Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
28 października 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 21 października 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktury wystawionej przez komornika.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą oraz czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.
Wnioskodawca chce nabyć na licytacji komorniczej nieruchomość. Część nieruchomości stanowią niezabudowane działki, przy nabyciu których naliczany jest podatek VAT w wysokości 23%. Część nieruchomości jest zabudowana budynkami handlowo-usługowymi dawnego targowiska i jest zwolniona od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług. Dłużnik – właściciel nieruchomości to spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, która nie została wykreślona z KRS i nie zawiesiła działalności gospodarczej. Dłużnik nie jest czynnym podatnikiem VAT, gdyż został wykreślony z wykazu podmiotów zarejestrowanych jako podatnicy VAT w dniu 4 stycznia 2024 r., na podstawie art. 96 ust. 9a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Nieruchomość będzie wykorzystywana na cele prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej pod firmą „(…)”. Komornik sądowy po uprawomocnieniu się postanowienia o przysądzeniu własności jako płatnik wystawi fakturę VAT i odprowadzi naliczony na fakturze podatek VAT. Nabywcą na fakturze będzie Wnioskodawca.
Pytanie
Czy dla Wnioskodawcy podatek VAT naliczony na fakturze w imieniu dłużnika przez komornika sądowego, dotyczącej nabycia przez Wnioskodawcę nieruchomości w toku licytacji będzie stanowił podatek VAT naliczony podlegający możliwości odliczenia przez Wnioskodawcę od podatku VAT należnego?
Pana stanowisko w sprawie
W ocenie Wnioskodawcy, podatek VAT wynikający z faktury VAT wystawionej przez komornika sądowego będzie stanowił podatek VAT naliczony, i będzie podlegał możliwości odliczenia przez Wnioskodawcę od podatku VAT należnego. Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, jeśli towary wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Zgodnie z treścią art. 88 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96 ustawy o podatku od towarów i usług.
Jednakże Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 7 kwietnia 2021 r., nr 0114-KDIP1-3.4012.86.2021.2.KP, uznał, że podatnik ma prawo odliczyć VAT w przypadku, gdy jego kontrahent nie był czynnym podatnikiem VAT w momencie wykonania usługi i wystawienia faktury. Uzasadnieniem tego stanowiska był fakt, że nabywane przez podatnika usługi były wykorzystywane do czynności opodatkowanych VAT oraz nie stanowiły nadużycia prawa podatkowego w celu uzyskania korzyści majątkowej ani nie miały na celu obejścia przepisów prawa. Takie samo stanowisko zajął Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w piśmie z dnia 12 grudnia 2023 r., nr 0114-KDIP1-1.4012.635.2023.1.MKA. Ponadto NSA w wyroku z dnia 7 marca 2018 r., sygn. akt I FSK 769/16 stwierdził, że jeśli faktury dokumentują rzeczywiste zdarzenie mające miejsce w obrocie gospodarczym, zrealizowane przez istniejący, konkretny podmiot, to nie można im zarzucić, że są niezgodne z rzeczywistością w zakresie tych elementów faktycznych, które są istotne dla powstania i realizacji przez ich nabywcę prawa do odliczenia VAT.
Dodatkowo Trybunał Sprawiedliwości UE w wyroku z dnia 19 października 2017 r. wydanym w sprawie C-101/16 uznał, że zasada neutralności podatkowej VAT wymaga, aby odliczenie podatku naliczonego zostało przyznane, jeśli zostały spełnione wymogi materialne, nawet w przypadku, gdy wymogi formalne nie zostały spełnione.
Niedopełnienie przez przedsiębiorcę obowiązku rejestracji nie może wykluczać uznania danego podmiotu za podatnika, ponieważ już sama czynność podlegająca opodatkowaniu decyduje o uzyskaniu statusu podatnika VAT. Podatnik niezarejestrowany ma prawo do wystawienia faktury. Taka faktura faktycznie potwierdza wykonanie czynności podlegającej opodatkowaniu. Z faktu wystawienia faktury wynika prawo podatnika obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Wskazać należy, że odpłatne zbycie nieruchomości należy potencjalnie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Grunty, budynki i budowle spełniają definicję towaru na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, a ich sprzedaż jest dostawą towaru. Z powyższych względów nabycie nieruchomości w postępowaniu egzekucyjnym będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT.
W konsekwencji komornik sądowy, w myśl art. 106c ustawy o VAT, obowiązany jest do wystawienia faktury VAT dokumentującej dostawę towarów, o której mowa w art. 18 ustawy o VAT, z tytułu której na dłużniku ciąży obowiązek podatkowy, wystawiając je w imieniu i na rzecz dłużnika. Dlatego komornik sądowy będzie w niniejszej sprawie upoważniony do wystawienia faktury VAT dokumentującej sprzedaż nieruchomości w drodze egzekucji komorniczej. Ponadto dłużnik na fakturze będzie widniał jako sprzedawca nieruchomości.
Tym samym podatnikowi będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego nad naliczonym. Prawo do odliczenia podatku naliczonego jest podstawowym prawem podatnika, które wynika z samej konstrukcji podatku VAT.
W konsekwencji analizując przytoczone powyżej orzecznictwo i przepisy prawa, Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT z faktury przy sprzedaży nieruchomości opodatkowanej w drodze egzekucji komorniczej.
Tym samym dłużnik staje się podatnikiem podatku od towaru i usług, a sam fakt wykreślenia z rejestru podatników VAT czynnych nie skutkuje tym, że dla danej transakcji sprzedaży nie może być uznany jako podatnik podatku od towarów i usług.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Jak stanowi art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Wobec tego należy stwierdzić, że za podatnika VAT będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów opodatkowanej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.
W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.
Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w 88 ust. 3a ustawy, zgodnie z którym:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy:
1) sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi:
a) wystawionymi przez podmiot nieistniejący;
b) (uchylona)
2) transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku;
3) (uchylony)
4) wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne:
a) stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane – w części dotyczącej tych czynności,
b) podają kwoty niezgodne z rzeczywistością – w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością,
c) potwierdzają czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83 Kodeksu cywilnego – w części dotyczącej tych czynności;
5) faktury, faktury korygujące wystawione przez nabywcę zgodnie z odrębnymi przepisami nie zostały zaakceptowane przez sprzedającego;
6) (uchylony)
7) wystawiono faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku na fakturze – w części dotyczącej tych czynności.
Przepis art. 88 ust. 4 ustawy stanowi, że:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Jak wynika z powołanych wyżej przepisów, jeśli towary i usługi, przy nabyciu których naliczono podatek, są (mają być) wykorzystywane w całości do prowadzenia działalności opodatkowanej, wówczas podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku.
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą oraz czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca chce nabyć na licytacji komorniczej nieruchomość. Część nieruchomości stanowią niezabudowane działki, przy nabyciu których naliczany jest podatek VAT w wysokości 23%. Część nieruchomości jest zabudowana budynkami handlowo-usługowymi dawnego targowiska i jest zwolniona od podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług. Dłużnik – właściciel nieruchomości to spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, która nie została wykreślona z KRS, i nie zawiesiła działalności gospodarczej. Dłużnik nie jest czynnym podatnikiem VAT, gdyż został wykreślony w dniu 4 stycznia 2024 r. z wykazu podmiotów zarejestrowanych jako podatnicy VAT (na podstawie art. 96 ust. 9a pkt 2 ustawy). Nieruchomość będzie wykorzystywana na cele prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej. Komornik sądowy po uprawomocnieniu się postanowienia o przysądzeniu własności jako płatnik wystawi fakturę VAT i odprowadzi naliczony na fakturze podatek VAT. Nabywcą na fakturze będzie Wnioskodawca.
Pana wątpliwości dotyczą ustalenia, czy dla Wnioskodawcy podatek VAT naliczony na fakturze wystawionej w imieniu dłużnika przez komornika sądowego, dotyczącej nabycia przez Wnioskodawcę nieruchomości w toku licytacji, będzie stanowił podatek VAT naliczony podlegający odliczeniu przez Wnioskodawcę od podatku VAT należnego.
Należy wskazać, że zgodnie z art. 18 ustawy:
Organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2023 r. poz. 2505 i 2760) oraz komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego są płatnikami podatku od dostawy, dokonywanej w trybie egzekucji, towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów.
Definicja płatnika została zawarta w art. 8 Ordynacji podatkowej (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.), zgodnie z którą:
Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.
Zatem, przepis art. 18 ustawy wprowadza szczególną na gruncie przepisów ustawy regulację, kiedy to należny podatek pobierany jest i odprowadzany do urzędu skarbowego przez płatnika, a nie przez podatnika. Płatnik pełni w tym przypadku rolę pośrednika pomiędzy podatnikiem a organem podatkowym, przekazując organowi środki pieniężne podatnika. Uzasadnione jest to charakterem odpłatnej dostawy następującej w ramach wykonywania czynności egzekucyjnych. Jeżeli bowiem dłużnik niesolidnie spłaca swoje zobowiązania i w celu wyegzekwowania należności wszczęto przeciwko niemu postępowanie egzekucyjne, to istnieją podstawy do uznania, że nie uiści również podatku należnego w związku z dostawą mającą miejsce w ramach egzekucji.
W tym miejscu należy wskazać, iż w myśl art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy:
Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą: sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.
Na podstawie art. 106c tej ustawy:
Faktury dokumentujące dostawę towarów, o której mowa w art. 18, z tytułu której na dłużniku ciąży obowiązek podatkowy, wystawiają w imieniu i na rzecz dłużnika:
1) organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji;
2) komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że komornik sądowy dokonuje transakcji w imieniu podatnika – dłużnika. Prowadzona przez niego sprzedaż towarów będących własnością dłużnika będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług, gdy do rozliczenia tego podatku byłby zobowiązany dłużnik; w przypadku, gdy powyższa czynność nie podlegałaby opodatkowaniu tym podatkiem lub byłaby od niego zwolniona, komornik sądowy nie będzie obowiązany do odprowadzenia podatku.
Jednocześnie należy wskazać, na brzmienie art. 43 ust. 21 ustawy, zgodnie z którym:
Jeżeli udokumentowane działania organów egzekucyjnych lub komorników sądowych, o których mowa w art. 18, nie doprowadziły, na skutek braku możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika, do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania do dostawy towarów, o której mowa w art. 18, zwolnień od podatku, o których mowa w ust. 1 pkt 2, 3 i 9-10a, przyjmuje się, że warunki zastosowania zwolnień od podatku nie są spełnione.
Tym samym, komornik sądowy zobowiązany jest do przestrzegania przepisów ustawy oraz do uwzględnienia, w trakcie sprzedaży towarów, okoliczności decydujących o jej opodatkowaniu podatkiem VAT.
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca chce nabyć na licytacji komorniczej Nieruchomość. Część Nieruchomości stanowią niezabudowane działki, przy nabyciu których naliczany jest podatek VAT w wysokości 23%. Część Nieruchomości jest zabudowana budynkami handlowo-usługowymi dawnego targowiska i jest zwolniona od podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług. Dłużnik – właściciel Nieruchomości to spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, która nie została wykreślona z KRS i nie zawiesiła działalności gospodarczej.
Zatem w opisanej sytuacji Dłużnika należy uznać za podatnika podatku od towarów i usług z tytułu sprzedaży Nieruchomości. Sam fakt wykreślenia dłużnika z rejestru podatników VAT czynnych nie skutkuje tym, że dla danej transakcji sprzedaży nie może on być uznany za podatnika podatku od towarów i usług.
Odnosząc się zatem do odliczenia podatku VAT z faktury wystawionej przez Komornika należy wskazać, że jednym z najistotniejszych warunków umożliwiających czynnemu podatnikowi VAT realizację prawa do odliczenia jest związek dokonanych zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych.
Z przytoczonych wyżej regulacji prawnych wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury uzależnione jest nie tylko od spełnienia warunków wynikających z przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, ale również od niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
Zatem w okolicznościach omawianej sprawy, będąc czynnym, zarejestrowanym, podatnikiem podatku VAT i nabywając od komornika Nieruchomość, w sytuacji, gdy będzie ona służyła Panu wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, to należy stwierdzić, że będzie przysługiwało Panu prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego na fakturze wystawionej przez komornika. Należy, jednak wskazać, że prawo to będzie przysługiwało Panu, w sytuacji, gdy nie zaistnieją ograniczenia wynikające z art. 88 ustawy, inne niż wskazane w art. 88 ust. 4 ustawy.
Tym samym kwota podatku naliczonego wynikająca z faktury – wystawionej w imieniu dłużnika przez komornika sądowego – dokumentującej nabycie przez Pana Nieruchomości w toku licytacji, będzie stanowiła kwotę podatku naliczonego, o którą będzie Pan mógł obniżyć kwotę podatku należnego, pod warunkiem, że Nieruchomość będzie służyła Panu wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a także w sytuacji, gdy nie zaistnieją ograniczenia wynikające z art. 88 ustawy, inne niż wskazane w art. 88 ust. 4 ustawy.
Tym samym Pana stanowisko oceniłem jako prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem sprawy podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy oraz własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności kwestii prawidłowości opodatkowania sprzedaży Nieruchomości przez komornika i prawidłowości wystawionej faktury.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).