Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
4 grudnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 3 grudnia 2024 r. uzupełniony o podpis pismem z 3 grudnia 2024 r. (data wpływu 18 grudnia 2024 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług, w kwestii braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur otrzymanych od wykonawców, podczas realizacji projektu „(…)”. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Gmina (…) z siedziba w (…), NIP: (…) jest samodzielna jednostka samorządu terytorialnego posiadająca osobowość prawna, powołana do organizacji życia publicznego na swoim terytorium oraz do realizacji zbiorowych potrzeb wspólnoty należących do jej zakresu działania.
Gmina we własnym imieniu i na własna odpowiedzialność wykonuje zadania publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Gmina jest czynnym płatnikiem podatku VAT.
Funkcjonowanie Gminy (…) opiera się na założeniach Ustawy o samorządzie gminnym. Jest to podmiot, który wykonuje wszystkie zadania samorządu terytorialnego, niezastrzeżone dla innych jednostek, zgodnie z ustawa o samorządzie gminnym Dz.U. 2024.609 t.j. Zgodnie z art. 6 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów oraz zadania własne gminy, określone w art. 7 ust. 1, których celem jest bieżące i nieprzerwane zaspokojenie zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych. Zadania użyteczności publicznej gminy obejmują między innymi sprawy związane z zaopatrzeniem w energie elektryczna i cieplna oraz ochrona środowiska.
Mając powyższe na uwadze Gmina (…) jest jednym z partnerów realizowanego projektu pn. (…) realizowanego w ramach Programu (…).
Powyższy projekt będzie realizowany w partnerstwie (…) gmin, w którym liderem projektu jest Miasto (…), a partnerami poniższe gminy: (…).
Celem projektu jest rozwój energetyki rozproszonej przyczyniającej się do poprawy jakości powietrza podregionu (…), zwiększenia udziału energii odnawialnej w ogólnym bilansie energetycznym gmin, redukcji zanieczyszczeń, poprawy zdrowia i sytuacji ekonomicznej mieszkańców oraz kształtowania postaw proekologicznych.
Projekt będzie realizowany w formule grantowej - lider projektu, tj. (…), będzie udzielał granty dla mieszkańców wszystkich partnerskich gmin na zakup, dostawę i montaż instalacji OZE wytwarzających energie cieplna i elektryczna na potrzeby socjalno-bytowe oraz magazynowanie energii.
Okres realizacji projektu: (…) r.
Projekt obejmuje dwa zadania:
1. Udzielanie grantów na zakup, dostawę i montaż instalacji OZE wytwarzających energie cieplna i elektryczna na potrzeby socjalno-bytowe oraz magazynowanie energii. W projekcie przewidziano łącznie (…) szt. instalacji OZE oraz (…) szt. magazynów energii elektrycznej i cieplnej. Zadanie zostanie realizowane w całości przez lidera projektu tj. (…).
2. Kampania edukacyjna, na która składają się różne działania mające wpływ na kształtowanie postaw proekologicznych wśród mieszkańców będzie realizowana przez wszystkich partnerów projektu, na terenie poszczególnych gmin, tj. przez (…).
Zgodnie z powyższym Gmina (…), będzie realizowała zadanie związane z kampanią edukacyjną, w formie prelekcji/warsztatów, które zostaną zorganizowane w placówkach oświatowych na terenie Gminy (…) dla których organem prowadzącym jest Gmina (…).
Do ich przeprowadzenia konieczny będzie zakup pomocy dydaktycznych, które posłużą do przeprowadzenia warsztatów demonstracyjnych, takich jak np. model konwersji energii słonecznej, klocki do budowy modeli zasilanych energia słońca czy wiatru itp.
Ponadto w ramach projektu Gmina (…) poniesie wydatek związany z zakupem i montażem na terenie gminy tablicy informacyjnej, zgodnie z wytycznymi w zakresie promocji programu „(…)”, a także będzie ponosić inne wydatki stanowiące koszty pośrednie niniejszego projektu.
Powyżej opisane wydatki będą pokrywane przez Gminę (…), na która będą wystawiane faktury (wystąpi podatek od towarów i usług).
Podatek od towarów i usług jest podatkiem naliczanym przez podatników tego podatku przy każdej czynności opodatkowanej, zgodnie z zapisami Ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług.
Podatek VAT od ww. wydatków jest kosztem kwalifikowanym, którego Gmina (…) nie może odzyskać, nie ma możliwości odzyskania podatku VAT w projekcie, gdyż nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy realizacji wydatków niniejszego projektu. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji, gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek VAT został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Taka sytuacja nie zachodzi w przypadku realizacji powyższych zadań przez Gminę (…)w ramach przedmiotowego projektu.
Podlegający zwrotowi lub rozliczeniu podatek VAT nie jest co do zasady wydatkiem kwalifikowanym do wsparcia przez Program (…) (Fundusz na rzecz (…)).
Może on być tylko wtedy wydatkiem kwalifikowanym (tzn. może być tylko wtedy zrefundowany z funduszy unijnych), gdy nie ma prawnej możliwości jego odzyskania.
Efekty projektu nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami dotyczącymi prowadzenia działalności gospodarczej , opodatkowanymi podatkiem VAT. Służyć będą wyłącznie działalności społecznej innej niż gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT tj. działań prowadzonych przez Gminę w zakresie realizacji projektu nie można porównywać z działalnością gospodarczą wykonywana przez przedsiębiorców, których celem jest dążenie do osiągania dochodu. Gmina ponosi jedynie ryzyko strat, nie mając perspektywy zysku. Realizowany projekt nie służy działalności gospodarczej – zarówno zwolnionej jak i opodatkowanej. Projekt obejmuje wyłącznie czynności niepodlegające opodatkowaniu jedynie ustawowe zaopatrzenie w energię elektryczną i cieplną.
Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis zdarzeń przyszłych należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust 1 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Gmina (…) nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w odniesieniu do realizacji ww. projektu.
Gmina (…) w przypadku realizacji tego projektu występuje jako podmiot, który wykonuje zadania samorządu terytorialnego zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o samorządzie gminnym. To jest zadania własne gminy, określone w art. 7 ust. 1, których celem zaspokojenie zbiorowych potrzeb ludności w tym sprawy związane z zaopatrzeniem w energie elektryczna i cieplna oraz ochrona środowiska.
Podatek VAT naliczony w wydatkach w ramach przedmiotowego projektu tj. związanych z zakupem materiałów dydaktycznych niezbędnych do przeprowadzenia kampanii edukacyjnej w placówkach oświatowych, montażem tablicy informacyjnej na terenie Gminy (…) oraz ponoszenie innych wydatków pośrednich związanych z realizacja projektu, został uznany za wydatek kwalifikowany przez Gminę (…), ponieważ zgodnie z art. 69 ust. 3 lit. c rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013r., podatek VAT może zostać sfinansowany wyłącznie wówczas, gdy Beneficjent nie ma możliwości jego odzyskania na mocy prawodawstwa krajowego VAT.
Pytanie
Czy Gmina (…) ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur (związane z zakupem materiałów dydaktycznych niezbędnych do przeprowadzenia kampanii edukacyjnej w placówkach oświatowych, montażem tablicy informacyjnej na terenie Gminy (…) oraz ponoszenie innych wydatków pośrednich związanych z realizacja projektu,) otrzymanych od wykonawców, podczas realizacji projektu (…).
Państwa stanowisko w sprawie
Gmina (…) nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur otrzymanych od wykonawców, podczas realizacji projektu „(…)”, gdyż nie występuje powiazanie zakupu ze sprzedażą tj. art. 86 ustawy o VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2024 r., poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”.
W myśl ust. 1 tego artykułu w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z cytowanego wyżej art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W myśl art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
W myśl art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej.
Państwa wątpliwości w analizowanej sprawie dotyczą kwestii braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur (związane z zakupem materiałów dydaktycznych niezbędnych do przeprowadzenia kampanii edukacyjnej w placówkach oświatowych, montażem tablicy informacyjnej na terenie Gminy (…) oraz ponoszenie innych wydatków pośrednich związanych z realizacją projektu,) otrzymanych od wykonawców, podczas realizacji projektu (…).
Jak wskazano na wstępie, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.
W omawianej sprawie podstawowy warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ – jak wskazali Państwa we wniosku – wydatki wynikające z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług, które są związane z zakupem materiałów dydaktycznych niezbędnych do przeprowadzenia kampanii edukacyjnej w placówkach oświatowych, montażem tablicy informacyjnej oraz ponoszenie innych wydatków pośrednich związanych z realizacją projektu, nie będą służyły wykonywaniu odpłatnych, opodatkowanych podatkiem czynności – dostawy towarów lub świadczenia usług. Ponadto, co również wynika z wniosku, efekty projektu nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami dotyczącymi prowadzenia działalności gospodarczej, opodatkowanymi podatkiem VAT.
W konsekwencji, ze względu na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, nie będą Państwo mieli prawa obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w trybie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT wynikającego z faktur otrzymanych od wykonawców, podczas realizacji projektu „(…)”.
Tym samym, Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dniu wydania interpretacji.
Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem/pytaniami tj. kwestia kwalifikowalności wydatków, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym albo opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1.z zastosowaniem art. 119a;
2.w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3.z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.