Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
7 października 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 24 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. podatku od towarów i usług w kwestii ustalenia czy w ramach Systemu Cash Poolingu będą Państwo wykonywać czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, w szczególności czynności odpłatnego świadczenia usług w rozumieniu przepisu art. 8 ust. 1 lub ust. 2 ustawy o VAT.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 6 grudnia 2024 r. (wpływ 9 grudnia 2024 r.) oraz pismem 12 grudnia 2024 r. (wpływ 16 grudnia 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
(A) Sp. z o.o. (dalej: Wnioskodawca) należy do grupy kapitałowej (dalej: Grupa (B)) specjalizującej się w działalności z obszaru (…).
Wnioskodawca wraz z innymi podmiotami powiązanymi należącymi do Grupy (B) (dalej łącznie: Uczestnicy), tj. (…) S.A.; (…) Sp. z o.o.; (…) Sp. z o.o.; (…) Sp. z o.o.; (…) Sp. z o.o.; (…) Sp. z o.o.; (…) Sp. z o.o.; (…) Sp. z o.o.; (…) Sp. z o.o.; (…) Sp. z o.o.; (…) Sp. z o.o.; (…) Sp. z o.o.; (…) Sp. z o.o.; (…) Sp. z o.o.; (…) Sp. z o.o.; (…) Sp. z o.o.; (…) Sp. z o.o.; (…) Sp. z o.o.; (…) 13 Sp. z o.o.; (…) Sp. z o.o.; (…) Sp. z o.o. (…) Sp. z o.o.; (…) Sp. z o.o.; (…) Sp. z o.o.; (…) Sp. z o.o.; (…) Sp. z o.o.; (…) Sp. z o.o.; (…) Sp. z o.o.; (…) sp. z o.o.; (…) sp. z o.o.; (…) sp. z o.o. i innymi zamierza zawrzeć z bankiem podmiotem niepowiązanym z siedzibą na terytorium Polski, prowadzącym działalność gospodarczą na terytorium Polski (dalej: Bank) umowę, w ramach której utworzony zostanie system zarządzania płynnością finansową, tzw. Cash Pooling (dalej: System) oferowany przez Bank. Wnioskodawca zakłada zwiększenie liczby Uczestnik w przyszłości.
Celem Systemu jest zwiększenie efektywności działalności gospodarczej prowadzonej przez Uczestników poprzez zwiększenie efektywności krótkoterminowego zarządzania środkami pieniężnymi i minimalizację koszt w odsetkowych poprzez lepsze wykorzystanie środków dostępnych w ramach Grupy (B).
System nie obejmuje zarządzania środkami na rachunkach VAT.
-System Cash Poolingu jest tzw. cash poolingiem rzeczywistym.
-W ramach Systemu Cash Poolingu:
-Wnioskodawca będzie pełnić funkcję tzw. koordynatora
-Bank będzie prowadził dla Wnioskodawcy i pozostałych Uczestników rachunki bankowe, które będą używane przez Uczestników i Wnioskodawcę w ciągu każdego dnia roboczego do realizacji transakcji płatniczych (dalej: Rachunki operacyjne)
-Bank będzie prowadził dla koordynatora dodatkowo:
-rachunek bankowy, który będzie wykorzystywany dla celów zerowania (bilansowania) Rachunków operacyjnych na koniec każdego dnia roboczego (dalej: Rachunek koordynatora) oraz
-rachunek bankowy, na którym kumulowane będą środki finansowe pochodzące z poszczególnych Rachunków operacyjnych Uczestników w związku z transakcjami polegającymi na zerowaniu (bilansowaniu) Rachunków operacyjnych (dalej: Rachunek pomocniczy).
-Bank zezwoli Uczestnikom na powstawanie w ciągu dnia roboczego zadłużeń śróddziennych w Rachunkach operacyjnych tytułem wykorzystania tzw. Limitów Dziennych.
Limity Dzienne stanowić będą zadłużenie śróddzienne w Rachunkach operacyjnych Uczestników dozwolone przez Bank dla poszczególnych Uczestników.
Dostępność i łączna wartość wykorzystania Limitów Dziennych przez każdego z osobna i wszystkich łącznie Uczestników w każdym momencie dnia roboczego nie może być większa niż tzw. Dostępne Środki w Grupie, rozumiane jako: (i) suma dostępnych w danym momencie środków pieniężnych Uczestników przechowywanych na Rachunkach operacyjnych lub na Rachunku pomocniczym, (ii) pomniejszona o sumę wykorzystanych w danym momencie dnia Limitów Dziennych i (iii) powiększona o środki udostępnione Koordynatorowi i Uczestnikom przez Bank tytułem udostępnienia dodatkowego finansowania przypisanego do Rachunku pomocniczego (o ile takie finansowanie zostanie udzielone).
Dla poszczególnych Uczestników zostanie równocześnie określony tzw. Limit Indywidualny, tj. maksymalna wysokość Limitu Dziennego, którym dany Uczestnik może dysponować.
-Bank zezwoli Uczestnikom na powstanie w ciągu dnia roboczego zadłużenia w Rachunku koordynatora tytułem wykorzystania tzw. Debetu Technicznego.
Debet Techniczny stanowił będzie debet dostępny w Rachunku koordynatora w celu umożliwienia wyzerowania Rachunków operacyjnych Uczestników.
-Limity Dzienne i Debet Techniczny będą wymagalne i automatycznie spłacane w całości na koniec danego dnia roboczego, w którym zostały wykorzystane, w drodze czynności związanych z zerowaniem sald Rachunków operacyjnych i Rachunku koordynatora. Limity Dzienne i Debet Techniczny będą dostępne ponownie następnego dnia roboczego.
-Na koniec każdego dnia roboczego Bank dokonywał będzie faktycznego zerowania (bilansowania) sald Rachunków operacyjnych poprzez:
-w przypadku, gdy suma sald Rachunków operacyjnych będzie ujemna, obciążenie Rachunku pomocniczego i uznanie Rachunku koordynatora kwotą wartości bezwzględnej sumy sald Rachunków operacyjnych lub, w przypadku, gdy suma sald Rachunków operacyjnych będzie dodatnia, obciążenie Rachunku koordynatora i uznanie Rachunku Pomocniczego kwotą odpowiadającą sumie sald Rachunków operacyjnych, a następnie
-transfer sald Rachunków operacyjnych (zarówno ujemnych jak i dodatnich) na Rachunek koordynatora, tak aby po dokonaniu tych operacji salda na poszczególnych Rachunkach operacyjnych oraz na Rachunku koordynatora były równe zeru.
Powyższe operacje dokonywane będą w związku z transakcjami polegającymi na:
a)przejęciu przez Wnioskodawcę zobowiązań Banku wobec pozostałych Uczestników, których Rachunki operacyjne wykazywać będą salda dodatnie, w związku z czym Bank uzna Rachunek Koordynatora kwotą przejętych zobowiązań,
b)przeniesieniu przez Bank na Wnioskodawcę wierzytelności przysługujących Bankowi wobec pozostałych Uczestników, których Rachunki operacyjne wykazywać będą salda ujemne, w związku z czym Bank obciąży Rachunek koordynatora kwotą przejętych wierzytelności,
c)przeniesieniu salda Rachunku operacyjnego Wnioskodawcy na Rachunek koordynatora.
Po dokonaniu operacji, o których mowa powyżej (w punktach a) oraz b), opartych o tzw. mechanizm subrogacji), salda Rachunków operacyjnych oraz saldo Rachunku koordynatora będą równe zero, natomiast saldo Rachunku pomocniczego odpowiadało będzie wartości netto sumy środków finansowych Uczestników.
Transfery środków będą dokonywane wyłącznie między Rachunkami operacyjnymi a Rachunkiem koordynatora lub Rachunkiem koordynatora a Rachunkiem pomocniczym. Nie będzie dochodziło do transferów pomiędzy Rachunkami operacyjnymi Uczestników, ani pomiędzy Rachunkami operacyjnymi a Rachunkiem pomocniczym.
-Możliwe jest zawarcie pomiędzy Bankiem a Wnioskodawcą, poza Systemem, dodatkowego porozumienia, na podstawie którego Bank udostępni Wnioskodawcy linię kredytową przypisaną do Rachunku pomocniczego, dzięki czemu zwiększeniu ulegnie pula środków finansowych dostępnych Uczestnikom, w celu realizacji transakcji płatniczych (zwiększenie Dostępnych Środków w Grupie).
-Na początku każdego kolejnego dnia roboczego będzie dochodziło do automatycznego zwrotu środków (sald dodatnich / ujemnych) na Rachunki operacyjne poszczególnych Uczestników z Rachunku pomocniczego.
-W przypadku jeśli na koniec danego dnia po przeniesieniu sald z Rachunków operacyjnych na Rachunek pomocniczy:
-saldo Rachunku pomocniczego będzie dodatnie - Bank naliczy od kwoty dodatniego salda Rachunku pomocniczego odsetki należne Wnioskodawcy od Banku.
-saldo Rachunku pomocniczego będzie ujemne (tj. wykorzystane zostanie dodatkowe finansowanie udostępnione przez Bank) - Bank naliczy, od kwoty stanowiącej ujemne saldo Rachunku pomocniczego, odsetki należne Bankowi od Wnioskodawcy.
Rozliczenie odsetek, o których mowa wyżej następować będzie pomiędzy Bankiem a Wnioskodawcą w okresach miesięcznych.
-Od sumy sald środków, które w związku z operacjami zerowania sald Rachunków operacyjnych na koniec poszczególnych dni roboczych będą przenoszone z Rachunków operacyjnych Uczestników innych niż Wnioskodawca na Rachunek pomocniczy Wnioskodawcy kalkulowane będą odsetki:
-należne danemu Uczestnikowi od Wnioskodawcy - w przypadku jeżeli suma przeniesionych z Rachunku operacyjnego danego Uczestnika sald będzie dodatnia,
-należne Wnioskodawcy od danego Uczestnika - w przypadku jeżeli suma przeniesionych z Rachunku operacyjnego danego Uczestnika sald będzie ujemna.
-Bank będzie dokonywał kalkulacji oraz rozliczenia odsetek, o których mowa wyżej pomiędzy Wnioskodawcą, a pozostałymi Uczestnikami. Kalkulacja odsetek będzie dokonywana na bazie dziennej podczas gdy samo ich rozliczenie następować będzie w okresach miesięcznych.
-Kalkulacja odsetek, o których mowa wyżej następować będzie:
-w oparciu o trzy stopy procentowe tj.:
- stawkę według której oprocentowane będą środki pieniężne przekazywane Wnioskodawcy przez Uczestników w związku z transakcjami zerowania sald Rachunków operacyjnych (w przypadku wystąpienia na Rachunkach operacyjnych sald dodatnich) oraz według której oprocentowane będą środki pieniężne przekazywane Uczestnikom przez Wnioskodawcę w związku z transakcjami zerowania sald Rachunków operacyjnych (w przypadku wystąpienia na Rachunkach operacyjnych sald ujemnych); WACC
- stawkę właściwą dla oprocentowania nadwyżek środków finansowych poszczególnych Uczestników, które nie zostaną wykorzystywane na pokrycie niedoborów finansowych innych Uczestników (gdy saldo netto Grupa (B) będzie dodatnie) oraz
- stawkę właściwą dla oprocentowania niedoborów środków finansowych poszczególnych Uczestników, które nie będą mogły zostać pokryte z nadwyżek finansowych innych Uczestników (gdy saldo netto Grupa (B) będzie ujemne).
- Transakcje rejestrowane na Rachunkach operacyjnych będą odzwierciedlane w historii tych rachunków. Dodatkowo transakcje związane z zerowaniem sald Rachunków operacyjnych będą widoczne w raportach sporządzanych przez Bank, dzięki którym możliwe będzie ujęcie na każdy moment rzeczywistej sytuacji finansowej każdego z Uczestników Systemu Cash Poolingu.
- Wszystkie transfery zerujące salda Rachunków operacyjnych będą widoczne w historii tych rachunków oraz w historii Rachunku koordynatora i będą służyły do kalkulacji zakumulowanej pozycji finansowej poszczególnych Uczestników (w tym Wnioskodawcy).
- W przypadku, gdy któryś z Uczestników innych niż Wnioskodawca zechce opuścić System Cash Poolingu, dojdzie do rozliczenia zobowiązań subrogacyjnych pomiędzy tym Uczestnikiem a Wnioskodawcą i do odpowiedniego transferu środków finansowych od Wnioskodawcy do danego Uczestnika lub w przeciwnym kierunku (w zależności od tego czy Wnioskodawca na moment rozliczenia będzie dłużnikiem czy też wierzycielem w stosunku do danego Uczestnika).
- Bank będzie przekazywał Uczestnikom okresowe informacje dotyczące rozliczenia odsetek oraz rozliczania wszelkich opłat związanych z Systemem Cash Poolingu.
- Uczestnicy udzielą Wnioskodawcy zgody na spłatę Bankowi długów poszczególnych Uczestników wynikających z: (i) wykorzystanych Limitów Dziennych oraz (ii) wszelkich innych zadłużeń danego Uczestnika wobec Banku w związku z funkcjonowaniem Systemu Cash Poolingu. Jednocześnie Wnioskodawca udzieli pozostałym Uczestnikom zgody na spłatę Bankowi długów wynikających z: (i) Debetu Technicznego (ii) wykorzystanego Limitu Dziennego oraz (lii) wszelkich innych zadłużeń Koordynatora wobec Banku w związku z funkcjonowaniem Systemu Cash Poolingu.
- Uczestnicy usługi dokonają wzajemnego poręczenia względem Banku, w zakresie spłaty przyznanych im Limitów Dziennych oraz Debetu Technicznego.
- Poza odsetkami od ewentualnego negatywnego salda Rachunku pomocniczego, o których mowa wyżej, Bank będzie pobierał od Uczestników comiesięczne wynagrodzenie za alokację i dystrybucję odsetek pomiędzy Uczestnikami. Dodatkowo Bank może pobrać od Uczestników jednorazową opłatę za wdrożenie Systemu Cash Poolingu.
-Wnioskodawca nie będzie pobierał od Banku ani od pozostałych Uczestników żadnego wynagrodzenia za pełnienie funkcji koordynatora w ramach Systemu Cash Poolingu.
-Uczestnicy Systemu Cash Poollingu są podmiotami posiadającymi siedzibę działalności gospodarczej na terytorium Polski i będącymi polskim rezydentami podatkowymi.
-Uczestnicy Systemu Cash Poollingu stosują tzw. podatkową metodę rozliczania różnic kursowych dla celów podatku CIT (tj. w oparciu 0 przepisy art. 15a ustawy o CIT).
-Uczestnicy Systemu Cash Poollingu są czynnymi podatnikami VAT.
Na pytania Organu:
-czy w związku z planowanym przystąpieniem do umowy o zarządzanie płynnością finansową Cash Poolingu będą Państwo zaciągać pożyczki w rozumieniu art. 720 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm.) i/lub będą Państwo przyjmować środki finansowe w depozyt nieprawidłowy w rozumieniu art. 845 ww. Kodeksu;
-jakie czynności będą Państwo wykonywali na rzecz banku oraz pozostałych uczestników w ramach przedstawionego systemu zarządzania płynnością finansową tzw. Cash Poolingu; prosimy opisać jakie to będą czynności;
-czy z tytułu pełnienia funkcji Koordynatora w ramach opisanego systemu Cash Poolingu będą Państwo otrzymywali wynagrodzenia od banku i/lub od pozostałych Uczestników systemu;
-czy poza umową Cash Poolingu, będą Państwo w ramach opisanego systemu Cash Poolingu zawierali z bankiem lub pozostałymi uczestnikami dodatkowe umowy, jeżeli tak to czego będą one dotyczyły i czy z tego tytułu będą Państwo otrzymywali wynagrodzenie?
W piśmie z 6 grudnia 2024 r. uzupełnili Państwo opis zdarzenia przyszłego o informacje:
W związku z planowanym przystąpieniem do systemu Cash Poolingu (dalej System):
a)Spółka nie będzie zaciągała pożyczek w rozumieniu art. 720 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r, Kodeks cywilny, ani nie będzie przyjmowała środków w depozyt nieprawidłowy w rozumieniu art. 845 ww Kodeksu;
b)bank wykonywał będzie na rzecz Spółki szereg czynności szczegółowo opisanych we wniosku i załącznikach do wniosku;
c)z tytułu pełnienia koordynatora Systemu Spółka nie będzie otrzymywała jakiegokolwiek wynagrodzenia od banku, ani od pozostałych podmiotów uczestniczących w Systemie;
d)w ramach opisanego Systemu Spółka nie będzie zawierała z bankiem ani z innymi uczestnikami Systemu.
Pytanie w zakresie podatku od towarów i usług ostatecznie sformułowane w piśmie z 6 grudnia 2024 r. (oznaczenie pytania jak we wniosku)
2.Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca w ramach Systemu będzie wykonywał czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, w szczególności czynności odpłatnego świadczenia usług w rozumieniu przepisu art. 8 ust. 1 lub ust. 2 ustawy o VAT?
Państwa stanowisko w sprawie w zakresie podatku od towarów i usług ostatecznie przedstawione w piśmie z 6 grudnia 2024 r.
Zdaniem Wnioskodawcy w ramach Systemu Cash Pooling Wnioskodawca nie będzie wykonywał czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towar w i usług, w szczególności czynności podejmowane przez Koordynatora w ramach Systemu nie będą stanowiły odpłatnego świadczenia usług w rozumieniu przepis w art. 8 ust. 1 oraz ust. 2 ustawy o VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju, przez które – stosownie do definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy – rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Natomiast art. 8 ust. 1 ustawy stanowi, że:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie niebędące dostawą towarów i świadczone na rzecz innego podmiotu. Powołane przepisy wskazują, iż pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji.
Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady, podlegają opodatkowaniu VAT wówczas, gdy są wykonywane odpłatnie (z wyjątkiem przypadków ściśle określonych w art. 7 ust. 2 oraz w art. 8 ust. 2 ustawy).
Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.
W ramach systemu podatku VAT czynnościami podlegającymi opodatkowaniu są transakcje między stronami, przewidujące zapłatę ceny lub inne wynagrodzenie. Zatem jeżeli czynność polega jedynie na świadczeniu jednej ze stron, bez bezpośredniego wynagrodzenia, nie ma podstawy opodatkowania, w związku z czym świadczenie takie nie podlega podatkowi VAT.
Należy zauważyć, iż świadczenie usługi następuje „odpłatnie” w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, a zatem podlega opodatkowaniu, tylko jeżeli pomiędzy usługodawcą a usługobiorcą istnieje stosunek prawny, w ramach którego następuje wymiana świadczeń wzajemnych, gdyż świadczenie otrzymywane przez usługodawcę stanowi rzeczywiste odzwierciedlenie wartości usługi świadczonej usługobiorcy. Świadczenie usług dokonywane odpłatnie w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT wymaga bezpośredniego związku między wyświadczoną usługą a otrzymanym wynagrodzeniem.
W dorobku orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE przyjmuje się, że odpłatność ma miejsce wtedy, gdy istnieje bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług a otrzymanym wynagrodzeniem, przy czym wynagrodzenie jakkolwiek musi być wyrażone w pieniądzu, to jednak nie musi być w tej formie dokonane. Należy podkreślić, że na gruncie przepisów o podatku od towarów i usług bez znaczenia pozostaje to, czy kwota uzyskanego wynagrodzenia (cena) została skalkulowana tak, że stanowi tylko koszt wytworzenia towaru lub wykonania usługi, czy została powiększona także o zysk sprzedającego. Skoro przepisy nie określają formy zapłaty za świadczoną usługę należy uznać, że zobowiązanie usługobiorcy może mieć postać świadczenia nie tylko określonej sumy pieniędzy, ale także świadczenie innej usługi (usługi wzajemnej). Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę. Ponadto, aby dana czynność (świadczenie) podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym, pomiędzy świadczoną usługą, a świadczeniem wzajemnym. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia.
Ponadto, zgodnie z unormowaniami zawartymi w art. 8 ust. 2 ustawy, w pewnych, ściśle określonych przypadkach, również nieodpłatne świadczenie usług należy uznać za spełniające definicję odpłatnego świadczenia usług.
W myśl art. 8 ust. 2 ustawy:
Za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:
1)użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;
2)nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.
Z powyższych zapisów wynika, że aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, muszą być spełnione określone warunki:
-w przypadku użycia towarów stanowiących część przedsiębiorstwa – użycie ich do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika oraz istnienie prawa podatnika do odliczenia - w całości lub w części – podatku naliczonego przy nabyciu, imporcie lub wytworzeniu tych towarów (warunki te muszą być spełnione łącznie),
-w przypadku świadczenia usług – świadczenie ich do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.
Zatem dla ustalenia, czy konkretna, nieodpłatna czynność podlega opodatkowaniu w związku z uznaniem jej za odpłatne świadczenie usług, istotny jest cel jej świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisuje się w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jednak jest od konkretnych okoliczności jakie w danej sprawie występują.
Należy wskazać, że zakres opodatkowania podatkiem VAT wyznacza nie tylko czynnik przedmiotowy – opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów lub odpłatne świadczenie usług, ale także czynnik podmiotowy – czynności muszą być wykonywane przez podatnika.
Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy o VAT:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z ust. 2 powołanego artykułu:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Należy zauważyć, że polskie przepisy podatkowe nie zawierają regulacji dotyczących umowy cash poolingu. Występująca w obrocie prawnym jako umowa nienazwana – umowa cash poolingu porównywana jest często z umową pożyczki. Chociaż umowa ta do pewnego stopnia przypomina w swym charakterze uregulowaną w polskim prawie umowę pożyczki, jednak nie wyczerpuje istotnych jej znamion. Nie dochodzi w tym przypadku do zawarcia umowy pożyczki, ponieważ brak jest zobowiązania do przeniesienia określonej ilości pieniędzy na określony w umowie podmiot.
Umowa „cash poolingu” jest formą efektywnego zarządzania środkami finansowymi, stosowaną przez podmioty należące do jednej grupy kapitałowej, lub podmioty powiązane ekonomicznie w jakikolwiek inny sposób. Sprowadza się ona do koncentrowania środków pieniężnych z jednostkowych rachunków poszczególnych podmiotów na wspólnym rachunku grupy i zarządzaniu zgromadzoną w ten sposób kwotą, przy wykorzystaniu korzyści skali. Pozwala to na kompensowanie przejściowych nadwyżek, wykazywanych przez jedne z podmiotów, z przejściowymi niedoborami zaistniałymi u innych podmiotów. Dzięki temu dochodzi do minimalizowania kosztów kredytowania działalności podmiotów z grupy poprzez kredytowanie się przy wykorzystaniu środków własnych grupy. W ramach porozumienia cash poolingu uczestnicy wskazują podmiot organizujący cash pooling i zarządzający systemem. Zarządzający systemem w ramach umowy zapewnia dla wszystkich uczestników systemu środki finansowe na pokrycie sald ujemnych, a w przypadku wystąpienia sald dodatnich na rachunkach uczestników, to na jego rachunek trafiają środki finansowe.
Usługa cash poolingu jest usługą zazwyczaj wykonywaną przez bank. Natomiast uczestnictwo w strukturze cash poolingu nie jest żadnym świadczeniem. Należy pamiętać, że nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów/świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem musi bowiem być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonywaniem działa jako podatnik podatku VAT.
Państwa wątpliwości w niniejszej sprawie dotyczą kwestii, czy w ramach Systemu Cash Poolingu będą Państwo wykonywać czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, w szczególności czynności odpłatnego świadczenia usług w rozumieniu przepisu art. 8 ust. 1 lub ust. 2 ustawy o VAT.
Jak już wcześniej wskazano, usługa cash poolingu jest usługą zazwyczaj wykonywaną przez bank. Samo zaś uczestnictwo w strukturze cash poolingu nie jest żadnym świadczeniem. Trzeba też mieć na uwadze, że nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów/świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem musi bowiem być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonywaniem działa jako podatnik podatku VAT.
W opisie sprawy wskazali Państwo, że zamierzają zawrzeć z bankiem z siedzibą na terytorium Polski, umowę, w ramach której utworzony zostanie system zarządzania płynnością finansową, tzw. Cash Pooling. Celem Systemu jest zwiększenie efektywności działalności gospodarczej prowadzonej przez Państwa i pozostałych Uczestników poprzez zwiększenie efektywności krótkoterminowego zarządzania środkami pieniężnymi i minimalizację kosztów odsetkowych poprzez lepsze wykorzystanie środków dostępnych w ramach Grupy (B). Państwo będą pełnić funkcję tzw. koordynatora. Bank będzie prowadził dla Państwa (i pozostałych Uczestników) rachunki bankowe, które będą używane w ciągu każdego dnia roboczego do realizacji transakcji płatniczych. Na koniec każdego dnia roboczego Bank dokonywał będzie faktycznego zerowania (bilansowania) sald Rachunków operacyjnych. Na początku każdego kolejnego dnia roboczego będzie dochodziło do automatycznego zwrotu środków (sald dodatnich / ujemnych) na Rachunki operacyjne poszczególnych Uczestników z Rachunku pomocniczego. W przypadku jeśli na koniec danego dnia po przeniesieniu sald z Rachunków operacyjnych na Rachunek pomocniczy: saldo Rachunku pomocniczego będzie dodatnie - Bank naliczy od kwoty dodatniego salda Rachunku pomocniczego odsetki należne Państwu od Banku; saldo Rachunku pomocniczego będzie ujemne (tj. wykorzystane zostanie dodatkowe finansowanie udostępnione przez Bank) - Bank naliczy, od kwoty stanowiącej ujemne saldo Rachunku pomocniczego, odsetki należne Bankowi od Państwa. Rozliczenie odsetek, o których mowa wyżej następować będzie pomiędzy Bankiem a Państwem w okresach miesięcznych.
Od sumy sald środków, które w związku z operacjami zerowania sald Rachunków operacyjnych na koniec poszczególnych dni roboczych będą przenoszone z Rachunków operacyjnych Uczestników innych niż Wnioskodawca na Rachunek pomocniczy Wnioskodawcy kalkulowane będą odsetki: należne danemu Uczestnikowi od Państwa - w przypadku jeżeli suma przeniesionych z Rachunku operacyjnego danego Uczestnika sald będzie dodatnia; należne Państwu od danego Uczestnika – w przypadku jeżeli suma przeniesionych z Rachunku operacyjnego danego Uczestnika sald będzie ujemna.
Bank będzie dokonywał kalkulacji oraz rozliczenia odsetek, o których mowa wyżej pomiędzy Państwem, a pozostałymi Uczestnikami. Kalkulacja odsetek będzie dokonywana na bazie dziennej podczas gdy samo ich rozliczenie następować będzie w okresach miesięcznych. Bank będzie przekazywał Uczestnikom okresowe informacje dotyczące rozliczenia odsetek oraz rozliczania wszelkich opłat związanych z Systemem Cash Poolingu.
Uczestnicy udzielą Państwu zgody na spłatę Bankowi długów poszczególnych Uczestników wynikających z: (i) wykorzystanych Limitów Dziennych oraz (ii) wszelkich innych zadłużeń danego Uczestnika wobec Banku w związku z funkcjonowaniem Systemu Cash Poolingu. Jednocześnie Państwo udzielą pozostałym Uczestnikom zgody na spłatę Bankowi długów wynikających z: (i) Debetu Technicznego (ii) wykorzystanego Limitu Dziennego oraz (lii) wszelkich innych zadłużeń Koordynatora wobec Banku w związku z funkcjonowaniem Systemu Cash Poolingu.
Poza odsetkami od ewentualnego negatywnego salda Rachunku pomocniczego, o których mowa wyżej, Bank będzie pobierał od Uczestników comiesięczne wynagrodzenie za alokację i dystrybucję odsetek pomiędzy Uczestnikami. Dodatkowo Bank może pobrać od Uczestników jednorazową opłatę za wdrożenie Systemu Cash Poolingu.
Państwo nie będą pobierać od Banku ani od pozostałych Uczestników żadnego wynagrodzenia za pełnienie funkcji koordynatora w ramach Systemu Cash Poolingu.
Poza umową Cash Poolingu, nie będą Państwo w ramach opisanego systemu Cash Poolingu zawierać z Bankiem lub pozostałymi uczestnikami dodatkowych umowów.
W konsekwencji, Państwo jako Koordynator przedmiotowego Systemu Cash Poolingu nie będą świadczyć usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy. Ponadto podejmowane przez Państwa jako Koordynującego czynności w ramach opisanego Systemu nie będą stanowiły nieodpłatnego świadczenia usług zrównanego z odpłatnym świadczeniem usług, o którym mowa w art. 8 ust. 2 ustawy, gdyż treść wniosku nie wskazuje, by miały one służyć do celów innych niż Państwa działalność gospodarcza.
Zatem z tytułu wykonywania ww. czynności, nie będą Państwo działać w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy. Tym samym Państwa wykonywane w ramach Systemu Cash Poolingu nie będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Podsumowując, w ramach Systemu nie będą Państwo wykonywać czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Tym samym, Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie podatku od towarów i usług. Ocena prawna Państwa stanowiska w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku od czynności cywilnoprawnych zostanie zawarta w odrębnych rozstrzygnięciach.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym albo opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Przepisy Ordynacji podatkowej nakazują korespondencję do osoby prawnej bądź jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej kierować na adres siedziby tego podmiotu. W związku z powyższym w Państwa sprawie mamy obowiązek przesyłania korespondencji na adres siedziby spółki, a nie na adres, który wskazali Państwo jako adres do korespondencji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.