowników lub zleceniobiorców Czynności Serwisowych oraz Czynności Relokacji Pojazdów są Państwo uprawnieni do dokonania pełnego (100%) odliczenia kwoty podatku VAT naliczonego od ceny netto zakupu Pojazdów oraz najmu Pojazdów wynikającej z faktury otrzymanej przez Państwa bez obowiązku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu, o której mowa w art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy i  bez obowiązku  dokonywania zgłoszeń, o których mowa w art. 86a ust. 12 ustawy

Mając na uwadze przedstawione przez Państwa wątpliwości, w przedmiotowej sprawie istotne znaczenie mają przepisy art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a i art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Z treści tych regulacji wynika, że podatnik ma możliwość odliczenia 100 % kwoty podatku naliczonego zawartego w fakturach dotyczących wydatków związanych z nabyciem oraz używaniem pojazdu samochodowego w sytuacji, gdy pojazd ten jest wykorzystywany wyłącznie do celów prowadzenia działalności gospodarczej.

W świetle powyższych okoliczności, stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie zostały spełnione warunki określone ww. przepisach, ponieważ przedmiotem Państwa przeważającej działalności jest wynajem i dzierżawa samochodów osobowych i furgonetek. Ponadto wskazali Państwo, że wdrożyli Państwo zmiany w wewnętrznych procedurach uszczegółowiając zasady zarządzania flotą, związane z wprowadzeniem m.in. nowego oprogramowania, służącego do obsługi rezerwacji usług najmu oraz aktualizacją zapisów w obowiązujących warunkach najmu i celem gromadzenia danych o  historii Pojazdu (dokonanych wynajmów, przebiegu, itd.). 

Wskazali Państwo także, że obowiązujące u Państwa zasady obsługi pojazdów, zabraniają pracownikom jakiegokolwiek korzystania z samochodów wchodzących w skład Państwa floty poza dokonywaniem Czynności Serwisowych i Czynności Relokacji. Zgodnie z Zasadami nie jest również dopuszczalne wykorzystanie Pojazdów na cele niezwiązane z Państwa działalnością i z oferowaniem Pojazdów Państwa klientom.  W Zasadach uregulowano zakres dopuszczalnych czynności dokonywanych przy Pojazdach przez Państwa pracowników, który obejmuje tylko i wyłącznie Czynności Relokacji lub przemieszczanie Pojazdu celem wykonania Czynności Serwisowych.

Procedury obowiązujące u Państwa pozwalają na weryfikację przestrzegania Zasad. Spółka wykorzystuje narzędzia do rejestrowania w wewnętrznych systemach ewidencyjnych wymienionych wcześniej ruchów na Pojazdach, w tym:

  • miejsca i czasu wydania klientowi Pojazdu do najmu,
  • miejsca i czasu zwrotu Pojazdu po zakończeniu najmu,
  • przemieszczania Pojazdów pomiędzy Państwa punktami parkingowymi lub do i od Państwa klienta,
  • przejechanych kilometrów przez dany Pojazd.

Posiadają Państwo wypracowane wewnętrzne metody weryfikacji w zakresie czynności wykonywanych przez pracowników i zleceniobiorców. Dane o dowolnym ruchu na Pojeździe są każdorazowo uzupełniane w wewnętrznej aplikacji zainstalowanej na telefonie i każdy pracownik jest zobowiązany do odnotowywania szczegółowego przebiegu danej czynności, a jego przełożony do weryfikacji tych danych. Następnie dokonywana jest również dodatkowa weryfikacja kompletności wpisów i danych w aplikacji przez wyznaczonego Państwa pracownika.

W Państwa sytuacji zatem, ze względu na wykorzystanie Pojazdów wyłącznie do wynajmu, w  zakresie którego prowadzą Państwo działalność gospodarczą, nie są Państwo zobowiązani do prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdów.

Wobec powyższego, skoro Pojazdy będą użytkowane tylko i wyłącznie do oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, a istniejące u Państwa procedury wykluczają używanie Pojazdów do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą, tj. do celów innych niż wynajem, to zgodnie z art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a ustawy, będą Państwo uprawnieni do pełnego odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z zakupem oraz najmem Pojazdów przeznaczonych wyłącznie na wynajem, pomimo nieprowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu oraz niezłożenia VAT-26.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 1 i 2 należy uznać za prawidłowe.

Ponadto Państwa wątpliwości sformułowane w pytaniu nr 3 dotyczą tego, czy w związku z  wykonywaniem przez pracowników lub zleceniobiorców Spółki Czynności Serwisowych oraz Czynności Relokacji Pojazdów są Państwo uprawnieni do dokonania pełnego (100%) odliczenia kwoty podatku VAT naliczonego od ceny netto zakupu Wydatków związanych z przygotowaniem Pojazdów do wynajmu Państwa klientom wynikającej z faktury otrzymanej przez Państwa bez obowiązku prowadzenia EPP i bez obowiązku  dokonywania Zgłoszeń VAT.

W opisie sprawy wskazali Państwo, że zgodnie ze SWN w przypadku najmu krótko- lub średnioterminowego, mają Państwo następujące obowiązki serwisowe:

a) Spółka jest zobowiązana przekazać najemcy Pojazd w pełni czysty,

b) Spółka jest zobowiązana udostępnić Pojazd w dobrym stanie technicznym, w pełni sprawny technicznie, posiadający kompletne wyposażenie i z pełnym zbiornikiem paliwa lub w pełni naładowaną baterią,

c) Spółka jest zobowiązana przekazać dokumenty niezbędne do korzystania z samochodu i  jeden komplet kluczy,

d) Spółka jest zobowiązana przekazać samochód posiadający ubezpieczenie OC,

e) Spółka jest zobowiązana przystosować Pojazd do warunków zimowych,

f) Spółka jest zobowiązana dokonywać przeglądów okresowych Pojazdu.

Powyżej wskazane czynności wynikające w szczególności z SWN, wiążą się z ponoszeniem przez Państwa wydatków.

Jak wyjaśniono powyżej skoro Pojazdy, o których mowa we wniosku będą użytkowane tylko i  wyłącznie do oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, a istniejące u Państwa procedury wykluczają używanie Pojazdów do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą, tj. do celów innych niż wynajem, to zgodnie z art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a ustawy, będą Państwo uprawnieni do pełnego odliczenia podatku naliczonego od Wydatków związanych z przygotowaniem Pojazdów do wynajmu klientom, pomimo nieprowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu oraz niezłożenia VAT-26.

Jednakże należy zauważyć, że w zakresie Wydatków związanych z ubezpieczeniem Pojazdów, należy wskazać, że usługi ubezpieczeniowe są zwolnione od podatku VAT.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 37 ustawy:

zwalnia się od podatku usługi ubezpieczeniowe, usługi reasekuracyjne i usługi pośrednictwa w świadczeniu usług ubezpieczeniowych i reasekuracyjnych, a także usługi świadczone przez ubezpieczającego w zakresie zawieranych przez niego umów ubezpieczenia na cudzy rachunek, z wyłączeniem zbywania praw nabytych w związku z wykonywaniem umów ubezpieczenia i umów reasekuracji.

W myśl art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:

nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W świetle powyższego odnosząc się do kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z Pojazdami dotyczącymi pokrycia kosztów ubezpieczenia samochodów wskazać należy, że skoro usługa ubezpieczenia komunikacyjnego jest zwolniona od podatku, to nie przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego, co wynika z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT.

Wobec powyższego, Państwa stanowisko w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z  tytułu Wydatków związanych z przygotowaniem Pojazdów do wynajmu Państwa klientom wynikającej z faktury otrzymanej przez Państwa bez obowiązku prowadzenia EPP i bez obowiązku  dokonywania Zgłoszeń VAT jest:

nieprawidłowe – w zakresie Wydatków związanych z Pojazdami dotyczących pokrycia kosztów ubezpieczenia samochodów

prawidłowe – w zakresie pozostałych wydatków związanych z realizowanymi przez Państwa usługami najmu i utrzymania Pojazdów.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej