Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0114-KDIP1-3.4012.810.2024.2.MPA

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 13 stycznia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.810.2024.2.MPA

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

25 listopada 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 22 listopada 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnili go Państwo pismem z 18 grudnia 2024 r. (wpływ 27 grudnia 2024 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

W lipcu 2023 r. Gmina (…) woj. (…) złożyła wniosek o przyznanie pomocy na operację w ramach podziałanie 19.2. „Wsparcie na wdrażania operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego rzecz społeczność z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 na operację pn. „(...)”.

W związku z ubieganiem się przez gminę o refundację poniesionych kosztów w ramach ww. operacji Gmina wnosi o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej przepisów prawa podatkowego dotyczącego podatku od towarów i usług VAT w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją tego projektu.

Gmina pozyskała dotację w ramach umowy zawartej z Zarządem Województwa (...) - Umowy o przyznanie pomocy nr (…) z 3 kwietnia 2023 r. Zgodnie z umową oraz aneksem nr 2 z 23 września 2024 r. kwota dotacji wynosi (…) zł, co stanowi 54,53% kosztów kwalifikowanych operacji w wysokości (…) zł. Koszty całkowite operacji stanowiące jednocześnie koszty kwalifikowane operacji są zgodne z przetargiem i ofertą wykonawcy.

W ramach operacji została przeprowadzona modernizacja skateparku zlokalizowanego na działkach nr 1 i 2, obręb (…), gmina (…), (…). Działki 1 i 2 graniczą bezpośrednio z ulicą (…) od północy, ulicą (…) od wschodu, ulicą (…) od południa oraz (…) od zachodu.

Na terenie działek znajdują się: budynek Szkoły Podstawowej im. (...) w (…) wraz z boiskiem wielofunkcyjnym, plac zabaw, skatepark oraz ciągi komunikacyjne z ławkami. W ramach planowanej inwestycji przewidziano do realizacji zakres obejmujący wykonanie nawierzchni oraz urządzeń zlokalizowanych na przedmiotowej działce będącej miejscem spotkań miłośników deskorolek, rolek, rowerów bmx.

Projekt miał na celu rozwój ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury turystycznej, rekreacyjnej poprzez modernizację przestrzeni skateparku, stanowiącego miejsce spotkań dzieci i młodzieży na Gminie (…) oraz utrzymanie niekomercyjnego charakteru operacji przez okres trwałości projektu.

W ramach prac:

1. przeprowadzono prace przygotowawcze polegające na przeprowadzaniu wszelkich robót pomiarowych wymaganych dla prawidłowego wykonania inwestycji jak          również przeprowadzenie niezbędnych prac rozbiórkowych,

2. zdemontowano istniejące elementy skateingowe oraz zamontowano nowe elementy skateingowe.

Elementy obiektu wykonane zostaną z prefabrykowanych elementów skateingowych montowanych na placu, przy zachowaniu monolityczności konstrukcji, oraz wykonywanie elementów na miejscu na mokro. Prefabrykowane elementy skateingowe o niewielkim stopniu skomplikowania wykonane z betonu klasy C35/45, możliwe do realizacji w każdym renomowanym zakładzie prefabrykacji.

Elementy wykonywane na miejscu z betonu klasy C35/45 w technologii (...). Poszczególne figury będą wtopione w posadzkę, w sposób umożliwiający płynny najazd. Nie dopuszczalne jest stosowanie elementów pośrednich takich jak np. blachy najazdowe, które podatne są na kradzież, a w trakcie użytkowania mogą się odkręcać i powodują duży hałas. Wszystkie krawędzie jezdne zabezpieczone będą profilem zamkniętym 30x30x3 mm lub 20x20x2 mm ze stali kwasoodpornej o parametrach nie gorszych niż dla stali 1.

Realizacja elementów skateingowych poprzedzona była remontem nawierzchni na terenie skateparku. Wyremontowana zostanie posadzka betonowa oraz chodnik z kostki betonowej co poprawi estetykę otoczenia.

Należy ponadto wskazać, iż przedmiotowy teren jest ogólnodostępny, ogrodzony i zamykany na noc.

W ramach operacji nie powstały żadne elementy infrastruktury czy wypożyczania, które byłyby dostępne odpłatnie. Operacja polegała bowiem na modernizacji typowego miejsca otwartej rekreacji mieszkańców. Jest to bowiem teren ogólnodostępny, publiczny, nie ma tu żadnej działalności komercyjnej.

Wyłoniony w ww. postępowaniu prowadzonym, zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych wykonawca wykonał przedmiot zamówienia za kwotę (…). W kosztach całościowych VAT wyniósł (…) zł.

Wykonawca prac Pan A.A., prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą A.A. (...) z siedzibą w (…), ul. (…) nr (…), lok. (…), NIP (…), REGON: (…) z tytułu prowadzonych prac wystawił fakturę nr (…) z 27 września 2024 r. za modernizację obiektu rekreacyjnego Gminy (…), stanowiącego miejsce spotkań młodzieży i dzieci - Etap 1 na kwotę brutto (…), w tym VAT - (…) zgodnie z umową nr (…) z 19 sierpnia 2024 r. zawartą między stronami. Przedmiotowa faktura została opłacona przez gminę 27 września 2024 r.

Zgodnie z zapisami paragrafu 17 ust. 1 pkt 9 rozporządzenia MRiRW z 24 września 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach podziałania Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (t. j. Dz. U. z 2017 r. poz. 772 ze zm.) pomoc przyznawana w zakresie kosztów obejmujących koszt podatku od towarów i usług (VAT) zgodnie z art. 69 ust. 3 lit. c) rozporządzenia nr (…) tzn. jest kosztem kwalifikowanym, z wyjątkiem podatku, który można odzyskać na mocy prawodawstwa krajowego.

Ponadto, gdy podmiot ubiegający się o przyznanie pomocy zamierza zaliczyć VAT do kosztów kwalifikowanych operacji powinien wystąpić o indywidualną interpretację prawa podatkowego do organu upoważnionego - zgodnie z przepisami ustawy Ordynacja podatkowa.

Uzupełnienie opisu stanu faktycznego

Gmina (…) posiada status czynnego podatnika od towarów i usług. Niemniej jednak towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie są i nie będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Realizując bowiem przedmiotową operację Gmina (…) wykonuje swoje zadania własne wynikające z ustawy o samorządzie gminnym. Ponadto należny podkreślić, iż wyremontowany skatepark wraz z instalowanymi urządzeniami stanowić będzie przestrzeń ogólnodostępną i korzystać z niego będzie można nieodpłatnie.

Pytanie

Czy Gmina ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją operacji?

Państwa stanowisko w sprawie

Koszt podatku VAT jest kosztem kwalifikowanym.

Gmina jako podmiot nie będący podatnikiem VAT w zakresie w jakim realizuje zadania, które zostały nałożone na nią odrębnymi przepisami prawa, i dla realizacji których została powołana wykonuje zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność dotyczą one wszystkich spraw publicznych o znaczeniu lokalnym, które nie są zastrzeżone w ustawie na rzecz innych podmiotów. Do podstawowych, własnych zadań gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty zgodnie z ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1465, 1572).

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz.U. z 2024 poz. 361 ze zm. ) nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Działalność Gminy obejmuje również zadania publiczne niebędące działalnością gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, a zatem niepodlegające opodatkowaniu tym podatkiem. Gmina wykonuje zadania w ramach władztwa publicznego, które nie stanowią działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W związku z powyższym, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do pełnego odliczenia ani zwrotu podatku w pełnej wysokości w związku z realizacją przedmiotowego projektu. Gmina (…) jest co prawda czynnym podatkiem VAT, jednak jedynie w zakresie pojedynczych czynności jak np. budowa kanalizacji dla mieszkańców. Gmina nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy:

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu na rachunek bankowy.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten, określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Na zakres prawa do odliczenia w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady, status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Artykuł 15 ust. 6 ustawy stanowi, że:

Za podatnika nie uznaje się organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji, których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanego przepisu wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami od towarów i usług, w związku z realizacją zadań, do których zostały powołane. Swoje zadania realizują bowiem jako podmioty prawa publicznego. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności. Działania o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie, odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.), zwanej dalej ustawą o samorządzie gminnym:

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Stosownie natomiast do art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii, czy macie Państwo prawną możliwość odzyskania podatku VAT naliczonego, w związku z wydatkami poniesionymi na realizację operacji pn.: „(...)”.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanej podatkiem VAT.

W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ - jak Państwo wskazali - efekty powstałe w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a realizowany projekt będzie związany z wykonywaniem zadań własnych Gminy.

Reasumując, nie będą mieli Państwo możliwości obniżenia ani zwrotu kwoty podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „ (...)”, ponieważ warunki wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy nie zostaną spełnione.

Tym samym Państwa stanowisko uznaję za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Ponadto należy zauważyć, iż pojęcie „kosztu kwalifikowanego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Państwu przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.