Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna - Interpretacja - 0114-KDIP4-2.4012.737.2024.2.MC

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

15 listopada 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 7 listopada 2024r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu „(...)”.

Uzupełnili go Państwo pismem z 3 stycznia 2025 r. – w odpowiedzi na wezwanie.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Politechnika (zwana dalej Wnioskodawcą lub Uczelnią) jest członkiem Konsorcjum zawiązanego na podstawie umowy konsorcjum zawartej 21 czerwca 2022 r.

Konsorcjum, jako grupa operacyjna (…), pod nazwą (...), zostało zawiązane w celu wspólnego opracowania i złożenia wniosku o przyznanie pomocy (wniosku) i wspólnej realizacji operacji (zwanej dalej Projektem) pt. „(...)” w rozumieniu art. 56 i art. 57 rozporządzenia EFRROW (Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 z 17.12.2013 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005).

Wnioskodawca jako Lider Konsorcjum 21 listopada 2023 r. podpisał z Agencją (...) (zwana dalej Agencją) umowę o przyznaniu pomocy finansowej na realizację projektu pt. „(...)” (zwanej dalej Projektem). Projekt realizowany jest w ramach działania „Współpraca” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Pomoc finansowa przyznawana jest ze środków publicznych oraz unijnych i polega na wypłacie wyprzedzającego finansowania oraz na refundacji części kosztów kwalifikowalnych Projektu, poniesionych i opłaconych przez beneficjenta w wysokości oraz zgodnie z warunkami określonymi w programie Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 grudnia 2016 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania „Współpraca” objętego ww. programem oraz umowie i przepisach odrębnych, stosownie do § 1 pkt 12 umowy.

Zgodnie z § 5 umowy o przyznaniu pomocy, Wnioskodawca jest zobowiązany m.in. do:

1.Poniesienia kosztów kwalifikowalnych, stanowiących podstawę wyliczenia przysługującej mu pomocy:

a)od dnia, w którym został złożony wniosek o przyznanie pomocy oraz jeżeli realizacja zestawienia rzeczowo-finansowego operacji w zakresie danego kosztu została rozpoczęta nie wcześniej niż w dniu złożenia wniosku o przyznanie pomocy – z wyłączeniem kosztów ogólnych, które mogą być ponoszone od 1 stycznia 2014 r.;

b)w formie rozliczenia bezgotówkowego - z wyłączeniem kosztów ogólnych poniesionych przed dniem wejście w życie rozporządzenia, tj. przed 5 stycznia 2017 r.;

2.Niefinansowania kosztów kwalifikowalnych operacji współfinansowanych z innych środków publicznych;

3.W trakcie realizacji operacji oraz przez okres 5 lat od dnia otrzymania przez Beneficjenta płatności końcowej:

a)prowadzenia i aktualizacji strony internetowej, na której będą umieszczane informacje na temat realizowanej operacji oraz jej rezultatów,

b)nieprzenoszenia bez zgody Agencji prawa własności lub posiadania rzeczy nabytych w trakcie realizacji operacji lub niedokonywania zmiany sposobu ich wykorzystywania,

c)niedokonywania bez zgody Agencji zmiany sposobu lub miejsca prowadzenia działalności związanej z przyznaną pomocą,

d)informowania Agencji o każdej zmianie w sposobie podziału zadań zaplanowanych w ramach realizacji operacji, między podmioty wchodzące w skład grupy operacyjnej oraz zasadach ponoszenia odpowiedzialności przez te podmioty z tytułu realizowanych zadań,

e)niezwłocznego informowania Agencji o planowanych albo zaistniałych zdarzeniach związanych ze zmianą sytuacji faktycznej lub prawnej Beneficjenta, mogących mieć wpływ na realizację operacji zgodnie z postanowieniami umowy, wypłatę pomocy lub spełnienie wymagań określonych w Programie i aktach prawnych wymienionych w § 1,

f)przechowywania całości dokumentacji związanej z realizacją operacji;

(…)

12.Przedłożenia Agencji, w tym przez nadanie przesyłki rejestrowanej w placówce pocztowej operatora w rozumieniu prawa pocztowego, albo w formie dokumentu elektronicznego na elektroniczną skrzynkę podawczą, w terminie 21 dni od dnia zawarcia umowy na temat realizowanej operacji, według wzoru stanowiącego załącznik nr 5 do umowy oraz upowszechnienia tej informacji na stronie internetowej, o której mowa w pkt 3 lit. a, a także przekazania tej informacji podmiotowi, o którym mowa w art. 55 ust. 1 pkt 4 ustawy, w celu upowszechnienia w Sieci na rzecz innowacji w rolnictwie i na obszarach wiejskich, z wyłączeniem upowszechniania informacji wymienionych w pkt 3, 4 i 14 załącznika nr 5 do umowy;

13.Przedłożenia Agencji, wraz z wnioskiem o płatność końcową, sprawozdania z realizacji operacji, wg wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do wniosku o płatność oraz upowszechnienia informacji zawartych w tym sprawozdaniu na stronie internetowej, o której mowa w pkt 3 lit. a oraz przekazania tej informacji podmiotowi, o którym mowa w art. 55 ust. 1 pkt 4 ustawy, celem upowszechnienia w Sieci na rzecz innowacji w rolnictwie i na obszarach wiejskich, z wyłączeniem upowszechnienia informacji wymienionych w pkt 3 i 4 załącznika nr 1 do wniosku o płatność oraz dotyczących osoby, która sporządziła sprawozdanie;

14.Przedłożenia wraz z wnioskiem o płatność końcową dokumentu zawierającego informację o osiągniętych wynikach przeprowadzonych analiz, prób lub testów, które potwierdzają możliwość zastosowania rezultatów zrealizowanej operacji w praktyce.

Celem operacji jest opracowanie i wdrożenie innowacyjnego rozwiązania w zakresie (...).

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT). Faktury zakupu towarów i usług w związku z realizacją projektu wystawiane są na Politechnikę.

Uczelnia jako członek Konsorcjum jest odbiorcą dofinansowania na realizację operacji, przekazywanego Liderowi konsorcjum w formie refundacji przez instytucję przekazującą dofinansowanie. Pozyskane w ramach operacji środki finansowe stanowią częściowe dofinansowanie wydatków ponoszonych przez Konsorcjantów w związku z wykonywaniem zadań określonych w szczegółowym opisie operacji i umowie Konsorcjum. Wydatki związane z uczestnictwem w Konsorcjum, które nie znajdują pokrycia w umowie o dofinansowanie, a są niezbędne do zrealizowania projektu, Konsorcjanci ponoszą we własnym zakresie lub pokrywa je Lider.

Do zadań określonych w załączniku nr 1 do Umowy Konsorcjum realizowanych przez Wnioskodawcę należy:

  • przeprowadzenie badań terenowych obejmujących konsultacje glebowe, agrotechniczne, obserwacje i pomiary roślin na plantacjach doświadczalno-rozwojowych po zastosowaniu maszyny prototypowej w gospodarstwie i porównanie z referencyjną plantacją tradycyjną,
  • przeprowadzenie badań terenowych obejmujących pomiary gleby na plantacjach doświadczalno-rozwojowych i referencyjnych w zakresie metodologii niezbędnej do obliczania śladu węglowego,
  • zakup nawozów i środków ochrony roślin niezbędnych do pielęgnacji plantacji doświadczalno-rozwojowych żyta, buraka cukrowego, lucerny,
  • przeprowadzenie badań laboratoryjnych ziarna pod kątem przydatności paszowej,
  • przeprowadzenie badań laboratoryjnych substancji niepożądanych w ziarnie żyta oraz zielonce lucerny,
  • prace studyjne prowadzące do opracowania monitoringu typu (....), który pozwala sporządzać bilanse węglowe i audyty energetyczne.

W celu wywiązania się z powyższych zadań, Wnioskodawca, zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie, pokrywa z otrzymywanego dofinansowania następujące koszty:

  • wynagrodzeń pracowników badawczych, naukowo-badawczych, inżynieryjno-technicznych,
  • zakupu nawozów i środków ochrony roślin niezbędnych do zasiewu i uprawy,
  • badań laboratoryjnych (usługa) substancji niepożądanych w ziarnie żyta oraz w zielonce lucerny,
  • wyjazdów służbowych.

Uczelnia nie planuje przekazania swoich praw własności do wyników badań żadnemu podmiotowi spoza Konsorcjum w celach komercyjnych dla osiągnięcia korzyści finansowych. Nie otrzymuje również wynagrodzenia od żadnego z Konsorcjantów.

Sposób podziału praw nabytych w trakcie realizacji operacji miedzy stronami reguluje § 10 Umowy Konsorcjum i wygląda on następująco:

1.Strony ustalają, że wszelkie prawa własności intelektualnej o charakterze majątkowym, z wyłączeniem ust. 2 i 3, które powstaną w wyniku realizacji operacji (w szczególności zaś: majątkowe prawa autorskie do utworów oraz prawa do uzyskania patentu lub innych praw wyłącznych opisanych w ustawie z dnia 30 czerwca 2000 r. prawo własności przemysłowej) i do dnia upływu 5 lat od dnia otrzymania płatności końcowej wypłacanej w związku z realizacją operacji, będą przysługiwały każdemu Konsorcjantowi w takim zakresie, w jakim realizował zadania w ramach operacji.

2.Udział w prawach osobistych i majątkowych do praw własności intelektualnej, które powstaną w ramach realizacji operacji, regulują właściwe przepisy prawa, w szczególności ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawa z dnia 30 czerwca 2000 r. prawo własności przemysłowej.

3.W przypadku nabycia w ramach realizacji operacji i do dnia upływu 5 (pięciu) lat od dnia otrzymania płatności końcowej wypłacanej w związku z realizacją operacji praw innych niż prawa własności intelektualnej (w szczególności prawa własności rzeczy), prawa te będą przysługiwały temu Konsorcjantowi, do którego zostały przypisane zgodnie z treścią załącznika nr 1 do umowy.

4.Każdy z Konsorcjantów zobowiązuje się do zachowania w poufności takiej części informacji dotyczących rezultatów wszelkich prac (szczególnie badań naukowych lub prac rozwojowych) prowadzonych w ramach operacji oraz know-how związanego z tymi rezultatami, których ujawnienie mogłoby skutkować utratą możliwości uzyskania ochrony wyłącznej (w szczególności patentowej) co do tych rezultatów - zobowiązanie to jednak jest wiążące i musi być realizowane bez uszczerbku dla obowiązku ujawniania do publicznej wiadomości rezultatów i informacji dotyczących operacji, zgodnie z wymogami przewidzianymi dla realizacji operacji w ramach działania „Współpraca” PROW 2014-2020.

Wnioskodawca wskazuje, że po zakończeniu projektu, Uczelnia nie będzie uczestniczyć w jego komercjalizacji, tzn. w efekcie realizacji projektu nie powstanie przychód z tytułu licencjonowania lub innej formy komercjalizacji wyników badań. Wnioskodawca, którego udział w Projekcie polega na wykonywaniu badań naukowych, nie zamierza wykorzystywać efektów Projektu do późniejszych działań zmierzających do sprzedaży produktów uzyskanych przy zastosowaniu zdobytej w Projekcie wiedzy. Wnioskodawca nie planuje użyć uzyskanych wyników badań i umiejętności (technologii) do produkcji maszyny do odkamieniania pola, którą mógłby dalej sprzedawać.

W ramach dofinansowanego projektu, Agencja wymaga, aby Wnioskodawca uzyskał indywidualną interpretację prawa podatkowego w zakresie możliwości/braku możliwości odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów/usług w trakcie realizacji projektu.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego

W uzupełnieniu wniosku, w odpowiedzi na poszczególne pytania, wskazali Państwo następujące informacje.

1)Czy są Państwo członkiem Konsorcjum, czy też liderem Konsorcjum?

Politechnika jest członkiem Konsorcjum.

2)Jaki podmiot podpisał umowę z Agencją (...), czy umowa ta została podpisana przez Państwa?

Umowę z Agencją (...)  w imieniu członków Konsorcjum, w tym Politechniki, podpisał Pan A.A. zamieszkały w: (…), prowadzący gospodarstwo rolne, będący Liderem Konsorcjum.

3)Czy środki finansowe na realizację projektu otrzymali Państwo od (...), czy też od lidera Konsorcjum?

Zadania projektu realizowane przez Politechnikę kredytowane są przez Politechnikę. Odbiorcą dofinansowania przekazywanego przez Agencję (...), po rozliczeniu kolejnych etapów projektu, jest Lider Konsorcjum. Po otrzymaniu środków finansowych z agencji Lider zobowiązany jest do niezwłocznego ich przelania dla członków Konsorcjum.

4)Jakie dokładnie będą efekty zadań zrealizowanych przez Państwa w ramach opisanego we wniosku Projektu, w szczególności prosimy wskazać:

a)Jaką dokładnie będą miały postać te efekty, co powstanie w wyniku realizacji przez Państwa zadań?

a)Politechnika po zrealizowaniu zadań projektu wykaże następujące efekty:

1)raport końcowy z otrzymanych wyników badań, w wersji elektronicznej i w wersji wydrukowanej,

2)publikacja/e naukowa/e w języku polskim i w j. angielskim, która będzie wydana w żurnalu znajdującym się na (...)o możliwie wysokim IF,

3)opracowanie naukowe, w celu upowszechnienia przez Lidera wyników badań na stronie internetowej,

4)prezentacja wyników badań podczas naukowej konferencji krajowej w celu ich upowszechnienia,

5)prezentacja lub wykład podczas organizowanych przez A. wydarzeń związanych z promocją Grup Operacyjnych (…),

6)efekty dydaktyczne dla studentów i doktorantów PBŚ, włączenie do materiałów pomocniczych, wyników i materiałów fotograficznych i filmowych.

b)W jaki sposób i na czyją rzecz zostaną udostępnione te efekty?

b)Sposób udostępnienia efektów nastąpi w postaci:

1)pisemnego raportu końcowego przekazanego Liderowi Konsorcjum,

2)tekstu przekazanego Liderowi do opracowania przez niego podsumowania operacji do zamieszczenia na stronie internetowej,

3)publikacji naukowych w czasopismach opatrzonych informacją o źródle finansowania, numerem projektu i nazwą A.- powszechne udostępnienie,

4)udziału w konferencji/ach, na których będą prezentowane wyniki badań - powszechne udostępnienie,

5)prezentacji dla studentów i doktorantów w postaci audiowizualnych.

c)Czy udostępnienie przez Państwa efektów zadań wykonanych przez Państwa w ramach Projektu będzie odpłatne czy też nieodpłatne?

d)Wszystkie efekty zadań będą udostępniane nieodpłatnie.

5)Do wykonania jakich konkretnie świadczeń na rzecz (...) będą Państwo zobowiązani w związku z realizacją Projektu?

Agencja (...) jest instytucją pośredniczącą i rozliczającą projekt. Politechnika zobowiązana jest wobec Agencji m.in. do:

1)wydatkowania środków finansowych zgodnie z umową o przyznaniu pomocy,

2)wykonania zakresu rzeczowego projektu zgodnie z zestawieniem rzeczowo-finansowym,

3)poniesienia kosztów kwalifikowalnych operacji zgodnie z przepisami ustawy pzp z dnia 29 stycznia 2004 r. lub ustawy pzp z dnia 11 września 2019 r.,

4)poniesienia kosztów kwalifikowalnych operacji w formie rozliczenia bezgotówkowego,

5)udokumentowania wykonanego zakresu rzeczowego operacji poprzez przedstawienie faktur lub dokumentów o równoważnej wartości dowodowej wraz z potwierdzeniami płatności,

6)prowadzenia dla wszystkich transakcji związanych z realizacją operacji oddzielnego systemu rachunkowości,

7)wykazania w podsumowaniu Projektu informacji o uzyskanych wynikach badań rozwojowych (Raport końcowy),

8)umożliwienia wykazania przez A. wyników badań z Projektu,

9)informowania i rozpowszechniania informacji o pomocy otrzymanej z EFRROW, 

10)nieodpłatnego udostępniania do publicznej wiadomości rezultatów operacji, co najmniej na stronie internetowej prowadzonej przez Lidera Konsorcjum,

11)wykonanie obowiązków wynikających z trwałości projektu.

Pytanie

Czy Wnioskodawca jest uprawniony do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony jaki wynika z faktur dokumentujących nabycie towarów/usług w toku realizacji Projektu?

Państwa stanowisko w sprawie

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w przedmiotowej sytuacji nie ma on prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony jaki wynika z faktur dokumentujących nabycie towarów/usług w toku realizacji Projektu.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (zwanej dalej ustawą o VAT), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy o VAT), natomiast przez świadczenie usług należy rozumieć każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych (art. 8 ust. 1 ustawy o VAT).

Z przytoczonych przepisów wynika, że aby doszło do świadczenia usługi jako czynności opodatkowanej podatkiem VAT muszą być spełnione łączne dwie przesłanki:

  • świadczenie musi mieć charakter odpłatny,
  • musi zaistnieć bezpośredni odbiorca świadczenia odnoszący z niego korzyść (choćby potencjalną).

Podobnie w przedmiotowej kwestii wypowiada się judykatura, np. Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 28 października 2016 r., sygn. akt I FSK 461/15 orzekł: „Szerokie określenie zakresu przedmiotowego u.p.t.u. nie oznacza jednak, że świadczeniem usług jest każda czynność, czy zdarzenie, którego efektem jest odpłatne przysporzenie jednej ze stron na skutek działania lub zaniechania innej strony.

W orzeczeniach C-154/80, C-89/81, C-16/93, C-498/99 (publ. www.curia.europa.eu), odnoszących się do podobnych kwestii, jak w tej sprawie TSUE stwierdził, że za świadczenie usług za wynagrodzeniem, a więc czynności opodatkowane VAT uważane mogą być takie sytuacje, w których:

  • istnieje związek prawny między usługodawcą i usługobiorcą, w ramach którego następuje wzajemne świadczenie,
  • wynagrodzenie otrzymane przez usługodawcę stanowi wartość faktycznie przekazaną w zamian za usługi świadczone na rzecz usługobiorcy, o istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi,
  • odpłatność za otrzymane świadczenie (towar lub usługę) pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana tym podatkiem, o istnieje możliwość wyrażenia w pieniądzu wartości tego świadczenia wzajemnego.”

Również NSA w wyroku z 7 marca 2018 r., sygn. akt: I FSK 794/16 uznał za prawidłową argumentację WSA: „Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością, a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie”, wyrok NSA z 8 lutego 2018 r., sygn. akt I FSK 546/16: „Za świadczenie usług za wynagrodzeniem, a więc czynności opodatkowane VAT, uważane mogą być sytuacje, w których: istnieje związek prawny między usługodawcą i usługobiorcą, w ramach którego następuje wzajemne świadczenie; wynagrodzenie otrzymane przez usługodawcę stanowi wartość faktycznie przekazaną w zamian za usługi świadczone na rzecz usługobiorcy; istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi.”, wyrok NSA z 13 kwietnia 2017 r., sygn. akt I FSK 171/15: „Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki: zaistnieć określone świadczenie (lub zaniechanie), którego adresatem jest konkretny podmiot i w związku z tą czynnością zostanie wypłacone wynagrodzenie. Główną przesłanką świadczenia usług jest zaspokojenie potrzeb konsumenta. O charakterze danego świadczenia nie decyduje nadana mu przez strony nazwa, lecz jego cechy istotne z punktu widzenia prawa podatkowego.”, wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z 30 stycznia 2018 r., sygn. akt: I SA/Bd 1006/17: „Istotny jest bezpośredni związek pomiędzy dokonanym świadczeniem a otrzymaniem wynagrodzenia. Aby zatem dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi zaistnieć określone świadczenie (lub zaniechanie), którego adresatem jest konkretny podmiot i w związku z tą czynnością zostanie wypłacone wynagrodzenie.”

Kwestia istnienia świadczenia rodzącego obowiązek podatkowy w podatku VAT była wielokrotnie rozpatrywana także przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Przykładowo, w wyroku z 3 marca 1994 r. w sprawie C-16/93 TSUE orzekł: „Świadczenie usług realizowane jest „za wynagrodzeniem” w rozumieniu artykułu 2(1) VI Dyrektywy i stąd podlega opodatkowaniu wyłącznie wtedy, gdy istnieje związek prawny między usługodawcą i usługobiorcą, w ramach którego następuje świadczenie wzajemne, przy czym wynagrodzenie otrzymane przez usługodawcę stanowi wartość faktycznie przekazaną w zamian za usługi świadczone na rzecz usługobiorcy (zob. wyroki: z 29 października 2009 r. w sprawie C-246/08, z 1 kwietnia 1982 r. w sprawie 89/81, Rec. s. 1277, pkt 9, 10; z 3 marca 1994 r. w sprawie C-16/93, Rec. s. I-743, pkt 12).” Dodatkowo według definicji zawartej w internetowym Słowniku Języka Polskiego PWN (https://sjp.pwn.pl/szukaj/%C5% 9Bwiadczenie.html) poprzez „świadczenie” należy rozumieć „obowiązek wykonania lub przekazania czegoś na czyjąś rzecz; też: to, co jest z tytułu takich zobowiązań wykonywane lub przekazywane”.

W świetle powyższych definicji należy uznać, że aby doszło do świadczenia, Agencja musi coś otrzymać od Uczelni (towar lub usługę).

W opinii Wnioskodawcy, aby transakcja była opodatkowana niezbędne jest wystąpienie świadczenia wzajemnego - jedna strona otrzymuje określone wynagrodzenie, druga świadczenie wzajemne. W rozpatrywanym przypadku brakuje ww. elementów.

Jak wynika z rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 grudnia 2016 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania „Współpraca” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, celem przyznania pomocy finansowej nie jest otrzymanie samych wyników badań, a opracowanie i wdrożenie przez grupy EPI innowacji w zakresie nowych produktów lub znacznie udoskonalonych produktów objętych załącznikiem nr 1 do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, praktyk, procesów, technologii lub metod organizacji lub marketingu dotyczących produkcji, przetwarzania lub wprowadzania do obrotu produktów objętych załącznikiem nr 1 do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

W odniesieniu do przedmiotowego stanu faktycznego należy stwierdzić, że pomiędzy Wnioskodawcą a Agencją nie ma świadczenia wzajemnego, gdyż Agencja nie osiąga wymiernych korzyści z Projektu. Agencja jako dysponent przekazuje środki finansowe publiczne, jak również pochodzące z Unii Europejskiej. Natomiast Uczelnia, zgodnie z postanowieniami umowy, przekazuje nieodpłatnie wyniki przeprowadzonych badań i analiz Agencji, jednak jednocześnie jest obowiązana opublikować je na stronie internetowej. Wszystkie efekty prac są więc jawne i dostępne nieodpłatnie nie tylko dla Agencji w ramach rozliczenia z realizacji Projektu, ale również opinii publicznej.

Wnioskodawca udostępnia wyniki badań opinii publicznej na mocy § 5 ppkt 3 lit. a) umowy o przyznaniu pomocy oraz § 4 ust. 1 pkt 5-6 Rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z 23 grudnia 2016 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania „Współpraca” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 dla wszystkich zainteresowanych odwiedzających stronę internetową zarówno w okresie realizacji, jak i przez 5 lat od otrzymania płatności końcowej. W takiej sytuacji nie można twierdzić, że profit z przedsięwzięcia uzyskuje konkretny odbiorca, który płaci za usługę wykonania badań. Ponadto efekty przedmiotowych prac nie będą odsprzedawane, udostępniane w ramach odpłatnej licencji lub w inny odpłatny sposób. Wnioskodawca jest z mocy prawa obowiązany udostępniać wyniki badań nieodpłatnie. W konsekwencji wskazana transakcja ma charakter jednostronny, nie jest wynagrodzeniem za wyświadczenie usługi, a jedynie formą finansowania Projektu. W efekcie nie wystąpi odpłatne świadczenie podlegające opodatkowaniu na gruncie podatku od towarów i usług.

Ponadto Wnioskodawca nie zamierza wykorzystać pozyskanej w ramach Projektu wiedzy i technologii do własnej produkcji maszyny do odkamieniania pola, natomiast zamierza być Autorem publikacji naukowej dotyczącej efektów badań z zastosowaniem metodologii obliczania śladu węglowego jako innowacji w produkcji roślinnej po zastosowaniu maszyny do odkamieniania pola. Wnioskodawca zamierza również być Współautorem wynalazku pt. „(...)”.

Wnioskodawca będzie udostępniał wyniki przeprowadzanych badań i analiz nieodpłatnie w formie ww. sprawozdań dla Agencji lub ogólnodostępnych publikacji na prowadzonej stronie internetowej. Uzyskane w ramach Projektu wyniki badań nie będą wykorzystywane w celach komercyjnych, tzn. nie będą odsprzedawane, udostępniane w ramach odpłatnej licencji lub w inny odpłatny sposób.

Wnioskodawca nie będzie odpłatnie udostępniał wyników badań zarówno Agencji, jak i innym podmiotom (ani konsorcjantom ani innym podmiotom). Nie zamierza też komercjalizować (sprzedawać) efektów prac w przyszłości.

Rolą Wnioskodawcy w Projekcie jest wyłącznie prowadzenie badań. W związku z powyższym należy uznać, iż Wnioskodawca nie będzie w praktyce wykorzystywał efektów Projektu do sprzedaży opodatkowanej.

Jak wskazano w przytoczonym wcześniej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, tylko wykorzystanie do czynności opodatkowanych nabytych towarów i usług uprawnia do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. W przedmiotowym stanie faktycznym realizacja Projektu nie stanowi czynności opodatkowanej, ponieważ wyniki przeprowadzonych badań i analiz z mocy prawa zostaną udostępnione nieodpłatnie Agencji, pozostałym członkom Konsorcjum oraz opinii publicznej.

Jednocześnie uzyskane w ramach Projektu wyniki badań nie będą wykorzystywane w celach komercyjnych, tzn. nie będą odsprzedawane, udostępniane w ramach odpłatnej licencji lub w inny odpłatny sposób (ani na rzecz Konsorcjantów ani innych podmiotów). W konsekwencji, w wyniku braku związku pomiędzy nabytymi towarami i usługami a czynnościami opodatkowanymi Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy:

obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Należy również podkreślić, że prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możliwość wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Odliczenia podatku naliczonego, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, może więc dokonać zarejestrowany czynny podatnik podatku VAT pod warunkiem, że nabyte towary i usługi są lub będą związane z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez tego podatnika.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W analizowanej sprawie wątpliwości dotyczą ustalenia, czy przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu „(...) ”.

Mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa podatkowego oraz przedstawione okoliczności sprawy należy stwierdzić, że w analizowanym przypadku nie przysługuje Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy. W rozpatrywanej sprawie nie jest spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących zakupy dokonane w związku z realizowanymi zadaniami w ramach Projektu, tj. związek nabywanych towarów i usług z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Jak wynika z opisu sprawy, są Państwo członkiem Konsorcjum. Konsorcjum, jako grupa operacyjna (…), pod nazwą (...), zostało zawiązane w celu wspólnego opracowania i złożenia wniosku o przyznanie pomocy (wniosku) i wspólnej realizacji operacji pt. „(...)”. Nie planują Państwo przekazania swoich praw własności do wyników badań żadnemu podmiotowi spoza Konsorcjum w celach komercyjnych dla osiągnięcia korzyści finansowych. Nie otrzymują Państwo również wynagrodzenia od żadnego z Konsorcjantów. Po zakończeniu projektu, nie będą Państwo uczestniczyć w jego komercjalizacji, tzn. w efekcie realizacji projektu nie powstanie przychód z tytułu licencjonowania lub innej formy komercjalizacji wyników badań. Państwa udział w Projekcie polega na wykonywaniu badań naukowych. Nie zamierzają Państwo wykorzystywać efektów Projektu do późniejszych działań zmierzających do sprzedaży produktów uzyskanych przy zastosowaniu zdobytej w Projekcie wiedzy. Nie planują Państwo użyć uzyskanych wyników badań i umiejętności (technologii) do produkcji maszyny do odkamieniania pola, którą mogliby dalej sprzedawać.

Tym samym z okoliczności sprawy wynika, że towary i usługi nabyte na potrzeby realizacji projektu nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zatem nie mają Państwo prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów oraz usług w toku realizacji Projektu „(...)”.

Tym samym Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Ponadto informujemy, że wydana interpretacja dotyczy wyłącznie Państwa i tylko w stosunku do Państwa może wywołać określone przepisami skutki prawne. Interpretacja ta nie wywołuje zaś skutków prawnych dla pozostałych członków konsorcjum.

Jednocześnie informujemy, że załącznik dołączony do wniosku nie podlegał analizie. Wszystkie informacje niezbędne do wydania interpretacji indywidualnej powinny zostać zawarte w opisie stanu faktycznego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.