Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 września 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 13 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w kwestii prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesienie przez Spółkę wydatków w postaci wynagrodzenia, o którym mowa w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, na nabycie Usług Doradczych.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 12 grudnia 2024 r. (wpływ 13 grudnia 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej jako: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) jest producentem opakowań z tworzyw sztucznych. Spółka jest polskim rezydentem podatkowym (ma nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce). Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Spółka prowadzi działalność opodatkowaną podatkiem VAT, niepodlegającą zwolnieniu z tego podatku. Obecnie Wnioskodawca podejmuje działania mające na celu zdobycie nowych możliwości rozwoju gospodarczego Spółki. Spółka ma także na uwadze, że jej dotychczasowy udziałowiec deklaruje chęć ograniczenia lub zakończenia zaangażowania w działalność Spółki.

Między innymi w związku z niniejszym Wnioskodawca podejmuje starania nakierowane na znalezienie inwestora bądź inwestorów, którzy mogliby zastąpić dotychczasowych udziałowców, względnie wejść do Spółki obok dotychczasowych udziałowców i wspierać rozwój działalności operacyjnej Spółki. Spółka podkreśla, że wejście nowych inwestorów nie będzie wiązało się z podwyższeniem kapitału zakładowego Spółki - bardziej prawdopodobna jest sprzedaż pakietu udziałów przez dotychczasowych udziałowców na rzecz nowych inwestorów. Pozyskanie nowego inwestora (rozważane jest pozyskanie inwestora branżowego lub finansowego, jak również partnera strategicznego celem wykreowania synergii kosztowych czy przychodowych) jest dla Spółki istotne m.in. ze względu na następujące warunki ekonomicznie.

Pozyskanie nowego inwestora ma doprowadzić, zgodnie z założeniami Spółki, m.in. do:

-dostępu do szerszego źródła finansowania,

-wdrożenia w Spółce nowej strategii rozwoju,

-nabycia przez Wnioskodawcę nowych kontaktów biznesowych,

-uzyskania dostępu do nowych rynków zbytu,

-zdobycia/rozszerzenia doświadczenia, wiedzy oraz know-how,

-rozszerzenia bazy klientów i kontraktów.

Spółka zawarła umowę o świadczenie usług transakcyjnych (Transaction Service Agreement) z polską spółką prawa handlowego, prowadzącą działalność gospodarczą i zarejestrowaną jako podatnik VAT czynny (dalej jako: „Spółka Doradcza”), której przedmiotem są usługi doradcze podlegająca na doradztwie transakcyjnym i kapitałowym w procesie pozyskania strategicznego inwestora dla Wnioskodawcy (dalej jako: „Usługi Doradcze”). Zgodnie z przedmiotową umową pozyskanie inwestora oznacza podpisanie umowy sprzedaży akcji Spółki i zapłatę przez inwestora uzgodnionej ceny (celem jest sprzedaż 100% udziałów w Spółce). Umowa wskazuje również, że pozyskanie inwestora ma na celu przede wszystkim zapewnienie Wnioskodawcy dalszego rozwoju jego biznesu i korzyści takich jak sprzedaż, koszty, technologia, finansowanie itp. Ważnym elementem procesu jest przygotowanie przedsiębiorstwa do sprzedaży obejmującego m.in. przygotowanie strategii procesu, dokumentu informacyjnego, skierowanie go do określonej grupy potencjalnych inwestorów oraz efektywne wsparcie przy negocjacjach z oferentami.

Zakres prac, który wykona Spółka Doradcza obejmuje:

I. Przygotowanie Spółki do transakcji:

1.Spółka doradcza przeprowadzi diagnostykę Wnioskodawcy (dokona przeglądu działalności operacyjnej i strategii rozwoju) w celu najlepszego dopasowania Spółki do oczekiwań potencjalnych inwestorów.

2.Spółka Doradcza pomoże Wnioskodawcy w zdefiniowaniu profilu inwestora i określeniu struktury transakcji.

3.Spółka Doradcza przygotuje dokument Informacyjny zawierający m.in.: opis działalności Spółki, pełne dane finansowe wraz z prognozami finansowymi na nadchodzące lata oraz strategię budowania wartości w przyszłości.

4.Spółka Doradcza przygotuje model finansowy.

5.Spółka Doradcza, w konsultacji ze Spółką, przedstawi propozycję inwestycyjną wybranym inwestorom, co do których jest przekonany, że mogą być zainteresowani tego rodzaju transakcją (tzw. „long list”). Long list będzie obejmować zarówno inwestorów finansowych typu „private equity”, jak i inwestorów branżowych.

II. Zarządzanie kontaktami z inwestorami:

1.Spółka Doradcza nawiąże bezpośrednie kontakty z potencjalnymi inwestorami poprzez bezpośredni kontakt i przekaże im wstępne informacje z propozycją inwestycyjną (tzw. „teaser letter”) przygotowaną na podstawie Dokumentu Informacyjnego.

2.Po potwierdzeniu przez potencjalnych inwestorów zainteresowania potencjalną transakcją i po podpisaniu umowy o zachowaniu poufności („NDA”), Spółka Doradcza przekaże dokument informacyjny inwestorom uzgodnionym ze Spółką. Spółka Doradcza będzie utrzymywała regularne kontakty robocze z inwestorami w celu monitorowania przebiegu wydarzeń i wpływania na decyzje inwestorów.

3.Spółka Doradcza będzie towarzyszyć Spółce przy prezentacji oferty inwestorom oraz doradzać w przygotowaniu wyjaśnień i analiz uzupełniających.

III. Ustalenie wstępnych warunków transakcji z wybranym inwestorem:

1.Doradca oceni wstępne, niewiążące oferty wyrażające zainteresowanie Transakcją. Na tej podstawie zostanie wybrany jeden lub kilku inwestorów, którzy zaproponują najkorzystniejsze warunki transakcji i przedstawią najwyższą wiarygodność finansową.

2.Wraz z Wnioskodawcą Spółka Doradcza przeprowadzi wstępną rundę negocjacji z potencjalnymi inwestorami. Celem tej rundy rozmów będzie uzyskanie zweryfikowanych ofert zawierających najkorzystniejsze warunki transakcji.

3.Po porównaniu najlepszych ofert, Spółka wybierze potencjalnego inwestora/inwestorów, których oferta zostanie wstępnie zaakceptowana i którzy zostaną dopuszczeni do badania (tzw. „due diligence”) Spółki w kolejnej fazie. 4. Spółka Doradcza doradzi Wnioskodawcy w negocjacjach związanych z ustaleniem kluczowych warunków Transakcji oraz podpisaniem niewiążącego lub warunkowo wiążącego dokumentu (np. „listu intencyjnego”, „term sheet”).

IV. Finalne negocjacje i zawarcie transakcji:

1.Spółka Doradcza będzie koordynowała proces badania dokumentów źródłowych Spółki (due diligence) przez wybranego inwestora i jego doradców oraz wspierała Wnioskodawcę w udzielaniu odpowiedzi. Zakres wsparcia obejmie w szczególności koordynację przygotowania Spółki na badania finansowe, podatkowe, prawne i ewentualnie handlowe due diligence.

2.Spółka Doradcza będzie reprezentowała Spółkę w finalnych negocjacjach dotyczących ustalenia kluczowych warunków transakcji oraz wspierała w doprowadzeniu do podpisania umowy kupna-sprzedaży udziałów, jak również wszelkich umów towarzyszących, pomiędzy Spółką a wybranym inwestorem.

Zgodnie z umową, wynagrodzenie Doradcy za świadczenie powyższych usług składa się z części stałej oraz części uzależnionej od efektu tj.:

1)comiesięcznej opłaty stałej w wysokości X zł netto za każdy kolejny miesiąc świadczenia usług będących przedmiotem opisywanej powyżej umowy;

2)wynagrodzenia „za sukces” w przypadku zawarcia transakcji (efekt: pozyskania inwestora zgodnie z warunkami umowy) stanowiące odpowiedni procent wartości przedsiębiorstwa (Transaction Enterprise Value).

Spółka reguluje wynagrodzenie Spółki Doradczej na podstawie faktur VAT wystawianych przez Spółkę Doradczą. Wydatki poniesione na ten cel nie zostaną Spółce w jakikolwiek sposób zwrócone. Rezultat świadczenia Usług Doradczych zostanie przedstawiony w przygotowanych raportach, opiniach, rekomendacjach itp. Faktury za przedmiotowe usługi są już wystawiane i będą wystawiane w przyszłości - usługi będą bowiem realizowane również w przyszłości. Podobnie w kwestii wynagrodzenia za świadczone usługi.

Dlatego we wniosku wskazano, że pytanie dotyczy zarówno stanu faktycznego, jak i zdarzenia przyszłego. Jak wskazano powyżej, Spółka Doradcza w momencie świadczenia Usług Doradczych jest i będzie czynnym podatkiem podatku VAT. Spółka Doradcza i Wnioskodawca nie były, nie są i nie będą podmiotami powiązanymi w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W uzupełnieniu wskazali Państwo, że głównym celem Spółki jest pozyskanie nowego inwestora. Jak wskazuje Spółka w opisie stanu faktycznego, pozyskanie nowego inwestora (rozważane jest pozyskanie inwestora branżowego lub finansowego, jak również partnera strategicznego celem wykreowania synergii kosztowych czy przychodowych) jest dla Spółki istotne m.in. ze względu na następujące warunki ekonomicznie. Pozyskanie nowego inwestora ma doprowadzić, zgodnie z założeniami Spółki, m.in. do:

-nabycia przez Wnioskodawcę nowych kontaktów biznesowych,

-uzyskania dostępu do nowych rynków zbytu,

-zdobycia/rozszerzenia doświadczenia, wiedzy oraz know-how,

-rozszerzenia bazy klientów i kontraktów,

-wdrożenia w Spółce nowej strategii rozwoju,

-dostępu do szerszego źródła finansowania.

Nabycie wskazanych w wniosku usług doradczych ma przyczynić się do osiągnięcia tego celu. Spółka niniejszym zauważa, że chodzi o sprzedaż udziałów tej Spółki, a użyte we wniosku pojęcie „akcje” de facto dotyczy udziałów Spółki. Obecnie poszukiwany jest zatem inwestor, który nabędzie udziały w Spółce.

Spółka prowadzi działalność wyłącznie opodatkowaną podatkiem VAT i niepodlegającą zwolnieniu z tego podatku). Pozyskanie nowego inwestora w ocenie Spółki będzie miało pośredni związek z czynnościami opodatkowanymi polegający (według założeń Spółki) m.in. na uzyskaniu dostępu do nowych rynków zbytu, rozszerzenia bazy klientów i kontraktów, a także innych czynności, które mają w konsekwencji doprowadzić do zwiększenia sprzedaży towarów Spółki. Oznaczać to więc będzie zwiększenie wartości wykonywanych czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (nie korzystających ze zwolnienia od VAT).

Spółka współpracuje ze wspólnikiem oraz z podmiotem świadczącym omawiane we wniosku usługi doradcze przy procesie pozyskania inwestora, w tym przy sprzedaży udziałów lub ograniczeniu udziału wspólnika w kapitale Spółki, aby zmiany w strukturze właścicielskiej wspierały rozwój Spółki. Celem tych działań jest osiągnięcie pozytywnych efektów, w szczególności wzrostu wartości sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT, zgodnie z założeniami przedstawionymi we wniosku oraz w uzupełnieniu.

Ponadto podali Państwo, że faktury dokumentujące nabycie Usług Doradczych są i będą wystawiane na Sp. z o.o. jako nabywcę.

Pytanie

Czy na gruncie przepisów ustawy o VAT Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesienie przez nią wydatków w postaci wynagrodzenia, o którym mowa w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, na nabycie Usług Doradczych?

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy, na gruncie przepisów ustawy o VAT Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesienie przez nią wydatków na nabycie Usług Doradczych.

Uzasadnienie stanowiska wnioskodawcy

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 ustawy o VAT. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje więc co do zasady wówczas, gdy spełnione są łącznie następujące warunki: a) odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług; b) towary i usługi, w związku z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych i nie znajdują w sprawie zastrzeżenia wskazane w ustawie o VAT. Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto, stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu: a) nabycia towarów i usług, b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi. Odnosząc powyższe do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, należy wskazać, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT. Tym samym warunek formalny, od spełnienia którego uzależniona jest możliwość obniżenia podatku należnego o podatek VAT naliczony przy nabyciu Usług Doradczych uznać należy za spełniony.

Jak zostało wskazane w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, pozyskanie nowego inwestora jest motywowane następującymi założeniami:

-dostępem do szerszego źródła finansowania,

-wdrożeniem w Spółce nowej strategii rozwoju,

-nabyciem przez Wnioskodawcę nowych kontaktów biznesowych,

-uzyskaniem dostępu do nowych rynków zbytu,

-zdobyciem/ rozszerzeniem doświadczenia, wiedzy oraz know-how,

-rozszerzeniem bazy klientów i kontraktów.

W dalszej perspektywie, transakcja może wpłynąć na umocnienie pozycji Spółki na rynku, rozwój Spółki i w konsekwencji zwiększenie sprzedaży opodatkowanej VAT. W konsekwencji należy uznać, iż Usługi Doradcze związane z pozyskaniem nowego inwestora są i będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do prowadzenia działalności gospodarczej. Dla powyższych wniosków bez znaczenia pozostaje fakt, że wydatki na nabycie Usług Doradczych mają pośredni związek z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej. Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą może mieć charakter pośredni lub bezpośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą, np. dalszej odsprzedaży (towary handlowe) lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio wiążą się więc z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast pośredni związek nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy występuje wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa - mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganym przez podatnika obrotem opodatkowanym. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu.

Powyższe regulacje oznaczają, że aby stwierdzić, czy podatnikowi podatku od towarów i usług przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, należy zbadać wyłącznie związek ponoszonych wydatków z wykonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi, przy czym związek ten musi mieć charakter niewątpliwy, lecz niekoniecznie bezpośredni. Podatnik musi jednak wykazać związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Istnienie związku między nabywanymi towarami i usługami a transakcjami opodatkowanymi podatnika jest traktowane jako niezbędny wymóg powstania prawa do odliczenia podatku również w Dyrektywie 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006 str. 1, ze zm.).

Stanowisko powyższe znajduje również potwierdzenie w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Dyrektywa 2006/112/WE jako fundamentalną cechę podatku od wartości dodanej wskazuje zasadę neutralności podatku. Cechą podatku od wartości dodanej, wskazaną w ust. 2 art. 1 ww. Dyrektywy, jest faktyczne obciążenie ciężarem podatku od wartości dodanej jedynie konsumpcji towarów i usług. Z treści tego przepisu należy wnioskować, że podatek ten nie powinien obciążać podmiotów biorących udział w obrocie towarami i usługami, niebędących ich ostatecznymi odbiorcami. Należy jednak zwrócić uwagę, że zgodnie z postanowieniami art. 1, podatek powinien być naliczany na wszystkich stadiach obrotu, z etapem sprzedaży detalicznej włącznie. Mechanizmem zapewniającym obciążenie podatkiem wyłącznie ostatecznych odbiorców towarów i usług, przy jednoczesnym naliczaniu podatku na każdym etapie obrotu, jest wskazane w ust. 2, prawo do odliczenia od podatku należnego podatku zapłaconego przy nabyciu towarów i usług. Ograniczenie prawa do odliczenia podatku przez podatnika, podobnie jak wszelkie odstępstwa od zasady powszechności opodatkowania, powinny mieć charakter wyjątkowy i mogą być wprowadzane jedynie na podstawie wyraźnych przepisów prawa. Szczegółowe zasady realizacji prawa do odliczenia podatku zawierają przepisy Tytułu X Dyrektywy. Z tego powodu należy uznać, że przepisy tego Tytułu należą bez wątpienia do najistotniejszych regulacji Dyrektywy VAT. Neutralność podatku od wartości dodanej dla podatnika wyraża się, m.in. dążeniem do poszukiwania, wdrażania i ochrony rozwiązań legislacyjnych zapewniających stan prawny, w którym wartość podatku zapłaconego przez podatnika w cenie zakupywanych przez niego towarów i usług wykorzystywanych do celów działalności opodatkowanej, nie będzie stanowić dla podatnika ostatecznego kosztu. Podatnik musi mieć zapewnioną możliwość odzyskania podatku naliczonego związanego ze swoją działalnością opodatkowaną. Wszelkie korzystne dla podatnika konsekwencje wynikające z koncepcji neutralności podatku, są traktowane w doktrynie wspólnego systemu VAT, jako fundamentalne prawo podatnika, nie zaś jako jego przywilej.

Zasada neutralności podatku VAT, a także kwestia pośredniego związku pomiędzy podatkiem naliczonym VAT a czynnościami opodatkowanymi jako warunku wystarczającego do zachowania prawa do odliczenia VAT były przedmiotem licznych orzeczeń TSUE m.in. wyrok z 15 stycznia 1998 r. w sprawie C-37/95 (Państwo Belgijskie v. Ghent Coal Terminal NV), wyrok z 22 lutego 2001 r. w sprawie C-408/98 (Abbey National plc v. Commissioners of Customs & Excise), wyrok z 26 maja 2005 r. w sprawie  C-465/03 (Kretztechnik AG v. Finanzamt Linz), wyrok z 27 września 2001 r. w sprawie C-16/00 (CIBO Participations SA v. Directeur regional des impóts du Nord-Pas-de-Calais). TSUE podkreślał, że co do zasady, prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przysługuje podatnikom wówczas, gdy istnieje bezpośredni związek poniesionych wydatków ze sprzedażą opodatkowaną. Jednakże, brak bezpośredniego związku z konkretną czynnością podlegającą opodatkowaniu nie wyklucza prawa do odliczenia podatku VAT w przypadku tzw. kosztów ogólnych działania podatnika, o ile koszty te mogą być przypisane do działalności podatnika podlegającej opodatkowaniu VAT.

Jak zostało wskazane w wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 17 października 2018 r. w sprawie C-249/17 zasada neutralności VAT wymaga, aby ponoszenie kosztów inwestycyjnych było traktowane jako działalność gospodarcza. W tym zakresie odliczenie dotyczy kosztów ogólnych podatnika, które wpływają w sposób pośredni na jego działalność (a więc również kosztów takie jak koszty wynagrodzenia doradcy transakcyjnego - Spółki Doradczej, które w związku z przeprowadzeniem transakcji ponosi Spółka).

Jak zatem zostało wyżej wskazane, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Przy czym istotna jest intencja nabycia, tzn. jeśli dany towar/usługa ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych, wówczas po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych, odliczenie jest prawnie dozwolone, pod warunkiem, że nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych. Wobec powyższego, w każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo-prawne było wykonywanie czynności opodatkowanych. Z ogólnie przyjętej definicji „zamiaru” wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Istotą zamiaru są intencje, jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dana osoba ma osiągnąć, dokonując tych czynności.

Jednocześnie Wnioskodawca wskazuje, że w przedstawionym we wniosku stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym w sprawie nie zachodzi żaden z wyjątków określonych w art. 88 ustawy o VAT. Nie mają również zastosowania przepisy art. 114 dot. usług taksówek osobowych, art. 119 ust. 4 dot. usług turystyki, art. 120 ust. 17 i 19 dot. nabywania towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków, jak również art. 124 dot. dostaw i usług, których przedmiotem jest złoto, które wyłączałyby możliwość odliczenia podatku VAT.

Podsumowując powyższe, zdaniem Wnioskodawcy na gruncie przepisów ustawy o VAT przysługuje mu prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesienie przez niego wydatków na nabycie Usług Doradczych.

Zdaniem Wnioskodawcy, skoro prowadzona przez Spółkę działalność gospodarcza podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i nie korzysta ze zwolnienia, a jednocześnie nabywane przez Wnioskodawcę usługi doradztwa transakcyjnego (Usługi Doradcze) świadczone przez Spółkę Doradczą, mające związek z pozyskaniem nowego inwestora, co wpłynie na rozwój działalności gospodarczej Spółki, a w rezultacie z działalnością opodatkowaną podatkiem VAT prowadzoną przez Spółkę, to przysługuje Wnioskodawcy na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na podstawie otrzymanych faktur dokumentujących zakup ww. usług. Tożsame stanowisko, zgodnie z którym możliwe jest odliczenie podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie usług doradczych związanych z pozyskaniem inwestora, znajduje potwierdzenie m.in. w następujących interpretacjach indywidulanych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej:

-interpretacji z 13 czerwca 2024 r., sygn. 0111- KDIB3-1.4012.233.2024.2.KO,

-interpretacji z 23 maja 2024 r., sygn. 0114-KDIP4-3.4012.174.2024.2.RK,

-interpretacji z 13 lutego 2024 r., sygn. 0111-KDIB3-1.4012.914.2023.1.ICZ,

-interpretacji z 10 maja 2023 r., sygn. 0114-KDIP4-3.4012.108.2023.1.IG,

-interpretacji z 30 grudnia 2022 r., sygn. 0111-KDIB3- 1.4012.806.2022.1.WN,

-interpretacji z 7 października 2022 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4012.317.2022.4.MAZ,

-interpretacji z 30 września 2022 r., sygn. 0111-KDIB3-2.4012.533.2022.4.MN,

-interpretacji z 16 września 2022 r., sygn. 0111-KDIB3-1.4012.549.2022.1.WN,

-interpretacji z 7 lutego 2021 r., sygn. 0114-KDIP1 -1.4012.747.2020.4.WD,

-interpretacji z 22 stycznia 2021 r., sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.864.2020.3.RG,

-interpretacji z 16 kwietnia 2020 r., sygn. 0112-KDIL1-1.4012.32.2020.3.EB,

-interpretacji z 16 stycznia 2020 r., sygn. 0112-KDIL4.4012.533.2019.4.MB,

-interpretacji z 1 sierpnia 2018 r., sygn. 0111-KDIB3-2.4012.692.2017.3.MD.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powołanego art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej. Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą może mieć charakter pośredni lub bezpośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą, np. dalszej odsprzedaży (towary handlowe) lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio wiążą się więc z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Natomiast pośredni związek nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy występuje wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa – mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganym przez podatnika obrotem opodatkowanym. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu.

Powyższe regulacje oznaczają, że aby stwierdzić, czy podatnikowi podatku od towarów i usług przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, należy zbadać wyłącznie związek ponoszonych wydatków z wykonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi, przy czym związek ten musi mieć charakter niewątpliwy, lecz niekoniecznie bezpośredni. Podatnik musi jednak wykazać związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Istnienie związku między nabywanymi towarami i usługami a transakcjami opodatkowanymi podatnika jest traktowane jako niezbędny wymóg powstania prawa do odliczenia podatku również w Dyrektywie 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006 str. 1, ze zm.). Stanowisko powyższe znajduje również potwierdzenie w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

Dyrektywa 2006/112/WE jako fundamentalną cechę podatku od wartości dodanej wskazuje zasadę neutralności podatku. Cechą podatku od wartości dodanej, wskazaną w ust. 2 art. 1 ww. Dyrektywy, jest faktyczne obciążenie ciężarem podatku od wartości dodanej jedynie konsumpcji towarów i usług. Z treści tego przepisu należy wnioskować, że podatek ten nie powinien obciążać podmiotów biorących udział w obrocie towarami i usługami, niebędących ich ostatecznymi odbiorcami. Należy jednak zwrócić uwagę, że zgodnie z postanowieniami art. 1, podatek powinien być naliczany na wszystkich stadiach obrotu, z etapem sprzedaży detalicznej włącznie. Mechanizmem zapewniającym obciążenie podatkiem wyłącznie ostatecznych odbiorców towarów i usług, przy jednoczesnym naliczaniu podatku na każdym etapie obrotu, jest wskazane w ust. 2, prawo do odliczenia od podatku należnego podatku zapłaconego przy nabyciu towarów i usług. Ograniczenie prawa do odliczenia podatku przez podatnika, podobnie jak wszelkie odstępstwa od zasady powszechności opodatkowania, powinny mieć charakter wyjątkowy i mogą być wprowadzane jedynie na podstawie wyraźnych przepisów prawa.

Szczegółowe zasady realizacji prawa do odliczenia podatku zawierają przepisy Tytułu X Dyrektywy. Z tego powodu należy uznać, że przepisy tego Tytułu należą bez wątpienia do najistotniejszych regulacji Dyrektywy VAT. Neutralność podatku od wartości dodanej dla podatnika wyraża się, m.in. dążeniem do poszukiwania, wdrażania i ochrony rozwiązań legislacyjnych zapewniających stan prawny, w którym wartość podatku zapłaconego przez podatnika w cenie zakupywanych przez niego towarów i usług wykorzystywanych do celów działalności opodatkowanej, nie będzie stanowić dla podatnika ostatecznego kosztu. Podatnik musi mieć zapewnioną możliwość odzyskania podatku naliczonego związanego ze swoją działalnością opodatkowaną. Wszelkie korzystne dla podatnika konsekwencje wynikające z koncepcji neutralności podatku, są traktowane w doktrynie wspólnego systemu VAT, jako fundamentalne prawo podatnika, nie zaś jako jego przywilej.

Zasada neutralności podatku VAT, a także kwestia pośredniego związku pomiędzy podatkiem naliczonym VAT a czynnościami opodatkowanymi jako warunku wystarczającego do zachowania prawa do odliczenia VAT były przedmiotem licznych orzeczeń TSUE m.in. wyrok z 15 stycznia 1998 r. w sprawie C-37/95 (Państwo Belgijskie v. Ghent Coal Terminal NV), wyrok z 22 lutego 2001 r. w sprawie C-408/98 (Abbey National plc v. Commissioners of Customs & Excise), wyrok z 26 maja 2005 r. w sprawie  C-465/03 (Kretztechnik AG v. Finanzamt Linz), wyrok z 27 września 2001 r. w sprawie   C-16/00 (CIBO Participations SA v. Directeur régional des impôts du Nord-Pas-de-Calais). TSUE podkreślał, że co do zasady, prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przysługuje podatnikom wówczas, gdy istnieje bezpośredni związek poniesionych wydatków ze sprzedażą opodatkowaną. Jednakże, brak bezpośredniego związku z konkretną czynnością podlegającą opodatkowaniu nie wyklucza prawa do odliczenia podatku VAT w przypadku tzw. kosztów ogólnych działania podatnika, o ile koszty te mogą być przypisane do działalności podatnika podlegającej opodatkowaniu VAT.

Zatem niezbędnym warunkiem odliczenia VAT jest istnienie związku pomiędzy zakupami a konkretną transakcją opodatkowaną. Prawo do odliczenia podatku naliczonego powinno przysługiwać podatnikowi w takim zakresie, w jakim działalność podatnika daje to prawo. Aby odliczenie podatku było dopuszczalne, transakcja powodująca naliczenie podatku winna pozostawać w ścisłym związku z transakcjami, które rodzą prawo do odliczenia. W ten sposób prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu towarów i usług zakłada, że poczynione wydatki stanowią element cenotwórczy transakcji obciążonych podatkiem należnym, rodzącym prawo do jego odliczenia.

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Prowadzą Państwo działalność opodatkowaną podatkiem VAT, niepodlegającą zwolnieniu z tego podatku. Obecnie podejmują Państwo działania mające na celu zdobycie nowych możliwości rozwoju gospodarczego Spółki. Zawarli Państwo umowę o świadczenie usług transakcyjnych (Transaction Service Agreement) z polską spółką prawa handlowego, prowadzącą działalność gospodarczą i zarejestrowaną jako podatnik VAT czynny, której przedmiotem są usługi doradcze podlegająca na doradztwie transakcyjnym i kapitałowym w procesie pozyskania strategicznego inwestora dla Państwa („Usługi Doradcze”). Zgodnie z przedmiotową umową pozyskanie inwestora oznacza podpisanie umowy sprzedaży akcji Spółki i zapłatę przez inwestora uzgodnionej ceny (celem jest sprzedaż 100% udziałów w Spółce).

Pozyskanie nowego inwestora (rozważane jest pozyskanie inwestora branżowego lub finansowego, jak również partnera strategicznego celem wykreowania synergii kosztowych czy przychodowych) jest dla Państwa istotne m.in. ze względu na następujące warunki ekonomicznie. Pozyskanie nowego inwestora ma doprowadzić, zgodnie z założeniami Spółki, m.in. do:

-nabycia przez Państwa nowych kontaktów biznesowych,

-uzyskania dostępu do nowych rynków zbytu,

-zdobycia/rozszerzenia doświadczenia, wiedzy oraz know-how,

-rozszerzenia bazy klientów i kontraktów,

-wdrożenia w Spółce nowej strategii rozwoju,

-dostępu do szerszego źródła finansowania.

Nabycie usług doradczych ma przyczynić się do osiągnięcia tego celu.

Pozyskanie nowego inwestora w Państwa ocenie będzie miało pośredni związek z czynnościami opodatkowanymi polegający (według Państwa założeń) m.in. na uzyskaniu dostępu do nowych rynków zbytu, rozszerzenia bazy klientów i kontraktów, a także innych czynności, które mają w konsekwencji doprowadzić do zwiększenia sprzedaży towarów Spółki. Oznaczać to więc będzie zwiększenie wartości wykonywanych czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (nie korzystających ze zwolnienia od VAT).

Współpracują Państwo ze wspólnikiem oraz z podmiotem świadczącym omawiane we wniosku usługi doradcze przy procesie pozyskania inwestora, w tym przy sprzedaży udziałów lub ograniczeniu udziału wspólnika w kapitale Spółki, aby zmiany w strukturze właścicielskiej wspierały rozwój Spółki. Celem tych działań jest osiągnięcie pozytywnych efektów, w szczególności wzrostu wartości sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT.

Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesienie wydatków w postaci wynagrodzenia na nabycie Usług Doradczych.

Jak zostało wyżej wskazane, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Przy czym istotna jest intencja nabycia, tzn. jeśli dany towar/usługa ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych, wówczas po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych, odliczenie jest prawnie dozwolone, pod warunkiem, że nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

Wobec powyższego, w każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo-prawne było wykonywanie czynności opodatkowanych. Z ogólnie przyjętej definicji „zamiaru” wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Istotą zamiaru są intencje, jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dana osoba ma osiągnąć, dokonując tych czynności.

Z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wynika również, że podatnik w momencie nabycia towarów lub usług powinien dokonać ich przyporządkowania do określonych rodzajów czynności: opodatkowanych, zwolnionych od podatku, czy też niepodlegających opodatkowaniu. Najistotniejszym bowiem warunkiem umożliwiającym skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Jedynie w przypadku, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot związanych z czynnościami opodatkowanymi podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

W świetle przedstawionego we wniosku opisu sprawy i przywołanych przepisów należy stwierdzić, że w kontekście poniesionych wydatków na zakup Usług Doradczych, przysługuje/będzie przysługiwało Państwu prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesienie wydatków w postaci wynagrodzenia na nabycie Usług Doradczych.

Jak wynika z treści wniosku, są Państwo czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Prowadzą Państwo działalność opodatkowaną podatkiem VAT, niepodlegającą zwolnieniu z tego podatku. Pozyskanie nowego inwestora ma doprowadzić, zgodnie z założeniami Spółki, m.in. do:

-nabycia przez Państwa nowych kontaktów biznesowych,

-uzyskania dostępu do nowych rynków zbytu,

-zdobycia/rozszerzenia doświadczenia, wiedzy oraz know-how,

-rozszerzenia bazy klientów i kontraktów,

-wdrożenia w Spółce nowej strategii rozwoju,

-dostępu do szerszego źródła finansowania,

które mają w konsekwencji doprowadzić do zwiększenia sprzedaży towarów Spółki. Oznaczać to więc będzie zwiększenie wartości wykonywanych czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (nie korzystających ze zwolnienia od VAT).

Jednocześnie we wniosku wskazali Państwo, że w przedstawionym we wniosku stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym w sprawie nie zachodzi żaden z wyjątków określonych w art. 88 ustawy o VAT. Nie mają również zastosowania przepisy art. 114 dot. usług taksówek osobowych, art. 119 ust. 4 dot. usług turystyki, art. 120 ust. 17 i 19 dot. nabywania towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków, jak również art. 124 dot. dostaw i usług, których przedmiotem jest złoto, które wyłączałyby możliwość odliczenia podatku VAT.

W związku z powyższym, skoro prowadzona przez Państwa działalność gospodarcza podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i nie korzysta ze zwolnienia, a jednocześnie nabywane przez Państwa Usługi Doradcze, mające związek z pozyskaniem nowego inwestora (co wpłynie na rozwój Państwa działalności gospodarczej), a w rezultacie z działalnością opodatkowaną podatkiem VAT prowadzoną przez Państwa, to przysługuje/będzie przysługiwało Państwu, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na podstawie otrzymanych faktur dokumentujących zakup ww. usług. Prawo to przysługuje/będzie przysługiwało Państwu pod warunkiem niezaistnienia ograniczeń wskazanych w art. 88 ustawy.

W świetle powyższego Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznaczenia wymaga, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935, dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.