Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego dotyczącego Ordynacji podatkowej w zakresie określenia okresu za jaki należy obliczać odsetki jest nieprawidłowe.

W zakresie (…) zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Pana wniosek z 16 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy Ordynacji podatkowej w zakresie m.in. okresu za jaki należy obliczać odsetki, wpłynął 18 września 2024 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie (…). Sprzedaje towary w Polsce oraz za granicą (na terenie Unii Europejskiej oraz poza terenem Unii Europejskiej). Istotna część sprzedaży za granicę odbywa się w ramach procedury TAX FREE, zatem po spełnieniu określonych warunków stosowana jest stawka podatku VAT w wysokości 0%.

W dniu (…) r. Wnioskodawca został poinformowany telefonicznie przez (…) o planowanych czynnościach sprawdzających w jego przedsiębiorstwie w zakresie dokumentów TAX FREE za miesiąc (…) r. (…) mailowo kontaktował się z pracownikami Wnioskodawcy oraz zewnętrzną firmą świadczącą usługi księgowe w sprawach przekazywania dokumentów - wszystkie zapytania dotyczyły miesiąca (…) r. Osoba, która przeprowadzała czynności sprawdzające z upoważnienia (…) przekazała Wnioskodawcy telefonicznie, że w dokumentach za (…) r. znalazły się nieścisłości i ma wątpliwości co do poprawności ich ujęcia w deklaracji VAT. Jednak osoba ta miała zaplanowany urlop wypoczynkowy, więc dalsze procedowanie czynności miało nastąpić (…) r. Podczas przygotowywania dokumentów za (…) r. Wnioskodawca zorientował się, że przeoczył zmianę legislacyjną, polegającą na wprowadzeniu ust. 1a do art. 128 ustawy o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), co w konsekwencji skutkowało dalszym stosowaniem przez Wnioskodawcę procedury polegającej na umożliwieniu odbioru podatku osobom posługującym się pełnomocnictwem udzielonym przez podróżnych. Zmiana przepisów nastąpiła w dniu 1 stycznia 2022 r., zatem od tego momentu błędnie wypłacany był przez Wnioskodawcę zwrot podatku VAT osobom, które nie były uprawnione do jego otrzymania.

W związku z zaistniałą sytuacją, Wnioskodawca złożył w dniu (…) r. korekty deklaracji VAT za okres (…) r. W wyniku dokonanych korekt deklaracji VAT, stawka VAT 0% została zastosowana jedynie do transakcji, w przypadku których zwroty podatku zostały wypłacone bezpośrednio podróżnemu. Również w dniu (…) r. Wnioskodawca złożył (…) czynny żal skarbowy, w którym szczegółowo opisano sytuację. Błędne zastosowanie stawki VAT 0% spowodowało u Wnioskodawcy zawyżenie kwoty zwrotów podatku VAT w poszczególnych miesiącach od (…) r. do (…) r. W wyniku złożonych korekt deklaracji VAT powstało po stronie Wnioskodawcy zobowiązanie zapłaty podatku VAT wraz z należnymi odsetkami. Za (…) r. nie otrzymano jeszcze zwrotu podatku VAT, zatem dokonano zapłaty podatku i odsetek za okres od (…) r. do (…) r. Zobowiązanie i odsetki uregulowano w dniu złożenia korekt.

Wyliczając odsetki Wnioskodawca kierował się następującymi kryteriami:

‒   zgodnie z art. 56a Ordynacji podatkowej (Dz.U 2023, 2383 t.j.) zastosowano obniżoną stawkę odsetek za zwłokę w wysokości 50% stawki odsetek za zwłokę dla zobowiązań podatkowych wynikających z korekt deklaracji VAT za okres (…) r.

‒   dla korekt deklaracji za okres (…) r. – (…) r. zastosowano podstawową stawkę odsetek za zwłokę określoną w art. 56 Ordynacji podatkowej w wysokości 200% podstawowej stopy oprocentowania kredytu lombardowego,

‒   odsetki wyliczono za okres od dnia następującego po upływie terminu płatności podatku do dnia wpłaty, czyli dla deklaracji VAT za (…) r., wpłacono odsetki za okres od (…) do (…) r. pomimo, że nie było wpłat podatku ze strony Wnioskodawcy w pierwotnej deklaracji złożonej w (…) r.

(…)

Po dokonaniu wpłaty podatku Wnioskodawca zwrócił się do (…) z prośbą o weryfikację dokonanej wpłaty i zapytaniem ustnym, czy odsetki zostały poprawnie wyliczone. (…) poinformował ustnie, że do wszystkich korygowanych miesięcy powinna zostać zastosowana stawka w wysokości 150% stawki odsetek za zwłokę argumentując to faktem, że zakres czynności kontrolnych został rozszerzony bez informowania o tym Wnioskodawcy. Następnie Wnioskodawca zwrócił się z pismem o przekazanie informacji o sposobie rozksięgowania wpłat dokonanych na podatek VAT w dniu (…) r. Z pisma wynika, że w przypadku niektórych korygowanych miesięcy (nie wszystkich) (…) zastosował podwyższoną stawkę odsetek za zwłokę w wysokości 150% stawki odsetek za zwłokę. Wyliczenia odsetek Wnioskodawcy i (…) nie pokrywają się.

Pytanie (oznaczone we wniosku nr 3)

Czy poprawnie wyliczono odsetki od dnia upływu terminu złożenia deklaracji VAT za dany miesiąc do dnia wpłaty podatku wynikającej z korekt deklaracji?

Pana stanowisko w sprawie (w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 3)

Zdaniem Wnioskodawcy niepoprawne było wyliczenie odsetek od dnia upływu terminu złożenia deklaracji VAT za dany miesiąc do dnia wpłaty podatku wynikającej z korekt deklaracji. Zdaniem Wnioskodawcy poprawne byłoby wyliczenie odsetek za zwłokę za okres od dnia wpłaty nadwyżki podatku VAT przez (…) na konto Wnioskodawcy do dnia wpłaty nienależnego zwrotu podatku przez Wnioskodawcę.

Wynika to z faktu, że Wnioskodawca faktycznie nie dysponował pieniędzmi w momencie terminu wpłaty podatku. W każdym miesiącu Wnioskodawca wykazuje bowiem na deklaracjach VAT podatek do zwrotu i zaznacza, ze zwrot ma nastąpić w terminie podstawowym 60 dni. Zatem uszczuplenie należności publicznoprawnej nastąpiło dopiero w momencie faktycznego otrzymania zwrotu VAT na konto Wnioskodawcy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 51 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 poz. 2383 ze zm.):

Zaległością podatkową jest podatek niezapłacony w terminie płatności.

Stosownie do art. 52 § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej:

Zwrotowi bez wezwania organu podatkowego podlega uprzednio zwrócona przez organ podatkowy lub zaliczona na poczet zaległości podatkowych oraz odsetek za zwłokę albo bieżących zobowiązań podatkowych, wraz z oprocentowaniem:

1)nadpłata lub zwrot podatku wykazane nienależnie lub w wysokości większej od należnej, ujęte w deklaracji lub we wniosku o zwrot podatku w rozumieniu przepisów rozdziału 7b ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych lub rozdziału 6a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych;

Jak stanowi art. 52 § 2 Ordynacji podatkowej:

W przypadku, o którym mowa w § 1 pkt 1, kwoty podlegające zwrotowi traktuje się jako zaległości podatkowe.

Zgodnie z art. 53 § 1, 3, 4 i 5 Ordynacji podatkowej:

§1.Od zaległości podatkowych, z zastrzeżeniem art. 52 § 1 pkt 2 i art. 54, naliczane są odsetki za zwłokę.

§3.Odsetki za zwłokę nalicza podatnik, płatnik, inkasent, następca prawny lub osoba trzecia odpowiadająca za zaległości podatkowe, z zastrzeżeniem art. 53a, art. 62 § 4, art. 66 § 5, art. 67a § 1 pkt 1 lub 2 i art. 76a § 1.

§4.Odsetki za zwłokę naliczane są od dnia następującego po dniu upływu terminu płatności podatku lub terminu, w którym płatnik lub inkasent był obowiązany dokonać wpłaty podatku na rachunek organu podatkowego.

§5.W przypadkach, o których mowa w art. 52 § 1 pkt 1, odsetki za zwłokę naliczane są odpowiednio od dnia zwrotu nadpłaty, zwrotu podatku, zwrotu oprocentowania lub zaliczenia na poczet zaległości podatkowych lub na poczet bieżących lub przyszłych zobowiązań podatkowych.

W myśl art. 55 Ordynacji podatkowej:

§1.Odsetki za zwłokę wpłacane są bez wezwania organu podatkowego.

§2.Jeżeli dokonana wpłata nie pokrywa kwoty zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę, wpłatę tę zalicza się proporcjonalnie na poczet kwoty zaległości podatkowej oraz kwoty odsetek za zwłokę w stosunku, w jakim, w dniu wpłaty, pozostaje kwota zaległości podatkowej do kwoty odsetek za zwłokę.

Zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku do towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2024 poz. 361 ze zm., dalej: ustawa o VAT):

Podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c, art. 133 i art. 138g ust. 2.

Zgodnie z art. 51 § 1 i art. 52 § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej podatek niezapłacony w terminie płatności, a także zwrot podatku wykazany nienależnie lub w wysokości większej od należnej, ujęty w deklaracji traktuje się jako zaległości podatkowe, od których stosownie do art. 53 §1 Ordynacji podatkowej naliczane są odsetki za zwłokę.

Zgodnie z przedstawionym przez Pana opisem stanu faktycznego złożył Pan w dniu (…) r. korekty deklaracji VAT za okres (…) r. Błędne zastosowanie stawki VAT 0% spowodowało u Pana zawyżenie kwoty zwrotów podatku VAT w poszczególnych miesiącach od (…) r. do (…) r. W wyniku złożonych korekt deklaracji VAT powstało po Pana stronie zobowiązanie zapłaty podatku VAT wraz z należnymi odsetkami, zatem dokonał Pan zapłaty podatku i odsetek za okres od (…) r. do (…) r. W każdej korygowanej deklaracji miał Pan podatek do zwrotu przez (…) i nie dokonywał Pan wpłat podatku. W każdej deklaracji wykazywany był podatek do zwrotu w terminie 60 dni, licząc od dnia złożenia rozliczenia przez Pana i (…) dokonywał zwrotów na Pana konto. Złożył Pan (…) r. korekty deklaracji VAT za okres (…) r. Zobowiązanie i odsetki uregulowano w dniu złożenia korekt. Odsetki wyliczono za okres od dnia następującego po upływie terminu płatności podatku do dnia wpłaty, czyli dla deklaracji VAT za (…) r., wpłacono odsetki za okres od (…) r. do (…) r.

Przedmiotem Pana wątpliwości sformułowanych w pytaniu nr 3 jest ustalenie okresu za jaki należało naliczyć odsetki dla zobowiązań podatkowych wynikających z korekt deklaracji.

W złożonych korektach deklaracji wykazał Pan, że zwroty podatku od towarów i usług były nienależne. Wobec tego był Pan zobowiązany, stosownie do art. 52 § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej do zwrotu bez wezwania organu podatkowego uprzednio zwróconych przez organ podatkowy wykazanych nienależnie zwrotów podatku.

Jak stanowi art. 52 § 2 Ordynacji podatkowej, te podlegające zwrotowi kwoty należało potraktować jako zaległości podatkowe, od których naliczane są odsetki, przy czym, w myśl art. 53 § 5 Ordynacji podatkowej, w takim przypadku odsetki za zwłokę naliczane są odpowiednio od dnia zwrotu podatku.

Jednocześnie w stosunku do kwot podatku do zapłaty wynikających ze skorygowanych deklaracji zastosowanie ma zasada ogólna, wynikająca z art. 53 § 4 Ordynacji podatkowej, według której odsetki za zwłokę naliczane są od dnia następującego po dniu upływu terminu płatności podatku.

Odnosząc się zatem wprost do treści Pana pytania oznaczonego nr 3, należy wskazać, że odsetki od kwot podatku do zapłaty wynikających ze skorygowanych deklaracji należało obliczyć od dnia następującego po dniu upływu terminu płatności podatku – czyli dla deklaracji VAT za (…) r., powinien Pan wpłacić odsetki za okres od (…) r. do (…) r. Natomiast od kwot zwrotów, które w wyniku korekty deklaracji okazały się nienależne, odsetki powinien Pan obliczać od dnia otrzymania zwrotu podatku za poszczególne okresy rozliczeniowe.

Tym samym, oceniając całościowo Pana stanowisko w zakresie pytania nr 3 należało uznać je za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

W pozostałym zakresie, (…) zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zaznaczenia wymaga, że Organ wydający interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach stanu faktycznego podanego przez Wnioskodawcę. Z powyższych przepisów wynika, że organ rozpatrując wniosek o wydanie interpretacji nie podejmuje wyjaśnienia stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, tj. nie przeprowadza dowodów, lecz dokonuje oceny prawnej przedstawionych we wniosku okoliczności w kontekście zadanego pytania przyporządkowanego do danego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Zaznaczenia wymaga, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.