Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
4 listopada 2024 r., za pośrednictwem ePUAP, wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania realizowanych dostaw towarów stawką VAT w wysokości 0% właściwą dla eksportu towarów. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 11 grudnia 2024 r. (wpływ za pośrednictwem ePUAP 11 grudnia 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca, będący czynnym podatnikiem podatku VAT w Polsce, prowadzi działalność gospodarczą, której głównym przedmiotem jest sprzedaż detaliczna realizowana za pośrednictwem domów sprzedaży wysyłkowej lub Internetu.
W ramach tej działalności Wnioskodawca nabywa towary przeznaczone do dalszej odsprzedaży, głównie od polskich dostawców. Towary te są następnie przechowywane w magazynach Wnioskodawcy zlokalizowanych na terytorium Polski, gdzie przechodzą niezbędne procesy magazynowe, aby były gotowe do dalszej sprzedaży.
Towary zakupione przez Wnioskodawcę są następnie sprzedawane do A. Sp. z o.o. (dalej: „Nabywca”) oraz docelowo także do innych powiązanych kapitałowo podmiotów działających w analogiczny sposób, które będą pełnić rolę odbiorców i importerów towarów również w innych krajach poza UE.
Wnioskodawca stosuje oraz będzie stosować do tych transakcji stawkę 0% VAT, odpowiednią do eksportu towarów.
Cała procedura eksportowa, w tym organizacja transportu, należy oraz będzie należeć do obowiązków Wnioskodawcy, który zapewnia spełnienie wymogów związanych z dokumentacją oraz zgłoszeniem towaru do eksportu w Polsce.
Odpowiedzialność za procedurę importową w kraju docelowym spoczywa na Nabywcy lub innym powiązanym podmiocie pełniącym rolę odbiorcy towarów oraz importera, zgodnie z przepisami obowiązującymi w danym kraju.
Obecnie eksport jest realizowany do magazynów zlokalizowanych w Stanach Zjednoczonych, gdzie towary są następnie przechowywane w celu ich odsprzedaży za pośrednictwem platform sprzedażowych takich jak np. (...). Niemniej jednak, w przyszłości planowane jest rozszerzenie działalności eksportowej na inne kraje poza UE, takie jak np. Japonia, Kanada, czy Zjednoczone Emiraty Arabskie.
Wnioskodawca oraz Nabywca, a także potencjalni przyszli odbiorcy, którzy będą przechowywać towary w krajach trzecich, są podmiotami powiązanymi, których struktura właścicielska jest wspólna, co oznacza, że wszystkie te podmioty łączy relacja kapitałowa wynikająca z tożsamych udziałowców.
Dla każdej transakcji Wnioskodawca posiada oraz będzie posiadać pełną dokumentację potwierdzającą wywóz towarów poza Unię Europejską, obejmującą między innymi zgłoszenia celne oraz dowody potwierdzające opuszczenie towarów z terytorium UE.
Wnioskodawca pragnie zaznaczyć, iż opisywany schemat transakcji nie ma charakteru dostawy łańcuchowej. W szczególności, Nabywca oraz potencjalni przyszli odbiorcy przechowują towary na terenie krajów docelowych w celu ich odsprzedaży za pośrednictwem platform sprzedażowych. W momencie transakcji Nabywca lub inne podmioty odbiorcy nie posiadają wiedzy na temat dalszej odsprzedaży towarów.
W uzupełnieniu wniosku, wskazali Państwo następująco:
1)Czy towar został/zostanie wywieziony z Polski poza terytorium Unii Europejskiej w wyniku sprzedaży dokonanej przez Państwa na rzecz Nabywcy?
Tak, towar został/zostanie wywieziony z Polski poza terytorium Unii Europejskiej w wyniku sprzedaży dokonanej przez Państwa na rzecz Nabywcy.
2)W jakim kraju towary zostaną zgłoszone do odprawy celnej?
Towary zostaną zgłoszone do odprawy celnej w Polsce.
3)Jakie konkretnie dokumenty potwierdzające wywóz towarów z Polski poza Unię Europejską posiada/będzie posiadała Spółka w przypadku transakcji będącej przedmiotem zapytania, w tym proszę jednoznacznie wskazać, czy Spółka posiada/będzie posiadała dokument potwierdzony przez właściwy organ celny, tj. komunikat IE-599?
Spółka będzie w posiadaniu następujących dokumentów:
a)Elektronicznego komunikatu IE-599, przesyłanego przez agencję celną lub przewoźnika. W większości przypadków komunikat ten będzie miał charakter zbiorczy ze względu na skonsolidowane zgłoszenia kurierskie realizowane przez międzynarodowego przewoźnika, który w tym przypadku pełniłby rolę zarówno przewoźnika, jak i przedstawiciela podczas procesu odprawy celnej.
b)Faktury za usługi wykonane przez agencję celną lub przewoźnika.
c)Raportu potwierdzającego przyjęcie towaru do magazynu zlokalizowanego poza terytorium Unii Europejskiej.
Tym samym Spółka potwierdza, że będzie dysponować dokumentem potwierdzonym przez właściwy organ celny, tj. komunikatem IE-599.
4)Czy Spółka posiada/będzie posiadała dokument potwierdzający wywóz towaru z Polski poza terytorium Unii Europejskiej przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy?
Tak, Spółka będzie posiadała dokument potwierdzający wywóz towaru z Polski poza terytorium Unii Europejskiej przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy.
Pytanie
Czy dostawy towarów realizowane obecnie oraz planowane w przyszłości przez Wnioskodawcę są prawidłowo opodatkowane stawką VAT 0%, właściwą dla eksportu towarów?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, realizowane obecnie oraz planowane w przyszłości przez niego dostawy towarów są prawidłowo opodatkowane stawką VAT 0%, właściwą dla eksportu towarów.
Uzasadnienie
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:
1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2)eksport towarów;
3)import towarów na terytorium kraju;
4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Z powołanego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wymienione czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Stosownie do art. 2 pkt 8 ustawy o VAT, przez eksport towarów, rozumie się dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez:
a)dostawcę lub na jego rzecz, lub
b)nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę do celów wyposażenia lub zaopatrzenia statków rekreacyjnych oraz turystycznych statków powietrznych lub innych środków transportu służących do celów prywatnych
-jeżeli wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych.
Z powołanych przepisów prawa wynika, że aby dostawę towarów uznać za eksport towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 ustawy, muszą wystąpić łącznie następujące przesłanki:
1)w ramach niej dochodzi do dostawy towarów, tj. przechodzi prawo do dysponowania towarami jak właściciel ze sprzedawcy na nabywcę,
2)towar będący przedmiotem dostawy musi zostać wysłany lub przetransportowany z terytorium Polski poza terytorium Unii Europejskiej,
3)wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej musi być potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych.
Zdaniem Wnioskodawcy, wszystkie trzy powyższe przesłanki zostaną przez niego spełnione, mianowicie:
1)w ramach stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego, w wyniku zawartych transakcji, dochodzi do przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel na nabywcę,
2)towary sprzedawane przez Wnioskodawcę są wysyłane z terytorium kraju poza terytorium UE, obecnie do Stanów Zjednoczonych, a w przyszłości także do innych krajów poza UE. Towary są zatem transportowane z terytorium Polski do krajów trzecich,
3)Wnioskodawca posiada i będzie posiadać dokumentację potwierdzającą wywóz towarów poza UE, poświadczoną przez właściwy organ celny.
A zatem, wszystkie przesłanki do uznania transakcji opisanej w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym za eksport towarów zostaną spełnione.
Ponadto, Wnioskodawca lub podmiot przez niego upoważniony sam dokonuje i będzie dokonywać wywozu towarów poza terytorium Unii Europejskiej, co stanowi tzw. eksport bezpośredni.
Zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o VAT, w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. a, stawka podatku wynosi 0%. Przy czym, w myśl art. 41 ust. 6 ww. ustawy, stawkę podatku 0% stosuje się w eksporcie towarów, o którym mowa w ust. 4 i 5, pod warunkiem że podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej.
Na podstawie art. 41 ust. 6a ustawy o VAT, dokumentem, o którym mowa w ust. 6, jest w szczególności:
1)dokument w formie elektronicznej otrzymany z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych albo potwierdzony przez właściwy organ celny wydruk tego dokumentu;
2)dokument w formie elektronicznej pochodzący z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych, otrzymany poza tym systemem, jeżeli zapewniona jest jego autentyczność;
3)zgłoszenie wywozowe na piśmie utrwalonym w postaci papierowej złożone poza systemem teleinformatycznym służącym do obsługi zgłoszeń wywozowych albo jego kopia potwierdzona przez właściwy organ celny.
Z powołanych przepisów prawa wynika, że zastosowanie stawki 0% w eksporcie towarów jest możliwe pod warunkiem, że podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymał dokument, który jednoznacznie i w sposób niebudzący wątpliwości potwierdza wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej, a w przypadku eksportu pośredniego dokument, który potwierdza wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej i z którego wynika tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu.
Wnioskodawca wskazuje, że jest i będzie w posiadaniu wymaganych dokumentów potwierdzających wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej, co pozwala na jednoznaczne potwierdzenie eksportu w rozumieniu przepisów ustawy o VAT.
W związku z tym, zdaniem Wnioskodawcy, spełnia on wszystkie przesłanki uprawniające do zastosowania preferencyjnej stawki VAT 0%, właściwej dla eksportu towarów.
W związku z powyższym, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że sprzedaż realizowana przez Podatnika na rzecz Nabywcy oraz innych podmiotów opisanych w zdarzeniu przyszłym stanowi eksport towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. a) ustawy o VAT i w związku z tym zawierane przez niego transakcje podlegają opodatkowaniu stawką 0% VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:
1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2) eksport towarów;
3) import towarów na terytorium kraju;
4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie, z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają określone czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju.
Według art. 2 pkt 1 i 5 ustawy:
Przez terytorium kraju rozumie się przez to terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.
Przez terytorium państwa trzeciego rozumie się terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.
Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:
Przez towary rozumie są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy:
Przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Zgodnie z art. 2 pkt 8 ustawy:
Przez eksport towarów rozumie się dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez:
a)dostawcę lub na jego rzecz, lub
b)nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę do celów wyposażenia lub zaopatrzenia statków rekreacyjnych oraz turystycznych statków powietrznych lub innych środków transportu służących do celów prywatnych
- jeżeli wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych.
Stosownie do art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.
W myśl art. 41 ust. 4 ustawy:
W eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. a, stawka podatku wynosi 0%.
Zgodnie z art. 41 ust. 6 ustawy:
Stawkę podatku 0% stosuje się w eksporcie towarów, o którym mowa w ust. 4 i 5, pod warunkiem że podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej.
Na podstawie art. 41 ust. 6a ustawy:
Dokumentem, o którym mowa w ust. 6, jest w szczególności:
1)dokument w formie elektronicznej otrzymany z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych albo potwierdzony przez właściwy organ celny wydruk tego dokumentu;
2)dokument w formie elektronicznej pochodzący z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych, otrzymany poza tym systemem, jeżeli zapewniona jest jego autentyczność;
3)zgłoszenie wywozowe na piśmie utrwalonym w postaci papierowej złożone poza systemem teleinformatycznym służącym do obsługi zgłoszeń wywozowych albo jego kopia potwierdzona przez właściwy organ celny.
Według art. 41 ust. 7 ustawy:
Jeżeli warunek, o którym mowa w ust. 6, nie został spełniony, podatnik nie wykazuje tej dostawy w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, za dany okres rozliczeniowy, lecz w okresie następnym, stosując stawkę podatku 0%, pod warunkiem otrzymania dokumentu wymienionego w ust. 6 przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za ten następny okres. W przypadku nieotrzymania tego dokumentu w terminie określonym w zdaniu poprzednim mają zastosowanie stawki właściwe dla dostawy tego towaru na terytorium kraju.
Stosownie do art. 41 ust. 8 ustawy:
Przepis ust. 7 stosuje się w przypadku, gdy podatnik posiada dokument celny potwierdzający procedurę wywozu.
Jak stanowi art. 41 ust. 9 ustawy:
Otrzymanie przez podatnika dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej w terminie późniejszym niż określony w ust. 6 i 7 upoważnia podatnika do dokonania korekty podatku należnego w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym podatnik otrzymał ten dokument.
Ponadto, na podstawie art. 41 ust. 11 ustawy:
Przepisy ust. 4 i 5 stosuje się odpowiednio w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. b, jeżeli podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym dokonał dostawy towarów, otrzymał dokument, o którym mowa w ust. 6, z którego wynika tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu. Przepisy ust. 7 i 9 stosuje się odpowiednio.
Zatem, zastosowanie stawki 0% w eksporcie towarów jest możliwe pod warunkiem, że podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymał dokument, który jednoznacznie i w sposób niebudzący wątpliwości potwierdza wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej, a w przypadku eksportu pośredniego dokument, który potwierdza wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej, i z którego wynika tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu.
Z wniosku wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT. Spółka zajmuje się sprzedażą detaliczną, którą realizuje za pośrednictwem domów sprzedaży wysyłkowej lub Internetu. Wnioskodawca nabywa towary od polskich dostawców i przechowuje je w swoich magazynach w Polsce, gdzie towary przygotowywane są do dalszej sprzedaży. Spółka sprzedaje towary spółce A. Sp. z o.o. (Nabywca) oraz docelowo innym podmiotom powiązanym kapitałowo. Nabywca i potencjalni przyszli odbiorcy przechowują towary na terenie krajów docelowych, w celu ich odsprzedaży za pośrednictwem platform sprzedażowych. W momencie dokonywania transakcji, podmioty te nie mają wiedzy na temat dalszej odsprzedaży towarów. Obecnie towary wywożone są do magazynów w Stanach Zjednoczonych i przechowywane w celu odsprzedaży za pośrednictwem platform sprzedażowych. W przyszłości planowane jest rozszerzenie działalności eksportowej na inne kraje trzecie (np. Japonia, Kanada, czy Zjednoczone Emiraty Arabskie).
Państwa wątpliwości dotyczą kwestii opodatkowania realizowanych dostaw towarów stawką VAT 0%, właściwą dla eksportu towarów.
Z powołanego art. 2 pkt 8 ustawy wynika, że aby czynność mogła być uznana za eksport towarów, musi nastąpić dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy czyli przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel na nabywcę oraz w wyniku dokonanej dostawy musi nastąpić wywóz towarów z kraju poza terytorium Unii Europejskiej i wywóz ten musi być potwierdzony przez właściwy organ celny.
Z kolei aby możliwe było opodatkowanie eksportu towarów stawką podatku VAT w wysokości 0%, konieczne jest spełnienie warunku dotyczącego otrzymania przez podmiot potwierdzenia wywozu towarów przez organ celny określony w przepisach celnych. Spełnienie tego warunku ma gwarantować, że faktycznie nastąpił wywóz towarów z Polski i że bez ich powrotnego przywozu nie będą one przedmiotem dostawy na terytorium kraju, która poprzez zastosowanie stawki 0% byłaby faktycznie nieopodatkowana.
W tym miejscu wskazać również należy, że co do zasady zgłoszenia wywozowe towarów z obszaru celnego UE składane są w formie elektronicznej z wykorzystaniem Automatycznego Systemu Eksportu (AES). Zgłoszenie celne (wywozowe) w postaci komunikatu IE 515 jest składane przez zgłaszającego do właściwego urzędu wywozu. Z kolei urząd wyprowadzenia, tj. urząd celny graniczny, przez który towar opuszcza obszar celny Unii Europejskiej niezwłocznie po tym, jak towar opuścił obszar celny UE przesyła do urzędu wywozu (urzędu, w którym zostało złożone zgłoszenie celne) komunikat IE 518 zawierający wyniki kontroli przeprowadzonej w urzędzie wyprowadzenia. Po otrzymaniu przez urząd wywozu komunikatu IE 518 System AES generuje automatycznie komunikat IE 599 i przesyła go zgłaszającemu. Komunikat IE 599 jest dokumentem celnym potwierdzającym, także dla celów podatkowych, wywóz towarów poza terytorium UE przez wskazanego w zgłoszeniu wywozowym eksportera.
Zatem, dokumentem potwierdzającym wywóz towarów poza terytorium UE jest:
- elektroniczny komunikat IE 599 otrzymany w systemie AES,
- wydruk ww. komunikatu potwierdzony przez właściwy organ celny,
- elektroniczny komunikat IE 599 otrzymany poza systemem AES, jeżeli jego autentyczność jest zapewniona.
Dokumentem, o którym mowa w art. 41 ust. 6a ustawy uprawniającym do zastosowania stawki 0% przy eksporcie będzie również zgłoszenie wywozowe w formie papierowej złożone poza systemem teleinformatycznym lub kopia takiego zgłoszenia potwierdzona przez właściwy urząd celny. We wszystkich ww. przypadkach są to dokumenty o charakterze „urzędowym” wygenerowane w systemie AES lub potwierdzone przez właściwy urząd celny.
Z powyższego wynika więc, że pomimo tego, że katalog dokumentów wymienionych w art. 41 ust. 6a ustawy jest katalogiem otwartym, nie można zastosować stawki VAT w wysokości 0% względem eksportu towarów na podstawie dowodów innych niż dokumenty „urzędowe”, w których właściwe organy celne (polskie lub z innych państw członkowskich UE) potwierdziły wywóz towarów poza terytorium UE.
W analizowanej sprawie Spółka wskazała, że towar został/zostanie wywieziony z Polski poza terytorium Unii Europejskiej w wyniku sprzedaży dokonanej przez Spółkę na rzecz Nabywcy. Do obowiązków Wnioskodawcy należy organizacja transportu towarów oraz realizacja procedury eksportowej. Spółka zapewnia spełnienie wymogów związanych z dokumentacją oraz zgłoszeniem towaru do odprawy celnej w Polsce. Natomiast Nabywca lub inny podmiot powiązany, pełniący rolę odbiorcy oraz importera towarów, odpowiada za procedurę importową w kraju docelowym.
Jednocześnie Spółka wskazała, że na potwierdzenie wywozu towarów z Polski poza Unię Europejską posiada/będzie posiadała elektroniczny komunikat IE 599, przesyłany przez agencję celną lub przewoźnika. W większości przypadków komunikat ten będzie miał charakter zbiorczy ze względu na skonsolidowane zgłoszenia kurierskie realizowane przez międzynarodowego przewoźnika, który w tym przypadku pełniłby rolę zarówno przewoźnika, jak i przedstawiciela podczas procesu odprawy celnej. Ponadto, Spółka posiada/będzie posiadała faktury za usługi wykonane przez agencję celną lub przewoźnika oraz raport potwierdzający przyjęcie towaru do magazynu zlokalizowanego poza UE. Spółka będzie posiadała dokument potwierdzający wywóz towaru z Polski poza terytorium Unii Europejskiej przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy.
Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że wywóz towarów z Polski poza terytorium Unii Europejskiej nastąpił/nastąpi w wyniku dostawy towarów dokonanej przez Spółkę na rzecz Nabywcy oraz, że wywóz towarów z Polski poza terytorium Unii Europejskiej został potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych. Zatem, należy uznać, że transakcja objęta wnioskiem stanowi eksport towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. a) ustawy. Jednocześnie, skoro na potwierdzenie wywozu towarów z Polski poza terytorium Unii Europejskiej Spółka posiada komunikat IE 599 należy przyjąć, że Spółka ma prawo do opodatkowania realizowanej dostawy towarów stanowiącej eksport towarów stawką VAT w wysokości 0%.
Tym samym, przedstawione stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informujemy, że wydając interpretację nie przeprowadzamy postępowania dowodowego i opieramy się wyłącznie na elementach zdarzenia przedstawionych we wniosku.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).