Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Pana wniosek z 12 sierpnia 2024 r., o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości skorzystania ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług, wpłynął 11 października 2024 r. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 13 grudnia 2024 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego wraz z uzupełnieniem
Począwszy od 8 maja 2023 r. Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą.
Podstawowym przedmiotem działalności, który Wnioskodawca ma wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności gospodarczej to (…), tj. pozostałe badania i analizy techniczne.
Wnioskodawca jest Certyfikatorem Energetycznym i posiada w swojej ofercie następujące pozycje:
1)wykonywanie świadectw charakterystyki energetycznej,
2)wykonywanie pomiarów technicznych, polegających na: badaniach termowizyjnych, których celem jest określenie źródła awarii instalacji, określaniu zakresu uszkodzeń na dachach spowodowanych przez kuny oraz odbiorach mieszkań i budynków.
Wnioskodawca chciałbym rozszerzyć swoje usługi o sporządzanie audytów energetycznych.
Wartość sprzedaży Wnioskodawcy w 2024 roku z tytułu z wykonywania świadectw charakterystyki energetycznej budynków, nie przekroczy kwoty 200.000 zł.
Ponadto, w ramach świadczenia usług w przedmiocie wykonywania świadectw charakterystyki energetycznej budynków - Wnioskodawca nie będzie wykonywał czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
W piśmie z 13 grudnia 2024 r., stanowiącym odpowiedź na wezwanie udzielił Pan odpowiedzi na poniższe pytania:
1.Czy wartość Pana sprzedaży za 2023 r. z tytułu prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym 2023, przekroczyła kwotę 200 000 zł?
Odpowiedział Pan:
Nie, wartość sprzedaży Wnioskodawcy w 2023 r. z tytułu prowadzonej przez niego działalności gospodarczej - nie przekroczyła kwoty 200.000 zł.
2.Czy w 2024 r. wartość Pana sprzedaży z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej, bez kwoty podatku przekroczy kwotę 200000 zł?
Odpowiedział Pan:
Wartość sprzedaży z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej w 2024 r. - bez kwoty podatku - nie przekroczy kwoty 200.000 zł.
3.Czy przewidywana przez Pana wartość sprzedaży z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej, bez kwoty podatku, w kolejnym roku podatkowym nie przekroczy, kwoty 200 000 zł?
Odpowiedział Pan:
Przewidywana wartość sprzedaży z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej w 2025 r. - bez kwoty podatku - nie przekroczy kwoty 200.000 zł.
4.Czy wcześniej już korzystał Pan ze zwolnienia określonego w art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy o VAT?
Odpowiedział Pan:
Z uwagi na fakt, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą od dnia 2023-05-08 i nie przekroczył wartości sprzedaży z tytułu niniejszej działalności w kwocie 200.000 zł (bez kwoty podatku) - Wnioskodawca skorzystał ze zwolnienia wskazanego w art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy o VAT.
5.Czy utracił Pan prawo do ww. zwolnienia czy może Pan z tego zwolnienia zrezygnował?
Odpowiedział Pan:
Nie, nie utraciłem prawa do ww. zwolnienia, jak również nie rezygnowałem z tegoż zwolnienia.
6.Proszę podać datę kiedy utracił Pan prawo do ww. zwolnienia?
Odpowiedział Pan:
Nie utraciłem nigdy tegoż prawa.
7.Proszę podać datę kiedy Pan z ww. zwolnienia zrezygnował?
Odpowiedział Pan:
Nie rezygnowałem nigdy z tegoż zwolnienia.
8.Czy oprócz świadczenia usług, będących przedmiotem wniosku, dokonuje/będzie Pan dokonywał również dostawy towarów bądź świadczy/świadczył inne usługi wymienione w art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361, ze zm.); jeżeli tak, to prosimy wskazać, jakie to będą towary lub usługi?
Odpowiedział Pan: Nie.
9.Czy obecnie korzysta Pan ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 361, ze zm.)?
Odpowiedział Pan: Tak.
10.Czy w ramach prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej (nie tylko w zakresie wykonywania świadectw charakterystyki energetycznej) świadczy Pan/będzie Pan świadczył usługi, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT? W przypadku odpowiedzi twierdzącej należy wskazać, jakie to dokładnie będą usługi?
Odpowiedział Pan: Nie.
11.Czy czynności wykonywane przez Pana w ramach prowadzonej działalności (wykonywanie świadectw charakterystyki energetycznej, wykonywanie pomiarów technicznych, oraz sporządzanie audytów energetycznych) polegają/będą polegały na udzielaniu „porad, opinii i wyjaśnień” charakterystycznych dla usług doradztwa?
Odpowiedział Pan:
Nie. Zarówno świadectwa charakterystyki energetycznej, pomiary techniczne, jak i audyty polegają na analizie parametrów technicznych konstrukcji oraz instalacji budynku. Analizy te polegają na weryfikacji stanu rzeczywistego obiektów, instalacji i urządzeń i porównaniu ich stanu do parametrów określonych w obecnie obowiązujących przepisach techniczno-budowlanych, zgodnie z metodologią opartą na podstawie przepisów wykonawczych do ustawy o charakterystyce energetycznej.
Pytanie ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu
Czy w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej w przedmiocie wykonywania świadectw charakterystyki energetycznej, jak również po rozszerzeniu jej o sporządzanie audytów energetycznych - Wnioskodawca w dalszym ciągu będzie uprawniony do korzystania z prawa do zwolnienia z podatku VAT przy założeniu, że nie przekroczy limitu 200.000 zł (bez kwoty podatku VAT)?
Pana stanowisko w sprawie ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu
Jak wskazano na wstępie Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą od maja 2023 roku. Na ten moment Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT. Jednocześnie Wnioskodawca nie będzie świadczył usług w zakresie doradztwa, ani wykonywał innych czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT. Ponadto, wartość dokonywanej sprzedaży nie przekroczy limitów, o których mowa w art. 113 ust. 1 i ust. 9 ustawy. Zdaniem Wnioskodawcy, rozszerzając działalność o wykonywanie audytów energetycznych budynków, będzie mógł on w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w przedmiocie:
a)wykonywania świadectw charakterystyki energetycznej,
b)wykonywania pomiarów technicznych, polegających na: badaniach termowizyjnych, których celem jest określenie źródła awarii instalacji, określaniu zakresu uszkodzeń na dachach spowodowanych przez kuny oraz odbiorach mieszkań i budynków oraz
c)wykonywania audytów energetycznych budynków korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie i według zasad określonych przepisami art. 113 ust. 1 i 9 ustawy, pod warunkiem, że nie wykonuje i nie będzie wykonywał czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy oraz wartość dokonywanej sprzedaży nie przekroczy łącznie limitów, o których mowa w art. 113 ust. 1 i ust. 9 ustawy.
W konsekwencji zgodnie z treścią art. 96 ust. 3 ustawy, Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku rejestrowania się jako podatnik VAT, do chwili utraty zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ustawy o VAT, czyli do momentu przekroczenia ww. limitów.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej ustawą:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Natomiast art. 8 ust. 1 ustawy stanowi, że:
Przez świadczenie usług, o którym mowa wart. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług w rozumieniu art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.
W oparciu o art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku dla pewnej grupy podatników. Regulacje w tym zakresie zawarte zostały w art. 113 ustawy.
Według art. 113 ust. 1 ustawy:
Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.
Na mocy art. 113 ust. 2 ustawy:
Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:
1)wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;
1a)sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;
2)odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:
a)transakcji związanych z nieruchomościami,
b)usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,
c)usług ubezpieczeniowych
– jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;
3)odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.
Na podstawie art. 113 ust. 5 ustawy:
Jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.
Jak stanowi art. 113 ust. 9 ustawy:
Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.
Zgodnie z art. 113 ust. 10 ustawy:
Jeżeli faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 9, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.
W myśl art. 113 ust. 11 ustawy:
Podatnik, który utracił prawo do zwolnienia sprzedaży od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.
W świetle art. 113 ust. 13 ustawy:
Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:
1)dokonujących dostaw:
a)towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,
b)towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:
‒energii elektrycznej (CN 2716 00 00),
‒wyrobów tytoniowych,
‒samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,
c)budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa wart.43ust.1pkt10lit.a i b,
d)terenów budowlanych,
e)nowych środków transportu,
f)następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:
‒preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),
‒komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),
‒urządzeń elektrycznych (PKWiU 27),
‒maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),
g)hurtowych i detalicznych części i akcesoriów do:
‒pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.3),
‒motocykli (PKWiU ex 45.4);
2)świadczących usługi:
a)prawnicze,
b)w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,
c)jubilerskie,
d)ściągania długów, w tym factoringu;
3)nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.
Art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b ustawy stanowi, że ze zwolnienia określonego w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy nie korzystają m.in. usługi w zakresie doradztwa.
Wskazania wymaga, że ani ustawa o podatku od towarów i usług, ani przepisy wykonawcze do niej, nie definiują pojęcia doradztwa. W potocznym rozumieniu termin „doradztwo” obejmuje szereg usług doradczych, tj. np.: podatkowe, prawne, finansowe. Ponieważ brak w ustawie definicji doradztwa, to należy odwołać się do wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku języka polskiego PWN, pod pojęciem „doradcy” należy rozumieć „tego, kto doradza”. Natomiast „doradzać”, w myśl powołanego wyżej Słownika języka polskiego PWN, oznacza „udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie”. Doradztwo jest zatem udzieleniem fachowych zaleceń, porad. Użyty w ustawie o podatku od towarów i usług termin „usługi w zakresie doradztwa” należy rozumieć w związku z tym szeroko.
Analiza przedstawionego opisu sprawy w świetle obowiązujących przepisów prowadzi do wniosku, że skoro wartość Pana sprzedaży nie przekroczyła i nie przekroczy w danym roku podatkowym 200000 zł, i równocześnie nie sprzedaje i nie będzie Pan sprzedawał usług i towarów wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy, w tym usług w zakresie doradztwa - to w świadcząc usługi w zakresie wykonywania świadectw charakterystyki energetycznej i sporządzanie audytów energetycznych (po rozszerzeniu działalności) - może Pan korzystać ze zwolnienia, o którym mowa wart. 113 ust.9 w zw. z art. 113 ust. 1 ustawy.
Natomiast w przypadku, gdy dokonywana przez Pana wartość sprzedaży przekroczy kwotę 200 000 zł, lub wykona Pan jakąkolwiek czynność, o której mowa w art. 113 ust. 13 ustawy, to utraci Pan prawo do tego zwolnienia i będzie Pan zobowiązany do rejestracji jako podatnik VAT czynny.
W konsekwencji Pana stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia przyszłego podanego przez Pana. Z powyższych przepisów wynika, że organ rozpatrując wniosek o wydanie interpretacji nie podejmuje wyjaśnienia stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, tj. nie przeprowadza dowodów, lecz dokonuje oceny prawnej przedstawionych we wniosku okoliczności w kontekście zadanego pytania przyporządkowanego do danego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.
W tym miejscu organ interpretacyjny zastrzega jednak, że gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny/zdarzenie przyszłe interpretacja nie wywoła skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako: „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.