Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
11 grudnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 10 grudnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w kwestii braku prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT od nabywanych towarów i usług w związku z realizowanym projektem pn. „…”.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
(…) w (…) jest instytutem badawczym działającym w oparciu o ustawę z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (tekst jednolity Dz. U. z 2024 r. poz. 534). Instytut prowadzi pełną rachunkowość w oparciu o ustawę o rachunkowości oraz jest czynnym podatnikiem VAT.
1.Przedmiotem podstawowej działalności Instytutu jest:
-(…).
2.Do zakresu działania Instytutu należy:
(…)
3.W związku z prowadzoną działalnością podstawową Instytut realizuje następujące zadania:
-(…).
4.Instytut prowadzi studia podyplomowe i doktoranckie związane z prowadzonymi badaniami naukowymi i pracami rozwojowymi (…) oraz nadaje stopnie naukowe, zgodnie z posiadanymi uprawnieniami.
5.Instytut prowadzi inne formy kształcenia, w tym: seminaria, szkolenia i kursy dokształcające (…).
6.Instytut organizuje konferencje, kongresy i sympozja (…) oraz spotkania promocyjne i wystawy (…).
7.Instytut prowadzi działalność inną, niż wymieniona w pkt 2-6, która obejmuje:
-(…).
Działalność, o której mowa w pkt 7, jest wyodrębniona pod względem finansowym i rachunkowym z działalności określonej w pkt 2-6.
8.Instytut osiąga następujące rodzaje przychodów:
-(…).
9.W stosunku do podatku VAT zawartego w fakturach dotyczących towarów i usług nabywanych do działalności opisanej wyżej, Instytut postępuje według następujących zasad:
-dokonuje jego odliczenia – jeżeli zakup towarów i usług dotyczy działalności opodatkowanej podatkiem VAT,
-nie dokonuje jego odliczenia – jeżeli zakup towarów i usług dotyczy działalności zwolnionej z VAT lub nie objętej przepisami ustawy o VAT,
-dokonuje jego częściowego odliczenia według proporcji ustalonej zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy, jeżeli zakup towarów i usług dotyczy działalności opodatkowanej i zwolnionej z VAT,
-dokonuje jego częściowego odliczenia według proporcji ustalonej zgodnie z art. 86 ust. 2a-2h, jeżeli zakup towarów i usług dotyczy jednocześnie działalności opodatkowanej, zwolnionej i nie objętej przepisami ustawy o VAT lub opodatkowanej i nie objętej przepisami ustawy o VAT.
Instytut złożył wniosek o dofinansowanie przedsięwzięcia w formie dotacji w (…) w ramach programu priorytetowego nr (…).
W dniu (…) r. Zarząd (…) podjął uchwałę w sprawie udzielenia dofinansowania w formie dotacji na przedsięwzięcie pod nazwą: „…” realizowane przez (…).
Charakterystyka przedsięwzięcia zgodnie z celem programu priorytetowego dotyczyć będzie (…).
Realizacja wnioskowanego projektu nieinwestycyjnego polegać będzie na (…).
Przedsięwzięcie prowadzone będzie w ramach działalności nie będącej działalnością gospodarczą Instytutu i nie ma charakteru komercyjnego. Celem badań prowadzonych w ramach przedsięwzięcia jest (…). Wyniki przedsięwzięcia (w tym opracowane metodyki) będą dostępne dla wszystkich zainteresowanych bez ograniczeń, na zasadzie niedyskryminacji i braku wyłączności. Działalność niegospodarcza (podstawowa) prowadzona przez Instytut jest wydzielona finansowo od prowadzonej działalności gospodarczej, a dla wydatków związanych z realizacją przedsięwzięcia i otrzymanych środków stanowiących ich refundację, będzie prowadzona wyodrębniona ewidencja na kontach księgowych, zapewniająca wykorzystanie otrzymanego dofinansowania tylko i wyłącznie w działalności niegospodarczej.
Realizacja przedsięwzięcia nie wiąże się z generowaniem przychodów. Projekt nie jest przedsięwzięciem ani biznesowym ani inwestycyjnym.
Nabywane w ramach przedsięwzięcia towary i usługi będą mieć związek tylko z prowadzonym przedsięwzięciem i nie mają bezpośredniego ani pośredniego związku z inną działalnością opodatkowaną podatkiem VAT. Podatek VAT, który będzie przedstawiany do refundacji w ramach przedsięwzięcia będzie dotyczył jedynie zakupu usług i produktów niezbędnych do jego realizacji oraz osiągnięcia docelowego efektu rzeczowego, tj.:
-(…).
Wśród dokumentów, do których (…) został zobowiązany do dostarczenia wymienia się m.in. interpretację indywidualną, o której mowa w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, potwierdzająca brak możliwości odliczenia podatku VAT albo ograniczone prawo do odliczenia VAT, w związku z realizacją przedsięwzięcia, które jest finansowane w całości lub w części ze środków (…) w ramach zawartej umowy o dofinansowanie.
Pytanie
Mając na uwadze to, że:
-Instytut nie zamierza wykorzystywać rezultatów projektu do uzyskiwania przychodów z realizacji prac, których wyniki będą przedmiotem sprzedaży z odpłatnego świadczenia usług,
-rezultat projektu będzie (…),
czy Instytutowi będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT od nabywanych towarów i usług w realizowanym projekcie?
Państwa stanowisko w sprawie
Instytut nie będzie wykorzystywał rezultatów przedsięwzięcia do działalności o charakterze gospodarczym, tzn. wyniki przedsięwzięcia nie będą przedmiotem sprzedaży z odpłatnego świadczenia usług.
Wyniki przedsięwzięcia (w tym opracowane metodyki) będą dostępne dla wszystkich zainteresowanych bez ograniczeń, na zasadzie niedyskryminacji i braku wyłączności. Przedsięwzięcie nie ma charakteru ani biznesowego ani inwestycyjnego, a z przeprowadzonej analizy finansowej wynika, że otrzymane w projekcie dofinansowanie, nie generuje korzyści, co wynika z braku dochodów w projekcie.
W związku z powyższym w stosunku do poniesionych w projekcie wydatków, Instytutowi nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”.
W myśl tego przepisu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z cytowanego wyżej art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto należy zauważyć, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że realizują Państwo projekt pn. „…”. Celem badań prowadzonych w ramach przedsięwzięcia jest (…). Wyniki przedsięwzięcia będą dostępne dla wszystkich zainteresowanych bez ograniczeń, na zasadzie niedyskryminacji i braku wyłączności. Realizacja przedsięwzięcia nie wiąże się z generowaniem przychodów. Projekt nie jest przedsięwzięciem ani biznesowym ani inwestycyjnym. Nabywane w ramach przedsięwzięcia towary i usługi będą mieć związek tylko z prowadzonym przedsięwzięciem i nie mają bezpośredniego ani pośredniego związku z inną działalnością opodatkowaną podatkiem VAT.
Państwa wątpliwości dotyczą kwestii czy Instytutowi będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT od nabywanych towarów i usług w realizowanym projekcie.
Chcąc odpowiedzieć na Państwa pytanie sformułowane w kontekście przedstawionego opisu sprawy, wskazać należy, że w myśl art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje zatem wówczas, gdy zostaną spełnione dwa warunki: odliczenia tego dokonuje czynny podatnik podatku VAT, a nabyte towary i usługi, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Odnosząc powyższe do okoliczności niniejszej sprawy, trzeba potwierdzić, że warunki o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy nie będą spełnione. Nie zamierzają Państwo wykorzystywać rezultatów projektu do uzyskiwania przychodów z realizacji prac, których wyniki będą przedmiotem sprzedaży z odpłatnego świadczenia usług, a wyniki przedsięwzięcia będą dostępne dla wszystkich zainteresowanych bez ograniczeń, na zasadzie niedyskryminacji i braku wyłączności.
W konsekwencji, stwierdzić należy, że nie będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT od nabywanych towarów i usług w związku z realizowanym projektem pn. „…”.
Tym samym Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Zaznaczenia wymaga, że tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach stanu faktycznego podanego przez Państwa. Z powyższych przepisów wynika, że organ rozpatrując wniosek o wydanie interpretacji nie podejmuje wyjaśnienia stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, tj. nie przeprowadza dowodów, lecz dokonuje oceny prawnej przedstawionych we wniosku okoliczności w kontekście zadanego pytania przyporządkowanego do danego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. W tym miejscu organ interpretacyjny zastrzega jednak, że gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny interpretacja nie wywoła skutków prawnych.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.