Interpretacja indywidualna po wyroku sądu - stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0114-KDIP4-2.4012.516.2022.11.WH

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 9 stycznia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.516.2022.11.WH

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna po wyroku sądu - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

1)ponownie rozpatruję sprawę Państwa wniosku z 27 października 2022 o wydanie interpretacji indywidualnej - uwzględniam przy tym wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 29 września 2023 r. sygn. akt III SA/Wa 1189/23 (data wpływu prawomocnego orzeczenia 18 października 2024 r.) oraz Naczelnego Sądu Administracyjnego z 5 czerwca 2024 r. sygn. akt I FSK 125/24; i

2)stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

2 listopada 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 27 października 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnili go Państwo pismem z 11 stycznia 2023 r. (wpływ 16 stycznia 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Stowarzyszenie "(…)” (Wnioskodawca) jest zarejestrowany w KRS (w rejestrze stowarzyszeń i innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz publicznych zakładów opieki zdrowotnej oraz w rejestrze przedsiębiorców). Ze względu na fakt, że Stowarzyszenie prowadzi obok działalności statutowej, również działalność gospodarczą jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Wnioskodawca ma misję propagowania nieformalnej edukacji w obszarach związanych z tworzeniem, wprowadzaniem ideologii (filozofii) (…) do szkół, szerzenia idei otwartej technologii, zgodnie z którą każdy powinien mieć dostęp do narzędzi, umożliwiających naukę oraz tworzenie. Od wielu lat realizuje projekty związane z cyfrową, osobistą fabrykacją. Prowadzi współpracę ze szkołami, warsztaty dla dzieci, młodzieży oraz dorosłych w całej Polsce, pozwalając zdobyć im cyfrowe umiejętności niezbędne do zwiększania swojej konkurencyjności na dynamicznie zmieniającym się rynku pracy. Umożliwia zdobycie umiejętności, które pozwalają zmienić pracę, a nawet podjąć zatrudnienie, szczególnie osobom z grup wykluczonych.

Wnioskodawca aktywnie włącza się w opracowywanie strategii oraz działań merytorycznych dla nowo powstających miejsc typu (…) zarówno w kraju, jak i za granicą. Dzięki działalności Stowarzyszenia Polska staje się postrzegana jako kraj rozwijający się cyfrowo. Kadra Stowarzyszenia jest doświadczona w prowadzeniu warsztatów (…) dla dzieci i młodzieży, prowadzeniu warsztatów technicznych oraz DIY dla dorosłych, obsługi maszyn (…), obsługi technicznej maszyn i urządzeń.

Stowarzyszenie regularnie współpracuje z edukatorami prowadzącymi szkolenia i warsztaty z zakresu nowych technologii, wyspecjalizowanymi w szkoleniu młodzieży i dorosłych. Wykorzystują swoją praktyczną wiedzę do prowadzenia szkoleń specjalistycznych z wykorzystaniem maszyn (…) oraz metody (…). Członkowie Stowarzyszenia od lat są związani z edukacją, dodatkowo są pionierami idei maker movement w Polsce.

Wnioskodawca wraz z inną fundacją, wspólnie prowadzi Ośrodek rozwoju otwartych technologii, projektowania open source i open hardware tzw. (…) (ang. laboratorium wytwórstwa). Stowarzyszenie pełni rolę operatora oraz realizatora większości odbywających się w Ośrodku projektów, gdzie stworzono środowisko sprzyjające wzajemnej wymianie kompetencji i współpracy przedstawicieli różnych profesji, integrującego działalność edukacyjną, społeczną i biznesową.

Zgodnie z Rozdziałem II § 7 Statutu Wnioskodawcy określającym cele Stowarzyszenia i sposoby ich realizacji, są to:

1. Tworzenie oraz prowadzenie ośrodków rozwoju otwartych technologii i projektowania open source, open hardware m.in. (…) i (…);

2. Aktywność w obszarze otwartych technologii, ekologii, kultury, sztuki, architektury, wzornictwa przemysłowego i użytkowego, (m.in.: inicjowanie i wspieranie działań innowacyjnych na polu nowych technologii, badanie, tworzenie, upowszechnianie, propagowanie, edukowanie, animowanie, integrowanie i aktywizowanie społeczeństwa w wyżej wymienionych dziedzinach; prototypowanie i wdrażanie nowych technologii; aktywizacja lokalnych społeczności poprzez edukację oraz działania związane z osobistą fabrykacją; profilaktyka i przeciwdziałanie patologiom i wykluczeniu społecznemu poprzez zwiększanie dostępu do cyfrowych technologii; działania na rzecz dzieci i młodzieży; propagowanie idei ruchu otwartego oprogramowania, otwartych technologii i wolnej kultury; działalność edukacyjna; podnoszenie kompetencji w korzystaniu z cyfrowych technologii);

3. W sferze następujących zadań publicznych (pożytku publicznego) są to m.in.: działalności na rzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym; działalności wspomagającej rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości; działalności wspomagającej rozwój techniki, wynalazczości i innowacyjności oraz rozpowszechnianie i wdrażanie nowych rozwiązań technicznych w praktyce gospodarczej.

Zgodnie z § 8 Statutu Stowarzyszenie realizuje swoje cele między innymi poprzez: organizowanie warsztatów oraz działań edukacyjnych dla dzieci, młodzieży, dorosłych, seniorów oraz osób z niepełnosprawnością; organizowanie i prowadzenie konferencji, seminariów, szkoleń i wykładów, dyskusji, paneli, odczytów, etc; współpracę z instytucjami krajowymi i zagranicznymi w zakresie edukacji, wymiany osób i doświadczeń popularyzowanie i propagowanie metod i technik współpracy oraz efektów programów prospołecznych realizowanych, współorganizowanych i inicjowanych przez Stowarzyszenie, a także inne organizacje pozarządowe, administrację publiczną oraz przedsiębiorców, w szczególności na zasadzie partnerstwa; inicjowanie i wspieranie innowacyjnych rozwiązań w różnorodnych dziedzinach życia kulturalnego i społecznego; organizowanie i współorganizowanie placówek oświatowych; propagowanie wykorzystania nowoczesnych technologii (ust. 1).

Stowarzyszenie może prowadzić dodatkowo działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji jej celów statutowych. Zysk z działalności gospodarczej jest przeznaczany przede wszystkim na realizację celów statutowych Stowarzyszenia i pokrywanie kosztów jej działalności (ust. 3).

Wnioskodawca został wybrany zgodnie z art. 33 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 818, ze zm.) jako jeden z trzech partnerów do realizacji projektu realizowanego w ramach programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020.

Projekt nosi nazwę „(…)” i jest realizowany w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014-2020 Oś Priorytetowa nr III „(…)” Działanie 3.2 Innowacyjne rozwiązania na rzecz aktywizacji cyfrowej. Decyzją z 1 kwietnia 2022 r. (Decyzja) wydaną przez Instytucję Pośredniczącą (która jest zarazem Beneficjentem i Liderem projektu) uzyskał dofinansowanie na jego realizację. Beneficjent, to instytucja rządowa podległa Ministrowi Cyfryzacji, specjalizująca się we wdrażaniu projektów finansowanych ze środków UE i prowadzeniu projektów własnych w obszarze cyfryzacji i informatyzacji.

Projekt przewiduje stworzenie koncepcji Pracowni Aktywnego (…) ((…)) - nowatorskiej pracowni cyfrowej w formie stacjonarnej i mobilnej z ofertą warsztatów i szkoleń z kompetencji cyfrowych, co wpisuje się w zakres interwencji Osi priorytetowej III (…) (Projekt).

Grupą docelową będą uczniowie, nauczyciele i osoby dorosłe.

Celem (…) jest: bezpłatne umożliwienie uczniom kontaktu z nowoczesnymi technologiami i zachęcenie do wyboru ścieżki kariery w branży ICT, stworzenie przez nauczycieli koncepcji zajęć w szkołach w oparciu o szkolenia w pracowniach oraz podnoszenie kwalifikacji lub przekwalifikowanie się osób dorosłych i zwiększenie ich konkurencyjności na rynku pracy w Polsce i Europie.

W ramach (…) zakłada się stworzenie 4 pracowni stacjonarnych i 4 mobilnych. Projekt przyczyni się do stworzenia sieci edukatorów i wyspecjalizowanych pracowni z wypracowaną ścieżką dydaktyczną - schematem możliwym do zastosowania w kolejnych miejscach w Polsce. Kwota dofinansowania określona została na podstawie harmonogramu rzeczowo-finansowego stanowiącego załącznik do wniosku o dofinansowanie.

Projekt realizowany na podstawie Decyzji jest projektem partnerskim, o którym mowa w art. 33 Ustawy, a jednym z trzech partnerów jest Wnioskodawca. Zgodnie z Decyzją Instytucja Pośrednicząca przyznała Beneficjentowi na realizację Projektu dofinansowanie stanowiące 100 % kwoty całkowitych wydatków kwalifikowanych Projektu.

Projekt składać się będzie z następujących działań:

DZIAŁANIE 1 - przygotowanie pracowni (…): Beneficjent z partnerami opracuje szczegółową koncepcję pracowni. Następnie partnerzy będą zobowiązani znaleźć przestrzeń do realizacji projektu we wskazanych miastach, a później przeprowadzić potrzebne prace remontowe i adaptacyjne i dokonać zakupu materiałów, narzędzi oraz maszyn potrzebnych do realizacji zadań związanych z przygotowaniem i wyposażeniem pracowni. Równolegle będą realizowane spotkania partnerów, podczas których opracowana zostanie niezbędna dokumentacja merytoryczna, na której będzie się opierała oferta początkowa każdego (…), zawierająca zestaw scenariuszy zajęć dydaktycznych spójnych z podstawą programową różnych przedmiotów i opartych na podejściu interdyscyplinarnym. Realizowane będzie także zadania związane z rekrutacją i szkoleniem personelu projektowego oraz trenerów / edukatorów (…).

DZIAŁANIE 2 - realizacja działań informacyjno-promocyjnych: Organizowane będą spotkania zespołu projektowego mające na celu m.in. przygotowanie działań informacyjno-promocyjnych, wykorzystujących wiele form dotarcia do odbiorców projektu. Przewiduje się również realizację warsztatów w formule hackathonów, a także działań promocyjnych w szkołach.

DZIAŁANIE 3 - realizacja działań projektowych: W trakcie tego działania otwierane będą (…) stacjonarne. Będzie to też moment, w którym zacznie się bieżąca praca nad tworzeniem kolejnych bezpłatnych ofert szkoleniowych i materiałów edukacyjnych, które będą powstawały w trakcie realizowanych wydarzeń. W tym czasie przeprowadzone zostaną intensywne działania merytoryczne w zakresie przygotowania oferty dopasowanej do odpowiedniej grupy docelowej, w tym także uwzględniające realizację działań z wykorzystaniem różnych form mobilnych (…). Działania będą w szczególności nastawione na szkolenia wspierające dla nauczycieli w realizowaniu zajęć w sposób innowacyjny w oparciu o (…) oraz metodykę PBL, a także kierowane do uczniów na różnym etapie nauczania, mające na celu zainteresowanie ich nowoczesnymi technologiami i rozwijanie zaawansowanych kompetencji cyfrowych. Model mobilnych działań ma na celu m.in. dotarcie do większej liczby odbiorców projektu, do mniejszych środowisk i miejscowości, w których nie ma możliwości korzystania z tak zaawansowanej technologii.

DZIAŁANIE 4 - monitorowanie i ewaluacja projektu: Prowadzone będą działania monitoringowe projektu, m.in. w zakresie realizacji celów projektu, analizy atrakcyjności oferty zajęć / warsztatów opracowanych dla poszczególnych grup docelowych, analizy popytu na usługi świadczone przez (…), ewaluacja szkoleń dedykowanych nauczycielom, edukatorom. W ramach etapu możliwa jest modyfikacja lub stworzenie nowych scenariuszy i form zajęć, które w największym stopniu odpowiadają na potrzeby grup docelowych. Bieżący monitoring oraz przeprowadzenie ewaluacji w trakcie realizacji projektu m.in. pod kątem adekwatności założeń projektowych do potrzeb odbiorców, skuteczności związanej z promocją, użyteczności opracowanych i wybudowanych pracowni, w tym wersji mobilnych oraz osiągnięcia trwałości wypracowanych rozwiązań, pozwoli na dynamiczne wprowadzania odpowiednich optymalizacji i zmian, które przyczynią się do osiągnięcia celów projektu.

DZIAŁANIE 5 - rozliczenie projektu: W ramach etapu prowadzone będą działania związane z rozliczeniem projektu, przygotowaniem dokumentacji potwierdzającej osiągnięcie założonych wskaźników i rozliczenie wniosku.

Dla każdego działania założono odpowiednie ramy czasowe ich realizacji wraz z odpowiednim buforem umożliwiającym ich realizację w przypadkach, które nie zostały przewidziane na etapie przygotowania wniosku o dofinansowanie.

Zaplanowane w ramach projektu działania umożliwią realizację celów projektu związanych z:

  • opracowaniem koncepcji pracowni (…), a następnie budowy pracowni w wybranych miastach oraz utworzenie mobilnych pracowni,
  • przygotowaniem oferty scenariuszy dydaktycznych dostosowanych do danej grupy docelowej,
  • szkoleniem nauczycieli, edukatorów i trenerów wykorzystujących pracownie do przekazywania wiedzy w sposób atrakcyjny dla danego odbiorcy,
  • wypracowaniem możliwego do przeskalowania modelu pracowni oraz przygotowanie zespołu/kadry pracowni, która zapewni jej sprawne działanie, a także opracowania scenariuszy zajęć, szkoleń, warsztatów, które będą mogły być wykorzystane w szkołach i pracowniach.

Zgodnie z Umową o partnerstwie w celu wspólnej realizacji Projektu (Umowa) Strony zobowiązują się do wspólnej realizacji Projektu (§ 2 ust. 1); Partnerzy mają prawo do dofinansowania odpowiadającego ich wkładowi do Projektu i realizowanej części Projektu na zasadach i w wysokości wynikających z Umowy oraz Decyzji o dofinansowaniu. (§ 5 ust. 1).

Zgodnie z § 5 ust. 8 Umowy Wnioskodawca, jako Partner 3, w odniesieniu do realizowanej części Projektu, wykonuje, obowiązki w szczególności w zakresie:

1) stworzenia we współpracy z Liderem i Partnerami projektu szczegółowej koncepcji dwóch pracowni stacjonarnych i mobilnych;

2) stworzenia i prowadzenia pracowni w (…) i we (…) (tj. wybór lokalu, jego adaptacja, zakup i wyposażenie pracowni w nowoczesne urządzenia do cyfrowej produkcji i fabrykacji), zapewnienie/rekrutacja personelu i trenerów pracowni w oparciu o schemat przygotowany przez Lidera Projektu;

3) przeszkolenia/przygotowania personelu pracowni do prowadzenia pracowni i zajęć;

4) stworzenia we współpracy z Liderem i pozostałymi Partnerami scenariuszy nowatorskich form zajęć i szkoleń;

5) prowadzenia zajęć i szkoleń dla nauczycieli oraz edukatorów z nowych form prowadzenia zajęć i obsługi programów oraz urządzeń, a także zastosowania nowych technologii;

6) stworzenia oferty bezpłatnych zajęć w pracowni, dotarcie z nią do potencjalnych odbiorców w tym m.in. szkół;

7) rekrutacji uczestników szkoleń;

8) poprowadzenia zajęć i szkoleń w różnych formach oraz dla różnych grup odbiorców, łącznie minimum 4000 osób, zakładając 50% udział dzieci ze szkół podstawowych i średnich według ram zaakceptowanych przez Lidera i przedstawionych Partnerom przed rozpoczęciem realizacji zajęć i szkoleń;

9) koordynacji i monitorowania funkcjonowania pracowni, ewaluacja, dostosowywanie oferty do oczekiwań odbiorców i zapotrzebowania oraz modyfikacja scenariuszy i formy zajęć w celu wypracowania najlepszego modelu pracowni, który będzie możliwy do ewentualnego przeskalowania po zakończeniu Projektu;

10) współpracy z Liderem i Partnerami Projektu - stała komunikacja, uczestnictwo w spotkaniach zespołu projektowego, współtworzenie dokumentacji projektowej, rozliczanie wydatków w projekcie, monitoring uczestników i założonych wskaźników;

11) wypracowania modelu pozyskiwania sponsorów niezbędnych do prowadzenia działań po zakończeniu realizacji projektu w okresie utrzymania efektów Projektu;

12) wsparcia Lidera w tworzeniu przewodnika dobrych praktyk;

13) tworzenia dodatkowych materiałów edukacyjnych dla sieci pracowni;

14) udziału w prowadzeniu badań i ewaluacji w Projekcie;

15) udziału w cyklicznych spotkaniach trenerów, wypracowanie wspólnej oferty warsztatów dla szkół.

Wnioskodawca odpowiedzialny będzie za stworzenie i prowadzenie dwóch Pracowni (…), co wiązało się będzie przede wszystkim z koniecznością nabywania towarów i usług związanych z kosztami remontu i adaptacji pomieszczeń, w których będą funkcjonowały pracownie (…) (w tym konieczność wykonania projektu architektonicznego pracowni tak by były one przyjazne szczególnie dzieciom oraz grupom ze specjalnymi potrzebami i osobom z niepełnosprawnościami) oraz budowy wersji mobilnych pracowni.

Ponadto konieczne będą zakupy sprzętu i narzędzi wyposażenia Pracowni mobilnych i stacjonarnych. Na koszty Pracowni Mobilnej w zależności od jej formy będą składały się: zakup i adaptacja pojazdu wraz z wyposażeniem, zakup mobilnych skrzyń z kompletnym wyposażeniem mini pracowni. Wyposażenie mobilnych i stacjonarnych pracowni obejmie m.in. (…) i inne sprzęty i urządzenia konieczne do ich wyposażenia i prowadzenia planowanych zajęć oraz inne elementy infrastruktury potrzebne do skutecznej realizacji planowanych działań, a także standardowe wyposażenie biurowe i użytkowe pomieszczeń (…). Do prawidłowego i efektywnego funkcjonowania pracowni oprócz zakupu sprzętu i wyposażenia niezbędny jest również zakup oprogramowania i licencji, które umożliwią jego efektywne wykorzystanie, przygotowanie i realizację treści merytorycznych zajęć. Istotną grupą wydatków będą koszty związane ze sfinansowaniem kosztów personelu zarządzającego Projektem, całego personelu merytorycznego każdej Pracowni, który będzie złożony z Kierownika pracowni, 1 etatu wsparcia i 7 trenerów (…) (stacjonarnie i Online), w tym m.in: edukatorzy seniorzy i juniorzy. Ponadto nad całością procesów metodycznych i szkoleniowych będzie czuwał Metodyk/autor materiałów/trener (2 etaty) - prowadzący szkolenia dla trenerów (…).

Ponadto w ramach realizacji Projektu Wnioskodawca ponosił będzie inne wydatki, np. w przypadku pracowni mobilnych koszty transportu, koszty zlecania przeprowadzenia niezbędnych badań, ekspertyz, analiz atrakcyjności oferty zajęć / warsztatów opracowanych dla poszczególnych grup docelowych, analiz popytu na usługi świadczone przez (…), opracowań, ewaluacji szkoleń dedykowanych nauczycielom, edukatorom i ewaluacji w trakcie realizacji. Poniesione zostaną koszty na przygotowanie materiałów dydaktycznych (m.in. przewodników, podcastów, scenariuszy lekcji i warsztatów), a także prowadzenie webinariów, zapewnienie merytorycznego wsparcia kadrze zatrudnionej w pracowniach (…) w formie konsultacji, wsparcie w przygotowaniu ścieżki wdrożeniowej i procesów przygotowania standardowej oferty szkoleniowej przez trenerów (…). Dodatkowo w ramach kosztów pośrednich ponoszone będą m.in. następujące wydatki: wynagrodzenie innych osób zaliczających się do personelu wsparcia, czyli osób zaangażowanych w obsługę techniczną projektu, w tym obsługę kadrową, administracyjną, sekretariat i księgowość, a także inne działania niezwiązane z merytorycznym wdrażaniem projektu, koszty mediów (elektryczność, gaz, ogrzewanie, woda), koszty sprzątania i ochrony pomieszczeń, opłaty za telefony, Internet, usługi pocztowe i kurierskie, BHP, usługi bankowe, w tym koszty związane z otwarciem i prowadzeniem odrębnego rachunku bankowego lub subkonta do rachunku bankowego, przeznaczonego do obsługi projektu lub płatności zaliczkowych, koszty ubezpieczeń majątkowych, zakup materiałów biurowych. Koszty pośrednie rozliczane będą wg stawki ryczałtowej w wysokości 15% bezpośrednich kwalifikowalnych kosztów związanych z zaangażowaniem personelu projektu. Wydatki pośrednie zostały podzielone proporcjonalnie pomiędzy Partnerów w projekcie, w związku z zaangażowaniem personelu projektu.

Zgodnie z § 7 Umowy m.in.: Lider i Partnerzy będą prowadzić wyodrębnioną ewidencję wydatków, które ponoszą w ramach realizacji zadań powierzonych w ramach Projektu, tak aby możliwa była identyfikacja poszczególnych operacji finansowych (ust. 1).

Wszystkie płatności w związku z realizacją Projektu pomiędzy Instytucją Pośredniczącą a Liderem i Partnerami będą dokonywane za pośrednictwem wyodrębnionych rachunków bankowych (ust. 3); Strony ponoszą wydatki w sposób określony we Wniosku o dofinansowanie Projektu (ust. 6); Partnerzy przedkładają Liderowi rozliczenie poniesionych kosztów w formie cząstkowego wniosku o płatność za pomocą aplikacji (…), nie później niż 10 dni przed dniem złożeniem przez Lidera wniosku do Instytucji Pośredniczącej. Lider ma prawo do akceptacji, odrzucenia i weryfikacji cząstkowego wniosku o płatność złożonego przez każdego z Partnerów (ust. 10); Dofinansowanie Projektu przekazywane jest Partnerom przez Lidera, na podstawie złożonych przez Partnerów cząstkowych wniosków o płatność jako refundacja lub w formie zaliczki. Partnerzy przekażą Liderowi informację o numerach rachunków bankowych, wskazanych w ust. 3 w terminie 3 dni roboczych od dnia podjęcia Decyzji o dofinansowaniu (ust. 14).

Wnioskodawca nie będzie pobierał opłat od uczestników wskazanego Projektu. Otrzymane dofinansowanie, jak wskazano, przeznaczone będzie na opłacenie zorganizowania i urządzenia pracowni, zakupu sprzętów, zakupu usług zewnętrznych, zawartych umów zleceń lub umów o dzieło oraz umów o pracę, umów B2B. Koszty Projektu zostaną sfinansowane otrzymaną dotacją. Projekt nie przyniesie zysku finansowego.

Określona jest lista mierzalnych wskaźników projektu, które stanowią odzwierciedlenie celów projektowych. Do ich oszacowania wykorzystano dane statystyczne publikowane lub przekazane m.in. przez Główny Urząd Statystyczny, Ministerstwo Edukacji i Nauki czy Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Założone do osiągnięcia wskaźniki są realne i możliwe do osiągnięcia w zaplanowanym terminie, przy wykorzystaniu zasobów niezbędnych do realizacji projektu. Wskaźniki określają liczbę osób objętych szkoleniami / doradztwem w zakresie kompetencji cyfrowych, liczba osób (nauczycieli, uczniów, osób dorosłych) i podmiotów objętych wsparciem w zakresie zwalczania lub przeciwdziałania skutkom pandemii COVID-19, wartość sprzętu IT oraz oprogramowania/licencji finansowanych w odpowiedzi na COVID-19, a także liczbę osób (nauczycieli, uczniów, osób dorosłych), które nabędą lub rozwiną kompetencje cyfrowe w zakresie programowania. Wartość wydatków kwalifikowalnych przeznaczonych na działania związane z pandemią COVID-19 stanowi całkowitą wartość Projektu.

Z § 2 ust. 12 Decyzji o dofinansowaniu wynika zobowiązanie do osiągnięcia wartości docelowych wskaźników produktu i rezultatu Projektu. Ich nieosiągnięcie lub niezachowanie może oznaczać nieprawidłowość i skutkować korektą finansową.

Po zakończeniu realizacji Projektu, tj. po zatwierdzeniu przez Instytucję Pośredniczącą wniosku o płatność końcową w Projekcie, Partnerzy zobowiązani są do prowadzenia działań realizujących cele Projektu, w okresie dwóch lat od dnia zatwierdzenia wniosku o płatność końcową w Projekcie. Poprzez działania realizujące cele Projektu, o których mowa w zdaniu poprzednim rozumie się:

1) zakaz zbywania sprzętu zakupionego w ramach Projektu;

2) zapewnienie równoważnego sprzętu w ramach Projektu w przypadku jego zniszczenia/utraty;

3) kontynuację prowadzenia zajęć dla grup docelowych Projektu, w tym z wykorzystaniem materiałów wytworzonych w trakcie trwania Projektu;

4) realizację celów nadrzędnych Projektu, zgodnie z Wnioskiem o dofinansowanie.

W przypadku stwierdzenia, w trakcie kontroli prowadzonej przez Lidera lub inne podmioty upoważnione do przeprowadzenia kontroli w ramach POPC, braku działań realizujących cele Projektu, Lider może zażądać zwrotu dofinansowania o wartości stanowiącej 30% iloczynu kwoty wydatków kwalifikowalnych przypisanych danemu Partnerowi we Wniosku o dofinansowanie Projektu oraz proporcji między liczbą miesięcy kalendarzowych, w których Partner nie utrzymywał efektów Projektu do liczby 24 miesięcy kalendarzowych okresu utrzymania efektów Projektu.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego

Z uczestnikami warsztatów nie są podpisywane umowy, w przypadku warsztatów dla szkół - szkoły zgłaszają chęć udziału w warsztatach, a nauczyciele wybierają uczestników/uczniów, w przypadku warsztatów dla nauczycieli i osób dorosłych - osoby te zgłaszają się indywidualnie. Wybór następuje na podstawie kolejności zgłoszeń.

Kwota przyznanego dofinansowania została wyliczona na etapie wnioskowania na podstawie szacunków kosztów w oparciu o ekspertyzy i koszty rynkowe planowanych działań. Ostateczna kwota otrzymanego dofinansowania wynikać będzie od faktycznie poniesionych wydatków w związku z realizacją projektu - w wysokości poniesionych kosztów bezpośrednich i ryczałtu na obsługę administracyjną projektu (liczona jako wskaźnik od kosztów personelu bezpośrednio zaangażowanego w projekt).

Dofinansowanie nie jest uzależnione od liczby uczestników Projektu, ale są minimalne wskaźniki od liczby przeszkolonych osób z danych grup wiekowych/społecznych. Nawet w przypadku realizacji większej liczby działań i objęcia działaniami większej liczby uczestników, kwota dofinansowania nie ulega zwiększeniu. Dodatkowo prowadzący tworzą treści ogólnie dostępne więc liczba odbiorców ich działań jest niepoliczalna.

Nie wykonują Państwo jakichkolwiek usług/czynności/zadań dla któregoś z Partnerów Projektu. W ramach projektu nie ma możliwości odpłatnego angażowania wzajemnego partnerów Projektu i świadczenia wobec siebie usług odpłatnych.

W przypadku niezrealizowania założonych liczbowo wskaźników projektu (przypisanych łącznie do wszystkich partnerów) istnieje możliwość obniżenia proporcjonalnie dofinansowania. Jako partner odpowiadają Państwo za jakość realizowanych działań, jednakże nie ma żadnego mechanizmu w partnerstwie, który miałby zastosowanie do oceny należytego lub nienależytego realizacji działań przewidzianych w Projekcie. Wszelkie działania merytoryczne i zakres prowadzonych działań jest merytorycznie uzgadniany z liderem projektu. Instytucja udzielająca wsparcia dokonuje oceny, czy usługi zostały faktycznie zrealizowane i czy zakres prowadzonych działań jest zgodny z założeniami projektu.

Odpowiedzialność za realizację Projektu ponoszą (…). Partnerzy ponoszą odpowiedzialność za prawidłową realizację celów projektu.

Tworzenie pracowni typu (…)jest celem statutowym Stowarzyszenia więc Państwo w taki albo inny sposób staraliby się realizować projekt w miarę możliwości finansowych z innych dotacji i darowizn.

Otrzymane dofinansowanie jest przeznaczone na realizację Projektu. Warunkiem rozliczenia wydatku jest jego bezpośredni związek z Projektem. Faktury zakupowe w związku z realizacją Projektu są wystawione na Państwa.

Po realizacji Projektu planowane jest utrzymanie pracowni otwartych i nieodpłatnych dla uczestników warsztatów. Finansowanie pracowni będzie następowało z innych dotacji oraz darowizn.

W przypadku niezrealizowania zadań dotyczących Projektu, o którym mowa we wniosku jesteście/będziecie Państwo zobowiązani do zwrotu otrzymanych środków pieniężnych, prawdopodobnie w proporcji wynikającej z niezrealizowanych wskaźników.

Wszelkie towary i usługi służą do nieodpłatnej realizacji usług edukacyjnych świadczonych w interesie publicznym. W ramach projektu nie istnieje sprzedaż towarów czy usług czy inne czynności opodatkowane podatkiem od towaru i usług. Zakupione w ramach projektu towary i usługi będą zatem wykorzystywane do wykonywania nieodpłatnych czynności niepodlegających opodatkowaniu.

Pytania

1)Czy kwota otrzymanego przez Wnioskodawcę dofinansowania na realizację Projektu, tj. na pokrycie wydatków kwalifikowanych będzie stanowiła obrót, czyli będzie wchodziła do podstawy opodatkowania VAT?

2)Jeżeli odpowiedź na pytanie 1 jest twierdząca, to kiedy powstaje obowiązek podatkowy w tym zakresie?

3)Jeżeli odpowiedź na pytanie 1 jest pozytywna, to czy prawidłowym będzie przyjęcie sposobu opodatkowania VAT metodą tzw. "w stu"?

4)Jeżeli odpowiedź na pytanie 1 jest pozytywna, to czy Wnioskodawca powinien wystawić na kwotę równą wysokości otrzymanego dofinansowania dokument wewnętrzny i wykazać w nim należny podatek VAT podlegający odprowadzeniu na rachunek bankowy właściwego Urzędu Skarbowego, np. fakturę wewnętrzną?

5)Jeżeli odpowiedź na pytanie 1 jest przecząca, to czy otrzymanie dofinansowania może być udokumentowane dowolnym dokumentem rozliczeniowym niebędącym fakturą, np. fakturą wewnętrzną?

6)Czy w związku z nabywaniem towarów i usług związanych z realizacją Projektu Wnioskodawca ma prawo do odliczania VAT naliczonego od tych zakupów?

Państwa stanowisko w sprawie

Odnośnie pytania pierwszego

Wnioskodawca wskazuje, iż zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5 jest wszystko co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Analiza art. 29a ust. 1 ustawy o VAT wskazuje, iż włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem VAT dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to celowa dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi.

Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie ceny konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc obrotem ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Dla określenia, czy dane dotacje mają czy też nie bezpośredni wpływ na cenę świadczonych usług, a co za tym idzie - czy podlegają opodatkowaniu, istotne są zatem szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Tym samym podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne - na pokrycie kosztów działalności - nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT (tak np. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 22 sierpnia 2017 r. (nr 0112-KDIL2-2.4012.124.2017.4.MŁ).

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymane dofinansowanie nie stanowi podstawy opodatkowania, gdyż stanowi ono pokrycie kosztów związanych z realizacją Projektu i nie przewiduje się sprzedaży efektów końcowych Projektu. Cele określone w Projekcie będą realizowane w ramach działalności statutowej Wnioskodawcy.

Przywołując przepisy prawa materialnego, które znajdują zastosowanie w sprawie stwierdzić należy, że stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (art. 8 ust. 1 ustawy o VAT).

Z powyższego wynika, że definicja świadczenia usług ma charakter dopełniający definicję dostawy towarów i jest wyrazem realizacji zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji wykonywanych przez podatników w ramach ich działalności gospodarczej. Przez świadczenie należy zatem rozumieć każde zachowanie się na rzecz innego podmiotu. Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Ponadto musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę. Zatem świadczeniem usług jest każda transakcja podatnika w ramach działalności gospodarczej, która nie została wymieniona jako dostawa towarów, przy czym do uznania czynności za usługę konieczne jest istnienie odbiorcy usługi (bezpośredniego beneficjenta).

Zgodnie natomiast z art. 29a ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

W myśl powołanego przepisu otrzymanie dotacji nie jest odrębną czynnością opodatkowaną. Przepis odróżnia bowiem należność z tytułu odpłatnego świadczenia usług od otrzymanej dotacji celowej na wykonanie określonych zadań. Dotacja podlega opodatkowaniu jedynie jako składnik ceny czynności, z którą dotacja jest związana, i jedynie wówczas, jeśli bezpośrednio wpływa na ich cenę. Natomiast dotacje niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu VAT nie zwiększają podstawy opodatkowania podatkiem VAT. Elementem zasadniczym wpływającym na objęcie uzyskanej przez podatnika dotacji definicją podstawy opodatkowania jest zatem stwierdzenie, czy dotacja udzielana jest w celu sfinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług (możliwość alokacji dotacji w cenie usługi). Jeżeli taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne (np. na pokrycie kosztów działalności) nie zwiększa podstawy opodatkowania VAT.

Do opodatkowania odpłatnego świadczenia usług podatkiem VAT niezbędne jest zaistnienie dającego się określić świadczenia podatnika VAT na rzecz nabywcy usługi, za które uiszczone zostanie wynagrodzenie pozostające w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby podlegać opodatkowaniu tym podatkiem.

Wnioskodawca nie świadczy usług dla danych podmiotów w zamian za wynagrodzenie pozostające w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby podlegać opodatkowaniu. Wnioskodawca realizuje Projekt, którego przedmiotem jest stworzenie koncepcji nowatorskiej pracowni cyfrowej w formie stacjonarnej i mobilnej z ofertą warsztatów i szkoleń z kompetencji cyfrowych, którego celem nadrzędnym jest stworzenie nowych form rozwijania kompetencji cyfrowych poprzez kreatywne wykorzystanie nowych technologii cyfrowych przy zastosowaniu innowacyjnych ścieżek, scenariuszy prowadzenia zajęć i szkoleń dla edukatorów i ich uczniów (dzieci i młodzieży) w kreatywnych przestrzeniach edukacji pozaformalnej jakimi są Pracownie (…), a także wypracowanie możliwego do przeskalowania modelu pracowni, który będzie można zastosować w dowolnym miejscu w Polsce, dostosowując go do lokalnych potrzeb. Wszelkie działania Wnioskodawcy w ramach realizacji Projektu mieszczą się w zakresie Jego zadań statutowych. Wnioskodawca nie otrzyma w zamian za realizację zadań wykonywanych zgodnie z założeniami Projektu żadnych korzyści materialnych, a kwota dofinansowania ma za zadanie pokryć koszty kwalifikowane związane z wykonaniem Projektu. Dofinansowanie przeznaczone będzie wyłącznie na pokrycie kosztów Projektu - nie stanowi natomiast dopłaty do usług świadczonych przez Wnioskodawcę, który realizuje swoje cele statutowe wypełniając jednocześnie zadania wskazane w Projekcie.

Otrzymanie dotacji uzależnione jest od prawidłowego, zgodnego z umową rozliczenia poniesionych kosztów kwalifikowanych oraz zrealizowania założeń Projektu. Zwrot kosztów kwalifikowanych realizacji Projektu nie stanowi wynagrodzenia za świadczone usługi, o których mowa w art. 5 ust. 1 w związku z art. 8 ust. 1 ustawy VAT.

Otrzymywane w związku z realizacją Projektu środki pieniężne w postaci zwrotu kosztów kwalifikowanych Projektu nie stanowią dopłaty do ceny ani w inny sposób nie wpływają na cenę świadczonych usług lub sprzedawanych towarów. Dotacja nie jest dokonywana w celu sfinansowania czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a stanowi finansowanie całości Projektu, co nie jest w sposób bezwzględny i bezpośredni związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Dotacja dotyczy bezpośrednio realizowanego przez Wnioskodawcę projektu i ma charakter zakupowy, jest przeznaczona na wydatki niezbędne do wykonania projektu. Aby dotacja stanowiła obrót podatnika musi być ona związana bezpośrednio z konkretną dostawą lub usługą i równocześnie musi mieć ona bezpośredni wpływ na cenę, kwotę należną. Nie chodzi o dokonywanie ustaleń, czy świadczenie usług objętych realizowanym projektem jest odpłatne, czy nie i co można uznać za wynagrodzenie za usługę, ale podstawowym jest zagadnienie, czy otrzymywana dotacja miała bezpośredni wpływ na konkretną, ustaloną dla danej czynności cenę. Aby dotacja kształtowała podstawę opodatkowania musi mieć bezpośredni (a nie wyłącznie pośredni) wpływ na cenę oferowanych usług. Musi ona w sposób zindywidualizowany i policzalny wpływać na cenę danego świadczenia (tj. świadczenie dzięki dotacji ma cenę niższą o konkretną kwotę lub jest nieodpłatne). W przypadku pośredniego związku, otrzymanie dotacji nie rzutuje na podstawę opodatkowania. Według Wnioskodawcy z taką sytuacją mamy do czynienia w niniejszej sprawie, bo dofinansowanie nie odnosi się do ceny konkretnego towaru czy usługi, lecz ma charakter ogólny - odnosi się do realizacji Projektu, jako pewnej całości. Projekt zakłada uczestnictwo nieokreślonej liczby osób (nauczycieli, uczniów, osób dorosłych) i podmiotów (choć jest ona oszacowana), jednak przewiduje także osiągnięcie rezultatu w postaci określonej liczby osób i podmiotów, które nabędą lub rozwiną kompetencje cyfrowe w zakresie programowania. Jeżeli nie zostaną osiągnięte wartości zakładanych w projekcie wskaźników produktu, instytucja pośrednicząca może pomniejszyć dofinansowanie na zasadach określonych w Decyzji oraz Umowie. Nie ma tutaj bezpośredniego przełożenia wskaźnika rezultatu na kwotę dofinansowania - ponieważ może nie mieć żadnego wpływu na kwotę dofinansowania, jeśli instytucja pośrednicząca nie zdecyduje się na pomniejszenie dofinansowania.

Jak wskazano Projektem może zostać objęta dowolna liczba osób i podmiotów, ale umowa o dofinansowanie ogranicza pokrycie wydatków wyłącznie do określonego w umowie w sposób kwotowy poziomu dofinansowania, co świadczy o braku wpływu bezpośredniego na cenę.

Uzyskanie dotacji jest uwarunkowane poniesieniem określonych kosztów projektu - w tym przypadku związek jest bezpośredni, ale z kosztami. Związek z ilością świadczonych usług jest pośredni - wymieniona jest tylko szacunkowa wartość wskaźnika produktu pozostająca w bezpośrednim związku z wielkością dotacji - nie ma związku bezpośredniego między dotacją a usługą, gdy liczba uczestników będzie większa - dotacja pozostanie na tym samym poziomie - bo jest to dotacja co do poniesionych kosztów, a nie ceny usług.

Odniesienie finansowania do realizacji Projektu jest zgodne z mającą zastosowanie w przedstawionej sprawie ustawą z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 (tj. Dz. U. z 2020 r. poz. 818 ze zm.), zgodnie z którą projekt jest to przedsięwzięcie zmierzające do osiągnięcia założonego celu określonego wskaźnikami, z określonym początkiem i końcem realizacji, zgłoszone do objęcia albo objęte współfinansowaniem UE jednego z funduszy strukturalnych albo Funduszu Spójności w ramach programu operacyjnego (art. 2 pkt 18).

Powyższe potwierdza stanowisko Trybunału Sprawiedliwości wyrażonego w wyroku z 22 listopada 2001 r. C-184/00 (OFFICE DES PRODUITS WALLONS ASBL v. PAŃSTWO BELGIJSKIE, ECR 2001, nr 11B, poz. 1-9115.i C-144/02) oraz w wyroku z 15 lipca 2004 r., C- 144/02 (KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH v. REPUBLIKA FEDERALNA NIEMIEC, ZOTSiS 2004, nr 7B, poz. I- 6985), z którego wynika, że dla opodatkowania dotacji wymagane jest wystąpienie związku bezpośredniego pomiędzy dotacją a świadczeniem usług czy dostawą towaru. W ocenie Trybunału dotacja zwiększająca podstawę opodatkowania powinna być związana z konkretną, oznaczoną dostawą albo usługą. Dotacje operacyjne na pokrycie części kosztów prowadzenia działalności prawie zawsze mają wpływ na kalkulowaną na bazie kosztów cenę towarów i usług dostarczanych (świadczonych) przez podmiot otrzymujący dotację ale nie oznacza to, że podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stanowisko to znajduje potwierdzenie w orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego, który w wyroku z 2 lipca 2020 r., I FSK 1600/19 (LEX nr 3055926) - dotyczącym analogicznego stanu faktycznego - stwierdził ponadto „Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika w szczególności, że projekt realizowany przez skarżącą polega na stworzeniu kompleksowego programu wsparcia przedsiębiorstw typu startup od momentu rejestracji (w formie spółki kapitałowej) do czasu stworzenia minimalnej wersji produktu. Zakłada się, że w programie weźmie udział 200 podmiotów gotowość do wejścia na rynek. Każdy podmiot typu startup zakwalifikowany do udziału w projekcie będzie uczestniczył w indywidualnym programie inkubacji przygotowanym przez managera inkubacji zgodnie z potrzebami i specyfiką danego pomysłu biznesowego. Podczas programu inkubacji podmioty typu startup będą mogły skorzystać z opisanych usług podstawowych oraz specjalistycznych. W ramach projektu realizowane są usługi, z których uczestnicy projektu (przedsiębiorstwa startupy) w okresie realizacji korzystają bezpłatnie. Umowa o dofinansowanie przewiduje dotację na finansowanie 100% kosztów kwalifikowanych usług. Dotacja wypłacana jest w formie zaliczki w wysokości określonej w harmonogramie płatności i przeznaczona jest na pokrycie ściśle określonych wydatków ponoszonych przez organizatora projektu (...). Wbrew twierdzeniom Sądu pierwszej instancji dla ujęcia kwoty dotacji podmiotów (wskaźnik produktu) typu startup, z których minimum 120 (wskaźnik rezultatu) osiągnie w wartości podstawy opodatkowania w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy o PTU nie jest wystarczające to, że dotacja przeznaczona jest na konkretne zadania wykonywane w ramach projektu polegającego, jak sam to określił wnioskodawca, na wsparcie przedsiębiorstw typu start-up, które są ostatecznymi beneficjentami, usługobiorcami, którzy nie muszą płacić za świadczone im przez Agencję usługi, gdyż ich cena zostaje pokryta przez osobę trzecią, w tym wypadku instytucję pośredniczącą (PARP). Wprawdzie poprzez sfinansowanie kosztów tych usług, stanowiących koszty kwalifikowane, ich odbiorcy - przedsiębiorcy, nie uiszczali kwoty należnej - ceny świadczenia, to jednak otrzymana dotacja nie miała bezpośredniego wpływu na cenę. Należy bowiem zauważyć, że - jak wskazała we wniosku skarżąca - obniżenie dofinansowania nie będzie miało żadnego wpływu na ilość i poziom wyświadczonych usług (bezpłatnie), zgodnie z umową. W rezultacie niezależnie od finalnie przyznanego skarżącej dofinansowania status uczestników projektu nie ulegnie zmianie. Nadal będą oni mogli korzystać ze świadczonych w ramach projektu usług nieodpłatnie. Wysokość przyznanej dotacji nie ma zatem wpływu, a w szczególności bezpośredniego, na cenę usług świadczonych przez skarżącą w ramach projektu. Mając to na uwadze, nie można zgodzić się z sądem pierwszej instancji, że nie ma znaczenia dla wykazania takiego związku między opisaną we wniosku dotacją a kwotą należną, okoliczność, że w pewnych sytuacjach przewidzianych w umowie o dofinansowanie, przy niespełnieniu (in minus czy in plus) zakładanych efektów produktu (liczba nowych wspieranych przedsiębiorstw) lub rezultatu (liczba nowych wspartych przedsiębiorstw gotowych do rozpoczęcia działalności rynkowej) wysokość dotacji może ulec zmianie jak to szeroko opisano we wniosku i skardze. Właśnie ta okoliczność wskazuje, że przyznana skarżącej dotacja ma charakter kosztowy i służy pokryciu kosztów realizacji projektu. Nie ma ona jednak wpływu na cenę świadczonych usług. Z wniosku wynika bowiem, że usługi świadczone przez skarżącą pozostają nieodpłatne dla uczestników projektu niezależnie od wysokości przyznanej dotacji, a nawet tego, czy dotacja ostatecznie w ogóle zostanie przyznana. Nie można także zgodzić się z Sądem pierwszej instancji, że dla zależności między dotacją a kwotą należną za świadczone w ramach projektu usługi nie ma znaczenia ustalenie wartości usług doradztwa w oparciu o wartość kosztów kwalifikowanych. Sama okoliczność, że dotacja wypłacana jest skarżącej w celu umożliwienia świadczenia usług doradczych na rzecz przedsiębiorstw, nie implikuje jeszcze jej bezpośredniego wpływu na cenę. Nie ma więc uzasadnienia stanowisko Sądu pierwszej instancji, by dotacja ta zwiększała obrót w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy o PTU. To, że uczestnik projektu nie ponosi kosztów świadczonych w ramach projektu usług, wbrew temu co przyjął Sąd pierwszej instancji, nie ma większego wpływu na ocenę, czy dotacja stanowi obrót w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy o PTU czy też nie. Istotne jest bowiem to, czy ma ona bezpośredni wpływ na cenę danej usługi. Otrzymana przez skarżącą dotacja nie spełnia więc przesłanki określonej w art. 29a ust. 1 ustawy o PTU, tj. nie wpływa bezpośrednio na cenę usługi świadczonej przez skarżącą. Konkludując, należy stwierdzić, że otrzymanego przez skarżącą dofinasowania, które jest przeznaczone na pokrycie wydatków (kosztów) związanych z realizacją projektu, a w jego ramach na wykonanie określonych usług, za które uczestnik projektu nie musi już ponosić żadnych kosztów, nie można uznać za mające bezpośredni wpływ na cenę usług świadczonych w ramach tego projektu."

Odnośnie pytania drugiego należy wskazać, iż w myśl art. 19a ust. 5 pkt 2 ustawy o VAT obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w art. 29a ust. 1.

Wobec tego obowiązek podatkowy należy rozpoznać w momencie wpływu środków na konto. Zgodnie natomiast z art. 19a ust. 6 w przypadkach, o których mowa w ust. 5 pkt 1 i 2, obowiązek podatkowy powstaje w odniesieniu do otrzymanej kwoty. Potwierdzenie tego stanowiska można odnaleźć w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 21 grudnia 2018 r. 0112-KDIL1-1.4012.765.2018.1.OA, gdzie wskazano „w przypadku uzyskania dotacji mającej bezpośredni wpływ na cenę świadczonych usług, obowiązek podatkowy powstanie z chwilą otrzymania całości lub części tej dotacji, niezależnie od tego, czy wpływ środków nastąpi: przed wykonaniem usługi czy też po tym zdarzeniu. Powyższe wynika z treści art. 19a ust. 5 pkt 2 ustawy, który stanowi, że obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części dotacji, subwencji lub innych dopłat o podobnym charakterze. Przez datę otrzymania dotacji należy rozumieć datę wpływu środków finansowych na rachunek bankowy Gminy, a nie sam fakt jej przyznania, ewentualnie zatwierdzenia wniosku o płatność. W analizowanym przypadku, obowiązek podatkowy powstaje w odniesieniu do otrzymanej kwoty, co wynika z ust. 6 powołanego artykułu, a podatek od towarów i usług od przedmiotowej dotacji powinien być określony według stawki właściwej dla czynności, z którą dotacja ta jest związana".

Uznać należy, że powyższy przepis dotyczyć może tylko i wyłącznie tych dotacji, które w ogóle podlegają opodatkowaniu. Tylko bowiem względem takich dotacji rozważać można powstanie obowiązku podatkowego. W przypadku pozostałych dotacji nie ma obrotu, a więc w istocie nie ma względem czego rozważać powstania obowiązku podatkowego. Nie ma także wówczas i czynności opodatkowanej, z którą miałaby być związana dotacją.

Odnośnie pytanie trzeciego - w przypadku uznania, że dotacja podlega opodatkowaniu VAT - otrzymana dotacja jest kwotą brutto, tzn. zawiera w sobie podatek VAT. W świetle bowiem art. 29a ustawy o VAT, podstawą opodatkowania podatkiem VAT jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika. Kwotę VAT należy zatem obliczyć metodą "w stu". Tak też piśmiennictwo: „Należy jednak zauważyć, że w art. 29a zawarta jest generalna klauzula odnosząca się do niewliczania podatku do podstawy opodatkowania (przepis art. 29a ust. 6 pkt 1 u.p.t.u. zastrzega, że podstawa opodatkowania nie obejmuje kwoty podatku należnego od danych czynności). Biorąc pod uwagę, że dotacje, o których mowa, są w istocie rodzajem zapłaty otrzymywanej od osoby trzeciej, uznać należy, że również i one są kwotami brutto zawierającymi w sobie należny podatek. Jeśli więc dotacja, subwencja, czy też podobna kwota podlega opodatkowaniu, podatek należy policzyć w tej kwocie, a nie od tej kwoty.” (A. Bartosiewicz, Dotacje w podatku od towarów i usług, ABC.)

Odnośnie pytania czwartego, zdaniem Wnioskodawcy na kwotę równą wysokości otrzymanego dofinansowania powinien wystawić dokument wewnętrzny i wykazać w nim należny podatek VAT podlegający odprowadzeniu na rachunek bankowy właściwego Urzędu Skarbowego. Podobnie w interpretacji z 12 stycznia 2017 r., 3063-ILPP1-1.4512.137.2016 1.OA: „Odnosząc się zatem do kwestii prawidłowego dokumentowania otrzymanej dopłaty w rejestrze VAT (w tym także w celu późniejszego przesłania pliku jpk) należy wskazać, że z uwagi na to, że od dnia 1 stycznia 2014 r. uchylono art. 106 ust. 7 ustawy umożliwiający podatnikom dokumentowanie określonych nim czynności za pomocą faktur wewnętrznych, w przypadku otrzymanych dotacji, taką podstawą może być odpowiedni dowód, który te czynności będzie odzwierciedlać. Odejście od obowiązku dokumentowania wskazanych w uchylonym przepisie art. 106 ust. 7 ustawy czynności fakturami wewnętrznymi, oznacza możliwość prowadzenia przez podatnika dowolnej dokumentacji, która takie czynności będzie odzwierciedlać. Podatnicy nadal mogą wystawiać faktury wewnętrzne, jeśli taka będzie ich wola. Brak jest zatem przeszkód, aby ww. czynność była rozliczona na podstawie dowodu księgowego, który będzie zawierał wszystkie dane, które w stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2013 r. zawierała faktura wewnętrzna."

Odnośnie pytania piątego, zdaniem Wnioskodawcy, tak jak zostało to już przedstawione w uzasadnieniu stanowiska Wnioskodawcy odnośnie pytania nr 1, kwota otrzymanego dofinansowania nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, otrzymanie kwoty dofinansowania nie nakłada na Wnioskodawcę obowiązku wystawienia faktury zgodnie z przepisami ustawy VAT. Wnioskodawca może więc udokumentować otrzymanie dofinansowania dowolnym dokumentem rozliczeniowym niebędącym fakturą VAT, np. notą księgową.

Odnośnie pytania szóstego Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż w związku z powyższym Wnioskodawcy nie będzie również przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z realizacją Projektu. Takie stanowisko wynika z faktu, że dofinansowanie, jakie otrzyma Wnioskodawca w związku z Projektem, nie będzie stanowić wynagrodzenia o charakterze dopłaty do ceny świadczonych usług czy dostarczanych towarów, bowiem nie wystąpi VAT podlegający opodatkowaniu, o którym mowa w art. 5 ust. 1 tej ustawy.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19, art. 124.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, których następstwem jest określenie podatku należnego. Powyższy przepis wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Tymczasem nabyte na potrzeby realizacji Projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych (art. 86 ust. 1 oraz 87 ust. 1 ustawy o VAT). W takim zaś przypadku brak jest możliwości odzyskania przez Wnioskodawcę podatku od towarów i usług (czy to poprzez odliczenie, czy też zwrot) z uwagi na fakt, iż realizowany projekt nie jest związany z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy brak bezpośredniego związku pomiędzy zakupami sfinansowanymi dotacją, a czynnościami podlegającymi opodatkowaniu powoduje, że Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do pomniejszenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony od tych zakupów.

Wnioskodawca realizując Projekt nie ma możliwości odzyskania podatku VAT w ramach realizowanego projektu. Wydatki rozliczane będą w wartości brutto i w całości stanowić będą koszty kwalifikowane projektu.

Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie prawidłowości przedstawionego stanowiska.

Interpretacja indywidualna

Rozpatrzyłem Państwa wniosek - 24 lutego 2023 r. wydałem interpretację indywidualną znak 0114-KDIP4-2.4012.516.2022.2.WH, w której uznałem Państwa stanowisko za:

  • opodatkowania podatkiem VAT kwoty dofinansowania na realizację Projektu (pytanie nr 1) - jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
  • momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu otrzymanego dofinansowania (pytanie nr 2) - jest prawidłowe
  • wyliczenia podatku należnego metodą „w stu” (pytanie nr 3) - jest prawidłowe
  • sposobu dokumentowania otrzymanego dofinansowania (pytanie nr 4) - jest nieprawidłowe
  • sposobu dokumentowania otrzymanego dofinansowania (pytanie nr 5) - jest prawidłowe
  • prawa do odliczenia podatku od wydatków ponoszonych w ramach realizacji Projektu (pytanie nr 6) - jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Interpretację doręczono Państwu 3 marca 2023 r.

Skarga na interpretację indywidualną

6 kwietnia 2023 r. wnieśli Państwo skargę na tę interpretację do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie.

Wnieśli Państwo o:

1)uchylenie zaskarżonej interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 24 lutego 2023 r., znak: 0114-KDIP4-2.4012.516.2022.2.WH.

2)zwrot kosztów postępowania według norm przypisanych.

Postępowanie przed sądami administracyjnymi

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uchylił skarżoną interpretację - wyrokiem z 29 września 2023 r. sygn. akt III SA/Wa 1189/23

Wniosłem skargę kasacyjną od tego wyroku do Naczelnego Sądu Administracyjnego.

Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie - wyrokiem z 5 czerwca 2024 r. sygn. akt I FSK 125/24 oddalił skargę kasacyjną.

Wyrok, który uchylił interpretację indywidualną stał się prawomocny od 5 czerwca 2024 r.

Ponowne rozpatrzenie wniosku - wykonanie wyroku

Zgodnie z art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.):

Ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie organy, których działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania było przedmiotem zaskarżenia, a także sądy, chyba że przepisy prawa uległy zmianie.

Wykonuję obowiązek, który wynika z tego przepisu, tj.:

  • uwzględniam ocenę prawną i wskazania dotyczące postępowania, które wyraził Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie i Naczelny Sąd Administracyjny w ww. wyrokach;
  • ponownie rozpatruję Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej - stwierdzam, że stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zasady opodatkowania podatkiem od towarów i usług definiuje ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwana dalej „ustawą”.

Art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy:

opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (…) podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Art. 2 pkt 6 ustawy:

ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Art. 7 ust. 1 ustawy:

przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Art. 8 ust. 1 ustawy:

przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Art. 8 ust. 2a ustawy:

w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy przede wszystkim rozumieć określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę. Przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie niebędące dostawą towarów i świadczone na rzecz innego podmiotu.

Powołane przepisy wskazują, że pojęcie świadczenia usług nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).

Niemniej muszą być przy tym spełnione następujące warunki:

  • w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (wierzyciel/nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,
  • świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne (wynagrodzenie).

Przy czym oba ww. warunki powinny być spełnione łącznie, aby świadczenie podlegało, jako usługa, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług będzie podlegało tylko to świadczenie (dostawa lub usługa), w przypadku którego istnieje konsument, tj. odbiorca świadczenia odnoszący z niego choćby potencjalną korzyść. Dopóki nie istnieje podmiot który odnosiłby lub powinien odnosić konkretne korzyści o charakterze majątkowym związanym z danym świadczeniem, dopóty świadczenie to nie będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ponadto, z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT wówczas, gdy są wykonywane odpłatnie (z wyjątkiem przypadków ściśle określonych w art. 7 ust. 2 oraz w art. 8 ust. 2 ustawy).

Odpłatność oznacza wykonanie czynności (dostawy towarów oraz świadczenia usług) za wynagrodzeniem. W znaczeniu potocznym wynagrodzenie to zapłata za pracę, należność. Natomiast odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny. Zatem pod pojęciem odpłatności świadczenia usług rozumieć należy prawo podmiotu świadczącego usługę do żądania od odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego).

Przepisy dotyczące funkcjonowania podatku VAT w krajach członkowskich Unii Europejskiej podlegają harmonizacji na zasadach określonych w Dyrektywie 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 str. 1 ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą. Uszczegółowieniem zasad obowiązywania i funkcjonowania podatku VAT określonych w Dyrektywie są wyroki Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE).

W sprawie C‑16/93 pomiędzy R. J. Tolsma a Inspecteur der Omzetbelasting Leeuwarden, Trybunał w wyroku z 3 marca 1994 r. zauważył, że czynność „podlega opodatkowaniu wyłącznie wtedy, gdy istnieje związek prawny między usługodawcą i usługobiorcą, w ramach którego następuje świadczenie wzajemne, przy czym wynagrodzenie otrzymane przez usługodawcę stanowi wartość faktycznie przekazaną w zamian za usługi świadczone na rzecz usługobiorcy”.

TSUE, w wyroku z 27 października 2011 r. w sprawie C-93/10 Finanzamt Essen-NordOst przeciwko GFKL Financial Services AG wskazał, że „(...) w ramach systemu podatku VAT czynnościami podlegającymi opodatkowaniu są transakcje między stronami, przewidujące zapłatę ceny lub inne wynagrodzenie. Zatem, jeżeli czynność polega jedynie na świadczeniu jednej ze stron, bez bezpośredniego wynagrodzenia, nie ma podstawy opodatkowania, w związku z czym świadczenie takie nie podlega podatkowi VAT (zob. wyrok z 29 października 2009 r. w sprawie C-246/08 Komisja przeciwko Finlandii, Zb. Orz. s. I-10605, pkt 43). W tym świetle świadczenie usługi następuje „odpłatnie” w rozumieniu art. 2 pkt 1 szóstej dyrektywy VAT, a zatem podlega opodatkowaniu, tylko jeżeli pomiędzy usługodawcą a usługobiorcą istnieje stosunek prawny, w ramach którego następuje wymiana świadczeń wzajemnych, gdyż świadczenie otrzymywane przez usługodawcę stanowi rzeczywiste odzwierciedlenie wartości usługi świadczonej usługobiorcy (ww. wyrok w sprawie MKG-Kraftfahrzeuge-Factoring, pkt 47). Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem „świadczenie usług dokonywane odpłatnie” w rozumieniu art. 2 pkt 1 szóstej dyrektywy wymaga bezpośredniego związku między wyświadczoną usługą a otrzymanym wynagrodzeniem (wyrok z 29 lipca 2010 r. w sprawie C-40/09 Astra Zeneca UK, Zb. Orz. s. I-7505, pkt 27 i przytoczone orzecznictwo)” (pkt 17-19).

W wyroku z 27 marca 2014 r. w sprawie C-151/13 Le Rayon d’Or SARL przeciwko Ministre de l’Économie et des Finances Trybunał wskazał, że „(...) aby świadczenie usług mogło być uznane za „odpłatne” w rozumieniu tej dyrektywy, nie wymaga ona, aby świadczenie wzajemne za taką usługę było uzyskane bezpośrednio od jej odbiorcy. Świadczenie wzajemne może pochodzić także od osoby trzeciej (zob. podobnie wyrok Loyalty Management UK i Baxi Group, C-53/09 i C-55/09, EU:C:2010:590, pkt 56)” (pkt 34).

Odpłatność określana jest przez strony umowy i jeśli strony ustalą zapłatę, wówczas wykonane świadczenie staje się odpłatne. W przypadku istnienia świadczenia wzajemnego otrzymanego przez świadczącego usługę, należy uznać czynności wykonywane w ramach zawartej umowy za odpłatne świadczenie usług określone w art. 8 ust. 1 ustawy, podlegające opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Zatem, aby dana czynność (usługa) podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym, pomiędzy świadczoną usługą a otrzymanym świadczeniem wzajemnym, w ten sposób, że zapłacone kwoty stanowią rzeczywiste wynagrodzenie za wyodrębnioną usługę świadczoną w ramach stosunku prawnego lub dochodzi do wymiany świadczeń wzajemnych. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia. Wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia.

Aby dana czynność była opodatkowana podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku VAT.

Art. 15 ust. 1 ustawy:

podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Art. 15 ust. 2 ustawy:

działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Definicja działalności gospodarczej zawarta w ustawie ma charakter uniwersalny. Pozwala na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Status podatnika podatku od towarów i usług wynika również z okoliczności dokonania czynności, które podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.

We wniosku wskazali Państwo, że realizują Projekt projekt pod nazwą „(…)”. Projekt przewiduje stworzenie koncepcji Pracowni (…) - nowatorskiej pracowni cyfrowej w formie stacjonarnej i mobilnej z ofertą warsztatów i szkoleń z kompetencji cyfrowych. Grupą docelową będą uczniowie, nauczyciele i osoby dorosłe. Celem (…) jest: bezpłatne umożliwienie uczniom kontaktu z nowoczesnymi technologiami i zachęcenie do wyboru ścieżki kariery w branży ICT, stworzenie przez nauczycieli koncepcji zajęć w szkołach w oparciu o szkolenia w pracowniach oraz podnoszenie kwalifikacji lub przekwalifikowanie się osób dorosłych i zwiększenie ich konkurencyjności na rynku pracy w Polsce i Europie. W ramach (…) zakładają Państwo stworzenie 4 pracowni stacjonarnych i 4 mobilnych. Projekt przyczyni się do stworzenia sieci edukatorów i wyspecjalizowanych pracowni z wypracowaną ścieżką dydaktyczną - schematem możliwym do zastosowania w kolejnych miejscach w Polsce. Projekt realizowany na podstawie Decyzji jest projektem partnerskim a jednym z trzech partnerów są państwo. Zgodnie z Decyzją Instytucja Pośrednicząca przyznała Beneficjentowi na realizację Projektu dofinansowanie stanowiące 100 % kwoty całkowitych wydatków kwalifikowanych Projektu. Będą Państwo odpowiedzialni za stworzenie i prowadzenie dwóch Pracowni (…), co wiązało się będzie przede wszystkim z koniecznością nabywania towarów i usług związanych z kosztami remontu i adaptacji pomieszczeń, w których będą funkcjonowały pracownie (…) (w tym konieczność wykonania projektu architektonicznego pracowni tak by były one przyjazne szczególnie dzieciom oraz grupom ze specjalnymi potrzebami i osobom z niepełnosprawnościami) oraz budowy wersji mobilnych pracowni. Ponadto konieczne będą zakupy sprzętu i narzędzi wyposażenia Pracowni mobilnych i stacjonarnych. Na koszty Pracowni Mobilnej w zależności od jej formy będą składały się: zakup i adaptacja pojazdu wraz z wyposażeniem, zakup mobilnych skrzyń z kompletnym wyposażeniem mini pracowni. Wyposażenie mobilnych i stacjonarnych pracowni obejmie m.in. (...) i inne sprzęty i urządzenia konieczne do ich wyposażenia i prowadzenia planowanych zajęć oraz inne elementy infrastruktury potrzebne do skutecznej realizacji planowanych działań, a także standardowe wyposażenie biurowe i użytkowe pomieszczeń (…). Do prawidłowego i efektywnego funkcjonowania pracowni oprócz zakupu sprzętu i wyposażenia niezbędny jest również zakup oprogramowania i licencji, które umożliwią jego efektywne wykorzystanie, przygotowanie i realizację treści merytorycznych zajęć. Istotną grupą wydatków będą koszty związane ze sfinansowaniem kosztów personelu zarządzającego Projektem, całego personelu merytorycznego każdej Pracowni, który będzie złożony z Kierownika pracowni, 1 etatu wsparcia i 7 trenerów (…) (stacjonarnie i Online), w tym m.in: edukatorzy seniorzy i juniorzy. Ponadto nad całością procesów metodycznych i szkoleniowych będzie czuwał Metodyk/autor materiałów/trener (2 etaty) - prowadzący szkolenia dla trenerów (…).

Ponadto w ramach realizacji Projektu ponosili będą Państwo inne wydatki, np. w przypadku pracowni mobilnych koszty transportu, koszty zlecania przeprowadzenia niezbędnych badań, ekspertyz, analiz atrakcyjności oferty zajęć / warsztatów opracowanych dla poszczególnych grup docelowych, analiz popytu na usługi świadczone przez (…), opracowań, ewaluacji szkoleń dedykowanych nauczycielom, edukatorom i ewaluacji w trakcie realizacji. Poniesione zostaną koszty na przygotowanie materiałów dydaktycznych (m.in. przewodników, podcastów, scenariuszy lekcji i warsztatów), a także prowadzenie webinariów, zapewnienie merytorycznego wsparcia kadrze zatrudnionej w pracowniach (…) w formie konsultacji, wsparcie w przygotowaniu ścieżki wdrożeniowej i procesów przygotowania standardowej oferty szkoleniowej przez trenerów (…). Dodatkowo w ramach kosztów pośrednich ponoszone będą m.in. następujące wydatki: wynagrodzenie innych osób zaliczających się do personelu wsparcia, czyli osób zaangażowanych w obsługę techniczną projektu, w tym obsługę kadrową, administracyjną, sekretariat i księgowość, a także inne działania niezwiązane z merytorycznym wdrażaniem projektu, koszty mediów (elektryczność, gaz, ogrzewanie, woda), koszty sprzątania i ochrony pomieszczeń, opłaty za telefony, Internet, usługi pocztowe i kurierskie, BHP, usługi bankowe, w tym koszty związane z otwarciem i prowadzeniem odrębnego rachunku bankowego lub subkonta do rachunku bankowego, przeznaczonego do obsługi projektu lub płatności zaliczkowych, koszty ubezpieczeń majątkowych, zakup materiałów biurowych.

Nie będą Państwo pobierali opłat od uczestników wskazanego Projektu. Otrzymane dofinansowanie przeznaczone będzie na opłacenie zorganizowania i urządzenia pracowni, zakupu sprzętów, zakupu usług zewnętrznych, zawartych umów zleceń lub umów o dzieło oraz umów o pracę, umów B2B. Koszty Projektu zostaną sfinansowane otrzymaną dotacją. Projekt nie przyniesie zysku finansowego.

Wskazali Państwo, że określona jest lista mierzalnych wskaźników projektu, które stanowią odzwierciedlenie celów projektowych. Do ich oszacowania wykorzystano dane statystyczne publikowane lub przekazane m.in. przez Główny Urząd Statystyczny, Ministerstwo Edukacji i Nauki czy Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Założone do osiągnięcia wskaźniki są realne i możliwe do osiągnięcia w zaplanowanym terminie, przy wykorzystaniu zasobów niebędnych do realizacji projektu. Wskaźniki określają liczbę osób objętych szkoleniami / doradztwem w zakresie kompetencji cyfrowych, liczba osób (nauczycieli, uczniów, osób dorosłych) i podmiotów objętych wsparciem w zakresie zwalczania lub przeciwdziałania skutkom pandemii COVID-19, wartość sprzętu IT oraz oprogramowania/licencji finansowanych w odpowiedzi na COVID-19, a także liczbę osób (nauczycieli, uczniów, osób dorosłych), które nabędą lub rozwiną kompetencje cyfrowe w zakresie programowania. Wartość wydatków kwalifikowalnych przeznaczonych na działania związane z pandemią COVID-19 stanowi całkowitą wartość Projektu. Z § 2 ust. 12 Decyzji o dofinansowaniu wynika zobowiązanie do osiągnięcia wartości docelowych wskaźników produktu i rezultatu Projektu. Ich nieosiągnięcie lub niezachowanie może oznaczać nieprawidłowość i skutkować korektą finansową.

Po zakończeniu realizacji Projektu, tj. po zatwierdzeniu przez Instytucję Pośredniczącą wniosku o płatność końcową w Projekcie, Partnerzy zobowiązani są do prowadzenia działań realizujących cele Projektu, w okresie dwóch lat od dnia zatwierdzenia wniosku o płatność końcową w Projekcie.

W przypadku stwierdzenia, w trakcie kontroli prowadzonej przez Lidera lub inne podmioty upoważnione do przeprowadzenia kontroli w ramach POPC, braku działań realizujących cele Projektu, Lider może zażądać zwrotu dofinansowania o wartości stanowiącej 30% iloczynu kwoty wydatków kwalifikowalnych przypisanych danemu Partnerowi we Wniosku o dofinansowanie Projektu oraz proporcji między liczbą miesięcy kalendarzowych, w których Partner nie utrzymywał efektów Projektu do liczby 24 miesięcy kalendarzowych okresu utrzymania efektów Projektu.

Kwota przyznanego dofinansowania została wyliczona na etapie wnioskowania na podstawie szacunków kosztów w oparciu o ekspertyzy i koszty rynkowe planowanych działań. Ostateczna kwota otrzymanego dofinansowania wynikać będzie od faktycznie poniesionych wydatków w związku z realizacją projektu - w wysokości poniesionych kosztów bezpośrednich i ryczałtu na obsługę administracyjną projektu (liczona jako wskaźnik od kosztów personelu bezpośrednio zaangażowanego w projekt).

Wskazali Państwo, że dofinansowanie nie jest uzależnione od liczby uczestników Projektu, ale są minimalne wskaźniki od liczby przeszkolonych osób z danych grup wiekowych/społecznych. Nawet w przypadku realizacji większej liczby działań i objęcia działaniami większej liczby uczestników, kwota dofinansowania nie ulega zwiększeniu. Dodatkowo prowadzący tworzą treści ogólnie dostępne więc liczba odbiorców ich działań jest niepoliczalna.

W przypadku niezrealizowania założonych liczbowo wskaźników projektu (przypisanych łącznie do wszystkich partnerów) istnieje możliwość obniżenia proporcjonalnie dofinansowania. Jako partner odpowiadacie Państwo za jakość realizowanych działań, jednakże nie ma żadnego mechanizmu w partnerstwie, który miałby zastosowanie do oceny należytego lub nienależytego realizacji działań przewidzianych w Projekcie. Wszelkie działania merytoryczne i zakres prowadzonych działań jest merytorycznie uzgadniany z liderem projektu. Instytucja udzielająca wsparcia dokonuje oceny, czy usługi zostały faktycznie zrealizowane i czy zakres prowadzonych działań jest zgodny z założeniami projektu.

Ponadto wskazali Państwo, że tworzenie pracowni typu (…) jest Państwa celem statutowym więc Państwo w taki albo inny sposób staraliby się realizować projekt w miarę możliwości finansowych z innych dotacji i darowizn. Otrzymane dofinansowanie jest przeznaczone na realizację Projektu. Warunkiem rozliczenia wydatku jest jego bezpośredni związek z Projektem. Faktury zakupowe w związku z realizacją Projektu są wystawione na Państwa. Po realizacji Projektu planowane jest utrzymanie pracowni otwartych i nieodpłatnych dla uczestników warsztatów. Finansowanie pracowni będzie następowało z innych dotacji oraz darowizn. W przypadku niezrealizowania zadań dotyczących Projektu, o którym mowa we wniosku jesteście/będziecie Państwo zobowiązani do zwrotu otrzymanych środków pieniężnych, prawdopodobnie w proporcji wynikającej z niezrealizowanych wskaźników.

Państwa wątpliwości w pierwszej kolejności dotyczą tego, czy dofinansowanie otrzymane przez Państwa na realizację Projektu stanowi podstawę opodatkowania podatkiem VAT.

Wskazać należy, że podstawa opodatkowania jest zdefiniowana w art. 29a ust. 1 ustawy:

podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

W świetle art. 29a ust. 6 ustawy, podstawa opodatkowania obejmuje:

1) podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;

2) koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

Oznacza to, że podstawę opodatkowania w podatku od towarów i usług stanowi wynagrodzenie, które dostawca lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu dostawy towarów albo świadczenia usług. Wynagrodzenie to oznacza wartość rzeczywiście otrzymaną (lub która ma być otrzymana) w konkretnym przypadku.

Dla określenia, czy dane dotacje (subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze) są czy też nie są opodatkowane, istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania. Kryterium uznania dotacji za stanowiącą podstawę opodatkowania jest zatem stwierdzenie, że dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje nie dające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią podstawy opodatkowania w rozumieniu przepisu art. 29a ust. 1 ustawy.

Włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Nie jest więc podstawą opodatkowania ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części lub całości ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Zatem podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne - na pokrycie kosztów działalności nie zwiększa podstawy opodatkowania, a tym samym nie podlega opodatkowaniu.

Przepis art. 29a ust. 1 ustawy jest odpowiednikiem art. 73 Dyrektywy, zgodnie z którym:

(…) podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Opodatkowanie subwencji (dotacji) stanowi wyjątek od zasad ogólnych wspólnego systemu VAT. Nie wszystkie subwencje (dotacje) stanowią element podstawy opodatkowania VAT. Jedynie takie, które są subwencjami (dotacjami) związanymi bezpośrednio z ceną dostawy towarów czy ceną świadczenia usług. Wyjątek ten należy interpretować w sposób ścisły. Wykładnia ścisła prowadzi do wniosku, że tylko subwencje bezpośrednio wpływające na cenę transakcji podlegają opodatkowaniu. Natomiast inne subwencje (dotacje) nie wchodzą tym samym do podstawy opodatkowania, a w konsekwencji nie podlegają opodatkowaniu VAT. Jednocześnie nie ma znaczenia status podmiotu wypłacającego dofinansowanie ani pochodzenie środków, z których dofinansowanie jest wypłacane.

Z treści powołanych przepisów wynika, że w sytuacji, gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia.

Z opisu sprawy wynika, że przyznana Państwu dotacja na dofinansowanie projektu stanowi określony w umowie z instytucją pośredniczącą procent całkowitych wydatków kwalifikowanych Projektu. Wypłacana ona jest jako refundacja lub w formie zaliczki i przeznaczona jest na pokrycie ściśle określonych wydatków ponoszonych przez partnerów, w tym Państwa. Zatem otrzymana przez Państwa dotacja w całości dotyczy bezpośrednio realizowanego przez Państwa Projektu. Zauważyć również należy, że realizując Projekt zobowiązują się Państwo do osiągnięcia założonych celów i wskaźników produktu i rezultatu. Osiągnięcie określonych wskaźników jest niepowiązane ze świadczeniem usług. Jak wynika z treści wniosku, w pewnych sytuacjach przy niespełnieniu zakładanych efektów projektu, wysokość dotacji może ulec zmianie. Ponadto jak wskazali Państwo w treści wniosku przypadku niezrealizowania zadań dotyczących Projektu, będą Państwo zobowiązani do zwrotu otrzymanych środków pieniężnych w proporcji do stopnia nieosiągnięcia wskaźników projektu.

Przedstawione okoliczności wskazują, że przyznana dotacja ma charakter kosztowy i służy pokryciu kosztów realizacji Projektu jako całości. Nie ma ona jednak wpływu na cenę świadczonych usług. Z wniosku wynika bowiem, że usługi świadczone przez Państwa pozostają nieodpłatne dla uczestników projektu niezależnie od wysokości przyznanej dotacji.

Otrzymana przez Państwa dotacja dotyczy zatem bezpośrednio realizowanego przez Państwa Projektu i ma charakter zakupowy ponieważ przeznaczona jest na wydatki niezbędne do wykonania całego realizowanego przez Państwa Projektu.

Należy także zauważyć, że - jak wskazano we wniosku - niezależnie od finalnie przyznanego Państwu dofinansowania status uczestników projektu nie ulegnie zmianie. Nadal będą oni mogli korzystać ze świadczonych w ramach Projektu usług nieodpłatnie. Wysokość przyznanej dotacji nie ma zatem wpływu na cenę usług świadczonych przez Państwa w ramach projektu. Istotne jest również to, że celem projektu jest bezpłatne umożliwienie uczniom kontaktu z nowoczesnymi technologiami i zachęcenie do wyboru ścieżki kariery w branży ICT, stworzenie przez nauczycieli koncepcji zajęć w szkołach w oparciu o szkolenia w pracowniach oraz podnoszenie kwalifikacji lub przekwalifikowanie się osób dorosłych i zwiększenie ich konkurencyjności na rynku pracy.

W konsekwencji, otrzymane przez Państwa dofinansowanie, które jest przeznaczone na pokrycie wydatków (kosztów) związanych z realizacją Projektu jako całości nie będzie stanowiło podstawy opodatkowania podatkiem VAT w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy o VAT.

Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 należało uznać za prawidłowe.

Wskazuję, że w związku z uznaniem Państwa stanowiska w zakresie pytania nr 1 za prawidłowe, odstąpiłem od odpowiedzi na pytanie nr 2, 3 i 4 ponieważ ww. pytania zostały zadane pod warunkiem uznania, że otrzymana dotacja będzie stanowiła podstawę opodatkowania podatkiem VAT w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy o VAT.

Państwa wątpliwości sformułowane w pytaniu nr 5 dotyczą kwestii dokumentowania otrzymanego dofinansowania.

Odnosząc się do powyższej kwestii dotyczącej sposobu dokumentowania otrzymanej dotacji należy wskazać, że zgodne z art. 106b ust. 1 ustawy:

podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

1) sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;

2) wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość, chyba że podatnik korzysta z procedury szczególnej, o której mowa w dziale XII w rozdziale 6a;

3) wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;

4) otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy:

a) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,

b) czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4,

c) dostaw towarów, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 1b.

Jak wyżej wskazano, dofinansowanie na realizację Projektu nie będzie zwiększało podstawy opodatkowania, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy, a tym samym nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Wobec powyższego, do dokumentowania otrzymanego dofinansowania brak będzie podstaw do wystawienia faktury dokumentującej takie zdarzenie, bowiem - jak wynika z art. 106b ust. 1 ustawy - faktury są dowodem dokumentującym sprzedaż. Tym samym otrzymane dofinansowanie nie powinno być dokumentowane fakturą, a innym dokumentem księgowym, np. notą księgową.

Jednakże wskazać należy, że ustawa oraz przepisy wykonawcze wydane na podstawie jej upoważnienia w żadnym zakresie nie regulują kwestii wystawiania not księgowych. Noty księgowe stanowią dokumenty księgowe na podstawie ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 217 ze zm.), a nie przepisów dotyczących podatku VAT.

Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 5 należy uznać za prawidłowe.

Sformułowali Państwo także wątpliwości dotyczące prawa do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i/lub usług w związku z realizacją Projektu.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. W myśl tego przepisu:

w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Powyższa zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, wskazanych w art. 86 ust. 1 ustawy, jak i niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W myśl art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:

nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy:

obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z art. 86 ust. 1 wynika, że odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Ta zasada wyklucza możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT.

Jak wskazano, powyżej przyznane Państwu dofinansowanie, które jest przeznaczone na pokrycie wydatków (kosztów) związanych z realizacją Projektu jako całości nie będzie stanowiło podstawy opodatkowania podatkiem VAT w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, a tym samym nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Zatem w odniesieniu do wydatków ponoszonych przez Państwa w ramach Projektu, tj. zakupów towarów i usług, które nie będą wykorzystane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT nie będzie przysługiwało Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 6 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.