Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
30 września 2024 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny z 30 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy uznania, że przedmiot transakcji Podziału (Wyodrębnienia) stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy i w konsekwencji uznania ww. transakcji za czynność niepodlegającą opodatkowaniu VAT oraz braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu Podziału (Wyodrębnienia).
Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem
1)Zainteresowany będący stroną postępowania:
A
2)Zainteresowany niebędący stroną postępowania:
B
Treść wniosku wspólnego jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Spółka jest polskim rezydentem podatkowym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Przedmiotem przeważającej działalności Spółki jest działalność związana z projekcją filmów. Przedmiotem pozostałej działalności jest m.in. sprzedaż detaliczna żywności, napojów i wyrobów tytoniowych prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach (PKD 47.2), przygotowywanie i podawanie napojów (PKD 56.3) oraz wyświetlanie reklam (PKD 73.1).
Wewnętrzna struktura organizacyjna Spółki została ukształtowana w ten sposób, że - oprócz Biura Zarządu - funkcjonowało kilkanaście działów wewnętrznych.
Ww. działy wraz z Biurem Zarządu stanowią Centralę Spółki [Centrala]. Za pośrednictwem Centrali realizowane są postanowione przed Spółką zadania gospodarcze. Z punktu widzenia podstawowej (przeważającej) działalności Spółki szczególnie istotną rolę odrywa funkcjonujący w ramach Centrali Dział Zarządzania którego pracami kieruje nie tylko dyrektor operacyjny, ale również dyrektorzy regionalni oraz dyrektorzy.
Dotychczasowa struktura organizacyjna nie uwzględniała okoliczności, że poszczególne … stanowią de facto (operacyjnie) odrębne działy funkcjonujące w ramach Spółki (choć niewyodrębnione decyzją formalną w jej wewnętrznej strukturze organizacyjnej) - m.in. z przypisanymi do tych działów zespołami składników majątkowych i niemajątkowych, ewidencją księgową pozwalającą na przypisywanie przychodów i kosztów, a także personelem odpowiedzialnymi za codzienne funkcjonowanie. Co istotne- od pewnego czasu - notowały spadek rentowności spowodowany m.in. rosnącą popularnością platform streaming'owych i w konsekwencji znaczącym zmniejszeniem zainteresowania projekcjami.
W związku z ww. okolicznością Zarząd Spółki postanowił wyodrębnić cztery odrębne działy.
Ww. decyzja Zarządu znalazła wyraz w uchwale.
Spółka utworzyła cztery spółki z ograniczoną odpowiedzialnością [łącznie jako Nowe Spółki].
Wyodrębnienie w ramach Spółki i utworzenie Nowych Spółek ma związek z planowaną reorganizacją, jaką ma być podział polegający na przeniesieniu części majątku (spółki dzielonej) na Nowe Spółki (istniejące spółki) - w zamian za udziały w Nowych Spółkach, które ma objąć A [Podział].
Planowany Podział będzie stanowił podział przez wyodrębnienie w rozumieniu art. 529 § 1 pkt 5 ustawy z 15 września 2000 r. kodeks spółek handlowych (t. jedn. Dz. U. z 2024 r. poz. 18; [KSH]). Na skutek Podziału A pozostanie jedynym udziałowcem Nowych Spółek.
Po przeprowadzeniu Podziału A będzie w dalszym ciągu prowadzić działalność gospodarczą - do której wykonywania będzie wykorzystywać majątek (tj. część majątku Spółki), który pozostanie w Spółce.
Odnośnie (Działu):
Dział prowadzi działalność operacyjną m.in. w zakresie projekcji filmów i organizacji wydarzeń kulturalnych – która to działalność jest wykonywana w odpowiednio oznaczonym (z wykorzystaniem szyldów/banerów) lokalu, z pięcioma salami, najmowanym od właściciela galerii handlowej.
Działalność jest realizowana przy udziale – łącznie – … pracowników (w tym kadry kierowniczej) i zleceniobiorców (współpracowników zatrudnionych na podstawie umów zlecenia) – liczby powyższe zostały określone według stanu na 4 września 2024 r., aczkolwiek do dnia wyodrębnienia liczba pracowników lub współpracowników może ulegać zmianie – w szczególności z uwagi na powszechną na polskim rynku pracy rotację pracowniczą. Wewnętrzna struktura organizacyjna podzielona jest na cztery działy: kadrowy, techniczny, marketingowy i barowy. Nadzór nad bieżącym funkcjonowaniem sprawuje Dyrektor, pełniący jednocześnie funkcję marketingową. Dyrektorowi podlegają trzej kierownicy odpowiedzialni za należytą realizację funkcji technicznych, kadrowych i barowych.
W ramach planowanego Podziału Dział zostanie przeniesiony na spółkę– spółkę dedykowaną do prowadzenia (w przyszłości) działalności, której jedynym udziałowcem jest (i będzie na dzień wyodrębnienia) A. Udziały, które obejmie A w związku z Podziałem (tzn. udziały obejmowane w zamian wydzielony do B Dział), zostaną wyemitowane w oparciu o wartość księgową netto.
B prowadzić będzie działalność, w związku z którą będzie jej przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.
Na dzień Podziału B będzie czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Na moment sporządzenia niniejszego Wniosku B nie posiada istotnych składników majątkowych i nie prowadzi działalności gospodarczej.
W Uchwale oraz stanowiących jej część integralną załącznikach został zawarty wykaz kluczowych składników materialnych i niematerialnych przypisanych do Działu celem zapewnienia samodzielności w realizacji postawionych zadań gospodarczych (w tym w szczególności w zakresie projekcji filmów i organizacją wydarzeń kulturalnych. Wykaz ten obejmuje w szczególności:
1)środki trwałe [ŚT] związane z prowadzoną działalnością;
2)wartości niematerialne i prawne [WNiP]
3)wyposażenie;
4)należności powstające w związku z działalnością,;
5)zobowiązania;
6)prawa i obowiązki wynikające z umów;
7)umowy z pracownikami;
8)licencje;
9)zezwolenia administracyjne związane z działalnością;
10)dokumentacja;
11)inne, niewymienione powyżej w pkt 1-10 składniki materialne i niematerialne, które są funkcjonalnie związane z działalnością.
Organizacyjne/funkcjonalne wyodrębnienie ma swoje odzwierciedlenie również poprzez:
·wyodrębnienie przestrzeni sieciowych;
·organizowanie cyklicznych spotkań;
·przechowywanie dokumentacji;
·odrębną archiwizacji dokumentacji handlowej dotyczącej funkcjonowania.
Do …. zostanie alokowany jeden rachunek bankowy (rachunek bieżący wraz z powiązanym z nim rachunkiem VAT). Rachunek ten będzie wykorzystywany do ewidencjonowania na nim środków pieniężnych związanych z działalnością. Na tym rachunku (który zostanie wydzielony do B – o ile bank go prowadzący wyrazi zgodę na takie przeniesienie) zostaną zgromadzone również środki pieniężne, alokowane dla i niezbędne do jego samodzielnego funkcjonowania po tym jak zostanie ono wyodrębnione do B.
Działania o charakterze administracyjno-finansowym dotyczące m.in. księgowości oraz IT, z uwagi na większą efektywność ekonomiczną, są i nadal będą wykonywane na rzecz przez Spółkę (również ponieważ są to działania konieczne też w zakresie działalności podstawowej Spółki).
Odnośnie Spółki:
Jak zostało wskazane powyżej, odnośnie wewnętrznej struktury organizacyjnej, w Spółce – oprócz Biura Zarządu oraz Działów wyodrębnianych na mocy Uchwały – funkcjonuje kilkanaście działów, na których czele stoją dyrektorzy działów.
Ww. działy wraz z Biurem Zarządu tworzą Centralę Spółki.
Oprócz działalności w zakresie projekcji filmów oraz związanej działalności gastronomicznej, Centrala Spółki prowadzi działalność – w szczególności – w obszarze:
i.zarządzania strategicznego Spółką oraz spółkami od niej zależnymi,
ii.zarządzania portfelem posiadanych przez Spółkę udziałów w innych spółkach kapitałowych,
iii.działalności w zakresie księgowości, rachunkowości, finansów i podatków oraz sprawozdawczości zarządczej i finansowej;
iv.wsparcia w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi, w tym:
v.prowadzenia obsługi informatycznej i technicznej (na własne potrzeby) oraz na rzecz spółek zależnych.
W związku z powyższym w dacie rejestracji podziału zamierza sformalizować umową z B współpracę opartą o wewnątrzkorporacyjny model franczyzowy, w ramach której B będzie występować w charakterze franczyzobiorcy, podczas gdy A będzie franczyzodawcą, kontynuując dotychczasowy model franczyzy wewnętrznej. W konsekwencji A będzie świadczyła na rzecz B pewne usługi wsparcia, w zakresie których B (jako franczyzobiorca) nie będzie miała uprawnienia do ich nabywania, bez uzgodnienia, za pośrednictwem innego dostawcy niż A. Taka sytuacja będzie miała przede wszystkim miejsce w odniesieniu do licencji na wyświetlanie filmów– które będą nabywane przez A, a następnie odpłatnie sublicencjowane na rzecz B (co wynika z konieczności zapewnienia kompleksowej obsługi w zakresie prowadzenia jednolitej polityki repertuarowej).
Oprócz wymogu zapewnienia jednolitej polityki repertuarowej, w realiach ww. modelu franczyzowego A będzie m.in. zobowiązana do:
·udzielenia B licencji niewyłącznej do korzystania z marki
·zapewnienia jednolitych strojów służbowych personelowi
·zapewnienia wsparcia w zakresie działalności gastronomicznej
Korzystanie przez Dział z ww. składników (w tym praw) posiadanych przez Spółkę przed Podziałem będzie się odbywać w ramach wewnętrznej franczyzy. Związane z tym koszty będą odpowiednio alokowane do Działu. Po dniu Wyodrębnienia ich wykorzystanie będzie następować na podstawie umowy franczyzowej.
Funkcjonowanie w ramach modelu franczyzowego nie będzie, jednakże wiązać się z obowiązkiem dla B do nabywania wszystkich dóbr i usług wyłącznie od A jako franczyzodawcy. Istotną część zakupów towarów i usług spółka B będzie dokonywać od podmiotów trzecich, tj. bez udziału A, na podstawie umów zawieranych bezpośrednio przez B, uwzględniając lokalne warunki/ceny zakupu.
Centrala będzie świadczyć obsługę Działu w takich obszarach jak kadry i płace, księgowość, wsparcie techniczne i IT. Koszty z tym związane będą odpowiednio alokowane do Działu. Po Podziale Centrala będzie świadczyć usługi we wskazanym obszarze na podstawie stosownych umów zawartych pomiędzy A a B.
W będzie również stroną umów, których nie będzie świadczyć A, a które B albo przejmie od A w związku z podziałem lub zawrze w przyszłości, gdyby te umowy wygasły lub korzystniejsze byłoby kupowanie ich bezpośrednio/lokalnie. Do tych umów należy w szczególności zaliczyć: (i) umowę najmu lokali, w których działa oraz (ii) umowy w zakresie sprzątania, wywozu śmieci czy deratyzacji.
Odnośnie zasobów możliwych do wykorzystania przez Spółkę celem wykonywania ww. działalności, należy podkreślić, że według stanu na dzień 12 września 2024 r. Spółka dysponuje personelem liczącym: …. pracowników Spółki, …współpracowników Spółki (osób, z którymi Spółka zawarła umowy cywilnoprawne) oraz 4 usługobiorców (wskazane liczby nie obejmują osób świadczących pracę/usługi na rzecz czterech wyodrębnianych) – przy czym liczba ta może ulegać zmianom do dnia wyodrębnienia wynikającym przede wszystkim z typowej na polskim rynku pracy rotacji pracowniczej.
A korzysta z wynajmowanej powierzchni biurowej (Spółce została przypisana – do wyłącznego użytku – część biura o powierzchni netto ok. … m2). Dostępna do użytku Spółki powierzchnia biurowa (wykorzystywana m.in. przez Zarząd, część dyrektorów działów oraz pracowników Spółki) posiada cechy indywidualizujące jej działalność (np. szyldy, banery itd.). Pozostali pracownicy, w tym dyrektorzy oraz współpracownicy wykonują swoje zadania w lokalach, w których prowadzona jest działalność.
Składniki materialne i niematerialne oraz zobowiązania związane z działalnością Spółki obejmują w szczególności:
i.środki trwałe
ii.inwestycje długoterminowe – udziały w spółkach zależnych;
iii.zezwolenia, ulgi, dotacje takie jak zezwolenia na sprzedaż alkoholu
iv.prawa do kilkunastu zarejestrowanych znaków towarowych (będących również oznaczeniami indywidualizującymi);
v.prawa do kilkunastu domen internetowych;
vi.zobowiązania i należności (w tym handlowe) handlowe;
vii.środki pieniężne na rachunkach bankowych;
viii.prawa i obowiązki z umów cywilnoprawnych przychodowe oraz kosztowe (ponad … umów), w tym:
a.umowy o świadczenie usług księgowo-kadrowych (na podstawie których Spółka świadczy te usługi na rzecz spółek zależnych),
b.umowy o świadczenie usług prawnych,
c.umowy o świadczenie usług informatycznych zawierane ze spółkami zależnymi,
d.umowy licencyjne (w tym zwłaszcza umowy przewidujące nabycie przez Spółkę praw do wyświetlania filmów),
e.umowy najmu nieruchomości,
f.umowy o świadczenie usług zawarte przez Spółkę z doradcami zewnętrznymi, na podstawie których Spółka nabywa usługi doradztwa m.in. prawnego, podatkowego, finansowego, a także z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy;
g.umowy z zewnętrznymi dostawcami świadczącymi usługi oferowane pracownikom i współpracownikom Spółki jako dodatki do wynagrodzenia (benefity), w szczególności usługi prywatnej opieki medycznej, wsparcia psychologicznego, dostarczania i obsługi kart przedpłaconych,
h.umowy licencyjne przewidujące możliwość korzystania z oprogramowania używanego w Spółce,
i.umowy zakupu i serwisu sprzętu elektronicznego;
ix.umowy z pracownikami oraz współpracownikami (umowy cywilnoprawne, w tym zwłaszcza umowy zlecenia).
Przejawem zorganizowania Centrali jest m.in. fakt, że:
·Spółka posiada dedykowaną przestrzeń na dyskach sieciowych, macierze dyskowe, dedykowane foldery (tworzone w ramach już istniejących dysków sieciowych Spółki);
·A posiada odrębne dane teleadresowe (w tym numery telefonów) a jej pracownicy/współpracownicy posiadają dedykowane stopki e-mail, wizytówki, itp.;
·pracownicy/współpracownicy Centrali odbywają cykliczne spotkania w ramach tworzonych przez nich zespołów działających w ramach A;
·Spółka dysponuje systemem przechowywania (archiwizowania) umożliwiającym wyszukanie dokumentacji (w tym finansowej oraz handlowej) dotyczącej Spółki.
W zakresie kont wynikowych (przychody i koszty) Spółka posiada konta analityczne oraz korzysta z systemu .....– które to rozwiązania pozwalają na precyzyjne wskazanie, które przychody/koszty są związane z działalnością podstawową wykonywaną przez Spółkę (jej poszczególne działy). Dla celów zarządczych sporządzane są poglądowe rachunki zysków i strat, oraz prognozy finansowe.
A posiada szereg rachunków bieżących (oraz przypisanych do nich rachunków VAT), na których gromadzone są środki pieniężne związane z działalnością prowadzoną przez Spółkę. Po Podziale rachunki te będą – za wyjątkiem rachunków bankowych przenoszonych do Nowych Spółek (w tym B) – wykorzystywane, w dalszym ciągu, na potrzeby Spółki (Centrali).
Przebieg planowanego Podziału:
Spółka planuje Podział, który ma polegać na wydzieleniu Działu z A do B (już istniejącej spółki) – w zamian za udziały, które Spółka obejmie w B. Innymi słowy, w ramach Podziału (stanowiącego podział przez wyodrębnienie) dojdzie do wyodrębnienia [Wyodrębnienie]. B – przy wykorzystaniu nabytego w ramach Wyodrębnienia Działu– zamierza kontynuować działalność. Jednocześnie po Podziale A dalej będzie prowadzić własną działalność gospodarczą.
Planowane jest, że do Podziału, w tym również do Wyodrębnienia, dojdzie w pierwszej połowie 2025 r.
W ramach Wyodrębnienia do B zostaną przeniesione (i) wszystkie składniki majątkowe pierwotnie alokowane do Działu w ramach Uchwały, a następnie również wymienione i szczegółowo opisane w planie podziału przygotowanym zgodnie z art. 534 §1 pkt 7 KSH oraz (ii) personel (dla osób będących pracownikami nastąpi w tym przypadku zmiana pracodawcy – przeniesienie zakładu pracy) – według stanu na dzień Podziału (i zaktualizowane na skutek bieżącej działalności od daty zgłoszenia planu podziału lub podjęcia Uchwały, w przypadku zasobów ludzkich, do daty wyodrębnienia).
Po dacie Wyodrębnienia, w ramach modelu franczyzowego (na podstawie zawartej pomiędzy Spółką a B umowy franczyzy) Spółka będzie świadczyć na B usługi polegające m.in. na sublicencjonowaniu praw do wyświetlania filmów czy udostępnieniu znaków towarowych czy też zapewni wsparcie w zakresie działalności gastronomicznej). Po tej dacie Spółka będzie również świadczyć szereg usług na rzecz B takich jak usługi kadrowo-płacowe, księgowe, wsparcie techniczne, wsparcie IT (do dnia Wyodrębnienia Centrala będzie obsługiwać Dział w tym zakresie, alokując do tego Działu koszty z tym związane). Wynagrodzenie za wskazane usługi będzie ustalane na zasadach rynkowych w oparciu o przepisy o cenach transferowych.
Ponadto, w ramach Wyodrębnienia zostaną dokonane wszystkie inne czynności/procedury wymagane do przejęcia działalności przez B, takie jak zarejestrowanie kasy fiskalnej, zgłoszenie pracowników do ZUS przez B (nowego pracodawcę), itd.
Wnioskując a contrario do treści art. 12 ust. 2 pkt 5 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t. jedn. Dz. U. z 2023 r. poz. 120) w związku z Podziałem nie dojdzie do zamknięcia ksiąg rachunkowych Spółki – w wyniku Podziału nie powstanie bowiem jakakolwiek nowa jednostka. Niemniej w celach ewidencyjnych i rozliczeniowych na dzień Podziału sporządzony zostanie bilans oraz rachunek zysków i strat – także dla pozostałych Działów i samej Spółki. W księgach rachunkowych Podział zostanie rozliczony metodą łączenia udziałów.
Na mocy art. 93c ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. jedn. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383; [OrdPod]) – z dniem Wyodrębnienia – B wstąpi we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki Spółki pozostające w związku z działalnością. W dniu Wyodrębnienia Działu będzie on funkcjonować na warunkach przewidzianych w Uchwale.
Składniki majątkowe wchodzące w skład Działu zostaną – dla celów podatkowych – przyjęte przez B w wartości wynikającej z ksiąg podatkowych Spółki (kontynuacja wyceny). Między innymi, wartość początkowa przenoszonych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych zostanie ustalona w wysokości wartości początkowej określonej w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych Spółki – zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. jedn. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805; [UPDOP]).
B – po Wyodrębnieniu – będzie dokonywać odpisów amortyzacyjnych z uwzględnieniem dotychczasowej wysokości odpisów oraz będzie kontynuować metodę amortyzacji przyjętą przez Spółkę, jeżeli składniki te były wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych A (zgodnie z obowiązującymi przepisami UPDOP).
W odniesieniu do pozostałych, przejętych w drodze Wyodrębnienia składników majątku wchodzących w skład Działu, wartość tych składników dla celów podatkowych zostanie ustalona w wysokości przyjętej dla celów podatkowych i wynikającej z ksiąg podatkowych A (na dzień Wyodrębnienia) – na zasadzie następstwa prawnego (sukcesji podatkowej) z art. 93c OrdPod.
Planowany Podział – obejmujący również Wyodrębnienie, którego dotyczy niniejszy Wniosek – będzie posiadał uzasadnienie ekonomiczne, tj. głównym lub jednym z głównych celów tej czynności nie będzie uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania. Podział ma na celu usprawnienie działalności poszczególnych Działów i Spółki. Działanie nie jest ukierunkowane na uzyskanie żadnej korzyści podatkowej.
Chęć przeprowadzenia planowanego Wyodrębnienia poszczególnych Działów do Nowych Spółek jest również podyktowana założeniem, zgodnie z którym bardziej optymalnym modelem zarządzania działalnością w poszczególnych lokalizacjach powinien być model zarządzania pośredniego liniami biznesowymi funkcjonującymi w ramach spółek zależnych. Powyższe powinno wpłynąć na wzrost poczucia samodzielności, przedsiębiorczości oraz odpowiedzialności kadry kierowniczej za podstawowe aspekty związane z danym biznesem (w tym za realizację strategii, wyniki, wewnętrzną organizację oraz zagadnienia prawne czy pracownicze).
Zmiana obecnego modelu zarządzania Działami funkcjonującymi wewnątrz Spółki (stopniowo) na model pośredni będzie skutkowała także optymalizacją zadań Zarządu Spółki. Pozwoli ona na pełne ukierunkowanie działalności Zarządu Spółki na zadania związane z opracowywaniem i realizacją strategii grupy A oraz rozwojem i podnoszeniem jej wartości, m.in. poprzez utrzymanie jak największych korzyści płynących ze współpracy i synergii pomiędzy spółkami zależnymi od A – w ramach działalności Spółki.
Koncentracja Spółki na zadaniach realizowanych w ramach Centrali ma na celu stopniowe przechodzenie na model pośredniego zarządzania/franczyzowy, co powinno skutkować optymalizacją kosztową i operacyjną – m.in. poprzez wprowadzenie ujednoliconych standardów dla wszystkich spółek zależnych od A (m.in. w zakresie HR, księgowości, IT, itd.).
Co istotne, na płaszczyźnie finansowej przeniesienie Działu do B – w drodze Wyodrębnienia – ułatwi ocenę kondycji finansowej i rentowności, pozwoli na większą transparentność rozliczeń oraz na jednoznaczne przypisanie aktywów do tego Działu. Zarząd B będzie uprawniony do samodzielnego dostosowania kosztów ogólnych do charakteru działalności, a Zarząd Spółki – do działalności Spółki (dotychczas koszty ogólne ponoszone przez Spółkę musiały odpowiadać potrzebom wszystkich działów).
Okoliczności opisane w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym są aktualne na moment złożenia niniejszego wniosku. Spółka zaznacza, że mogą one częściowo ulec zmianie/modyfikacji do dnia Wyodrębnienia. Zmiany te (o ile zaistnieją) będą wynikać z bieżącego funkcjonowania Działu oraz Centrali w ramach prowadzonej działalności gospodarczej (np. zmiana w zakresie dokładnej liczby pracowników) i są normalnym zjawiskiem rynkowym, który nie wpływa na zasadnicze założenia opisane we wniosku.
Pytania
1)Czy w dacie Podziału (Wyodrębnienia), Dział będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa [ZCP] w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT?
2)W przypadku udzielenia pozytywnej odpowiedzi na pytanie nr 1, czy Podział (Wyodrębnienie) stanowić będzie czynność niepodlegającą opodatkowaniu VAT?
3)Czy B będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu Podziału (Wyodrębnienia) na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT?
Państwa stanowisko w sprawie
1.W ocenie Wnioskodawców w dacie Podziału (Wyodrębnienia), Dział będzie stanowić ZCP w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.
2.W ocenie Wnioskodawców Podział (Wyodrębnienie) stanowić będzie czynność niepodlegającą opodatkowaniu VAT.
3.W ocenie WnioskodawcówB nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu Podziału (Wyodrębnienia) na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawców (grupy Zainteresowanych).
W przedmiocie pytania nr 1:
W ocenie Wnioskodawcy Dział stanowi i w dacie Wyodrębnienia będzie stanowić ZCP w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.
Zgodnie z definicją z art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, przez ZCP rozumieć należy organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. Znajduje to potwierdzenie w interpretacjach organów podatkowych: w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej [DKIS] z 24 kwietnia 2018 r. Nr IBPP3/443-1360/14-1/JP lub z 2 czerwca 2017 r. Nr 0114-KDIP1-3.4012.90.2017.1.KC.
W świetle powyższych regulacji, składniki majątkowe tworzą ZCP, jeżeli:
·stanowią zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania;
·zespół składników materialnych i niematerialnych został wyodrębniony organizacyjnie w istniejącym przedsiębiorstwie;
·zespół składników materialnych i niematerialnych został wyodrębniony finansowo w istniejącym przedsiębiorstwie;
·zespół składników materialnych i niematerialnych potencjalnie może stanowić niezależne przedsiębiorstwo, samodzielnie realizujące określone zadania gospodarcze (wyodrębnienie funkcjonalne).
Jako uzupełnienie przedstawionej wyżej definicji, orzecznictwo organów podatkowych i sądów posiłkowo posługuje się definicją przedsiębiorstwa na gruncie regulacji prawa cywilnego. W świetle art. 55(1) ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (t. jedn. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061; [KC]) przedsiębiorstwo definiuje się jako zorganizowany zespół składników niematerialnych i materialnych przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej. Swoim zakresem obejmuje w szczególności:
1.oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);
2.własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;
3.prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;
4.wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;
5.koncesje, licencje i zezwolenia;
6.patenty i inne prawa własności przemysłowej;
7.majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;
8.tajemnice przedsiębiorstwa;
9.księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
W celu ustalenia, czy Dział stanowić będzie w dacie Wyodrębnienia zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy o VAT należy przeanalizować, czy w odniesieniu do Działu spełnione są wyżej wymienione przesłanki.
Dział jako zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania
Definicja ZCP wskazana w ustawie o VAT nie określa, jakie konkretnie składniki materialne i niematerialne powinny wchodzić do danej masy majątkowej, aby mogła ona stanowić ZCP. W orzecznictwie przeważa pogląd, że są to wszystkie składniki materialne i niematerialne, które są istotne do funkcjonowania ZCP jako wyodrębnionej całości (m.in. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego [WSA] w Bydgoszczy z 7 kwietnia 2021 r., sygn. akt I SA/Bd 101/21 oraz interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 26 sierpnia 2021 r. Nr 0113-KDIPT1-2.4012.390.2021.1.AJB). Art. 55(1) KC, stosowany posiłkowo, wskazuje, jakiego rodzaju mogą to być składniki. Nie wszystkie składniki wymienione tamże muszą istnieć w danym przedsiębiorstwie, aby można było z niego wydzielić ZCP. Jednakże, jeżeli występują już one w obrębie masy majątkowej przedsiębiorstwa i są istotne dla funkcjonowania jego zorganizowanej części, to powinny one zostać do tej części przypisane, aby mogła ona stanowić ZCP.
Reasumując, warunkiem uznania Działu za ZCP w rozumieniu ustawy o VAT jest, aby przypisane do niego były składniki materialne i niematerialne Spółki niezbędne do prowadzenia przypisanego Działowi zakresu działalności.
W Uchwale oraz załącznikach do Uchwały do Działu zostały przypisane najistotniejsze składniki materialne i niematerialne związanego z prowadzoną w ramach działalnością.
W związku z powyższym, należy stwierdzić, że do Działu przyporządkowano, jak stanowi art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, zarówno składniki materialne, jak i niematerialne oraz zobowiązania. W wykazie tych składników figurują również te, o których mowa w art. 551 KC, tj. prawo własności ruchomości (w tym ŚT i wyposażenia), wierzytelności (należności), czy wybrane licencje. Składnikiem przypisanym do Działu jest również dokumentacja związana z prowadzoną w ramach działalnością, w tym dokumenty księgowe.
W ocenie Wnioskodawcy do Działu alokowano składniki majątkowe wchodzące w skład przedsiębiorstwa Spółki, które są istotne z punktu widzenia prowadzenia działalności (z zastrzeżeniem, że wśród wydzielanych składników niematerialnych nie znalazły się m.in. znaki towarowe czy licencje do wyświetlania filmów). Ponadto, w Uchwale wskazano również, że do Wydawnictwa alokowane są wszelkie składniki materialne i niematerialne (w tym zobowiązania), niewymienione w załącznikach do Uchwały, a które związane są funkcjonalnie z działalnością Działu.
Ponadto, jak wskazano w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, w ramach Wyodrębnienia do B zostaną przeniesione wszystkie składniki majątkowe alokowane pierwotnie do Działu na podstawie Uchwały i jej załączników, a następnie również w planie podziału oraz zasoby ludzkie (dla przenoszonych pracowników nastąpi zmiana pracodawcy, a w konsekwencji przeniesienie zakładu pracy) – według stanu na dzień Podziału (Wyodrębnienia) – uwzględniając zmiany w stanie majątku jakie zajdą między datą Uchwały/planu Podziału a datą Podziału (Wyodrębnienia).
Struktura funkcjonowania/organizacja Działu w dacie Podziału (Wyodrębnienia) będzie analogiczna do tej, o której mowa w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego.
Mając powyższe na względzie, zdaniem Wnioskodawcy w dacie Podziału (Wyodrębnienie) Dział będzie spełniać przesłankę do uznania go za zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań.
Wyodrębnienie organizacyjne
Ustawa o VAT nie wskazuje jak ma wyglądać organizacyjne wyodrębnienie danej masy majątkowej, aby mogła ona zostać uznana za ZCP. Dotychczasowa linia orzecznicza organów podatkowych wskazuje, że wystarczające jest wyodrębnienie danego zespołu składników w statucie, regulaminie lub innym akcie (np. uchwale zarządu). Dział został formalnie wyodrębniony w strukturze organizacyjnej Spółki mocą Uchwały, zatem ww. przesłanka została spełniona.
Odrębność organizacyjna oznacza również możliwość ustalenia w każdym momencie, które składniki majątkowe przedsiębiorstwa przynależą do ZCP. Odrębność organizacyjna wymaga, aby możliwe było przyporządkowanie do takiego odrębnego zespołu składników majątkowych i niemajątkowych odrębnej dokumentacji, łącznie z umowami stanowiącymi źródło praw i obowiązków dotyczących wyłącznie zakresu działalności prowadzonej przez ten zespół składników, bądź wyłącznie z wykorzystaniem tego ZCP.
W świetle powyższego oraz zgodnie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego wyodrębnienie organizacyjne ZCP w postaci Działu ma swoje uzasadnienie w szczególności w:
·formalnym wyodrębnieniu Działu w strukturze organizacyjnej Spółki (na mocy Uchwały),
·alokowaniu do Działu części umów związanych z jego działalnością (np. umowy najmu lokalu, w którym prowadzona jest działalność) oraz wynikających z nich praw i obowiązków.
Ponadto, odrębność organizacyjna Działu przejawia się również w szeregu innych aspektów:
1)wyodrębnieniu przestrzeni sieciowych,
2)przyporządkowaniu do Działu kadry kierowniczej (w tym dyrektora), pracowników oraz współpracowników (zleceniobiorców) – łącznie w liczbie … osób,
3)posiadaniu odrębnych danych teleadresowych (w tym numerów telefonów) oraz osobnych stopek e-mail utworzonych dla kadry kierowniczej, pracowników i współpracowników (zleceniobiorców) zaangażowanych w działalność,
4)organizowaniu cyklicznych spotkań osób zaangażowanych w działalność (w kwestiach dotyczących jego funkcjonowania),
5)przechowywaniu dokumentacji (w tym księgowej) w sposób umożliwiający zidentyfikowanie dokumentacji (w tym finansowej) dotyczącej funkcjonowania,
6)odrębnej archiwizacji dokumentacji handlowej dotyczącej funkcjonowania.
Ponadto, struktura funkcjonowania/organizacja Działu w dacie Podziału (Wyodrębnienia) będzie analogiczna do tej, o której mowa powyżej, a zatem wewnętrzna struktura organizacyjna podzielona będzie na cztery działy: kadrowy, techniczny, marketingowy i barowy. Nadzór nad bieżącym funkcjonowaniem będzie sprawował Dyrektor, pełniący jednocześnie funkcję kadrową. Dyrektorowi podlegać będą trzej kierownicy odpowiedzialni za należytą realizację funkcji technicznych, marketingowych i barowych.
Mając powyższe na względzie, Dział spełnia – i będzie spełniać w dacie Podziału (Wyodrębnienia) – przesłankę wyodrębnienia organizacyjnego.
Wyodrębnienie finansowe
Definicja ZCP wskazana w ustawie o VAT nie precyzuje, co należy rozumieć przez wyodrębnienie finansowe. Organy podatkowe prezentują stanowisko, zgodnie z którym wyodrębnienie finansowe nie oznacza konieczności prowadzenia osobnych ksiąg dla poszczególnych ZCP, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do ZCP (por. m.in. wyrok NSA z 21 stycznia 2020 r., sygn. I FSK 1343/17, interpretacja indywidualna DKIS z 20 listopada 2020 r. Nr 0111-KDIB3-3.4012.556.2020.3.MAZ oraz z 23 października 2020 r. Nr 0114-KDIP4-1.4012.394.2020.1.AM).
W zakresie kont wynikowych (przychody i koszty) wykorzystywany jest MPK, które w programie księgowym wykorzystywanym przez Spółkę pozwalają na wskazanie, które przychody/koszty związane są z działalnością Działu. Z kolei w zakresie kont bilansowych (aktywa / pasywa), wpisy dotyczące albo księgowane są na osobnych kontach analitycznych albo możliwe jest wydzielenie pozycji dotyczących z kont Spółki. Dla celów zarządczych sporządzane są poglądowe rachunki zysków i strat, okresowe bilanse poglądowe oraz prognozy finansowe.
O wyodrębnieniu finansowym Działu może również świadczyć fakt, że do Działu zostanie alokowany jeden rachunek bankowy (rachunek bieżący wraz z powiązanym z nim rachunkiem VAT). Rachunek ten będzie wykorzystywany do ewidencjonowania na nim środków pieniężnych związanych z działalnością. Na tym rachunku (który zostanie przeniesiony w ramach Podziału na B – o ile bank go prowadzący wyrazi zgodę na takie przeniesienie) zostaną zgromadzone również środki pieniężne, skalkulowane i niezbędne do jego samodzielnego funkcjonowania po tym jak zostanie ono wyodrębnione do B.
Na wyodrębnienie finansowe zdaje się również wskazywać okoliczność, że dokumentacja księgowa związana z działalnością Działu będzie przechowywana w sposób umożliwiający jej zidentyfikowanie w ramach dokumentacji Spółki.
Co istotne, struktura funkcjonowania oraz struktura finansowo-księgowa Działu– w dacie Podziału (Wyodrębnienia) będzie analogiczna do tej, o której mowa powyżej. Na dzień poprzedzający dzień Podziału sporządzony zostanie w celach ewidencyjnych i rozliczeniowych bilans oraz rachunek zysków i strat Działu.
Mając powyższe na względzie, zdaniem Wnioskodawcy, Dział spełnia i będzie spełniać – w dacie Podziału (Wyodrębnienia) – przesłankę wyodrębnienia finansowego.
Wyodrębnienie funkcjonalne (realizacja określonych zadań gospodarczych)
Poza wyodrębnieniem organizacyjnym i finansowym w istniejącym przedsiębiorstwie, składniki materialne i niematerialne, by mogły nabyć status ZCP w rozumieniu ustawy o VAT, muszą być przeznaczone do realizacji określonych zadań gospodarczych. Jednocześnie konieczne jest, by zespół takich składników potencjalnie mógł stanowić niezależne przedsiębiorstwo, realizujące własne zadania gospodarcze. Takie rozumienie wyodrębnienia funkcjonalnego zostało potwierdzone również w orzecznictwie organów podatkowych i sądów administracyjnych (por. m.in. interpretacja indywidualna DKIS z 2 sierpnia 2021 r. Nr 0113-KDIPT1-1.4012.545.2021.1.MG, z 20 listopada 2020 r. Nr 0111-KDIB3-3.4012.556.2020.3.MAZ oraz z 24 kwietnia 2018 r. Nr IBPP3/443-1360/14-1/JP).
Jak wynika z opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego Dział prowadzi działalność operacyjną m.in. w zakresie projekcji filmów i organizacji wydarzeń kulturalnych – która to działalność jest wykonywana w odpowiednio oznaczonym (z wykorzystaniem szyldów/banerów) lokalu, z pięcioma salami, najmowanym od właściciela galerii handlowej.
W świetle powyższego, niewątpliwie do Działu zostały przypisane konkretne, własne zadania gospodarcze. Odpowiedzialność za ich prawidłową realizację ponosi dyrektor oraz kierownicy.
W części aspektów przesłanka wyodrębnienia funkcjonalnego zazębia się z wyodrębnieniem organizacyjnym. Jak szczegółowo wskazano w uzasadnieniu dot. wyodrębnienia organizacyjnego, do Działu przypisano składniki materialne i niematerialne oraz zobowiązania, które znajdowały się w przedsiębiorstwie, a które są istotne dla działalności prowadzonej przez Dział. Dział dysponuje więc – zdaniem Wnioskodawcy – masą majątkową oraz zasobami ludzkimi, które umożliwiają jego funkcjonowanie jako niezależnego przedsiębiorstwa. Nie bez znaczenia jest też w tym kontekście fakt, że zidentyfikowano środki pieniężne bezpośrednio powiązane z działalnością prowadzoną przez Dział i dokonano alokacji jednego rachunku bankowego, tj. rachunku bieżącego (podstawowego) w PLN (wraz z rachunkiem VAT) do Działu. Środki pieniężne skalkulowane dla Działu i niezbędne do jego funkcjonowania znajdą się wśród składników majątkowych przenoszonych do B w ramach Wyodrębnienia. Co więcej, również działalność sprzedażowa prowadzona przez Dział będzie dostarczać bieżących środków finansowych. Warto również dodać, że są i będą alokowane, za okres funkcjonowania Działu, koszty wykonywania odpowiednich działań (m.in. projekcja filmów, działalność gastronomiczna, księgowość, wsparcie IT, wsparcie techniczne) mających związek z działalnością Działu.
Struktura funkcjonowania Działu w dacie Podziału (Wyodrębnienia) będzie analogiczna do tej, o której mowa powyżej – wg stanu na dzień Podziału (Wyodrębnienia) – z uwzględnieniem wynikających z prowadzonej (bieżącej) działalności zmian zachodzących między datą Uchwały/planu Podziału a datą Podziału/Wyodrębnienia. Po dacie Podziału (Wyodrębnienia) dotychczasowa alokacja części kosztów Centrali do Działu (o których mowa powyżej) będzie realizowana na podstawie umowy franczyzowej (m.in. w zakresie praw do projekcji filmów, korzystania ze znaków towarowych czy wsparcia w obszarze gastronomii) oraz innych umów cywilnoprawnych zawartych pomiędzy Spółką a B (na podstawie której Spółka będzie świadczyć na rzecz B szereg usług wspierających, w tym usług obsługi kadrowo-płacowej, księgowych czy wsparcia technicznego/IT).
Według raportu publikowanego przez Główny Urząd Statystyczny, w Polsce w 2023 r. funkcjonowało …., które działają jako samodzielne jednostki organizacyjne.
Mając powyższe na względzie, Dział spełnia – i będzie spełniać w dacie Podziału (Wyodrębnienia) – przesłankę wyodrębnienia funkcjonalnego/realizacji określonych zadań gospodarczych.
Podsumowując, zespół składników majątkowych i niemajątkowych, składający się na Dział wraz z przypisanymi do tych składników przychodami, kosztami, należnościami, zobowiązaniami oraz zespołem ludzkim, ze względu na ich organizacyjne, finansowe i funkcjonalne wyodrębnienie należy uznać, na dzień złożenia niniejszego wniosku, a także na dzień Podziału (Wyodrębnienia), za ZCP w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.
W przedmiocie pytania nr 2:
W ocenie Wnioskodawców, w przypadku udzielenia odpowiedzi pozytywnej na pytanie nr 1, Wyodrębnienie stanowić będzie czynność niepodlegającą opodatkowaniu VAT.
Aby rozstrzygnąć, czy dana transakcja będzie podlegała opodatkowaniu VAT, należy w pierwszej kolejności ustalić, czy w stosunku do tej transakcji może znaleźć zastosowanie którekolwiek z wyłączeń przedmiotowych określonych przez ustawodawcę w art. 6 ustawy o VAT.
Zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub ZCP. Definicja legalna ZCP na gruncie ustawy o VAT zawarta jest w art. 2 pkt 27e.
Zatem, jeżeli majątek Działu przenoszony do B wskutek Podziału (Wyodrębnienia) spełnia przesłanki uznania go za ZCP, wówczas Podział (Wyodrębnienie) stanowić będzie czynność niepodlegającą opodatkowaniu VAT.
Jak zostało wskazane w uzasadnieniu odpowiedzi na pytanie nr 1, zdaniem Wnioskodawcy Dział będzie stanowił ZCP na dzień Wyodrębnienia w rozumieniu ustawy o VAT.
Mając na względzie powyższe, w przypadku udzielenia odpowiedzi pozytywnej na pytanie nr 1 (tj., że Dział stanowi ZCP na gruncie art. 2 pkt 27e ustawy o VAT), Podział (Wyodrębnienie) stanowić będzie czynność niepodlegającą opodatkowaniu VAT.
W przedmiocie pytania nr 3:
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi: (1) suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu: (a) nabycia towarów i usług, (b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Z uwagi na to, że w ocenie Wnioskodawców Dział będzie stanowić ZCP w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, a Podział (Wyodrębnienie) stanowić będzie czynność niepodlegającą opodatkowaniu VAT, nie wystąpi kwota podatku, która stanowiłaby dla B kwotę podatku naliczonego.
W konsekwencji B nie będzie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, gdyż kwota podatku naliczonego w ogóle nie zaistnieje.
Ponadto, nawet gdyby na fakturze dokumentującej Podział (Wyodrębnienie) wykazano błędnie kwotę podatku, ze względu na treść art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, B nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty VAT należnego o kwotę VAT naliczonego z tytułu nabycia Działu.
Na marginesie należy zaznaczyć, że gdyby jednak DKIS uznał stanowisko Wnioskodawców w zakresie pytania 1 za nieprawidłowe, co skutkowałoby koniecznością naliczenia podatku VAT z tytułu Podziału (Wyodrębnienia), wówczas należałoby uznać, że B jako nabywcy przysługiwałoby prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego na zasadach ogólnych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
Opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Art. 7 ust. 1 ustawy stanowi:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w przepisach ustawy jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Jednocześnie na mocy art. 6 pkt 1 ustawy:
Przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Zatem, w przypadku, gdy przedmiotem transakcji jest zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa, czynność ta nie podlega przepisom ustawy o podatku od towarów i usług.
Pojęcie „transakcja zbycia” należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu „dostawy towarów” w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. „zbycie” obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu.
Przepisy regulujące prawną instytucję podziału spółek stanowią treść działu II ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 18 ze zm.), zwanej dalej „Ksh”. W art. 529 § 1 Kodeksu spółek handlowych wyróżniono cztery sposoby dokonania podziału spółek kapitałowych. Zgodnie z ww. przepisem:
Podział może być dokonany:
1) przez przeniesienie całego majątku spółki dzielonej na inne spółki za udziały albo akcje spółki przejmującej, które obejmują wspólnicy spółki dzielonej (podział przez przejęcie);
2) przez zawiązanie nowych spółek, na które przechodzi cały majątek spółki dzielonej za udziały lub akcje nowych spółek, które obejmują wspólnicy spółki dzielonej (podział przez zawiązanie nowych spółek);
3) przez przeniesienie całego majątku spółki dzielonej na istniejącą i na nowo zawiązaną spółkę albo spółki za udziały lub akcje spółki albo spółek przejmujących i nowo zawiązanych, które obejmują wspólnicy spółki dzielonej (podział przez przejęcie i zawiązanie nowej spółki);
4) przez przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą lub nowo zawiązaną spółkę albo spółki za udziały lub akcje spółki albo spółek przejmujących, nowo zawiązanych lub spółki dzielonej, które obejmują wspólnicy spółki dzielonej (podział przez wydzielenie);
5) przez przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą lub nowo zawiązaną spółkę albo spółki za udziały lub akcje spółki albo spółek przejmujących lub nowo zawiązanych, które obejmuje spółka dzielona (podział przez wyodrębnienie).
Według art. 529 § 1 Kodeksu spółek handlowych:
Do podziału przez wydzielenie oraz podziału przez wyodrębnienie stosuje się przepisy o podziale spółek dotyczące odpowiednio spółki przejmującej lub spółki nowo zawiązanej. W przypadku podziału przez wyodrębnienie nie stosuje się przepisów art. 534 § 1 pkt 2, 3-5 i 8, art. 536 § 1, art. 537, art. 538 i art. 541 § 5.
Na mocy art. 530 § 1 i § 2 Kodeksu spółek handlowych:
§ 1. Spółka dzielona zostaje rozwiązana bez przeprowadzenia postępowania likwidacyjnego w dniu wykreślenia jej z rejestru (dzień podziału).
§ 2. Przepis § 1 nie dotyczy podziału przez wydzielenie oraz podziału przez wyodrębnienie. Wydzielenie albo wyodrębnienie nowej spółki następuje w dniu jej wpisu do rejestru. W przypadku przeniesienia części majątku spółki dzielonej na spółkę istniejącą wydzielenie albo wyodrębnienie następuje w dniu wpisu do rejestru podwyższenia kapitału zakładowego spółki przejmującej lub emisji przez spółkę przejmującą nowych akcji bez wartości nominalnej (dzień wydzielenia albo dzień wyodrębnienia).
Stosownie do art. 531 § 1 Kodeksu spółek handlowych:
Spółki przejmujące lub spółki nowo zawiązane powstałe w związku z podziałem wstępują z dniem podziału albo z dniem wydzielenia albo z dniem wyodrębnienia w prawa i obowiązki spółki dzielonej, określone w planie podziału.
W odniesieniu do dotychczas funkcjonujących form podziału spółki, uregulowanych przepisami kodeksu spółek handlowych, podział przez wyodrębnienie wyróżnia się tym, że w nowej spółce lub spółce istniejącej, do której następuje przeniesienie części majątku spółki dzielonej, udziały lub akcje obejmuje spółka dzielona. Z kolei, we wszystkich innych formach podziału przewidzianych przepisami prawa, omawiane akcje lub udziały są zawsze obejmowane przez wspólników lub akcjonariuszy spółki podlegającej podziałowi.
Podkreślenia wymaga, że ze względu na szczególny charakter przepisu art. 6 pkt 1 ustawy, powinien on być interpretowany ściśle, co oznacza, że ma zastosowanie wyłącznie w przypadku zbycia (a zatem wszelkich czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel) przedsiębiorstwa (w rozumieniu Kodeksu cywilnego) lub zorganizowanej jego części, zdefiniowanej w art. 2 pkt 27e ustawy.
Wskazany wyżej przepis art. 2 pkt 27e ustawy stanowi:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o zorganizowanej części przedsiębiorstwa - rozumie się przez to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.
Podstawowym wymogiem wynikającym z powyższego przepisu jest więc to, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych). Elementami zespołu składników materialnych i niematerialnych, stanowiących zorganizowaną część przedsiębiorstwa, powinny być w szczególności aktywa trwałe, obrotowe, a także czynnik ludzki, czyli kadra pracownicza.
Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym, w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze. Organizacyjny aspekt wyodrębnienia oznacza, że składniki tworzące „część przedsiębiorstwa” powinny posiadać cechę zorganizowania. Cecha ta powinna występować w „istniejącym przedsiębiorstwie”, a więc w ramach prowadzonej działalności i dotyczyć określonego zespołu składników tworzących część tego przedsiębiorstwa.
Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której przez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Natomiast wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość – obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona – obiektywnie oceniając – posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą umożliwić Nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.
Ponadto wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest przede wszystkim wyodrębniona organizacyjnie, ale także posiada wewnętrzną samodzielność finansową.
Zatem, aby w rozumieniu przepisów podatkowych, określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.
Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich, by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.
Reasumując, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są łącznie następujące przesłanki:
·istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania;
·zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie;
·składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych;
·zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.
Brak zaistnienia którejkolwiek z omawianych powyżej przesłanek wyklucza uznanie zespołu składników majątkowych przedsiębiorstwa za jego zorganizowaną część w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy.
Zaznaczenia wymaga, że definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawarta w przepisie art. 2 pkt 27e ustawy, nie jest definicją samoistną, lecz należy rozpatrywać ją m.in. w kontekście uregulowań art. 6 pkt 1 ustawy, który wyłącza z opodatkowania podatkiem od towarów i usług zbycie składników materialnych i niematerialnych uprzednio wyodrębnionych organizacyjnie i finansowo w istniejącym przedsiębiorstwie, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, nie dotyczy natomiast zbycia poszczególnych składników majątkowych przedsiębiorstwa.
Ponadto, przy ocenie czy składniki majątku powinny być uznane za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy uwzględnić należy następujące okoliczności:
‒zamiar kontynuowania przez nabywcę działalności prowadzonej dotychczas przez zbywcę przy pomocy składników majątkowych będących przedmiotem transakcji oraz
‒faktyczną możliwość kontynuowania tej działalności w oparciu o składniki będące przedmiotem transakcji.
Wskazanej oceny należy dokonać na moment przeprowadzenia transakcji. Tym samym, w przypadku, gdy konieczne dla kontynuowania działalności gospodarczej jest angażowanie przez nabywcę innych składników majątku, które nie są przedmiotem transakcji lub podejmowanie dodatkowych działań, brak jest możliwości stwierdzenia, że w danym przypadku zespół składników majątkowych stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa.
Jak wskazał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z 27 listopada 2003 r. w sprawie Zita-Modes C-497/01 „(...) pojęcie zbycia, czy to za wynagrodzeniem, czy też bez lub w charakterze aportu wniesionego do spółki, całości aktywów lub jej części, należy interpretować tak, iż obejmuje ono zbycie przedsiębiorstwa, włącznie z jego rzeczowymi składnikami oraz, w zależności od konkretnego przypadku, składnikami materialnymi, które łącznie, stanowią przedsiębiorstwo lub część przedsiębiorstwa zdolną do prowadzenia niezależnej działalności gospodarczej, natomiast nie obejmuje ono zwykłego zbycia aktywów, takiego jak sprzedaż zapasów produktów”.
Z orzeczenia tego wynika ponadto, że nabywca całości lub części majątku podatnika powinien mieć zamiar prowadzenia działalności nabytego przedsiębiorstwa lub jego części, a nie działać tylko w celu niezwłocznego zlikwidowania danej działalności oraz sprzedaży ewentualnych zapasów.
Podobnie Trybunał wypowiedział się w wyroku z 10 listopada 2011 r. w sprawie C-444/10 Finanzamt Ludenscheid przeciwko Christel Schriever, wskazując, że regulacja art. 5 (8) VI Dyrektywy Rady (obecnie art. 19 Dyrektywy 112) obejmuje przekazanie przedsiębiorstwa lub jego samodzielnej części, w tym składników materialnych i ewentualnie niematerialnych, łącznie składających się na przedsiębiorstwo lub część przedsiębiorstwa zdolną prowadzić samodzielną działalność gospodarczą, nie obejmuje zaś samego zbycia towarów, jak sprzedaż zapasu produktów. Jak wskazuje Trybunał, stwierdzenie, że nastąpiło przekazanie przedsiębiorstwa lub jego samodzielnej części w rozumieniu art. 19 Dyrektywy 112, wymaga by całość przekazanych składników pozwalała na prowadzenie samodzielnej działalności gospodarczej. Kwestię, czy całość ta musi obejmować określone dobra, zarówno ruchome, jak i nieruchome, należy rozpatrywać z punktu widzenia charakteru prowadzonej działalności gospodarczej.
Natomiast w wyroku C-444/10 z 10 listopada 2011 r. TSUE wywiódł, że jeżeli działalność gospodarcza tego nie wymaga, przedmiotem zbycia nie muszą być wszystkie składniki z nią związane, aby czynność ta wyłączona była z opodatkowania.
O tym, czy nastąpiło zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa decydują każdorazowo okoliczności faktyczne związane z konkretną transakcją. Podatnik obowiązany jest do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z koniecznością prawidłowego zdefiniowania dokonywanej czynności.
Z opisu sprawy wynika, że są Państwo czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Prowadzą Państwo działalność związaną z projekcją filmów. Planują Państwo reorganizację polegającą na przeniesieniu części Państwa majątku na B w zamian za udziały, które mają Państwo objąć (Podział). W ramach Podziału (stanowiącego podział przez wyodrębnienie) dojdzie do wyodrębnienia do B [Wyodrębnienie]. B – przy wykorzystaniu nabytego w ramach Wyodrębnienia Działu – zamierza kontynuować działalność. Jednocześnie po przeprowadzeniu Podziału będą Państwo w dalszym ciągu prowadzić działalność gospodarczą - do której wykonywania będą wykorzystywać majątek, który pozostanie w Spółce.
Państwa wątpliwości dotyczą kwestii ustalenia, czy w dacie Podziału (Wyodrębnienia), Dział będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa [ZCP] w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, a tym samym czy ww. Podział (Wyodrębnienie) stanowić będzie czynność niepodlegającą opodatkowaniu VAT.
Analiza zaprezentowanego opisu sprawy w kontekście przytoczonych regulacji prawnych oraz orzecznictwa TSUE, prowadzi do wniosku, że zostaną spełnione wszystkie wskazane wcześniej przesłanki do uznania wyodrębnionego zespołu składników materialnych i niematerialnych, będących przedmiotem Podziału (Wyodrębnienia) jako Dział za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy.
Na powyższą ocenę nie wpływa okoliczność, zgodnie z którą działania o charakterze administracyjno-finansowym dotyczące m.in. księgowości oraz IT, są i nadal będą wykonywane przez Państwa, bowiem definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa nie wymaga, aby zespół ten obejmował wszelkie elementy obsługi funkcjonowania przedsiębiorstwa, gdyż zawęża ona pojęcie zorganizowanej części przedsiębiorstwa do składników materialnych i niematerialnych pozwalających na realizację określonych zadań gospodarczych jako niezależne przedsiębiorstwo. Brak w przedsiębiorstwie wewnętrznych działów obsługujących jego zadania np. kadrowe, informatyczne i finansowe nie pozbawia tegoż przedsiębiorstwa możliwości realizacji określonych zadań gospodarczych. Należy wskazać, że istotą przedsiębiorstwa, jako zorganizowanego zespołu składników niematerialnych i materialnych, jest prowadzenie działalności gospodarczej, poprzez realizację określonych zadań gospodarczych, które mogą być wykonywane bez wewnętrznych działów obsługi kadrowej, informatycznej i finansowej przedsiębiorstwa, które to zadania mogą być przedmiotem obsługi dokonywanej przez firmy zewnętrzne. W niniejszym przypadku usługi o charakterze administracyjno-finansowym dotyczące m.in. księgowości oraz IT, jako niematerialne, nie decydują o realizacji przez wydzieloną spółkę B jej zadań operacyjnych polegających na, projekcji filmów i organizacji wydarzeń kulturalnych lecz wspomagają jedynie jej funkcjonowania jako podmiotu gospodarczego. Przy czym spółka B ma zamiar kontynuować działalność prowadzoną w dotychczasowym zakresie przez Państwa za pomocą opisanych składników (materialnych i niematerialnych), natomiast zespół składników materialnych i niematerialnych wskazany w opisie sprawy umożliwi kontynuowanie tej działalności po ich wniesieniu do Spółki i nie będzie wymagało żadnych dodatkowych nakładów finansowych czy też przeprowadzenia restrukturyzacji organizacyjnej przejętych składników. Również zobowiązania Państwa do:
-udzielenia B licencji;
-zapewnienia jednolitych strojów służbowych;
-zapewnienia wsparcia w zakresie działalności gastronomicznej,
pozostają bez znaczenia na zdolność do samodzielnego funkcjonowania zorganizowanej części przedsiębiorstwa, które to mogłoby również realizować zakres działalności operacyjnej bez powyższych elementów.
Zatem wyodrębniony zespół składników materialnych i niematerialnych, będących przedmiotem Podziału (Wyodrębnienia), jak wynika z wniosku, stanowi/będzie stanowił zespół składników, który jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie oraz przeznaczony jest/będzie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Ponadto nabywca nabyte składniki majątkowe będzie wykorzystywał do prowadzenia działalności gospodarczej w tym samym zakresie co zbywca.
Wobec powyższego, skoro w niniejszej sprawie zespół składników materialnych i niematerialnych, będących przedmiotem Podziału (Wyodrębnienia), charakteryzuje się wyodrębnieniem organizacyjnym, finansowym i funkcjonalnym oraz Nabywca będzie kontynuował prowadzoną dotychczas przez Państwa działalność gospodarczą, to przedmiotowa transakcja stanowi/będzie stanowić zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy. W konsekwencji, przedmiotowa transakcja Podziału (Wyodrębnienia) jako Dział w związku z art. 6 pkt 1 ustawy nie podlega/nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zatem Państwa stanowisko odnośnie pytania nr 1 i nr 2 wniosku uznaję za prawidłowe.
Odnosząc się natomiast do Państwa wątpliwości dotyczących kwestii prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego od składników materialnych i niematerialnych nabywanych w ramach ww. transakcji Podziału (Wyodrębnienia), należy zauważyć, że podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy.
W myśl tego przepisu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
W omawianej sprawie istotny jest fakt, że – jak wyjaśniono wyżej – przedmiotem transakcji Podziału (Wyodrębnienia) – jest/będzie zorganizowana część przedsiębiorstwa. W konsekwencji, planowana transakcja, w myśl art. 6 pkt 1 ustawy, nie podlega/nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
W związku z tym, przedmiotowa transakcja nie będzie stanowiła dostawy towarów ani świadczenia usług podlegających opodatkowaniu VAT, a zatem czynność ta nie powinna być dokumentowana fakturą, w której byłby wykazany podatek należny z tego tytułu.
Tym samym, nie powinni Państwo wykazać tej transakcji jako czynności podlegającej opodatkowaniu i naliczyć podatek należny, gdyż przedmiotem transakcji Podziału (Wyodrębnienia) – jest/będzie zorganizowana część przedsiębiorstwa, która to czynność jest/będzie wyłączona z opodatkowania podatkiem VAT na mocy art. 6 pkt 1 ustawy.
W związku z powyższym, skoro na rzecz B nie zostanie wykonana czynność podlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT, to zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nawet, gdy jest/będzie wystawiona faktura dokumentująca ww. transakcję z wykazaną kwotą podatku należnego to taka faktura nie stanowi/nie będzie stanowić podstawy do obniżenia podatku należnego.
Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 3 jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
-stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia
oraz
-zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Podkreślić należy, iż Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach przedstawionego przez Państwa opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Odnośnie powołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.
Odnosząc się do powołanych przez Państwa w przedmiotowym wniosku wyroków sądu, wyjaśniam, że powołane wyroki są rozstrzygnięciami w indywidualnych sprawach, osadzonych w określonym stanie faktycznym i tylko do nich się zawężają. Zatem, wskazane we wniosku wyroki sądu nie mają wpływu na podjęte w niniejszej interpretacji rozstrzygnięcie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem sprawy. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Stosownie do art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania
(Zainteresowany będący stroną postępowania – art. 14r § 2 ustawy Ordynacja podatkowa) ma prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),
albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r ustawy Ordynacja podatkowa.