Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
14 listopada 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 6 listopada 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: („…”).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług zarejestrowanym pod numerem NIP.
Gmina realizuje Projekt pn. („…”), dalej: Projekt. Projekt współfinansowany jest ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej w ramach programu (finansowanie w wysokości %), w ramach środków NFOŚiGW (finansowanie w wysokości %) oraz ze środków własnych partnerów konsorcjum, w tym Gminy (finansowanie w wysokości %).
Beneficjentem koordynującym Projekt jest firma a współbeneficjentami są: Gmina, A, B, C, D.
Projekt realizowany jest w latach 2023 - 2029.
Głównym celem Projektu jest (...).
Szczegółowe cele Projektu w Gminie jako miasta.
(...).
Zadania Gminy w zakresie realizacji Projektu polegają na:
-uczestniczeniu w zarządzaniu projektem,
-weryfikacji poprawności i użyteczności wskaźników wykorzystanych na potrzeby stworzenia wspomnianych wyżej systemów informatycznych, kontrola jakości i poprawności działania systemów informatycznych,
-testowaniu działania przygotowanych aplikacji webowych, o których mowa powyżej,
-dostarczaniu danych przestrzennych na potrzeby realizacji projektu,
-wsparciu merytorycznym,
-wdrożeniu poszczególnych rozwiązań (przeprowadzenie procedur przetargowych wyboru wykonawcy; nadzór nad pracami i odbiór po ich zakończeniu),
-nadzorze nad pracami pielęgnacyjnymi i utrzymaniowymi w ramach zieleni,
-informacji i promocji.
Zadania Gminy będą wymagały zamówienia usług i prac (np. wykonanie prac budowlanych w zakresie rozszczelnienia gruntu, prace pielęgnacyjne zieleni, nasadzenia nowej roślinności, wymiana trawników na łąki kwietne, tworzenie ogrodów deszczowych, niecek infiltracyjnych, itp.). Faktury z tytułu nabycia przez Gminę towarów i usług związanych z realizacją Projektu będą wystawione wyłącznie na Gminę.
Zakresem niniejszego wniosku objęte są wyłącznie wydatki poniesione w ramach realizacji Projektu udokumentowane fakturami wystawionymi na Gminę.
Efektami końcowymi Projektu będzie osiągnięcie tzw. bezpośrednich efektów środowiskowych zgodnie z poniższym wykazem:
1.Redukcja obszaru szczególnie podatnego na zmianę klimatu. Planowane jest zmniejszenie powierzchni terenów szczególnie wrażliwych na zmiany klimatu w trakcie trwania projektu z początkowej wartości - km2, do km2 na koniec projektu.
2.Powierzchnia obszarów, gdzie spadek bioróżnorodności został zatrzymany lub odwrócony. Zakłada się wzrost powierzchni tych obszarów z początkowego km2 do km2 na koniec projektu.
3.Planuje się wzrost powierzchni obszarów zieleni spontanicznej objętych ochroną w z aktualnej ilości m2 do m2 na koniec projektu.
4.Planuje się wzrost powierzchni obszarów, na których w wyniku projektu zmieniono sposób prowadzenia prac utrzymaniowych w z ilości m2 obecnie do m2 na koniec projektu.
5.W ramach realizacji projektu w miejscach wskazanych przez system wprowadzone zostaną elementy infrastruktury. W ramach realizacji projektu planuje się wdrożenie nowych, zakładając że powierzchnia pojedynczego wdrożenia będzie wynosiła co najmniej m2.
6.Planuje się wzrost powierzchni terenu biologicznie czynnego w czasie trwania Projektu z m2 powierzchni terenu do minimum m2 po zakończeniu projektu.
7.Wzrost powierzchni obszarów o dobrej kondycji roślinności z m2 do m2 na koniec projektu.
8.Szacuje się, że w obszarze interwencji, w najbardziej uszczelnionych obszarach miasta, ilość wody opadowej zatrzymanej w miejscu wystąpienia opadu i dostępnej dla roślinności zwiększy się z początkowej wartości m3 do m3 na koniec projektu.
9.Powierzchnia miejskiej na obszarze interwencji. Zakłada się, że powierzchnia pozostająca poza obszarem o podwyższonej temperaturze gruntu w wyniku realizacji projektu zwiększy się z wartości początkowej m2 na do m2 na koniec realizacji projektu.
Realizacja Projektu jest zadaniem własnym gminy, o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 12 oraz pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 r. poz. 1465), zgodnie z którym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne gminy obejmują sprawy: w zakresie ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (pkt 1), zieleni gminnej i zadrzewień (pkt 12), utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (pkt 15).
Wdrożenia będą miały miejsce wyłącznie na gruntach stanowiących własność Gminy oraz przez Gminę zarządzanych. Są to grunty publiczne i ogólnodostępne.
Ponieważ Gmina będzie miastem, infrastruktura (tereny, na których wdrożone zostaną rozwiązania oparte na naturze) wsparta w ramach projektu będzie, oprócz udostępnienia dla wszystkich mieszkańców Gminy i osób przyjezdnych, wykorzystywana również nieodpłatnie, np. na potrzeby wizyt studyjnych, prowadzenia badań naukowych dla jednostek naukowych zajmujących się ekologią miast czy architekturą krajobrazu. Z infrastruktury wspartej w Projekcie korzystać będą mogły również szkoły na każdym poziomie, np. na potrzeby edukacji ekologicznej (np. zajęcia terenowe). Pozyskane i opracowane dane lotnicze zostaną wykorzystane do rozszerzenia danych przestrzennych w ramach ogólnodostępnego, bezpłatnego Systemu Informacji Przestrzennej (SIP). Tak więc Gmina będzie wykorzystywała zakupy poniesione w związku z realizacją Projektu do rozwoju terenów zieleni, tj. - utrzymania i zarządzania terenami zieleni miejskiej, ochrony zieleni, realizacji prac utrzymaniowych obszarów zieleni, ochrony drzew, edukacji ekologicznej.
Gmina nie będzie wykorzystywała zakupów dokonanych w związku z realizacją projektu do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.
Pytanie
Czy Gminie przysługuje prawo do obniżenia kwoty VAT należnego o kwotę VAT naliczonego wykazanego na fakturach zakupowych otrzymanych przez Gminę w związku z realizacją Projektu („…”)?
Państwa stanowisko w sprawie
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2024 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2024 r. poz. 361), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114. art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Tak więc warunkiem obniżenia kwoty VAT należnego o kwotę VAT naliczonego jest istnienie związku zakupu ze sprzedażą, wykorzystywanie zakupu do dokonania sprzedaży.
W niniejszej sprawie zakupy dokonywane w Projekcie nie będą przeznaczone na wykonywanie przez Gminę czynności opodatkowanych VAT. Infrastruktura, która zostanie wsparta w projekcie będzie położona na gruntach publicznych i dostępnych dla każdego. Ponadto będzie ona wykorzystywana nieodpłatnie np. na potrzeby wizyt studyjnych, prowadzenia badań naukowych dla jednostek naukowych zajmujących się ekologią miast czy architekturą krajobrazu. Z infrastruktury wspartej w Projekcie korzystać będą mogły również szkoły na każdym poziomie, np. na potrzeby edukacji ekologicznej (np. zajęcia terenowe). Pozyskane i opracowane dane lotnicze zostaną wykorzystane do rozszerzenia danych przestrzennych w ramach ogólnodostępnego, bezpłatnego Systemu Informacji Przestrzennej (SIP). Tak więc Gmina będzie wykorzystywała zakupy poniesione w związku z realizacją Projektu do rozwoju terenów zieleni, tj. - utrzymania i zarządzania terenami zieleni miejskiej, ochrony zieleni, realizacji prac utrzymaniowych obszarów zieleni, ochrony drzew, edukacji ekologicznej.
W związku z powyższym, ze względu na brak przeznaczenia zakupów poczynionych w związku z realizacją Projektu („…”) do wykonywania czynności opodatkowanych VAT, Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty VAT należnego o kwotę VAT naliczonego wykazanego na fakturach zakupowych otrzymanych przez Gminę w związku z realizacją tego Projektu.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi: suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Art. 87 ust. 1 ustawy stanowi, że:
W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2 - ust. 6 ustawy.
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Według art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 ust. 1 obowiązującej od 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1 ze zm.), zgodnie z którym:
Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.
Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.
W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
W myśl art. 7 ust. 1 pkt 1, pkt 12 i pkt 15 ww. ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:
1) ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej;
12) zieleni gminnej i zadrzewień;
15) utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ – jak Państwo wskazali – Gmina nie będzie wykorzystywała zakupów dokonanych w związku z realizacją projektu do wykonywania czynności opodatkowanych VAT. W związku z powyższym, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym, z tego tytułu nie będzie przysługiwało Państwu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane powyżej przepisy prawa stwierdzam, że nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: („…”), ponieważ efekty projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Tym samym Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).