Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
8 listopada 2024 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej który dotyczy braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego VAT lub ubiegania się o zwrot podatku VAT poniesionego przy zakupie 2 lekkich samochodów ratowniczo-gaśniczych dla jednostki OSP w … oraz OSP w …, w ramach realizacji projektu współfinansowanego ze środków unijnych.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Gmina ... (dalej Gmina) będąca czynnym podatnikiem VAT, jest wspólnotą samorządową funkcjonującą na określonym terytorium (jednostka samorządu terytorialnego). Zasady funkcjonowania Wnioskodawcy, w tym zakres działania oraz zadania Gminy, reguluje ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.). W myśl art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. U podstaw tego założenia leży chęć rozwiązywania problemów społeczności lokalnych oraz zagwarantowania im świadczeń publicznych na co najmniej minimalnym poziomie. W tym celu, prawodawca, mocą art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, nałożył na gminy określone zadania własne ukierunkowane na zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty gminnej. W katalogu tym zostały wskazane m.in. następujące zadania własne Gminy:
-sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym) oraz
-sprawy porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego (art. 7 ust. 1 pkt 14 ustawy o samorządzie gminnym).
W związku ze stojącymi przed Gminą wyzwaniami związanymi z zmianą klimatu oraz wynikającym z tego wzrostem ryzyka występowania na obszarze Gminy katastrof naturalnych oraz klęsk żywiołowych, Gmina wystąpiła z wnioskiem o dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach programu Fundusze Europejskie dla … 2021-2027 realizacji projektu pn.: „…” (dalej: Projekt) mającego na celu adaptację Gminy do zmian klimatu poprzez zakup 2 samochodów ratowniczo-gaśniczych lekkich dla 2 funkcjonujących na terenie Gminy jednostek Ochotniczych Straży Pożarnych (dalej: OSP) - OSP w … oraz OSP w ….
W wyniku przeprowadzonego naboru ww. programu Projekt Gminy został oceniony pozytywnie i zakwalifikowany do dofinansowania na podstawie Umowy o dofinansowanie projektu: …. Mając na uwadze, iż zmieniający się klimat przyczynia się do wzrostu częstotliwości występowania katastrof naturalnych oraz klęsk żywiołowych, mogących poważnie wpłynąć na codzienne funkcjonowanie, na życie i dobrobyt społeczności lokalnej Gminy, realizacja Projektu stanowi niewątpliwie zadanie własne Gminy, które wpisuje się w wyznaczone Gminie zadania z zakresu ochrony przyrody, bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej.
Projekt zakłada zakup przez Gminę 2 lekkich samochodów ratowniczo-gaśniczych, a następnie ich nieodpłatne przekazanie, w formie umowy użyczenia, tj. do bezpłatnego użytkowania, na rzecz funkcjonujących na terenie Gminy jednostek OSP: w … i w …, przyczyniając się do efektywnej reakcji OSP na pojawiające się na terenie Gminy sytuacje kryzysowe. Obie OSP są stowarzyszeniami użyteczności publicznej, OSP w … wpisanym do Rejestru Stowarzyszeń KRS pod nr … OSP a OSP w … pod nr …, funkcjonują w celu realizacji następujących działań:
1.OSP w … - prowadzenie działalności mającej na celu zapobieganie pożarom oraz współdziałanie w tym zakresie z instytucjami i organizacjami społecznymi, - branie udziału w akcjach ratowniczych przeprowadzanych w czasie pożarów i innych klęsk, - uświadamianie ludności o konieczności i sposobach ochrony przed pożarami oraz przygotowanie jej do udziału w ochronie przeciwpożarowej, - branie udziału w obronie cywilnej, - rozwijanie wśród członków ochotniczej straży pożarnej zainteresowań w dziedzinie kultury, oświaty i sportu, - wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów o ochronie przeciwpożarowej oraz statutu.
2.OSP w … - ratownictwo i ochrona ludności, - prowadzenie działalności mającej na celu zapobieganie pożarom oraz współdziałanie w tym zakresie z państwową strażą pożarną, organami samorządowymi i innymi podmiotami, - branie udziału w akcjach ratowniczych przeprowadzanych w czasie pożarów, zagrożeń ekologicznych związanych z ochroną środowiska oraz innych klęsk i zdarzeń, - informowanie ludności o istniejących zagrożeniach pożarowych i ekologicznych oraz sposobach ochrony przed nimi, - rozwijanie wśród członków osp kultury fizycznej i sportu oraz prowadzenie działalności kulturalno-oświatowej i rozrywkowej, - uczestniczenie i reprezentowanie osp w organach samorządowych oraz przedstawicielskich, - wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów o ochronie przeciwpożarowej oraz ze statutu.
OSP w … i OSP w … nie prowadzą działalności gospodarczej, w związku z czym, nie są zarejestrowane jako podatnicy VAT. Udostępnione OSP przez Gminę samochody ratowniczo-gaśnicze będą wykorzystywane przez OSP wyłącznie do realizacji ich zadań statutowych o niekomercyjnym charakterze. Samochody te nie będą przeznaczone do użytku przez jednostki OSP do prowadzenia jakiejkolwiek działalności gospodarczej, w związku z czym, samochody te nie będą wykorzystywane do wykonywania działalności opodatkowanej VAT. Zgodnie z budżetem Projektu, wydatki ogółem na zakup 2 samochodów ratowniczo-gaśniczych lekkich dla obu jednostek OSP wyniosą … mln PLN, z czego dofinansowanie uzyskane w ramach Programu wyniesie … tys. PLN, a więc 85% wydatków ogółem. Pozostała kwota w wysokości … tys. PLN zostanie pokryta ze środków własnych Gminy.
Faktura/y z tytułu zakupu wspomnianych samochodów ratowniczo-gaśniczych dla jednostki OSP w … i dla jednostki OSP w …, w związku z realizacją Projektu, zostanie/ą wystawiona/ne przez dostawcę ww. samochodów na Gminę. W efekcie, samochody te będą stanowiły własność (środki trwałe) Gminy. Zakupione samochody nie będą stanowiły części przedsiębiorstwa Gminy. Gmina przewiduje zawarcie z OSP w … oraz z OSP w … umowy użyczenia tych samochodów, na podstawie której Gmina użyczy (jako użyczający), zaś OSP przyjmie do użytkowania (jako biorący do używania) ww. samochody do bezpłatnego używania na potrzeby realizacji przez jednostkę OSP jej zadań statutowych związanych z celami Projektu, tj. do prowadzenia akcji ratowniczo-gaśniczych na terenie Gminy. Gmina nie przewiduje przekazania prawa własności ww. samochodów jednostkom OSP nieodpłatnie. Projekt zakładający zakup oraz przekazanie samochodów ratowniczo-gaśniczych do używania przez jednostkę OSP w … oraz przez OSP w … będzie wykonywany w ramach realizacji zadań własnych Gminy. Gmina nie będzie wykorzystywać zakupionych samochodów ratowniczo-gaśniczego do wykonywania jakichkolwiek odpłatnych czynności na podstawie umów cywilnoprawnych, w szczególności, samochody te nie będą stanowiły przedmiotu odpłatnej dzierżawy czy też najmu. Samochody ratowniczo-gaśnicze będą wykorzystywane przez Gminę wyłącznie do niekomercyjnej (niepodlegającej VAT) działalności związanej z realizacją zadań własnych Gminy. Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów w ramach Programu, katalog wydatków niekwalifikowanych w ramach naboru, tj. nieobjętych dofinansowaniem w ramach Programu, obejmuje m.in. podatek VAT, który może zostać odzyskany na podstawie przepisów krajowych.
W związku z tym, że Gmina nie dostrzega po swojej stronie prawa do odliczenia VAT wykazanego na wystawionej na nią fakturze z tytułu zakupu samochodów ratowniczo-gaśniczych lekkich dla jednostki OSP w … oraz OSP w …, budżet Projektu zakłada, że całość wydatków poniesionych na zakup tego samochodu będą stanowiły wydatki kwalifikowane. Szczegółowe zasady, tryb i warunki, na jakich dokonywane będzie przekazywanie, wykorzystanie i rozliczanie dofinansowania oraz rozliczanie wydatków kwalifikowanych poniesionych przez Gminę na realizację Projektu reguluje Umowa o dofinansowanie projektu: … zawarta pomiędzy Gminą a Województwem … pełniącym rolę instytucji zarządzającej Programem (dalej: Umowa). Jednym z załączników do Umowy jest „Oświadczenie o kwalifikowalności podatku VAT”, w którym Gmina zadeklarowała, że realizując Projekt Gmina ani żaden inny podmiot zaangażowany w Projekt oraz wykorzystujący do działalności opodatkowanej produkty będące efektem realizacji Projektu, zarówno w fazie realizacyjnej oraz operacyjnej, zgodnie z obowiązującym prawodawstwem krajowym, nie ma prawnych możliwości do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o zwrot VAT, którego wysokość została wskazana w budżecie Projektu.
Mając na uwadze fakt, iż: - Gmina jest czynnym podatnikiem VAT, - do wniosku o przyznanie dofinansowania Gmina złożyła Oświadczenie o kwalifikowalności VAT, - koszty kwalifikowane Projektu obejmują również podatek VAT, - na etapie składania pierwszego wniosku o płatność od Gminy oczekuje się przedstawienia indywidualnej interpretacji podatkowej z Krajowej Informacji Skarbowej w zakresie braku prawnej możliwości odliczenia/zwrotu podatku VAT od wydatków poniesionych na zakup towarów i usług w ramach realizowanego Projektu.
Pytanie
Czy Gminie przysługuje i będzie przysługiwać prawo (tzn. czy istnieją lub będą istnieć prawne możliwości) do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego VAT lub ubiegania się o zwrot podatku VAT poniesionego przy zakupie 2 lekkich samochodów ratowniczo-gaśniczych dla jednostki OSP w … oraz OSP w … w ramach realizowanego Projektu współfinansowanego ze środków unijnych?
Państwa stanowisko w sprawie
Wnioskodawca wyraża przekonanie, że Gminie nie przysługuje i nie będzie przysługiwać prawo (tzn. nie istnieją i nie będą istnieć prawne możliwości) do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego VAT lub ubiegania się o zwrot podatku VAT poniesionego przy zakupie 2 lekkich samochodów ratowniczo-gaśniczych dla jednostki OSP w … oraz OSP w … w ramach realizowanego Projektu współfinansowanego ze środków unijnych.
Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2024 r., poz. 361 z późn. zm.) nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych. Gmina … w ramach swoich zadań na podstawie umów cywilnoprawnych wykonuje wyłącznie czynności związane z dostawą wody i odbiorem ścieków od mieszkańców.
Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2024 r., poz. 1465 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).
W szczególności zadania własne Gminy obejmują:
-sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym) oraz
-sprawy porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego (art. 7 ust. 1 pkt 14 ustawy o samorządzie gminnym).
Jak wynika z opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego wniosku, zakupione przez Gminę, w ramach projektu pn. „…”, samochody ratowniczo-gaśnicze nie będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania działalności gospodarczej. Samochody ten zostaną nieodpłatnie (bez jakiegokolwiek wynagrodzenia) udostępnione (użyczone) funkcjonującym na terenie Gminy jednostkom OSP: OSP w … oraz OSP w … w celu realizacji przez te jednostki ich zadań statutowych, pokrywających się z niekomercyjnymi celami Projektu, ukierunkowanymi na realizację zadań własnych Gminy związanych z ochroną środowiska, bezpieczeństwem publicznym oraz ochroną przeciwpożarową i przeciwpowodziową. Samochody te nie będą zatem wykorzystywane do wykonywania przez Gminę czynności opodatkowanych w rozumieniu ustawy o VAT. Z pewnością, za czynność odpłatną nie można uznać bezpłatnego użyczenia tego samochodu funkcjonującej na terenie Gminy jednostkom OSP. Zakupione samochody nie stanowią i nie będą bowiem stanowiły elementu przedsiębiorstwa Gminy. W opisanym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym nie występuje i nie wystąpi zatem wzajemne świadczenie usług o charakterze odpłatnym, podlegające opodatkowaniu VAT. Mając na uwadze powyższe, ze względu na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego jaką jest związek dokonywanych zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca jest zdania, iż Gminie nie przysługuje i nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu poniesienia wydatków związanych z realizacją Projektu.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że:
W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W świetle art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 ust. 1 obowiązującej od 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1 ze zm.), zgodnie z którym:
Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.
Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.
W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.
Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Według art. 7 ust. 1 pkt 14 ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ – jak Państwo wskazali – samochody ratowniczo-gaśnicze będą wykorzystywane przez Gminę wyłącznie do niekomercyjnej (niepodlegającej VAT) działalności związanej z realizacją zadań własnych Gminy oraz Gmina nie będzie wykorzystywać zakupionych samochodów ratowniczo-gaśniczego do wykonywania jakichkolwiek odpłatnych czynności na podstawie umów cywilnoprawnych, w szczególności, samochody te nie będą stanowiły przedmiotu odpłatnej dzierżawy czy też najmu. W związku z powyższym, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. zadania. Tym samym, z tego tytułu nie będzie przysługiwało Państwu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
Zatem stwierdzam, że nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego VAT i ubiegania się o zwrot podatku VAT poniesionego przy zakupie 2 lekkich samochodów ratowniczo-gaśniczych dla jednostki OSP w … oraz OSP w …, ponieważ ww. samochody nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Zatem Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Państwu przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.
Zaznaczam także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935, ze zm; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.