Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

shutterstock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

11 października 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 11 października 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej. Uzupełnili go Państwo pismem z 3 grudnia 2024 r. (wpływ 3 grudnia 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

A. S.A. (dalej: „A.” lub „Wnioskodawca”) jest (...) zakładem ubezpieczeń świadczącym m.in. usługi w zakresie ubezpieczeń osobowych i majątkowych oraz spółką (...) grupy kapitałowej A. reprezentującą Podatkową Grupę Kapitałową A. A. jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. Działalność A. podlega regulacjom ustawy z dnia 11 września 2015 r. o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 838, dalej: „ustawa o DUiR”).

W związku z wejściem w życie od 1 stycznia 2023 r. nowelizacji przepisów ustawy o VAT w zakresie Grupy VAT, rozumianej w myśl art. 2 pkt 47 ustawy o VAT jako grupa podmiotów powiązanych finansowo, ekonomicznie i organizacyjnie, zarejestrowana jako podatnik podatku, Wnioskodawca rozważa utworzenie takiej Grupy, w skład której miałoby wejść część spółek należących do Grupy Kapitałowej A.

Wnioskodawca będzie pełnił funkcję przedstawiciela Grupy VAT. W skład Grupy wejdzie m.in. B. S.A. (dalej: „B.”).

Na wstępie A. informuje, że w przeszłości B., będąca przyszłym członkiem Grupy, wystąpiła z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej w analogicznym zakresie co przedmiot niniejszego wniosku, a organ podatkowy uznał stanowisko B. za prawidłowe (interpretacja indywidualna z 28 lipca 2021 r., nr 0112-KDIL3.4012.171.2021.1.AK). Jednakże, mając na uwadze, że przepisy zakładające moc ochronną wynikającą z interpretacji indywidualnej uzyskanej przez uczestnika grupy VAT przed utworzeniem grupy VAT, nie będą miały zastosowania do grupy jako do odrębnego podatnika, co potwierdza dotychczasowa praktyka orzecznicza (m.in. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 27 października 2023 r., sygn. III SA/Wa 1406/23), Wnioskodawca jako przedstawiciel przyszłej Grupy VAT występuje z odrębnym wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej w celu potwierdzenia, że Grupa będzie w odniesieniu do tego zagadnienia korzystała z mocy ochronnej interpretacji na zasadach analogicznych jak B. na gruncie uzyskanej wcześniej interpretacji indywidualnej.

B., czyli członek przyszłej Grupy VAT, jest podmiotem leczniczym w rozumieniu art. 4 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 799; dalej „udl”), wpisanym do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą prowadzonego przez Wojewodę (…).

Grupa VAT w ramach prowadzonej działalności będzie świadczyła m.in. począwszy od podstawowej opieki medycznej, poprzez pomoc specjalistyczną i diagnostyczną (w tym laboratoryjną i obrazową), konsultacje psychologa, dietetyka i rehabilitanta, zabiegi rehabilitacyjne i usługi stomatologiczne. Usługi realizowane są w ramach indywidualnych pakietów medycznych, abonamentów medycznych oraz w trybie opłat za usługę (fee for service). Usługi świadczone są w placówkach medycznych, jak również w formie wizyt domowych oraz za pośrednictwem systemów teleinformatycznych (usługi telemedyczne).

W związku z dynamicznym rozwojem całego obszaru usług ochrony zdrowia, w tym usług telemedycznych, Spółka (Grupa VAT) zamierza rozszerzyć rynek odbiorców swoich usług i realizować sprzedaż za pośrednictwem zewnętrznych internetowych platform handlowych, w tym zarówno za pośrednictwem platform aukcyjnych jak i poprzez portale internetowe. Oferta skierowana jest do osób prywatnych (osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej), osób fizycznych prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą oraz osób prawnych. Niemniej, niniejszy wniosek dotyczy sprzedaży wyłącznie na rzecz osób prywatnych (nieprowadzących działalności gospodarczej). Zakupione przez klientów usługi medyczne będą realizowane w sieciach placówek własnych oraz partnerskich oraz przez systemy teleinformatyczne (telemedycyna).

Klient może dokonać zakupu usługi medycznej (stacjonarnej lub telemedycznej) tj. abonamentu medycznego, pakietu medycznego, konsultacji lekarskiej, psychologa, dietetyka, rehabilitanta, badania ambulatoryjnego (w tym: laboratoryjnego lub obrazowego) za pośrednictwem zewnętrznej platformy internetowej, będąc użytkownikiem zalogowanym (posiadającym konto na danym portalu) lub niezalogowanym (nie posiadającym konta na danym portalu).

Użytkownik zalogowany w momencie zakupu nie podaje żadnych dodatkowych danych, ponieważ wymagane informacje są już zawarte w koncie tego użytkownika. Użytkownik nieposiadający konta na platformie może zakupić usługę medyczną, podając w momencie zakupu wymagane dane pozwalające na jego identyfikację, takie jak imię, nazwisko, adres, nr telefonu, adres e-mail, czasem także numer PESEL. Kupujący po zatwierdzeniu danych i dokonaniu zakupu na platformie pośrednika dokonuje płatności przelewem lub kartą płatniczą za pośrednictwem platformy operatora płatności internetowych. Środki najpierw trafiają na rachunek bankowy operatorów przelewów. Następnie dokonywany jest przelew tych środków na rachunek bankowy Wnioskodawcy.

Wpłaty dokonane przez Klientów są widoczne na obsługowym koncie przypisanym do członka Grupy na danej platformie internetowej. W historii operacji dostępna jest informacja, kto dokonał wpłaty oraz której usługi dotyczyła transakcja, a także data wpływu środków na rachunek operatora platformy handlowej. Na koncie obsługowym członka Grupy VAT na danej platformie internetowej istnieje możliwość wygenerowania zestawienia płatności (w podziale na: zwroty, wpłaty, wypłaty) wraz z informacją identyfikującą Klienta, zawierającą dane takie jak: imię, nazwisko, data zawarcia transakcji, nazwa oferty, unikatowy identyfikator oferty (numer aukcji). Klient po dokonaniu wyboru usługi medycznej i uiszczeniu zapłaty, otrzymuje kod aktywacyjny, uprawniający go do skorzystania ze ściśle określonej usługi medycznej, realizowanej w określonej placówce bądź za pośrednictwem systemów teleinformatycznych.

W celu umówienia daty realizacji usługi medycznej, Klient korzysta z infolinii Spółki lub jej serwisu, gdzie podaje kod aktywacyjny zakupiony na platformie internetowej lub w internetowym serwisie aukcyjnym i wybiera dogodny termin. Jeśli Klient dokonuje zakupu w serwisie współpracującym z członkiem Grupy umawia wizytę bezpośrednio z kalendarza zintegrowanego z systemami członka Grupy. Od momentu zakupu Klient ma 30 dni kalendarzowych, aby umówić wizytę. W wyniku przeprowadzonej pozytywnie transakcji, tj. po sfinalizowaniu transakcji klient otrzyma każdorazowo fakturę potwierdzającą dokonany zakup.

W tak przedstawionym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca zamierza potwierdzić, iż w odniesieniu do usług medycznych tj. abonamentów medycznych, pakietów medycznych, konsultacji lekarskich, konsultacji psychologa, dietetyka, rehabilitanta, zabiegów rehabilitacyjnych i badań ambulatoryjnych świadczonych przez Grupę VAT na rzecz osób prywatnych (osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej), których sprzedaż została dokonana przez Grupę VAT za pośrednictwem portali internetowych, w sytuacji, gdy płatności za te usługi na rzecz członka Grupy VAT dokonywane będą przez klientów w całości za pośrednictwem operatora płatności internetowych dedykowanego do obsługi internetowej platformy handlowej, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie będzie wynikać, jakiej czynności dotyczyła, Wnioskodawca zwolniony będzie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Pytanie

Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym usługi medyczne, abonamenty medyczne, pakiety medyczne, konsultacje lekarskie, konsultacje psychologa, dietetyka, rehabilitanta, zabiegi rehabilitacyjne i badania ambulatoryjne zakupione przez osoby prywatne (osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej), w całości zapłacone za pośrednictwem operatora płatności internetowych dedykowanego do obsługi internetowej platformy handlowej, mogą korzystać czasowo ze zwolnienia wynikającego z § 2 ust. 1 w zw. z poz. 37 Załącznika do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2023 r. poz. 2605) (dalej: „Rozporządzenie”)?

Państwa stanowisko w sprawie

Usługi medyczne, abonamenty medyczne, pakiety medyczne, konsultacje lekarskie, konsultacje psychologa, dietetyka, rehabilitanta, zabiegi rehabilitacyjne i badania ambulatoryjne zakupione przez osoby prywatne (osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej), w całości zapłacone za pośrednictwem operatora płatności internetowych dedykowanego do obsługi internetowej platformy handlowej, mogą korzystać czasowo ze zwolnienia wynikającego z § 2 ust. 1 w zw. z poz. 37 Załącznika do Rozporządzenia.

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy o VAT. Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, są zobowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Na podstawie art. 111 ust. 8 ustawy o VAT, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, na czas określony niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Jak wynika z § 2 ust. 1 Rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2024 r., czynności wymienione w Załączniku do Rozporządzenia. Zgodnie z treścią Załącznika do Rozporządzenia (poz. 37) podatnik dokonujący sprzedaży usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, może korzystać ze zwolnienia z ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego za pomocą kasy, ze względu na formę zapłaty. Aby skorzystać z tego zwolnienia, muszą zostać spełnione następujące warunki:

  • świadczący usługę musi otrzymać w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem,
  • z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie musi wynikać, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Ponadto w § 4 ust. 1 pkt 2) Rozporządzenia określono przypadki świadczenia usług, kiedy nie można stosować zwolnień z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kas rejestrujących. W pkt f), zostały wymienione usługi w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów.

Ustawodawca w Rozporządzeniu wyraźnie wskazał, że zwolnieniu nie podlegają usługi medyczne świadczone przez lekarzy i lekarzy dentystów, natomiast nie ma tu wzmianki o podmiotach leczniczych, zatem członek Grupy nie jest objęty powyższym przepisem. Członek Grupy, jako podmiot leczniczy, może świadczyć usługi opieki medycznej jedynie za pośrednictwem odpowiedniego, wykwalifikowanego personelu (lekarze, lekarze dentyści), z którym rozlicza się na podstawie umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej.

Ponadto, należy wskazać że członek Grupy zgodnie z ustawą z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej, w świetle art. 4 jest zaliczany do podmiotów leczniczych. Podmiotami leczniczymi są przedsiębiorcy w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 162), we wszelkich formach przewidzianych dla wykonywania działalności gospodarczej, jeżeli ustawa nie stanowi inaczej. Natomiast w świetle powyższej ustawy zgodnie z art. 5 ust. 2 pkt 1) ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej, lekarze i pielęgniarki mogą wykonywać działalność leczniczą jako indywidualna praktyka albo grupowa praktyka.

Zdaniem Wnioskodawcy z przytoczonych powyżej regulacji, zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących znajduje zastosowanie w odniesieniu do świadczenia usług na rzecz osób prywatnych (osób fizycznych), jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)usługodawca otrzymuje w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem),

2)z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła,

3)wykonywane usługi nie są wymienione w katalogu określonym w § 4 ust. 1 pkt 2) Rozporządzenia.

W opinii Wnioskodawcy, w tak przedstawionym zdarzeniu przyszłym Grupa VAT będzie spełniać wszystkie warunki konieczne dla zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących na podstawie § 2 ust. 1 w zw. z poz. 37 Załącznika do Rozporządzenia.

Analizując szczegółowo przedmiotowe warunki, w pierwszej kolejności należy zaznaczyć, iż ani w ustawie o VAT ani w analizowanym Rozporządzeniu nie zostało zdefiniowane co należy rozumieć przez „zapłatę za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej”. Zgodnie z definicją zawartą w słowniku języka polskiego, sformułowanie „za pośrednictwem” ma znaczenie analogiczne do sformułowania „korzystając z czegoś”. Samo zaś „pośrednictwo” zostało zdefiniowane w słowniku języka polskiego jako działalność osoby trzeciej mająca na celu porozumienie się między stronami lub załatwienie jakichś spraw dotyczących obu stron albo jako kojarzenie kontrahentów w transakcjach handlowych oraz umożliwianie kontaktu uczestnikom rynku pracy.

Jak zaś wynika z opisanego schematu funkcjonowania handlowych portali internetowych (w tym serwisów aukcyjnych), płatności dokonywane poprzez ten portal przekazywane są przez operatora płatności internetowych na rachunek bankowy członka Grupy. Nie ulega zatem wątpliwości, w ocenie Wnioskodawcy, iż płatność dokonana przez klienta członka Grupy przy użyciu zewnętrznego portalu internetowego, trafiająca najpierw na konto operatorów przelewów, a następnie na rachunek bankowy tego członka Grupy, bez względu na to czy zostanie ona dokonana w drodze obciążenia jego rachunku bankowego, karty kredytowej/debetowej czy też pobrania ze środków klienta podczas przelewów automatycznych, jest otrzymywana przez członka Grupy za pośrednictwem banku (lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo kredytowej).

Podejście takie znajduje potwierdzenie w szeregu interpretacji indywidualnych wydawanych przez organy podatkowe. Przykładowo, płatność na rachunek bankowy podatnika za pośrednictwem aplikacji internetowych została uznana za spełniającą analizowaną przesłankę w interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 16 sierpnia 2024 r. (sygnatura 0114-KDIP1-2.4012.226.2024.3.RST).

Podsumowując, w sytuacji, gdy zapłata za usługę dokonywana jest za pośrednictwem operatorów płatności, lecz ostatecznie wpływa ona na rachunek bankowy członka Grupy, spełniona jest pierwsza z omawianych przesłanek zastosowania zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Przesłanka otrzymania zapłaty za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem).

W drugiej kolejności, Wnioskodawca podkreśla, że za pośrednictwem konta firmowego przypisanego do danego członka Grupy utworzonego na platformie internetowej, ten członek otrzymuje od operatora platformy informacje pozwalające na powiązanie poszczególnych płatności z wykonywanymi przez usługami. W opcji konta firmowego – historii operacji można sprawdzić kto dokonał wpłaty i za jaką usługę oraz kiedy została ona zaksięgowana.

W wyniku przeprowadzonej pozytywnie transakcji, klient otrzyma każdorazowo od Grupy VAT fakturę potwierdzającą dokonany zakup. Faktura zostanie przekazana klientowi w terminie określonym w art. 106i ustawy o VAT, pocztą elektroniczną na adres e-mail klienta.

Wobec powyższego Grupa może na podstawie posiadanych informacji dokumentujących poszczególne płatności połączyć konkretną czynność z zapłatą. Tym samym spełniona zostanie druga z przesłanek, warunkujących zastosowanie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Finalnie, Wnioskodawca podkreśla, iż w katalogu czynności wyłączonych z możliwości zastosowania przedmiotowego zwolnienia (§ 4 ust. 1 pkt 2) pkt f) Rozporządzenia) nie zostały wymienione usługi medyczne świadczone przez podmioty medyczne. Tym samym, Wnioskodawca nie jest objęty powyższym przepisem i może korzystać ze zwolnienia z ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Biorąc zatem pod uwagę powyższe, należy uznać, iż w analizowanych stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym spełnione będą wszystkie przesłanki konieczne dla zastosowania zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących na podstawie § 2 ust. 1 w zw. z poz. 37 Załącznika do Rozporządzenia.

W świetle przytoczonych argumentów, w opinii Wnioskodawcy, w odniesieniu do usług medycznych świadczonych przez Grupę na rzecz osób prywatnych (osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej), których sprzedaż zostanie dokonana przez Wnioskodawcę za pośrednictwem portali internetowych i w związku z którymi płatności na rzecz członka Grupy dokonywane będą za pośrednictwem operatora płatności internetowych, Grupa zwolniona będzie z obowiązku ewidencjowania tych usług na kasie rejestrującej, na postawie § 2 ust. 1 w zw. z poz. 37 Załącznika do Rozporządzenia.

W tym zakresie, Wnioskodawca podkreśla, że stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) oraz okoliczności rozważanej sprawy są zasadniczo analogiczne, jak w przypadku wymienionej wyżej interpretacji wydanej na rzecz B., a co za tym idzie - nie ulega wątpliwości, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione w niniejszym wniosku powinno zostać uznane za prawidłowe - zgodnie z powołaną wyżej interpretacją.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.) – zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie natomiast do art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…)

Na podstawie art. 2 pkt 47 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o grupie VAT - rozumie się przez to grupę podmiotów powiązanych finansowo, ekonomicznie i organizacyjnie, zarejestrowaną jako podatnik podatku.

Stosownie do art. 2 pkt 48 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o przedstawicielu grupy VAT rozumie się przez to podmiot reprezentujący grupę VAT w zakresie obowiązków tej grupy.

W myśl art. 8c ust. 2 ustawy:

Dostawę towarów i świadczenie usług dokonane przez członka grupy VAT na rzecz podmiotu spoza tej grupy VAT uważa się za dokonane przez tę grupę VAT.

Przepis art. 15a ust. 11 ustawy o VAT stanowi, że:

Przedstawiciel grupy VAT reprezentuje grupę VAT w zakresie praw i obowiązków tej grupy VAT.

Stosownie do art. 15a ust. 12a ustawy o VAT:

Grupa VAT wstępuje w prawa i obowiązki członków grupy VAT w zakresie podatku na okres, w jakim grupa ta posiada status podatnika.

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy. Zgodnie z tym przepisem:

Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Wskazany wyżej przepis, określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Kwestie szczególne dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w zakresie kas rejestrujących.

W obecnym stanie prawnym obowiązują przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 listopada 2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2023 r. poz. 2605), zwanego dalej „rozporządzeniem”.

Według § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia:

Zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2024 r.:

1) podatników, u których wartość sprzedaży dokonanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 20 000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli wartość sprzedaży z tego tytułu nie przekroczyła, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20 000 zł.

Powyższe zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej ma charakter podmiotowy, tj. dotyczy podmiotu.

Stosownie do § 2 ust. 1 rozporządzenia:

Zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2024 r. czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

Stosownie do § 2 ust. 2 rozporządzenia:

W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.

I tak w części II załącznika do rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących – w poz. 37 wskazano jako czynności zwolnione z obowiązku ewidencjonowania świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Aby zatem Wnioskodawca miał prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 pkt 1 w związku z poz. 37 załącznika, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

  • zapłata za wykonane świadczenie w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika,
  • z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła,
  • świadczone usługi nie są wymienione w § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia.

Prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących na mocy § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 37 ww. załącznika do rozporządzenia, przysługuje w sytuacji, gdy zapłata za świadczone usługi w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika. Wyrażenie „w całości” odnosi się do poszczególnych transakcji świadczonych przez podatnika. Taka konstrukcja przepisu powoduje, że zwolnieniu nie podlega świadczenie usługi, za którą zapłacono częściowo gotówką, a częściowo za pośrednictwem banku lub poczty. Warunkiem zwolnienia jest bowiem to, aby konkretna transakcja została w całości zapłacona za pośrednictwem banku lub poczty oraz by było możliwe zidentyfikowanie transakcji, której zapłata dotyczy.

Zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania o których mowa w przepisach § 2 i § 3 ww. rozporządzenia nie stosuje się w przypadku dostawy towarów i usług, które zostały wymienione w § 4.

Stosownie do § 4 ust. 1 rozporządzenia:

Zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się

w przypadku:

1) dostawy:

a) gazu płynnego,

b) części do silników (CN 8409 91 00 i 8409 99 00),

c) silników do napędu pojazdów i motocykli, silników spalinowych tłokowych z zapłonem iskrowym i samoczynnym do różnego rodzaju jednostek, w tym motocykli (CN 8407 i 8408),

d) nadwozi do pojazdów silnikowych (CN 8707),

e) przyczep i naczep (CN 8716 10, 8716 31 00, ex 8716 39, 8716 40 00); kontenerów (CN 8609 00),

f) części przyczep, naczep i pozostałych pojazdów bez napędu mechanicznego (CN 8716 90),

g) części i akcesoriów do pojazdów silnikowych (CN 8708 i 9401 90 80), z wyłączeniem motocykli, to jest do: ciągników; pojazdów silnikowych do przewozu dziesięciu lub więcej osób

z kierowcą; samochodów i pozostałych pojazdów silnikowych przeznaczonych zasadniczo do przewozu osób, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi; pojazdów silnikowych do transportu towarów; pojazdów silnikowych specjalnego przeznaczenia, innych niż te zasadniczo przeznaczone do przewozu osób lub towarów,

w szczególności: pojazdów pogotowia technicznego, dźwigów samochodowych, pojazdów strażackich, betoniarek samochodowych, zamiatarek, polewaczek, przewoźnych warsztatów, ruchomych stacji radiologicznych,

h) komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych oraz silników elektrycznych, prądnic

i transformatorów (PKWiU ex 26 i ex 27.11),

i) sprzętu fotograficznego, z wyłączeniem części i akcesoriów do sprzętu i wyposażenia fotograficznego (PKWiU ex 26.70.1),

j) wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których dostawa nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej ,,ustawą”,

k) zapisanych i niezapisanych nośników danych cyfrowych i analogowych,

l) wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol CN,

m) wyrobów tytoniowych (CN 2401, 2402, 2403), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,

n) napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%, napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5% (bez względu na kod CN), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,

o) perfum i wód toaletowych (CN 3303 00 10, 3303 00 90), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów;

2) świadczenia usług:

a) przewozów pasażerskich w samochodowej komunikacji, z wyłączeniem przewozów wymienionych w poz. 15 i 16 załącznika do rozporządzenia,

b) taksówek (PKWiU 49.32.11.0), z wyłączeniem wynajmu samochodów osobowych z kierowcą,

c) naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów, w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania,

d) w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów,

e) w zakresie badań i przeglądów technicznych pojazdów,

f) w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów, z wyłączeniem usług świadczonych przez osoby wymienione w poz. 48 załącznika do rozporządzenia,

g) prawniczych, z wyłączeniem usług określonych w poz. 27 załącznika do rozporządzenia,

h) doradztwa podatkowego,

i) związanych z wyżywieniem (PKWiU ex 56.10, PKWiU 56.21, PKWiU ex 56.29, PKWiU ex 56.30), wyłącznie:

  • świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz
  • usług przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering),

j) fryzjerskich, kosmetycznych i kosmetologicznych,

k) kulturalnych i rozrywkowych – wyłącznie w zakresie wstępu na przedstawienia cyrkowe,

l) związanych z rozrywką i rekreacją – wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne,

m) mycia, czyszczenia samochodów i podobnych usług (PKWiU 45.20.30.0), w tym przy użyciu urządzeń obsługiwanych przez klienta, które w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie lub banknotach, lub innej formie (bezgotówkowej).

Zgodnie z powyższym przepisem, zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku świadczenia usług w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów, z wyłączeniem usług świadczonych przez osoby wymienione w poz. 48 załącznika do rozporządzenia.

Z opisu sprawy wynika, że Spółka jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny. Spółka rozważa utworzenie Grupy VAT, w skład której miałoby wejść część spółek należących do Grupy Kapitałowej A. Wnioskodawca będzie pełnił funkcję przedstawiciela Grupy VAT. W skład Grupy wejdzie m.in. B. S.A. B., czyli członek przyszłej Grupy VAT, jest podmiotem leczniczym, wpisanym do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą prowadzonego przez Wojewodę (…). Grupa VAT w ramach prowadzonej działalności będzie świadczyła m.in. począwszy od podstawowej opieki medycznej, poprzez pomoc specjalistyczną i diagnostyczną (w tym laboratoryjną i obrazową), konsultacje psychologa, dietetyka i rehabilitanta, zabiegi rehabilitacyjne i usługi stomatologiczne. Usługi realizowane są w ramach indywidualnych pakietów medycznych, abonamentów medycznych oraz w trybie opłat za usługę. Usługi świadczone są w placówkach medycznych, jak również w formie wizyt domowych oraz za pośrednictwem systemów teleinformatycznych. W związku z dynamicznym rozwojem całego obszaru usług ochrony zdrowia, w tym usług telemedycznych, Spółka (Grupa VAT) zamierza rozszerzyć rynek odbiorców swoich usług i realizować sprzedaż za pośrednictwem zewnętrznych internetowych platform handlowych, w tym zarówno za pośrednictwem platform aukcyjnych jak i poprzez portale internetowe.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii, czy usługi medyczne, abonamenty medyczne, pakiety medyczne, konsultacje lekarskie, konsultacje psychologa, dietetyka, rehabilitanta, zabiegi rehabilitacyjne i badania ambulatoryjne zakupione przez osoby prywatne (osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej), w całości zapłacone za pośrednictwem operatora płatności internetowych dedykowanego do obsługi internetowej platformy handlowej, mogą korzystać czasowo ze zwolnienia wynikającego z § 2 ust. 1 w zw. z poz. 37 Załącznika.

W tym miejscu należy wskazać, że stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT:

Zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze.

Przepisy ustawy o VAT nie definiują pojęcia podmiotu leczniczego czy działalności leczniczej. Wobec tego, przy definiowaniu powyższych pojęć należy posiłkować się przepisami ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 799).

Na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 5 ustawy o działalności leczniczej:

Użyte w ustawie określenia oznaczają: podmiot wykonujący działalność leczniczą – podmiot leczniczy, o którym mowa w art. 4 podmioty lecznicze, oraz lekarza, pielęgniarkę, fizjoterapeutę lub diagnostę laboratoryjnego wykonujących zawód w ramach działalności leczniczej jako praktykę zawodową, o której mowa w art. 5

Stosownie do art. 4 ust. 1 ustawy o działalności leczniczej:

Podmiotami leczniczymi są:

1) przedsiębiorcy w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2024 r. poz. 236) we wszelkich formach przewidzianych dla wykonywania działalności gospodarczej, jeżeli ustawa nie stanowi inaczej,

2) samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej,

3) jednostki budżetowe, w tym państwowe jednostki budżetowe tworzone i nadzorowane przez Ministra Obrony Narodowej, ministra właściwego do spraw wewnętrznych, Ministra Sprawiedliwości lub Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, posiadające w strukturze organizacyjnej ambulatorium, ambulatorium z izbą chorych lub lekarza podstawowej opieki zdrowotnej, pielęgniarkę podstawowej opieki zdrowotnej lub położną podstawowej opieki zdrowotnej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 października 2017 r. o podstawowej opiece zdrowotnej (Dz. U. z 2022 r. poz. 2527),

4) instytuty badawcze, o których mowa w art. 3 uczestnictwo instytutu w systemie ochrony zdrowia ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. z 2022 r. poz. 498 oraz z 2023 r. poz. 1672),

5) fundacje i stowarzyszenia, których celem statutowym jest wykonywanie zadań w zakresie ochrony zdrowia i których statut dopuszcza prowadzenie działalności leczniczej,

5a) posiadające osobowość prawną jednostki organizacyjne stowarzyszeń, o których mowa w pkt 5,

6) osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania,

7) jednostki wojskowe

- w zakresie, w jakim wykonują działalność leczniczą.

Na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy o działalności leczniczej:

Lekarze, pielęgniarki, fizjoterapeuci i diagności laboratoryjni mogą wykonywać swój zawód w ramach działalności leczniczej na zasadach określonych w ustawie oraz w przepisach odrębnych po wpisaniu do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą, o którym mowa w art. 100.

Natomiast zgodnie z art. 5 ust. 2 pkt 1 ustawy o działalności leczniczej:

Działalność lecznicza:

1) lekarzy może być wykonywana w formie:

a) jednoosobowej działalności gospodarczej jako indywidualna praktyka lekarska, indywidualna praktyka lekarska wyłącznie w miejscu wezwania, indywidualna specjalistyczna praktyka lekarska, indywidualna specjalistyczna praktyka lekarska wyłącznie w miejscu wezwania, indywidualna praktyka lekarska wyłącznie w zakładzie leczniczym na podstawie umowy z podmiotem leczniczym prowadzącym ten zakład lub indywidualna specjalistyczna praktyka lekarska wyłącznie w zakładzie leczniczym na podstawie umowy z podmiotem leczniczym prowadzącym ten zakład,

b) spółki cywilnej, spółki jawnej albo spółki partnerskiej jako grupowa praktyka lekarska,

2) pielęgniarki może być wykonywana w formie:

a) jednoosobowej działalności gospodarczej jako indywidualna praktyka pielęgniarki, indywidualna praktyka pielęgniarki wyłącznie w miejscu wezwania, indywidualna specjalistyczna praktyka pielęgniarki, indywidualna specjalistyczna praktyka pielęgniarki wyłącznie w miejscu wezwania, indywidualna praktyka pielęgniarki wyłącznie w zakładzie leczniczym na podstawie umowy z podmiotem leczniczym prowadzącym ten zakład lub indywidualna specjalistyczna praktyka pielęgniarki wyłącznie w zakładzie leczniczym na podstawie umowy z podmiotem leczniczym prowadzącym ten zakład,

b) spółki cywilnej, spółki jawnej albo spółki partnerskiej jako grupowa praktyka pielęgniarek,

3) fizjoterapeuty może być wykonywana w formie:

a) jednoosobowej działalności gospodarczej jako indywidualna praktyka fizjoterapeutyczna, indywidualna praktyka fizjoterapeutyczna wyłącznie w miejscu wezwania, indywidualna praktyka fizjoterapeutyczna wyłącznie w zakładzie leczniczym na podstawie umowy z podmiotem leczniczym prowadzącym ten zakład,

b) spółki cywilnej, spółki jawnej albo spółki partnerskiej jako grupowa praktyka fizjoterapeutyczna;

4) diagnosty laboratoryjnego może być wykonywana w formie:

a) jednoosobowej działalności gospodarczej jako indywidualna praktyka diagnosty laboratoryjnego, indywidualna praktyka diagnosty laboratoryjnego wyłącznie w zakładzie leczniczym na podstawie umowy z podmiotem leczniczym prowadzącym ten zakład,

b) spółki cywilnej, spółki jawnej albo spółki partnerskiej jako grupowa praktyka diagnostów laboratoryjnych

- zwanych dalej "praktykami zawodowymi".

W tym miejscu należy zauważyć, że wskazane w § 4 ust. 1 pkt 2) lit. f) rozporządzenia uregulowanie nakładające obowiązek ewidencjonowania na kasie rejestrującej usług w zakresie opieki medycznej przez lekarzy i lekarzy dentystów dotyczy wyłącznie usług świadczonych w ramach prywatnej praktyki lekarskiej. Tym samym nie będzie miało zastosowania do Wnioskodawcy.

Jak wynika z wniosku, B., czyli członek Grupy VAT jest podmiotem leczniczym wpisanym do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą, która świadczy usługi medyczne w ramach pakietów medycznych, abonamentów medycznych oraz w trybie opłat za usługę. Spółka zamierza realizować sprzedaż swoich usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej m.in. za pośrednictwem zewnętrznej platformy internetowej. Płatności za te usługi dokonywane są przelewem lub kartą płatniczą za pośrednictwem platformy operatora płatności internetowych, a następnie środki przelewane są na rachunek bankowy Wnioskodawcy. Wpłaty dokonane przez Klientów są widoczne na obsługowym koncie przypisanym do członka Grupy na danej platformie internetowej. W historii operacji dostępna jest informacja, kto dokonał wpłaty oraz której usługi dotyczyła transakcja, a także data wpływu środków na rachunek operatora platformy handlowej.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca za wykonane usługi otrzyma w całości zapłatę na rachunek bankowy, a z prowadzonej ewidencji dokumentującej zapłatę będzie konkretnie wynikało, jakiej czynności płatność dotyczy. W związku z tym Wnioskodawca w zakresie sprzedaży usług opieki medycznej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, może korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania tych usług na kasie rejestrującej zawartego w § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 37 załącznika do rozporządzenia. Należy zaznaczyć, że prawo do stosowania zwolnienia z ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej w stosunku do sprzedaży ww. usług medycznych będzie Wnioskodawcy przysługiwało do dnia 31 grudnia 2024 r.

Podsumowując, świadczone przez Wnioskodawcę, jako podmiot leczniczy, usługi medyczne, abonamenty medyczne, pakiety medyczne, konsultacje lekarskie, konsultacje psychologa, dietetyka, rehabilitanta, zabiegi rehabilitacyjne i badania ambulatoryjne zakupione przez osoby prywatne (osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej), w całości zapłacone za pośrednictwem operatora płatności internetowych dedykowanego do obsługi internetowej platformy handlowej, mogą korzystać czasowo do 31 grudnia 2024 r. ze zwolnienia wynikającego z § 2 ust. 1 w zw. z poz. 37 Załącznika.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznaję za prawidłowe.

Dodatkowe informacje 

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, przedstawionego przez Państwo i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935); dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).