Interpretacja indywidualna - Interpretacja - 0114-KDIP1-2.4012.501.2024.2.RM

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 19 grudnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.501.2024.2.RM

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

29 września 2024 r., za pośrednictwem ePUAP, wpłynął Państwa wniosek z 4 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku obowiązku ewidencjonowania sprzedaży towarów za pomocą kasy rejestrującej. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – 10 grudnia 2024 r. (wpływ za pośrednictwem ePUAP 10 grudnia 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

A. AG (dalej: Spółka lub Wnioskodawca) z siedzibą w Szwajcarii jest czynnym podatnikiem VAT w Polsce. Spółka zajmuje się sprzedażą m.in. (…) na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

Spółka nie posiada ani nie wynajmuje w Polsce sklepów ani magazynów ani nie posiada jakiegokolwiek tytułu prawnego do nieruchomości w Polsce. Spółka nie zatrudnia w Polsce personelu i na terytorium kraju nie prowadzi żadnej fizycznej sprzedaży.

Umowy sprzedaży zawierane są w drodze sprzedaży wysyłkowej. Zamówienia składane są głównie w formie pisemnej w drodze odpowiedzi na zamówienia wysyłkowe lub poprzez bezpośrednią płatność za zamówienie. Niewielka część zamówień rejestrowana jest telefonicznie. Towar wysyłany jest z magazynu w Niemczech. W przesyłce wraz z towarem dostarczana jest klientowi faktura. Zapłata za towar następuje za pobraniem przez kuriera. Wpłaty dokonywane są na konto Wnioskodawcy odrębnie za każdą dostawę.

Niektóre towary dostarczane przez Spółkę do klientów w Polsce zostały wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 lit. j rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 listopada 2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, co oznacza, że zgodnie z tym przepisem ich sprzedaż podlega obowiązkowi prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

W Polsce w (…) 2024 roku, umową spółki założono spółkę usługową, która jest podmiotem powiązanym z Wnioskodawcą (dalej: Spółka powiązana). Spółka powiązana będzie zajmować się doradztwem w zakresie sprzedawanych produktów, obsługą reklamacji i podobne (call center) dla różnych podmiotów z grupy kapitałowej m.in. dla Wnioskodawcy. Pracownicy Spółki powiązanej nie będą upoważnieni do negocjowania i zawierania umów sprzedaży w imieniu Wnioskodawcy.

Spółka powiązana nie będzie świadczyła usług bezpośrednio dla Wnioskodawcy. Umowa na świadczenie usług będzie zawarta z innym podmiotem z grupy z siedzibą na terytorium Szwajcarii, który jest obecnie i pozostanie w przyszłości odpowiedzialny za wsparcie sprzedaży towarów dostarczanych przez Wnioskodawcę.

Spółka powiązana jeszcze nie rozpoczęła działalności na terytorium Polski oraz nie zatrudniła pracowników.

W uzupełnieniu wniosku, w odpowiedzi na zadane pytania, wskazali Państwo następująco:

1. Od kiedy (proszę podać datę) jesteście Państwo zarejestrowani w Polsce jako podatnik VAT oraz w związku z wykonywaniem jakich czynności dokonali Państwo tej rejestracji?

Spółka zarejestrowana jest od (…) w Polsce do podatku VAT.

Spółka dokonała rejestracji ze względu na planowaną sprzedaż towarów na rzecz osób fizycznych, których miejscem opodatkowania VAT jest Polska.

2. Czy posiadają Państwo stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski, które uczestniczy w transakcji będącej przedmiotem zapytania?

Spółka nie ma stałego miejsca prowadzenia działalności w Polsce.

3. Czy posiadają Państwo stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium innego państwa niż Polska, które uczestniczy w transakcji (jakiego państwa?)?

Spółka nie ma stałego miejsca prowadzenia działalności w innych krajach UE uczestniczących w transakcji.

4. Czy w kraju rozpoczęcia wysyłki towarów (Niemcy) Spółka jest zrejestrowana jako podatnik podatku od wartości dodanej, w tym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych?

Tak, towary są wysyłane z Niemiec, gdzie Spółka jest zarejestrowana pod numerem (…).

5. W jaki sposób rozliczają Państwo sprzedaż towarów wskazanych we wniosku (...) na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej z Polski oraz jakie dane zawiera faktura dostarczana klientowi wraz z towarem, w szczególności proszę podać jaki nr identyfikacji podatkowej dostawcy oraz jaka stawka podatku znajduje się na tej fakturze?

Spółka dokonuje wysyłkowej dostawy towarów. Nie korzysta z rozliczania OSS. Sprzedaż dokonywana na rzecz osób fizycznych w poszczególnych państwach UE jest wykazana w deklaracjach VAT składanych w tych państwach. Dotyczy to również Polski. Sprzedaż na rzecz osób fizycznych w Polsce udokumentowana jest fakturami i wykazywana w deklaracji VAT w Polsce. Sprzedaż towarów, które spełniają warunki zwolnienia jest wykazywana w deklaracji VAT jako zwolniona, sprzedaż towarów które nie podlegają zwolnieniu jest wykazywana w deklaracji VAT ze stawką 23%.

Faktura zawiera:

  • Datę wystawienia;
  • Numer faktury zgodny z przyjęta numeracją;
  • Dane Spółki jako sprzedawcy, wraz z NIP-PL;
  • Dane nabywcy towaru imię, nazwisko, adres;
  • Datę dostawy;
  • Nazwę sprzedawanego artykułu;
  • Ilość sprzedanych artykułów;
  • Cenę netto towaru;
  • Wartość sprzedanych towarów;
  • Stawkę podatku oraz wartość podatku;
  • Sumę sprzedaży netto, z podziałem na wartości objęte poszczególnymi stawkami podatku oraz sprzedaż zwolnioną od podatku,
  • Kwoty podatku VAT z podziałem na poszczególne stawki,
  • Kwotę należności ogółem.

Numer NIP Spółki wykazany na fakturze to NIP PL (…). Stawka podatku jest różna w zależności od rodzaju towaru. Spółka do tej pory dokonywała w Polsce transakcji opodatkowanych stawką 23% oraz objętej zwolnieniem z art. 122 w zw. z art. 121 ust. 1 pkt 1 i 2 oraz ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. ustawy o VAT.

6. Czy towary sprzedawane przez Państwa podlegają opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 120 ust. 4 i 5 ustawy?

Sprzedaż opodatkowana jest na zasadach ogólnych. Nie jest stosowana procedura VAT marża.

7. Czy towary są transportowane lub wysyłane z Niemiec do Polski przez Państwa lub na Państwa rzecz?

Tak.

8. Czy uczestniczą Państwo pośrednio w transporcie lub wysyłce towarów, np. czy:

  • zlecają Państwo transport lub wysyłkę osobie trzeciej, która dostarcza towary do nabywcy,
  • ponoszą Państwo całkowitą lub częściową odpowiedzialność za dostarczanie towarów do nabywców przez osobę trzecią,
  • podejmują/wykonują Państwo inne czynności/działania w związku z transportem towarów (proszę wskazać jakie są to czynności)?

Wnioskodawca zleca organizację procesów logistycznych usługodawcy z siedzibą w Niemczech. Usługodawca przygotowuje na zlecenie Wnioskodawcy towary (będące własnością Wnioskodawcy a znajdujące się w jego magazynie w Niemczech) do bezpośredniej wysyłki do klienta w Polsce a następnie organizuje transport z magazynu w Niemczech do klienta w Polsce.

Wnioskodawca pozostaje właścicielem towaru i ponosi wszelkie ryzyka jak właściciel. W razie zagubienia towaru lub jego zniszczenia w transporcie Wnioskodawca ma roszczenia do usługodawcy świadczącego usługi transportowe/kurierskie/pocztowe o wypłatę odszkodowania.

Transport w zależności od potrzeby może być podzielony na etapy np. przesyłki przygotowane dla klienta są transportowane z Niemiec do Polski transportem lądowym na paletach następnie przepakowane i nadane pocztą na adres klienta. Wszystkie te czynności nie są wykonywane bezpośrednio przez Wnioskodawcę, ale na jego zlecenie przez usługodawcę. Do momentu dostarczenia towaru klientowi końcowemu w Polsce, Wnioskodawca pozostaje właścicielem towaru. Własność towaru przechodzi na nabywcę (klienta) w momencie odbioru przesyłki.

9. Czy całkowita wartość dostaw towarów dokonywanych w ramach „sprzedaży wysyłkowej” jak i usług telekomunikacyjnych, nadawczych i elektronicznych świadczonych na rzecz podmiotów, o których mowa w art. 28k ust. 2 pkt 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 poz. 361 ze zm.), liczona łącznie dla wszystkich państw członkowskich, pomniejszona o kwotę podatku od wartości dodanej, nie przekroczy w trakcie roku podatkowego ani w poprzednim roku podatkowym kwoty 10 000 euro lub jej równowartości (42 000 zł w Polsce)?

Wartość sprzedaży wysyłkowej do Polski przekracza 10 000 EUR rocznie.

10. Czy są Państwo zarejestrowani do jednej z procedur szczególnych, o których mowa w dziale XII rozdziale 6a i 7 ustawy o VAT, w tym m.in. do VAT OSS, ewentualnie czy zamierzają się Państwo zarejestrować do ww. procedur?

Nie.

Pytanie

Czy Spółka, w przedstawionym stanie faktycznym będzie miała obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży dla towarów wymienionych w § 4 ust. 1 pkt 1 lit. j) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 listopada 2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących przy zastosowaniu kasy rejestrującej, mimo braku siedziby ani miejsca fizycznej sprzedaży w Polsce?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka nie będzie miała obowiązku do prowadzenia ewidencji sprzedaży za pomocą kas rejestrujących sprzedaż towarów nawet w przypadku towarów wymienionych w § 4 ust. 1 pkt 1 lit. j) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 listopada 2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT) pod pojęciem sprzedaży rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Natomiast jak wynika z art. 7 ust. 1, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Zgodnie art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Art. 111 ust. 3a ustawy o VAT oraz § 9 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących nakładają na podatnika ewidencjonującego sprzedaż za pomocą kas fiskalnych wiele obowiązków. Z ich treści wynika, że podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani:

  • dokonywać niezwłocznego zgłoszenia właściwemu podmiotowi prowadzącemu serwis kas rejestrujących każdej nieprawidłowości w pracy kasy;
  • udostępniać kasy rejestrujące do kontroli stanu ich nienaruszalności i prawidłowości pracy na każde żądanie właściwych organów;
  • poddawać kasy rejestrujące w terminach określonych w przepisach wydanych na podstawie ust. 7a pkt 4 obowiązkowemu przeglądowi technicznemu przez właściwy podmiot prowadzący serwis kas rejestrujących;
  • dokonywać wpisów do książki kasy przewidzianych do wykonania przez podatnika oraz umożliwiają dokonanie wpisów do książki kasy podmiotowi prowadzącemu serwis główny lub podmiotowi prowadzącemu serwis.

Zgodnie z § 2 oraz pkt 36 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 listopada 2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, zwolniona jest dostawa towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

Natomiast zgodnie z § 4 pkt 1 lit. j, zwolnienia zawartego w § 2 nie stosuje się w przypadku wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których dostawa nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT.

Zgodnie z § 25 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących, każdy wydawany paragon musi podawać adres punktu sprzedaży, a w przypadku sprzedaży prowadzonej w miejscach niestałych - adres siedziby lub miejsca zamieszkania podatnika.

Zgodnie z wzorami dokumentów (załącznik nr 1, załącznik nr 2) do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących, podatnik obowiązany jest wskazać dokładny adres instalacji kasy, co nie jest możliwe w przypadku podmiotu nieposiadającego fizycznego punktu sprzedaży na terytorium kraju.

Również z § 22, § 25, § 26, § 28, § 29, § 30 rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 12 września 2021 r. w sprawie wymagań technicznych dla kas rejestrujących wynika, że każdy podmiot objęty obowiązkiem instalacji kasy rejestrującej musi posiadać miejsce bądź miejsca jej fizycznego zainstalowania, czyli punkty sprzedaży. Takie miejsca podlegają zgłoszeniu we właściwym urzędzie skarbowym. W załączniku nr 2 do tego rozporządzenia (we wzorze książki kasy rejestrującej), wskazano jako wymaganą informację adres miejsca, w którym kasa jest użytkowana. Dodatkowo każdą zmianę miejsca używania kasy należy zgłosić do właściwego urzędu skarbowego i ująć w książce kasy.

Przepisy dotyczące kas fiskalnych nie regulują sytuacji, kiedy sprzedawca zobowiązany do prowadzenia ewidencji sprzedaży za pomocą kas rejestrujących nie posiada w Polsce siedziby ani fizycznego miejsca dokonywania dostaw (punktu sprzedaży).

W związku z powyższym należy stwierdzić, że w przypadku podatników, którzy nie mają siedziby ani punktu sprzedaży na terytorium Polski i zawierają umowy sprzedaży na odległość, niemożliwe jest dochowanie warunków technicznych prowadzenia ewidencji za pomocą kasy fiskalnej, a obowiązek ewidencjonowania sprzedaży towarów za pomocą kas rejestrujących dotyczy wyłącznie podatników, którzy posiadają na terytorium kraju punkt sprzedaży (placówkę handlową) wykorzystywany do prowadzenia przedmiotowej sprzedaży.

Skoro Wnioskodawca nie posiada żadnego fizycznego miejsca sprzedaży oraz siedziby bądź stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium Polski, nie ma technicznej możliwości instalacji kasy rejestrującej. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie jest zobowiązany do prowadzenia ewidencji sprzedaży towarów przy pomocy kasy rejestrującej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

Za miejsce sprzedaży nie będzie mogła być również uznana siedziba lub biuro spółki powiązanej w Polsce, gdyż pracownicy tej spółki nie będą prowadzili fizycznej sprzedaży (punktu sprzedaży), a nawet nie będą uprawnieni do zawierania umów sprzedaży na odległość. Funkcją spółki powiązanej będzie wyłącznie wsparcie procesów logistycznych związanych z dostawami towarów i reklamacyjnych oraz doradztwo (cali center).

Takie stanowisko jest zgodne z:

  • konstytucyjną zasadą praworządności, zgodnie z którą organy państwa mogą działać wyłącznie na podstawie przepisów prawa i nie mogą wymagać od podatnika stosowania się do zasad, które przepisami prawa nie zostały w sposób wystarczająco jasny uregulowane,
  • zasadą racjonalnego prawodawcy i zaufania do organów państwa, zgodnie z którą gdyby intencją prawodawcy było objęcie obowiązkiem ewidencjonowania sprzedaży również podatników z siedzibą poza terytorium Polski, którzy nie posiadają stałych punktów sprzedaży, to zapewniłby ku temu odpowiednie warunki techniczne.

Stanowisko Wnioskodawcy zostało poparte w interpretacjach indywidualnych, np. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 27 listopada 2014 r. sygn. IPPP2/443-845/14-2/RR, interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 25 kwietnia 2017 r. sygn. 0114-KDIP1-3.4012.15.2017.1.MT. Wprawdzie wskazane interpretacje opierają się na rozporządzeniach, które zostały uchylone, ale przepisy dotyczące kas rejestrujących nie uległy zmianie.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają określone czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju.

Przy tym, w myśl art. 2 pkt 1 ustawy:

Przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

W świetle art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do treści art. 2 pkt 6 ustawy:

Przez towary należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Jak wynika z art. 2 pkt 22 ustawy:

Przez sprzedaż - rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Z kolei z art. 2 pkt 22a ustawy wynika, że:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość - rozumie się przez to dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych przez dostawcę lub na jego rzecz, w tym wtedy, gdy dostawca uczestniczy pośrednio w transporcie lub wysyłce towarów, z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów do nabywcy, który jest:

a)podatnikiem podatku od towarów i usług lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od towarów i usług, którzy nie mają obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 9, lub

b)podatnikiem podatku od wartości dodanej lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, którzy nie mają obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów odpowiadającego wewnątrzwspólnotowemu nabyciu towarów, o którym mowa w art. 9, lub

c)podmiotem niebędącym podatnikiem

- pod warunkiem że dostarczane towary nie są nowymi środkami transportu ani towarami, o których mowa w art. 22 ust. 1 pkt 2.

Na mocy art. 22 ust. 1 pkt 1a ustawy:

Miejscem dostawy towarów jest w przypadku wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie zakończenia wysyłki lub transportu do nabywcy.

Zgodnie z art. 22 ust. 1a pkt 1 ustawy:

Przepisów ust. 1 pkt 1a-1c nie stosuje się do towarów, o których mowa w art. 120 ust. 1 podlegających opodatkowaniu podatkiem na zasadach określonych w art. 120 ust. 4 i 5.

Stosownie do art. 22a ust. 1 ustawy:

Przepis art. 22 ust. 1 pkt 1a nie ma zastosowania, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)dostawca posiada siedzibę działalności gospodarczej, a w razie braku takiej siedziby - stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu, tylko na terytorium jednego państwa członkowskiego;

2)towary są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego, o którym mowa w pkt 1;

3)suma całkowitej wartości dostaw towarów wysyłanych lub transportowanych na terytorium państwa członkowskiego, o którym mowa w pkt 2, oraz całkowitej wartości usług, o których mowa w art. 28k ust. 1, świadczonych na rzecz podmiotów, o których mowa w art. 28k ust. 2 pkt 2, pomniejszona o kwotę podatku lub podatku od wartości dodanej, nie przekroczyła w trakcie roku podatkowego ani w poprzednim roku podatkowym kwoty 10 000 euro lub jej równowartości wyrażonej w walucie krajowej państwa członkowskiego, o którym mowa w pkt 1, przy czym w przypadku dostawcy posiadającego siedzibę działalności gospodarczej, a w razie braku takiej siedziby - stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu, tylko na terytorium kraju, wyrażona w złotych równowartość kwoty w euro wynosi 42 000 zł.

Zgodnie z art. 22a ust. 2 ustawy:

Jeżeli w trakcie roku podatkowego kwota, o której mowa w ust. 1 pkt 3, zostanie przekroczona, przepis art. 22 ust. 1 pkt 1a stosuje się, począwszy od dostawy, w związku z którą przekroczono tę kwotę.

Natomiast w myśl art. 22a ust. 3 ustawy:

Dostawca, do którego ma zastosowanie przepis ust. 1, może wskazać jako miejsce dostawy miejsce, o którym mowa w art. 22 ust. 1 pkt 1a. Dostawca, którego towary w momencie rozpoczęcia ich wysyłki lub transportu znajdują się na terytorium kraju, wskazuje miejsce dostawy przez złożenie zawiadomienia o takim wyborze w terminie do 10. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano tego wyboru, na zasadach określonych w art. 28p.

Jak wynika z powołanych przepisów, co do zasady, miejscem dostawy (opodatkowania) w przypadku wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość (WSTO) jest kraj, w którym towary znajdują się w momencie zakończenia wysyłki lub transportu do nabywcy (konsumenta). Natomiast w sytuacji gdy są spełnione warunki określone w art. 22a ust. 1 ustawy, za miejsce opodatkowania dostawy towarów uznaje się kraj rozpoczęcia wysyłki/transportu towarów.

Procedura szczególna VAT-OSS (procedura unijna) została uregulowana w przepisach rozdziału 6a ustawy.

Zgodnie z art. 130a pkt 2 ustawy:

Ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o podatnikach - rozumie się przez to osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, które:

a)dokonują wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość lub

b)ułatwiają dostawę towarów zgodnie z art. 7a ust. 2, jeżeli wysyłka lub transport towarów będących przedmiotem dostawy rozpoczyna się i kończy na terytorium tego samego państwa członkowskiego, lub

c)posiadają siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Unii Europejskiej, ale nie posiadają siedziby działalności gospodarczej ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium państwa członkowskiego konsumpcji oraz świadczą usługi na rzecz osób niebędących podatnikami, o których mowa w art. 28a.

Według art. 130a pkt 2a ustawy:

Ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o państwie członkowskim konsumpcji - rozumie się przez to:

a)w przypadku wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość - państwo członkowskie zakończenia wysyłki lub transportu towarów do nabywcy,

b)w przypadku dostaw towarów dokonanych przez podatnika ułatwiającego takie dostawy zgodnie z art. 7a ust. 2, jeżeli wysyłka lub transport towarów będących przedmiotem takich dostaw rozpoczyna się i kończy na terytorium tego samego państwa członkowskiego - to państwo członkowskie,

c)w przypadku świadczenia usług - państwo członkowskie, na terytorium którego ma miejsce świadczenie usług.

Na podstawie art. 130a pkt 2b ustawy:

Ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o państwie członkowskim identyfikacji - rozumie się przez to państwo członkowskie:

a)w którym podatnik posiada siedzibę działalności gospodarczej albo

b)w którym podatnik posiada stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, jeżeli nie posiada siedziby działalności gospodarczej na terytorium Unii Europejskiej, albo

c)w którym podatnik posiada stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, które wybiera w celu złożenia zgłoszenia informującego o zamiarze skorzystania z procedury unijnej, jeżeli nie posiada siedziby działalności gospodarczej na terytorium Unii Europejskiej, ale posiada więcej niż jedno stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Unii Europejskiej, albo

d)rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów, a w przypadku większej liczby takich państw członkowskich - państwo członkowskie, które podatnik wybiera w celu złożenia zgłoszenia informującego o zamiarze skorzystania z procedury unijnej, pod warunkiem że nie posiada siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Unii Europejskiej.

Jak stanowi art. 130a pkt 3 ustawy:

Ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o procedurze unijnej - rozumie się przez to rozliczenie VAT należnego z tytułu czynności określonych w pkt 2 lit. a-c państwu członkowskiemu konsumpcji za pośrednictwem państwa członkowskiego identyfikacji.

W świetle art. 130b ust. 1 ustawy:

Podatnik może złożyć zgłoszenie informujące o zamiarze skorzystania z procedury unijnej w państwie członkowskim identyfikacji. Procedura unijna ma zastosowanie do wszystkich dostaw towarów lub każdego świadczenia usług objętych tą procedurą, dokonywanych przez podatnika na terytorium Unii Europejskiej.

Z opisu sprawy wynika, że przedmiotem działalności Spółki jest sprzedaż m.in. (...) na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (wysyłkowa dostawa towarów). Towar wysyłany jest do konsumentów z magazynu w Niemczech. Towary znajdujące się w magazynie w Niemczech są własnością Spółki. Spółka zleca organizację procesów logistycznych usługodawcy z siedzibą w Niemczech, który przygotowuje towary do wysyłki i organizuje transport z magazynu w Niemczech bezpośrednio do klienta w Polsce. Do momentu dostarczenia towaru końcowemu nabywcy w Polsce Wnioskodawca ponosi wszelkie ryzyka. Transport może być podzielony na etapy np. przesyłki przygotowane dla klienta mogą być transportowane transportem lądowym na paletach z Niemiec do Polski, a następnie przepakowane i nadane pocztą na adres klienta. Czynności te wykonywane są na zlecenie Spółki przez inne podmioty. W kraju rozpoczęcia wysyłki towarów (Niemcy), Spółka jest zrejestrowana jako podatnik podatku od wartości dodanej, w tym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych.

Sprzedaż dokonywana na rzecz osób fizycznych w Polsce dokumentowana jest fakturami i wykazywana w deklaracji VAT. Klient otrzymuje fakturę w przesyłce wraz z towarem. Faktura ta zawiera m.in. dane Spółki (sprzedawcy) w tym Jej polski numer identyfikacji podatkowej (NIP PL (…)), dane nabywcy, datę dostawy, nazwę, ilość i cenę netto sprzedawanego artykułu, stawkę oraz wartość podatku. Realizowana przez Spółkę sprzedaż towarów podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych, nie podlega opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 120 ust. 4 i 5 ustawy (marża).

Spółka nie jest zarejestrowana do żadnej z procedur szczególnych, o których mowa w dziale XII rozdziale 6a i 7 ustawy, w tym m.in. do VAT OSS i nie zamierza dokonać takiej rejestracji. Spółka wykazuje realizowaną sprzedaż w deklaracjach VAT w poszczególnych państwach UE. Wartość sprzedaży wysyłkowej do Polski przekracza 10 000 EUR rocznie.

Spółka nie posiada stałego miejsca prowadzenia działalności w Polsce ani w innych krajach UE uczestniczących w transakcji.

W tak przedstawionych okolicznościach sprawy Spółka wyraziła wątpliwość, czy z uwagi na brak siedziby i miejsca fizycznej sprzedaży w Polsce, będzie zobowiązana do prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, towarów wymienionych w § 4 ust. 1 pkt 1 lit. j) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 listopada 2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Odnosząc się do przedstawionych wątpliwości należy wskazać, że zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy:

Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem, podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania do ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy świadczeń wykonywanych przez podatnika.

Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…).

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 listopada 2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2023 r. poz. 2605 ze zm.), zwane dalej „rozporządzeniem”.

Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania przy użyciu kas rejestrujących zostało określone w § 2 i § 3 rozporządzenia. Przepisy te wskazują na dwojakiego rodzaju zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, tj. zwolnienie określonych grup podatników (zwolnienie podmiotowe) i zwolnienie konkretnych czynności (zwolnienie przedmiotowe).

Stosownie do § 2 ust. 1 rozporządzenia:

Zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2024 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

W myśl § 2 ust. 2 rozporządzenia:

W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.

Zgodnie z § 3 ust. 1 rozporządzenia:

Zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2024 r. podatników, u których wartość sprzedaży dokonanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 20 000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli wartość sprzedaży z tego tytułu nie przekroczyła, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20 000 zł.

Pod poz. 36 załącznika do rozporządzenia, wskazano, że zwolniona z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej jest:

dostawa towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

Przy czym, jak stanowi § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia:

Zwolnień, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku dostawy:

a)gazu płynnego,

b)części do silników (CN 8409 91 00 i 8409 99 00),

c)silników do napędu pojazdów i motocykli, silników spalinowych tłokowych z zapłonem iskrowym i samoczynnym do różnego rodzaju jednostek, w tym motocykli (CN 8407 i 8408),

d)nadwozi do pojazdów silnikowych (CN 8707),

e)przyczep i naczep (CN 8716 10, 8716 31 00, ex 8716 39, 8716 40 00); kontenerów (CN 8609 00),

f)części przyczep, naczep i pozostałych pojazdów bez napędu mechanicznego (CN 8716 90),

g)części i akcesoriów do pojazdów silnikowych (CN 8708, 9401 99 20 i 9401 99 80), z wyłączeniem motocykli, to jest do: ciągników; pojazdów silnikowych do przewozu dziesięciu lub więcej osób z kierowcą; samochodów i pozostałych pojazdów silnikowych przeznaczonych zasadniczo do przewozu osób, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi; pojazdów silnikowych do transportu towarów; pojazdów silnikowych specjalnego przeznaczenia, innych niż te zasadniczo przeznaczone do przewozu osób lub towarów, w szczególności: pojazdów pogotowia technicznego, dźwigów samochodowych, pojazdów strażackich, betoniarek samochodowych, zamiatarek, polewaczek, przewoźnych warsztatów, ruchomych stacji radiologicznych,

h)komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych oraz silników elektrycznych, prądnic i transformatorów (PKWiU ex 26 i ex 27.11),

i)sprzętu fotograficznego, z wyłączeniem części i akcesoriów do sprzętu i wyposażenia fotograficznego (PKWiU ex 26.70.1),

j)wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których dostawa nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej „ustawą”,

k)zapisanych i niezapisanych nośników danych cyfrowych i analogowych,

l)wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na kod CN,

m)wyrobów tytoniowych (CN 2401, 2402, 2403), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,

n)napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%, napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5% (bez względu na kod CN), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,

o)perfum i wód toaletowych (CN 3303 00 10, 3303 00 90), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów.

Zatem, zwolnień z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej, o których mowa w § 2 i § 3 rozporządzenia, nie stosuje się w przypadku dostawy towarów, które zostały wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia. Tym samym, dostawy towarów wymienionych w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia dokonywane na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych podlegają bezwzględnemu obowiązkowi ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, niezależnie od przysługującego podatnikowi zwolnienia od tego obowiązku na podstawie § 2 i § 3 powołanego rozporządzenia.

Aby podatnik miał prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 36 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

  • dostawa towarów musi być dokonywana w systemie wysyłkowym,
  • zapłata za towar musi być dokonana w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem;
  • z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę musi jednoznacznie wynikać, jakiej konkretnie czynności zapłata dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana oraz
  • przedmiotem świadczenia nie są towary wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Z wniosku wynika, że siedziba Spółki znajduje się w Szwajcarii. Od (…) roku, Spółka zarejestrowana jest w Polsce dla celów VAT. Spółka prowadzi m.in. sprzedaż towarów wymienionych w § 4 ust. 1 pkt 1 lit. j rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 listopada 2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, na rzecz osób fizycznych. W Polsce Spółka nie posiada stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej. Spółka nie wynajmuje w Polsce sklepów ani magazynów i nie posiada jakiegokolwiek tytułu prawnego do nieruchomości w Polsce. Spółka nie zatrudnia w Polsce personelu i nie prowadzi w Polsce żadnej fizycznej sprzedaży.

Spółka uważa, że skoro nie posiada „fizycznego” miejsca sprzedaży, siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności w Polsce, nie ma możliwości instalacji kasy rejestrującej. Tym samym, Spółka nie jest zobowiązana do prowadzenia ewidencji sprzedaży towarów przy pomocy kasy rejestrującej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

Należy wskazać, że brak jest szczególnych regulacji prawnych pozwalających na przyznanie podmiotowi zagranicznemu bez siedziby oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski statusu podmiotu zwolnionego z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Dostawę towarów wymienionych w § 4 rozporządzenia w sprawie zwolnień z kas rejestrujących należy traktować szczególnie.

Mając na uwadze powyższe, prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących ma charakter obowiązkowy i powszechny. Podmioty dokonujące sprzedaży na terytorium kraju na rzecz konsumentów powinny stosować ogólne zasady związane z ewidencjonowaniem sprzedaży za pośrednictwem kasy rejestrującej – w tym bezwzględny obowiązek używania tej kasy wynikający z § 4 rozporządzenia w sprawie zwolnień z kas rejestrujących. Przepisy techniczne związane ze stosowaniem kas rejestrujących mają charakter wtórny względem przepisów dotyczących zakresu obowiązku stosowania tych kas. Warunkowanie ograniczenia tych obowiązków może wynikać tylko z zapisów w zakresie zwolnienia.

Mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że z uwagi na to, że sprzedawane przez Państwa towary zostały wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 lit. j) rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, mają Państwo obowiązek ewidencjonowania sprzedaży ww. towarów za pomocą kasy rejestrującej.

Zatem, Państwa stanowisko uznaję za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Odnosząc się do powołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych wskazać należy, że są one rozstrzygnięciami w konkretnych sprawach, osadzonymi w określonym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym. Podstawowym zadaniem organu administracji podatkowej jest działanie zgodnie z przepisami prawa. Rozstrzygnięcia dokonane w podobnych sprawach nie mogą stanowić podstawy do żądania analogicznego rozstrzygnięcia w Państwa sprawie, jeśli w tej indywidualnej sprawie przepisy nie pozwalają na takie rozstrzygnięcie.

Pragnę zwrócić uwagę na rozstrzygnięcie zawarte w wyroku WSA w Gliwicach z 1 lutego 2010 r., sygn. akt I SA/Gl 671/09, w którym Sąd zauważa, iż zasada budzenia zaufania do organów podatkowych nie oznacza, że organ podatkowy nie może w podobnym stanie faktycznym wydać rozstrzygnięcia odmiennie rozstrzygającego dane zagadnienie, od poprzednio wydanego. Zdaniem Sądu nie można żądać od organów podatkowych, by raz podjęte stanowisko, które następnie okazało się błędne w oparciu o ogólną zasadę, miało być kontynuowane. Praktyka taka byłaby sprzeczna z zasadą praworządności (art. 120 Ordynacji podatkowej i art. 7 Konstytucji RP), która zobowiązuje organy administracji do czuwania nad tym, by prowadzone przez nie postępowania, jak i wydane rozstrzygnięcia, były zgodne z obowiązującym porządkiem prawnym.

W konsekwencji, interpretacje rozbieżne bądź wątpliwe mogą być poddane weryfikacji w trybie art. 14e § 1 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym:

Szef Krajowej Administracji Skarbowej może z urzędu zmienić wydaną interpretację indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

Oznacza to, że interpretacje indywidualne wydawane przez upoważniony do tego organ - w tym także powołane przez Państwa na potwierdzenie własnego stanowiska interpretacje indywidualne sygn.: IPPP2/443-845/14-2/RR i 0114-KDIP1-3.4012.15.2017.1.MT - każdorazowo podlegają analizie i weryfikacji, a w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości, Szef Krajowej Administracji Skarbowej może zmienić nieprawidłową interpretację indywidualną.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).