Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest:
- prawidłowe w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy do licytacyjnej sprzedaży zabudowach działek nr 1/3, 1/6, 1/7 i 1/1,
- nieprawidłowe w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy do licytacyjnej sprzedaży niezabudowanych działek nr 1/4 i 1/2.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
18 września 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 12 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zastosowania zwolnienia od podatku VAT do licytacyjnej sprzedaży działek nr 1/3, 1/4, 1/6, 1/7, 1/1 i 1/2 należących do dłużnika. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwania – pismem z 7 listopada 2024 r. (wpływ 12 listopada 2024 r.) oraz z 16 grudnia 2024 r. (wpływ 19 grudnia 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego:
Wnioskodawca będąc organem egzekucyjnym (komornik sądowy) zamierza przeprowadzić w ramach postępowania egzekucyjnego licytację nieruchomości należących do dłużnika. Na obszarze, na którym zlokalizowana jest przedmiotowa nieruchomość, nie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Przedmiotem licytacji będzie zabudowana nieruchomość, tj. ośrodek wypoczynkowy, jako zorganizowana całość. Dłużnik pozostaje właścicielem nieruchomości. Prawo własności części nieruchomości gruntowej zabudowanej, stanowi zorganizowaną całość gospodarczą, oznaczoną numerem ewidencyjnym 1/3, 1/4, 1/6, 1/7, 1/1, 1/2, 2/2, 2/6 położonej w obrębie (…) oraz (…) o pow. ogółem 7,1212 ha, gmina (…), powiat (…), woj. (…). Wśród wskazanych numerów działek, jedynie działka 2/6 nie jest zabudowa. Działka wspólnie zagospodarowana ze stawami znajdującymi się na działce 1/4, 1/2 (wspólna decyzja wodnoprawna obejmująca budowę urządzeń na stawach – tj. wyposażenie w mnichy). Znajduje się na niej staw, działka stanowi tereny leśne. Pozostałe wskazane działki pozostają zabudowane budynkami (hotel, budynek stróżówki), budowlami (wiata, drogi utwardzone polbrukiem, ogrodzenie) oraz różnego rodzaju instalacjami (np. instancja kanalizacyjna). Instalacje te stanowią własność dłużnika.
Nieruchomość położona jest na terenach leśnych oraz rolnych, i posiada założoną księgę wieczystą. Wszelkie budynki i budowle były użytkowane przez dłużnika powyżej dwóch lat na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej. W zakresie stanu faktycznego sprawy wskazać należy, iż na dzień złożenia przedmiotowego wniosku dłużnik nie jest czynnym podatnikiem VAT.
Wnioskodawca jako organ egzekucyjny stan ustalił na podstawie dokonanych oględzin, operatu szacunkowego oraz posiadanych dokumentów. Do dłużnika nie były kierowane zapytania.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego.
W uzupełnieniu z 7 listopada 2024 r. na pytania zawarte w wezwaniu wskazała Pani następujące informacje:
1)kto jest Dłużnikiem, prosiliśmy wskazać nazwisko i imię dłużnika (w sytuacji, gdy dłużnikiem jest osoba fizyczna) lub nazwę i formę organizacyjną dłużnika (w sytuacji, gdy dłużnikiem nie jest osoba fizyczna)
Dłużnik prowadzi działalność w formie spółki – Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, Spółka komandytowa zarejestrowaną w Krajowym Rejestrze Sądowym, działalność prowadzona jest od sierpnia 2004 r.
2)czy Dłużnik był czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, jeśli tak, należało wskazać w jakim okresie
Na dzień złożenia wniosku oraz niniejszego pisma, dłużnik nie figuruje w rejestrze czynnych podatników VAT. Brak danych w pozostałym zakresie.
3)czy z tytułu nabycia działek nr 1/3, 1/4, 1/6, 1/7, 1/1, 1/2, 2/2 oraz 2/6 Dłużnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, czy transakcje te zostały udokumentowane fakturami z wykazaną kwotą podatku VAT
Brak danych w tym zakresie.
4)w jaki sposób Dłużnik wykorzystywał ww. działki od dnia nabycia do dnia sprzedaży licytacyjnejtj. do działalności opodatkowanej podatkiem VAT, zwolnionej z opodatkowania, itp. (należało wskazać oddzielnie dla każdej działki)
Brak danych w tym zakresie. Prowadzony był hotel.
5)jakie dokładnie budynki/budowle lub ich części znajdują się na poszczególnych działkach nr 1/3, 1/4, 1/6, 1/7, 1/1, 1/2, 2/2 (należało dokładnie opisać dla każdej działki oddzielnie):
Nieruchomość w zakresie działek 1/1, 1/6, 1/7, 1/3, 1/4, 1/2 stanowi zorganizowaną całość gospodarczą, częściowo jest zabudowana ośrodkiem konferencyjno-wypoczynkowym w skład którego wchodzi: budynek hotelowy wraz z budynkiem restauracji, budynek gospodarczy, budynek portierni, wiata grillowa oraz obiekty małej architektury (altanka, budowle grillowe, mostki, itp.), stawy.
1/3 – na działce znajduje się wiata grillowa z miejscem na grill i ognisko, w części działka stanowi nieużytki, częściowo zadrzewiona, w południowej części znajduje się staw i ciek wodny (…).
1/4 – nieużytki, w południowej części znajduje się staw i ciek wodny (…).
1/6 – na działce znajduje się fragment budynku hotelu „(…)”.
1/7 – na działce znajduje się fragment budynku hotelu „(…)”, budynek gospodarczy, altana.
1/1 – na działce znajduje się fragment budynku hotelu „(…)”, utwardzony parking, budynek stróżówka.
1/2 – działka częściowo zadrzewiona, w południowej części znajduje się staw, brak wydzielenia leśnego.
2/2 – działka zalesiona, brak wydzielenia leśnego, na działce znajduje się przeważająca sosna w różnym wieku (powyżej 70 lat) o niskim stopniu zadrzewienia.
a)czy ww. budynki/budowle lub ich części w momencie nabycia tych działek znajdowały się już na gruncie, czy też zostały wybudowane przez Dłużnika (kiedy)
Zostały wybudowane.
b)czy z tytułu nabycia/wytworzenia ww. budynków/budowli lub ich części Dłużnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego? Jeśli nie, prosiliśmy wskazać dlaczego
Brak informacji w tym zakresie.
c)czy od momentu rozpoczęcia użytkowania (wykorzystywania) przez Dłużnika do momentu sprzedaży minie okres 2 lat
Tak.
d)czy w ostatnich 2 latach przed sprzedażą ponoszone były nakłady na ulepszenie budynków/budowli lub ich części, które stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej oraz czy od tych nakładów Dłużnik miał prawo do odliczenia podatku VAT
Nie.
e)w jaki sposób budynki/budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane (należało wskazać do jakiej działalności były wykorzystywane i w jakim okresie, tj. czy były wykorzystywane do działalności opodatkowanej, zwolnionej, czy do czynności niepodlegającej opodatkowaniu)
Brak informacji w tym zakresie.
6)czy dla działki nr 2/6 została wydana decyzja o warunkach zabudowy, jeśli tak, to jakie są jej postanowienia
Decyzja Starostwa Powiatowego w (…) z dnia 26 lipca 2000 r. znak (…) w sprawie udzielenia pozwolenia wodnoprawnego na pobór wody z rzeki (…) dla potrzeb stawów rybnych na działce 1/4, 1, 2/6 (decyzja wydana na okres 10 lat, tj. do dnia 31 lipca 2010 r.). Działka wspólnie zagospodarowana ze stawami znajdującymi się na działce 1/4, 1/2 (wspólna decyzja wodnoprawna obejmująca budowę urządzeń na stawach – tj. wyposażenie w mnichy).
7)jeśli nie posiada Pani ww. informacji, o które pytamy w pkt 1 - 6, które są niezbędne dla oceny, czy w przedmiotowej sprawie ma zastosowanie zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10, 10a i pkt 9, prosiliśmy jednoznacznie wskazać, czy ten brak informacji jest wynikiem podjętych przez Panią udokumentowanych działań potwierdzających brak możliwości uzyskania tych niezbędnych informacji od Dłużnika (przy czym informowaliśmy, że nie powinna Pani opisywać podejmowanych czynności ani przesyłać zgromadzonych w tej sprawie dokumentów, ponieważ w ramach wydawania interpretacji prawa podatkowego nie prowadzimy postępowania dowodowego)
Do dłużnika nie były kierowane pytania w zakresie objętym przedmiotowym wezwaniem, nie podjęto działań w tym kierunku.
W uzupełnieniu z 16 grudnia 2024 r. na pytania zawarte w wezwaniu wskazała Pani następujące informacje:
1)czy działki nr 2/6, 1/4, 1/2 i 2/2są objęte miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, jeśli tak, to jakie są jego postanowienia
Brak planu zagospodarowania przestrzennego, istnieje studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy (…) zatwierdzone Uchwałą nr (…) Rady Miejskiej w (…) z dnia 26 listopada 2005 r. zmienione Uchwałą nr (…) z dnia 1 lipca 2022 r. oraz Uchwałą nr (…) z dnia 27 marca 2023 r.
2)czy dla działek 1/4, 1/2 i 2/2 zostały wydane decyzje o warunkach zabudowy
W zakresie działki nr 2/2 brak decyzji, w pozostałym zakresie zostały wydane następujące decyzje:
- Decyzja Starostwa Powiatowego w (…) z dnia 26 lipca 2000 r., znak (…) w sprawie udzielenia pozwolenia wodnoprawnego na pobór wody z rzeki (…) dla potrzeb stawów rybnych na działce 1/4, 1, 2/6 (decyzja wydana na okres 10 lat, tj. do dnia 31 lipca 2010 r.),
- Decyzja z dnia 23 grudnia 2002 r., znak (…) udzielająca pozwolenia na użytkowanie hotelu wybudowanego na działkach 1/, 1 w (…),
- Decyzja z dnia 12 marca 2002 r., znak (…) - pozwolenie na budowę budynku hotelowego z zachowaniem warunków zawartych w decyzji z dnia 13 grudnia 2001 r., (…),
3)czy wiata grillowa znajdująca się na działce nr 1/3 stanowi budowlę w rozumieniu ustawy Prawo budowlane
Zgodnie z treścią art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane, wiata stanowi budowlę.
4)jeśli wiata grillowa nie stanowi budowli, to należało wskazać:
- działka nr 1/3 jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego i jakie są jego postanowienia,
- czy dla tej działki została wydana decyzja o warunkach zabudowy
Bez odpowiedzi z uwagi na odpowiedź z pkt 3.
5)jeśli nie posiada Pani ww. informacji, o które pytamy w pkt 1 - 4, które są niezbędne dla oceny, czy w przedmiotowej sprawie ma zastosowanie zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9, 10 i 10a prosiliśmy jednoznacznie wskazać, czy ten brak informacji jest wynikiem podjętych przez Panią udokumentowanych działań potwierdzających brak możliwości uzyskania tych niezbędnych informacji od Dłużnika (przy czym informujemy, że nie powinna Pani opisywać podejmowanych czynności ani przesyłać zgromadzonych w tej sprawie dokumentów, ponieważ w ramach wydawania interpretacji prawa podatkowego nie prowadzimy postępowania dowodowego)
Jak zaznaczono uprzednio do dłużnika nie były w przedmiotowej sprawie kierowane pytania w zakresie objętym przedmiotowym wezwaniem, nie podjęto działań w tym kierunku.
Pytanie
Czy Wnioskodawca przy dostawie wskazanej nieruchomości ma prawo do zastosowania zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług?
Pani stanowisko w sprawie
Zgodnie z treścią art. 18 ustawy o VAT organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2022 r. poz. 479, z późn. zm.) oraz komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów kpc są płatnikami podatku od dostawy, dokonywanej w trybie egzekucji, towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów.
Powyższe oznacza, jako płatnik komornik jest obowiązany do obliczania, poboru podatku od podatnika w wpłaty podatku na konto organu podatkowego, w odniesieniu do podatku należnego z tytułu sprzedanych (zlicytowanych) towarów należących do podatnika w stosunku, do którego toczy się postępowanie egzekucyjne (patrz wyrok WSA w Gdańsku z dnia 16 marca 2016 r. o sygn. akt I SA/Gd 204/16).
Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy o VAT). Samo pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy. Zgodnie z tym przepisem przez towary rozumie się rzeczy oraz ich część, a także wszelkie postacie energii. W oczywisty sposób uznać należy, iż ujęcie definicyjne pojęcia „towaru” pozostaje niezmiernie szerokie. Przede wszystkim za sprawą braku uszczegółowienia pojęcia „rzeczy”. Przyjąć należy, że wskazane w definicji „rzeczy” oznaczają zarówno rzeczy ruchome, jak również nieruchomości. Co istotne w tym przypadku to, że w odniesieniu do nieruchomości ustawodawca w art. 2 ust. 14a ustawy zdefiniował pojęcie „wytworzenia nieruchomości” – rozumie się przez to wybudowanie budynku, budowli lub ich części, lub ich ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.
Natomiast zgodnie z art. 2 ust. 33 ustawy przez „tereny budowalne” – rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.
Wskazać należy, iż stan prawny nieruchomości oparty został o prawo własności.
Zgodnie z art. 3 pkt 1 Prawa budowalnego, ilekroć w ustawie mowa o obiekcie budowlanym - należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych.
Stosownie natomiast do art. 3 pkt 2 tej ustawy, przez budynek należy rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach. Jak wynika z kolei z art. 3 pkt 3 Prawa budowalnego budowlą jest każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, w szczególności budowlami są: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych, elektrowni wiatrowych, morskich turbin wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.
Z kolei a art. 3 pkt 3a ww. prawa przez obiekt liniowy należy rozumieć obiekt budowlany, którego charakterystycznym parametrem jest długość, w szczególności droga wraz ze zjazdami, linia kolejowa, wodociąg, kanał, gazociąg, ciepłociąg, rurociąg, linia i trakcja elektroenergetyczna, linia kablowa nadziemna i umieszczona bezpośrednio w ziemi, podziemna, wał przeciwpowodziowy oraz kanalizacja kablowa, przy czym kable w niej zainstalowane nie stanowią obiektu budowlanego lub jego części ani urządzenia budowalnego. Zgodnie z powyższymi przepisami droga utwardzona, np. kostką spełnia definicję budowli.
Skoro są spełnione warunki w zakresie uznania przedmiotowej nieruchomości za zabudowaną, to w ocenie Wnioskodawcy do dostawy tej nieruchomości zastosowanie posiada treść art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. Zgodnie z którym zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim, pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata. W przedstawionym stanie faktycznym planowana dostawa nie będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia, jak również będzie dokonywana po okresie dłuższym niż 2 lata od pierwszego zasiedlenia. W zakresie działki oznaczonej 2/6, na której znajduje się staw, w ocenie Wnioskodawcy dostawa przedmiotowej nieruchomości czerpać będzie ze zwolnienia przewidzianego w treści art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z nim zwalnia się od podatku dostawę towarów niezbudowanych innych niż tereny budowlane. Jak wskazano w stanie faktycznym, przedmiotowa działka nie stanowi terenów budowalnych.
Reasumując, w ocenie Wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym sprawy, będzie on uprawniony do zastosowania przy dostawie opisanej stanem faktycznym sprawy zwolnienie wynikające z treści art. 43 ust. 1 pkt 10 oraz pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na podstawie uregulowania zawartego w art. 18 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2022 r. poz. 479) oraz komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego są płatnikami podatku od dostawy, dokonywanej w trybie egzekucji, towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów.
Definicja płatnika została zawarta w art. 8 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.), zgodnie z którym:
Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.
Przepis art. 18 ustawy wprowadza szczególną na gruncie przepisów ustawy regulację, kiedy to należny podatek pobierany jest i odprowadzany do urzędu skarbowego przez płatnika, a nie przez podatnika. Płatnik pełni w tym przypadku rolę pośrednika pomiędzy podatnikiem a organem podatkowym, przekazując organowi środki pieniężne podatnika. Uzasadnione jest to charakterem odpłatnej dostawy następującej w ramach wykonywania czynności egzekucyjnych. Jeżeli bowiem dłużnik niesolidnie spłaca swoje zobowiązania i w celu wyegzekwowania należności wszczęto przeciwko niemu postępowanie egzekucyjne, to istnieją podstawy do uznania, że nie uiści również podatku należnego w związku z dostawą mającą miejsce w ramach egzekucji.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że komornik sądowy dokonuje transakcji w imieniu podatnika – dłużnika. Prowadzona przez niego sprzedaż towarów będących własnością dłużnika będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług, gdy do rozliczenia tego podatku byłby zobowiązany dłużnik, natomiast w przypadku, gdy powyższa czynność nie podlegałaby opodatkowaniu tym podatkiem lub byłaby od niego zwolniona, komornik sądowy nie będzie obowiązany do odprowadzenia podatku. Jeżeli na dłużniku spoczywa obowiązek podatkowy związany ze sprzedażą towarów, to komornik jest zobowiązany do wystawienia faktury w imieniu i na rzecz dłużnika.
Tym samym, komornik sądowy zobowiązany jest do przestrzegania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz do uwzględnienia w trakcie sprzedaży licytacyjnej towarów okoliczności decydujących o jej opodatkowaniu podatkiem VAT.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, grunt spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a jego sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.
Wskazać jednak należy, że nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ aby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Według art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto, działalność gospodarczą stanowi wykorzystywanie towarów w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W świetle powyższych przepisów stwierdzić należy, że dostawa towarów podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywana będzie przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.
Odnosząc regulacje zawarte w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy do art. 18 ustawy wskazać należy, że w przypadku, gdy dłużnik – właściciel nieruchomości – jest podatnikiem podatku VAT, wówczas komornik jest płatnikiem podatku VAT z tytułu dostawy tej nieruchomości.
Należy zaznaczyć, że sprzedaż składników wykorzystywanych w działalności gospodarczej podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że zamierza Pani przeprowadzić w ramach postępowania egzekucyjnego licytację należących do dłużnika – Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki komandytowej – nieruchomości o nr 1/3, 1/4, 1/6,1/7, 1/1, 1/2, 2/2, 2/6. Działki nr 1/3, 1/4, 1/6, 1/7, 1/1, 1/2, 2/2 stanowią zorganizowaną całość gospodarczą i częściowo są zabudowane ośrodkiem konferencyjno-wypoczynkowym.
Mając na uwadze powyższy opis sprawy oraz fakt, że dłużnikiem jest spółka, która prowadziła działalność gospodarczą stwierdzić należy, że w niniejszej sprawie dojdzie do sprzedaży majątku należącego do przedsiębiorstwa dłużnika. Zatem przy dostawie ww. działek dłużnik będzie podatnikiem podatku, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącym działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, bowiem sprzedaż będzie dotyczyła składników majątku przedsiębiorstwa dłużnika.
W konsekwencji, dostawa ww. działek w drodze licytacji komorniczej będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jako odpłatna dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.
Należy zauważyć, że czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem VAT może korzystać ze zwolnienia od tego podatku, albo może być opodatkowana właściwą stawką podatku VAT.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy:
Zwalnia się od podatku VAT dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.
Powyższe oznacza, że zwolnienie przysługuje względem takiej dostawy, której przedmiotem jest grunt niezabudowany i jednocześnie o przeznaczeniu innym niż budowlane. Zatem ze zwolnienia od podatku korzystać będą dostawy gruntów o charakterze rolnym, leśnym, itp.
Na podstawie art. 2 pkt 33 ustawy:
Ilekroć w przepisach ustawy jest mowa o terenach budowlanych - rozumie się przez to grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.
Jak stanowi tanowi art. 4 ust. 1 ustawy z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1130):
Ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.
Zgodnie z art. 4 ust. 2 ww. ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym:
W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przy czym:
1)lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego;
2)sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.
O przeznaczeniu nieruchomości stanowią zatem akty prawa miejscowego. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego – jako źródło prawa miejscowego, a w przypadku jego braku decyzja o warunkach zabudowy – jako akt indywidualny prawa administracyjnego.
W tym miejscu warto wyjaśnić, że stosownie do treści wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 28 marca 1996 r. w sprawie C-468/93 Gemeente Emmen – „teren budowlany” oznacza „każdy nieuzbrojony lub uzbrojony teren uznany przez państwa członkowskie za teren z przeznaczeniem pod zabudowę”.
Zatem, także w świetle orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości, za teren budowlany uznać można jedynie taki, który regulacjami prawa krajowego został przeznaczony pod zabudowę.
Natomiast zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:
a)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
b)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Z powyższego wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest – co do zasady – zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.
Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o pierwszym zasiedleniu rozumie się przez to oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:
a)wybudowaniu lub
b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.
Pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie budynku, budowli lub ich części do używania. Zatem aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do zajęcia budynku, budowli lub ich części, ich używania, w tym na potrzeby własne. Pierwsze zasiedlenie budynku, budowli lub ich części ma więc miejsce zarówno w sytuacji, w której po wybudowaniu budynek, budowlę lub ich części oddano w najem, jak i w przypadku wykorzystywania budynku, budowli lub ich części na potrzeby własnej działalności gospodarczej podatnika czy też potrzeby własne osoby fizycznej – bowiem w obydwu przypadkach dochodzi do korzystania z budynku, budowli lub ich części.
W przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:
a)w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
b)dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.
Jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 lub pkt 10a ustawy należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.
Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku prowadzi do wniosku, że w odniesieniu do towarów może wystąpić jedna z ww. podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących danej dostawie. Zauważyć bowiem należy, że stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie, podatnik uprawniony jest do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter dokonywanych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.
Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga art. 29a ust. 8 ustawy, w myśl którego:
W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.
Z powyższego jednoznacznie wynika, że co do zasady grunt będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki lub budowle na nim posadowione. Oznacza to, że w sytuacji, gdy budynki, budowle lub ich części korzystają ze zwolnienia od podatku, również sprzedaż gruntu będzie korzystała ze zwolnienia od podatku.
Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących prawo do zwolnienia od podatku dostaw budynków, budowli lub ich części, prowadzi do konkluzji, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z kilku podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie ww. obiektów.
Jednocześnie należy wskazać, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia „budynku” oraz „budowli”. W tym zakresie należy odnieść się do przepisów ustawy z 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 725 ze zm.).
I tak, w myśl art. 3 pkt 1, 2, 3 i 4 ustawy Prawo budowlane:
Ilekroć w ustawie jest mowa o:
1)obiekcie budowlanym - należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych;
2)budynku - należy przez to rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach;
3)budowli - należy przez to rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych, elektrowni wiatrowych, morskich turbin wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową;
4)obiekcie małej architektury - należy przez to rozumieć niewielkie obiekty, a w szczególności:
a)kultu religijnego, jak: kapliczki, krzyże przydrożne, figury,
b)posągi, wodotryski i inne obiekty architektury ogrodowej,
c)użytkowe służące rekreacji codziennej i utrzymaniu porządku, jak: piaskownice, huśtawki, drabinki, śmietniki.
Jak wynika z przedstawionego opisu sprawy przedmiotem postępowania egzekucyjnego będą działki należące do dłużnika. Działki nr: 1/1, 1/6, 1/7, 1/3, 1/4, 1/2 stanowią zorganizowaną całość gospodarczą, częściowo są zabudowane ośrodkiem konferencyjno-wypoczynkowym w skład którego wchodzi: budynek hotelowy wraz z budynkiem restauracji, budynek gospodarczy, budynek portierni, wiata grillowa oraz obiekty małej architektury (altanka, budowle grillowe, mostki, itp.), stawy. I tak:
- na działce nr 1/3 znajduje się wiata grillowa z miejscem na grill i ognisko, w części działka stanowi nieużytki, częściowo zadrzewiona, w południowej części znajduje się staw i ciek wodny (…), zgodnie z treścią art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane wiata stanowi budowlę,
- działkę nr 1/4 stanowią nieużytki, w południowej części znajduje się staw i ciek wodny (…),
- na działce nr 1/6 znajduje się fragment budynku hotelu „(…)”,
- na działce nr 1/7 znajduje się fragment budynku hotelu „(…)”, budynek gospodarczy, altana,
- na działce nr 1/1 znajduje się fragment budynku hotelu „(…)”, utwardzony parking, budynek stróżówka,
- działka nr 1/2 jest częściowo zadrzewiona, w południowej części znajduje się staw, brak wydzielenia leśnego.
Pani wątpliwości dotyczą możliwości zastosowania zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy do dostawy ww. działek nr 1/3, 1/4, 1/6, 1/7, 1/1 i 1/2 w toku postępowania egzekucyjnego.
Odnosząc się do Pani wątpliwości w pierwszej kolejności należy wyjaśnić, że towarem jest każda geodezyjnie wyodrębniona działka. Zatem na gruncie podatku od towarów i usług każdą wyodrębnioną geodezyjnie działkę składającą się na daną nieruchomość będącą przedmiotem dostawy należy traktować odrębnie.
Jak Pani wskazała w uzupełnieniu do wniosku działka nr 1/4 stanowi nieużytki, w południowej jej części znajduje się staw i ciek wodny (…), zaś działka nr 1/2 jest częściowo zadrzewiona, w południowej jej części znajduje się staw, brak jest wydzielenia leśnego. Zatem z przedstawionych przez Panią okoliczności wynika, że ww. działki są niezabudowane.
Tym samym w odniesieniu do dostawy działek nr 1/4 i 1/2 nie będą mogły mieć zastosowania przepisy art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, gdyż dotyczą one tylko dostawy znajdujących się na działce budynków, budowli lub ich części.
W przypadku dostawy działek nr 1/4 i 1/2 należy zatem przeanalizować możliwość zastosowania zwolnienia od podatku VAT wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.
Treść ww. przepisu jednoznacznie wskazuje, że zwolnienie od podatku VAT obejmuje zbycie nieruchomości niezabudowanych wyłącznie w sytuacji, gdy nie są one przeznaczone pod zabudowę.
Jednocześnie – jak zostało wskazane powyżej – ustawa o podatku od towarów i usług nakazuje oceniać przeznaczenie określonego gruntu wyłącznie w oparciu o istniejący plan zagospodarowania przestrzennego oraz wydane decyzje o warunkach zabudowy nieruchomości.
Z informacji przez Panią podanych wynika, że działki nr 1/4 i 1/2 nie są objęte miejscowym planem zagospodarowania. Natomiast dla tych działek wydana została decyzja z dnia 12 marca 2002 r., znak (…) - pozwolenie na budowę budynku hotelowego z zachowaniem warunków zawartych w decyzji z dnia 13 grudnia 2001 r., (…).
Należy wskazać, że na mocy art. 59 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym:
Zmiana zagospodarowania terenu w przypadku braku planu miejscowego, a także zmiana sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części, z uwzględnieniem art. 50 ust. 1 i art. 86, wymaga ustalenia, w drodze decyzji, warunków zabudowy. Przepis art. 50 ust. 2 pkt 1 stosuje się odpowiednio.
Zgodnie z art. 60 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym:
Decyzję o warunkach zabudowy wydaje, z zastrzeżeniem ust. 3, wójt, burmistrz albo prezydent miasta po uzgodnieniu z organami, o których mowa w art. 53 ust. 4, i uzyskaniu uzgodnień lub decyzji wymaganych przepisami odrębnymi.
Natomiast stosownie do art. 32 ust. 4 pkt 1 ustawy z 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 725 ze zm.):
Pozwolenie na budowę może być wydane wyłącznie temu, kto złożył wniosek w tej sprawie w okresie ważności decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, jeżeli jest ona wymagana zgodnie z przepisami o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.
Z powyższych przepisów wynika zatem, że uzyskanie pozwolenia na budowę możliwe jest po wcześniejszym uzyskaniu decyzji o warunkach zabudowy.
Mając na uwadze wskazane przez Panią okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy należy stwierdzić, że działki nr 1/4 i 1/2 są działkami przeznaczonymi pod zabudowę.
Zatem dostawa ww. działek nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.
W tym miejscu należy wskazać, że jeżeli przy sprzedaży działek wystąpiły przesłanki uniemożliwiające zastosowanie zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, to należy przeanalizować możliwość zwolnienia dostawy w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
Dostawa działek nr 1/4 i 1/2 nie będzie korzystać także ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy. Z opisu sprawy wynika, że działki te stanowią zorganizowaną całość gospodarczą wchodzącą w skład ośrodka konferencyjno-wypoczynkowego, wykorzystywane były przez dłużnika w prowadzonej działalności gospodarczej, dłużnik prowadził hotelu. Tym samym z okoliczności przedstawionych przez Panią nie wynika, aby ww. działki były wykorzystywane wyłącznie do działalności zwolnionej. Zwolnienie przysługuje natomiast w razie łącznego spełnienia warunków wskazanych w ww. przepisie. Zatem brak zaistnienia jednego z warunków wyklucza zastosowanie zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
Tym samym dostawa działek nr 1/4 i 1/2 należących do dłużnika będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług z zastosowaniem właściwej stawki podatku VAT.
W konsekwencji Pani stanowisko, że przy dostawie ww. działek znajdzie zastosowanie zwolnienie od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy uznaję za nieprawidłowe.
Odnośnie dostawy zabudowanych działek nr należy w pierwszej kolejności rozstrzygnąć, czy i kiedy względem budynków, budowli oraz ich części znajdujących się na tych działkach doszło do pierwszego zasiedlenia.
Jak wskazała Pani w opisie sprawy, działki nr 1/3, 1/6, 1/7, 1/1 stanowią zorganizowaną całość gospodarczą, są częściowo zabudowane ośrodkiem konferencyjno-wypoczynkowym w skład którego wchodzi: budynek hotelowy wraz z budynkiem restauracji, budynek gospodarczy, budynek portierni, wiata grillowa oraz obiekty małej architektury (altanka, budowle grillowe, mostki, itp.), stawy. Wszelkie budynki i budowle były przez dłużnika użytkowane przez okres powyżej 2 lat na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, dłużnik prowadził hotel. Ponadto, co istotne dłużnik nie ponosił w okresie ostatnich 2 lat przed sprzedażą nakładów na ulepszenie ww. budynków, budowli oraz ich części.
Analizując przedstawione przez Panią informacje w kontekście definicji pierwszego zasiedlenia należy stwierdzić, że w rozpatrywanej sprawie dostawa ww. budynków, budowli oraz ich części nie będzie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia, ani przed nim, gdyż – jak wynika z opisu sprawy – te budynki, budowle oraz ich części zostały już zasiedlone. Jednocześnie pomiędzy pierwszym zasiedleniem ww. budynków, budowli oraz ich części, a dostawą nieruchomości nie upłynie okres krótszy niż 2 lata.
W konsekwencji powyższego należy stwierdzić, że dla dostawy znajdujących się na działkach nr 1/3, 1/6, 1/7 oraz 1/1 budynków, budowli oraz ich części będą spełnione przesłanki do zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Tym samym stosownie do art. 29a ust. 8 ustawy w związku z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy również dostawa gruntu (działki nr 1/3, 1/6, 1/7 oraz 1/1) będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT.
Wobec zastosowania do ww. działek zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy bezzasadne jest badanie możliwości korzystania ze zwolnienia od podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10a i ust. 2 ustawy.
Zatem Pani stanowisko, że przy sprzedaży zabudowanych działek nr 1/3, 1/6, 1/7 oraz 1/1 w toku postepowania egzekucyjnego będzie Pani mogła zastosować zwolnienie od podatku VAT na podstawie art. 43 ust.1 pkt 10 ustawy, uznaję za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie zwolnienia od podatku VAT do licytacyjnej sprzedaży należących do dłużnika działek nr 1/3, 1/4, 1/6, 1/7, 1/1 i 1/2, natomiast w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla sprzedaży działek nr 2/2 oraz 2/6 wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Jednocześnie wskazujemy, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 931; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).