Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
28 października 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 28 października 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją Inwestycji Drogowej oraz opodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnego przeniesienia na rzecz Gminy, A. lub B. nakładów poniesionych w związku z Inwestycją Drogową wraz z Dokumentacją projektową i powykonawczą, autorskimi prawami majątkowymi, Prawami z rękojmi i gwarancji oraz Dokumentów związanych z Prawami rękojmi i gwarancji. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
(…) spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Inwestor” lub „Wnioskodawca”) (wcześniej: (…)) z siedzibą w (…) jest właścicielem nieruchomości składających się z następujących działek gruntu:
1)działek o numerach ewidencyjnych 1, 2, 3, 4 położonych w województwie (…), w powiecie (…), w gminie (…), w miejscowości (…), dla których Sąd Rejonowy w (…), Wydział Ksiąg Wieczystych (dalej: „Sąd Rejonowy”) prowadzi księgę wieczystą KW Nr (…) (działki o numerach ewidencyjnych 1, 2, 3, 4 zostały na podstawie Decyzji ZRID wydzielone z działki o numerze ewidencyjnym 5, o czym mowa szerzej poniżej);
2)działki o numerze ewidencyjnym 6 położonej w województwie (…), w powiecie (…), w gminie miejskiej (…), w miejscowości (…), dla której Sąd Rejonowy prowadzi księgę wieczystą KW Nr (…) (działka o numerze ewidencyjnym 6 została na podstawie Decyzji ZRID wydzielona z działki o numerze ewidencyjnym 7, o czym mowa szerzej poniżej);
(dalej łącznie: „Nieruchomość”).
Inwestor jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.
Inwestor zamierza przeprowadzić na Nieruchomości inwestycję polegającą na wzniesieniu budynków magazynowo - produkcyjno - biurowych wraz z towarzyszącą im infrastrukturą (dalej łącznie: „Inwestycja niedrogowa”). Po zakończeniu Inwestycji niedrogowej Inwestor planuje prowadzić działalność gospodarczą, podlegającą zasadniczo opodatkowaniu podatkiem VAT, polegającą na wynajmowaniu powierzchni znajdujących się w Inwestycji niedrogowej.
Inwestor nie planuje prowadzić działalności zwolnionej z VAT.
W celu właściwego skomunikowania Inwestycji niedrogowej, Inwestor zamierza zrealizować zadanie inwestycyjne polegające na:
1)budowie drogi gminnej (zarządzanej przez Wójta Gminy (…)) zlokalizowanej na działkach o numerach ewidencyjnych 8 (z zastrzeżeniem uwag co do podziału tej działki na podstawie Decyzji ZRID, o którym mowa poniżej), 5 (z zastrzeżeniem uwag co do podziału tej działki na podstawie Decyzji ZRID, o którym mowa poniżej) położonych w (…) oraz zlokalizowanej na działce o numerze ewidencyjnym 7 położonej w (…) (z zastrzeżeniem uwag co do podziału tej działki na podstawie Decyzji ZRID, o którym mowa poniżej) wraz z
2)budową skrzyżowania z drogą wojewódzką nr (…) (zarządzaną przez B.) oraz drogą krajową nr (…) (zarządzaną przez (…), dalej: A.) w granicach działek o numerach ewidencyjnych 9, 10, 11, 12, 13, 7 (z zastrzeżeniem uwag co do podziału tej działki na podstawie Decyzji ZRID, o którym mowa poniżej) położonych w obrębie ewidencyjnym (…) w mieście (…) oraz działek o numerach ewidencyjnych (…) położonych w obrębie ewidencyjnym (…), w gminie (…);
(dalej łącznie: „Układ komunikacyjny” lub Inwestycja drogowa”).
Inwestycja drogowa jest niezbędna dla realizacji Inwestycji niedrogowej i zapewnienia odpowiedniej obsługi komunikacyjnej Inwestycji niedrogowej.
W celu realizacji Inwestycji drogowej w dniu 31 stycznia 2023 r. zawarte zostało porozumienie (dalej: „Porozumienie”) pomiędzy Wnioskodawcą a gminą (…) (dalej: „Gmina”). W Porozumieniu na podstawie art. 16 ust. 2 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (dalej: „Ustawa o drogach publicznych”) Wnioskodawca oraz Gmina uzgodnili szczegółowe warunki, na jakich rozbudowany zostanie Układ komunikacyjny.
Jak zostało wskazane z Porozumieniu, przedmiotem Porozumienia jest określenie zasad współpracy Wnioskodawcy oraz Gminy przy:
i)realizowaniu inwestycji w gminie (…) polegającej na rozbudowie Układu komunikacyjnego zgodnie z rysunkiem stanowiącym załącznik do Porozumienia;
oraz
ii)ewentualnej budowy / przebudowy infrastruktury technicznej niezbędnej do obsługi Inwestycji niedrogowej obejmującej urządzenia służące do doprowadzania do Inwestycji niedrogowej mediów - wody, kanalizacji, gazu, sieci teletechnicznych, energii elektrycznej i innych mediów, które zostaną przeprowadzone w Układzie komunikacyjnym (dalej łącznie: „Infrastruktura techniczna dla Inwestycji niedrogowej”).
Jak zostało wskazane w Porozumieniu, budowa Układu komunikacyjnego obejmuje m.in.: budowę jednojezdniowej drogi oznaczonej symbolem KDZ wraz ze skrzyżowaniami i zjazdami; ciąg pieszo-rowerowy; zatoki autobusowe; odwodnienie; oświetlenie; kanał technologiczny oraz przebudowę kolidujących sieci uzbrojenia terenu.
Porozumienie przewiduje, że Inwestycja drogowa zostanie wykonana zgodnie z uzyskaną przez wskazane przez Wnioskodawcę osoby działające w imieniu Gminy decyzją o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (dalej: „Decyzja ZRID”) wydaną w oparciu o przepisy ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (dalej: „Specustawa drogowa”).
Wnioskodawca wskazuje, że wspomniana w Porozumieniu Decyzja ZRID została wydana w dniu 29 marca 2024 r. przez Starostę (…) i na datę złożenia niniejszego wniosku jest prawomocna.
Zgodnie z Decyzją ZRID niektóre z działek gruntu, na których - zgodnie z Porozumieniem - ma być realizowana Inwestycja drogowa zostały podzielone, tj.:
i)działka o numerze ewidencyjnym 8 będąca własnością Skarbu Państwa została podzielona na działki o numerach ewidencyjnych 14, 15 oraz 16;
ii)działka o numerze ewidencyjnym 5 będąca własnością Wnioskodawcy została podzielona na działki o numerach ewidencyjnych 1, 2, 3, 17 oraz 4;
iii)działka o numerze ewidencyjnym 7 została podzielona na działki o numerach ewidencyjnych 18, 19, 20 oraz 6.
Jednocześnie, zgodnie z Decyzją ZRID działki o numerach ewidencyjnych 15, 17, 18, 19 oraz 20:
i)przeszły z mocy prawa na własność Gminy oraz
ii)zostały przeznaczone pod Inwestycję drogową.
Wnioskodawca wskazuje, że Inwestycja drogowa:
i)zostanie zrealizowana m.in. na działkach o numerach ewidencyjnych 15, 17, 18, 19 oraz 20, które powstały w wyniku podziału działek o numerach ewidencyjnych 8, 5 oraz 7 na podstawie Decyzji ZRID;
ii)nie zostanie zrealizowana na pozostałych działach gruntu, które powstały w wyniku podziału działek o numerach ewidencyjnych 8, 5 oraz 7 (tj. nie zostanie zrealizowana na działach o numerach ewidencyjnych 14, 16, 1, 2, 3 oraz 6) (z zastrzeżeniem poniższych uwag w przedmiocie określnych działań na zdefiniowanym poniżej Obszarze, z którego korzystanie będzie ograniczone).
W tym miejscu należy wskazać, że w Decyzji ZRID zezwolono (na podstawie przepisów ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych) na wykonanie określonych robót budowlanych na częściach działek o numerach ewidencyjnych 21, 22, 2, 3 oraz 23 (dalej: „Obszar, z którego korzystanie będzie ograniczone”) oraz postanowiono, że korzystanie z tego obszaru będzie ograniczone do czasu wykonania wspomnianych robót budowlanych. Ponadto, w Decyzji ZRID wskazano, że Wójt Gminy jest uprawniony do nieodpłatnego zajęcia Obszaru, z którego korzystanie będzie ograniczone na czas realizacji wspomnianych robót budowlanych, a po ich zakończeniu zobowiązany jest do przywrócenia nieruchomości (tj. Obszaru, z którego korzystanie będzie ograniczone) do stanu poprzedniego.
Dla uniknięcia wątpliwości należy wyjaśnić, że rozliczenia pomiędzy Inwestorem a Gminą w zakresie Inwestycji drogowej, o których mowa w Porozumieniu (tj. rozliczenia, które objęte są niniejszym wnioskiem) nie dotyczą:
i)robót budowlanych na Obszarze, z którego korzystanie będzie ograniczone,
ii)ograniczenia korzystania z Obszaru, z którego korzystanie będzie ograniczone na czas realizacji wspomnianych robót budowlanych, jak również
iii)przywrócenia nieruchomości (tj. Obszaru, z którego korzystanie będzie ograniczone) do stanu poprzedniego.
W rezultacie, roboty budowlane na Obszarze, z którego korzystanie będzie ograniczone, ograniczenie korzystania z Obszaru, z którego korzystanie będzie ograniczone na czas realizacji wspomnianych robót budowlanych, jak również przywrócenie nieruchomości (tj. Obszaru, z którego korzystanie będzie ograniczone) do stanu poprzedniego nie są objęte niniejszym wnioskiem.
Inwestor oświadczył w Porozumieniu m.in., że:
1)wykona (lub zleci wykonanie) na swój koszt i uzgodni z Gminą oraz A. kompletną dokumentację projektową Układu komunikacyjnego niezbędną do uzyskania Decyzji ZRID wraz z uzyskaniem Decyzji ZRID, na podstawie której będzie mógł rozpocząć roboty budowlane dotyczące Układu komunikacyjnego oraz budowy Infrastruktury technicznej dla Inwestycji niedrogowej i zrzeka się wobec Gminy wszelkich roszczeń z tytułu poniesionych nakładów na wskazany powyżej cel;
2)przedłoży Gminie, (…) (dalej: „B.”) oraz A. jak również miastu (…) dokumentację projektową Układu komunikacyjnego, o której mowa powyżej, do uzgodnienia przed wystąpieniem o wydanie Decyzji ZRID, na podstawie której będzie mógł rozpocząć roboty budowlane dotyczące Układu komunikacyjnego jak również wykonać dokumentację wykonawczą;
3)zrealizuje we własnym zakresie i na swój koszt roboty budowlane na podstawie Decyzji ZDRID oraz dokumentacji projektowej, o której mowa powyżej, w zakresie:
a)Inwestycji drogowej zgodnie z rysunkiem stanowiącym załącznik do Porozumienia;
b)Infrastruktury technicznej dla Inwestycji niedrogowej zakresie, w jakim budowa takiej infrastruktury okaże się konieczna do uzyskania pozwoleń niezbędnych do użytkowania Inwestycji niedrogowej lub konieczna z uwagi na obowiązujące przepisy prawa;
c)uzyskania (na swój własny koszt) wszelkich niezbędnych warunków przyłączenia od gestorów mediów oraz wszelkich koniecznych zgód i zezwoleń niezbędnych do wybudowania, przeprowadzenia, eksploatacji, korzystania i napraw Infrastruktury technicznej dla Inwestycji niedrogowej.
Ponadto, w Porozumieniu Inwestor po zakończeniu robót związanych z budową Inwestycji drogowej zobowiązał się do:
i)nieodpłatnego przekazania Gminie wszelkiej dokumentacji projektowej oraz dokumentacji powykonawczej Inwestycji drogowej (w szczególności posiadanych badań technicznych podłoża, deklaracji dla materiałów wbudowanych, map podwykonawczych) (dalej łącznie: „Dokumentacja projektowa i podwykonawcza”) oraz
ii)nieodpłatnego przeniesienia na Gminę autorskich praw majątkowych do wskazanej powyżej dokumentacji na polach eksploatacji, których zakres będzie określony w podpisanej przez Inwestora umowie o prace projektowe z projektantem Układu komunikacyjnego, a w szczególności do powielania, odtwarzania, publicznego udostępnienia oraz do wskazania Gminie wartości dokonanych nakładów w formie kosztorysu powykonawczego (dalej łącznie: „Autorskie prawa majątkowe”).
Porozumienie zakłada, że Inwestor nieodpłatnie przeniesie na rzecz Gminy nakłady dokonane przez Inwestora w ramach realizacji Inwestycji drogowej.
W Porozumieniu wskazano, że:
i)zrealizowana i przekazana Gminie Inwestycja drogowa będzie stanowić własność Gminy;
ii)nabycie przez Gminę wszelkich środków trwałych wykonanych w ramach realizacji Porozumienia nastąpi nieodpłatnie.
Jednocześnie, w Porozumieniu Gmina zobowiązała się do nieodpłatnego przejęcia od Inwestora wykonanej Inwestycji drogowej, obejmującego nakłady dokonane przez Inwestora w ramach jej realizacji tj. w szczególności budowle wraz z drogowymi obiektami inżynierskimi, urządzeniami oraz instalacjami, stanowiącymi całość techniczno-użytkową, przeznaczone do prowadzenia ruchu drogowego, zlokalizowane w pasie drogowym, przy czym, w zakresie w jakim Inwestycja drogowa będzie dotyczyła drogi krajowej nr (...) Gmina wystąpi do A. o przejęcie Inwestycji drogowej przez A., a w przypadku drogi wojewódzkiej nr (...) do B. i będzie współpracować z Inwestorem w celu doprowadzenia do tego przejęcia przez B. i A.
Nieodpłatne przeniesienie nakładów poniesionych przez Inwestora w ramach realizacji Inwestycji drogowej na rzecz właściwego zarządcy drogi (odpowiednio Gminy lub A. lub B.) nastąpi w oparciu o protokół przekazania - przyjęcia nakładów.
W Porozumieniu zostało ustalone, że Inwestor przekaże protokolarnie Gminie wykonaną Inwestycję drogową w terminie nie dłuższym niż 14 dni od dnia, w którym spełni się ostatni z następujących warunków:
1)uzyskania przez Inwestora ostatecznego pozwolenia na użytkowanie Inwestycji drogowej (o ile takie będzie wymagalne) albo zgłoszenia przez Inwestora Inwestycji drogowej do użytkowania;
2)uzyskania przez Inwestora pozytywnej interpretacji podatkowej, o której mowa w Porozumieniu;
3)nastąpi przekazanie pomiędzy Inwestorem a Gminą operatu kolaudacyjnego (tj. m.in. posiadanych protokołów przekazania, świadectwa jakości, certyfikatów, prób, map powykonawczych, protokołów odbioru, protokołów konieczności, planu bezpieczeństwa i ochrony zdrowia (BIOZ), dzienników budowy, dokumentacji fotograficznej itp.), książki obiektu wykonanego Układu Komunikacyjnego;
4)nastąpi przekazanie pomiędzy Inwestorem, a Gminą określonej w Porozumieniu dokumentacji powykonawczej zawierającej szczegółową inwentaryzację wybudowanych odcinków dróg w odniesieniu do przyszłej drogi gminnej publicznej.
Jak zostało wskazane w Porozumieniu, Gmina dokona protokolarnego odbioru Inwestycji drogowej w terminie 14 dni od dnia spełnienia się ostatniego z warunków, o których mowa powyżej.
Ponadto, jak wynika z Porozumienia z dniem podpisania protokołu odbioru końcowego Inwestycji drogowej Inwestor dokona na Gminę cesji uprawnień z tytułu rękojmi i gwarancji udzielonych mu przez wykonawcę robót na roboty wykonane w ramach Inwestycji drogowej w części znajdującej się w zarządzie Gminy oraz miasta (…), przy czym w przypadku uregulowania przez Gminę w porozumieniach z A. i B. kwestii przeniesienia uprawnień z tytułu gwarancji i rękojmi udzielonych przez wykonawcę Układu komunikacyjnego, Inwestor przeniesie na Gminę również uprawnienia z tytułu gwarancji i rękojmi udzielone mu przez wykonawcę Układu komunikacyjnego na roboty wykonane w ramach Układu komunikacyjnego w części znajdującej się w zarządzie A. oraz B. (dalej łącznie: „Prawa z rękojmi i gwarancji”).
W celu realizacji uprawnień z tytułu rękojmi i gwarancji udzielonych mu przez wykonawcę robót na roboty wykonane w ramach Inwestycji drogowej w części znajdującej się w zarządzie Gminy oraz miasta (…), Inwestor zobowiązał się również do przekazania Gminie wszelkich posiadanych dokumentów niezbędnych do realizowania (w tym do dochodzenia) uprawnień z tytułu gwarancji jakości w stosunku do wykonawców robót budowlanych, w szczególności dokumentów gwarancyjnych wykonawcy/wykonawców służących Inwestorowi do zabezpieczenia należytego wykonania Układu komunikacyjnego w części znajdującej się w zarządzie Gminy oraz miasta (…) (dalej łącznie: „Dokumenty związane z Prawami rękojmi i gwarancji”).
Przeniesienie Prawa z rękojmi i gwarancji na rzecz Gminy oraz Dokumentów związanych z Prawami rękojmi i gwarancji nastąpi nieodpłatnie. Wydatki ponoszone na Inwestycję drogową w zakresie projektowania oraz w związku z wykonaniem prac związanych z budową będą dokumentowane fakturami (rachunkami) lub innymi dowodami księgowymi, zgodnie z przepisami w zakresie rachunkowości.
Działki gruntu, na których będzie realizowana Inwestycja drogowa, nie będą własnością Inwestora ani na datę realizacji Inwestycji drogowej (z zastrzeżeniem uwag w przedmiocie określnych robót budowlanych na Obszarze, z którego korzystanie będzie ograniczone), ani na datę nieodpłatnego przeniesienia przez Inwestora nakładów poniesionych przez niego w ramach realizacji Inwestycji drogowej na rzecz Gminy lub A. lub B.
Pytanie
1)Czy Inwestor będzie miał prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od udokumentowanych fakturami wydatków ponoszonych przez niego w ramach realizacji Inwestycji drogowej?
2)Czy nieodpłatne przeniesienie przez Inwestora nakładów poniesionych przez niego w ramach realizacji Inwestycji drogowej na rzecz Gminy lub A. lub B., a także nieodpłatne przeniesienie przez Inwestora Dokumentacji projektowej i podwykonawczej, Autorskich praw majątkowych, Praw z rękojmi i gwarancji oraz Dokumentów związanych z Prawami rękojmi i gwarancji na rzecz Gminy nie będzie stanowiło czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT?
Państwa stanowisko w sprawie
1)Inwestor będzie miał prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od udokumentowanych fakturami wydatków ponoszonych przez niego w ramach realizacji Inwestycji drogowej.
2)Nieodpłatne przeniesienie przez Inwestora nakładów poniesionych przez niego w ramach realizacji Inwestycji drogowej na rzecz Gminy lub A. lub B., a także nieodpłatne przeniesienie przez Inwestora Dokumentacji projektowej i podwykonawczej, Autorskich praw majątkowych, Praw z rękojmi i gwarancji oraz Dokumentów związanych z Prawami rękojmi i gwarancji na rzecz Gminy nie będzie stanowiło czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.
Uzasadnienie stanowiska w zakresie pytania nr 1
Co do zasady, zgodnie z art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a Ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Przywołane powyżej normy wprowadzają jedną z najistotniejszych zasad podatku VAT - prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Prawo to przysługuje zasadniczo wtedy, gdy nabyte towary i usługi będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Przepisy nie wskazują jaki charakter ma mieć związek pomiędzy zakupami (podatkiem naliczonym) a sprzedażą opodatkowaną. Co do zasady, związek ten może mieć charakter bezpośredni bądź pośredni. Związek pośredni istnieje wtedy, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania danego podatnika. Zdaniem Inwestora w opisanym zdarzeniu przyszłym istnieje niewątpliwy związek pośredni pomiędzy wydatkami na realizację Inwestycji drogowej a sprzedażą opodatkowaną, która będzie realizowana przez Inwestora. Jak wskazano powyżej, Inwestor zamierza przeprowadzić na Nieruchomości Inwestycję niedrogową. Po zakończeniu Inwestycji niedrogowej Inwestor planuje prowadzić działalność gospodarczą, podlegającą zasadniczo opodatkowaniu podatkiem VAT, polegającą na wynajmowaniu powierzchni znajdujących się w Inwestycji niedrogowej. Inwestor nie planuje prowadzić działalności zwolnionej z VAT.
Jednocześnie, jak zostało wskazane w opisie zdarzenia przyszłego, Inwestycja drogowa jest niezbędna dla realizacji Inwestycji niedrogowej i zapewnienia odpowiedniej obsługi komunikacyjnej Inwestycji niedrogowej.
Zgodnie z Porozumieniem Inwestor będzie zobowiązany do zaprojektowania i zrealizowania na swój koszt Inwestycji drogowej.
Realizacja Inwestycji niedrogowej wiąże się z koniecznością jej prawidłowego skomunikowania z istniejącym układem komunikacyjnym poprzez budowę Inwestycji drogowej. Realizacja Inwestycji drogowej zapewni zatem właściwą obsługę komunikacyjną Inwestycji niedrogowej.
Pomiędzy wydatkami poniesionymi w związku z Inwestycją drogową a czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Inwestora istnieje zatem oczywisty związek przyczynowo-skutkowy. Inwestycja drogowa jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania Inwestycji niedrogowej. Brak odpowiedniego połączenia z siecią dróg publicznych w praktyce uniemożliwiałby wykorzystywanie przez Inwestora Inwestycji niedrogowej do zamierzonego celu gospodarczego. W konsekwencji, dla uzyskania obrotu z wynajmu powierzchni znajdującej się w Inwestycji niedrogowej w ramach transakcji podlegających opodatkowaniu VAT konieczne będzie prawidłowe skomunikowanie wspomnianej inwestycji z istniejącym układem komunikacyjnym przy pomocy Inwestycji drogowej. Nie powinno bowiem ulegać wątpliwości, że właściwe połączenie komunikacyjne jest koniecznym warunkiem dla prawidłowego funkcjonowania takich obiektów jak budynki magazynowo - produkcyjno - biurowe wraz z towarzyszącą im infrastrukturą. Należy przyjąć, że żaden rozsądnie działający podmiot prowadzący działalność gospodarczą nie zdecydowałby się wynająć powierzchni w Inwestycji niedrogowej gdyby nie miała być ona odpowiednio połączona z siecią dróg publicznych.
Nowa infrastruktura drogowa służąca Inwestycji niedrogowej przełoży się bezpośrednio na zainteresowanie potencjalnych klientów ofertą wynajmu powierzchni znajdujących się w Inwestycji niedrogowej zrealizowanej na Nieruchomości, co pozwoli Inwestorowi na pobieranie czynszów najmu i w konsekwencji wygenerowanie zysku z Inwestycji niedrogowej.
Podsumowując, decyzja Inwestora w przedmiocie realizacji Inwestycji drogowej została podjęta na podstawie rachunku ekonomicznego wskazującego, że Inwestycja drogowa pozwoli na funkcjonowanie Inwestycji niedrogowej, a w konsekwencji wygenerowanie obrotu z wynajmu powierzchni znajdującej się w Inwestycji niedrogowej w ramach transakcji podlegających opodatkowaniu VAT. Jako podmiot prowadzący działalność gospodarczą, Inwestor nie zdecydowałaby się na poniesienie kosztu Inwestycji drogowej, a następnie nieodpłatne przeniesienie nakładów poniesionych przez Inwestora na budowę Inwestycji drogowej na rzecz Gminy lub A. lub B., a także nieodpłatne przeniesienie przez Inwestora Dokumentacji projektowej i podwykonawczej, Autorskich praw majątkowych, Praw z rękojmi i gwarancji oraz Dokumentów związanych z Prawami rękojmi i gwarancji na rzecz Gminy, jeżeli nie odniósłby z tego tytułu korzyści ekonomicznych.
Powyższe potwierdza istnienie wzmiankowanego wyżej związku pomiędzy Inwestycją drogową a czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, które Inwestor zamierza wykonywać w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej. Dla powyższego stanowiska nie ma znaczenia okoliczność, że przeniesienie przez Inwestora nakładów poniesionych przez niego w ramach realizacji Inwestycji drogowej na rzecz lub A. lub B., a także przeniesienie przez Inwestora Dokumentacji projektowej i podwykonawczej, Autorskich praw majątkowych, Praw z rękojmi i gwarancji oraz Dokumentów związanych z Prawami rękojmi i gwarancji na rzecz Gminy będzie miało charakter nieodpłatny. Zatem, wydatki Inwestora na realizację Inwestycji Drogowej będą związane ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT.
Mając na względzie wyżej przytoczone argumenty, Inwestor stoi na stanowisku, że będzie miał prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od udokumentowanych fakturami wydatków ponoszonych przez niego w ramach realizacji Inwestycji drogowej.
Powyższe stanowisko znalazło potwierdzenie m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: „Dyrektor KIS”) z 25 marca 2020 r. nr 0114-KDIP4-1.4012.33.2020.1.RMA, w której wskazano, że: „Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Spółka spełnia przesłanki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług w związku z realizacją Inwestycji, określone w art. 86 ust. 1 ustawy. Jak wskazano bowiem we wniosku, Spółka będzie realizować w przyszłości na Nieruchomości inwestycję polegającą na budowie budynku lub budynków magazynowo-produkcyjno-biurowych wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Nieruchomość będzie przez Spółkę wykorzystywana do prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT - Spółka zamierza wynajmować powierzchnie w budynkach, które będą znajdowały się na terenie Nieruchomości. Natomiast dzięki nowej infrastrukturze drogowej znajdującej się w pobliżu Nieruchomości zostanie podniesiony jej standard, co może znaleźć przełożenie na zwiększenie zainteresowania potencjalnych klientów ofertą najmu Nieruchomości oraz na zwiększenie poziomu czynszów najmu pobieranych przez Spółkę”.
Stanowisko Inwestora znajduje potwierdzenie również w interpretacji indywidualnej z dnia 4 września 2019 r. nr 0112-KDIL1-1.4012.294.2019.3.OA, w której Dyrektor KIS stwierdził, że: „Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Wnioskodawca spełnia przesłanki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług w związku z realizacją Inwestycji Drogowej, określone w art. 86 ust. 1 ustawy. Jak wskazano bowiem we wniosku, Wnioskodawca zamierza wynająć Nieruchomość. Wynajem Nieruchomości będzie podlegał opodatkowaniu VAT. W celu stworzenia warunków do wynajmu Nieruchomości oraz w celu właściwego skomunikowania Nieruchomości z drogami publicznymi Wnioskodawca zamierza sfinansować i zrealizować Inwestycję Drogową. Inwestycja Drogowa jest konieczna w celu zapewnienia prawidłowego dostępu do Nieruchomości oraz stanowi warunek konieczny zawarcia umów najmu. Zainteresowany jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Zatem, wydatki Zainteresowanego ponoszone na realizację Inwestycji Drogowej będą związane ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług”.
Ponadto, podobne stanowisko zostało przedstawione w innych interpretacjach indywidualnych wydawanych przez Dyrektora KIS w analogicznych lub podobnych stanach faktycznych, tj. m.in. w:
- interpretacji indywidualnej z 22 lutego 2023 r., nr 0114-KDIP4-2.4012.9.2023.1.AA;
- interpretacji indywidualnej z 15 lutego 2021 r., nr 0114-KDIP4-3.4012.686.2020.1.DS;
- interpretacji indywidualnej z 14 maja 2021 r., nr 0112-KDIL1-1.4012.132.2021.3.AW;
- interpretacji indywidualnej z 15 lutego 2021 r., nr 0114-KDIP4-3.4012.685.2020.1.IG;
- interpretacji indywidualnej z 27 stycznia 2021 r., nr 0114-KDIP4-3.4012.692.2020.1.EK;
- interpretacji indywidualnej z 16 lutego 2021 r., nr 0114-KDIP4-3.4012.690.2020.2.SW;
- interpretacji indywidualnej z 21 marca 2019 r., nr 0111-KDIB3-3.4012.21.2019.1.WR;
- interpretacji indywidualnej z 14 listopada 2018 r., nr 0114-KDIP1-2.4012.586.2018.1.IG.
Uzasadnienie stanowiska w zakresie pytania nr 2
Zakres opodatkowania VAT określa art. 5 ust. 1 Ustawy o VAT. Wskazuje on, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 Ustawy o VAT przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Towarami na gruncie VAT są z kolei rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 Ustawy o VAT). Jednocześnie, na podstawie art. 8 ust. 1 Ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. Przy tym w art. 8 ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT, wskazane zostało, że przez świadczenie usługi rozumie się w szczególności przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej.
Na gruncie prawa cywilnego nieruchomość jest bez wątpienia rzeczą. Na podstawie art. 47 § 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny, (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm., dalej: „k.c.”) częścią składową rzeczy jest wszystko, co nie może być od niej odłączone bez uszkodzenia lub istotnej zmiany całości albo bez uszkodzenia lub istotnej zmiany przedmiotu odłączonego. Zgodnie z art. 48 k.c. do części składowych gruntu należą w szczególności budynki i inne urządzenia trwale z gruntem związane, jak również drzewa i inne rośliny od chwili zasadzenia lub zasiania. W kontekście przedstawionego zdarzenia przyszłego Wnioskodawca wskazuje na istotną cywilistyczną zasadę stanowiąca, że wszelkie rzeczy połączone trwale z nieruchomością stają się jej częścią składową (łac. superficies solo cedit).
Wyrazem tej zasady w polskim porządku prawnym jest art. 47 § 1 k.c. wskazujący, że część składowa rzeczy nie może być odrębnym przedmiotem własności i innych praw rzeczowych oraz art. 141 k.c., zgodnie z którym własność nieruchomości rozciąga się na rzecz ruchomą, która została połączona z nieruchomością w taki sposób, że stała się jej częścią składową. Mając na uwadze przywołane powyżej regulacje prawa cywilnego stwierdzić należy, że właścicielem rzeczy połączonych z nieruchomością w taki sposób, że stały się jej częściami składowymi jest właściciel nieruchomości.
Inwestycja drogowa, którą będzie realizował Inwestor bez wątpienia będzie stanowiła część składową gruntu, ponieważ Inwestycja drogowa polega na budowie infrastruktury, która będzie ściśle związana z gruntem w taki sposób, że jej odłączenie będzie niemożliwe bez jej uszkodzenia bądź istotnej zmiany (art. 47 § 2 w zw. z art. 48 k.c.). Oznacza to, że Inwestycja drogowa nie może być przedmiotem odrębnej własności. Inwestor nie będzie więc właścicielem samej Inwestycji drogowej i nie będzie mógł nią rozporządzać jako rzeczą. Mając to na uwadze, zdaniem Inwestora nieodpłatne przekazanie Inwestycji drogowej nie może być traktowane jako dostawa towarów na gruncie przepisów o podatku VAT.
Konieczne jest zatem rozważenie, czy przekazanie Inwestycji drogowej (nakładów na taką inwestycję) może być uznane za świadczenie usług. W ocenie Inwestora, przeniesienie przez Inwestora nakładów poniesionych przez niego na realizację Inwestycji drogowej na rzecz Gminy lub A. lub B. należy uznać za świadczenie usług. Wspomniane świadczenia nie wypełniają bowiem definicji dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 Ustawy o VAT.
Świadczeniem usługi będzie również nieodpłatne przeniesienie przez Inwestora Dokumentacji projektowej i podwykonawczej, Autorskich praw majątkowych, Praw z rękojmi i gwarancji oraz Dokumentów związanych z Prawami rękojmi i gwarancji na rzecz Gminy.
W tym miejscu należy również zwrócić uwagę, że zgodnie z Porozumieniem przeniesienie przez Inwestora nakładów poniesionych przez niego w ramach realizacji Inwestycji drogowej na rzecz Gminy lub A. lub B., a także przeniesienie przez Inwestora Dokumentacji projektowej i podwykonawczej, Autorskich praw majątkowych, Praw z rękojmi i gwarancji oraz Dokumentów związanych z Prawami rękojmi i gwarancji na rzecz Gminy również nastąpi nieodpłatnie.
Artykuł 8 ust. 2 pkt 2 Ustawy o VAT wskazuje, że za odpłatne świadczenie usług uznaje się również nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.
Z punktu widzenia przedstawionego zdarzenia przyszłego istotne jest to, że nieodpłatne świadczenie usług może być uznane za odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu VAT tylko i wyłącznie jeżeli świadczenie to będzie realizowane dla celów innych niż działalność gospodarcza Inwestora. Przypadek taki nie zachodzi w przedstawionym zdarzeniu przyszłym.
W analizowanym przypadku mamy do czynienia z sytuacją, w której przeniesienie przez Inwestora nakładów poniesionych przez niego w ramach realizacji Inwestycji drogowej na rzecz Gminy lub A. lub B., a także przeniesienie przez Inwestora Dokumentacji projektowej i podwykonawczej, Autorskich praw majątkowych, Praw z rękojmi i gwarancji oraz Dokumentów związanych z Prawami rękojmi i gwarancji na rzecz Gminy bez wątpienia będzie miało związek z działalnością prowadzoną przez Inwestora.
Jak zostało bowiem wskazane w opisie zdarzenia przyszłego, Inwestycja drogowa jest niezbędna dla realizacji Inwestycji niedrogowej i zapewnienia odpowiedniej obsługi komunikacyjnej Inwestycji niedrogowej.
Inwestycja niedrogowa będzie natomiast wykorzystywana przez Inwestora do prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej VAT. Jak wskazano powyżej, po zakończeniu Inwestycji niedrogowej Inwestor planuje prowadzić działalność gospodarczą, podlegającą zasadniczo opodatkowaniu podatkiem VAT, polegającą na wynajmowaniu powierzchni znajdujących się w Inwestycji niedrogowej. Inwestor nie planuje prowadzić działalności zwolnionej z VAT.
Brak odpowiedniego połączenia z siecią dróg publicznych praktycznie uniemożliwiałby wykorzystywanie przez Inwestora Inwestycji niedrogowej do zamierzonego celu gospodarczego. W konsekwencji, dla uzyskania obrotu z wynajmu powierzchni znajdującej się w Inwestycji niedrogowej w ramach transakcji podlegających opodatkowaniu VAT konieczne będzie prawidłowe skomunikowanie wspomnianej inwestycji z istniejącym układem komunikacyjnym przy pomocy Inwestycji drogowej. Nie powinno bowiem ulegać wątpliwości, że właściwe połączenie komunikacyjne jest koniecznym warunkiem dla prawidłowego funkcjonowania takich obiektów jak budynki magazynowo – produkcyjno – biurowe wraz z towarzyszącą im infrastrukturą. Należy przyjąć, że żaden rozsądnie działający podmiot prowadzący działalność gospodarczą nie zdecydowałby się wynająć powierzchni w Inwestycji niedrogowej gdyby nie miała być ona odpowiednio połączona z siecią dróg publicznych.
Nowa infrastruktura drogowa służąca Inwestycji niedrogowej przełoży się bezpośrednio na zainteresowanie potencjalnych klientów ofertą wynajmu powierzchni znajdujących się w Inwestycji niedrogowej zrealizowanej na Nieruchomości, co pozwoli Inwestorowi na pobieranie czynszów najmu i w konsekwencji wygenerowanie zysku z Inwestycji niedrogowej.
Powyższe potwierdza istnienie wzmiankowanego wyżej związku pomiędzy Inwestycją drogową a czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, które Inwestor zamierza wykonywać w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej.
Mając powyższe na uwadze, warunek, o którym mowa w art. 8 ust. 2 pkt 2 Ustawy o VAT nie zostanie spełniony i nieodpłatne przeniesienie przez Inwestora nakładów poniesionych przez niego w ramach realizacji Inwestycji drogowej na rzecz lub A. lub B., a także nieodpłatne przeniesienie przez Inwestora Dokumentacji projektowej i podwykonawczej, Autorskich praw majątkowych, Praw z rękojmi i gwarancji oraz Dokumentów związanych z Prawami rękojmi i gwarancji na rzecz Gminy nie będzie stanowiło czynności podlegających opodatkowaniu VAT.
Powyższe stanowisko znalazło potwierdzenie w interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS z 14 maja 2021 r., nr 0112-KDIL1-1.4012.132.2021.3.AW, w której wskazano, że: „nieodpłatne przekazanie nakładów związanych z Infrastrukturą (tj. drogami (jezdniami, skrzyżowaniami, zjazdami, chodnikami), infrastrukturą techniczną (m. in. siecią kanalizacji deszczowej, oświetleniem i oznakowaniem drogowym, sygnalizacją świetlną), parkingami - przypis własny) będzie miało związek z prowadzoną działalnością gospodarczą Wnioskodawcy.
Infrastruktura jest konieczna w celu zapewnienia odpowiedniego dostępu do nieruchomości i właściwego ich skomunikowania z drogami publicznymi, a w konsekwencji jej realizacja doprowadzi do zwiększenia atrakcyjności Nieruchomości, która będzie przez Spółkę wykorzystywana do prowadzenia działalności gospodarczej. (…) nieodpłatne przekazanie jednostkom sektora publicznego Infrastruktury, położonej na gruncie należącym do jednostek sektora publicznego, nie będzie stanowiło czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.”
Powyższe stanowisko Dyrektora KIS - tożsame ze stanowiskiem przedstawionym przez Inwestora - znajduje potwierdzenie również w innych interpretacjach indywidualnych wydawanych w podobnych stanach faktycznych. Inwestor wskazuje przykładowo na następujące interpretacje wydane przez Dyrektora KIS w tym zakresie:
- interpretację indywidualną z 22 lutego 2023 r., nr 0114-KDIP4-2.4012.9.2023.1.AA;
- interpretację indywidualną z 23 marca 2020 r., nr 0114-KDIP4-1.4012.33.2020.1.RMA;
- interpretację indywidualną z 5 grudnia 2019 r., nr 0112-KDIL2-1.4012.460.2019.1.JKS;
- interpretację indywidualną z 11 października 2018 r., nr 0112-KDIL1-1.4012.632.2018.1.MW;
- interpretację indywidualną z 13 czerwca 2018 r., nr 0114-KDIP4.4012.239.2018.1.MP;
- interpretację indywidualną z 5 czerwca 2018 r., nr 0114-KDIP4.4012.211.2018.1.AKO;
- interpretację indywidualną z 11 stycznia 2018 r., nr 0112-KDIL1-1.4012.632.2017.1.AK.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Ad. 1
Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego od udokumentowanych fakturami wydatków ponoszonych w ramach realizacji Inwestycji drogowej.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT:
podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:
działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. W świetle tego przepisu:
w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Z powołanych powyżej przepisów wynika, że warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przepisy ustawy nie precyzują jednak, jaki związek musi istnieć pomiędzy zakupami a sprzedażą, żeby podatnik mógł skorzystać z prawa do odliczenia. Związek ten może być bezpośredni lub pośredni.
Związek bezpośredni występuje wówczas, gdy nabywane towary służą dalszej odsprzedaży lub też w bezpośredni sposób wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Natomiast o związku pośrednim mówimy wtedy, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania podmiotu, a więc w sposób pośredni wiążą się z działalnością gospodarczą i z osiąganymi przychodami.
Aby wskazać, czy określone zakupy mają związek pośredni, musi istnieć związek przyczynowo-skutkowy między dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem opodatkowanego obrotu. Pośredni związek dokonanych zakupów z działalnością gospodarczą występuje wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania przychodu, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu opodatkowanego VAT.
Jak wskazano wyżej, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Przy czym ustawodawca nie precyzuje, w jakim zakresie i w jaki sposób towary i usługi muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, aby pozwoliło to podatnikowi na odliczenie podatku naliczonego. Związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć zatem charakter pośredni lub bezpośredni.
Z treści złożonego wniosku wynika, że są Państwo zarejestrowani jako podatnik VAT czynny. Zamierzają Państwo przeprowadzić na Nieruchomości inwestycję polegającą na wzniesieniu budynków magazynowo - produkcyjno - biurowych wraz z towarzyszącą im infrastrukturą. Po zakończeniu Inwestycji niedrogowej planują Państwo prowadzić działalność gospodarczą, podlegającą zasadniczo opodatkowaniu podatkiem VAT, polegającą na wynajmowaniu powierzchni znajdujących się w Inwestycji niedrogowej. Nie planują Państwo prowadzić działalności zwolnionej od podatku VAT. W celu właściwego skomunikowania Inwestycji niedrogowej, zamierzają Państwo zrealizować Inwestycję drogową. Inwestycja drogowa jest niezbędna dla realizacji Inwestycji niedrogowej i zapewnienia odpowiedniej obsługi komunikacyjnej Inwestycji niedrogowej.
W niniejszej sprawie zachodzi zatem związek przyczynowo-skutkowy między wydatkami poniesionymi w związku z realizacją Inwestycji drogowej, a czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług w ramach Państwa działalności gospodarczej. Daje to podstawę do dokonania odliczenia podatku naliczonego od udokumentowanych fakturami wydatków ponoszonych w ramach realizacji Inwestycji drogowej.
Podsumowując, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, od udokumentowanych fakturami wydatków ponoszonych w ramach realizacji Inwestycji drogowej. Prawo to będzie przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia przesłanek określonych w art. 88 ustawy.
Ad. 2
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy:
opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:
przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:
przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy:
przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:
1)przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
2)wszelkie inne darowizny
- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.
Natomiast, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy:
przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę i odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi musi zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Wypłacający wynagrodzenie otrzymuje w zamian świadczenie przynoszące mu korzyść.
Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa o podatku od towarów i usług zalicza do grona usług każde świadczenie niebędące dostawą towarów.
Zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług, usługi o charakterze nieodpłatnym, jako niemieszczące się w zakresie opodatkowania tym podatkiem, co do zasady nie podlegają opodatkowaniu. Jednakże, od zasady tej określono wyjątki, zgodnie z którymi opodatkowaniu VAT podlega również świadczenie usług niemające charakteru odpłatnego.
I tak, przepis art. 8 ust. 2 ustawy stanowi, że:
za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:
1)użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;
2)nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.
Mając na uwadze powyższe regulacje należy wskazać, że co do zasady, opodatkowaniu podlega odpłatne świadczenie usług, w tym przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej. Ponadto, usługa o charakterze nieodpłatnym, tj. w ramach której odbiorca świadczenia nie jest obowiązany do żadnego świadczenia ekwiwalentnego na rzecz świadczącego usługę, może podlegać opodatkowaniu, jeżeli świadczenie usługi nastąpi dla celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.
W tym miejscu należy wskazać, że stosownie do art. 2a ust. 2 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 320 ze zm.) stanowi, że:
drogi wojewódzkie, powiatowe i gminne stanowią własność właściwego samorządu województwa, powiatu lub gminy.
Przepis art. 16 ust. 1 ustawy o drogach publicznych stanowi, że:
budowa lub przebudowa dróg publicznych spowodowana inwestycją niedrogową należy do inwestora tego przedsięwzięcia.
Zgodnie z art. 16 ust. 2 ww. ustawy:
szczegółowe warunki budowy lub przebudowy dróg, o których mowa w ust. 1, określa umowa między zarządcą drogi, a inwestorem inwestycji niedrogowej.
W myśl zaś art. 47 § 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm.):
częścią składową rzeczy jest wszystko, co nie może być od niej odłączone bez uszkodzenia lub istotnej zmiany całości albo bez uszkodzenia lub istotnej zmiany przedmiotu odłączonego.
Przepis art. 48 Kodeksu cywilnego stanowi natomiast, że:
z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych, do części składowych gruntu należą w szczególności budynki i inne urządzenia trwale z gruntem związane, jak również drzewa i inne rośliny od chwili zasadzenia lub zasiania.
Państwa wątpliwości dotyczą opodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnego przeniesienia nakładów poniesionych w ramach realizacji Inwestycji drogowej na rzecz Gminy lub A. lub B., a także nieodpłatnego przeniesienia Dokumentacji projektowej i podwykonawczej, Autorskich praw majątkowych, Praw z rękojmi i gwarancji oraz Dokumentów związanych z Prawami rękojmi i gwarancji na rzecz Gminy.
W opisie sprawy wskazali Państwo, że:
- zawarte z Gminą Porozumienie zakłada, że nakłady dokonane przez Państwa w ramach realizacji Inwestycji drogowej zostaną nieodpłatnie przeniesione na rzecz Gminy;
- z Porozumienia wynika, że Państwo:
- wykonają (lub zlecą wykonanie) na swój koszt i uzgodnią z Gminą oraz A. kompletną dokumentację projektową Układu komunikacyjnego niezbędną do uzyskania Decyzji ZRID wraz z uzyskaniem Decyzji ZRID, na podstawie której będą Państwo mogli rozpocząć roboty budowlane dotyczące Układu komunikacyjnego oraz budowy Infrastruktury technicznej dla Inwestycji niedrogowej i zrzekają się wobec Gminy wszelkich roszczeń z tytułu poniesionych nakładów na wskazany powyżej cel;
- przedłożą Gminie, „B.” oraz A., jak również miastu (…) dokumentację projektową Układu komunikacyjnego, o której mowa powyżej, do uzgodnienia przed wystąpieniem o wydanie Decyzji ZRID, na podstawie której będą Państwo mogli rozpocząć roboty budowlane dotyczące Układu komunikacyjnego jak również wykonać dokumentację wykonawczą;
- zrealizują we własnym zakresie i na własny koszt roboty budowlane na podstawie Decyzji ZDRID oraz dokumentacji projektowej, o której mowa powyżej, w zakresie:
§Inwestycji drogowej;
§Infrastruktury technicznej dla Inwestycji nie drogowej w zakresie, w jakim budowa takiej infrastruktury okaże się konieczna do uzyskania pozwoleń niezbędnych do użytkowania Inwestycji niedrogowej lub konieczna z uwagi na obowiązujące przepisy prawa;
§uzyskania (na swój własny koszt) wszelkich niezbędnych warunków przyłączenia od gestorów mediów oraz wszelkich koniecznych zgód i zezwoleń niezbędnych do wybudowania, przeprowadzenia, eksploatacji, korzystania i napraw Infrastruktury technicznej dla Inwestycji nie drogowej;
- po zakończeniu robót związanych z budową Inwestycji drogowej zobowiązali się Państwo do:
- nieodpłatnego przekazania Gminie Dokumentacji projektowej i podwykonawczej oraz
- nieodpłatnego przeniesienia na Gminę Autorskich praw majątkowych;
- dokonają Państwo również cesji Praw z rękojmi i gwarancji na Gminę oraz przekazania Dokumentów związanych z Prawami rękojmi i gwarancji;
- w Porozumieniu wskazano, że:
- zrealizowana i przekazana Gminie Inwestycja drogowa będzie stanowić własność Gminy;
- nabycie przez Gminę wszelkich środków trwałych wykonanych w ramach realizacji Porozumienia nastąpi nieodpłatnie;
- w Porozumieniu Gmina zobowiązała się do nieodpłatnego przejęcia od Państwa wykonanej Inwestycji drogowej, obejmującego nakłady dokonane przez Państwa w ramach jej realizacji, przy czym, w zakresie w jakim Inwestycja drogowa będzie dotyczyła drogi krajowej Gmina wystąpi do A. o przejęcie Inwestycji drogowej przez A., a w przypadku drogi wojewódzkiej do B. i będzie współpracować z Państwem w celu doprowadzenia do tego przejęcia przez B. i A.;
- nieodpłatne przeniesienie nakładów poniesionych przez Państwa w ramach realizacji Inwestycji drogowej na rzecz właściwego zarządcy drogi (odpowiednio Gminy lub A. lub B.) nastąpi w oparciu o protokół przekazania - przyjęcia nakładów;
- działki gruntu, na których będzie realizowana Inwestycja drogowa, nie będą Państwa własnością ani na datę realizacji Inwestycji drogowej, ani na datę nieodpłatnego przeniesienia przez Inwestora nakładów poniesionych przez niego w ramach realizacji Inwestycji drogowej na rzecz Gminy lub A. lub B.
Analiza przedstawionego przez Państwa opisu sprawy na tle powołanych powyżej przepisów prowadzi do wniosku, że przeniesienia na rzecz właściwego zarządcy drogi (Gminy, A. lub B.) nakładów na Inwestycję drogową, w tym przeniesienie Dokumentacji projektowej i podwykonawczej, Autorskich praw majątkowych, Praw z rękojmi i gwarancji oraz Dokumentów związanych z Prawami rękojmi i gwarancji, nie można rozpatrywać w kategorii dostawy towarów. Jak wynika z opisu sprawy, przekażą Państwo właściwemu zarządcy drogi wyłącznie nakłady poniesione na Inwestycję Drogową. Jednocześnie, działki gruntu, na których będzie realizowana Inwestycja drogowa nie będą Państwa własnością w dacie realizacji Inwestycji drogowej, ani w dacie nieodpłatnego przeniesienia nakładów na Inwestycję drogową. W konsekwencji, przekazania nakładów poniesionych na Inwestycję drogową (w tym związanych z nią praw i dokumentacji), na działkach stanowiących własność Gminy, nie można uznać za dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ustawy.
Zatem, opisane czynności będą stanowić świadczenie usług w rozumieniu powołanego art. 8 ustawy.
Z uwagi natomiast na fakt, że przekazanie nakładów na Inwestycję drogową oraz związanych z nią praw i dokumentacji nastąpi nieodpłatnie, kwestia uznania tej czynności za odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług powinna być rozważana na podstawie przepisów art. 8 ust. 2 ustawy.
Aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu - jak wskazano powyżej - świadczenie tych usług musi się odbyć bez związku z potrzebami prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej.
Należy uznać, że w opisanej sprawie nieodpłatne przeniesienie na rzecz właściwego zarządcy drogi (Gminy, A. lub B.) nakładów na Inwestycję drogową oraz Dokumentacji projektowej i podwykonawczej, Autorskich praw majątkowych, Praw z rękojmi i gwarancji oraz Dokumentów związanych z Prawami rękojmi i gwarancji będzie miało związek z prowadzoną przez Państwa działalnością gospodarczą. Jak wynika z opisu sprawy, zamierzają Państwo zrealizować Inwestycję drogową w celu właściwego skomunikowania planowanej Inwestycji niedrogowej. Inwestycja drogowa jest niezbędna dla realizacji Inwestycji niedrogowej i zapewnienia odpowiedniej obsługi komunikacyjnej Inwestycji niedrogowej. Po zakończeniu Inwestycji niedrogowej planują Państwo prowadzić działalność gospodarczą, podlegającą zasadniczo opodatkowaniu podatkiem VAT, polegającą na wynajmowaniu powierzchni znajdujących się w Inwestycji niedrogowej.
A zatem, nieodpłatne przeniesienie na rzecz właściwego zarządcy drogi (Gminy, A. lub B.) nakładów poniesionych w ramach realizacji Inwestycji Drogowej wraz z Dokumentacją projektową i podwykonawczą, Autorskimi prawami majątkowymi, Prawami z rękojmi i gwarancji oraz Dokumentami związanymi z Prawami rękojmi i gwarancji nie będzie stanowiło czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).