Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

www.shutterstock.com
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

26 listopada 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 26 listopada 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki inwestycyjne poniesione na realizacje projektu pn. „(…) – ”.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 4 grudnia 2024 r. (wpływ 4 grudnia 2024 r.) i pismem z 9 grudnia 2024 r. (wpływ 9 grudnia 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

A. zostało wpisane do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez Urząd Gminy pod pozycją nr (…) na podstawie uchwały nr (…) z (...) 2007 r. Od maja 2008 r. było zarejestrowane jako czynny podatnik podatku od towarów i usług VAT, a od 1 lipca 2017 r. korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Celem A. (…) (dalej zwane A) jest organizowanie wydarzeń kulturalnych i sportowych oraz włączenie społeczności lokalnej do aktywnego uczestnictwa w tych wydarzeniach.

Do podstawowych zadań A należy realizacja zadań własnych i zleconych gminy z zakresu kultury i sportu, a w szczególności:

  • organizowanie różnorodnych form edukacji kulturalnej i wychowania przez sztukę,
  • stworzenie warunków działania dla amatorskiego ruchu artystycznego poprzez np. koła, kluby, zespoły zainteresowań,
  • tworzenie warunków dla rozwoju folkloru, a także rękodzieła ludowego i artystycznego,
  • promowanie twórców, popularyzacji kultury,
  • organizowanie wydarzeń kulturalnych i sportowych,
  • działalność instruktażowo-metodyczna,
  • koordynacja działalności w zakresie organizacji wydarzeń kulturalnych i sportowych na terenie Gminy (…).

A. posiadało bazę noclegową - domki kampingowe, które wynajmowało i z tego tytułu otrzymywało wpływy. Domki te zostały rozebrane ze względu na zły stan techniczny, a działalność zawieszona, gdyż pozostałe wpływy (odpłatność za zajęcia dla dzieci) są nieznaczne. Imprezy organizowane przez A są nieodpłatne np. (...). A prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych w ustawie o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz ustawie o finansach publicznych. Działalność A finansowana jest z dotacji organizatora (Urząd Gminy), który zapewnia środki niezbędne do prowadzenia działalności kulturalnej oraz do utrzymania obiektów gminnych, w których działalność taka jest prowadzona, z dochodów własnych (odpłatność za zajęcia).

W ramach realizacji projektu „(…)” zakupione zostały niezbędne meble i sprzęt nagłaśniający do świetlic na terenie gminy. Obecnie w Gminie (…) mieszka (…) tys. osób, w czasie wolnym od nauki szkolnej przychodzi do świetlic dużo dzieci, które nie mają atrakcyjnej oferty spędzenia wolnego czasu. Wyposażone świetlice wiejskie będą atrakcyjnymi miejscami do spędzenia czasu dla osób w różnym wieku, będą to również jednostki kulturotwórcze w ten sposób zaspokoją potrzeby społeczne mieszkańców Gminy (…) i podniosą jakość życia na terenie wiejskim. Świetlice są ogólnodostępne dla mieszkańców wsi i nie prowadzą komercyjnej działalności. Głównym celem zadania jest zwiększenie atrakcyjności obszarów wiejskich dla mieszkańców i turystów. Budynki świetlic są w ciągłym użytkowaniu przez mieszkańców. Są tam organizowane zajęcia dla dzieci, spotkania warsztaty. W budynkach świetlic spotykają się zespoły ludowe oraz Koła Gospodyń Wiejskich. Projekt odpowiada na problem przestarzałego wyposażenia świetlic wiejskich, które nie spełniają współczesnych wymagań i potrzeb. Konieczność doposażenia wynika z potrzeby dbania o warunki pracy i zabawy dzieci i innych osób spotykających się w tych miejscach, a także z chęci zapewnienia im jak najbardziej komfortowych i bezpiecznych warunków.

Uzupełnienie opisu stanu faktycznego:

W nadesłanym do wniosku uzupełnieniu w odpowiedzi na pytania Organu wskazali Państwo:

1)   Na podstawie jakiej umowy i z kim zawartej realizujecie Państwo projekt pn. „(…)”? W jaki sposób będzie/jest ono finansowane?

Odpowiedź: Umowa o przyznanie pomocy nr (…) zawarta 11 września 2024 r. z Województwem (…) w ramach Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich). Koszty całkowite realizacji projektu kwota – (…) zł, koszt przyznanej pomocy w ramach zadania – (…) zł.

2)   Czy efekty realizowanego projektu generują/będą generowały obrót opodatkowany podatkiem VAT w A?

Odpowiedź: Efekty realizowanego projektu nie generują obrotu opodatkowanego podatkiem VAT w A.

3)   Czy nabyte przez Państwa w ramach realizowanego projektu towary i usługi służą/będą służyły Państwu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT?

Odpowiedź: Towary (regał, stoły, krzesła, kuchnia elektryczna i nagłośnienie ) i usługi (malowanie ścian w świetlicy) zakupione w ramach realizowanego projektu nie będą służyć do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

4)   Czy w związku z realizacją projektu, który jest przedmiotem wniosku, otrzymaliście/otrzymujecie Państwo faktury, w których figurujecie jako nabywca towarów i usług związanych z projektem?

Odpowiedź: Faktury zakupowe wystawiane są na (…)

Towary i usługi zakupione w ramach niniejszego projektu nie będą wykorzystywane do celów komercyjnych. Towary i usługi będą wykorzystywane podczas nieodpłatnej działalności poszczególnych świetlic skierowanej do wszystkich mieszkańców.

Pytanie

Czy A będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki inwestycyjne poniesione na realizacje projektu pn. „(…)”?

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy w opisanej sytuacji A.  nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki inwestycyjne poniesione na realizacje projektu „(…)”.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:

A.  zakupując wyposażenie do świetlic i sprzęt nagłośnieniowy nie występuje w charakterze podatnika VAT, a poniesione wydatki nie są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych i nie może odzyskać podatku VAT.

Głównym celem A.  jest realizacja zadań statutowych – nieodpłatnych czynności, do których jednostka została powołana przez organizatora.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług    (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą. W świetle tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usług.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a więc takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy: transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Podkreślić należy, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Jak stanowi art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że od maja 2008 r. byli Państwo zarejestrowani jako czynny podatnik podatku od towarów i usług, a od 1 lipca 2017 r. korzystacie ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy VAT. Zawarli Państwo umowę o przyznanie pomocy z Województwem (…) w ramach Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich. Celem A. jest organizowanie wydarzeń kulturalnych i sportowych oraz włączenie społeczności lokalnej do aktywnego uczestnictwa w tych wydarzeniach. Imprezy organizowane przez Państwa są nieodpłatne. Państwa działalność finansowana jest z dotacji organizatora (Urząd Gminy), który zapewnia środki niezbędne do prowadzenia działalności kulturalnej oraz do utrzymania obiektów gminnych, w których działalność taka jest prowadzona, z dochodów własnych (odpłatność na zajęciach). W ramach realizacji projektu „(…)” zakupione zostały niezbędne meble i sprzęt nagłaśniający do świetlic na terenie gminy. Towary (regały, stoły, krzesła, kuchnia elektryczna i nagłośnienie ) i usługi (malowanie ścian w świetlicy) zakupione w ramach realizowanego projektu nie będą służyć do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Faktury zakupowe wystawiane są na Państwa.

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy w odniesieniu do poniesionych wydatków w związku z realizacją projektu „(…)” przysługuje Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jak wskazano na wstępie, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zatem podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż – jak wynika z opisu sprawy towary i usługi zakupione w ramach realizowanego projektu nie będą służyć do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Towary i usługi będą wykorzystywane podczas nieodpłatnej działalności poszczególnych świetlic skierowanej do wszystkich mieszkańców. Efekty realizowanego projektu nie generują obrotu opodatkowanego podatkiem VAT.

W związku z powyższym, nie mają Państwo - na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki inwestycyjne poniesione na realizację projektu pn. „(…)”.

Tym samym, Państwa stanowisko uznaję za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Jednocześnie wskazuję, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym opisanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i musicie się Państwo zastosować do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Macie Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).