Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

23 września 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 16 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od faktur dotyczących realizacji projektu pn. "...".

Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwania – pismem z 20 listopada 2024 r. (data wpływu 25 listopada 2024 r.) oraz pismem z 2 grudnia 2024 r. (data wpływu 5 grudnia 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina ... jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Jako jednostka samorządu terytorialnego realizująca zadania nałożone na nią ustawą o samorządzie gminnym nie jest uznana za podatnika - zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. W ramach czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych gmina dokonuje:

-czynności opodatkowanych VAT według odpowiednich stawek m.in.: najem lokali użytkowych, sprzedaż działek,

-czynności zwolnionych z VAT, jak wynajem lokali mieszkaniowych, dzierżawa gruntów rolnych.

Z dniem 1 stycznia 2017 r. Gmina ... dokonała centralizacji rozliczeń podatku VAT i od tego dnia prowadzi wspólne rozliczenia podatku VAT wraz ze wszystkimi swoimi jednostkami organizacyjnymi będącymi jednostkami budżetowymi. Jednostki budżetowe gminy samodzielnie prowadzą częściowe rozliczenia podatku VAT, a po zakończeniu każdego okresu rozliczeniowego składają prowadzone przez siebie cząstkowe schematy JPK_VAT do Urzędu Miejskiego w ..., które stanowią podstawę sporządzenia skonsolidowanego JPK_VAT 7M Gminy ....

Gmina ma prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach ogólnych, wskazanych w ustawie o VAT, tj. tylko w takim zakresie, w jakim zakupione towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Gmina ... prowadzi działalność gospodarczą, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (działalność opodatkowaną VAT i zwolnioną od tego podatku) oraz działalność pozostającą poza zakresem tego podatku. W sytuacji, kiedy dokonywane przez nią zakupy towarów i usług służą wyłącznie działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem od towarów i usług i jest możliwe bezpośrednie ich przyporządkowanie do tego rodzaju działalności, Gmina dokonuje odliczenia podatku naliczonego w całości. W sytuacji gdy dokonywane przez nią zakupy towarów i usług służą zarówno działalności gospodarczej jak i działalności pozostającej poza VAT i nie jest możliwe bezpośrednie ich przyporządkowanie do któregoś z rodzajów tej działalności, podatek naliczony do odliczenia ustala się z wykorzystaniem:

-tzw. prewspółczynnika - jeśli dokonywane zakupy będą służyć działalności gospodarczej jak i działalności pozostającej poza strefą VAT,

-tzw. współczynnika - jeśli dokonywane zakupy będą służyć czynnościom opodatkowanym VAT, jak i czynnościom zwolnionym od tego podatku.

Gmina ... będzie realizowała w latach 2024-2027 projekt w ramach partnerstwa pn. "..." w ramach działania …. Inwestycja ma charakter zintegrowany, angażuje dwóch partnerów samorządowych tj. Gminę ... oraz Gminę ... i oddziałuje na obszar całego ..., przyczyniając się do tworzenia nowoczesnych e-usług sektora publicznego. Po realizacji projektu zostaną rozwiązane zdiagnozowane problemy ... - braki w zakresie e-usług sektora publicznego. Projekt pozwoli na podnoszenie umiejętności cyfrowych oraz przyczyni się do dalszego promowania transformacji cyfrowej administracji publicznej. Zakres interwencji projektu obejmuje m.in.: ….

Potrzeba realizacji projektu wynika z wciąż niskiego stopnia wykorzystywania technologii ICT w realizacji procedur administracyjnych partnerów projektu. Ponadto w obecnej sytuacji nasilają się obawy związane z bezpieczeństwem danych i informacji w administracji publicznej. W UM ... oraz UG ... stopień wykorzystania narzędzi teleinformatycznych na dzień dzisiejszy jest ciągle niesatysfakcjonujący. Nadal stosuje się w przeważającej mierze tradycyjny system zarządzania dokumentacją. Urzędy Partnerów Projektu nie wykorzystują w efektywny sposób internetu do wsparcia spraw interesantów np. poprzez usługę śledzenia postępu realizacji sprawy, umówienie się na wizytę za pośrednictwem internetu, możliwości uzyskania decyzji administracyjnej. Realizacja projektu obejmuje obszar .... Przystępując do opracowania strategii terytorialnej dostrzeżono, że gminy są zróżnicowane pod względem zastosowania rozwiązań cyfrowych w administracji zarówno pod względem ich standardu, wykorzystania jak i poziomu udostępniania informacji. Mając na uwadze nadrzędność zintegrowania obszaru ... niezbędne jest podjęcie działań zmierzających do zapewnienia wysokiego poziomu jakości i dostępności do e-usług poprzez wypracowanie i wdrożenie standardu e-usług w administracji. Celem projektu jest wdrożenie w ... rozwiązań cyfrowych zapewniających wysoki poziom jakości i dostępności do e-usług administracji publicznej. W Gminie ... planowany jest następujący zakres e-usług do wdrożenia: wydanie wypisu i wyrysu z dokumentów planistycznych, wydanie zaświadczenia z dokumentów planistycznych, zgłoszenie uwag do dokumentów planistycznych, zgłoszenie wniosku do dokumentów planistycznych, prowadzenie usług zdalnej rekrutacji do szkół, prowadzenie usług zdalnej rekrutacji do przedszkoli, udział w konsultacjach społecznych, zgłoszenie obywatelskiej inicjatywy uchwałodawczej, zgłoszenie petycji.

Podjęte zostaną również działania w celu zapewnienia pełnej elektronizacji prowadzenia spraw związanych z przeprowadzeniem naboru do żłobków, przedszkoli i szkół oraz prowadzeniem e-dziennika szkolnego w oparciu o platformę do zarządzania oświatą. Podstawowym celem inwestycji w tym obszarze jest umożliwienie składania przez rodzica wniosku o przyjęcie do wybranej placówki, opatrzonego podpisem elektronicznym profilem zaufanym eliminując tym samym konieczność wizyty w wybranej placówce oraz elektronizacja spraw dotyczących zdalnego prowadzenia dziennika ucznia. W ramach inwestycji przewiduje się wdrożenie oprogramowania platformy do zarządzania oświatą umożliwiającego zarządzanie sprawami oświatowymi, w tym procesem rekrutacji, który wspomaga wydziały oświatowe w efekcie udostępniając wyniki zdalnej rekrutacji dla wnioskodawców za pomocą systemu informatycznego. Planowane jest wdrożenie pełnej elektronizacji prowadzenia spraw związanych z zagospodarowaniem przestrzennym w zakresie procesu wydawania wypisów i wyrysów oraz zaświadczeń dotyczących dokumentów planistycznych oraz elektronizacji i automatyzacji wnoszenia opłat w związku z powyższym, a także elektronizacji procesów konsultacji dokumentów planistycznych. Wsparcie obejmuje zakup i modernizację niezbędnej infrastruktury oprogramowania oraz sprzętu informatycznego wraz z ich wdrożeniem. Podstawowym elementem inwestycji w tym obszarze stanie się portal mapowy udostępniający e-usługi publiczne i dane przestrzenne mieszkańcom. W ramach inwestycji przewiduje się wdrożenie oprogramowania zarządzającego zasobami danych funkcjonującego wewnątrz urzędu, a także w zależności od stanu cyfryzacji dokumentów planistycznych jednostki samorządu terytorialnego ich wektoryzację. Dodatkowo planuje się zakup i modernizację niezbędnej infrastruktury oprogramowania oraz sprzętu informatycznego wraz z ich wdrożeniem w celu zapewnienia pełnej elektronizacji prowadzenia spraw związanych z konsultacjami społecznymi, w tym z Radnymi oraz zapewnienie szerokiego i automatycznego dostępu do obrad i wyników głosowań. Odbiorcami bezpośrednimi projektu są gminy ... natomiast odbiorcami pośrednimi projektu będą mieszkańcy, instytucje i przedsiębiorcy korzystający z rezultatów projektu oraz ich pracownicy. Efektem zmian będzie poszerzenie i ułatwienie dostępu do informacji publicznej i korzystania z niej, zwiększenie liczby i jakości usług świadczonych drogą elektroniczną, a także ich dostępności, jak również przyspieszenie realizacji czynności, zaoszczędzenie czasu wcześniej poświęcanego na osobiste stawiennictwo w urzędzie oraz oszczędności finansowe, wynikające z załatwiania spraw drogą elektroniczną. Podniesione zostaną kompetencje cyfrowe. Liderem projektu będzie Gmina ... natomiast partnerem Gmina .... Wszyscy partnerzy w projekcie będą partycypowali w kosztach projektu oraz realizowali inwestycje na swoich terenach, proporcjonalnie do udziału we zdrożeniu e-usług.

Wnioskodawca zobowiązuje się do zachowania należytej staranności, aby zapewnić pozytywny wpływ realizacji projektu na zasadę równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami, aby efekty projektu (w tym produkty, usługi, infrastruktura) były dostępne dla wszystkich, zgodnie z postanowieniami art. 9 Konwencji ONZ o Prawach Osób Niepełnosprawnych, z poszanowaniem zasad określonych w art. 9 rozporządzenia nr …) lub neutralne. Przedmiotowe zadanie zostanie zrealizowane poprzez uwzględnienie odpowiednich wymagań dotyczących projektu na każdym z etapów jego realizacji takich jak: planowanie, zamawianie, odbiory, wdrożenie, funkcjonowanie i monitorowanie.

Opisany we wniosku projekt realizowany będzie w celu zaspokojenia zbiorowych potrzeb wspólnoty, co należy do zadań własnych gminy i związane jest bezpośrednio z realizacją ustawowych i statutowych zadań gminy, stosownie do treści art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym ( Dz. U. z 2024 r. poz. 609 z późn. zm.) w szczególności zadania własne obejmują sprawy: ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych, edukacji publicznej. Projekt nie będzie generował żadnych przychodów, nabyte w ramach projektu mienie, oprogramowanie, licencje nie będą wykorzystywane do działalności opodatkowanej, a tylko i wyłącznie do działalności statutowej.

W uzupełnieniu wniosku Państwa Gmina wskazała, że:

Zakupione towary i usługi w ramach realizacji projektu pn."..." będą dokonywane przez każdą z gmin uczestniczących w projekcie tj. Gminę ... i Gminę ... osobno.

Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn."..." będą wystawiane na Gminę ....

Gmina ... będzie miała możliwość przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanego z zakupami towarów i usług w ramach realizacji projektu do części projektu realizowanej przez Gminę ....

Efekty projektu w części dotyczącej działań w celu zapewnienia pełnej elektronizacji prowadzenia spraw związanych z przeprowadzeniem naboru do żłobków, przedszkoli i szkół oraz prowadzeniem e-dziennika szkolnego w oparciu o platformę do zarządzania oświatą, będą wykorzystywane przez jednostki oświatowe tj. jednostki organizacyjne Gminy .... Do tych jednostek należą Publiczne Przedszkole Nr … "…" w ..., Publiczne Przedszkole Nr … im. … w ..., Szkoła Podstawowa Nr … im. … w ..., Szkoła Podstawowa Nr … im. … w ..., Szkoła Podstawowa Nr … im. … w ..., Zespół … w ….

Gmina ... wraz z jednostkami organizacyjnymi, będą wykorzystywały efekty projektu do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Gmina ... wraz z jednostkami oświatowymi będzie wykorzystywała efekty projektu do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Efekty projektu będą wykorzystywane wyłącznie do celów ustawowych i statutowych. Stosownie do treści art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 r poz. 609 z późn. zm.) zadań gminy należą w szczególności zadania własne obejmują sprawy: ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych, edukacji publicznej.

Efekty projektu nie będą wykorzystywane przez Gminę ... i jednostki organizacyjne zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, będą wykorzystywane wyłącznie do zadań statutowych.

Efekty projektu pn. "..." nie będą wykorzystywane przez Gminę ... i jednostki organizacyjne do czynności opodatkowanych i zwolnionych, będą wykorzystywane wyłącznie do czynności niepodlegających podatkowi VAT, czyli do czynności statutowych.

Efekty projektu pn. "..." nie będą wykorzystywane przez Gminę ... i jednostki organizacyjne do czynności opodatkowanych i zwolnionych, będą wykorzystywane wyłącznie do czynności niepodlegających podatkowi VAT, czyli czynności statutowych.

Gmina ... będzie miała możliwość przyporządkowania w jakiej części efekty realizowanego projektu będą służyły działalności gminy, a w jakiej części działalności poszczególnych jednostek organizacyjnych (jednostek oświatowych).

Gmina ... będzie miała możliwość przyporządkowania wydatków ponoszonych w ramach projektu do poszczególnych podmiotów wykorzystujących efekty projektu. Faktury dokumentujące poniesione wydatki będą wystawiane odrębnie na każdą część projektu tj. odrębnie faktury dokumentujące wydatki w części dotyczącej pełnej elektronizacji prowadzenia spraw związanych z przeprowadzeniem naboru do przedszkoli i szkół oraz prowadzeniem e-dziennika szkolnego w oparciu o platformę do zarządzania oświatą, odrębnie faktury dokumentujące wydatki w części dotyczącej e-usług do wdrożenia: wydanie wypisu i wyrysu z dokumentów planistycznych, wydanie zaświadczenia z dokumentów planistycznych, zgłoszenie uwag do dokumentów planistycznych, zgłoszenie wniosku do dokumentów planistycznych oraz odrębnie faktury dokumentujące wydatki w części dotyczącej obsługi Rady Miejskiej - zgłoszenie obywatelskiej inicjatywy uchwałodawczej, zgłoszenie petycji, udział w konsultacjach społecznych.

Prewspółczynnik ustalony zgodnie z art. 86 ust 2a ustawy o podatku od towarów i usług dla poszczególnych jednostek organizacyjnych:

Publiczne Przedszkole Nr … "…" w ... - brak prewspółczynnika. Jednostka nie wykonuje czynności opodatkowanych i zwolnionych, wykonuje tylko czynności niepodlegające VAT.

Publiczne Przedszkole Nr … im. … w ... - brak prewspółczynnika. Jednostka nie wykonuje czynności opodatkowanych i zwolnionych, wykonuje tylko czynności niepodlegające VAT.

Szkoła Podstawowa Nr … im. … w ... - brak prewspółczynnika. Jednostka nie wykonuje czynności opodatkowanych i zwolnionych, wykonuje tylko czynności niepodlegające VAT.

Szkoła Podstawowa Nr … im. … w ... - prewspółczynnik wynosi 7%.

Szkoła Podstawowa Nr … im. … w ... - prewspółczynnik wynosi 4%.

Zespół P... w ...- prewspółczynnik wynosi 4%.

Prewspółczynnik ustalony dla poszczególnych jednostek nie był niższy niż 2%.

Prewspółczynnik ustalony dla Urzędu Miejskiego w ... obsługującego Gminę ... wynosi 6%.

Prewspółczynnik ustalony dla Urzędu Miejskiego w ... obsługującego Gminę ... nie był na poziome niższym niż 2%.

Proporcja ustalona na podstawie art. 90 ust. 2 – ust. 9a ustawy od podatku i towarów i usług dla Urzędy Miejskiego w ... wynosi 99%.

Gmina ... oblicza podatek na podstawie proporcji i prewspółczynnika w takim % jaki zostanie ustalony na dany rok. Nie było sytuacji, żeby proporcja była ustalona na poziomie poniżej 2%.

Pytanie

Gmina ... zwraca się z prośbą o wydanie interpretacji indywidualnej w odniesieniu do wydatków związanych z realizacją projektu pn. "..." w ramach ... pytając, czy w oparciu o przedstawione zdarzenie przyszłe Gmina ... ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od faktur dotyczących realizacji ww. projektu związanych z działalnością statutową?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy Gmina ... nie ma możliwości odzyskania podatku VAT i może być on traktowany jako koszt kwalifikowalny przy realizacji projektu "..." w ramach ....

Podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r. poz. 361 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podmiotowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.nabycia towarów i usług

b.dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towarów lub wykonaniem usług.

Na mocy art. 87 ust.1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o te różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z powyższego wynika, ze prawo do obniżenia kwoty podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawią podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku. Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy, podmiotami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

1.podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz

2.podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenia usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszystkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 powołanej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych Gminy należy zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty art. 7 ust. 1 cytowanej wyżej ustawy, w szczególności zadania własne obejmują sprawy: ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych, edukacji publicznej. Projekt nie będzie generował żadnych przychodów, nabyte w ramach projektu mienie, oprogramowanie, licencje nie będą wykorzystywane do dzielności opodatkowanej, a tylko i wyłącznie do dzielności statutowej.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Gmina ... jest podatnikiem podatku VAT i zamierza realizować w partnerstwie wraz z Gminą ... projekt pn. "..." w ramach ....

Opisany we wniosku projekt realizowany będzie w celu zaspokojenia zbiorowych potrzeb wspólnoty, co należy do zadań własnych gminy i związane jest bezpośrednio z realizacją ustawowych i statutowych zadań gminy, stosownie do treści art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 r. poz. 609 z późn. zm.) w szczególności zadania własne obejmują sprawy: ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych, edukacji publicznej. Projekt nie będzie generował żadnych przychodów, nabyte w ramach projektu mienie, oprogramowanie, licencje oraz usługi np. szkolenia nie będą wykorzystywane do dzielności opodatkowanej, a tylko i wyłącznie do dzielności statutowej.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabyte towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W przedstawionym zdarzeniu przyszłym warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Gmina ... realizując opisane zadanie inwestycyjne dotyczące … na obszarze ... nie będzie działała w charakterze podatnika VAT, a efekty realizacji tego zadania nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, zatem nie będzie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji planowanej inwestycji pn. "..." w ramach ....

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

W zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że:

W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym:

Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:

podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz

podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na postawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Tylko bowiem w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 powołanej ustawy:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym.

Jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ – jak Państwo wskazali – Gmina ... wraz z jednostkami organizacyjnymi, będą wykorzystywały efekty projektu do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Państwa Gmina nie będzie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami ponoszonymi z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym, z tego tytułu nie będzie przysługiwało Państwa Gminie prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Zatem, Państwa Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego od faktur dotyczących realizacji projektu pn. "...", ponieważ efekty zrealizowanego projektu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Tym samym, Państwa stanowisko uznałem za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).