Interpretacja indywidualna - Interpretacja - 0114-KDIP4-2.4012.677.2024.1.AA

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 22 grudnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.677.2024.1.AA

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

23 października 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 23 października 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia, czy odpłatne udostępnianie miejsc parkingowych na Parkingu, który powstaje w ramach Zadania, będzie stanowić działalność gospodarczą oraz czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, niekorzystającą ze zwolnienia od tego podatku oraz prawa do pełnego odliczenia VAT naliczonego z tytułu Wydatków związanych z Obiektem. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

Gmina (…) (dalej: „Gmina” lub „Wnioskodawca”) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Działalność Gminy obejmuje m.in. sprawy z zakresu gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 r., poz. 609, dalej: „ustawa o samorządzie gminnym”).

Gmina jest w trakcie realizacji projektu inwestycyjnego pn. (…). W ramach ww. inwestycji Gmina zrealizuje m.in. następujące zadania inwestycyjne: (...).

Gmina pragnie wskazać, że niniejszy wniosek o interpretację dotyczy ww. inwestycji wyłącznie w części przypadającej na zadanie inwestycyjne pn. (…) (dalej: „Zadanie” / „Inwestycja”). Innymi słowy, przedmiotowy wniosek nie obejmuje wydatków, które Gmina poniesie w pozostałym zakresie.

Przedmiotem Zadania jest budowa (…) parkingu przy ulicy (…) wraz z budową budynków parkingowych, dróg, skrzyżowań dróg, ciągów komunikacyjnych na parkingu oraz toalety (dalej: „Parking” lub „Obiekt”). Równocześnie Gmina pragnie wskazać, że powstające na terenie Obiektu w ramach Inwestycji drogi/skrzyżowania/ciągi komunikacyjne stanowić będą integralną część Parkingu, a ich funkcją będzie wyłącznie umożliwienie korzystania z Parkingu na zasadach, o których mowa poniżej. W ramach Zadania, w związku z działalnością Parkingu wykonane (...). Wszystkie wskazane wydatki inwestycyjne ponoszone przez Gminę związane z Obiektem dalej będą określone łącznie jako „Wydatki”.

Wydatki ponoszone w ramach Zadania finansowane są/będą zarówno ze środków własnych Gminy, jak i ze środków zewnętrznych.

Z tytułu Wydatków Gmina będzie otrzymywać od dostawców/wykonawców faktury, na których będzie widnieć jako nabywca przedmiotowych towarów/usług.

Wnioskodawca pragnie podkreślić, że Parking zlokalizowany będzie na działce stanowiącej własność Gminy, poza pasem drogowym dróg publicznych, o którym mowa w art. 4 pkt 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz.U. z 2024 r. poz. 320).

Zgodnie z zamiarem Gminy, po zakończeniu Zadania administrowaniem Obiektu będzie zajmował się Urząd Miejski w (…) – w konsekwencji, gdy w dalszej części wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego będzie mowa o Gminie, należy przyjąć, iż chodzi o działania realizowane przez Gminę za pośrednictwem Urzędu.

Parking, który powstanie w ramach Zadania będzie działał na opisanych poniżej zasadach 7 dni w tygodniu przez 24h/dobę przez cały rok. Korzystający będą zobowiązani uiścić opłatę parkingową odpowiednio dla danego planowanego czasu postoju, według wskazań wynikających z informacji umieszczonych na parkomacie. Dowodem uiszczenia opłaty parkingowej będzie bilet parkingowy wydany przez parkomat po uiszczeniu opłaty parkingowej.

Mając na uwadze powyższe, Parking, który powstanie w ramach Zadania, wykorzystywany będzie wyłącznie do działalności odpłatnej, wykonywanej na podstawie umów cywilnoprawnych zawieranych z chwilą wjazdu na Parking, tj. po pobraniu biletu parkingowego/zeskanowaniu tablic rejestracyjnych pojazdu. Umowy te będą wygasać z momentem wyjazdu z Parkingu.

Wysokość opłat zostanie ustalona w drodze zarządzenia Burmistrza (…), które zostanie podjęte w przed oddaniem majątku powstałego w ramach Inwestycji do użytkowania. Wysokość opłat parkingowych zostanie ustalona po dokonaniu przez Gminę analizy rynku na zasadzie porównania cen stosowanych przez inne okoliczne parkingi.

Podatek VAT należny z tytułu poboru opłat parkingowych Gmina będzie wykazywała w swoich rozliczeniach VAT.

Zgodnie z założeniami, Gmina wyklucza nieodpłatne udostępnianie Parkingu (w tym zwolnienia z opłat), w szczególności Gmina nie będzie wykorzystywać go nieodpłatnie na cele stricte publiczne. Przedmiotowy Parking nie będzie wykorzystywany przez Gminę na potrzeby własne, w tym na rzecz jednostek organizacyjnych Gminy.

Pytania

1.Czy odpłatne udostępnianie miejsc parkingowych na Parkingu, który powstanie w ramach Zadania, będzie stanowić działalność gospodarczą oraz czynność podlegającą opodatkowaniu VAT, niekorzystającą ze zwolnienia z tego podatku?

2.Czy Gmina ma/będzie miała pełne prawo do odliczenia VAT naliczonego z tytułu Wydatków związanych z Obiektem, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

1.Odpłatne udostępnianie miejsc parkingowych na Parkingu, który powstanie w ramach Zadania, będzie stanowić działalność gospodarczą oraz czynność podlegającą opodatkowaniu VAT, niekorzystającą ze zwolnienia z tego podatku.

2.Gmina ma/będzie miała pełne prawo do odliczenia VAT naliczonego z tytułu Wydatków związanych z Obiektem, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:

Ad. 1

Stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Jednocześnie w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Z kolei zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. W konsekwencji, w związku z faktem, iż czynność udostępniania miejsc parkingowych nie stanowi dostawy towaru, stanowi ona usługę w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. W świetle tego zapisu działalność Gminy polegająca na udostępnianiu miejsc parkingowych za wynagrodzeniem będzie stanowiła działalność gospodarczą („wszelka działalność usługodawców”).

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Jako że jednostki samorządu terytorialnego są wyposażone w osobowość prawną oraz w określonym zakresie wykonują samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, należy uznać, że spełniają zawartą w tym przepisie definicję podatnika VAT.

Stosownie natomiast do treści art. 15 ust. 6 ww. ustawy, nie uważa się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Oznacza to, że w zakresie czynności cywilnoprawnych dokonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego, nawet, gdy dotyczą one zadań własnych gmin, podmioty te powinny być uznawane za podatników VAT.

Pogląd taki w odniesieniu do czynności wykonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego na podstawie umów cywilnoprawnych wyrażał wielokrotnie Naczelny Sąd Administracyjny, m.in. w wyroku z 26 sierpnia 2010 r. I FSK 1303/09, w którym wskazano, iż: „(…) w efekcie unormowania zawartego w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT gmina jest podatnikiem podatku VAT w zakresie, w jakim dokonuje czynności na podstawie umów cywilnoprawnych”.

Podobnie także w orzeczeniu z dnia 23 marca 2010 r. sygn. I FSK 273/09 NSA uznał, iż: „(…) podatnikiem VAT w zakresie czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (art. 15 ust. 6 ustawy) jest z racji posiadanych cech podatnika (art. 15 ust. 1 ustawy) – gmina”.

Zawierane przez Gminę z korzystającymi umowy będą klasycznymi umowami adhezyjnymi zawieranymi przez korzystającego z Parkingu poprzez przystąpienie, która została uregulowana w art. 384 ustawy kodeks cywilny z dnia 23 kwietnia 1964 r. (t. j. Dz.U. z 2024, poz. 1061). Zgodnie z tym przepisem, ustalony przez jedną ze stron wzorzec umowy, w szczególności ogólne warunki umów, wzór umowy, regulamin, wiąże drugą stronę, gdy druga strona mogła się z łatwością dowiedzieć o jego treści (jeżeli posługiwanie się wzorcem jest w stosunkach danego rodzaju zwyczajowo przyjęte). Przepis ten obejmuje konsumentów w zakresie umów powszechnie zawieranych w drobnych, bieżących sprawach życia codziennego.

Zatem w przypadku, gdy Gmina realizuje należące do niej zadania na podstawie umów cywilnoprawnych, tj. na warunkach i w okolicznościach właściwych również dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą – powinna być ona traktowana jako podatnik VAT, gdyż w przedmiotowym zakresie działa ona w sposób analogiczny do tych podmiotów.

Gmina pragnie wskazać, iż korzystający z Parkingu w momencie wjazdu pojazdem samochodowym na Parking, będą zawierać umowę cywilnoprawną z Gminą w zakresie usług parkingowych. Jednocześnie, za korzystanie z Parkingu Gmina pobierać będzie stosowną opłatę. W konsekwencji, w ocenie Gminy, w analizowanej sytuacji, udostępniając odpłatnie Parking, Gmina działać będzie w charakterze podatnika VAT.

Stanowisko takie znajduje potwierdzenie przykładowo w interpretacji indywidualnej z 5 marca 2020 r., sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.17.2020.2.AK, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazał, iż: „Reasumując, mając na uwadze okoliczności sprawy oraz powołane przepisy należy stwierdzić, że odpłatne udostępnienie parkingu na podstawie biletu wykupionego w ramach strefy płatnego parkowania, powoduje, że Gmina występuje w roli podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, a w konsekwencji ww. czynności stanowią czynności podlegające opodatkowaniu - na podstawie art. 5 w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy”.

Podobne stanowisko wyraził Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: „DKIS”) w interpretacji indywidualnej z 26 stycznia 2018 r., nr 0111-KDIB3-2.4012.795.2017.2.JM: „W przedmiotowej sprawie podmiot Gmina zezwala innym osobom na korzystanie z gruntu przez czasowe pozostawienie pojazdu. W takich przypadkach pomiędzy prowadzącym parking a osobą pozostawiającą pojazd dochodzi do zawarcia umowy, na mocy której świadczący usługę „parkingową”, pobiera opłatę za umożliwienie korzystania z wyznaczonego miejsca. Czynność taka – jako usługa w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług - niewątpliwie podlega opodatkowaniu tym podatkiem.

W świetle powyższego udostępnianie miejsc parkingowych - na parkingach niestanowiących pasa drogowego – za wynagrodzeniem jest odpłatnym świadczeniem usług podlegającym opodatkowaniu na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy. Wynika to z tego, że parkowanie pojazdów odbywa się na podstawie umowy cywilnoprawnej i podmiot prowadzący parking świadczy usługę parkingową podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług”.

Jednocześnie, w ocenie Gminy, odpłatne udostępnianie miejsc parkingowych na Parkingu, który powstanie w ramach Zadania nie będzie korzystać ze zwolnienia z VAT, gdyż ani ustawa o VAT, ani też rozporządzenia wykonawcze nie przewidują w takim przypadku zwolnienia z tego podatku.

Tożsame stanowisko DKIS potwierdził w m.in. interpretacji indywidualnej z 9 lipca 2018 r., nr 0113-KDIPT1-2.4012.328.2018.2.MC wskazując, iż: „Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że odpłatne udostępnianie miejsc parkingowych osobą korzystającym z parkingu, który zostanie w całości wybudowany poza obszarem pasa drogowego drogi publicznej, stanowi odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy. Przy czym z uwagi na fakt, że ustawodawca dla ww. usług nie przewidział opodatkowania według stawek obniżonych oraz zwolnienia z opodatkowania, to w konsekwencji ww. usługi są opodatkowane podatkiem VAT według stawki podstawowej, tj. 23%, zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy”.

Reasumując, w ocenie Gminy, odpłatne udostępnianie miejsc parkingowych na Parkingu, który powstanie w ramach Zadania będzie stanowić działalność gospodarczą oraz czynność podlegającą opodatkowaniu VAT, niekorzystającą ze zwolnienia z tego podatku.

Ad. 2

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Z treści powyższego przepisu wynika, iż prawo do odliczenia przysługuje podatnikowi VAT, w sytuacji, gdy towary i usługi, przy nabyciu których został naliczony podatek, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z uwagi na brzmienie przepisów ustawy o VAT należy zauważyć, że w celu określenia przysługującego podatnikowi prawa do odliczenia VAT, konieczne jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju działalności, z którymi wydatki te są związane. Jeśli ponoszone wydatki służą podatnikowi wyłącznie do celów prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia VAT z ww. wydatków.

Jak Gmina szczegółowo uzasadniła powyżej, usługi udostępniania Obiektu świadczone będą wyłącznie w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

W konsekwencji w ramach Inwestycji Gmina nabędzie towary i usługi, które będą bezpośrednio związane z wykonywaniem działalności gospodarczej. Związek ten jest oczywisty i w najwyższym stopniu bezpośredni. Gmina nabędzie towary i usługi w celu wykonywania działalności polegającej na udostępnianiu Obiektu, która w całości związana będzie z wykonywaniem działalności gospodarczej polegającej na udostępnianiu Parkingu za odpłatnością (bilety wjazdu opodatkowane VAT). Wszystkie ponoszone przez Gminę w ramach Inwestycji wydatki stanowić będą integralną część Parkingu, a ich funkcją będzie wyłącznie umożliwienie korzystania z Parkingu w sposób opisany w stanie faktycznym, tj. odpłatnie. W przeciwnym przypadku (gdyby nie budowa Parkingu, który ma być udostępniany odpłatnie), Gmina nie poniosłaby wydatków stanowiących przedmiot niniejszego wniosku.

W konsekwencji należy uznać, iż Gminie przysługuje / będzie przysługiwało pełne prawo do odliczenia VAT naliczonego od Wydatków związanych z nabyciem towarów i usług służących do wykonywania działalności w zakresie udostępniania Obiektu.

Gmina pragnie wskazać, iż jej stanowisko zostało potwierdzone w licznych interpretacjach indywidualnych prawa podatkowego, przykładowo w interpretacji indywidualnej z 16 lutego 2023 r., sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.754.2022.1.AG, w której DKIS stwierdził, iż „Biorąc zatem pod uwagę powyższe stwierdzić należy, że skoro przedmiotowy parking jest wykorzystywany do czynności opodatkowanych w ramach działalności gospodarczej, to przysługuje Państwu prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki inwestycyjne ponoszone przez Gminę na Parking w zakresie, w jakim infrastruktura jest wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT”.

Podobnie w interpretacji indywidualnej z 24 lutego 2023 r., sygn. 0114-KDIP4-3.4012.712.2022.3.DS, DKIS wskazał, iż: „Podsumowując, analiza przedstawionego opisu sprawy oraz treści przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu wydatków ponoszonych na realizację inwestycji polegającej na budowie parkingu publicznego wraz z niezbędną infrastrukturą towarzyszącą na działce nr 1 w (...)”.

Ponadto Gmina pragnie podkreślić, że stanowisko odmienne od przestawionego powyżej pozostawałoby w sprzeczności z fundamentalną zasadą opodatkowania VAT, jaką jest zasada neutralności tego podatku, podkreślana wielokrotnie w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej oraz polskich sądów administracyjnych.

Przykładowo, Gmina pragnie przytoczyć orzeczenie TSUE w sprawie C-37/95 Ghent Coal, w którym Trybunał stwierdził, iż: „Prawo do odliczenia zostało wprowadzone, aby całkowicie uwolnić przedsiębiorcę od kosztów VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie w toku jego działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej konsekwentnie zapewnia, że każda działalność gospodarcza, niezależnie od jej celu i efektu, pod warunkiem, że sama podlega VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny”.

Zatem, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Gmina ma/będzie miała prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku VAT od Wydatków związanych z Obiektem. Wynika to z faktu, że Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a Wydatki mają/ będą miały związek z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT i wykonywanymi w ramach tej działalności czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i jednocześnie nie występują negatywne przesłanki wymienione w art. 88 ustawy o VAT.

Reasumując, w opinii Gminy, w odniesieniu do Wydatków związanych z Obiektem, przysługuje/będzie przysługiwać jej pełne prawo do odliczenia VAT naliczonego.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy:

przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy przede wszystkim rozumieć określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę.

Wyjaśnić ponadto należy, że nie każda czynność, stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usługi w rozumieniu art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

W świetle postanowień art. 15 ust. 1 ustawy:

podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT:

działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w świetle art. 15 ust. 6 ustawy:

nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:

  • podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
  • podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wskazać należy, że zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.):

gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

We wniosku podali Państwo informacje, z których wynika, że:

  • zrealizują Państwo zadanie inwestycyjne pn. (…);
  • przedmiotem Zadania jest budowa (…) parkingu przy ulicy (…) wraz z budową budynków parkingowych, dróg, skrzyżowań dróg, ciągów komunikacyjnych na parkingu oraz toalety;
  • powstające na terenie Obiektu w ramach Inwestycji drogi/skrzyżowania/ciągi komunikacyjne stanowić będą integralną część Parkingu, a ich funkcją będzie wyłącznie umożliwienie korzystania z Parkingu;
  • w ramach Zadania, w związku z działalnością Parkingu wykonane (...);
  • Parking, który powstanie w ramach Zadania będzie działał 7 dni w tygodniu przez 24h/dobę przez cały rok;
  • korzystający będą zobowiązani uiścić opłatę parkingową odpowiednio dla danego planowanego czasu postoju, według wskazań wynikających z informacji umieszczonych na parkomacie. Dowodem uiszczenia opłaty parkingowej będzie bilet parkingowy wydany przez parkomat po uiszczeniu opłaty parkingowej;
  • Parking, który powstanie w ramach Zadania, wykorzystywany będzie wyłącznie do działalności odpłatnej, wykonywanej na podstawie umów cywilnoprawnych zawieranych z chwilą wjazdu na Parking tj. po pobraniu biletu parkingowego/zeskanowaniu tablic rejestracyjnych pojazdu. Umowy te będą wygasać z momentem wyjazdu z Parkingu;
  • wysokość opłat zostanie ustalona w drodze zarządzenia Burmistrza (…), które zostanie podjęte w przed oddaniem majątku powstałego w ramach Inwestycji do użytkowania. Wysokość opłat parkingowych zostanie ustalona po dokonaniu przez Gminę analizy rynku na zasadzie porównania cen stosowanych przez inne okoliczne parkingi.

Mając na uwadze obowiązujące przepisy ustawy o podatku od towarów i usług należy wskazać, że pod pojęciem usługi (świadczenia) rozumie się każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nie czynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że w myśl art. 8 ustawy, do grona usług zalicza się każde świadczenie, które nie jest dostawą. Zauważyć jednak należy, iż usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Zatem, aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem.

W znaczeniu potocznym wynagrodzenie to zapłata za pracę, należność, a także odszkodowanie, nagroda. Natomiast odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny.

Powyższa analiza prowadzi do wniosku, że istotną cechą wynagrodzenia jest istnienie bezpośredniego związku pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług i otrzymaną zapłatą. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Pod pojęciem odpłatności dostawy towarów lub odpłatności świadczenia usług należy zatem rozumieć prawo podmiotu dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługę do żądania od nabywcy towaru, odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego). W konsekwencji powyższego należy stwierdzić, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług będzie podlegało tylko to świadczenie (usługa), w przypadku którego istnieje konsument, tj. odbiorca świadczenia odnoszący z niego choćby potencjalną korzyść. Dopóki nie istnieje podmiot, który odnosiłby lub powinien odnosić konkretne korzyści o charakterze majątkowym związanym z danym świadczeniem, dopóty świadczenie to nie będzie usługą podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Tym samym, przenosząc powyższe rozważania na grunt przedmiotowej sprawy, wskazać należy, że odpłatne udostępnienie miejsc parkingowych, skutkuje po stronie klienta uzyskiwaniem korzyści, a Państwo będą mieć prawo żądać od klienta zapłaty/ wynagrodzenia. W przypadku udostępnienia miejsc parkingowych, po Państwa stronie wystąpi świadczenie za wynagrodzeniem. Tym samym Państwa świadczenie udostępniania miejsc parkingowych będzie świadczeniem odpłatnym.

Z okoliczności sprawy wynika, że Parking będzie wykorzystywany wyłącznie do działalności odpłatnej, wykonywanej na podstawie umów cywilnoprawnych zawieranych z chwilą wjazdu na Parking. W konsekwencji nie będą Państwo działać jako organ władzy publicznej, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że w przypadku udostępnienia miejsc parkingowych, będą wykonywać Państwo czynności stanowiące odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy. Czynność taka będzie podlegała opodatkowaniu tym podatkiem na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Reasumując, mając na uwadze okoliczności sprawy oraz powołane przepisy należy stwierdzić, że planowane odpłatne udostępnienie miejsc parkingowych spowoduje, że będą Państwo występować w roli podatnika, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, bowiem w ramach odpłatnego udostępnienia miejsc parkingowych będą Państwo dokonywać odpłatnego świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 pkt 1, które podlega opodatkowaniu w związku z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Tym samym, odpłatne udostępnianie miejsc parkingowych na Parkingu, który powstaje w ramach Zadania, należy uznać za działalność gospodarczą, która podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Wskazać należy, że niektóre czynności, które podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, mogą korzystać ze zwolnienia od tego podatku. Zaznaczenia wymaga, że zastosowanie zwolnienia od podatku możliwe jest tylko wówczas, gdy wynika to wprost z ustawy lub przepisów wykonawczych do ustawy.

W ustawie, ani w przepisach wykonawczych do ustawy, odpłatne świadczenie usług udostępnienia miejsc parkingowych nie zostało wymienione wśród usług zwolnionych od podatku.

Tym samym, odpłatne udostępnianie miejsc parkingowych na Parkingu, który powstanie w ramach Zadania będzie stanowić działalność gospodarczą, podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, nieobjętą zwolnieniem od podatku.

Państwa wątpliwości dotyczą również tego, czy mają/będą mieć Państwo pełne prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu Wydatków związanych z Obiektem.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. W myśl tego przepisu:

w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT:

kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Dla oceny prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług przez jednostkę samorządu terytorialnego, należy przede wszystkim zbadać, czy przy nabyciu towaru lub usługi, jednostka samorządu terytorialnego działała w charakterze podatnika, co potwierdzają obiektywne okoliczności towarzyszące nabyciu tego towaru lub usługi, oraz czy nabywane towary i usługi są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W opisie sprawy podali Państwo informacje, z których wynika, że budowa Parkingu będzie wiązała się również z budową budynków parkingowych, dróg, skrzyżowań dróg, ciągów komunikacyjnych na parkingu oraz toalety. Powstające na terenie Obiektu w ramach Inwestycji drogi/skrzyżowania/ciągi komunikacyjne stanowić będą integralną część Parkingu, a ich funkcją będzie wyłącznie umożliwienie korzystania z Parkingu. W ramach Zadania, w związku z działalnością Parkingu wykonane (...).

Wydatki te należy uznać za związane z budową płatnego Parkingu, aby mógł on spełniać swoją podstawową funkcję, do której został przeznaczony. Ponadto w opisie sprawy wskazali Państwo, że parking będzie zlokalizowany poza pasem drogowym dróg publicznych.

Jak już wcześniej wyjaśniono, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie powyższe warunki uprawniające do odliczenia podatku VAT zostaną spełnione. Są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Wydatki związane z Obiektem będą bezpośrednio związane z wykonywaniem działalności gospodarczej, gdyż dotyczą budowy Parkingu, który wykorzystywany będzie wyłącznie do działalności odpłatnej, wykonywanej na podstawie umów cywilnoprawnych zawieranych z chwilą wjazdu na Parking. Ponadto, jak wskazali Państwo we wniosku - wykluczają Państwo nieodpłatne udostępnianie Parkingu.

Jak rozstrzygnięto powyżej, odpłatne udostępnianie miejsc parkingowych w okolicznościach wskazanych we wniosku, stanowi czynność opodatkowaną, która nie jest objęta zwolnieniem od podatku.

Zatem, Wydatki związane z Obiektem są i będą przyporządkowane do wykonywanej działalności gospodarczej, stanowiącej czynność opodatkowaną podatkiem VAT.

Z uwagi na powyższe przysługuje/będzie przysługiwało Państwu pełne prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu Wydatków związanych z Obiektem, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem działają Państwo w charakterze podatnika podatku VAT, a dokonywane zakupy pozostają w związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Prawo do odliczenia podatku VAT będzie przysługiwać, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).