Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna - Interpretacja - 0111-KDIB3-3.4012.525.2024.2.MPU

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Państwa wniosek z 31 października 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy kwestii, czy w opisanym zdarzeniu przyszłym Dział F. będzie stanowił zorganizowaną cześć przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, a tym samym jego przeniesienie na rzecz Nowego Podmiotu nie będzie podlegać przepisom ustawy o VAT zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, wpłynął 31 października 2024 r. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 6 grudnia 2024 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego wraz z uzupełnieniem

Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym, posiadającym nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce. Spółka zajmuje się rozwojem (…) w drodze inwestycji (…) (…) i działalności (…) (…). Głównym przedmiotem działalności Spółki jest: pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKD (…). (…), działalność holdingów (…) (PKD (…).(…), zarządzanie rynkami (…) ((…).(…)); stosunki międzyludzkie ((…) (…)) i (…) (PKD (…).(…)).

Spółka prowadzi aktywną działalność inwestycyjną, koncentrując się na wspieraniu (…) (…) (…) (…) oparte na (…) i (…) (…). Inwestycje te dotyczą przede wszystkim spółek na wczesnym etapie rozwoju, które wykazują duży potencjał wzrostu, a ich założyciele posiadają doświadczenie i sukcesy w danej branży. Spółka inwestuje w (…) o (…) (…) (…), stawiając na konkretne (…) (…), które mają realne szanse na (…) i (…), jednocześnie kładąc nacisk na (…) zespołów (…) tych Spółek. Działalność inwestycyjna Spółki skupiona jest na obszarach (...), (…)-(…) oraz (...).

Od początku swojej działalności inwestycyjnej Spółka konsekwentnie buduje swoją strategię rozwoju opierając się na wiedzy, doświadczeniu branżowym oraz unikalnym know-how inwestycyjnym swojej kadry, wyodrębniając przy tym specjalistyczne działy inwestycyjne, które są ściśle powiązane z kluczowymi kierunkami strategicznymi rozwoju. Te działy zostały stworzone z myślą o maksymalizacji efektywności zarządzania portfelem inwestycji oraz precyzyjnym dopasowaniu do potrzeb rynkowych w obszarach o największym potencjale wzrostu.

Wyodrębnienie ma też wyraz w odrębnym podejściu strategicznym, ujmowaniu i prezentowaniu wyników finansowych oraz dedykowaniu kadry z właściwymi kompetencjami do odpowiednich branż. Każdy z działów odpowiada za jeden z trzech kluczowych kierunków inwestycyjnych Spółki, co pozwala na bardziej skoncentrowane i efektywne działania w ramach tych działów oraz obszarów inwestycyjnych będących w ich zakresie. Jednocześnie umożliwia to wprowadzenie unikatowych dla każdego działu procesów zarządzania inwestycjami oraz prezentacji ich wyników finansowych.

Wewnątrz organizacji Spółki funkcjonują następujące specjalistyczne działy inwestycyjne:

1)I.-T. – dział koncentruje się na inwestycjach (…) w istotnych społecznie dziedzinach takich jak zdrowie ((…)), (…) ((…)). W ramach tych inwestycji znajdują się inwestycje w spółki dostarczające m.in. platformę (…) (…) i rozwoju (…), narzędzia do zarządzania (…) i (…) prac (…) dużych (…), lub (…) (…) (…) i wspierająca firmy (…) na całym świecie;

2)G. E. – dział koncentruje się na inwestycjach w sektorze (…) (…) oraz (…) (…) (…). W ramach tych inwestycji znajdują się (…) w spółki realizujące (…) związane z (…) (…) m.in. (…) (…), (…) oraz inne (…) (…) (…) (…);

3)(f.) – dział koncentruje się na inwestycjach w sektorze (…) (…), które zmieniają i modernizują tradycyjne usługi (…). Są to m.in. projekty z obszaru (…) i (…) (…). W ramach działu (f.) znajdują się inwestycje w (…) dostarczające (…) (…) przyczyniające się do (…), poprawy (…) i bezpieczeństwa (…) (…) (dalej: „(…) (f.)”). Wyodrębnienie poszczególnych działów zostało dokonane w oparciu o uchwałę zarządu Spółki.

Substrat każdego z trzech działów Spółki tworzą:

1)udziały i akcje spółek portfelowych, w które Wnioskodawca zainwestował w ramach realizowanego w oparciu o dany dział kierunku inwestycyjnego oraz kierunku rozwoju;

2)osoby posiadające unikalną wiedzę i know-how w obszarze branż i inwestycji dokonywanych w ramach danego działu, w tym odpowiedzialnych za kierowanie, realizowanie inwestycji i rozwój poszczególnego działu;

3)wszelkie umowy, w szczególności inwestycyjne, związane z inwestycjami w spółki portfelowe w ramach danego działu (tj. prawa i obowiązki wynikające z tych umów, wierzytelności i zobowiązania);

4)strategiczny know-how inwestycyjny wytworzony i rozwijany w oparciu o wiedzę, doświadczenie branżowe i inwestycyjne osób odpowiedzialnych za kierowanie, realizowanie inwestycji i rozwój poszczególnego działu;

5)dane finansowe obejmujące raporty i sprawozdania księgowe dotyczące poszczególnych działów.

Przeniesienie Działu F.

Spółka, w ramach swojej długofalowej strategii rozwoju, skoncentrowanej na inwestycjach w obszarach I.-t., (f.) oraz G.E., jak również rozwoju kadry oraz strategicznego know-how inwestycyjnego w tych sektorach, zamierza rozwijać każdy z trzech działów. W miarę osiągania przez poszczególne działy odpowiedniego etapu rozwoju, zgodnie z przyjętą strategią Spółka planuje wydzielać je do nowych podmiotów, w celu dalszego wzmacniania ich potencjału inwestycyjnego, realizacji założonych celów strategicznych, zwiększenia kontroli nad procesami inwestycyjnymi, ale również w celu budowania dedykowanej marki oraz zwiększenia zdolności pozyskiwania zewnętrznego finansowania i kapitału, w tym poprzez pozyskanie inwestorów zainteresowanych możliwościami inwestycyjnymi tylko w konkretnym sektorze inwestycji.

W związku z osiągnięciem przez Dział F. założonego w strategii Spółki etapu rozwoju, oraz chęci budowania dedykowanej marki w tym sektorze, napędzanej innowacyjnymi w skali rynku projektami rozwijanymi przez spółki, w które zainwestowała Spółka, jak również w celu rozbudowania kadry i rozwoju strategicznego know-how inwestycyjnego dedykowanego temu obszarowi, Spółka zamierza przenieść Dział F. do nowego podmiotu, będącego spółką kapitałową (dalej: „Nowy Podmiot”). Przeniesienie to ma na celu nie tylko zwiększenie efektywności operacyjnej, ale również stworzenie bardziej elastycznych struktur zarządczych, umożliwiających lepsze zarządzanie zasobami dedykowanymi do tego obszaru.

Przeniesienie to ma na celu nie tylko zwiększenie efektywności operacyjnej, ale również stworzenie bardziej elastycznych struktur zarządczych, umożliwiających lepsze zarządzanie zasobami dedykowanymi do tego obszaru.

Kluczowym uzasadnieniem ekonomicznym tego działania jest dążenie do lepszej specjalizacji oraz profesjonalizacji działalności w sektorze (f.). Wyodrębnienie Działu F. do Nowego Podmiotu pozwoli na dedykowanie większej uwagi oraz zasobów (zarówno finansowych, jak i ludzkich) na rozwój tej dynamicznie rosnącej branży. Przeniesienie umożliwi także przyciągnięcie specjalistów o unikalnych kompetencjach technologicznych i finansowych, co wesprze rozwój strategicznego know-how inwestycyjnego w (f.) oraz pozwoli na bardziej precyzyjne i konkurencyjne działania w tym segmencie rynku.

Ponadto, utworzenie Nowego Podmiotu umożliwi lepszą kontrolę nad procesami inwestycyjnymi, ułatwiając przy tym przejrzystość finansową oraz możliwość lepszej oceny rentowności i skuteczności działań w sektorze (f.). Wyodrębnienie struktury operacyjnej pozwoli również na zwiększenie zdolności pozyskiwania zewnętrznego finansowania i kapitału, w tym od inwestorów strategicznych zainteresowanych wyłącznie projektami (f.) np. poprzez nabycie przez tych inwestorów udziałów Nowego Podmiotu.

Co więcej, przeniesienie Działu F. do Nowego Podmiotu będzie stanowiło krok w kierunku budowania dedykowanej marki w tym sektorze, co zwiększy rozpoznawalność na rynku oraz wzmocni pozycję konkurencyjną na poziomie międzynarodowym. Rozdzielenie działalności umożliwi także bardziej elastyczne reagowanie na zmieniające się uwarunkowania rynkowe i regulacyjne, co jest kluczowe w dynamicznie zmieniającym się otoczeniu prawnym i technologicznym, w jakim funkcjonują (f.).

Wreszcie, wyodrębnienie Nowego Podmiotu będzie również sprzyjać możliwości przeprowadzenia przyszłych działań restrukturyzacyjnych, takich jak fuzje, przejęcia lub wejście na giełdę, co w dalszej perspektywie może zwiększyć wartość rynkową zarówno Nowego Podmiotu, jak i całej grupy kapitałowej.

Nowy Podmiot będzie spółką kapitałową mającą siedzibę oraz zarząd na terytorium Polski. Nowy Podmiot będzie posiadał nieograniczony obowiązek podatkowy w podatku dochodowym od osób prawnych, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o CIT. Jednocześnie składniki majątku, które zostaną przeniesione do Nowego Podmiotu w związku z przeniesieniem Działu F. zostaną przyjęte przez Nowy Podmiot dla celów podatkowych w wartości wynikającej z ksiąg podatkowych Wnioskodawcy.

Substrat Działu F., który zostanie przeniesiony do Nowego Podmiotu będzie obejmował:

1)udziały i akcje spółek portfelowych, w które Wnioskodawca zainwestował w ramach realizowanego w oparciu o Dział F. kierunku inwestycyjnego w branży (f.) tj. w praktyce wewnętrznej Wnioskodawcy inwestycje przynależne Działowi F. (…) związane z branżą (f.);

2)osoby odpowiedzialne za kierowanie, realizowanie inwestycji i rozwój Działu F.;

3)wszelkie umowy, w szczególności inwestycyjne, związane z inwestycjami w spółki portfelowe w ramach Działu F. (tj. prawa i obowiązki wynikające z tych umów, wierzytelności i zobowiązania);

4)strategiczny know-how inwestycyjny wytworzony i rozwijany w oparciu o wiedzę, doświadczenie branżowe i inwestycyjne osób odpowiedzialnych za kierowanie, realizowanie inwestycji i rozwój Działu F.

Przedmiotowy know-how obejmuje:

a)unikatową strategię inwestycyjną działu F.. Strategia jest fundamentalnym dokumentem działu F. raportującym dotychczasowy przebieg i rezultaty inwestycji oraz określającym strategiczne założenia złożone z takich elementów, jak

- teza inwestycyjna;

- (t.);

- warunki inwestycji;

- zasięg geograficzny;

b)procesów zarządzania inwestycjami, a więc:

- proces pozyskiwania inwestycji;

- proces pozyskiwania inwestorów (fu.);

- proces (e.);

- proces okresowego przeglądu inwestycji;

Zarówno strategia, jak i procesy zarządcze są indywidualnie wypracowanymi, unikatowymi informacjami i wiedzą z zakresu zarządzania spółkami branży (f.),

5)dane finansowe obejmujące raporty oraz sprawozdania księgowe dotyczące Działu F.

Spółka nie zamierza przenosić poszczególnych składników majątkowych przynależnych Działowi F. Celem Spółki jest przeniesienie zespołu tych składników przynależnych temu Działowi i dedykowanych działalności inwestycyjnej Spółki w obszarze (f.), połączonych w jednorodną całość w postaci wyodrębnionego w wewnętrznej strukturze Spółki Działu F.

W ocenie Spółki Dział F. spełnia poniższe kryteria wyodrębnienia finansowego, organizacyjnego oraz funkcjonalnego:

-Wyodrębnienie finansowe.

Ewidencja zdarzeń gospodarczych prowadzona przez Spółkę umożliwia przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do Działu F. Możliwość ta wynika z prowadzenia odrębnych kont analitycznych dla Działu F. w ramach ksiąg rachunkowych Spółki, które porządkują i ewidencjonują zdarzenia gospodarcze związane z projektami prowadzonymi w ramach tego Działu. Faktury wystawiane przez Spółkę, związane z działalnością realizowaną w ramach Działu F., opisywane są w sposób, który pozwala na ich jednoznaczne przypisywanie do Działu F. W związku z tym, w pełni możliwe jest oddzielenie finansów Spółki od finansów Działu F. Ponadto Dział F posiada własne cele, prognozy i strategie finansowe; również na zewnątrz odrębnie prezentowane są raporty dotyczące inwestycji w tym Dziale.

-Wyodrębnienie organizacyjne

Podstawą wyodrębnienia Działu F. jest uchwała Zarządu Spółki. Uchwała w sposób deklaratywny potwierdza istniejące od początku jej funkcjonowania wyodrębnienie organizacyjne Działu F. w ramach struktury wewnętrznej Spółki. O wyodrębnieniu organizacyjnym świadczy odrębna strategia inwestycyjna, unikalny know-how, struktura zarządzania oraz unikalna wiedza, doświadczenie branżowe oraz know-how inwestycyjny kadry dedykowanej do Działu F. Kierowanie, realizowanie inwestycji i rozwój Działu F. nie są realizowane przez inne osoby, w szczególności zespoły dedykowane do pozostałych wydzielonych w Spółce działów. Dział F. posiada również własną bazę umów inwestycyjnych oraz strategię dalszego rozwoju oraz określony odrębny budżet i prognozy finansowe.

-Wyodrębnienie funkcjonalne

Jak zaznaczano wyżej Dział F. jest działem, który tworzy niezależną od pozostałych działów Spółki funkcjonalną całość. W ramach Działu F. realizowane są projekty, które są niezależne od pozostałych działań Spółki i są samodzielnym przedmiotem umów inwestycyjnych oraz strategii rozwojowej Spółki. Dział F. posiada własny unikalny know-how oraz strategię inwestycyjną dedykowaną prowadzonej działalności w branży (f.). Składniki materialne i niematerialne związane z funkcjonowaniem Działu F., w tym substrat ludzki, są na tyle wewnętrznie powiązane, spójne oraz kompletne, że Dział ten może pełnić samodzielnie funkcje, do których jest powołany.

Wnioskodawca uważa, że po przeniesieniu Działu F. do Nowego Podmiotu możliwe będzie niezmienione kontynuowanie działalności Działu F. Innymi słowy, w ocenie Wnioskodawcy Dział F. posiada zdolność do działania jako samodzielny podmiot gospodarczy.

W piśmie z 6 grudnia 2024 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku wskazali Państwo, że:

1.Dział F. zostanie przez Wnioskodawcę wniesiony do Nowego Podmiotu w formie aportu (wkładu niepieniężnego).

2.Przeniesienie Działu F. do Nowego Podmiotu wynika z osiągnięcia przez ten dział założonego w strategii Spółki etapu rozwoju oraz chęci budowania przez Wnioskodawcę dedykowanej marki w sektorze (f.), napędzanej innowacyjnymi w skali rynku projektami rozwijanymi przez spółki, w które zainwestowała Spółka, jak również w celu rozbudowania kadry i rozwoju strategicznego know-how inwestycyjnego dedykowanego temu obszarowi. Dodatkowo przeniesienie Działu F. do Nowego Podmiotu ma zwiększyć efektywność operacyjną oraz stworzyć bardziej elastyczne struktury zarządcze, umożliwiające lepsze zarządzanie zasobami dedykowanymi do tego obszaru. Kluczowym aspektem w tym planowanych działań jest też dążenie do większej specjalizacji oraz profesjonalizacji działalności w sektorze (f.) (m.in. poprzez (i) alokowanie większej uwagi oraz zasobów na rozwój w tej dynamicznie rosnącej branży, (ii) przyciągnięcie specjalistów o unikalnych kompetencjach technologicznych i finansowych, co wesprze rozwój strategicznego know-how inwestycyjnego w (f.) oraz pozwoli na bardziej precyzyjne i konkurencyjne działania w tym segmencie rynku, lepszą kontrolę nad procesami inwestycyjnymi, ułatwiając przy tym przejrzystość finansową oraz możliwość lepszej oceny rentowności i skuteczności działań w sektorze (f.)). Finalnie planowane działanie pozwoli również na zwiększenie zdolności pozyskiwania zewnętrznego finansowania i kapitału, w tym od inwestorów strategicznych zainteresowanych wyłącznie projektami (f.) np. poprzez nabycie przez tych inwestorów udziałów Nowego Podmiotu.

Podsumowując uzasadnieniem planowanych działań związanych przeniesieniem Działu F. do Nowego Podmiotu jest dążenie do budowania dedykowanej marki w tym sektorze ((f.)), zwiększenie rozpoznawalności na rynku oraz wzmocnienie pozycji, co jednocześnie sprzyjać będzie możliwości przeprowadzenia przyszłych działań takich jak np. wejście na giełdę, co w dalszej perspektywie może zwiększyć wartość rynkową zarówno Nowego Podmiotu, jak i całej grupy kapitałowej.

Ubocznie przeniesienie Działu F. do Nowego Podmiotu umożliwi także bardziej elastyczne reagowanie na zmieniające się uwarunkowania rynkowe i regulacyjne, co jest kluczowe w dynamicznie zmieniającym się otoczeniu prawnym i technologicznym, w jakim funkcjonują (f.).

Dodatkowo należy zauważyć, że Wnioskodawca nie zamierza przenosić poszczególnych składników przynależnych Działowi F. Celem Spółki jest przeniesienie zespołu tych składników przynależnych temu Działowi i dedykowanych działalności Spółki w obszarze (f.), połączonych w jednorodną całość w postaci wyodrębnionego w wewnętrznej strukturze Spółki Działu F.

Przeniesienie Działu F. do Nowego Podmiotu jest podyktowane wyżej wymienionymi celami biznesowymi, strategicznymi oraz operacyjnymi, które mają na celu zwiększenie efektywności, konkurencyjności oraz rozwoju w sektorze (f.) w postaci dedykowanej marki. W ocenie Wnioskodawcy opisane powyżej motywy planowanych działań wystarczająco wskazują iż celem Wnioskodawcy nie jest uzyskiwanie korzyści podatkowych, a tym samym, że celem Wnioskodawcy nie jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania. Niniejsze w ślad za pytaniem Organu pozwala stwierdzić w ocenie Wnioskodawcy, że głównym lub jednym z głównych celów wniesienia Działu F. do Nowego Podmiotu nie będzie uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.

3.Przeniesienie Działu F. do Nowego Podmiotu zakłada przejście substratu ludzkiego (personelu) w postaci osób odpowiedzialnych za kierowanie, realizowanie inwestycji i rozwój Działu F. Innymi słowami planowana transakcja będzie obejmowała m.in. przejście na Nowy Podmiot personelu, który w połączeniu z innymi składnikami Działu F. w ocenie Wnioskodawcy umożliwi Nowemu Podmiotowi samodzielne kontynuowanie i prowadzenie działalności w obszarze (f.), w szczególności bez konieczności zapewnienia przez ten podmiot personelu we własnym zakresie (a wyłącznie w oparciu o otrzymane zasoby Działu F.).

Osoby odpowiedzialne za kierowanie, realizowanie inwestycji i rozwój Działu F. to eksperci o unikalnych kwalifikacjach, w tym posiadający specjalistyczną wiedzę w zakresie nowego i dynamicznie rozwijającego się segmentu rynku jakim jest (f.). Osoby odpowiedzialne za kierowanie, realizowanie inwestycji i rozwój Działu F., które jako personel Działu F. zostaną przeniesione do Nowego Podmiotu to osoby współpracujące z Wnioskodawcą na podstawie umów B2B, tj. umów o świadczenie usług zawieranych z Wnioskodawcą w ramach indywidualnych działalności gospodarczych tych osób. Taka forma współpracy w bardzo specjalistycznej branży (f.) jest naturalna, a także stanowi swego rodzaju standard rynkowy.

Powyższe w ślad za pytaniem Organu oznacza, że w ramach planowanej transakcji, której dotyczy wniosek nie nastąpi przejście pracowników w trybie art. 231 ustawy zdnia26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1465 ze zm.). Natomiast zauważyć należy, że kluczowe znaczenie ma w tym zakresie okoliczność, czy zorganizowany zespół składników gotowy jest realizować określone zadania gospodarcze jako samodzielne przedsiębiorstwo, tj. czy możliwe jest kontynuowanie działalności gospodarczej w oparciu o przejęte składniki majątku. W kontekście planowanych działań istotne jest to, że w ocenie Wnioskodawcy bez względu na formę współpracy z osobami odpowiedzialnymi za kierowanie, realizowanie inwestycji i rozwój Działu F., przejście na Nowy Podmiot tego personelu (w zw. z przeniesieniem Działu F.) w połączeniu z innymi składnikami tego Działu umożliwi Nowemu Podmiotowi samodzielne kontynuowanie i prowadzenie działalności w obszarze (f.), w oparciu o otrzymane składniki Działu F., w szczególności bez konieczności zapewnienia przez ten podmiot personelu.

4.W pierwszej kolejności Wnioskodawca wskazuje, że w jego ocenie przejście na Nowy Podmiot Działu F. umożliwi Nowemu Podmiotowi samodzielne kontynuowanie i prowadzenie działalności w obszarze (f.), w oparciu o otrzymane składniki Działu F., bez konieczności np. zapewnienia personelu. Zauważyć należy, że wraz z przeniesieniem w drodze aportu Działu F. do Nowego Podmiotu, składniki Działu F. staną się składnikami Nowego Podmiotu. Angażowanie własnych środków finansowych przez Nowy Podmiot – środki te będą angażowane w celu finansowania działalności w obszarze (f.) kontynuowanej w związku z przeniesieniem do tego podmiotu Działu F.

5.Składniki materialne, które wchodzą w skład przenoszonego Działu F. to składniki wykorzystywane przez personel Działu F., tj. osoby odpowiedzialne za kierowanie, realizowanie inwestycji i rozwój Działu F. Przedmiotowe składniki materialne to:

- Wyposażenie biura, tj. biurka, krzesła biurowe, szafka biurowa;

- komputery osobiste (laptopy);

- telefony komórkowe;

- niszczarka dokumentów.

Pytanie w zakresie podatku od towarów i usług

Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym Dział F. będzie stanowił zorganizowaną cześć przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, a tym samym jego przeniesienie na rzecz Nowego Podmiotu nie będzie podlegać przepisom ustawy o VAT zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o VAT? (pytanie oznaczone we wniosku nr 1)

Państwa stanowisko w zakresie podatku od towarów i usług

Zdaniem Wnioskodawcy Dział F., będzie stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, a tym samym jego przeniesienie na rzecz Nowego Podmiotu nie będzie podlegać przepisom ustawy o VAT (z uwagi na regulację art. 6 pkt 1 ustawy o VAT).

Uzasadnienie stanowiska własnego Wnioskodawcy

1) W zakresie pytania oznaczonego nr 1

W myśl art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (dalej jako: „K.c.”), przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej.

Obejmuje ono w szczególności:

1.oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);

2.własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;

3.prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;

4.wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;

5.koncesje, licencje i zezwolenia;

6.patenty i inne prawa własności przemysłowej;

7.majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;

8.tajemnice przedsiębiorstwa;

9.księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa (dalej: „ZCP) jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Zgodnie z powyższym należy stwierdzić, że na gruncie podatkowym mamy do czynienia z ZCP, jeżeli spełnione są następujące przesłanki:

- istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,

- zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,

- składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,

- zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące określone zadania gospodarcze.

W związku z tym, że Ustawodawca nie definiuje w jaki sposób spełnienie powyższych przesłanek powinno być weryfikowane, pomocne będzie odwołanie się do stanowiska judykatury oraz organów podatkowych w tym zakresie.

Zorganizowana część przedsiębiorstwa to przede wszystkim zespół składników materialnych i niematerialnych. Jak stwierdził Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z dnia 31 lipca 2023 roku, znak: 0112-KDIL3.4012.298.2023.6.EW:

zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Tożsame stanowisko zawarte jest w wielu innych interpretacjach indywidualnych: np. w interpretacji indywidualnej z dnia 27 grudnia 2018 r. znak: 0115-KDIT1-2.4012.825.2018.2.AD czy też interpretacji indywidualnej z dnia 23 stycznia 2023 r. znak: 0113-KDIPT1-3.4012.730.2022.1.MK.

Zespół składników materialnych i niematerialnych musi być dodatkowo organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie. Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa występuje w strukturze organizacyjnej podatnika. Ocena ta musi być dokonywana według podstawowego kryterium, tj. ustalenia jaką rolę składniki majątkowe i związane z nimi prawa materialne i niematerialne w tym zobowiązania odgrywały w funkcjonowaniu dotychczasowego przedsiębiorstwa (na ile stanowiły wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Wyodrębnienie finansowe oznacza sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów, oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. W sytuacji wyodrębnienia finansowego możliwe jest oddzielenie finansów przedsiębiorstwa od finansów jego zorganizowanej części.

Zorganizowana część przedsiębiorstwa jest w stanie samodzielnie prowadzić działalność i istnieć niezależnie od przedsiębiorstwa głównego. Nie musi to być postać oddziału samodzielnie rozliczającego się. Ważne natomiast jest, aby przenoszone należności i zobowiązania były wyodrębnione i dały się przyporządkować organizacyjnie i finansowo do wyodrębnionego majątku, tak, aby można było przejąć funkcje gospodarcze (tak Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 22 kwietnia 2024 roku, znak: 0111-KDIB3-3.4012.78.2024.3.MS).

Wyodrębnienie finansowe wymaga więc posiadania takiego systemu ewidencji, który umożliwia przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Jak wynika ze stanowisk organów w indywidualnych interpretacjach przez taki system należy rozumieć odrębne plany finansowe, odrębne budżety oraz prowadzenie zakładowych planów kont, na których księgowane są wyłącznie zdarzenia gospodarcze związane z działalnością zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Przykładowo, stanowisko takie przedstawił Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w indywidualnej interpretacji z dnia 5 czerwca 2020 roku, znak: 0112-KDIL1-2.4012. 148.2020.2.AW.

Odnośnie wyodrębnienia funkcjonalnego, kryterium to sprowadza się do ustalenia czy wyodrębniona organizacyjnie całość jest w stanie przejąć zadania oraz samodzielnie funkcjonować na rynku. Aby wydzielona część przedsiębiorstwa mogła być uznana za zorganizowany zespół składników niematerialnych i materialnych, musi ona posiadać potencjalną zdolność do niezależnego działania gospodarczego, jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe: materialne i niematerialne wchodzące w skład ZCP muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa (tak np. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 14 sierpnia 2019 roku, znak: 0111-KDIB2-1.4010.272.2019.1.BJ).

W orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego wskazuje się, że nie jest wystarczające proste porównanie katalogu składników należących do zbywcy prowadzącego przedsiębiorstwo z listą składników przekazanych nabywcy, gdyż istotne znaczenie ma funkcjonalny i organizacyjny związek pomiędzy nabytymi składnikami majątkowymi i niemajątkowymi, który w istocie decyduje o samodzielnej realizacji celów gospodarczych. Natomiast jeżeli braki w określonych składnikach majątku pozostają bez znaczenia dla funkcjonowania przedsiębiorstwa, wówczas nie mogą one przesądzić o tym czy doszło do dostawy przedsiębiorstwa, gdyż dla jego zbycia wystarczające jest przeniesienie na nabywcę minimum środków pozwalających na kontynuowanie realizowanej uprzednio w tym przedsiębiorstwie działalności gospodarczej (zob. wyrok NSA z dnia 25 kwietnia 2018 r. sygn. akt I FSK 1204/16). Podobnie NSA w wyroku z dnia 30 czerwca 2021 r. sygn. akt I FSK 1453/19.

Analogiczne stanowisko wynika z orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

Przykładowo, w wyroku z dnia 10 listopada 2011 roku, sygn. C-444/10, TSUE wskazał bowiem, że:

Stwierdzenie, iż nastąpiło przekazanie przedsiębiorstwa lub jego samodzielnej części w rozumieniu art. 5 ust. 8 szóstej dyrektywy 77/388 w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych, wymaga, by całość przekazanych składników pozwalała na prowadzenie samodzielnej działalności gospodarczej.

Analogiczny pogląd TSUE wyraził w wyroku z dnia 27 listopada 2003 r. w sprawie C-497/01 (Zita Modes Sarl przeciwko Administration de l'enregistrement et des domains).

Tytułem podsumowania należy stwierdzić, że w kwestii wyodrębnienia organizacyjnego należy mieć na uwadze, czy zorganizowana część przedsiębiorstwa występuje w strukturze podatnika w sposób, który pozwoli samodzielnie realizować określone zadania gospodarcze, np. w postaci działu czy wydziału przedsiębiorstwa zbywcy (por. wyrok NSA z 22 marca 2019 r. sygn. akt I FSK 784/17), Z kolei wyodrębnienie finansowe oznacza sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności oraz zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Możliwym powinno być zatem oddzielenie finansów przedsiębiorstwa od finansów zorganizowanej jego części (por. wyrok NSA z dnia 28 stycznia 2019 r. sygn. akt I FSK 293/17).

Zdaniem Wnioskodawcy zatem, aby uznać część przedsiębiorstwa za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów ustawy o VAT powinny zostać spełnione następujące przesłanki:

1.finansowe wyodrębnienie w istniejącym przedsiębiorstwie działalności ZCP;

2.organizacyjne wyodrębnienie ZCP w strukturze istniejącego przedsiębiorstwa jako dział, wydział, zakład itp.;

3.przyporządkowanie zasobów ludzkich oraz majątku;

4.możliwość kontynuacji dotychczasowych zadań ZCP, w przypadku przeniesienia na nowy podmiot;

5.przejście w ramach ZCP wszystkich istotnych składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań.

Przekładając powyższe rozważania na grunt niniejszej sprawy, w ocenie Wnioskodawcy, wskutek dokonania reorganizacji wewnętrznej i wydzielenia w funkcjonującym przedsiębiorstwie Działu F. w sposób opisany w zdarzeniu przyszłym, wyodrębniony w strukturze Spółki Dział F. będzie stanowił ZCP, z uwagi iż:

1.posiada jasno zdefiniowaną strukturę organizacyjną, która potwierdza jego samodzielność w ramach przedsiębiorstwa Wnioskodawcy. Wyodrębnienie to zostało potwierdzone uchwałą Zarządu Spółki, która formalnie potwierdziła istniejące od początku funkcjonowania Spółki wyodrębnienia organizacyjnego tego Działu;

2.dysponuje odrębną strategią inwestycyjną, know-how oraz dedykowanym zespołem, który ma specyficzne kompetencje oraz know-how w zakresie inwestycji w branży (f.). Dział ten posiada własną kadrę posiadającą unikalną wiedzę, doświadczenia branżowe i know-how inwestycyjny, odpowiedzialną za zarządzanie i rozwój inwestycji, a funkcje tego Działu nie są realizowane przez inne działy wyodrębnione w przedsiębiorstwie Wnioskodawcy. To wskazuje, że Dział F. posiada zdolność do samodzielnego zarządzania i podejmowania decyzji inwestycyjnych tak jak gdyby stanowił samodzielny podmiot gospodarczy;

3.posiada własne odrębne ewidencje księgowe, które pozwalają na przypisanie mu przychodów, kosztów, należności oraz zobowiązań. Spółka prowadzi odrębne konta analityczne, które umożliwiają pełną kontrolę nad finansami Działu F. Dokumentacja księgowa i podatkowa związana z działalnością tego działu są jednoznacznie opisywane i przypisywane do niego, co potwierdza, że możliwe jest oddzielenie finansów Działu F. od finansów reszty działalności Wnioskodawcy;

4.posiada własne cele, prognozy i strategie finansowe, które są odrębnie prezentowane także na zewnątrz. To wskazuje, że wyodrębnienie finansowe i organizacyjne zostało dokonane w sposób pełny i umożliwia samodzielne funkcjonowanie działu po jego przeniesieniu do odrębnego podmiotu;

5.funkcjonuje jako niezależna jednostka realizująca projekty z branży (f.), w tym mogąca prowadzić działalność w tym zakresie, która to działalność jest odrębna od pozostałych działań Wnioskodawcy. Projekty inwestycyjne Działu F. mają swoje własne umowy inwestycyjne oraz strategie rozwojowe, co dowodzi ich funkcjonalnej niezależności;

6.jest wyposażony w specyficzny know-how inwestycyjny oraz unikatowe procesy zarządzania inwestycjami, które są dedykowane wyłącznie temu Działowi. Po przeniesieniu Działu F. do nowego podmiotu, działalność ta może być kontynuowana bez zmian, co dowodzi, że Dział F. ma zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy;

7.mógłby potencjalnie stanowić niezależne przedsiębiorstwo, samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, gdyż posiada on rzeczywistą zdolność do niezależnego działania jako odrębny podmiot gospodarczy, w tym własny dedykowany zasób ludzki.

Dział F. spełnia więc kryteria ZCP, gdyż jest wyodrębniony organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie. Jednocześnie Dział F. mógłby samodzielnie realizować zadania gospodarcze, gdyż posiada on rzeczywistą zdolność do niezależnego działania jako odrębny podmiot gospodarczy. Posiadając taką zdolność Dział F. mógłby funkcjonować na rynku samodzielnie kontynuując zadania wykonywane dotychczas w ramach przedsiębiorstwa Wnioskodawcy.

W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, jak wynika z analizowanego zdarzenia przyszłego, Dział F. spełnia wszelkie warunki do uznania za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, a tym samym jego dostawa nie będzie podlegać przepisom ustawy o VAT, zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT (stosownie do tego przepisu przepisów ustawy o VAT nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części).

W rezultacie Wnioskodawca stoi na stanowisku, że Dział F., będzie stanowił ZCP w rozumieniu przepisu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, a tym samym jego przeniesienie na rzecz Nowego Podmiotu nie będzie podlegać przepisom ustawy o VAT (z uwagi na regulację art. 6 pkt 1 ustawy o VAT).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Końcowo informuję, że obecny publikator ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług to: tekst jedn.: Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.

Obecny publikator ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny to: tekst jedn.: Dz.U. z 2024 r. poz. 1061, ze zm.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie podatku od towarów i usług. W zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Odnosząc się do przywołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych, Organ pragnie zauważyć, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i odnoszą się wyłącznie do okoliczności przedstawionych w inicjującym te sprawy wnioskach. Podkreślenia w tym miejscu bowiem wymaga, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podmiotów w wyniku rozstrzygnięć, dotyczących konkretnych stanów faktycznych/zdarzeń przyszłych osadzonych w określonym stanie prawnym. Interpretacje indywidualne nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego, co oznacza, że należy je traktować indywidualnie (por. prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 27 marca 2015 r., sygn. akt III SA/Łd 109/15).

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia przyszłego podanego przez Państwa. Z powyższych przepisów wynika, że organ rozpatrując wniosek o wydanie interpretacji nie podejmuje wyjaśnienia stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, tj. nie przeprowadza dowodów, lecz dokonuje oceny prawnej przedstawionych we wniosku okoliczności w kontekście zadanego pytania przyporządkowanego do danego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

W tym miejscu organ interpretacyjny zastrzega jednak, że gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny interpretacja nie wywoła skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy zdnia11marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…).

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 poz. 935, dalej: „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § ustawy z dnia 29sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.