Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - 0113-KDIPT1-1.4012.798.2024.2.MG

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

8 października 2024 r. wpłynął wniosek Państwa Spółki z 26 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:

    prawa do odliczenia całego podatku naliczonego od nabycia kompleksowych usług organizacji konferencji, spotkań, imprez i szkoleń w formie Pakietów, w sytuacji, gdy integralną częścią takich Pakietów są wydatki na nabycie napojów alkoholowych,

    prawa do odliczenia podatku naliczonego od nabycia kompleksowych usług organizacji konferencji, spotkań, imprez i szkoleń w formie Pakietów, z wyłączeniem podatku naliczonego od tej części tych wydatków, która dotyczy nabycia napojów alkoholowych.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

A Spółka Akcyjna (dalej: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) jest polskim rezydentem podatkowym i podlega opodatkowaniu od całości swoich dochodów na terytorium Polski bez względu na miejsce ich uzyskania.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca jest spółką z branży informatycznej i prowadzi działalność w zakresie tworzenia oraz rozwoju oprogramowania, zarządzania infrastrukturą IT, testowania, usług wsparcia (service desk), itp. Ponadto realizuje kompleksowe usługi informatyczne dotyczące projektów technologicznych, integracyjnych, utrzymaniowych, rozwoju oprogramowania oraz outsourcingu systemów informatycznych, dostarczania i integracji oprogramowania obcego.

Odbiorcami usług świadczonych przez Wnioskodawcę są zarówno podmioty polskie, jak i zagraniczne (dalej: Klienci).

Branża IT cechuje się dużą dynamiką, szybkim wzrostem, ale i zmiennością. Wnioskodawca chcąc zachować pozycję lidera na rynku musi podejmować działania, które pozwolą na świadczenie usług na wysokim poziomie oraz bieżące odpowiadanie na zmienne wymogi rynkowe.

W związku z prowadzeniem działalności w dużej skali na terytorium Polski Wnioskodawca będzie organizować różne spotkania mające charakter marketingowy oraz wewnątrzorganizacyjny (spotkania, szkolenia, seminaria, imprezy integracyjne oraz inne wydarzenia biznesowe).

W tym celu Spółka opracowuje zwykle program merytoryczny/agendę spotkania, zapewnia trenerów/prelegentów oraz niezbędne materiały szkoleniowe/marketingowe.

W celu organizacji spotkań Wnioskodawca będzie nabywać od hoteli i innych podmiotów (dalej jako: „Usługodawcy”) usługi konferencyjne nazywane „pakietami konferencyjnymi” albo „pakietami imprezowymi” (dalej jako: „Pakiety”), na które będzie składać się szereg świadczeń. W ramach Pakietu Spółka będzie nabywać jedną kompleksową usługę konferencyjną, przy czym częściami składowymi tej usługi mogą być w szczególności (w różnych konfiguracjach, w zależności od zapotrzebowania i zamówienia Spółki):

wynajem jednej lub większej liczby sal na potrzeby spotkań (w razie potrzeby - wraz z obsługą techniczną i dodatkowym wyposażeniem technicznym, takim jak projektor, tablice, nagłośnienie itp.),

przygotowanie jednej lub większej ilości tzw. „przerw kawowych” (w zależności od życzenia, w ich skład mogą wchodzić kanapki, ciastka, woda mineralna, soki, kawa i herbata podawane uczestnikom konferencji w trakcie przerwy lub przerw),

zakwaterowanie dla uczestników spotkania w pokojach hotelowych (w sytuacji, w której konferencja organizowana przez klienta trwać będzie dłużej niż przez jeden dzień),

wyżywienie dla uczestników spotkania na terenie Usługodawcy lub w jego sąsiedztwie (w przypadku gdy np. Usługodawca nie dysponuje wystarczającą ilością miejsc), składające się zarówno z posiłków jak i napojów, według menu i w formie ustalonej wcześniej, m.in.: śniadania, uroczyste obiady/kolacje, biesiady tematyczne, ogniska, wieczory z „open bar” itp.,

usługi parkingowe,

zapewnienie różnych form integracji dla danej grupy (w zależności od oferty Usługodawcy, mogą występować m.in.: organizacja kuligów, dyskotek z DJ-em bądź kapelą, zawody sportowe, spływy kajakowe, paintball, zabiegi SPA, występy artystów, itp.

W przypadku braku dostępności określonych świadczeń w ofercie Usługodawcy, lub gdy usługi te świadczone przez Usługodawcę nie spełniają wymagań Spółki, mogą być one nabywane przez Spółkę od podmiotów trzecich. O ile jest to uzasadnione, Usługodawca udostępnia pomieszczenia do przeprowadzenia danej formy rekreacji nabywanej od podmiotów trzecich.

Nabywane Pakiety służą działalności gospodarczej Spółki podlegającej opodatkowaniu VAT, ponieważ spotkania marketingowe oraz wewnątrzorganizacyjne są platformą do prezentacji nowych produktów i usług oraz mają wpływać na wzrost sprzedaży.

Ponadto przez zapewnienie programu merytorycznego, trenerów oraz prelegentów, Wnioskodawca podnosi kompetencje swoich klientów i pracowników, co jest kluczowe w branży, gdzie technologie szybko się zmieniają. Lepsze zrozumienie oferowanych rozwiązań przez klientów i pracowników prowadzi do efektywniejszego ich wykorzystania, co z kolei zwiększa sprzedaż Spółki.

Spotkania dają możliwość bezpośredniego kontaktu z obecnymi i potencjalnymi klientami. Wnioskodawca może zbierać informacje o ich potrzebach i oczekiwaniach, co pozwala dostosować ofertę, zwiększając szanse na dalsze transakcje. Wspieranie relacji z klientami jest szczególnie ważne w branży IT, gdzie długoterminowe partnerstwa mogą skutkować ciągłym strumieniem przychodów.

Organizowanie różnych spotkań i wydarzeń jest również formą promocji usług Wnioskodawcy. Prezentacja skuteczności i efektywności rozwiązań IT podczas tych spotkań może przyciągnąć nowych klientów i zachęcić istniejących do dalszej współpracy. Każde nowe zlecenie zwiększa sprzedaż usług opodatkowanych VAT.

Spotkania i wydarzenia pozwalają Wnioskodawcy również na bieżące monitorowanie i reagowanie na zmiany w branży. Szybka adaptacja do nowych wymagań technologicznych i biznesowych jest kluczowa, aby nie stracić konkurencyjności na rynku.

Pakiet to kompleksowa i zintegrowana oferta, która będzie obejmować pełen zakres elementów niezbędnych do sprawnej organizacji i przeprowadzenia spotkania, szkoleń, seminariów lub innych wydarzeń biznesowych. Tego rodzaju kompleksowe rozwiązanie pozwoli na skoordynowanie i zoptymalizowanie wszystkich aspektów przedsięwzięcia, zapewniając wygodę, oszczędność czasu i efektywne wykorzystanie zasobów.

Pakiet będzie integrować w sobie kluczowe komponenty, takie jak wynajem odpowiedniej sali konferencyjnej, zapewnienie niezbędnego wyposażenia multimedialnego, organizację cateringu, rejestrację uczestników, a także wsparcie techniczne i organizacyjne podczas samego wydarzenia. Tego rodzaju zintegrowane rozwiązanie będzie stanowić kompleksową ofertę, która umożliwi Wnioskodawcy skoncentrowanie się na merytorycznej stronie wydarzenia, pozostawiając logistykę w rękach Usługodawcy.

Wnioskodawca nabywając usługi w formie Pakietów będzie zainteresowany nabyciem usługi polegającej na zorganizowaniu całego zaplecza lokalowego, technicznego i gastronomicznego umożliwiającego przeprowadzenie spotkania, a nie nabywaniem oddzielnie poszczególnych świadczeń od Usługodawcy.

Cena Pakietu będzie ustalona łącznie, bez jej podziału na odpłatność za poszczególne części składowe (ewentualna wycena części składowych w kosztorysach będzie mieć jedynie charakter elementu kalkulacyjnego łącznej ceny za Pakiet).

W przypadku świadczenia usług w formie Pakietów na fakturach wystawionych dla Spółki z tytułu wykonania danej usługi wszystkie świadczenia składowe wykonane w ramach Pakietu będą ujęte w jednej pozycji określanej jako „Pakiet Konferencyjny” albo „Pakiet Imprezowy” i opodatkowana stawką VAT 23%.

Usługi dodatkowe potrzebne do realizacji spotkań mogą być nabywane przez Spółkę od podmiotów trzecich zarówno w przypadku braku dostępności określonych świadczeń w ofercie Usługodawcy bądź, gdy usługi dodatkowe świadczone przez Usługodawcę nie spełniają wymagań Spółki. Usługodawca udostępnia pomieszczenia do wyświadczenia usług nabywanych od podmiotów trzecich.

Jeśli chodzi o wyposażenie multimedialne oraz wsparcie techniczne, to często Spółka korzysta z podmiotów trzecich (innych niż Usługodawcy), ponieważ usługi, które może wyświadczyć Usługodawca nie spełniają wymogów Spółki.

Usługi organizacji konferencji, spotkań, imprez i szkoleń nabywane przez Spółkę w formie Pakietów traktowane będą przez Usługodawców i przez Spółkę jako usługa kompleksowa, w związku z czym dokumentowane będą fakturą, zawierającą jedną pozycję dotyczącą organizacji szkolenia lub konferencji.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy Spółka ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na otrzymanych fakturach dokumentujących nabycie kompleksowych usług organizacji konferencji, spotkań, imprez i szkoleń w formie Pakietów.

W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo:

Faktury, z których Wnioskodawca chce odliczyć podatek naliczony, dokumentują nabycie napojów alkoholowych. W takich przypadkach nabycie napojów alkoholowych stanowi część składową „Pakietu” i nie jest odrębną pozycją na fakturze. Wydatki na nabycie napojów alkoholowych będą elementem niezbędnym usługi kompleksowej („Pakietu”).

Powyższe oznacza, że Wnioskodawca przyjmuje faktury na usługi kompleksowe. Faktury nie zawierają wyodrębnienia żadnych części składowych pakietu, a alkohol stanowi integralną część składową pakietu. Dlatego napoje alkoholowe będą elementem niezbędnym usługi kompleksowej („Pakietu”).

Jednocześnie Wnioskodawca wyjaśnia, że analizowanie wpływu samych tylko wydatków na nabycie napojów alkoholowych na działalność opodatkowaną Wnioskodawcy, bez uwzględnienia szerszego kontekstu, w którym wydatki te są ponoszone, może prowadzić do błędnych wniosków. Napoje alkoholowe stanowią jedynie element całościowego kosztu organizacji wydarzeń integracyjnych, które mają istotne znaczenie dla zarządzania zespołem personelu i funkcjonowania przedsiębiorstwa Wnioskodawcy. Wydatki te są częścią kompleksowych działań, takich jak budowanie relacji w zespole, wzmacnianie motywacji pracowników czy kształtowanie pozytywnego wizerunku Wnioskodawcy jako pracodawcy. Te cele integracyjne przekładają się na poprawę efektywności pracy i zwiększenie sprzedaży opodatkowanej. Imprezy integracyjne jako całość są narzędziem wspierającym rozwój i funkcjonowanie przedsiębiorstwa, a napoje alkoholowe są jedynie jednym z elementów służących realizacji tych celów. Innymi słowy, imprezy integracyjne organizowane są właśnie dla zrealizowania tych celów, a nie dla serwowania napojów alkoholowych.

Pomijanie tego kontekstu i traktowanie wydatków na napoje alkoholowe w oderwaniu od reszty działań Wnioskodawcy może prowadzić do niepełnej oceny ich roli w działalności gospodarczej Wnioskodawcy. Dlatego konieczne jest analizowanie tych wydatków w szerszym kontekście, aby prawidłowo ocenić ich związek z działalnością opodatkowaną.

Imprezy integracyjne organizowane przez Wnioskodawcę odgrywają ważną rolę w realizacji strategii zarządzania personelem, budowaniu pozytywnych relacji w zespole oraz wzmacnianiu więzi personelu Wnioskodawcy. W przypadku Wnioskodawcy, którego działalność jest prowadzona na dużą skalę i wymaga współpracy licznych osób, integracja zespołu ma znaczenie fundamentalne dla zapewnienia efektywności pracy i utrzymania wysokiej jakości świadczonych usług. Organizowanie takich wydarzeń wpisuje się w powszechnie uznawaną praktykę zarządzania kapitałem ludzkim i stanowi istotny element działalności gospodarczej Wnioskodawcy.

Imprezy integracyjne służą poprawie relacji w zespole, budowaniu więzi oraz wzmacnianiu atmosfery współpracy i zaufania. W przypadku Wnioskodawcy, którego działalność opiera się na pracy zespołowej, skuteczna komunikacja i zaangażowanie pracowników mają bezpośredni wpływ na efektywność i jakość świadczonych przez Wnioskodawcę usług. Alkohol zwyczajowo serwowany w niewielkich ilościach w trakcie takich wydarzeń stanowi element wspierający pozytywną atmosferę, sprzyjającą integracji i współpracy.

Dobrze zintegrowany zespół cechuje się lepszą współpracą, wyższą efektywnością oraz większą kreatywnością, co przekłada się na poprawę wyników przedsiębiorstwa Wnioskodawcy. Innymi słowy, utrzymywanie atmosfery sprzyjającej integracji i współpracy w sposób bezpośredni wpływa na zwiększenie sprzedaży opodatkowanej Wnioskodawcy.

Imprezy integracyjne, sprzyjające budowaniu relacji między pracownikami, redukują ryzyko konfliktów wewnętrznych. Harmonijna współpraca przekłada się na wyższą jakość realizowanych projektów, co ostatecznie wpływa na wzrost przychodów opodatkowanych.

Organizowanie imprez integracyjnych zgodnie z oczekiwaniami pracowników, w tym z uwzględnieniem napojów alkoholowych, wzmacnia również wizerunek Wnioskodawcy jako podmiotu dbającego o pracowników. Wizerunek ten przekłada się na łatwiejsze pozyskiwanie wykwalifikowanych kadr, co wspiera rozwój działalności i realizację celów biznesowych Wnioskodawcy.

W dłuższej perspektywie integracja zespołu i pozytywny wizerunek pracodawcy przekładają się na wyższą produktywność, co stanowi źródło przewagi konkurencyjnej i bezpośrednio wpływa na wzrost sprzedaży opodatkowanej.

Współczesne standardy zarządzania personelem wymagają od pracodawców aktywnego zaangażowania w tworzenie środowiska pracy sprzyjającego integracji i współpracy. Zignorowanie tego aspektu mogłoby osłabić motywację zespołu, zwiększyć rotację kadry, a nawet narazić Wnioskodawcę na trudności w pozyskiwaniu i utrzymywaniu wykwalifikowanego personelu.

Ponadto zadowolenie i lojalność pracowników, wynikające m.in. z dbałości o relacje w zespole, zmniejszają koszty rekrutacji i wdrożenia nowych pracowników. Oszczędności te pozwalają Wnioskodawcy inwestować w rozwój działalności i generować wyższe przychody.

Dodatkowo należy wskazać, że w polskiej kulturze społecznej podawanie napojów alkoholowych w trakcie imprez integracyjnych i okolicznościowych jest obecnie powszechnie akceptowanym zwyczajem. Takie praktyki są elementem integracyjnym, wpływającym na atmosferę spotkania i poczucie wspólnoty w grupie. W szczególności napoje alkoholowe, serwowane w umiarkowanych ilościach, są postrzegane jako nieodłączny element integracji, co znajduje szerokie uzasadnienie w kontekście społecznej akceptacji i oczekiwań uczestników takich wydarzeń.

Brak podawania napojów alkoholowych podczas takich wydarzeń mógłby zostać odebrany przez pracowników jako odstępstwo od norm kulturowych, a nawet wyraz niepełnego zaangażowania Wnioskodawcy w organizację wydarzenia. Może to skutkować negatywnymi odczuciami wśród uczestników, co w efekcie mogłoby obniżyć poziom zaufania i satysfakcji pracowników wobec Wnioskodawcy jako pracodawcy.

Organizowanie imprez integracyjnych w sposób odbiegający od powszechnie akceptowanych i oczekiwanych wzorów, w tym całkowita rezygnacja z napojów alkoholowych, które są właśnie jednymi z takich oczekiwanych i powszechnie akceptowanych elementów podobnych spotkań, mogłoby negatywnie wpłynąć na wizerunek Wnioskodawcy jako pracodawcy dbającego o pracowników.

Wnioskodawca wyjaśnia, że faktury, z których zamierza odliczyć podatek naliczony, dokumentują nabycie różnych form integracji, o których mowa we wniosku.

Nabycie tych różnych form integracji, o których mowa we wniosku, stanowi część składową „Pakietu” i nie jest odrębną pozycją na fakturze. Różne formy integracji, o których mowa we wniosku, będą elementem niezbędnych usługi kompleksowej („Pakietu”).

Jedyna różnica w porównaniu do sposobu ponoszenia wydatków na nabycie napojów alkoholowych polega na tym, że różne formy integracji Wnioskodawca czasem nabywa osobno od innego dostawcy, jeżeli te oferowane przez dostawcę Pakietu są niewystarczające. Z oczywistych przyczyn (nabycie od innego dostawcy) osobne nabycie usług integracyjnych nie wchodzi wtedy do kompleksu usług nabywanych w formie Pakietu.

Nabycie różnych form integracji, o których mowa we wniosku, będzie miało związek z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy i będzie wpływać na zwiększenie sprzedaży opodatkowanej Wnioskodawcy.

Podobnie jak w przypadku wydatków związanych z nabyciem napojów alkoholowych, Wnioskodawca wyjaśnia, że wydatków na nabycie różnych form integracji nie można rozpatrywać w oderwaniu od kontekstu i celu organizowania wydarzeń integracyjnych. Dlatego również w przypadku poniesienia wydatków na nabycie różnych form integracji zastosowanie znajdzie argumentacja przedstawiona powyżej przez Wnioskodawcę jako uzasadnienie związku wydatków na kompleksową organizację wydarzeń integracyjnych z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy oraz z jego sprzedażą opodatkowaną VAT.

Pytania (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)

1.  Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia całego podatku naliczonego od nabycia kompleksowych usług organizacji konferencji, spotkań, imprez i szkoleń w formie Pakietów, jeżeli integralną częścią takich Pakietów są wydatki na nabycie napojów alkoholowych?

W przypadku uznania za nieprawidłowe stanowiska Wnioskodawcy w zakresie odpowiedzi na pytanie nr 1:

2.  Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od nabycia kompleksowych usług organizacji konferencji, spotkań, imprez i szkoleń w formie Pakietów, z wyłączeniem podatku naliczonego od tej części tych wydatków, która dotyczy nabycia napojów alkoholowych?

Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)

Wnioskodawca ma prawo do odliczenia całego podatku naliczonego od nabycia kompleksowych usług organizacji konferencji, spotkań, imprez i szkoleń w formie Pakietów, nawet jeżeli integralną częścią takich Pakietów są wydatki na nabycie napojów alkoholowych.

W przypadku uznania za nieprawidłowe stanowiska Wnioskodawcy w zakresie odpowiedzi na pytanie nr 1:

Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od nabycia kompleksowych usług organizacji konferencji, spotkań, imprez i szkoleń w formie Pakietów, z wyłączeniem podatku naliczonego od tej części tych wydatków, która dotyczy nabycia napojów alkoholowych.

Powyższe stanowisko w zakresie odpowiedzi na pytanie nr 1 znajduje dodatkowe uzasadnienie w orzecznictwie sądów administracyjnych:

sygn. akt I SA/Łd 587/23 - Wyrok WSA w Łodzi (nieprawomocny), w którym podkreślono znaczenie wydatków na integrację zespołu w kontekście prowadzonej działalności gospodarczej oraz ich wpływ na efektywność pracowników i współpracowników. Wyrok ten wskazuje, że wydatki na imprezy integracyjne mogą być traktowane jako związane z działalnością opodatkowaną, jeśli przyczyniają się do poprawy jakości zarządzania zespołem i efektywności pracy,

sygn. akt I SA/Po 20/23 - Wyrok WSA w Poznaniu (nieprawomocny), który akcentuje potrzebę całościowej oceny wydatków w kontekście działalności podatnika, wskazując, że integracja pracowników i poprawa atmosfery pracy mogą bezpośrednio wpływać na wyniki finansowe przedsiębiorstwa.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.) – zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powołanych wyżej regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony są lub będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Jednocześnie przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Przy czym, związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć charakter bezpośredni lub pośredni. O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży – towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa, mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym osiąganymi przez podatnika przychodami. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania przychodu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotów.

Należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Stosownie art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Przepis ten oznacza, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze, jednak transakcja nie podlega opodatkowaniu, albo jest zwolniona od podatku.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z tą regulacją, z prawa do odliczenia podatku mogą skorzystać wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ponadto, na podstawie art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem

a)(uchylona)

b)nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób,

c)usług noclegowych nabywanych w celu ich odprzedaży, opodatkowanych u tego podatnika na podstawie art. 8 ust. 2a.

Powyższa reguła oznacza ograniczenie możliwości pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony w przypadku usług noclegowych i gastronomicznych, poza ww. wyjątkami.

Aby ocenić prawidłowość Państwa stanowiska w pierwszej kolejności należy rozstrzygnąć, czy w sytuacji opisanej we wniosku mamy faktycznie do czynienia z jednym kompleksowym świadczeniem.

Aby móc wskazać, że dana usługa jest usługą złożoną (kompleksową), winna składać się ona z rożnych świadczeń, których realizacja prowadzi jednak do jednego celu. Na usługę złożoną składa się więc kombinacja rożnych czynności, prowadzących do realizacji określonego celu - do wykonania świadczenia głównego, na które składają się rożne świadczenia pomocnicze.

Natomiast usługę należy uznać za pomocniczą, jeśli nie stanowi ona celu samego w sobie, lecz jest środkiem do pełnego zrealizowania lub wykorzystania usługi zasadniczej. Pojedyncza usługa traktowana jest zatem jak element usługi kompleksowej wówczas, jeżeli cel świadczenia usługi pomocniczej jest zdeterminowany przez usługę główną oraz nie można wykonać lub wykorzystać usługi głównej bez usługi pomocniczej.

Co do zasady każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne, jednak w sytuacji, gdy jedna usługa obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia kilka świadczeń, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Zatem, z ekonomicznego punktu widzenia usługi nie powinny być dzielone dla celów podatkowych wówczas, gdy tworzyć będą jedną usługę kompleksową, obejmującą kilka świadczeń pomocniczych. Jeżeli jednak w skład świadczonej usługi wchodzić będą czynności, które nie służą wyłącznie wykonaniu czynności głównej, zasadniczej, lecz mogą mieć również charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw dla traktowania ich jako elementu usługi kompleksowej.

Koncepcję opodatkowania świadczeń kompleksowych wypracował TSUE w wydanych orzeczeniach na podstawie pierwotnie obowiązującej Szóstej Dyrektywy Rady (77/388/EWG) oraz obecnie obowiązującej Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11 grudnia 2006 r., str. 1, ze zm.).

W szczególności w wyroku z 25 lutego 1999 r. w sprawie C-349/96 Card Protection Plan Ltd (CPP) przeciwko Commissioners of Customs & Excise, Trybunał uznał, że każde świadczenie usług powinno być, co do zasady, traktowane jako świadczenie odrębne i niezależne. Jeżeli jednak dwa lub więcej niż dwa świadczenia (czynności) dokonane przez podatnika na rzecz konsumenta są tak ściśle powiązane, że obiektywnie tworzą w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to wszystkie te świadczenia lub czynności stanowią jednolite świadczenie dla celów podatku od wartości dodanej.

W orzeczeniu z 27 października 2005 r. w sprawie C-41/04 Levob Verzekeringen BV, OV Bank NV przeciwko Staatssecretaris van Financiën, TSUE zawarł kilka uwag pozwalających na zidentyfikowanie usług złożonych. Trybunał wskazał mianowicie, że istotne jest założenie, z jakim należy podejść do analizy każdego takiego zdarzenia. Tym założeniem jest to, by – po pierwsze – każda czynność była zwykle uznawana za odrębną i niezależną, jednocześnie – po drugie – trzeba mieć na względzie, że czynność złożona z jednego świadczenia w sensie ekonomicznym nie powinna być sztucznie rozdzielana, by nie zakłócać funkcjonowania systemu podatku VAT.

W celu określenia, czy mamy do czynienia z tzw. usługą kompleksową należy – wg TSUE – przede wszystkim poszukiwać elementów charakterystycznych dla rozpatrywanej czynności celem określenia, czy podatnik dostarcza konsumentowi, rozumianemu jako przeciętny konsument, kilka odrębnych świadczeń głównych, czy też jedno świadczenie.

W konsekwencji, w świetle omawianego wyroku należy przyjąć, że nie będzie mieć charakteru kompleksowego taki zestaw świadczeń, których połączenie miałoby charakter działania sztucznego. W tym kontekście, za świadczenia odrębne należy więc uznać świadczenia wykonywane przez jednego świadczącego na rzecz jednego nabywcy, które nawet jeżeli są w pewien sposób powiązane, mogą być traktowane rozłącznie, a traktowanie to nie wpłynie na charakter żadnego z nich ani też nie sprawi, że wartość świadczeń z punktu widzenia nabywcy będzie inna, niż gdyby świadczenia te były uznane za świadczenie złożone.

Warto także zwrócić uwagę na wyrok TSUE z 11 czerwca 2009 r. w sprawie C-572/07 RLRE Tellmer Property sro przeciwko Finančni ředitelstvi v Usti nad Labem, w którym Trybunał wskazał, że:

(...) w pewnych okolicznościach formalnie odrębne świadczenia, które mogą być wykonywane oddzielnie, a zatem które mogą oddzielnie prowadzić do opodatkowania lub zwolnienia, należy uważać za jednolitą czynność, jeżeli nie są od siebie niezależne. Jest tak na przykład w sytuacji, gdy można stwierdzić, że jedno lub więcej świadczeń stanowi świadczenie główne, a inne świadczenie lub świadczenia stanowią jedno lub więcej świadczeń pomocniczych dzielących los podatkowy świadczenia głównego. W szczególności dane świadczenie należy uważać za świadczenie pomocnicze w stosunku do świadczenia głównego, gdy dla klientów nie stanowi ono celu samego w sobie, lecz środek do korzystania na jak najlepszych warunkach z głównej usługi usługodawcy” oraz „(...) jednolite świadczenie występuje w przypadku, gdy dwa lub więcej elementy albo dwie lub więcej czynności dokonane przez podatnika są ze sobą tak ściśle związane, że tworzą obiektywnie jedno niepodzielne świadczenie gospodarcze, którego rozdzielenie miałoby charakter sztuczny.

Powyższe poglądy znajdują również potwierdzenie w wyrokach: z 5 czerwca 1997 r. w sprawie C-2/95 Sparekassernes Datacenter (SDC) przeciwko Skatteministeriet, z 29 marca 2007 r. w sprawie C-111/05 Aktiebolaget NN przeciwko Skatteverket, z 27 września 2012 r. w sprawie C-392/11 Field Fisher Waterhouse LLP przeciwko Commissioners for Her Majesty’s Revenue and Customs, czy w wyroku z 11 lutego 2010 r. w sprawie C-88/09 Graphic Procede przeciwko Ministere du Budget, des Comptes publics et de la Fonction publique.

W kontekście powyższego stwierdzić należy, że ze świadczeniem złożonym (kompleksowym) mamy do czynienia wówczas, gdy świadczenie usługodawcy jest rozbudowane i obejmuje dwie lub więcej pojedynczych czynności (świadczeń), będących elementami częściowego zobowiązania strony transakcji. Jednocześnie świadczenie takie, jeśli może zostać uznane za świadczenie o charakterze złożonym, podlega opodatkowaniu jednolitą stawką podatku od towarów i usług, właściwą dla świadczenia podstawowego, głównego. Zatem w przypadku świadczeń o charakterze złożonym, o wysokości stawki podatku decydować będzie to, czy w danych okolicznościach mamy do czynienia z jednym świadczeniem kompleksowym, czy też z szeregiem jednostkowych świadczeń. Ocena tej okoliczności winna odbywać się więc w oparciu o to, czy dokonywane czynności (świadczenia) wykazują ze sobą tak ścisłe powiązanie, że w sensie gospodarczym tworzą jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter.

Z opisu sprawy wynika, że Państwa Spółka jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W związku z prowadzeniem działalności w dużej skali na terytorium Polski Wnioskodawca będzie organizować różne spotkania mające charakter marketingowy oraz wewnątrzorganizacyjny (spotkania, szkolenia, seminaria, imprezy integracyjne oraz inne wydarzenia biznesowe). W tym celu Spółka opracowuje zwykle program merytoryczny/agendę spotkania, zapewnia trenerów/prelegentów oraz niezbędne materiały szkoleniowe/marketingowe. W celu organizacji spotkań Wnioskodawca będzie nabywać od hoteli i innych podmiotów usługi konferencyjne nazywane „pakietami konferencyjnymi” albo „pakietami imprezowymi” (dalej jako: „Pakiety”), na które będzie składać się szereg świadczeń.

W ramach Pakietu Spółka będzie nabywać jedną kompleksową usługę konferencyjną, przy czym częściami składowymi tej usługi mogą być w szczególności (w różnych konfiguracjach, w zależności od zapotrzebowania i zamówienia Spółki):

wynajem jednej lub większej liczby sal na potrzeby spotkań (w razie potrzeby - wraz z obsługą techniczną i dodatkowym wyposażeniem technicznym, takim jak projektor, tablice, nagłośnienie itp.),

przygotowanie jednej lub większej ilości tzw. „przerw kawowych” (w zależności od życzenia, w ich skład mogą wchodzić kanapki, ciastka, woda mineralna, soki, kawa i herbata podawane uczestnikom konferencji w trakcie przerwy lub przerw),

zakwaterowanie dla uczestników spotkania w pokojach hotelowych (w sytuacji, w której konferencja organizowana przez klienta trwać będzie dłużej niż przez jeden dzień),

wyżywienie dla uczestników spotkania na terenie Usługodawcy lub w jego sąsiedztwie (w przypadku gdy np. Usługodawca nie dysponuje wystarczającą ilością miejsc), składające się zarówno z posiłków jak i napojów, według menu i w formie ustalonej wcześniej, m.in.: śniadania, uroczyste obiady/kolacje, biesiady tematyczne, ogniska, wieczory z „open bar” itp.,

usługi parkingowe,

zapewnienie różnych form integracji dla danej grupy (w zależności od oferty Usługodawcy, mogą występować m.in.: organizacja kuligów, dyskotek z DJ-em bądź kapelą, zawody sportowe, spływy kajakowe, paintball, zabiegi SPA, występy artystów, itp.

W przypadku braku dostępności określonych świadczeń w ofercie Usługodawcy, lub gdy usługi te świadczone przez Usługodawcę nie spełniają wymagań Spółki, mogą być one nabywane przez Spółkę od podmiotów trzecich. O ile jest to uzasadnione, Usługodawca udostępnia pomieszczenia do przeprowadzenia danej formy rekreacji nabywanej od podmiotów trzecich. Pakiet to kompleksowa i zintegrowana oferta, która będzie obejmować pełen zakres elementów niezbędnych do sprawnej organizacji i przeprowadzenia spotkania, szkoleń, seminariów lub innych wydarzeń biznesowych. Pakiet będzie integrować w sobie kluczowe komponenty, takie jak wynajem odpowiedniej sali konferencyjnej, zapewnienie niezbędnego wyposażenia multimedialnego, organizację cateringu, rejestrację uczestników, a także wsparcie techniczne i organizacyjne podczas samego wydarzenia. Wnioskodawca nabywając usługi w formie Pakietów będzie zainteresowany nabyciem usługi polegającej na zorganizowaniu całego zaplecza lokalowego, technicznego i gastronomicznego umożliwiającego przeprowadzenie spotkania, a nie nabywaniem oddzielnie poszczególnych świadczeń od Usługodawcy. W przypadku świadczenia usług w formie Pakietów na fakturach wystawionych dla Spółki z tytułu wykonania danej usługi wszystkie świadczenia składowe wykonane w ramach Pakietu będą ujęte w jednej pozycji określanej jako „Pakiet Konferencyjny” albo „Pakiet Imprezowy” i opodatkowana stawką VAT 23%. Usługi organizacji konferencji, spotkań, imprez i szkoleń nabywane przez Spółkę w formie Pakietów traktowane będą przez Usługodawców i przez Spółkę jako usługa kompleksowa, w związku z czym dokumentowane będą fakturą, zawierającą jedną pozycję dotyczącą organizacji szkolenia lub konferencji. Nabywane Pakiety służą działalności gospodarczej Spółki podlegającej opodatkowaniu VAT, ponieważ spotkania marketingowe oraz wewnątrzorganizacyjne są platformą do prezentacji nowych produktów i usług oraz mają wpływać na wzrost sprzedaży. Ponadto przez zapewnienie programu merytorycznego, trenerów oraz prelegentów, Wnioskodawca podnosi kompetencje swoich klientów i pracowników, co jest kluczowe w branży, gdzie technologie szybko się zmieniają. Lepsze zrozumienie oferowanych rozwiązań przez klientów i pracowników prowadzi do efektywniejszego ich wykorzystania, co z kolei zwiększa sprzedaż Spółki. Organizowanie różnych spotkań i wydarzeń jest również formą promocji usług Wnioskodawcy. Prezentacja skuteczności i efektywności rozwiązań IT podczas tych spotkań może przyciągnąć nowych klientów i zachęcić istniejących do dalszej współpracy. Każde nowe zlecenie zwiększa sprzedaż usług opodatkowanych VAT. Nabycie różnych form integracji, o których mowa we wniosku, będzie miało związek z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy i będzie wpływać na zwiększenie sprzedaży opodatkowanej Wnioskodawcy.

Analiza wymienionych w opisie sprawy świadczeń prowadzi do wniosku, że nabywają Państwo kompleksową usługę organizacji spotkań o charakterze marketingowym oraz wewnątrzorganizacyjnym, na którą składa się pakiet powiązanych ze sobą świadczeń jedynie w zakresie następujących świadczeń: wynajem jednej lub większej liczby sal na potrzeby spotkań (w razie potrzeby - wraz z obsługą techniczną i dodatkowym wyposażeniem technicznym, takim jak projektor, tablice, nagłośnienie itp.), przygotowanie jednej lub większej ilości tzw. „przerw kawowych” (w zależności od życzenia, w ich skład mogą wchodzić kanapki, ciastka, woda mineralna, soki, kawa i herbata podawane uczestnikom konferencji w trakcie przerwy lub przerw), zakwaterowanie dla uczestników spotkania w pokojach hotelowych (w sytuacji, w której konferencja organizowana przez klienta trwać będzie dłużej niż przez jeden dzień), wyżywienie dla uczestników spotkania na terenie Usługodawcy lub w jego sąsiedztwie (w przypadku gdy np. Usługodawca nie dysponuje wystarczającą ilością miejsc), składające się zarówno z posiłków jak i napojów, według menu i w formie ustalonej wcześniej, m.in.: śniadania, uroczyste obiady/kolacje, usługi parkingowe.

Wobec powyższego, celem nabycia ww. usług jest profesjonalne zorganizowanie spotkań o charakterze marketingowym oraz wewnątrzorganizacyjnym przez Usługodawcę, który zapewnia wszystkie elementy niezbędne do wykonania tej konkretnej usługi. Poszczególne świadczenia nie stanowią dla Państwa celu samego w sobie, lecz są jedynie środkiem do lepszego wykorzystania usługi głównej. W tym usługi noclegowe i gastronomiczne nie mają charakteru samoistnego lecz tworzą w aspekcie gospodarczym jedną całość - usługi polegające na organizacji ww. spotkań o charakterze marketingowym oraz wewnątrzorganizacyjnym, są tak ściśle z nią związane, że tworzą obiektywnie jedno świadczenie i nie powinny być sztucznie dzielone dla celów podatkowych.

Uwzględniając przedstawione powyżej okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów ustawy stwierdzić należy, że ww. zakupy związane z organizacją spotkań o charakterze marketingowym oraz wewnątrzorganizacyjnym, będą miały pośredni związek z wykonywaną przez Państwa Spółkę działalnością gospodarczą, przez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości - ww. spotkania będą platformą do prezentacji nowych produktów, będą miały wpływ na wzrost sprzedaży, będą podnosiły kompetencje pracowników, będą pozwalały na dostosowanie oferty, będą wspierały relacje z klientami, będą promocją Państwa usług.

Podkreślenia wymaga fakt, że w świetle powołanego wyżej art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy, podatek naliczony z tytułu nabycia usług noclegowych i gastronomicznych - co do zasady - nie podlega odliczeniu. Powyższe ograniczenie nie ma jednak zastosowania w sytuacji, gdy przedmiotem zakupu jest kompleksowa usługa organizacji spotkań o charakterze marketingowym oraz wewnątrzorganizacyjnym, czyli co do istoty jedna usługa, na którą składają się poszczególne elementy, w tym usługi gastronomiczne i noclegowe.

W związku z powyższym należy uznać, że organizacja spotkań o charakterze marketingowym oraz wewnątrzorganizacyjnym przez Usługodawcę, na które będzie się składał szereg czynności opisanych we wniosku, będzie stanowiła świadczenie kompleksowe i poszczególne czynności w ramach tych świadczeń nie będą podlegały odrębnej analizie - z wyłączeniem jednakże zapewnienia uczestnikom napojów alkoholowych oraz świadczeń polegających na zapewnieniu różnych form integracji.

W odniesieniu do zapewnienia napojów alkoholowych dla uczestników spotkań o charakterze marketingowym oraz wewnątrzorganizacyjnym nie można uznać, że będzie stanowiło ono element kompleksowej usługi organizacji tych spotkań. Zakup napojów alkoholowych nie będzie niezbędny do należytego i właściwego świadczenia usług polegających na organizacji spotkań o charakterze marketingowym oraz wewnątrzorganizacyjnym. Nie będzie występował wystarczający związek pomiędzy nabyciem alkoholu, a celem realizowanych spotkań o charakterze marketingowym oraz wewnątrzorganizacyjnym, podczas których ma dojść do budowania relacji w zespole, wzmacniania motywacji pracowników czy kształtowania pozytywnego wizerunku Wnioskodawcy jako pracodawcy.

Z uwagi na powyższe należy stwierdzić, że będzie przysługiwało Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktury dokumentującej kompleksową organizację Spotkania, na którą składają się czynności: wynajem jednej lub większej liczby sal na potrzeby spotkań (w razie potrzeby - wraz z obsługą techniczną i dodatkowym wyposażeniem technicznym, takim jak projektor, tablice, nagłośnienie itp.), przygotowanie jednej lub większej ilości tzw. „przerw kawowych” (w zależności od życzenia, w ich skład mogą wchodzić kanapki, ciastka, woda mineralna, soki, kawa i herbata podawane uczestnikom konferencji w trakcie przerwy lub przerw), zakwaterowanie dla uczestników spotkania w pokojach hotelowych (w sytuacji, w której konferencja organizowana przez klienta trwać będzie dłużej niż przez jeden dzień), wyżywienie dla uczestników spotkania na terenie Usługodawcy lub w jego sąsiedztwie (w przypadku gdy np. Usługodawca nie dysponuje wystarczającą ilością miejsc), składające się zarówno z posiłków jak i napojów, według menu i w formie ustalonej wcześniej, m.in.: śniadania, uroczyste obiady/kolacje, usługi parkingowe – poza świadczeniem polegającym na zakupie alkoholu dla uczestników tych spotkań.

Przechodząc z kolei do nabywanych w ramach usługi organizacji spotkań o charakterze marketingowym oraz wewnątrzorganizacyjnym świadczeń polegających na zapewnieniu różnych form integracji dla danej grupy (organizacji kuligów, dyskotek z DJ-em bądź kapelą, zawodów sportowych, spływów kajakowych, paintball, zabiegów SPA, występów artystów, itp.), należy wskazać, że niniejsze świadczenia również nie będą składały się na kompleksową usługę organizacji ww. spotkań.

Nie będą one bowiem stanowiły świadczeń niezbędnych do należytego i właściwego świadczenia usług polegających na organizacji spotkań o charakterze marketingowym oraz wewnątrzorganizacyjnym. Nie sposób uznać, że ww. usługi polegające na zapewnieniu różnych form integracji będą wykazywały ścisłe powiązanie i będą konieczne do przygotowania powyższych spotkań w taki sposób, że w sensie gospodarczym stworzą jedną całość, i których rozdzielenie miałoby sztuczny charakter. Nie można również uznać, że ww. usługi będą zdeterminowane przez usługę główną (a więc usługę organizacji ww. spotkań) oraz że nie będzie można wykonać lub wykorzystać usługi głównej bez tych dodatkowych usług. Powyższe okoliczności wskazują, że będą to usługi dodatkowe oferowane w związku z organizacją ww. spotkań i nie będą stanowiły środka do lepszego wykonania tych usług. Usługi polegające na zapewnieniu różnych form integracji będą stanowiły usługi odrębne, mające na celu uatrakcyjnienie pobytu uczestnikom w miejscu organizacji spotkań i należy je zakwalifikować jako świadczone na potrzeby osobiste uczestników.

Świadczenia polegające na zapewnieniu różnych form integracji nie będą związane z działalnością gospodarczą prowadzoną przez Państwa Spółkę, a jedynie będą służyły celom osobistym, prywatnym uczestników. Zakup usług rozrywkowych nie ma związku z wykonanymi przez Państwa czynnościami opodatkowanymi. Jak wynika z opisu sprawy, prowadzą Państwo działalność gospodarczą na rynku IT w zakresie tworzenia oraz rozwoju oprogramowania, zarządzania infrastrukturą IT, testowania, usług wsparcia (service desk), itp. Ponadto realizują Państwo kompleksowe usługi informatyczne dotyczące projektów technologicznych, integracyjnych, utrzymaniowych, rozwoju oprogramowania oraz outsourcingu systemów informatycznych, dostarczania i integracji oprogramowania obcego.

Zatem, skoro wydatki poniesione na nabycie świadczeń polegających na zapewnieniu różnych form integracji w trakcie organizowanych spotkań o charakterze marketingowym oraz wewnątrzorganizacyjnym nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług w ramach prowadzonej przez Państwa działalności gospodarczej, to nie będzie przysługiwało Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z ich nabyciem.

Tym samym, będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do usług składających się na usługę kompleksową. Natomiast nie będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od nabycia napojów alkoholowych oraz świadczeń polegających na zapewnieniu różnych form integracji, ponieważ ww. nabycia nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi Państwa Spółki wykonywanymi w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółki.

W konsekwencji, oceniając całościowo Państwa stanowisko odnośnie pytania 1 i pytania 2 uznałem je za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Odnośnie powołanych przez Państwa we wniosku wyroków WSA wyjaśniam, że powołane wyroki są rozstrzygnięciami w indywidualnych sprawach, osadzonych w określonych stanach faktycznych i tylko do nich się zawężają. Zatem wskazane we wniosku wyroki nie mają wpływu na podjęte w niniejszej interpretacji rozstrzygnięcie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwa do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego .... . Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.