Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

- stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

2 października 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 2 października 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Spółka (…) („Wnioskodawca”) prowadzi międzynarodowy serwis korepetycji online na platformie internetowej (…)/ („Platforma”).

Wnioskodawca jest właścicielem Platformy. Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako czynny lub zwolniony podatnik VAT w Polsce.

Na Platformie konto mogą założyć usługodawcy będący nauczycielami lub tutorami („Tutorzy”) i usługobiorcy korzystający z lekcji/korepetycji, między innymi w zakresie przedmiotów szkolnych („Użytkownicy”). Wnioskodawca nie wymaga od Tutorów posiadania formalnego wykształcenia w zakresie nauczania danego przedmiotu. Nie ma ograniczeń odnośnie statusu Użytkowników. Użytkownikami mogą być osoby fizyczne lub prawne, uczniowie lub osoby dorosłe.

Wnioskodawca nie posiada statusu jednostki objętej systemem oświaty w rozumieniu ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe („Prawo Oświatowe”), czy też statusu uczelni, jednostki naukowej Państwowej Akademii Nauk lub instytutu badawczego.

Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu Prawa Oświatowego. Usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie są finansowane ze środków publicznych. Usługi nie stanowią usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych na podstawie odrębnie określonych form i zasad.

Wnioskodawca rozważa zmianę modelu działania Platformy polegającego na tym, że będzie dokonywał sprzedaży na rzecz Użytkowników bonów uprawniających do późniejszego nabycia usług edukacyjnych świadczonych przez Tutorów („Bony”). Bony udostępniane są w formie elektronicznej, a do ich nabycia/skorzystania z nich konieczne jest założenie konta na Platformie (Bon jest więc przypisany do Użytkownika).

Wnioskodawca będzie emitentem Bonu, to jest dokona jego wprowadzenia do obrotu; nie będzie natomiast wykonywać usługi na rzecz Użytkownika lub Tutora w zamian za Bon.

Bony będą przypisane do konkretnych uczniów i odzwierciedlają odpowiednią ilość jednostek/godzin lekcyjnych. Użytkownik nie musi być uczniem korzystającym bezpośrednio z lekcji prowadzonej przez Tutora (może nim być np. opiekun prawny ucznia). Bon będzie posiadał termin ważności, przy czym warunki świadczenia usługi przez Wnioskodawcę mogą przewidywać możliwość przedłużenia tego terminu w określonych sytuacjach (np. w sytuacji nabycia kolejnego Bonu). Użytkownik będzie mógł nabywać Bony pozwalające na nabycie pojedynczych godzin lekcyjnych lub ich pakietów.

Użytkownik nie musi wiedzieć, na moment nabycia Bonu, kiedy i z usług którego Tutora będzie korzystał. W konsekwencji, w momencie dostawy Bonu na rzecz Użytkownika nie jest znany Tutor ani moment wykorzystania Bonu.

Na moment Dostawy Bonu nie jest również znana stawka VAT co może być uzależnione od przedmiotu, którego uczy dany Tutor lub statusu Tutora. Przykładowo, część Tutorów może korzystać ze zwolnienia podmiotowego VAT (art. 113 ustawy o VAT), a część może korzystać ze zwolnienia podmiotowo-przedmiotowego, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o VAT jako osoby posiadające kwalifikację nauczyciela.

W analizowanym scenariuszu, dostawcą usług objętych Bonami będę Tutorzy wykonujący usługę (lekcję/korepetycje) na rzecz konkretnego Użytkownika, w zamian za Bon. Po zamianie Bonu na usługę edukacyjną, Wnioskodawca dokona rozliczenia finansowego z Tutorem, odzwierciedlającego uzgodnioną, w umowie z Tutorem, wartość jednostki lekcyjnej (po potrąceniu opłat za usługi świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz Tutora, w szczególności za usługi administracyjne związane z obsługą Platformy i pośrednictwem w rozliczeniu pomiędzy Tutorem i Użytkownikiem).

W planowanym modelu to Tutorzy będą odpowiedzialni za dochowania standardu usługi. Tym samym usługi edukacyjne będą świadczone przez Tutorów na własny rachunek i w imieniu własnym, a rolą Wnioskodawcy będzie zapewnienie obsługi technicznej (Platformy) i umożliwienie wygodnego rozliczenia finansowego między Tutorem a Użytkownikiem. Co istotne, rozliczenie to będzie następowało cyklicznie (w odniesieniu do konkretnego okresu, w którym wykonywane były usługi i realizowane Bony - np. dwa razy w miesiącu).

W alternatywnym scenariuszu, Wnioskodawca może założyć w Polsce spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, której będzie jedynym udziałowcem („Spółka”). W takim scenariuszu Spółka będzie użytkownikiem Platformy na podstawie umowy zawartej z Wnioskodawcą. Okoliczności zdarzenia przyszłego będą takie same, z tym, że zamiast Wnioskodawcy Usługi będą świadczone przez Spółkę.

Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego

Zakłada się, że usługi będą wykonywane na terenie Polski (rejestracja Tutora wymaga podania polskiego adresu), przy czym, ze względu na specyfikę świadczenia usługi online (za pośrednictwem platformy (…) lub podobnego rozwiązania technicznego), Spółka nie jest w stanie wymusić na klientach/tutorach fizycznej obecności ma terenie Polski w trakcie świadczenia usługi.

Bon umożliwia skorzystanie z usług świadczonych za pośrednictwem platformy prowadzonej przez Spółkę, przy czym usługodawcą w zakresie języków obcych jest Spółka, natomiast w przypadku innych kursów, usługodawcami są tutorzy (Spółka działa w takiej sytuacji jako pośrednik). Bon nie zawęża możliwości jego wykorzystania do konkretnego usługodawcy/typu usługi. W momencie jego emisji, dokumentacja związana z bonem nie określa więc konkretnego usługodawcy/oferenta ani konkretnego rodzaju świadczonej usługi edukacyjnej.

Ze względu na szeroki wachlarz usług dostępnych na platformie prowadzonej przez Spółkę, w momencie emisji bonu nie można określić jaka konkretnie usługa zostanie w zamian za ten bon nabyta, w szczególności czy będzie to usługa edukacyjna zwolniona od VAT czy też inna usługa edukacyjna podlegająca opodatkowaniu VAT na zasadach ogólnych. Możliwe jest też, że wachlarz usług dostępnych na platformie ulegnie poszerzeniu w stosunku do stanu obecnego.

Stawka VAT, jaką opodatkowane są usługi edukacyjne, których dotyczy bon, uzależniona jest od rodzaju usługi lub statusu usługodawcy. Możliwe są nie tylko sytuacje, w których usługa świadczona za pośrednictwem platformy będzie korzystała ze zwolnienia od VAT (czy to na podstawie zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 113 ustawy o VAT, czy to na podstawie innego zwolnienia określonego w katalogu czynności określonym w art. 43 ustawy o VAT) ale również sytuacje, w których usługi świadczone za pośrednictwem platformy będą opodatkowane stawką podstawową. Ta druga sytuacja będzie zachodziła, gdy usługodawca (Tutor) nie będzie korzystał ze zwolnienia podmiotowego, a usługi przez niego świadczone nie będą korzystały z żadnego ze zwolnień określonych w art. 43 ustawy o VAT. Na moment emisji bonu nie będzie wiadomo czy usługa, z której będzie korzystał nabywca, będzie opodatkowana czy zwolniona od opodatkowania VAT.

Podmiot świadczący usługę za pośrednictwem platformy będzie zobowiązany do akceptacji bonów jako wynagrodzenia lub części wynagrodzenia za świadczenie usług.

Pytanie

Czy dostawa przez Wnioskodawcę Bonów na rzecz Użytkowników stanowi transfer bonów różnego przeznaczenia w rozumieniu art. 2 pkt 44 i 45 ustawy o VAT, a tym samym, w myśl art. 8b ust. 2 ustawy o VAT, nie podlega opodatkowaniu VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy dostawa przez Wnioskodawcę Bonów na rzecz Użytkowników stanowi transfer bonów różnego przeznaczenia w rozumieniu art. 2 pkt 44 i 45 ustawy o VAT, a tym samym, w myśl art. 8b ust. 2 ustawy o VAT, nie podlega opodatkowaniu VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z art. 2 pkt 41-45 ustawy o VAT, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o:

  • bonie - rozumie się przez to instrument, z którym wiąże się obowiązek jego przyjęcia jako wynagrodzenia lub części wynagrodzenia za dostawę towarów lub świadczenie usług, w przypadku którego towary, które mają zostać dostarczone, lub usługi, które mają zostać wykonane, lub tożsamość potencjalnych dostawców lub usługodawców są wskazane w samym instrumencie lub określone w powiązanej dokumentacji, w tym w warunkach wykorzystania tego instrumentu;
  • emisji bonu - rozumie się przez to pierwsze wprowadzenie bonu do obrotu;
  • bonie jednego przeznaczenia - rozumie się przez to bon, w przypadku którego miejsce dostawy towarów lub świadczenia usług, których bon dotyczy, oraz kwota należnego podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze z tytułu dostawy tych towarów lub świadczenia tych usług są znane w chwili emisji tego bonu;
  • bonie różnego przeznaczenia - rozumie się przez to bon inny niż bon jednego przeznaczenia;
  • transferze bonu - rozumie się przez to emisję bonu oraz każde przekazanie tego bonu po jego emisji.

Zgodnie z art. 8b ust. 1 ustawy o VAT faktyczne przekazanie towarów lub faktyczne świadczenie usług dokonane w zamian za bon różnego przeznaczenia przyjmowany przez dostawcę lub usługodawcę jako wynagrodzenie lub część wynagrodzenia podlega opodatkowaniu VAT. Nie podlega opodatkowaniu VAT wcześniejszy transfer bonu różnego przeznaczenia.

Zgodnie z art. 8b ust. 2 ustawy o VAT w przypadku, gdy transferu bonu różnego przeznaczenia dokonuje podatnik inny niż podatnik dokonujący czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem zgodnie z ust. 1, opodatkowaniu VAT podlegają usługi pośrednictwa oraz inne usługi, które można zidentyfikować, takie jak usługi dystrybucji lub promocji, dotyczące tego bonu.

Mając na uwadze mechanizm emisji i rozliczenia Bonów opisany w opisie zdarzenia przyszłego, Użytkownik nie musi wiedzieć, na moment emisji/nabycia Bonu, kiedy i z usług którego Tutora będzie korzystał. W konsekwencji, w momencie dostawy Bonu na rzecz Użytkownika nie jest znany Tutor ani moment wykorzystania Bonu.

Na moment Dostawy Bonu nie jest również znana stawka VAT co może być uzależnione od przedmiotu, którego uczy dany Tutor. Przykładowo, część Tutorów może korzystać ze zwolnienia podmiotowego VAT (art. 113 ustawy o VAT), część może nauczać języków obcych i korzystać ze zwolnienia przedmiotowego (art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy o VAT) a część może korzystać ze zwolnienia podmiotowo-przedmiotowego, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o VAT jako osoby posiadające kwalifikację nauczyciela.

Wnioskodawca - jak emitent Bonów - nie będzie również świadczył usługi edukacyjnej, która będzie świadczona wyłącznie przez Tutora na rzecz Użytkownika (za wyjątkiem usług edukacyjnych w postaci nauczania języków obcych). Wnioskodawca będzie wyłącznie świadczyć usługi administracyjne związane z funkcjonowaniem Platformy, oferowaniem jej usług i zapewnianiem technicznej możliwości świadczenia usług przez Tutorów.

Bon będzie spełniał przesłanki określone w art. 2 pkt 41 ustawy o VAT, będzie bowiem instrumentem, z którym wiąże się obowiązek jego przyjęcia jako wynagrodzenia lub części wynagrodzenia za dostawę towarów lub świadczenie usług, w przypadku którego towary, które mają zostać dostarczone, lub usługi, które mają zostać wykonane, lub tożsamość potencjalnych dostawców lub usługodawców są wskazane w samym instrumencie lub określone w powiązanej dokumentacji, w tym w warunkach wykorzystania tego instrumentu.

Bon nie będzie natomiast traktowany jako bon jednego przeznaczenia, gdyż w momencie emisji Bonu nie będzie znane miejsce świadczenia usług ani kwota należnego podatku. W konsekwencji Bon będzie spełniał przesłanki uznania za bon różnego przeznaczenia, którego emisja/transfer nie podlega opodatkowaniu VAT na podstawie art. 8b ust. 1 ustawy o VAT.

Analogiczne stanowisko znalazło potwierdzenie w interpretacji indywidualnej z 15 lutego 2024 r. (0114-KDIP1-3.4012.681.2023.2.LM).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy,

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Na mocy art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

W myśl art. 2 pkt 41 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o bonie - rozumie się przez to instrument, z którym wiąże się obowiązek jego przyjęcia jako wynagrodzenia lub części wynagrodzenia za dostawę towarów lub świadczenie usług, w przypadku którego towary, które mają zostać dostarczone, lub usługi, które mają zostać wykonane, lub tożsamość potencjalnych dostawców lub usługodawców są wskazane w samym instrumencie lub określone w powiązanej dokumentacji, w tym w warunkach wykorzystania tego instrumentu.

Jak stanowi art. 2 pkt 42 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o emisji bonu - rozumie się przez to pierwsze wprowadzenie bonu do obrotu.

Zgodnie z art. 2 pkt 43 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o bonie jednego przeznaczenia - rozumie się przez to bon, w przypadku którego miejsce dostawy towarów lub świadczenia usług, których bon dotyczy, oraz kwota należnego podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze z tytułu dostawy tych towarów lub świadczenia tych usług są znane w chwili emisji tego bonu.

Stosownie do art. 2 pkt 44 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o bonie różnego przeznaczenia - rozumie się przez to bon inny niż bon jednego przeznaczenia.

Natomiast w myśl art. 2 pkt 45 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o transferze bonu - rozumie się przez to emisję bonu oraz każde przekazanie tego bonu po jego emisji.

Zasady dotyczące opodatkowania transferu bonów zostały przedstawione w dziale II rozdziale 2a ustawy „Opodatkowanie w przypadku stosowania bonów”.

W myśl art. 8a ust. 1 ustawy:

Transfer bonu jednego przeznaczenia dokonany przez podatnika działającego we własnym imieniu uznaje się za dostawę towarów lub świadczenie usług, których ten bon dotyczy.

Stosownie do art. 8a ust. 2 ustawy:

Faktycznego przekazania towarów lub faktycznego świadczenia usług w zamian za bon jednego przeznaczenia przyjmowany przez dostawcę lub usługodawcę jako wynagrodzenie lub część wynagrodzenia nie uznaje się za niezależną transakcję w części, w której wynagrodzenie stanowił bon.

Jak stanowi art. 8a ust. 3 ustawy:

Jeżeli transferu bonu jednego przeznaczenia dokonuje podatnik działający w imieniu innego podatnika, uznaje się, że taki transfer stanowi dostawę towarów lub świadczenie usług, których ten bon dotyczy, dokonane przez podatnika, w imieniu którego działa podatnik.

Zgodnie z art. 8a ust. 4 ustawy:

W przypadku gdy dostawca towarów lub usługodawca nie jest podatnikiem, który działając we własnym imieniu, wyemitował bon jednego przeznaczenia, uznaje się, że ten dostawca lub usługodawca dokonał odpowiednio dostawy towarów lub świadczenia usług, których ten bon dotyczy, na rzecz podatnika, który wyemitował ten bon.

Zgodnie z art. 8b ust. 1 ustawy:

Faktyczne przekazanie towarów lub faktyczne świadczenie usług dokonane w zamian za bon różnego przeznaczenia przyjmowany przez dostawcę lub usługodawcę jako wynagrodzenie lub część wynagrodzenia podlega opodatkowaniu podatkiem. Nie podlega opodatkowaniu podatkiem wcześniejszy transfer bonu różnego przeznaczenia.

W myśl art. 8b ust. 2 ustawy:

W przypadku gdy transferu bonu różnego przeznaczenia dokonuje podatnik inny niż podatnik dokonujący czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem zgodnie z ust. 1, opodatkowaniu podatkiem podlegają usługi pośrednictwa oraz inne usługi, które można zidentyfikować, takie jak usługi dystrybucji lub promocji, dotyczące tego bonu.

Przy korzystaniu z bonu różnego przeznaczenia podatek VAT będzie naliczany w chwili skorzystania z bonu, czyli podczas wymiany bonu na towary lub usługi.

Z opisu sprawy wynika, że Spółka prowadzi międzynarodowy serwis korepetycji online na platformie internetowej. Spółka jest właścicielem Platformy. Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako czynny lub zwolniony podatnik VAT w Polsce. Wnioskodawca będzie dokonywał sprzedaży na rzecz Użytkowników bonów uprawniających do późniejszego nabycia usług edukacyjnych świadczonych przez Tutorów. Usługi będą wykonywane przez Tutorów na terenie Polski (rejestracja Tutora wymaga podania polskiego adresu). Bony udostępniane są w formie elektronicznej, a do ich nabycia/skorzystania z nich konieczne jest założenie konta na Platformie (Bon jest więc przypisany do Użytkownika). Spółka będzie emitentem Bonu, nie będzie natomiast wykonywać usługi na rzecz Użytkownika lub Tutora w zamian za Bon. Dostawcą usług objętych Bonami będę Tutorzy wykonujący usługę (lekcję/korepetycje) na rzecz konkretnego Użytkownika, w zamian za Bon. Usługi edukacyjne będą świadczone przez Tutorów na własny rachunek i w imieniu własnym, a rolą Wnioskodawcy będzie zapewnienie obsługi technicznej (Platformy) i umożliwienie wygodnego rozliczenia finansowego między Tutorem a Użytkownikiem. Po zamianie Bonu na usługę edukacyjną, Spółka dokona rozliczenia finansowego z Tutorem, odzwierciedlającego uzgodnioną, w umowie z Tutorem, wartość jednostki lekcyjnej. Rozliczenie to będzie następowało cyklicznie. Podmiot świadczący usługę za pośrednictwem platformy będzie zobowiązany do akceptacji bonów jako wynagrodzenia lub części wynagrodzenia za świadczenie usług.

Bony będą przypisane do konkretnych uczniów i będą odzwierciedlać odpowiednią ilość jednostek/godzin lekcyjnych. Użytkownik nie musi być uczniem korzystającym bezpośrednio z lekcji prowadzonej przez Tutora (może nim być np. opiekun prawny ucznia). Bon będzie posiadał termin ważności. Użytkownik nie musi wiedzieć, na moment nabycia Bonu, kiedy i z usług którego Tutora będzie korzystał. W konsekwencji, w momencie dostawy Bonu na rzecz Użytkownika nie jest znany Tutor ani moment wykorzystania Bonu. Na moment Dostawy Bonu nie jest również znana stawka VAT co może być uzależnione od przedmiotu, którego uczy dany Tutor lub statusu Tutora.

Stawka VAT, jaką opodatkowane są usługi edukacyjne, których dotyczy bon, uzależniona jest od rodzaju usługi lub statusu usługodawcy. Możliwe są nie tylko sytuacje, w których usługa świadczona za pośrednictwem platformy będzie korzystała ze zwolnienia od VAT (czy to na podstawie zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 113 ustawy o VAT, czy to na podstawie innego zwolnienia określonego w katalogu czynności określonym w art. 43 ustawy o VAT) ale również sytuacje, w których usługi świadczone za pośrednictwem platformy będą opodatkowane stawką podstawową.

Na tle tak przedstawionego opisu sprawy wątpliwości Spółki dotyczą tego czy dostawa przez Spółkę Bonów na rzecz Użytkowników stanowi transfer bonów różnego przeznaczenia w rozumieniu art. 2 pkt 44 i 45 ustawy o VAT, i nie podlega opodatkowaniu VAT w myśl art. 8b ust. 2 ustawy o VAT.

Przepisy ustawy o VAT definiują bon jako instrument, z którym wiąże się obowiązek jego przyjęcia jako wynagrodzenia lub części wynagrodzenia za dostawę towarów lub świadczenie usług, w przypadku którego towary, które mają zostać dostarczone, lub usługi, które mają zostać wykonane, lub tożsamość potencjalnych dostawców lub usługodawców są wskazane w samym instrumencie lub określone w powiązanej dokumentacji, w tym w warunkach wykorzystania tego instrumentu.

Jednocześnie rozróżniając dwa rodzaje bonów, tj. bony jednego przeznaczenia (SPV) oraz bony różnego przeznaczenia (MPV).

W odniesieniu do rozróżnienia bonu jednego przeznaczenia od bonu różnego przeznaczenia wskazać należy, że związane jest to z odmiennym traktowaniem tych bonów w świetle podatku VAT. Istotą tego rozróżnienia jest to, czy w momencie emisji bonu dostępnych jest wystarczająco dużo informacji, by stwierdzić, gdzie ma nastąpić opodatkowanie podatkiem VAT i z jaką stawką podatku VAT, w związku z dostawą towarów lub świadczeniem usług, na które bon ostatecznie zostanie wymieniony. Zatem, gdy powyższe dane są możliwe do określenia, tj. w momencie emisji bonu można określić miejsce opodatkowania (miejsce dostawy towarów lub świadczenia usług) oraz podatek VAT należny, to mamy do czynienia z bonem jednego przeznaczenia. Za bony jednego przeznaczenia będą więc uznane bony, w przypadku których w momencie ich emisji wiadomo już w jakim państwie członkowskim należałoby odprowadzić należny podatek VAT z tytułu dostawy towarów/świadczenia usług, których dotyczy bon, wiadomo też, jaka jest kwota należnego podatku. W pozostałych przypadkach, tj. gdy nie można ustalić miejsca opodatkowania w momencie emisji bonu lub nie jest znana kwota podatku VAT należnego, bądź gdy nie są znane obie te informacje, mamy do czynienia z bonami różnego przeznaczenia.

Odnosząc się do Państwa wątpliwości wskazać należy, że usługa edukacyjna których dotyczy bon jest świadczona przez podmioty, które mają siedzibę na terytorium Polski. Nabywane przez Użytkowników bony dotyczą usług edukacyjnych świadczonych zarówno przez Spółkę (w zakresie języków obcych) jak i przez Tutorów którzy świadczą te usługi w imieniu własnym i na ich własny rachunek. Ponadto, w momencie emisji bonu nie można określić jaka konkretnie usługa zostanie nabyta w szczególności czy będzie to usługa zwolniona z opodatkowania czy też opodatkowana właściwą stawką podatku VAT. Wynika to z faktu, że Tutorzy mogą korzystać ze zwolnienia podmiotowego lub przedmiotowego, albo nie będą uprawnione by korzystać z ww. zwolnień i usługi te opodatkowane będą odpowiednią stawką podatku VAT. Dopiero po zrealizowaniu przez Tutora usługi edukacyjnej, Spółka dokonuje rozliczenia finansowego z Tutorem.

Powyższe wskazuje, że do opisanej sytuacji będzie spełniona definicja bonu zawarta w art. 2 pkt 41 ustawy o VAT. Wprawdzie w momencie wydawania opisanych bonów będzie znane miejsce świadczenia usług (będzie to Polska), jednakże na moment emisji bonu, jak wynika z opisu sprawy, nie będzie znana kwota podatku należnego, związana ze świadczoną usługą zrealizowaną za bon. Zatem z uwagi na tę okoliczność, iż nie będzie znana wysokość podatku VAT należnego od dostarczanych usług edukacyjnych w zamian za bon, to bony te nie spełniają jednego z kryteriów klasyfikujących je do bonów jednego przeznaczenia i tym samym należy je uznać za bony różnego przeznaczenia.

W konsekwencji tego, bony emitowane przez Spółkę będą stanowiły bony różnego przeznaczenia, o których mowa w art. 2 pkt 44 ustawy.

Tym samym ich transfer nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 8b ust. 1 ustawy, co oznacza, że opodatkowaniu podatkiem VAT podlega faktyczne świadczenie usług edukacyjnych, których te bony dotyczą, nie zaś dokonywany przez Spółkę transfer tych bonów.

Tym samym Państwa stanowisko uznaję za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.