Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

30 października 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 30 października 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego od wydatków na utworzenie miejsc pracy. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Stowarzyszenie „(…)” (dalej „Stowarzyszenie”) posiada osobowość prawną (wpis do rejestru stowarzyszeń KRS pod nr (…)). Stowarzyszenie nie jest wpisane do rejestru przedsiębiorców. Celem statutowym Stowarzyszenia jest:

(...).

Stowarzyszenie otrzymało wsparcie finansowe na utworzenie i utrzymanie miejsc pracy w przedsiębiorstwie społecznym. Otrzymane wsparcie jest dofinansowane przez Unię Europejską z (…), w ramach projektu pn.: „(…)” o nr (…), Priorytet (…), Działanie (…).

We wniosku o przyznanie wsparcia finansowego wskazano, iż planowana działalność obejmie realizację usługi społecznej z zakresu kultury polegającej na uruchomieniu i prowadzeniu mobilnego ośrodka kultury (MOK). Usługa realizowana będzie jako działalność pożytku publicznego prowadzona w sferze zadań publicznych mieszczących się w pojęciu usług kulturalnych.

Stowarzyszenie nie figuruje w Wykazie podmiotów zarejestrowanych jako podatnicy VAT, niezarejestrowanych oraz wykreślonych i przywróconych do rejestru VAT (nie figuruje w rejestrze VAT). Stowarzyszenie, zgodnie z Interpretacją Ogólną nr PT1.8101.6.2015.KCO.PT1.130 Ministra Finansów z dnia 17 kwietnia 2015 r. jest podmiotem uznanym na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o VAT (tj. na podstawie ustawy o wolontariacie prowadzi działalność w sferze zadań publicznych mieszczących się w pojęciu usług kulturalnych, nie osiąga w sposób systematyczny zysków z tej działalności, w przypadku ich osiągnięcia zyski są przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług).

W ramach wsparcia finansowego na utworzenie i utrzymanie miejsc pracy w przedsiębiorstwie społecznym stowarzyszenie otrzymało środki na utworzenie trzech miejsc pracy w wysokości (…) zł, które zamierza przeznaczyć na zakup towarów i usług niezbędnych do utworzenia następujących stanowisk pracy niezbędnych do prowadzenia działalności kulturalnej (realizacji usługi z zakresu kultury):

1)umowa o pracę na (…) etatu ((…)), w tym (…) etatu na stanowisku (…),

2)umowa o pracę na (…) etatu ((…)), w tym (…) etatu na stanowisku (…),

3)umowa o pracę na (…) etatu ((…)), w tym (…) etatu na stanowisku (…) oraz (…) etatu na stanowisku (…).

Pytanie

Czy prawidłowe jest stanowisko Stowarzyszenia, iż – ze względu na fakt korzystania przez Stowarzyszenie ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług świadczonych usług kulturalnych (zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT) – Stowarzyszenie nie ma prawnej możliwości odzyskania podatku VAT od wydatków sfinansowanych ze środków, otrzymanych jako wsparcie finansowe, na utworzenie miejsc pracy w przedsiębiorstwie społecznym niezbędnych do utworzenia stanowisk pracy umożliwiających Stowarzyszeniu prowadzenie działalności kulturalnej (realizacji usługi z zakresu kultury)?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, ze względu na fakt korzystania przez Stowarzyszenie ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług świadczonych usług kulturalnych (zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT) – Stowarzyszenie nie ma prawnej możliwości odzyskania podatku VAT od wydatków sfinansowanych ze środków otrzymanych jako wsparcie finansowe na realizację usługi z zakresu kultury.

Tytułem wyjaśnienia: Korzystanie ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a) VATU

Stowarzyszenie może skorzystać ze zwolnienia z VAT w związku z prowadzonymi zajęciami ze względu na warunki określone w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a) VATU, mianowicie:

1)Jest instytucją kulturalną zgodnie z Ustawą o fundacjach oraz Ustawą o działalności pożytku publicznego i wolontariacie.

2)Świadczone usługi mają charakter kulturalny, gdyż dotyczą upowszechniania i ochrony kultury.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 VATU, opodatkowaniu VAT podlegają odpłatna dostawa towarów i świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, dostawa towarów oznacza przeniesienie prawa do dysponowania towarami jak właściciel.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, świadczenie usług obejmuje każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. Podkreślić należy, że czynność opodatkowana VAT może być albo obciążona podatkiem według odpowiedniej stawki, albo może być zwolniona z podatku.

Zwolnienie jest możliwe tylko w przypadku działań ściśle określonych w ustawie oraz przepisach wykonawczych. Zakres i zasady zwolnień od podatku zostały określone m.in. w art. 43 ustawy. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 33 VATU: Zwolnione od podatku są usługi kulturalne świadczone przez:

1)podmioty prawa publicznego lub inne instytucje uznane za kulturalne albo wpisane do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez odpowiedniego organizatora,

2)indywidualnych twórców i artystów wynagradzanych honorariami, w tym za udzielanie licencji do praw autorskich.

Art. 43 ust. 17 VATU stanowi, że zwolnienia te nie mają zastosowania do usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeśli:

1)nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej zwolnionej z podatku,

2)ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika w sposób konkurencyjny wobec innych podatników.

Art. 43 ust. 17a VATU wskazuje, że zwolnienia mają zastosowanie do dostaw towarów lub świadczenia usług związanych z usługami podstawowymi przez podmioty świadczące te usługi.

Art. 43 ust. 18 VATU dodaje, że zwolnienia stosuje się pod warunkiem, że podmioty wykonujące te czynności nie osiągają zysków w sposób systematyczny, a ewentualne zyski są przeznaczane na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Zwolnienie od VAT w art. 43 ust. 1 pkt 33 VATU jest zgodne z art. 132 ust. 1 lit. n Dyrektywy 2006/112/WE, który wymaga zwolnienia z VAT niektórych usług kulturalnych świadczonych przez podmioty prawa publicznego lub inne instytucje kulturalne. Podkreślić należy, że zwolnienie z VAT dotyczy usług kulturalnych świadczonych przez określone podmioty, takie jak instytucje kulturalne uznane lub wpisane do rejestru instytucji kultury, oraz indywidualnych twórców i artystów wynagradzanych honorariami, w tym za udzielanie licencji do praw autorskich.

W związku z powyższym, uzasadnione jest uwzględnienie treści ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2023 r. poz. 571) przy określaniu katalogu wymienionych podmiotów. Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1, art. 3 ust. 1 oraz art. 4 ust. 1 pkt 16 tej ustawy, reguluje ona zasady prowadzenia działalności pożytku publicznego, która jest działalnością społecznie użyteczną, prowadzoną przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie. Obejmuje to zadania z zakresu kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego.

Zgodnie z art. 3 ust. 2 tej ustawy, organizacjami pozarządowymi są:

1)osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym fundacje i stowarzyszenia, pod warunkiem, że nie są jednostkami sektora finansów publicznych, przedsiębiorstwami, instytutami badawczymi, bankami ani spółkami prawa handlowego będącymi państwowymi lub samorządowymi osobami prawnymi,

2)podmioty, które nie działają w celu osiągnięcia zysku.

Biorąc pod uwagę charakter działalności pożytku publicznego (obejmującej zadania z zakresu kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego) oraz określenie zakresu podmiotowego tej działalności, należy uznać, że działalność prowadzona przez te podmioty zgodnie z ustawą o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie spełnia przesłanki art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a VATU umożliwiające zwolnienie z VAT. Analiza art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a VATU wskazuje, że regulacja ta jest zgodna z art. 132 ust. 1 lit. n Dyrektywy 2006/112/WE, gdyż, podobnie jak w Dyrektywie, zwolnienie wymaga spełnienia warunków o charakterze przedmiotowym i podmiotowym. Zwolnienie obejmuje usługi kulturalne oraz dostawę towarów z nimi związanych (przesłanka przedmiotowa), świadczone przez podmioty prawa publicznego lub inne uznane za instytucje kulturalne albo wpisane do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez odpowiedniego organizatora (przesłanka podmiotowa).

Ponadto, podmioty te nie powinny osiągać systematycznych zysków z tej działalności, a ewentualne zyski powinny być przeznaczane na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług. Należy zauważyć, że warunkiem zastosowania zwolnienia z podatku jest spełnienie zarówno przesłanki przedmiotowej dotyczącej rodzaju świadczonych usług (usługi kulturalne), jak i przesłanki podmiotowej odnoszącej się do usługodawcy. Niespełnienie któregokolwiek z tych warunków wyklucza możliwość zastosowania zwolnienia.

W związku z powyższym, skoro w okolicznościach niniejszej sprawy świadczone przez Stowarzyszenie usługi stanowią usługi kulturalne, to usługi te korzystają ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy.

Prawo do odliczenia VAT:

Na podstawie art. 86 ust. 1 VATU, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 UPTU, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, pod warunkiem że nabywane przez niego towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Prawo to przysługuje jednak z pewnymi zastrzeżeniami, które obejmują:

1.Art. 114, dotyczący ryczałtowego opodatkowania usług taksówkowych, co nie ma zastosowania w przypadku Wnioskodawcy.

2.Art. 119 ust. 4, odnoszący się do szczególnej procedury przy świadczeniu usług turystycznych, który także nie ma zastosowania w przypadku Wnioskodawcy.

3.Art. 120 ust. 17 i 19, dotyczący dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków, co również nie dotyczy Wnioskodawcy.

4.Art. 124, odnoszący się do szczególnej procedury dotyczącej złota inwestycyjnego, co nie ma zastosowania w przypadku Wnioskodawcy.

W opisywanej sytuacji zakupy towarów i usług związanych z realizacją Projektu finansowanego ze środków publicznych nie będą powiązane z działalnością opodatkowaną Podatnika (zgodnie z VATU). Zasadnicze znaczenie ma tutaj warunek zawarty w art. 86 ust. 1 VATU, który określa prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego tylko wtedy, gdy nabywane towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Podstawowym kryterium, które należy brać pod uwagę przy analizie prawa do odliczenia podatku, jest związek dokonywanych zakupów towarów i usług ze sprzedażą, która uprawnia do dokonania takiego odliczenia, czyli ze sprzedażą generującą podatek należny. W ramach realizacji tego Projektu wspomniany warunek uprawniający do odliczenia podatku naliczonego nie jest spełniony. Projekt nie przewiduje żadnej sprzedaży, a Stowarzyszenie nie będzie pobierać opłat od odbiorców końcowych Projektu, czyli od osób lub podmiotów korzystających z działań wsparcia.

Wnioskodawca nie będzie działał jako przedsiębiorca zgodnie z UPTU, ani nie będzie prowadził działalności gospodarczej w rozumieniu UPTU. Towary i usługi zakupione w ramach realizacji Projektu będą wykorzystywane wyłącznie do czynności nieopodatkowanych, co wyklucza możliwość odliczenia podatku od towarów i usług (podatku naliczonego) wynikającego z tych zakupów.

W konsekwencji, z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją Projektu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy:

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2 – 6l ustawy.

Wyjaśnić należy, że przepisy art. 87 ustawy regulują sposób dokonania przez podatnika rozliczenia w sytuacji, gdy w danym okresie rozliczeniowym deklaruje on nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym. Przepisy te umożliwiają otrzymanie przez podatnika rzeczywistego zwrotu nadwyżki podatku naliczonego. Warunkiem, który musi spełnić podatnik, by domagać się zwrotu, jest powstanie w okresie rozliczeniowym różnicy pomiędzy kwotą podatku naliczonego a kwotą podatku należnego. Powyższe wynika z zasady określonej w przywołanym powyżej art. 87 ust. 1 ustawy.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej zawarta w ustawie ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto działalność gospodarczą stanowi wykorzystywanie towarów w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Natomiast na mocy art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 2261):

Stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.

Stosownie do art. 2 ust. 2 ustawy Prawo o stowarzyszeniach:

Stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności.

Na mocy art. 34 ustawy Prawo o stowarzyszeniach:

Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Zaznaczyć należy, że działalność statutowa stowarzyszenia to działalność zgodna z jego statutem, w którym wymienione są cele działalności stowarzyszenia i sposoby ich realizacji. Działalność statutowa nie jest nastawiona na zysk, czyli nie jest to działalność gospodarcza, która w organizacji pozarządowej jest tylko działalnością pomocniczą.

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo Stowarzyszeniem, którego celem statutowym jest m.in: (...). Stowarzyszenie otrzymało wsparcie finansowe na utworzenie i utrzymanie miejsc pracy w przedsiębiorstwie społecznym. We wniosku o przyznanie wsparcia finansowego wskazano, iż planowana działalność obejmie realizację usługi społecznej z zakresu kultury polegającej na uruchomieniu i prowadzeniu mobilnego ośrodka kultury (MOK). Usługa realizowana będzie jako działalność pożytku publicznego prowadzona w sferze zadań publicznych mieszczących się w pojęciu usług kulturalnych. Stowarzyszenie nie figuruje w wykazie podmiotów zarejestrowanych jako podatnicy VAT. Stowarzyszenie, zgodnie z Interpretacją Ogólną nr PT1.8101.6.2015.KCO.PT1.130 Ministra Finansów z dnia 17 kwietnia 2015 r. jest podmiotem uznanym na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o VAT (tj. na podstawie ustawy o wolontariacie prowadzi działalność w sferze zadań publicznych mieszczących się w pojęciu usług kulturalnych, nie osiąga w sposób systematyczny zysków z tej działalności, w przypadku ich osiągnięcia zyski są przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług).

W analizowanej sprawie wątpliwości sprowadzają się do ustalenia, czy przysługuje Państwu prawo do odzyskania kwoty podatku VAT od wydatków sfinansowanych ze środków, otrzymanych jako wsparcie finansowe, na utworzenie miejsc pracy w przedsiębiorstwie społecznym niezbędnych do utworzenia stanowisk pracy umożliwiających stowarzyszeniu prowadzenie działalności kulturalnej.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Ponadto, jak wskazano powyżej, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

Mając na względzie powołane powyżej przepisy stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie będą spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

Wynika to z faktu, że Stowarzyszanie nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz jak Państwo wskazali we wniosku Stowarzyszenie jest podmiotem uznanym na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o VAT oraz korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług świadczonych usług kulturalnych (zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT).

Dokonane zakupy towarów i usług nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a jedynie do zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Zatem, zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 1 ustawy, w związku z art. 88 ust. 4 ustawy, Stowarzyszenie nie będzie miało prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanej w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu, jak również nie będzie miało prawa do zwrotu różnicy podatku na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowej sprawy Stowarzyszenie nie będzie miało także możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2024 r. poz. 1328 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Stowarzyszenie nie spełnia tych warunków, nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Podsumowując, nie przysługuje Państwu prawo do odzyskania podatku VAT od wydatków sfinansowanych ze środków, otrzymanych jako wsparcie finansowe, na utworzenie miejsc pracy w przedsiębiorstwie społecznym niezbędnych do utworzenia stanowisk pracy umożliwiających stowarzyszeniu prowadzenie działalności kulturalnej (realizacji usługi z zakresu kultury).

Zatem Państwa stanowisko w powyższym zakresie uznałem za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

W myśl art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa:

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego, Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zwrócić należy uwagę, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – w wydanej interpretacji rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności zwolnienia podmiotowego od podatku od towarów i usług w trybie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług świadczonych przez Państwa usług.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)      z zastosowaniem art. 119a;

2)      w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)      z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.