Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

shutterstock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

4 października 2024 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie uznania bonusu jako rabatu powodującego zmniejszenie podstawy opodatkowania podatkiem VAT usługi realizowanej przez Spółkę na rzecz danego Klienta (Użytkownika).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zaistniałego stanu faktycznego

(…) jest związkiem metropolitalnym, utworzonym przez Radę Ministrów (…).

Obszar i granice związku metropolitalnego (…).

(…)

(…) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT i wraz ze wszystkimi swoimi jednostkami organizacyjnymi, w tym (…) podlega centralizacji i traktowana jest jak jeden podatnik na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług. Powyższe zostało potwierdzone w interpretacji indywidualnej z dnia (...) r. sygn. (...) Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej wydanej na wniosek (…).

Podstawy prawne działalności (…) wyznaczają również przepisy (...)

W ramach realizacji zadań ustawowych, zarówno w Programie działań strategicznych (…) do roku 2022, przyjętym uchwalą Nr (…) (…) w ramach zadań związanych z rozwojem publicznego transportu zbiorowego, zrównoważonej mobilności miejskiej uwzględniono m.in. wdrożenie Roweru (…) - całorocznego systemu wypożyczania rowerów publicznych, jako sposób na usprawnienie funkcjonowania transportu publicznego w obszarze (…) stanowiącego istotny filar metropolitalnej polityki transportowej w kontekście obsługi pierwszego i ostatniego kilometra podróży. Organizacja roweru metropolitalnego, czyli wypożyczalni rowerów publicznych, została również przewidziana w (…).

(…) w 2024 roku przystąpiła do realizacji zadania pn. system Roweru (…), stanowiącego utworzenie na obszarze (…) całorocznej wypożyczalni rowerów publicznych wraz z kompletnym wyposażeniem (w tym z systemem informatycznym), która jest wykorzystywana do odpłatnego wypożyczania rowerów przez zainteresowane osoby fizyczne. Wypożyczenie odbywa się na rzecz zainteresowanych osób fizycznych i ma charakter odpłatny. Umowę na uruchomienie, zarządzanie i eksploatację wypożyczalni rowerów (…) zawarła z podmiotem zewnętrznym - Operatorem, wyłonionym w wyniku zamówienia publicznego. Umowa obejmuje dostawę, instalację i uruchomienie systemu, w tym zapewnienie rowerów, stojaków na rowery, oprogramowania, systemu elektronicznej komunikacji, oraz zarządzanie i obsługę kompleksowej eksploatacji systemu w taki sposób, aby każdy uprawniony użytkownik przez całą dobę w okresie funkcjonowania systemu mógł korzystać z roweru. Na podstawie umowy zawartej pomiędzy (…) a Operatorem, do obowiązków Operatora należy m.in.: utrzymanie sprawności systemu, obsługa i eksploatacja systemu, utrzymanie systemu teleinformatycznego do obsługi systemu, w tym obsługi użytkowników, prowadzenie obsługi użytkowników, zapewnienie i utrzymanie aplikacji mobilnej dla użytkowników, dokonywanie wszelkich rozliczeń z użytkownikami w imieniu i na rzecz (…), w tym rozliczeń końcowych. Operator przekazuje pobrane od użytkowników opłaty za korzystanie z rowerów na rachunek bankowy (…). Opłaty te stanowią dochody (…).

Udokumentowanie wpływów z tytułu opłat za korzystanie z systemu przez użytkowników będących osobami fizycznymi, odbywa się na podstawie zestawienia wypożyczeń z danego okresu rozliczeniowego, przygotowywanego przez Operatora i przesyłanego codziennie do (…). Dla celów VAT przedmiotowe zestawienie jest podstawą do wykazania podatku VAT należnego po stronie (…) w swoich rozliczeniach VAT.

Za realizację przedmiotowych usług (…) wystawia faktury VAT tylko na żądanie użytkowników, gdyż na gruncie przepisów ustawy o VAT nie ma obowiązku wystawiania faktur VAT użytkownikom będącym osobami fizycznymi.

Wdrożenie systemu Roweru (…), jako jedno z działań strategicznych (…), stanowi wsparcie obecnego systemu transportu międzygminnego, jako elementu komunikacji zbiorowej. Dodatkowym usprawnieniem odbywania podróży łączonych jest planowana pełna integracja taryfowa systemu (…) z dotychczasowym systemem zbiorowego transportu (…). Mieszkańcy zgłaszają konieczność rozbudowy systemu (…), ponieważ rower to czysty transport, wpływa na poprawę mobilności mieszkańców, promuje zdrowy styl życia, ma wpływ na zmniejszenie ruchu samochodowego na lokalnych drogach.

Dla Gmin system (…) jest tańszym rozwiązaniem od wprowadzenia nowej linii autobusu do zakładów pracy. Przeprowadzono ankietę w celu poznania opinii użytkowników na temat systemu (…). Spośród (...) ankietowanych ponad 97% uważa, że rower jest potrzebny w (…), a 93% sądzi, że integracja (…) z transportem publicznym to bardzo dobry pomysł. Ponad 80% użytkowników odbywa podróże rowerem od wiosny do jesieni.

W procedurze wypożyczenia i zwrotu Roweru (…) występują następujące pojęcia: Zamawiający – (…)

Operator – (…) Wykonawca umowy na obsługę Roweru (…) zwanego również (…)(System (…))

Obszar zwrotu - wyznaczony w ramach (…) obszar, stanowiący obszar obsługi Systemu (…), w którym dozwolone jest pozostawianie rowerów bezpłatnie na wyznaczonych stacjach lub odpłatnie poza stacjami (wysokość opłaty określona jest w Tabeli opłat za przejazdy). Obszar ten obejmuje odpowiednio gminy, na terenie których istnieją stacje Systemu (…) z przypisanymi rowerami. Informacje o lokalizacji Obszaru Zwrotu dostępne są w Aplikacji Mobilnej (…) oraz na Stronie Internetowej Systemu (…)

Stacja (…) - miejsce Wypożyczenia lub Zwrotu roweru oznakowane symbolem (…) oraz obszar wokół przedmiotowej Stacji (…). Informacje o lokalizacji Stacji (…) znajdują się na Stronie Internetowej oraz w Aplikacji Mobilnej (…).

Użytkownik 1 (np. Maks) - użytkownik systemu (…)

Użytkownik 2 (np. Olga) - inny użytkownik systemu (…)

Regulamin - Regulamin Systemu Roweru (…) zwanego również (…)

W celu korzystania z Systemu Roweru (…) zainteresowany użytkownik jest zobowiązany do rejestracji w systemie informatycznym i akceptacji regulaminu korzystania z rowerów. Z chwilą rejestracji użytkownika w systemie informatycznym zostaje automatycznie zawarta umowa (o treści postanowień regulaminu) pomiędzy użytkownikiem roweru a Operatorem, działającym w imieniu i na rzecz (…). Dodatkowo konieczne jest uiszczenie przez użytkownika tzw. opłaty inicjalnej w wysokości 10 zł, która jest niezbędna do wypożyczenia roweru. Po zakończeniu każdorazowego wypożyczenia roweru odpowiednia opłata, zgodnie z obowiązującym cennikiem, jest pobierana z konta użytkownika w systemie.

W ramach systemu Roweru (…) zwanego (…), wypożyczenie Roweru możliwe jest na dowolnej Stacji (…) lub z Obszaru Zwrotu obejmującego system (…). Wypożyczenie Roweru przez Użytkownika rozpoczyna się w momencie odnotowania tego faktu na Koncie Klienta w Systemie (…) za pomocą Aplikacji Mobilnej (…).

Zgodnie z Regulaminem: Rozdział XII Zwrot Roweru:

Zwrot Roweru odbywa się poprzez oddanie Roweru na Stacji Systemu (…) lub w Obszarze Zwrotu poprzez zamknięcie blokady O-lock.

Zwrot Roweru (…) możliwy jest na jeden z poniższych sposobów:

1.1     regularny Zwrot - Zwrot Roweru na Stacji Systemu (…), po Wypożyczeniu ze Stacji Systemu (…),

1.2     premiowany Zwrot - Zwrot Roweru na Stacji Systemu (…), po Wypożyczeniu poza Stacją Systemu (…) (kwoty bonusu określa Tabela Opłat pkt 1.4 i 3.4.).

Bonus za premiowany Zwrot (o którym mowa w Rozdziale XII pkt 1.2) zostanie naliczony, jeśli inny Klient niż ten, który oddał ten sam Rower poza Stacją Systemu (…), dostarczy go do Stacji Systemu (…). Środki z tytułu premiowanego Zwrotu są bezzwrotne i wykorzystywane na przejazdy w pierwszej kolejności, przed środkami wpłaconymi przez Klienta. Zatem w przypadku wypożyczenia roweru, który został pozostawiony poza Strefą Stacji(…) a następnie jego odprowadzenia na Stację, Użytkownik otrzyma zwrot w wysokości połowy opłaty dodatkowej naliczonej innemu użytkownikowi za pozostawienie roweru poza stacją, tj. 5 zł.

Przykładowy opis procesu zwrotu roweru poza Stacją (…) w obszarze działania systemu: Użytkownik 2 znajduje rower pozostawiony poza stacją (np. na ulicy lub wyszukuje za pomocą aplikacji/strony www rower zwrócony poza stacją) i wypożycza go zgodnie z Regulaminem. Po zakończeniu przejazdu zwraca rower na jednej ze stacji Roweru (…). Za przejazd naliczona zostaje opłata zgodnie z cennikiem, a za zwrot roweru wypożyczonego poza stacją na konto użytkownika w systemie przypisywany jest bonus w wysokości 5 zł (przekazywane z puli środków otrzymywanych przez (…)), bonus użytkownik 2 może wykorzystać na kolejne przejazdy. W ramach wykonywania kolejnych przejazdów Operator pobiera należne za przejazdy opłaty i przekazuje je do (…).

Założeniem (…) jako czynnego podatnika VAT, tak samo jak każdego innego podatnika w systemie VAT jest to, że będzie on osiągał przychody (obroty) z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej. Dlatego też w opisywanym modelu działalności opartej na umowach cywilnoprawnych a nie na reżimie publicznoprawnym (władczym) ogólnym założeniem jest, że każdy usługobiorca nabywający usługi od (…) będzie zasadniczo uiszczał opłatę za wypożyczenie roweru, opodatkowaną podatkiem od towarów i usług. Zatem dokonanie przez (…) premiowanego zwrotu (w wysokości 5 zł) za zwrot roweru z puli środków otrzymywanych przez (…), jako podatnika VAT, stanowi bonus/zniżkę powodującą zmniejszenie obrotu w podatku od towarów i usług z tytułu opłaty za wypożyczenie roweru w Systemie Roweru (…). Omawiane bonusy nie mają także na celu subsydiowanie usługobiorców (nie pozostają one w bezpośrednim związku z konkretnymi przejazdami wykonywanymi przez usługobiorców).

Pytania

Czy dokonany na rzecz użytkownika roweru (danej osoby fizycznej) bonus, czyli premiowany zwrot środków pieniężnych w wysokości 5 zł pomniejsza podstawę opodatkowania (…) w podatku od towarów i usług z tytułu świadczonych usług wypożyczenia roweru w Systemie Roweru (…)?

Państwa stanowisko

Zdaniem Wnioskodawcy, dokonany na rzecz użytkownika roweru (danej osoby fizycznej) bonus, czyli premiowany zwrot środków pieniężnych w wysokości 5 zł pomniejsza podstawę opodatkowania (…) w podatku od towarów i usług z tytułu świadczonych usług wypożyczenia roweru w Systemie Roweru (…).

W ramach wykonywania kolejnych przejazdów Operator pobiera należne za przejazdy opłaty i przekazuje je do (…). Założeniem (…) jako czynnego podatnika VAT, tak samo jak każdego innego podatnika w systemie VAT jest to, że będzie on osiągał przychody (obroty) z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej. Dlatego też w opisywanym modelu działalności opartej na umowach cywilnoprawnych a nie na reżimie publicznoprawnym (władczym) ogólnym założeniem jest, że każdy usługobiorca nabywający usługi od (…) będzie zasadniczo uiszczał opłatę za wypożyczenie roweru, opodatkowaną podatkiem od towarów i usług. Zatem dokonanie przez (…) premiowanego zwrotu (w wysokości 5 zł) za zwrot roweru z puli środków otrzymywanych przez (…), jako podatnika VAT, stanowi bonus/zniżkę powodującą zmniejszenie obrotu w podatku od towarów i usług z tytułu opłaty za wypożyczenie roweru w Systemie Roweru (…). Omawiane bonusy nie mają także na celu subsydiowanie usługobiorców (nie pozostają one w bezpośrednim związku z konkretnymi przejazdami wykonywanymi przez usługobiorców). (…) w opisanym stanie faktycznym - w żadnym przypadku nie działa jako organ władzy publicznej (nie korzysta w tym celu z prerogatyw władzy publicznej), lecz działa w oparciu o umowy cywilnoprawne, które generują VAT należny. Nadto, w myśl art. 13 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE.L 347 z 11 grudnia 2006 r. str. 1 z póżn. zm.) - zwanej dalej „Dyrektywą 2006/112/WE” w każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte. Wśród usług wymienionych w Załączniku I do Dyrektywy VAT znajduje się m.in. przewóz osób.

W myśl art. 29a ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2024 r. poz. 361 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”: Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Stosownie do art. 29a ust. 6 ustawy: Podstawa opodatkowania obejmuje:

1)podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;

2)koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

Zgodnie z art. 29a ust. 7 ustawy: Podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot:

1)stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;

2)udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży;

3)otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.

Stosownie do art. 29a ust. 10 ustawy: Podstawę opodatkowania, obniża się o:

1)kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen;

2)wartość zwróconych towarów i opakowań;

3)zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło;

4)wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w ust. 1.

Uregulowania ustawy o podatku od towarów i usług mają swoje odzwierciedlenie w przepisach wspólnotowych (unijnych). W myśl art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE: W odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia. Zgodnie z art. 78 Dyrektywy 2006/112/WE: Do podstawy opodatkowania wlicza się następujące elementy:

a)podatki, cła, opłaty i inne należności, z wyjątkiem samego VAT;

b)koszty dodatkowe, takie jak koszty prowizji, opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dostawcę lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

Do celów akapitu pierwszego lit. b, państwa członkowskie mogą uznać koszty objęte odrębną umową za koszty dodatkowe.

W myśl art. 79 Dyrektywy 2006/112/WE: Podstawa opodatkowania nie obejmuje następujących elementów:

a)obniżek cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;

b)opustów i obniżek cen udzielonych nabywcy lub usługobiorcy i uwzględnionych w momencie transakcji;

c)kwot otrzymanych przez podatnika od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy, a zaksięgowanych przez podatnika na koncie przejściowym.

Podatnik musi przedstawić dowód na rzeczywistą kwotę kosztów, o których mowa w akapicie pierwszym lit. c, i nie może odliczyć VAT, który w danym przypadku mógł zostać naliczony.

Wobec braku definicji pojęć „opust” i „obniżka” w przepisach podatkowych, dokonując ich interpretacji należy posiłkować się przede wszystkim wykładnią językową. Zgodnie z definicjami pojęć „opust” i „obniżka” zamieszczonymi w Słowniku języka polskiego PWN (https://sjp.pwn.pl/), opust to „zniżka ceny kupna (...)”, a „obniżka” to po prostu „zmniejszenie się cen kosztów (...)”.

Podobnie przyjmując za „Uniwersalnym słownikiem języka polskiego” pod redakcją prof. Stanisława Dubisza (Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2003, tom 1, str. 303) „bonifikata” - to „zniżka, odstępstwo od ustalonej ceny towaru, zwłaszcza jako forma odszkodowania za poniesioną stratę albo w celach reklamowych: opust, rabat”. Przez bonifikatę należy więc rozumieć pomniejszenie ustalonej uprzednio ceny towaru lub usługi. W odniesieniu do bonusów / wypłat należnych nie tylko za rabat udzielany przez kontrahenta na rzecz jego klientów, ale także za inne czynności wskazywano, że bonusy takie stanowią obniżki ceny / opusty w rozumieniu ustawy o VAT. Jako przykłady takiego podejścia można wskazać interpretacje indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 23 lutego 2023 r., sygn. 0114-KDIP1-1.4012.53.2023.1.AKA.

Na gruncie ustawy oraz Dyrektywy 2006/112/WE można wymienić bonusy, opusty, rabaty i obniżki, które powodują wyłączenie ich z podstawy opodatkowania tj. udzielone nabywcy lub usługobiorcy i uwzględnione w momencie transakcji, czyli te, które zostały albo uwzględnione w cenie w momencie dokonywania sprzedaży (art. 29a ust. 7 pkt 2 ustawy), albo które były znane w chwili dokonywania transakcji i polegały na określeniu rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty (art. 29a ust. 7 pkt 1 ustawy). Jeżeli bowiem podatnik obniża cenę w momencie dokonania transakcji lub przed jej dokonaniem, to jest to jednoznaczne z tym, że „całość zapłaty” otrzymywana przez podatnika w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, jest odpowiednio mniejsza o wartość bonusu, rabatu czy opustu. Natomiast do drugiej kategorii obniżek cen (opustów) należą te, udzielone po dokonaniu sprzedaży, tj. które zostały dokonane już po wykonaniu czynności opodatkowanej (art. 29a ust. 10 pkt 1 ustawy). Zarówno w jednym jak i drugim przypadku bonusy/upusty/rabaty mają wpływ na podstawę opodatkowania, a sprzedawca nie otrzymuje z tego tytułu kwoty rekompensującej - równoważnej - do udzielonej kwoty obniżki. Kwestia ta zasadniczo odróżnia bonus/upust od rekompensat (subwencji, dotacji, refundacji), które w sytuacji ich bezpośredniego związku z ceną uwzględniane są w podstawie opodatkowania dostawy towaru lub świadczenia usługi. Konstrukcja podstawy opodatkowania w ustawie o podatku od towarów i usług, odpowiadająca w swej istocie konstrukcji określonej w Dyrektywie 2006/112/WE Rady, oparta jest na założeniu proporcjonalności VAT do ceny towarów i usług. Każda bowiem transakcja podlega podatkowi od towarów i usług obliczonemu w sposób proporcjonalny do ceny otrzymanej przez podatnika jako świadczenie wzajemne za dostarczone towary lub usługi z uwzględnieniem stawki, jaka ma zastosowanie do dostawy lub świadczenia takich towarów i usług.

Konstrukcja podstawy opodatkowania VAT pozwala zrealizować fundamentalną zasadę neutralności podatku VAT. Ekonomiczny ciężar podatku VAT, co do zasady, powinien bowiem ponosić konsument, a nie podatnik VAT. Zwrócił na to uwagę Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku C-317/94 Elida Gibbs, stwierdzając, że podstawą opodatkowania dla podatnika VAT musi być kwota odpowiadająca cenie, pomniejszona o wartość rabatów (upustów), na podstawie których wypłacone zostało wynagrodzenie ostatecznym nabywcom. Natomiast w sprawie C-427/98 Komisja Europejska przeciwko Republice Federalnej Niemiec, TSUE dopuścił możliwość zmniejszenia podstawy opodatkowania w wyniku udzielenia przez podatnika VAT rabatu bez konieczności wystawienia faktury korygującej. W omawianym przypadku wypożyczający rower użytkownik (osoba fizyczna, konsument) nie jest podatnikiem VAT dlatego dla obniżenia podstawy opodatkowania nie znajdzie zastosowania art. 29a ust. 13 ustawy, gdyż odnosi się on wyłącznie do tych przypadków, w których wystawiono fakturę korygującą do pierwotnej faktury. Z ekonomicznego punktu widzenia, po stronie użytkownika nastąpi przysporzenie o charakterze finansowym (otrzymana premia/bonus w wysokości 5 zł), które będzie pełnić funkcje analogiczne jak w przypadku rabatu/opustu. Ostateczna cena zakupionych przez użytkownika usług będzie bowiem w rzeczywistości obniżona o kwotę bonusu (udzielonej premii za zwrot roweru w wysokości 5 zł).

Na podstawie powyższych przepisów oraz orzecznictwa TSUE należy przyjąć, że podstawa opodatkowania w podatku VAT (oraz korespondujący z nią należny podatek VAT uiszczany przez podatnika w związku z dokonaniem dostawy towarów lub świadczeniem usług) musi zawsze pozostawać proporcjonalna do kwoty rzeczywiście otrzymanego przez tego podatnika VAT wynagrodzenia.

Jeżeli więc usługodawca kalkuluje wynagrodzenie za świadczone usługi z uwzględnieniem określonych upustów, lub też w bezpośrednim związku z nabyciem przez usługobiorcę od niego usług dokonuje on obniżek / wypłat bonusów na rzecz tego nabywcy, to kwota podatku VAT - którą taki usługodawca ma obowiązek zapłacić - musi pozostawać zawsze proporcjonalna do kwoty ostatecznie przez niego uzyskanego wynagrodzenia w związku ze świadczeniem usług.

Warunkiem uznania, że premia pieniężna/bonus stanowi w istocie rabat/upust, jest wykazanie ścisłego związku pomiędzy ww. bonusem, a zrealizowanymi usługami. Relacja ta staje się szczególnie widoczna w przypadku, gdy prawo do przyznania bonusu (tu: premii pieniężnej za zwrot roweru) i/lub jej wysokość, uzależniona jest od określonego między stronami zachowania osiągniętego w danym czasie. Przy jednoznacznym i prawdziwym założeniu, że bonus jest powiązany z usługą wypożyczenia roweru, co wynika z Regulaminu Systemu (…), powinien być on uznany za korektę zmniejszającą wartość odpłatności za świadczone usługi wypożyczenia roweru. Związek ten przejawia się bowiem w prostej relacji przyczynowo-skutkowej: gdyby użytkownik roweru nie dokonywał wypożyczenia roweru, nie otrzymałby premii za zwrot roweru (tzw. „premiowany Zwrot”). Premia za zwrot roweru (bonus w wysokości 5 zł) wynika wprost z dokonywanego przez użytkownika roweru zakupu usług wypożyczenia roweru i zastosowanej ceny oraz chęci użytkownika do dokonywania kolejnych zakupów (wypożyczeń rowerów) w przyszłości. Ten związek przyczynowo-skutkowy jest wyraźny i uchwytny. W konsekwencji uznać należy, że premia za zwrot roweru (bonus w wysokości 5 zł), o której mowa w przedstawionym opisie stanu faktycznego efektywnie obniży ekonomiczną wartość nabywanej przez użytkownika usługi i tym samym zmniejszy podstawę opodatkowania Wnioskodawcy z tytułu świadczenia usług na rzecz danego kontrahenta. Taki sposób rozumienia premii pieniężnej/bonusu w wysokości 5 zł dla celów rozliczeń w podatku od towarów i usług (traktowania premii pieniężnej na równi z rabatem/opustem) znalazł aprobatę zarówno w orzecznictwie sądów administracyjnych, jak i interpretacjach wydawanych przez organy podatkowe. Przykładowo, w uchwale podjętej w składzie 7 sędziów NSA z dnia 25 czerwca 2012 r„ sygn. I FPS 2/12 (CBOSA), NSA wyraźnie podkreślił, że premia pieniężna/bonus z perspektywy ekonomicznej nie różni się od rabatu. Skutkiem obu czynności jest bowiem obniżenie ceny zakupu poprzez zwrot określonej kwoty premii pieniężnej na rzecz kupującego. W uzasadnieniu do uchwały NSA wskazał, że: „(...) zakresy terminów rabat i premia pieniężna w znaczeniu gospodarczym się pokrywają. Zauważyć należy, że efekt ekonomiczny w danym okresie, przyznania np. premii pieniężnej (...) oraz udzielenia rabatu w stosunku do wszystkich transakcji z określonym kontrahentem w tymże okresie (...), będzie zbliżony w tym sensie, że wiązać się będzie z przekazaniem nabywcy przez sprzedawcę określonej kwoty premii (...) lub odpowiadającej jej kwoty rabatu.

Wszystkie powyższe argumenty nakazują uznać, że wypłata kontrahentowi bonusu warunkowego (premii pieniężnej) (...) stanowi rabat w rozumieniu art. 29 ust. 4 ustawy o VAT (obecnie art. 29a ust. 10 pkt 1 oraz 29a ust. 7 pkt 2 ustawy).

W przedstawionym stanie faktycznym kwota udzielonego bonusu/zniżki (dla osoby fizycznej wypożyczającej rower w Systemie Roweru (…), uwzględnionej w momencie transakcji, co wynika z Regulaminu, uznanej za obniżki ceny/opusty w rozumieniu art. 29a ust. 7 pkt 2 ustawy wynosi 5 zł. Tym samym, dokonany na rzecz użytkownika roweru (danej osoby fizycznej) bonus, czyli premiowany zwrot środków pieniężnych w wysokości 5 zł pomniejsza podstawę opodatkowania (…) w podatku od towarów i usług z tytułu świadczonych usług wypożyczenia roweru w Systemie Roweru (…). Jest to bowiem dla osoby fizycznej wypożyczającej rower w Systemie Roweru (…) o (usługobiorcy) obniżka ceny w rozumieniu art. 29a ust. 7 pkt 2 ustawy, która będzie obniżała podstawę opodatkowania z tytułu świadczenia Usług przez (…) na rzecz usługobiorcy.

Powyższej kwalifikacji nie zmienia okoliczność, że bonus za premiowany zwrot roweru na Stacji Systemu (…) udzielany jest / wypłacany pod warunkiem wypożyczenia roweru „poza Stacją Systemu (…)”. W wydawanych interpretacjach organy podatkowe potwierdzają, że opusty / obniżki cen mogą być w niektórych przypadkach udzielane pod pewnymi warunkami. Dla przykładu, w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 7 listopada 2017 r., sygn. 0114-KDIP1-3.4012.424.2017.1.JG wskazano, że rabaty są udzielane pod pewnymi warunkami (np. rabat logistyczny udzielany pod warunkiem realizacji dostaw do magazynu centralnego odbiorcy - stanowi obniżkę ceny na potrzeby podatku VAT, nie zaś wynagrodzenie za świadczenie usług). Bonus za premiowany zwrot roweru na Stacji Systemu (…) nie będzie należny w przypadku samego zwrotu roweru, jednak bez nabywania usługi od Wnioskodawcy tj. wypożyczenia roweru zgodnie z Regulaminem).

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, założeniem (…) jako czynnego podatnika VAT, tak samo jak każdego innego podatnika w systemie VAT jest to. że będzie on osiągał przychody (obroty) z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Dlatego w opisywanym modelu działalności opartej na umowach cywilnoprawnych a nie na reżimie publicznoprawnym (władczym) ogólnym założeniem jest, że każdy usługobiorca nabywający usługi od (...) będzie zasadniczo uiszczał opłatę za wypożyczenie roweru, opodatkowaną podatkiem od towarów i usług. Zatem zmniejszenie obrotu z tytułu tej opłaty, poprzez dokonanie premiowanego zwrotu za zwrot roweru (bonusu w wysokości 5 zł) na rzecz (…), jako podatnika VAT, stanowi bonus/zniżkę, która jest opustem w rozumieniu art. 29a ust. 7 pkt 2 ustawy. Omawiane bonusy nie mają bowiem na celu subsydiowanie usługobiorców (nie pozostają one w bezpośrednim związku z konkretnymi wypożyczeniami rowerów wykonywanymi przez usługobiorców) i w konsekwencji nie stanowią one dopłaty (dotacji, subwencji) do wykonywanych usług. W niniejszej sprawie, zobowiązując się do wypłaty bonusu za premiowany zwrot roweru, wynagrodzenie, które Wnioskodawca uzyskuje z tytułu świadczonych usług na rzecz usługobiorców jest niższe o wypłacone kwoty. Brak jest w takim przypadku podstaw, aby Wnioskodawca naliczał podatek VAT od wartości, które - na skutek udzielonego bonusu - nie zostaną przez niego nigdy otrzymane. W przypadku, w którym Wnioskodawca udziela bonusu usługobiorcom, należy uznać, że stanowi on opust lub zniżkę ceny w rozumieniu 29a ust. 7 pkt 2 ustawy, który będzie obniżał podstawę opodatkowania z tytułu świadczenia usług przez (…) na rzecz usługobiorcy.

Reasumując, dokonany na rzecz użytkownika roweru (danej osoby fizycznej) bonus, czyli premiowany zwrot środków pieniężnych w wysokości 5 zł pomniejsza podstawę opodatkowania (…) w podatku od towarów i usług z tytułu świadczonych usług wypożyczenia roweru w Systemie Roweru (…).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy:

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jak stanowi art. 2 pkt 22 ustawy:

Przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl przepisu art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Z cytowanych wyżej przepisów ustawy wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu niebędące dostawą towarów.

Z uwagi na powyższe unormowania, pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).

Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie. Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

W związku z powyższym, czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

W przytoczonych przepisach została zrealizowana zasada powszechności opodatkowania wyrażona w art. 1 Dyrektywy 2006/112/WE z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.U. UE L Nr 347 s. 1 ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady. Definicja świadczenia usług stanowi dopełnienie definicji dostawy towarów i tym samym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wszystkie czynności odpłatnego obrotu profesjonalnego.

W tym miejscu należy wskazać, że jak wynika z powołanych powyżej przepisów, każde świadczenie niebędące dostawą towarów polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czyjegoś zachowania stanowi co do zasady usługę w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Niemniej muszą być przy tym spełnione następujące warunki:

-w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (wierzyciel/nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia;

-świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).

Należy podkreślić, że oba ww. warunki winny być spełnione łącznie, aby świadczenie podlegało, jako usługa, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z treści art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem.

Należy w tym miejscu wskazać, że kwestia odpłatności była wielokrotnie przedmiotem rozstrzygnięć Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

I tak, w wyroku z 15 lipca 1982 r. w sprawie C-89/91 Hong-Kong Trade Development Council, TSUE stwierdził, że wskazane w sprawie czynności podlegają opodatkowaniu jedynie wtedy, gdy zostały wykonane odpłatnie. Analizując głębiej ten problem TSUE w wyroku z 8 marca 1988 r. w sprawie C-102/86 Apple and Pear Development Council stwierdził, że czynność można uznać za dokonaną odpłatnie, gdy istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi, a ponadto odpłatność za otrzymane świadczenie (towar lub usługę) pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana tym podatkiem.

Wskazać należy, że podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne/rabaty nabywcom. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych/rabatów nabywcom uzależnione są od wielu czynników, m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie pieniężne/rabaty zostały wypłacone, tzn. czy ich przyznanie uwarunkowane jest wykonaniem dodatkowych czynności, czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie itp.

W praktyce występują również sytuacje, w których w zamian za udzielenie premii/rabatu ma miejsce świadczenie innych usług, w tym usług o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym, bądź zobowiązanie się do dokonywania zakupów wyłącznie u wypłacającego premie, czy zobowiązanie się do posiadania pełnego asortymentu towarów kontrahenta itp. W takiej sytuacji należy uznać, że wypłacona premia pieniężna/rabat związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię/rabat, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach.

Szczególnego podkreślenia wymaga fakt, że ani w Dyrektywie 2006/112/WE Rady, ani też w ustawie prawodawca nie zdefiniował pojęcia „premia pieniężna” czy też „rabat”. Zatem celem dokonania prawidłowej kwalifikacji premii pieniężnych (bonusów pieniężnych, rabatów) w świetle przepisów o podatku od towarów i usług, należy przeprowadzić obiektywną analizę całokształtu okoliczności faktycznych konkretnej transakcji, która pozwoli na ocenę skutków takiej transakcji w świetle regulacji dotyczących podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że w 2024 roku przystąpili Państwo do realizacji zadania pn. system Roweru (…), stanowiącego utworzenie całorocznej wypożyczalni rowerów publicznych wraz z kompletnym wyposażeniem, która jest wykorzystywana do odpłatnego wypożyczania rowerów przez zainteresowane osoby fizyczne. Wypożyczenie odbywa się na rzecz zainteresowanych osób fizycznych i ma charakter odpłatny. Założeniem Państwa jako czynnego podatnika VAT, tak samo jak każdego innego podatnika w systemie VAT jest to, że będzie on osiągał przychody (obroty) z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej. W opisywanym modelu działalności opartej na umowach cywilnoprawnych a nie na reżimie publicznoprawnym (władczym) ogólnym założeniem jest, że każdy usługobiorca nabywający od Państwa usługi będzie zasadniczo uiszczał opłatę za wypożyczenie roweru, opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

W celu korzystania z Systemu Roweru (…) zainteresowany użytkownik jest zobowiązany do rejestracji w systemie informatycznym i akceptacji regulaminu korzystania z rowerów. Z chwilą rejestracji użytkownika w systemie informatycznym zostaje automatycznie zawarta umowa (o treści postanowień regulaminu) pomiędzy użytkownikiem roweru a Operatorem, działającym w imieniu i na Państwa rzecz. Dodatkowo konieczne jest uiszczenie przez użytkownika tzw. opłaty inicjalnej w wysokości 10 zł, która jest niezbędna do wypożyczenia roweru. Po zakończeniu każdorazowego wypożyczenia roweru odpowiednia opłata, zgodnie z obowiązującym cennikiem, jest pobierana z konta użytkownika w systemie.

W ramach systemu Roweru (…), wypożyczenie Roweru możliwe jest na dowolnej Stacji (…) lub z Obszaru Zwrotu obejmującego system (…). Wypożyczenie Roweru przez Użytkownika rozpoczyna się w momencie odnotowania tego faktu na Koncie Klienta w Systemie (…) za pomocą Aplikacji Mobilnej (…).

Zgodnie z Regulaminem zwrot Roweru odbywa się poprzez oddanie Roweru na Stacji Systemu (…) lub w Obszarze Zwrotu poprzez zamknięcie blokady O-lock.

Zwrot Roweru (…) możliwy jest na jeden z poniższych sposobów:

1.1     regularny Zwrot - Zwrot Roweru na Stacji Systemu (…), po Wypożyczeniu ze Stacji Systemu (…),

1.2     premiowany Zwrot - Zwrot Roweru na Stacji Systemu (…), po Wypożyczeniu poza Stacją Systemu (…) (kwoty bonusu określa Tabela Opłat pkt 1.4 i 3.4.).

Bonus za premiowany Zwrot (o którym mowa w Rozdziale XII pkt 1.2) zostanie naliczony, jeśli inny Klient niż ten, który oddał ten sam Rower poza Stacją Systemu (…), dostarczy go do Stacji Systemu (…). Środki z tytułu premiowanego Zwrotu są bezzwrotne i wykorzystywane na przejazdy w pierwszej kolejności, przed środkami wpłaconymi przez Klienta. Zatem w przypadku wypożyczenia roweru, który został pozostawiony poza Strefą Stacji (…) a następnie jego odprowadzenia na Stację, Użytkownik otrzyma zwrot w wysokości połowy opłaty dodatkowej naliczonej innemu użytkownikowi za pozostawienie roweru poza stacją, tj. 5 zł. Bonus użytkownik może wykorzystać na kolejne przejazdy.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii uznania bonusu jako rabatu powodującego zmniejszenie podstawy opodatkowania podatkiem VAT usług realizowanych przez Państwa na rzecz Klienta.

Należy zauważyć, że stosownie do art. 29a ust. 1 ustawy o VAT:

Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Zgodnie z art. 29a ust. 6 ustawy:

Podstawa opodatkowania obejmuje:

a)  podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;

b)  koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

W myśl art. 29a ust. 7 ustawy:

Podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot:

1)  stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;

2)  udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży;

3)  otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.

W myśl art. 29a ust. 10 ustawy:

Podstawę opodatkowania obniża się o:

1)    kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen;

2)    wartość zwróconych towarów i opakowań, z zastrzeżeniem ust. 11 i 12;

3)    zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło;

4)    wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w ust. 1.

Na podstawie art. 29a ust. 13 ustawy:

W przypadkach, o których mowa w ust. 10 pkt 1-3, obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, dokonuje się za okres rozliczeniowy, w którym podatnik wystawił fakturę korygującą, pod warunkiem że z posiadanej przez tego podatnika dokumentacji wynika, że uzgodnił on z nabywcą towaru lub usługobiorcą warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług określone w fakturze korygującej oraz warunki te zostały spełnione, a faktura ta jest zgodna z posiadaną dokumentacją. W przypadku gdy w okresie rozliczeniowym, w którym została wystawiona faktura korygująca, podatnik nie posiada dokumentacji, o której mowa w zdaniu pierwszym, obniżenia podstawy opodatkowania dokonuje za okres rozliczeniowy, w którym dokumentację tę uzyskał.

Zgodnie z art. 29a ust. 14 ustawy:

Przepis ust. 13 stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia faktury korygującej do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna.

Ponadto, w myśl art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy:

Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

W myśl art. 106b ust. 3 pkt 1 ustawy:

Na żądanie nabywcy towaru lub usługi podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1, z wyjątkiem:

a) czynności, o których mowa w art. 19a ust. 5 pkt 4,

b) czynności, o których mowa w art. 106a pkt 3 i 4.

Jednocześnie, zgodnie z art. 106j ust. 1 pkt 1 ustawy:

W przypadku, gdy po wystawieniu faktury podstawa opodatkowania lub kwota podatku wskazana w fakturze uległa zmianie, podatnik wystawia fakturę korygującą.

Jak już wcześniej wspomniano, przepisy ustawy nie definiują pojęcia „rabat”, zatem, pojęcie to należy interpretować stosując przede wszystkim wykładnię językową. I tak, zgodnie ze „Słownikiem języka polskiego” (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005 r.), „rabat” to „zniżka, opust od sumy należnej za towar przyznawany, np. przy kupnie dużej ilości towarów”.

Zatem, rabat polega na pomniejszeniu ustalonej wcześniej ceny towaru lub usługi. Podobnie definiowany jest „opust” jako zniżka ceny kupna przyznawana przy zakupach hurtowych.

W świetle powołanej wyżej definicji „rabatu”, „premii”, czy „opustu” należy uznać, że w odniesieniu do bonusu przyznawanego przez Państwa mamy do czynienia z pomniejszeniem, czyli odstępstwem od ustalonej przez Państwa ceny usługi. Powoduje to w istocie zwrot części ceny usługi.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że bonus udzielany przez Państwa na rzecz Klienta, można przyporządkować do konkretnej usługi świadczonej przez Państwa. Bonus jest powiązany z usługą wypożyczenia roweru, co wynika z Regulaminu. Użytkownik roweru w przypadku szczególnego przypadku opisanego powyżej otrzymuje zwrot w wysokości 5 zł. Środki z tytułu premiowego Zwrotu są bezzwrotne i wykorzystywane na przejazdy w pierwszej kolejności, przed środkami wpłaconymi przez Klienta. Zatem w tym konkretnym przypadku cena usługi świadczonej przez Państwa na rzecz Klienta, który wypożyczy rower poza stacją systemu (…), dostarczy go do Stacji Systemu (…) została obniżona o 5 zł.

W związku z powyższym stwierdzić należy, że przyznanie bonusu Klientowi innemu, niż ten, który oddał ten sam Rower poza Stacją Systemu (…), dostarczy go do Stacji Systemu (…) należy traktować jako rabat i pomniejsza podstawę opodatkowania.

Zatem, opisany w stanie faktycznym bonus stanowi rabat powodujący zmniejszenie podstawy opodatkowania podatkiem VAT realizowanej przez Państwa usługi na rzecz Klienta.

Tym samym Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pełna weryfikacja przedstawionych we wniosku okoliczności możliwa jest jedynie w toku postępowania podatkowego lub kontrolnego, prowadzonego przez uprawnione do tego organy, będącego poza zakresem instytucji interpretacji indywidualnej. Postępowanie w sprawie dotyczącej wydania interpretacji indywidualnej jest postępowaniem szczególnym, mającym charakter uproszczony, odrębny od postępowania podatkowego, uregulowanego w dziale IV Ordynacji podatkowej. Wydając bowiem interpretację indywidualną Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej przedstawia jedynie swój pogląd dotyczący wykładni treści analizowanych przepisów i sposobu ich zastosowania w odniesieniu do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego bądź zdarzenia przyszłego (którego elementy przyjmuje, jako podstawę rozstrzygnięcia bez weryfikacji).

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 2383 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

-   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”.  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-   w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-   w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.